• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Sesongen 2024

Started by Lasaron, December 15, 2023, 21:57:43 PM

0 Members and 12 Guests are viewing this topic.

Go Down

esp123

Quote from: krakra on September 05, 2024, 12:33:41 PM
Quote from: esp123 on September 05, 2024, 12:08:03 PMAkkurat Hjorteseth tror jeg har mer med spillertypen å gjøre, enn alder. Jeg tror Horneland mener han har for klare svakheter uten ball til å bekle en rolle på Brann-midtbanen. Litt sammenlignbart det som skjer med Opsahl nå, kanskje? Det er synd, fordi Hjorteseth er ekstremt spennende med ball.

Og jeg har en take:

Så lenge du er et fullverdig medlem av A-stallen, så stiller alle likt. Da kan unge som gamle regne med spilletid, så lenge Horneland liker deg som type. Men det skal ekstremt mye til for at Horneland henter inn noen fra Brann 2.
Jeg tror Hornelands tillitt til spillerne er rimelig binær. Enten har han tillitt, eller så har han ikke tillitt. Og unggutter som ikke har vist at de holder ES-nivået ennå har han ikke tillitt til. Blir han tvunget til å bruke dem og de overbeviser så har han tillitt. Det gjaldt Hellan og det gjelder Helland, Holten og Haaland. Vanskelig å se hvordan Holten skal være en type Horneland ikke liker. Duellsterk spiller som er god med ball, god på kommunikasjon og som Mjøndalens trener beskrev som den (kanskje) mest profesjonelle spilleren han noen gang har jobbet med.

Hellan var god mot Go Ahead og viste at han hadde nivået inne til å spille a-lagskamper for Brann. Er det noen som tror at han fram til den kampen ikke hadde dette nivået inne? At det tilfeldigvis traff akkurat da han fikk sjansen?

Hellan var helt OK mot Go Ahead. Virker som en annen type enn andre backer i Brann. Så kom han også litt skjevt ut i starten av sesongen.

Når jeg har sett Holten så han virket litt lite atletisk, ganske keitete og treg i bevegelsene. Du skal heller ikke undervurdere det faktum at han har vært ute av Brann en periode. Sammenlignet med Helland som overtid har kjempet om plass på laget så tror jeg det i Hornelands øyne plasserer deg litt bak i køen. Akkurat nå virker det som at Horneland setter Helland høyere, og at han er fjerdevalg på stopperplass.

Jeg tror, som Lasaron har påpekt, gruppedynamikk betyr mye for Horneland. Hvordan du presterer i treningshverdagen og hvordan du bidrar i gruppen betyr noe.

Corran

Holten lider vel også under at han må venne seg til mye mer intensive treninger igjen og at Helland også har tatt steg
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Dum strategi å leie ut de største talentene altså?

Vi får se om Helland får starte neste kamp da. Det bør han jo hvis han stiller på lik linje med de etablerte, og Horneland ikke er skeptisk til talenter. For Sery er ute og Soltvedt bør ikke starte.

esp123

September 05, 2024, 15:15:19 PM #953 Last Edit: September 05, 2024, 15:19:30 PM by esp123
Nja, det er vel ikke enorm forskjell mellom Helland og Holten. Sånn som jeg ser det er Helland raskere enn Holten og kanskje litt bedre med ball? Kanskje mer komfortabel med en høy forsvarslinje?

Helland er kanskje mer fortrolig med Brann-fotballen da Holten har vært på utlån i en klubb som spiller på en annen måte enn Brann. Det er fordeler og ulemper med å sende spillere på utlån.

Og ang. Soltvedt så virker det (med rette) at Soltvedt har fått en viktig rolle i laget. Han har en ro med ball og er progressiv i sin pasninger. Han har fått en playmaker-rolle som man har manglet i forsvarslinjen,  og det er også grunne til at han har spilt på tross av at han har vært skadet. Det er ikke tilfeldig at Brann sitt offensive spill ble bedre de siste kampene før fadesene forrige uke.

I tillegg har han ferdigheter som gjør han til en trussel på siste tredjedel.

