• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Spelaren

Velforeningen, studentsamskipnaden Sammen og de nye eierne under tribunene. Nei - det beste er nok å droppe drømmen om videre utvidelser på Kniksens Plass. Skulle Brann, mot formodning, bli et stabilt topplag med jevnlige ecup-deltakelser og fine spillersalg, blir det nok flyttefoten som gjelder hvis det skal flere folk inn.

Gjennopplives tanken om utfylling i Store Lungegårdsvann? Bystranden der er jo kraftig nedskalert.
Lyseparken i Os? Tett ved motorvei, men tanken på å flytte så langt er nok totalt uaktuell.
Gå av.

Finfin respons

Jeg lanserer tanken om å bygge ut det siste hjørnet i kombinasjon med hall over den midtre treningsbanen på Nymark. Da kan eier få mer fornuftige lokaler osv etc esc
Kanskje.

Churchill

...we shall never surrender.

ACHTUNG

Jeg er for flytting om det innebærer kapasitetsøkning til 25.000. 20.000 kan man få til på dagens anlegg, man kan bygge høyere både på SPV >og Frydenbø.

David

Jeg er i mot å flytte lenger unna sentrum, og da er det ikke mange andre alternativer enn å bli værende. I første omgang får det holde å fylle igjen hjørnet.

Når det gjelder rømningsveier så er vel begge langsidene nokså låst som de er, men jeg ser for meg at det hadde gått fint å lage ekstra nødutganger oppe på BT-tribunen, der glassvinduene er.

Corran

Quote from: ACHTUNG on August 24, 2024, 12:29:34 PMJeg er for flytting om det innebærer kapasitetsøkning til 25.000. 20.000 kan man få til på dagens anlegg, man kan bygge høyere både på SPV >og Frydenbø.
Fikk de ikke nei på å bygge høyere når de bygget da?
Har jo alltid vært ønske om høyere tribuner men naboene vil ikke ha det så det er alltid blitt stoppet
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Hickok

Quote from: Corran on August 24, 2024, 21:14:00 PM
Quote from: ACHTUNG on August 24, 2024, 12:29:34 PMJeg er for flytting om det innebærer kapasitetsøkning til 25.000. 20.000 kan man få til på dagens anlegg, man kan bygge høyere både på SPV >og Frydenbø.
Fikk de ikke nei på å bygge høyere når de bygget da?
Har jo alltid vært ønske om høyere tribuner men naboene vil ikke ha det så det er alltid blitt stoppet
Jo, det stemmer. De bygget så høyt som de fikk lov til.

RepublikkenBergen

Stadion må bygges kraftig om hvis det skal 20.000 inn portene. Hjørnet i svingen vil bare øke med et par hundre.. Skal det bli over 20.000 må det en ny stadion til en annen plass. Det må ikke være gangavstand til sentrum.. Flere andre storbyer har den et stykke unna sentrum..

Optimist

Synes den nåværende plasseringen er så og si perfekt. Veldig sentral og mye bybane- og busskapasitet rundt kamper. I tillegg har tilskuertrenden bevegd seg i bølger i alle år. Selv om vi fint kunne hatt et stadion på 20-25.000 nå betyr det ikke at etterspørselen er stor nok om 5-10 år. Selv tenker jeg at rundt 18.000 er perfekt stadion-kapasitet. Kanskje 20.000, men frykter hvor glissent det kan se ut når tilskuertallene går ned igjen.
Kokende idiot

opplett

August 25, 2024, 05:42:16 AM #8959 Last Edit: August 25, 2024, 05:45:44 AM by opplett
Quote from: Optimist on August 25, 2024, 00:04:07 AMSynes den nåværende plasseringen er så og si perfekt. Veldig sentral og mye bybane- og busskapasitet rundt kamper. I tillegg har tilskuertrenden bevegd seg i bølger i alle år. Selv om vi fint kunne hatt et stadion på 20-25.000 nå betyr det ikke at etterspørselen er stor nok om 5-10 år. Selv tenker jeg at rundt 18.000 er perfekt stadion-kapasitet. Kanskje 20.000, men frykter hvor glissent det kan se ut når tilskuertallene går ned igjen.

