• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Brann i Europa 2024

Started by Superjack, December 09, 2023, 14:09:31 PM

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Go Down

Nixon

Quote from: ZsoltKorcsmar on August 06, 2024, 09:30:29 AMLitt (kanskje) interessant om Astana:

-Stadion med kapasitet på 30 000. Snitt-tilskuertall i 2023 endte dog på kun 6500.

Kampene, i Conference League i alle fall, går i Almaty. De møter Corvinul der neste onsdag.
Rød makt på Hansa

Hickok

Astana har ikke spesielt høy ranking i det hele tatt. Bærer preg av å være med, men ryke ut tidlig hvert år.

ZsoltKorcsmar

Quote from: Lasaron on August 06, 2024, 09:35:51 AMÅ møte et høyt lag, og svare med å på papiret svekke laget vårt ved å sette innpå høye spillere. Er ikke det litt det samme som å si at det vil være en fordel om alle på et lag er 195 cm høy? Tenk om de møter et lag der alle er under 190, og gjennomsnittshøyden er på 183. Da er jo det lave laget sjanseløse. Eller?

Nei, påpeker bare at vi på papiret virker veldig underlegne i luftrommet. Vi har jo heller ikke en keeper som ruver voldsomt i feltet.

Da kan det muligens være en ide å ta høyde for det i laguttak. Sier ikke at det er fasit å gjøre det, men om det er sånn at kampplanen til Astana ofte er innlegg/dødballer mot høye spillere i boks, så er det kanskje greit å ha mer enn en spiller på banen som er i stand til å vinne disse duellene.

Hickok

Quote from: Hickok on August 06, 2024, 10:35:53 AMAstana har ikke spesielt høy ranking i det hele tatt. Bærer preg av å være med, men ryke ut tidlig hvert år.

Prøver igjen med rett år. Samme logikk.

Lasaron

Quote from: ZsoltKorcsmar on August 06, 2024, 10:35:59 AM
Quote from: Lasaron on August 06, 2024, 09:35:51 AMÅ møte et høyt lag, og svare med å på papiret svekke laget vårt ved å sette innpå høye spillere. Er ikke det litt det samme som å si at det vil være en fordel om alle på et lag er 195 cm høy? Tenk om de møter et lag der alle er under 190, og gjennomsnittshøyden er på 183. Da er jo det lave laget sjanseløse. Eller?

Nei, påpeker bare at vi på papiret virker veldig underlegne i luftrommet. Vi har jo heller ikke en keeper som ruver voldsomt i feltet.

Da kan det muligens være en ide å ta høyde for det i laguttak. Sier ikke at det er fasit å gjøre det, men om det er sånn at kampplanen til Astana ofte er innlegg/dødballer mot høye spillere i boks, så er det kanskje greit å ha mer enn en spiller på banen som er i stand til å vinne disse duellene.

Men da med fare for å svekke oss på de områdene vi er gode på. Raskt spill langs bakken.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

ostraume

Så både St. Mirren og Astana bærer preg av kjøttlag? Dette er jo noe som Brann burde være greit vant med fra norske ligaen.

Verre med type AZ der det går fortere langs bakken enn vi er vant til.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

kabelmann

Er det noen spesiell grunn til at man har Q1, Q2, Q3 og så playoff istedenfor Q4? Bare en gimmick? For playoff skiller seg vel ikke noe fra Q1-Q3?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

ostraume

Fun fact: Av topp10-ligaene (jf. koeffisienten)i Europa så er det kun ett lag som er slått ut.

Hickok

Go Ahaed Eagles antar jeg.

ostraume

opplett

Sjokkert over nivåforskjellen i dag. Visste at det er stor forskjell mellom toppen og resten i Skottland, men dette var ekstremt.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

krakra

I gamle dager var da disse skotske lagene noe norske lag møtte i tidlige kvalikkrunder og slo med opptil tosifret?

opplett

Quote from: krakra on August 08, 2024, 22:19:24 PMI gamle dager var da disse skotske lagene noe norske lag møtte i tidlige kvalikkrunder og slo med opptil tosifret?