Hvis han nå blir bedre fysisk ila. landslagspausen så bør han i aller høyeste grad starte.

krakra

September 05, 2024, 15:24:04 PM #954 Last Edit: September 05, 2024, 15:45:54 PM by krakra
Så unnskyldningene for å verken bruke Helland eller Holten er klare, men de er likestilt med alle de etablerte i stallen. Det er vel mer presist å si at det er ulemper med å gå på lån, og med å ikke gå på lån. For enten det er manglende trening med laget og kjennskap til spillestilen eller manglende erfaring på nivå over 2. divisjon, så er det alltids en grunn til å ikke gi spillerne tillitt med mindre man må.

Den dagen alle stopperne og alle som kan tenkes å spille stoppere enten er skadet, har karantene eller må spille i andre posisjoner så får nok Helland sjansen. Neppe før. Og da blir det nok brukt som eksempel på at Horneland ikke er redd for å bruke unge spillere. Tviler på at Helland er noe fjerdevalg på stopperplass. Det er nok Pedersen. Det har vi sett tidligere. Helland er trolig femtevalget.

Jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av Holten forresten. At han er uatletisk stemmer rett og slett ikke og han er nok raskere enn Helland. Begge har noe tempoproblemer de første meterne, men ikke noe verre enn Pallesen Knutsen.

Jaja. Haaland må jo være en type Horneland liker da, og siden han er i a-stallen nå og vurderes på lik linje med alle andre uten noen ulemper med å være ung og uerfaren så blir det kanskje mye spilletid på ham? Eller liker ikke Horneland den typen heller?

esp123

Jeg tror sjansen for at Haaland får spilletid ihvertfall er mye større nå. Men det er jo et hierarki her. Han må nok kjempe mot Mathisen, Sande, Kartum, Blomberg og Castro om tre posisjoner. Som alle er gode spillere, som tidligere har vist at de fortjener spilletid. Kanskje med unntak av Sande. Så ja, erfaring spiller jo inn her. Men han kommer til å få sjanser, så da er det bare å ta vare på de! Edvin Austbø i Viking er en sammenlignbar spiller. Han har tatt vare på sjansene han har fått!

krakra

September 05, 2024, 15:48:47 PM #956 Last Edit: September 05, 2024, 17:06:29 PM by krakra
Det er fire posisjoner og FHM er med. Spilletiden kan også komme som innbytter og FHM trenger ikke spille alt, hele tiden. Han kunne for eksempel fint blitt byttet ut sist. En av sju spillere i fire posisjoner, med fem tilgjengelige bytter. Mulighetene er veldig gode for å gi Haaland godt med spilletid i høst. Hvis Horneland ønsker det.

Uansett er jo ikke en situasjon der alle ungguttene er bak alle de etablerte i køen, selv de som er ute av form, fordi de etablerte på et eller annet tidspunkt i Brann-karrieren har hatt gode perioder som forsvarer en plass på laget, eller fordi man har tilpasset spillestilen til de etablerte, en situasjon der de unge konkurrerer på lik linje med de etablerte akkurat.

Corran

Quote from: krakra on September 05, 2024, 15:11:48 PMDum strategi å leie ut de største talentene altså?

Vi får se om Helland får starte neste kamp da. Det bør han jo hvis han stiller på lik linje med de etablerte, og Horneland ikke er skeptisk til talenter. For Sery er ute og Soltvedt bør ikke starte.

Må alt være svart eller hvitt? er det kanskje et stort spekter mellom der?

Kan det at Holten ble leiet ut ha gitt ham stor erfaring som han kan dra nytte og Brann kan dra nytte av på sikt?
Holten selv uttalte i sommer at det var stor forskjell på intensitet på treningene og at det var en stor overgang å komme tilbake til Brann.
Når han ble hentet tilbake var det muligheter for europa cup. Soltvedt var små skadet. Larsen var ikke 100% avklart og er det vel fremdeles ikke ang skader/slitasje.
Da var det vel smart å hente ham tilbake selv om Helland pr nå er litt foran i køen blant annet pga at han er mer vant til stilen akkurat nå.

Om det er 100% sikkert at Serry er ute og Soltvedt ikke kan starte så starter sikkert Helland eller Holten
Grunnen til at Horneland er mer glad i Soltvedt enn de fleste her inne er at han liker at Soltvedt er kreativ i frispillingen og flink med de avløsende pasningene.
Personlig mener jeg at risikoen med ham defensivt er større men det er øyensynlig en risiko (var det ikke noen som sa han ikke likte risiko) Horneland er villig å ta for det andre er for ham et større pluss.
I min bok er ikke risikoen verdt det all den tid Ruben er blitt dårligere og begynt å miste fart
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

September 05, 2024, 18:14:28 PM #958 Last Edit: September 05, 2024, 18:32:57 PM by krakra
Det aller smarteste valget er nok det Tufekcic gjorde. Hvem som teoretisk sett er femtevalg eller sjettevalg på stopperplass er jo ikke så nøye. Flertallet av de lokale spillerne på Brann og bergenserne på landslaget de siste 10 årene, er spillere som enten aldri har vært i Brann, eller som forlot Brann i junioralder.