Ja, det er bare å se på Lerkendal for tiden. Er virkelig et trist skue med halvfull stadion der.

Tror rundt 20000 hadde gått, men jeg er mer opptatt av at tribuner skal være bratte, i én etasje og visuelt sett se mye større enn den er. Gjerne maaasse ståplasser. Synes vår stadion ser mindre ut enn den er, siden tribunene på ingen måte er særlig bratte. VIF sin (for å ta et eksempel) er mindre enn vår, men den ser likevel større ut på grunn av bratte tribuner.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

andreas1989

August 25, 2024, 06:32:35 AM #8960 Last Edit: August 25, 2024, 06:38:05 AM by andreas1989
Stadion skal ligge der den ligger, men kan være med på å rive for å bygge nytt. Stadion slik den er i dag er estetisk pen innvendig, men det begynner å bli ganske mindre pent på utsiden.

Så er det også viktig å ikke miste hodet. I tider som den vi nå er inni så er det klart at vi nok kunne solgt rundt 20000 billetter til de fleste kamper og 25000 til de største kampene, men det er ikke mange årene siden stadion sto glisent. Fotball er ferskvare og skal være underholdning, det har det ikke vært i alle tider.

Kagain

Quote from: andreas1989 on August 25, 2024, 06:32:35 AMStadion skal ligge der den ligger, men kan være med på å rive for å bygge nytt. Stadion slik den er i dag er estetisk pen innvendig, men det begynner å bli ganske mindre pent på utsiden.


Skulle vært interessant å sett hvordan de skulle bygge nytt om banen ligger der den ligger og restriksjoner ellers på høyder og lignende skal være det samme. For ikke å snakke om at det er studenthybler i stadionkonstruksjonen så vel som at grunnen til at Brann ikke har gjeld lengre var at noen kjøpte stadionlokaler.

Hickok

Quote from: opplett on August 25, 2024, 05:42:16 AMVIF sin (for å ta et eksempel) er mindre enn vår, men den ser likevel større ut på grunn av bratte tribuner.
VIF sin tar 200 færre enn Brann Stadion (16.550 mot 16.750)

Enig i at oppunder 20.000 hadde vært perfekt. Fjernes det seter på nedre Frydenbø, så blir det vel mulig å øke med rundt 1500-2000? Da er det nok makset på dagens stadion uten påbygg i svingen.

pælida

Jeg har vært med på slike diskusjoner i flere omganger over flere år. Jeg tror ikke Brann kan ha en stadion med mer en 20 000 tilskuere. For å få et varig behov for en større stadion, så trenger vi gull i flere år, og en kok som ikke ligner noe vi har sett tidligere.

Det jeg heller ønsker, er en løsning i europakamper. Vi mister 2000 plasser i de kampene. Kan man se på en løsning rundt den kommende tribuenen utenfor stadion, som gjør at man kan hente seter der på en fornuftig måte? Kan det gjøres endringer på fjordkraft slik at man får seter der det er ståplasser til vanlig, på bataljonfeltet, eller i bortesvingen? Dette er tiltak som ikke koster millioner, men har potensiale til å gi en økonomisk gevinst i seg selv.

ACHTUNG

Man får mer enn 200 plasser ved å tette hjørnet, vi snakker.nok om 4-500. 2800 til måtte man ha hentet på å øke høyden på SPV og kanskje Frydenbø. Det krever dialog og søknad og å øke høyde, om Brann ønsket å gi plass til flere og være der de er, så er det en mulig vei å gå.

David

Jeg har ikke partoutkort, av ulike grunner. De siste to årene har jeg likevel fått billetter til alle kamper jeg har ønsket, bortsett fra 16. mai i fjor. Så kan jeg nok glemme å få billett om det skulle bli hjemmekamp mot Chelsea, men det får heller være. Kalkulert risiko.