Godt mulig, men jeg er ikke så gammel at jeg kan huske «gamle dager». Gamle dager for meg er cupfinalen i 2004.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Falkman

Quote from: krakra on August 08, 2024, 22:19:24 PMI gamle dager var da disse skotske lagene noe norske lag møtte i tidlige kvalikkrunder og slo med opptil tosifret?

når skjedde det, egentlig?

Corran

Quote from: Falkman on August 08, 2024, 22:48:40 PM

når skjedde det, egentlig?

Eg e snart 60 og eg og lurer også på når dette var.
Ja norske lag har slått skotske men det har gått andre veien og
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Jeg husker vi knuste et walisisk lag i 2008 eller noe. Etter kampen stimlet waliserne seg rundt Eirik Bakke for å få autografen.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Kagain

Quote from: Lasaron on August 09, 2024, 07:11:02 AMJeg husker vi knuste et walisisk lag i 2008 eller noe. Etter kampen stimlet waliserne seg rundt Eirik Bakke for å få autografen.

Det må vel være lov å si at Wales er noen nivå under skotsk fotball igjen. På den andre siden er jo ikke den Nord-irske ligaen noe særlig heller, men lag derfra har gjort det svett for enkelte lag...

ZsoltKorcsmar

Har en uggen følelse av at uavgjort blir avgjørende. Irriterende at vi ikke evner å drepe kamper. Kampen i går skulle vi jo ha vunnet 0-3

Ja, vi er mange hakk bedre enn dette laget. Det var divisjonsforskjell, men plutselig skjer det noe uventet på stadion. Et tidlig rødt kort, motstander tilkjennes et offsidemål (ikke VAR her) etc.

De kommer også til å være mer forberedt på oss neste uke, pluss at de nok har spisset formen ytterligere noen prosenter. De er i stigning tidlig i sesong, vi er i sesong og presterer opp mot vårt maksimale P.t.

På annen side har vi hjemmebanefordel, og på en måte positivt at det nå blir spenning. Hadde vi ledet med 3 mål etter første kamp hadde det jo blitt begrenset spenning på stadion - nå blir ikke det noe problem.

Ellers irriterende og urutinert av oss i situasjonen som gir mål. St. Mirren vet at kun brann og en annen overkommelig motstander står mellom de og 50 millioner.

Vel og bra å være grei med hverandre, men penger styrer. Når St. Mirren fikk en sjelden mulighet til å lempe inn i boks, så er det klart at de tar den. At vi skal tro noe annet er naivt. Om de kan velge å få litt applaus fra oss for å være snill og grei, eller potensielt dra inn 50 millioner - så er det klart at valget er enkelt. Sånn er det i disse kampene, de må vi lære oss.

Leffen

Helt ærlig: aldri om vi hadde gått med på deres klaging om vi hadde gjort det samme. Move on, sånt skjer.

Om vi ikke slår dette laget neste uke har vi ingenting i Europa å gjøre. Det er helt sikkert!

Eivind

Kan ikke skjønne annet enn at premisset for at vi skal gå videre i Europa har styrket seg ytterligere etter denne kampen. Før kampen hadde de fleste vært enig om at uavgjort var et godt resultat borte.

Ballspark diskuterte dette før kampen, og alle var enig om at uavgjort var bra. Kanskje til og med et ettmålstap var å leve med.

- Nå har vi fått uavgjort borte.
- Vi har sett at vi er et MYE bedre lag en St.Mirren.
- Mest sannsynlig hadde St.Mirren hatt problemer med å overleve i Eliteserien.
- Fairplaygreien gir sannsynligvis bare ekstra bensin til spillere og publikum før returmøtet.

Dette er 80/20 i favør Brann.

Selvfølgelig, man kan ryke i cupen for Levanger og Island kan slå ut England i EM. Slike ting skjer i fotball, men 8/10 kamper slår vi dette laget hjemme. 