Ja, hvis både Sery Larsen og Soltvedt er ute så er Horneland tom for alternativer og da starter nok Holten eller Helland. Da blir det nok trukket fram som eksempel på at Horneland ikke er redd for å satse på unggutta, fordi han teoretisk kunne flyttet Blomberg ned på høyreback, Mathisen som høyrekant og flyttet Pedersen som stopper.

Sery Larsen er forresten ute med karantene fordi han fikk sitt fjerde gule kort. Hadde han ikke vært det tror jeg Kristiansen hadde startet på venstrebacken. Han hadde et godt innhopp og Soltvedt har vært veldig dårlig der to kamper på rad.

Har Horneland alternativer, så starter ingen av dem.

Dessverre gjør Horneland det sånn at hvis Brann virkelig mener at de unge skal satses på, så bør de la Kristiansens og Crones kontrakt gå ut og selge Sery Larsen, Horn Myhre og Horn Myhre uten å erstatte noen av dem.

BlobbyWin77

Når Brann har en misjon som jeg er sikker på topplederen og styret måler og utfordrer Horneland på som sier:

"Misjon: Vi é Brann - Bergens stolthet"

"Vår oppgave er å gjøre alle med hjerte i Brann stolt av klubben. Stolthet skapes når ...

- ......
- ......
- ......
- vi gjør drømmer til virkelighet for lokale spillere på klubbens a-lag
-....."

har Horneland bare 2 valg (gitt at han vil unngå døren merket med exit skilt som 3. valg):

Kjøpe erfarne spillere som er lokale (slik som Soltvedt), eller satse på lokale unggutter fra Brann Academy.

Siden vi snakker om sesong 2024 i denne tråden vil Horneland få litt good-will fra styret for at han ikke har brukt mange unge lokale i år.
Men, neste sesong, så tror jeg at du har rett og vi vil se minimum 4 ikke lokale (Danmark, Sverige, Nord-Norge) spillere gå ut, og minst 2 lokale unggutter vil få A-lagskontrakt.    

Kagain

Quote from: krakra on September 05, 2024, 18:14:28 PMDessverre gjør Horneland det sånn at hvis Brann virkelig mener at de unge skal satses på, så bør de la Kristiansens og Crones kontrakt gå ut og selge Sery Larsen, Horn Myhre og Horn Myhre uten å erstatte noen av dem.

Skal han la begge Horn Myhre gå? Ille nok med en av dem, tenkte jeg :)

Uansett, som du sier, om Brann mener alvor så må sesongen 2024 (se hvordan jeg drog oss tilbake til emnet?) ende med at Kristiansen og Crone sine kontrakter ut. Jeg har til det kjedsommelige messet om at venstrebacken burde gå greit, all den tid brann har Kvale og nettopp kjøpte Grimelid tilgjengelig. På høyre så har Brann Thore P. med erfaring fra posisjonen og Hellan som er up and coming. Det var jo noe snakk om at Helland også kunne være høyreback selv om jeg er mer usikker på den og heller vil gå for en løsning hvor Opsahl omskoleres ned til høyreback.

For å være fair så det jo ut som det gikk i rett retning i starten av denne sesongen når Brann gjorde nettopp det som vi snakker om; lot kontrakten løpe ut for godt voksent stallfyll i form av Holmen Johansen og sa at de skulle erstatte han internt med lovende unge keepere. Det raknet jo litt da de plutselig kjøpte EHJ igjen, og det var for meg nok et skudd for baugen for de fine ordene med at man måtte satse på de unge...

andreas1989

krakra

Apropos denne "Heltne Nilsen og Kristiansen drar opp snittet"-forklaringen til Huseklepp. Verken Kristiansen eller SHN startet mot Sarpsborg. Der var snittalderen voksne 26,1 år.

Snittalderen hos de andre topp 5-lagene i forrige runde:

Glimt: 25,5
Viking: 25,6
Molde: 23,2
FFK: 24,1

Kan også nevnes at RBK som er på full fart på vei opp til topp 5 også hadde en snittalder på 23,2.