Det har altså ikke vært spesielt vanskelig å skaffe billetter, til tross for trykket som har vært etter opprykket. Jeg tenker 18000 passer fint, og det bør være mulig å oppnå ved å tette hjørnet.

Lasaron

Quote from: pælida on August 25, 2024, 12:35:27 PMJeg har vært med på slike diskusjoner i flere omganger over flere år. Jeg tror ikke Brann kan ha en stadion med mer en 20 000 tilskuere. For å få et varig behov for en større stadion, så trenger vi gull i flere år, og en kok som ikke ligner noe vi har sett tidligere.

Det jeg heller ønsker, er en løsning i europakamper. Vi mister 2000 plasser i de kampene. Kan man se på en løsning rundt den kommende tribuenen utenfor stadion, som gjør at man kan hente seter der på en fornuftig måte? Kan det gjøres endringer på fjordkraft slik at man får seter der det er ståplasser til vanlig, på bataljonfeltet, eller i bortesvingen? Dette er tiltak som ikke koster millioner, men har potensiale til å gi en økonomisk gevinst i seg selv.

Nå har det seg slik at selv om mye er galt med fotballpamper, så gjøres noe riktig også. Det er noe på gang når det gjelder å godta mer ståplasser, også på e-cup. Dette vet jeg at Erlend Vågane og co følger nøye med på og vet mye mer om enn meg.

Tett hjørner, større areal til ståtribuner, bygg flere rader ned mot banen. Da utvider vi kapasiteten betydelig.
Tren på langskudd

RepublikkenBergen

Quote from: ACHTUNG on August 25, 2024, 13:25:41 PMMan får mer enn 200 plasser ved å tette hjørnet, vi snakker.nok om 4-500. 2800 til måtte man ha hentet på å øke høyden på SPV og kanskje Frydenbø. Det krever dialog og søknad og å øke høyde, om Brann ønsket å gi plass til flere og være der de er, så er det en mulig vei å gå.

Brann kan ikke bygge en ren tribune der.. Det blir nok en blokk der med et par rader med sete..

Finfin respons

Quote from: RepublikkenBergen on August 25, 2024, 14:35:44 PM
Quote from: ACHTUNG on August 25, 2024, 13:25:41 PMMan får mer enn 200 plasser ved å tette hjørnet, vi snakker.nok om 4-500. 2800 til måtte man ha hentet på å øke høyden på SPV og kanskje Frydenbø. Det krever dialog og søknad og å øke høyde, om Brann ønsket å gi plass til flere og være der de er, så er det en mulig vei å gå.

Brann kan ikke bygge en ren tribune der.. Det blir nok en blokk der med et par rader med sete..

Joda, hvis de bygger hall over ene treningsbanen så. Det er en større prosess såklart, men det er mye asfalt bak det hjørnet som kan bli erstatninsareal for eierens blokkønske
Kanskje.

Nixon

Man kan jo drømme, men man kan jo i samme slengen prøve å estimere hva dette vil koste. Og for eksempel hvor mange år Brann må ha fulle hus i hver eneste kamp gjennom hele sesongen for at regnestykket skal gå rundt.

Og så kan man jo også tenke tilbake på når klubben nesten har brukket ryggen på grunn av gjeld etter utbygging.

Jeg tror fort at dette vil koste mye mer enn det vil smake.
Rød makt på Hansa

BlobbyWin77


Quote from: Hickok on August 25, 2024, 08:02:43 AM
Quote from: opplett on August 25, 2024, 05:42:16 AMVIF sin (for å ta et eksempel) er mindre enn vår, men den ser likevel større ut på grunn av bratte tribuner.
VIF sin tar 200 færre enn Brann Stadion (16.550 mot 16.750)

Enig i at oppunder 20.000 hadde vært perfekt. Fjernes det seter på nedre Frydenbø, så blir det vel mulig å øke med rundt 1500-2000? Da er det nok makset på dagens stadion uten påbygg i svingen.