Corran

Quote from: ZsoltKorcsmar on August 09, 2024, 08:03:27 AMJa, vi er mange hakk bedre enn dette laget. Det var divisjonsforskjell, men plutselig skjer det noe uventet på stadion. Et tidlig rødt kort, motstander tilkjennes et offsidemål (ikke VAR her) etc.

Jo det er VAR akkurat som det var VAR i går
De rigget det i alle fall opp og de hadde VAR dommere så regner med det var i bruk og ;)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Belfort

Quote from: Eivind on August 09, 2024, 08:36:46 AMKan ikke skjønne annet enn at premisset for at vi skal gå videre i Europa har styrket seg ytterligere etter denne kampen.

- Fairplaygreien gir sannsynligvis bare ekstra bensin til spillere og publikum før returmøtet.

Selvfølgelig, man kan ryke i cupen for Levanger og Island kan slå ut England i EM. Slike ting skjer i fotball, men 8/10 kamper slår vi dette laget hjemme. 

Med vår elendige effektivitet vil jeg ikke si det er 80/20 i vår favør

osoerli

Ser ut som det blir Astana i neste runde, om Brann skulle klara å slå St. Mirren.
Tippar Dyngeland, Felix, Finne og Jeff ikkje får visum.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Eivind

Quote from: Belfort on August 09, 2024, 09:04:50 AM
Quote from: Eivind on August 09, 2024, 08:36:46 AMKan ikke skjønne annet enn at premisset for at vi skal gå videre i Europa har styrket seg ytterligere etter denne kampen.

Med vår elendige effektivitet vil jeg ikke si det er 80/20 i vår favør

Ikke? Forskjellen på lagene tatt i betraktning vil jeg tro dette er et lag vi skal slå åtte av ti ganger hjemme. Men selvfølgelig, fotball er fotball.

Corran

August 09, 2024, 09:16:28 AM #324 Last Edit: August 09, 2024, 09:18:07 AM by Corran
Quote from: osoerli on August 09, 2024, 09:10:45 AMSer ut som det blir Astana i neste runde, om Brann skulle klara å slå St. Mirren.
Så lenge de ikke skal være der mer enn 30 dager så trenger de ikke Visum

Edit: Heller ikke Dansker trenger det

osoerli

Quote from: Corran on August 09, 2024, 09:16:28 AM
Quote from: osoerli on August 09, 2024, 09:10:45 AMSer ut som det blir Astana i neste runde, om Brann skulle klara å slå St. Mirren.

Nye reglar sidan Hødd? Bra, ikkje fått det med meg.  Ikkje ofte eg er i Kazakstan :-)
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Hickok

Quote from: osoerli on August 09, 2024, 09:18:27 AM
Quote from: Corran on August 09, 2024, 09:16:28 AM

Nye reglar sidan Hødd? Bra, ikkje fått det med meg.  Ikkje ofte eg er i Kazakstan :-)
Ingen problemer for nordmenn i det minste.

QuoteNorge borgere kan reise visumfritt til Kasakhstan i opptil 30 dager. Norge har ingen ambassade i landet. Utenrikstjenesten har derfor begrenset mulighet til å bistå norske borgere som befinner seg i Kasakhstan.

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_kasakhstan/id2428578/#:~:text=Norske%20borgere%20kan%20reise%20visumfritt%20til%20Kasakhstan%20s%C3%A5,fleste%20hoteller%20og%20turoperat%C3%B8rer%20kunne%20bist%C3%A5%20med%20dette.

Eivind

Ser forøvrig også at Tromsø var fult på høyde, og kanskje bedre (?) enn Kilmarnock (som endte over St.Mirren forrige sesong). Også for de glapp seieren på dødball på overtid.

Brannfan23

La oss si at det verste skjer og Brann ryker ut mot St.Mirren. Er ikke det positivt å se på det sånn at det er andre år på rad Brann spiller kamper i Europa og får trolig enda en sjans neste år igjen? Øving gjør mester.