Så av alle lagene på topp 6 har vi det eldste laget. Vi har ingen veldig gamle spillere som trekker opp snittet. Det som trekker opp snittalderen er nok først og fremst de fem spillerne på 28 år eller eldre, og at vi har null spillere under 23 år.

andreas1989

Johnsen i BA prøvde vel å borre litt i tallene som Huseklepp skulle forsvare seg med, men det var ikke noe helhjertet forsøk. Huseklepp hadde nok kjørt seg ganske fort fast i den debatten når realiteten er som den er.

krakra

September 06, 2024, 11:33:55 AM #964 Last Edit: September 06, 2024, 11:36:24 AM by krakra
Ja, man kan jo sette opp mange ulike statistikker for å få et bilde av hvordan det ligger an. Man kan se på snittalder, man kan se på hvor mange som er over eller under en viss alder. For Branns del kan man bare se på yngste spiller som var 23 år gamle Heggebø, og konkludere med at laget er ganske voksent.

Ser man på over/under 25 år så var dette 7/4 forrige kamp. Neste runde er Sery Larsen ute, og trolig går Kristiansen inn. Da blir fordelingen 8/3. Skulle Finne få en plass på laget på bekostning av Heggebø også blir det kun to spillere under 25 år i den førsteeveren. Da vil også sju av elleve spillere være over 28 år.

Uansett hvor man ser på det, så er Brann-stallen veldig voksen. Den er også ganske jevnt sammensatt i alder. Selv om vi hadde det eldste laget sist runde(av topp seks-lagene) så var Soltvedt den eldste med 29 år. Viking og Glimt som lå nærmest vår snittalder hadde flere spillere over 30 år i førsteelveren. Som betyr at de også hadde flere yngre spillere.

fortune

September 06, 2024, 11:47:19 AM #965 Last Edit: September 06, 2024, 11:49:06 AM by fortune
Quote from: krakra on September 06, 2024, 11:33:55 AMJa, man kan jo sette opp mange ulike statistikker for å få et bilde av hvordan det ligger an. Man kan se på snittalder, man kan se på hvor mange som er over eller under en viss alder. For Branns del kan man bare se på yngste spiller som var 23 år gamle Heggebø, og konkludere med at laget er ganske voksent.

Ser man på over/under 25 år så var dette 7/4 forrige kamp. Neste runde er Sery Larsen ute, og trolig går Kristiansen inn. Da blir fordelingen 8/3. Skulle Finne få en plass på laget på bekostning av Heggebø også blir det kun to spillere under 25 år i den førsteeveren. Da vil også sju av elleve spillere være over 28 år.

Uansett hvor man ser på det, så er Brann-stallen veldig voksen. Den er også ganske jevnt sammensatt i alder. Selv om vi hadde det eldste laget sist runde(av topp seks-lagene) så var Soltvedt den eldste med 29 år. Viking og Glimt som lå nærmest vår snittalder hadde flere spillere over 30 år i førsteelveren. Som betyr at de også hadde flere yngre spillere.

Jeg liker understående oversikt fra CIES, bare synd den ikke live-oppdateres i større grad. De av våre unge spillere som bidro forrige sesong er borte, så jeg blir overrasket dersom vi siste 12 måneder ikke ligger helt sist i eliteserien i samtlige aldersklasser.

https://football-observatory.com/WeeklyPost458
First is first, second is nothing

krakra

https://www.bt.no/sport/ballspark/i/wgR8QL/brann-sjef-per-ove-ludvigsen-om-overgangsvinduet

BT lager konfliktsstoff på at Brann ikke erstattet Warming med en etablert spiller. Sikkert flere som leser saken og hisser seg opp over "manglende ambisjoner". Det er jo en viktig årsak til at Brann "aldri" har drevet bærekraftig. BT liker det ikke, og får gjerne med seg en god del mennesker på at det er mangel på ambisjoner.

Warming var en spiller med stort potensiale, men han ble aldri en viktig spiller og det er helt naturlig å erstatte en slik spiller med en unggutt.

ostraume

Konfliktstoff? Synes det var et greit intervju. Noen ting fra POL:
- bedre å handle om vinteren så spillere får tid til å spille seg inn
- ser helst etter spillere som er på benken på andre lag
- vrient å finne forsterkninger til en fornuftig pris
- stallen vil trolig være yngre neste år
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Tonen i artikkelen og spørsmålene tilsier at det var kontroversielt og kritikkverdig å ikke hente flere etablerte. Dette føler utspill som BTs ansatte i Ballspark har hatt om at det er nå Brann må satse, og at de "rotet vekk" muligheten til 50 millioner i Europa.