Så lenge at Lerkendal har plass til 21423, blir jeg aldri fornøyd før Brann Stadion har en tilskerkapasitet på 21424.

opplett

Quote from: BlobbyWin77 on August 25, 2024, 18:13:35 PM
Quote from: Hickok on August 25, 2024, 08:02:43 AM
Quote from: opplett on August 25, 2024, 05:42:16 AMVIF sin (for å ta et eksempel) er mindre enn vår, men den ser likevel større ut på grunn av bratte tribuner.
VIF sin tar 200 færre enn Brann Stadion (16.550 mot 16.750)

Enig i at oppunder 20.000 hadde vært perfekt. Fjernes det seter på nedre Frydenbø, så blir det vel mulig å øke med rundt 1500-2000? Da er det nok makset på dagens stadion uten påbygg i svingen.

Så lenge at Lerkendal har plass til 21423, blir jeg aldri fornøyd før Brann Stadion har en tilskerkapasitet på 21424.

Tilbøyelig til å være enig. Men nå bare drømmer jeg😊
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

pælida

Den tidligere dagligleder og styreforman har en underlig kronikk i BA i dag. Klarer ikke helt å følge han, men slik jeg leser han. Så vil han kjøpe tilbake lokalene som er solgt? Det er i det hele en rar kronikk.

https://www.ba.no/hvor-gar-brann/o/5-8-2724151

Kagain

Quote from: pælida on August 29, 2024, 08:37:52 AMDen tidligere dagligleder og styreforman har en underlig kronikk i BA i dag. Klarer ikke helt å følge han, men slik jeg leser han. Så vil han kjøpe tilbake lokalene som er solgt? Det er i det hele en rar kronikk.

https://www.ba.no/hvor-gar-brann/o/5-8-2724151

Den godeste Knut N. Kristiansen sin kronikk minner mer om et retorisk facebook-innlegg slik jeg leser det. Spørsmålene han stiller er relevante:

Hva vil skje med pengene som Brann tar inn i Europa? Hvordan tenker de å bruke de? Er det i det hele tatt nok til å gjøre noen store forandringer? Vil Brann komme styrket ut av dette?

Han skriver litt om at Brann må gjøres åpen litt lengre slik at folk (familier) kan møtes der og bruke tid og penger på Brann. Penger som de så kan bruke videre. Hvorfor, spør du kanskje? Dette er vel kjernen slik jeg ser det:

"Kravene til sportslige fasiliteter for så vel herre- som damelagene blir stadig mer krevende. Spesielt med Europacupkamper i sikte. Alt krever plass."

Det er rett. Om det blir mye Europa vil det kreve plass på stadion. Kristiansen avslutter kronikken med stadionrelaterte spørsmål:

Om Brann skal utvide sportslige fasiliteter, hvordan tenker de å gjøre det? Kjøpe tilbake allerede solgte lokaler på Brann Stadion eller forsøke seg på å bygge en ny stadion? Kristiansen mener at tiden nå kanskje er moden for Brann til å vurdere sistnevnte: finne et godt område hvor de kan bygge en ny stadion.

Jeg prøvde å finne ut om han har noen eierinteresser i firma som driver med utbygging. Kunne ikke se noe akkurat nå, selv om han på Linkedin står oppført som siviløkonom, stiftelsen Vestlandshallen.

Som sagt så minner denne kronikken mer om noen strøtanker han har delt på facebook da det ikke er noe å konkludere med der. Eneste vi kan notere oss er at han peker på at Brann antageligvis må gjøre noe med fasilitetene, men hvordan er helt ute i det blå...

Spelaren

Det er jo bare luft, det der.

"Moderne fotballklubber utvider sitt forretningsområde til å inkludere utleie til hotellvirksomhet, idrettskonferanser, etc."