Hickok

Quote from: Brannfan23 on August 10, 2024, 10:21:50 AMLa oss si at det verste skjer og Brann ryker ut mot St.Mirren. Er ikke det positivt å se på det sånn at det er andre år på rad Brann spiller kamper i Europa og får trolig enda en sjans neste år igjen? Øving gjør mester.
Nei. Ryker de mot dette skotske laget, som de er mye bedre enn, så er det ingenting positivt med det.

ZsoltKorcsmar

Quote from: Hickok on August 10, 2024, 10:28:50 AM
Quote from: Brannfan23 on August 10, 2024, 10:21:50 AMLa oss si at det verste skjer og Brann ryker ut mot St.Mirren. Er ikke det positivt å se på det sånn at det er andre år på rad Brann spiller kamper i Europa og får trolig enda en sjans neste år igjen? Øving gjør mester.
Nei. Ryker de mot dette skotske laget, som de er mye bedre enn, så er det ingenting positivt med det.

100%. Nå må brann komme seg videre. Tidligere har vi glippet på disse sjansene fordi vi ikke har vært gode nok. Nå er vi det.

Kan ikke være sånn at noen år taper vi fortjent i Europa-kvalikk, mens andre år taper vi ufortjent grunnet marginer i mot. Ser stadig andre lag som karrer seg videre mot spillets gang, vi derimot må ofte være enormt mye bedre enn motstander for å bikke det i vår favør.

Nå må vi videre. Det fortjener vi - vi er kvalitetsmessig overlegne. Tenk hvor digg det faktisk hadde vært om vi også hadde marginer på vår side nå i de potensielt 3 resterende kampene av kvalik?

Altså at vi ikke trenger 3 ganger så mye ball, sjanser og avslutninger for å vinne. Men at vi faktisk opplever tabber og feil hos motstander. Det kan liksom skje med Viking og Molde, at jevne kamper avgjøres ved at de har tilfeldighetene på sin side - det hadde smakt om vi fikk litt av det nå fremover.

Ellers gøy å se hyllesten fra noen av supportene til ST. Mirren på X. Aldri sett et lag på besøk der flytte ballen som vi gjorde (disse har hatt Celtic og Rangers på besøk en del ganger). Sier Horneland er «one to watch», enorm forball, delightful å se brann, knapt sett et bortelag ha så mye ball etc. Kanskje vi rekrutterer noen nye fans ila disse kampene?

Lasaron

Og der i ligger vel halmstrået til Sol. At Hornis sannsynligvis mener å ha funnet en startellever som leverer et grunnspill han liker.

Corran

Quote from: ZsoltKorcsmar on August 10, 2024, 12:24:38 PM
Quote from: Hickok on August 10, 2024, 10:28:50 AM

100%. Nå må brann komme seg videre. Tidligere har vi glippet på disse sjansene fordi vi ikke har vært gode nok. Nå er vi det.

Kan ikke være sånn at noen år taper vi fortjent i Europa-kvalikk, mens andre år taper vi ufortjent grunnet marginer i mot. Ser stadig andre lag som karrer seg videre mot spillets gang, vi derimot må ofte være enormt mye bedre enn motstander for å bikke det i vår favør.

Nå må vi videre. Det fortjener vi - vi er kvalitetsmessig overlegne. Tenk hvor digg det faktisk hadde vært om vi også hadde marginer på vår side nå i de potensielt 3 resterende kampene av kvalik?

Altså at vi ikke trenger 3 ganger så mye ball, sjanser og avslutninger for å vinne. Men at vi faktisk opplever tabber og feil hos motstander. Det kan liksom skje med Viking og Molde, at jevne kamper avgjøres ved at de har tilfeldighetene på sin side - det hadde smakt om vi fikk litt av det nå fremover.