"Ludvigsen sier Brann datt ned på at de kunne stå inne for salgene.

- Det vi gjorde da Warming dro, var å ta inn Markus Haaland. Så kan du si at vi skulle hentet en ving til ti millioner.

19 år gamle Haaland har bare spilt 26 minutter mot Voss i cupen for A-laget.

- Det kunne vært en mellomting mellom en som ikke har spilt i Eliteserien og en til ti millioner?

- Ja. Men det er ikke lett. BT må gjerne tipse om gode spillere til fem millioner.

- Forstår du om folk tenker dere burde erstattet dem?"

Kagain

Quote from: krakra on September 07, 2024, 09:12:25 AM- Det vi gjorde da Warming dro, var å ta inn Markus Haaland. Så kan du si at vi skulle hentet en ving til ti millioner.

- Det kunne vært en mellomting mellom en som ikke har spilt i Eliteserien og en til ti millioner?

Jeg mener, jeg hadde troen på at 2024 skulle bli Warming sitt år. Han skulle få tid til å bli frisk og så vise seg frem. Det skjedde ikke, men det som viste seg var at av en eller annen grunn var ikke Horneland sugen på å bruke Warming. Det er fair nok, mannen er jo treneren. Om man bare skal ha benkefyll uansett gir det mye mer mening at benkefyllet er ungt og lokalt. Warming hadde en veldig solid lønn, noe Haaland ikke har. Det blir nok like mye benkesliting (om ikke mer) for Haaland, men etterhvert kan det hende at han blir solgt vekk fra Brann og Horneland kan hente opp noe nytt fra Brann 2 for å varme benken...

Lasaron

Quote from: krakra on September 07, 2024, 09:12:25 AM"Ludvigsen sier Brann datt ned på at de kunne stå inne for salgene.

- Det vi gjorde da Warming dro, var å ta inn Markus Haaland. Så kan du si at vi skulle hentet en ving til ti millioner.

- Ja. Men det er ikke lett. BT må gjerne tipse om gode spillere til fem millioner.

- Forstår du om folk tenker dere burde erstattet dem?"

En slik mellomting ville jo vært nok en voksen spiller som ikke forsterker førsteelleveren. Jeg er glad Brann ikke hentet flere slike enn Saka.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Erlend

Det ser uansett ut som Kalven tar "folkekravet" om store investeringer og dyre spillerkjøp med knusende ro.  Og godt er det. 

ostraume

Quote from: krakra on September 07, 2024, 09:12:25 AMTonen i artikkelen og spørsmålene tilsier at det var kontroversielt og kritikkverdig å ikke hente flere etablerte. Dette føler utspill som BTs ansatte i Ballspark har hatt om at det er nå Brann må satse, og at de "rotet vekk" muligheten til 50 millioner i Europa.

Kanskje litt, men pressen skal drive kritisk journalistikk. Synes du er litt hårsår dersom du reagerte på dette helt kurante intervjuet.

krakra

Quote from: ostraume on September 07, 2024, 14:03:57 PM
Quote from: krakra on September 07, 2024, 09:12:25 AMTonen i artikkelen og spørsmålene tilsier at det var kontroversielt og kritikkverdig å ikke hente flere etablerte. Dette føler utspill som BTs ansatte i Ballspark har hatt om at det er nå Brann må satse, og at de "rotet vekk" muligheten til 50 millioner i Europa.

Kanskje litt, men pressen skal drive kritisk journalistikk. Synes du er litt hårsår dersom du reagerte på dette helt kurante intervjuet.
Hadde de bare vært like kritiske i sin journalistikk rundt at Brann har brutt med sportsplanen sin og bygd et av ES' eldste lag, som de er når en benkesliter byttes ut med et talent som har storspilt på andrelaget.