Moderne fotballklubber, i det segmentet av fotballeuropa me befinner oss i, utvikler talenter, som selges videre for absurde summer som alene gir større overskudd enn næringer med små marginer som hotell- og konferansevirksomhet. Det går sikkert an å tjene penger på diverse sidebeskjeftigelser, men dette er normalt sett peanøtter sammenlignet med salg av store talenter. Som bonus blir det også gøy på fotballbanen av slikt. Hvem ville ha sittet på tribunen og kost seg over at Brann hadde et helt rått konferansesenter liksom?
Gå av.

opplett

Du er inne på noe, Spelaren. Og jeg synes han blander fotballdrift og utleiedrift. Hvis man bytter ut «moderne fotballklubber» med «moderne fotballstadioner» synes jeg poenget hans blir tydeligere. For det er helt sant at stadioner (med en del gjeld i hvert fall) helst bør inneholde flere kommersielle leietakere med daglig virksomhet. Se bare på f.eks. Ullevål som har både matbutikk, fast-foodsjappe og mere til.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

kabelmann

QuoteSkulle resultatene i år gå slik Brann ønsker, må sportsklubben kanskje se på mulighetene for å kjøpe tilbake de «tapte arealene»?

Tenker vi skal gi det en god del år til.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Corran

Leste den og tenkte med meg selv at han nok var i mot salg av tribuner og vil ha muligheten til å utvide stadion eller en ny stadion for å få flere folk inn for det er der inntektene ligger.
Noe som er litt absurd tankegang fra en som har vært leder/hatt verv i Brann i medgang og motgang og burde vite hvor fort det kan snu.

Men han har jo alltid vært litt rar. Han var jo veldig fasinert av de gode setene de hadde på banen til sunderland et år det var tur dit med englandsbåten
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Quote from: pælida on August 29, 2024, 08:37:52 AMDen tidligere dagligleder og styreforman har en underlig kronikk i BA i dag. Klarer ikke helt å følge han, men slik jeg leser han. Så vil han kjøpe tilbake lokalene som er solgt? Det er i det hele en rar kronikk.

https://www.ba.no/hvor-gar-brann/o/5-8-2724151
Det jeg først og fremst får ut av kronikken er at det er en grunn til at Brann var en klovneklubb før og ikke er en klovneklubb nå lenger. Det salget, som gjorde oss gjeldsfrie, er det smarteste Brann har gjort på mange tiår. Å skulle betjene det lånet der hadde vært kvelende selv med de merinntektene vi har hatt av den sportslige suksessen. Vi hadde trolig måtte aktivt selge flere av de salgbare spillerne som Jeff og Horn Myhre allerede for å holde oss flytende.

Å knekke nakken økonomisk mens man drømmer om framtidige storinntektet var jo typisk Brann. Det er det heldigvis ikke lenger.

krakra

Om Brann derimot på et eller annet tidspunkt blir så rike at vi kan kjøpe arealene tilbake uten å pådra oss betydelig gjeld så får de vurdere det, men det er ikke dagens situasjon.

Spelaren

Er jo uansett vanskelig å finne på så mye sprell inni nabolaget der.
Gå av.

Lasaron

Utbygging og utbygging, men det blir for dumt å lage en egen tråd.

Noen har flyttet ut av noen lokaler på Stadion, og det er foreløpig ikke bestemt hva eller hvem som skal inn. Jeg ser noen på SoMe foreslår å utvide puben.

Altså, det er jeg isolert sett veldig for. Den er gyslig trang. Men er det overhodet noen penger for utleierne i det? Hva tenker dere? Jeg kan se for meg noe utvidede åpningstider, men folk skal jo lønnes også.

- Kan den åpne enda tidligere før kamp?
- Kan den være åpen etter kamp, eventuelt lenger åpen enn i dag?
- Kan den være åpen i forbindelse med kvinnekamper (om den ikke allerede er det)?
- Kan den være åpen i forbindelse med Brann 2 når de begynner å spille på ministadionet som skal komme på Nymark?
- Kan den være åpen i forbindelse med bortekamper, og sende de? Både for kvinner og menn?
- Hva med en Brannrelatert pubquiz i måneden?
- Hva med å sende historiske gladkamper i perioder med lite kamper?

Etc.
Tren på langskudd

kabelmann

Det blir ikke pub der. Det er Union som eier lokalene, ikke Brann.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Go Up