Ellers gøy å se hyllesten fra noen av supportene til ST. Mirren på X. Aldri sett et lag på besøk der flytte ballen som vi gjorde (disse har hatt Celtic og Rangers på besøk en del ganger). Sier Horneland er «one to watch», enorm forball, delightful å se brann, knapt sett et bortelag ha så mye ball etc. Kanskje vi rekrutterer noen nye fans ila disse kampene?
Gøy med hyllestene

Når det gjelder det å ha marginer med seg så er vi vel i E-Cup kvallik pga at vi hadde marginene med oss hele høsten i fjor.
Var mange kamper som så vidt tippet vår vei og resultater i andre kamper som gikk veldig vår vei

ostraume

Også godt med marginer riktig vei mot Eagles. Kunne fort tapt  med flere mål i den bortekampen.

nero

August 10, 2024, 18:25:39 PM #334 Last Edit: August 10, 2024, 18:27:16 PM by nero
Quote from: ostraume on August 10, 2024, 16:52:43 PMOgså godt med marginer riktig vei mot Eagles. Kunne fort tapt  med flere mål i den bortekampen.
Jo, vi kunne selvfølgelig tapt mot ørnene, men de to kampene sett under ett, synes jeg Brann var klart best og at avansementet var fullt fortjent. Litt marginer er det jo alltid, men disse litt vagt definerte marginene har jo en lei tendens til å gå i de beste lagenes favør. Og ingen kan vel hellervære uenig om at Brann var soleklart det beste laget også mot St Mirren.
Lions led by donkeys.

Nixon

Astana leder 1-0 litt ut i første omgang mot Corvinul Hunedoara og leder 3-1 sammenlagt. Så vinneren i morgen må nok belage seg på en tur til Almaty torsdag om to uker.
Rød makt på Hansa

mobli

Billetter til Astana ligger på rundt 17500 t/r med 17 til 20 timers reisevei, for de som er interessert.

andreas1989

Kampen spilles ikke i Astana, men i Almaty. Det er vel også muligheter for at Brann vil ha plasser på et eventuelt fly nedover som kan subsidieres av ivrige supportere til en overkommelig pris.

Churchill

Astana leder nå 5-1 med ca 10 minutter igjen å spille. Så det blir nok dem.

Dyr og lang bortetur, men den viktigste kampen Brann har spilt på lenge.
...we shall never surrender.

Nixon

Quote from: andreas1989 on August 14, 2024, 16:27:59 PMKampen spilles ikke i Astana, men i Almaty. Det er vel også muligheter for at Brann vil ha plasser på et eventuelt fly nedover som kan subsidieres av ivrige supportere til en overkommelig pris.

Til Almaty kommer man seg frem og tilbake til rundt 9000 kroner og oppover med ulike melkeruter. Flere supportere som jeg vet om har vært i kontakt med Brann om å få kjøpe plass på klubbens charterfly, men Brann kan ikke gi noe svar før kampen i morgen. Kanskje ikke før over helgen. Men de må ha et større fly enn til Nederland og Skottland, så det bør være plass om klubben ønsker å ha supportere med på flyet. Spørsmålet er om de ønsker det. Skal jeg tippe vil det åpne seg mulighet for det.

Men om det blir en "overkommelig" pris er en annen sak. Jeg vet at Brann tok 7000 kroner for haik til Porto i fjor. Så ikke ta det for gitt at Brann vil sponse noe her og selge flysetene billig.
Rød makt på Hansa

andreas1989

Brann bør jo se en verdi og en merverdi i av å fylle opp de tomme setene med supportere til en overkommelig pris, dvs litt i underkant av 10 lapper kanskje, om ikke billigere? Det er tross alt snakk om et direkte fly fra Bergen så det har jo sin verdi det også. Er det rundt 50 stykker eller flere som melder sin interesse så hjelper jo det på å dekke inn utgiftene for flyet.

Var ikke klar over at man kunne haike med Brann til Porto i fjor, men det har vel vært mulig ved en anledning tidligere også om jeg ikke husker feil?

andreas1989

Astana med 6 mål på 6 skudd på mål i dag og 2 på 4 i første kamp. Det skal vi nok få høre mer enn nok om. Men ser man på statsene så ser det ut til at disse kamepen har vært passe jevnspilte. Astana uten en eneste corner i dagens kamp feks.