Norlings Hund 2

Mitt håp/ønske er at Finne får et tilbud og forsvinner, og at Brann henter inn Lægreid i kamptroppene og satser på Heggebø med Lægreid som reserve. Da hadde det vel blitt ramaskrik i BA og blant enkelte supportere, tenker jeg  ;D

Dickens

Quote from: Norlings Hund 2 on September 07, 2024, 18:03:03 PMMitt håp/ønske er at Finne får et tilbud og forsvinner, og at Brann henter inn Lægreid i kamptroppene og satser på Heggebø med Lægreid som reserve. Da hadde det vel blitt ramaskrik i BA og blant enkelte supportere, tenker jeg  ;D

Tipper det fortsatt plager Finne at han ikke fikk reise til Italia i fjor under Fabregas sine vinger. Aldri i verden om han får et sånt tilbud igjen.

Kagain

Quote from: Dickens on September 09, 2024, 08:00:01 AMTipper det fortsatt plager Finne at han ikke fikk reise til Italia i fjor under Fabregas sine vinger. Aldri i verden om han får et sånt tilbud igjen.

Jeg fikk med meg at det var et tilbud fra MLS, men ikke at det var noen italienske klubber som var interessert i Finne. Interessant info, da.

Dickens

Quote from: Kagain on September 09, 2024, 08:20:39 AM
Quote from: Dickens on September 09, 2024, 08:00:01 AMTipper det fortsatt plager Finne at han ikke fikk reise til Italia i fjor under Fabregas sine vinger. Aldri i verden om han får et sånt tilbud igjen.

Jeg fikk med meg at det var et tilbud fra MLS, men ikke at det var noen italienske klubber som var interessert i Finne. Interessant info, da.

Nyopprykkede Como med Fabregas i spissen lå langflat etter Finne. Men Brann sa klink nei. Som plaster på såret fikk Finne en forbedret avtale, men var ikke veldig happy.

Kagain

Quote from: Dickens on September 09, 2024, 10:00:14 AMNyopprykkede Como med Fabregas i spissen lå langflat etter Finne. Men Brann sa klink nei. Som plaster på såret fikk Finne en forbedret avtale, men var ikke veldig happy.

Takk for informasjon. Jeg googlet dette for å se hvorfor jeg ikke hadde fått det med meg. Ser ut som det var tema på et ballspark-program eller noe, og da har jeg ikke hørt etter. Sikkert noen artikler som har blitt publisert også, men om jeg har lest dem så har jeg glemt det...

Corran

Er dette bekreftede rykter eller ballspark rykter

Falkman

Quote from: Dickens on September 09, 2024, 10:00:14 AM

Nyopprykkede Como med Fabregas i spissen lå langflat etter Finne. Men Brann sa klink nei. Som plaster på såret fikk Finne en forbedret avtale, men var ikke veldig happy.

Hvis rett skal være rett, var ikke Como nyopprykket på det tidspunktet Finne var interessante for dem ( ifjor). Og Fabregas var heller  ikke hovedtrener, det ble han først etter opprykket i vår.

Men interessen kan  nok ha vært reel nok på det tidspunktet, etter opprykket i vår gikk de etter større fisk enn Finne.

Dickens

Quote from: Falkman on September 09, 2024, 11:39:48 AM
Quote from: Dickens on September 09, 2024, 10:00:14 AM

Hvis rett skal være rett, var ikke Como nyopprykket på det tidspunktet Finne var interessante for dem ( ifjor). Og Fabregas var heller  ikke hovedtrener, det ble han først etter opprykket i vår.

Men interessen kan  nok ha vært reel nok på det tidspunktet, etter opprykket i vår gikk de etter større fisk enn Finne.

Ingen som sa at de var nyopprykket på det tidspunktet. Men prosjektet deres har vært å komme seg tilbake til Serie A som "storhetstiden" deres på 80-tallet og nedrykket i 2003. De har vel tre opprykk siste 5-6 årene.

Fabregas avsluttet spillerkarrieren der i visshet om at han en dag kom til å ta over som hovedtrener. Opprykket kom mye fortere enn de hadde forespeilet seg og Finne kunne vært en del av det i Serie B.

Om han er god nok for Serie A er en helt annen historie. Men han hadde tjent alvorlig mye mer enn i Brann på benken i et sydenland.

ostraume

Bør ikke Sande bli vårt nye anker?

Så mot Sarpsborg at han ikke er en naturlig indreløper. Orienterer seg hjem og trygt hele tiden, og truer ikke rom. Men god radius og trygg god fot. Ser mer ut som en naturlig 6er enn en indreløper.

Superjack

Sesongen 24, frykter en liten nedtur nå på siste 1/3 del.

Nedturen i Europa og det ujevne som er prestert på banen i år, sammen med en stall der mange hangler og en liten følelse av uro i troppen.

Gir ikke en god følelse.

Brannsupporter.

Kagain

Quote from: Superjack on September 14, 2024, 00:56:30 AMSesongen 24, frykter en liten nedtur nå på siste 1/3 del.

Nedturen i Europa og det ujevne som er prestert på banen i år, sammen med en stall der mange hangler og en liten følelse av uro i troppen.

Gir ikke en god følelse.

Ja, det har jo sett litt mindre bra ut de siste kampene. Om Horneland fortsetter å insistere på å spille med halvskadde spillere i stedet for å gi andre (inkl. unge spillere) sjansen så kan det definitivt bli en nedtur...

ostraume

Nå er det bare tre kamper og så en ny landslagspause. Sånn sett bra timing for noen vondter.

Vi har og det som ser ut som Eliteseriens beste spiller i storform.

Lasaron

Det mest vanlige er at bortesupportere samler seg på en pub før kamp, gjerne etter avtale med gjeldende pub.

Det nest mest vanlige er vel at det ikke arrangeres noe samling.

Vel, KFUM-Oslo gjør sin egen vri. Kopiert fra Facebook:

Arrangement av St. Jakob

Jonas Reins Gate 2, 5008 Bergen, Norway

Offentlig  · Alle på eller utenfor Facebook

Etter noen utrolige år på Ekeberg har KFUM Oslo (Kåffa) bevist at man både kan ta vare på hele mennesket og levere kvalitetsfotball. De er (som St. Jakob) del av KFUK-KFUM bevegelsen og er det eneste laget i Eliteserien med et uttalt kristent verdigrunnlag. Onsdag 18. september møter de Brann i Bergen og vi mobiliserer selvsagt for å gi Kåffa full backing på bortetribunen. (OBS - Kampdagen var tidligere 25. august, det er nå flyttet!)

Dørene i St. Jakob åpner kl. 16 og vi håper å ha ordnet mulighet for kjøp av merch. Det vil muligens også være muligheter for å låne utstyr og på andre måter gjøre seg klare for kamp. Kl. 16:30 starter hype-samlingen (vekkelsesmøtet). Her blir det øving på salmer (Kåffas supportersanger), gjennomgang av viktige momenter før kamp og generell oppgiring. Vi beveger oss i samlet flokk mot stadion (pilgrimsferd) kl. 17:30. Der tilslutter vi oss resten av bortefansen og skaper liv og leven!

Arrangementet er åpent for alle som ønsker å gi KFUM Oslo en fantastisk velkomst til Bergen by. Vi gleder oss!
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Kagain

Quote from: Lasaron on September 14, 2024, 11:04:15 AMArrangement av St. Jakob

Jonas Reins Gate 2, 5008 Bergen, Norway

Offentlig  · Alle på eller utenfor Facebook

Dørene i St. Jakob åpner kl. 16 og vi håper å ha ordnet mulighet for kjøp av merch. Det vil muligens også være muligheter for å låne utstyr og på andre måter gjøre seg klare for kamp. Kl. 16:30 starter hype-samlingen (vekkelsesmøtet). Her blir det øving på salmer (Kåffas supportersanger), gjennomgang av viktige momenter før kamp og generell oppgiring. Vi beveger oss i samlet flokk mot stadion (pilgrimsferd) kl. 17:30. Der tilslutter vi oss resten av bortefansen og skaper liv og leven!

Arrangementet er åpent for alle som ønsker å gi KFUM Oslo en fantastisk velkomst til Bergen by. Vi gleder oss!

Jeg må jo si at det er kjekt å se St. Jakob bli brukt. Det er en fin liten kirke som jeg vet at noen eier, men jeg har ikke sett den særlig i bruk.  Også artig at de går 100% for Kristelig delen av KFUM. Litt spent på om noen av resten av ARG vil være med på dette, eller om det blir en Kåffå alene sak.

Rossi

Har en veldig dårlig feeling for resten av sesongen. Tror ikke vi greier topp 4.
World domination within 5 years.

Lasaron

Fjerdeplass vil være kjempebra!

Spelaren

Vittig.
Giftet meg faktisk i den kirken.
Gå av.

Rossi

Quote from: Lasaron on September 14, 2024, 19:29:39 PMFjerdeplass vil være kjempebra!