Hickok

Problemet her er at Almaty er ca 2 timer lengre enn Kanariholmene. Med andre ord er en svært nært behov for større fly enn A320/B737 for å rekke frem med fullt fly. Da begynner det å bli veldig dyrt å leie. Alternativet er mellomlanding på veien. Også dyrt. Det er til sammenligning like langt som Oslo -Dubai, som Norwegian flyr. Det ender ofte med mellomlanding ene veien eller færre folk ombord.

Nixon

Quote from: andreas1989 on August 14, 2024, 17:18:57 PMBrann bør jo se en verdi og en merverdi i av å fylle opp de tomme setene med supportere til en overkommelig pris, dvs litt i underkant av 10 lapper kanskje, om ikke billigere? Det er tross alt snakk om et direkte fly fra Bergen så det har jo sin verdi det også. Er det rundt 50 stykker eller flere som melder sin interesse så hjelper jo det på å dekke inn utgiftene for flyet.

Var ikke klar over at man kunne haike med Brann til Porto i fjor, men det har vel vært mulig ved en anledning tidligere også om jeg ikke husker feil?

Det var ikke åpent for alle, men han ene jeg kjenner måtte ut med 7000 kroner. Noe han ble litt overrasket over. Det var f.eks. nesten dobbelt så mye som det jeg betalte til Porto. Men da var han litt bondefanget og prisene på vanlige fly hadde steget mye, så han takket ja.

Men jeg er helt enig i at Brann absolutt burde se verdien av å fylle flyet med supportere for å få inn litt penger, og ikke minst få støtte på tribunen. Men godt mulig at bekymringen til Hickok over her om at de ikke vil fylle flyet for å spare vekt kan slå inn.

Et annet aspekt er at Brann med all sannsynlighet vil reise tirsdag. Noe som betyr fire feriedager for de som vil være med. Reiser man på egen hånd kan man klare seg med tre. Eller to om man er skikkelig vågal!
Rød makt på Hansa

andreas1989

Jeg har ikke peiling på hva som er tilgjengelig av fly for Brann, men en A320/B737 skal vel i utganspunktet kunne klare det med redusert last. Norwegian har vel flydd til Dubai med rundt 160/186 passasjerer så det skal vel holde?

23 spillere + trenere, administrasjon og styremedlemer er vel i underkant av 50? Media og andre «inviterte» kanskje halvparten, så da skal jo det være plasser til supportere.

Alternativet er jo større fly som selvfølgelig er dyrere å leie, men komforten er jo bedre dersom Brann mener det har en verdi.

Hickok

Rundt 150 stemmer nok bra. Blir sikker  mulig å selge 70-80 plasser om de ønsker.

Supertzar

Quote from: andreas1989 on August 14, 2024, 17:29:11 PMAstana med 6 mål på 6 skudd på mål i dag og 2 på 4 i første kamp. Det skal vi nok få høre mer enn nok om. Men ser man på statsene så ser det ut til at disse kamepen har vært passe jevnspilte. Astana uten en eneste corner i dagens kamp feks.

Absurde stats!

Nixon

Quote from: Hickok on August 14, 2024, 18:03:09 PMRundt 150 stemmer nok bra. Blir sikker  mulig å selge 70-80 plasser om de ønsker.

Og det burde holde rikelig. Vi har jo potensielt tre nye (sannsynligvis) mer tilgjengelige borteturer utover høsten dersom vi går videre. Svært mange vil nok gamble og spare penger og feriedager til det.

På en annen side. Det er jo veldig eksotisk dette langt langt øst. Og man kan være til stede når Brann går videre til E-seriespill. Det skjer ikke hver dag!
Rød makt på Hansa

Rossi

Almaty, det er langt - nesten på grensen til Kina. Vil uansett ikke tenke så mye på dette før eventuelt etter i morgen kveld.
World domination within 5 years.

Lasaron

Da blir det Astana i Almaty i Kazakstan. Hjemmekamp først, denne gangen. Objektivt skal vel Astana i år være dårligere enn både St. Mirren og Go Ahead Eagles, eller?

Go Up