Ja det vil være veldig bra. Da gjelder det å holde RBK og FFK bak oss.

vekkreist

Nå er presset på oss så det synger etter. Vi MÅ vinne de 2 neste kampene for å henge med

Problemet slik jeg ser det er at KFUM er nok revansje sugen etter sur tap (selvmål) mo Viking.

Og... så møter vi selvsagt allerede gull mestere BG i neste.

Disse to blir break it or make it kamper

Og Molde da... banker FK med 6 mål .....:/  faen faen faen...  dette blir tøff utover

Superjack

Sesongen 24 er på en måte en mellomsesong for Brann.
Euforien etter opprykket, cupseieren og seriesølvet er over.
Nå er det å vise at Horneland og Brannfotballen kan fungere videre.

Det er nå et 3 kløver som kjemper om plassene 2-4. Bare RBK ikke får fortsette fremgangen så er det stor mulighet for topp 4 for Brann.

Det gir Europa.
2. plass er jo absolutt å foretrekke, av mange grunner. CL kvallik er jo den store gulleroten.

Samtidig er det en god mulighet at 3. plass vil kunne gi EL. For jeg ser Molde som favoritt til 2. plassen, og storfavoritt til å vinne cupen.

3. plass i serien og en billett til Q3 i EL kvallik ville være nydelig.
Brannsupporter.

Superjack

Quote from: vekkreist on September 14, 2024, 21:10:56 PMNå er presset på oss så det synger etter. Vi MÅ vinne de 2 neste kampene for å henge med

Det de MÅ er å få opp energien og intensiteten i angrepsspillet igjen.

Det fungerte ikke mot Astana borte eller S08.

Ellers er jeg bekymret for forsvaret. Brann må ha et forsvar som er i stand til å ta ut hurtige overganger når de presser høyt.

Kristiansen / Japhet var særdeles gode på det.
Palle / Kristiansen var også bra der, men med Palle / Japhet eller nå Palle / Helland så er jeg bekymret.

Brannsupporter.

esp123

De kommer garantert ha mer energi enn mot Sarpsborg og Astana. Rett og slett fordi de ikke har ti timers reise i beina. Det er jo bare å se på landslagetsprestasjoner. Energiløst i Almaty, og helt ferdige etter 25 min hjemme mot Østerrike.

I forrige kvalik hadde Kazkhstan nesten konsekvent doble hjemmekamper eller bortekamper i hver landslagspause. Resulterte i den beste kvalifiseringen noen sinne!
Lag som møtte Kazakhstan borte i første kamp, leverte som regel svake resultater i andre kamp. Danmark tapte sågar 3-2 da de måtte reise og spille kamp nummer to i Kazakhstan. Tapte 3-2 etter å ha ledet 2-0 til det gjensto 18 minutter. Alt tilsier at det er en enorm ulempe å reise så langt. Spesielt kort tid etter kamp.

Rossi

September 15, 2024, 07:39:25 AM #996 Last Edit: September 15, 2024, 07:41:18 AM by Rossi
Tja, men det er nok mer enn en flytur som ligger bak.

esp123

Ja, for Sarpsborg-kampen sin del så var det en tøff kamp tre dager før. Vi kunne like godt vunnet kampen mot Sarpsborg også!

Det kan godt være vi går på en smell idag borte på et spesielt kunstgress med en helt ny forsvarslinje. Det er flere gode lag som har slitt borte mot Sandefjord. Men negativiteten rundt resten av sesongen er basert på det jeg ser på svake argumenter og svakt analytisk grunnlag. Kampene kom etter det som var Branns beste periode så langt i sesongen med flere sterke resultater og prestasjoner.

Ta for eksempel Viking. De flakset seg til 1-0 hjemme mot KFUM. Hadde Brann levert tilsvarende, hadde det vært begravelsesstemning på dette forumet. På tross av seieren. Likevel er vi i førersetet sammenlignet med de, som er nærmest oss på tabellen.

Nixon

Problemet med Viking er at de har et mye lettere program ut sesongen enn det vi har.
Rød makt på Hansa

Lasaron

For å se litt lyst på det kan vi forklare Astana-tapet med en mental svakhet, som ikke er dårligere enn hos de andre norske lagene, og dermed vil vi ikke lide av det i eliteserien. Tapet mot Sarp kan vi forklare med den tunge Kazak-turen.

Så nå er vi i lodd igjen. Nå vil det vinnes!

Go Up