• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Brann – KFUM, onsdag 18 sept, kl. 19.00

Started by Gulløl, September 15, 2024, 18:14:47 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Fusentast

Kampens vittigste øyeblikk var når Frydenbø ropte "Videodømming ødelegger fotballen" etter at Brann scoret på den soleklare straffen som dommeren ikke fikk med seg (!), men som heldigvis VAR fanget opp. Her fungerte jo VAR som det skulle, men når man har malt seg inn i et protesthjørne må man vel kanskje bare kjøre løpet fullt ut.
I don't think you can the rules!

Dickens

Quote from: Fusentast on September 19, 2024, 07:08:56 AMKampens vittigste øyeblikk var når Frydenbø ropte "Videodømming ødelegger fotballen" etter at Brann scoret på den soleklare straffen som dommeren ikke fikk med seg (!), men som heldigvis VAR fanget opp. Her fungerte jo VAR som det skulle, men når man har malt seg inn i et protesthjørne må man vel kanskje bare kjøre løpet fullt ut.

Ja, det er så mye dobbeltmoral blant den gjengen der. Tror enkelte der ikke en gang forstår at hadde det ikke vært for VAR så hadde det ikke blitt straffe. Også har du samme gjeng som jubler hemningsløst når det kommer opp at det skal sjekkes. De må bestemme seg. Så lenge det går i fordel Brann så er plutselig ikke VAR så ille likevel.

Utmedsnolken

September 19, 2024, 08:09:20 AM #102 Last Edit: September 19, 2024, 08:11:34 AM by Utmedsnolken
Quote from: Dickens on September 19, 2024, 07:49:45 AM
Quote from: Fusentast on September 19, 2024, 07:08:56 AMKampens vittigste øyeblikk var når Frydenbø ropte "Videodømming ødelegger fotballen" etter at Brann scoret på den soleklare straffen som dommeren ikke fikk med seg (!), men som heldigvis VAR fanget opp. Her fungerte jo VAR som det skulle, men når man har malt seg inn i et protesthjørne må man vel kanskje bare kjøre løpet fullt ut.

Ja, det er så mye dobbeltmoral blant den gjengen der. Tror enkelte der ikke en gang forstår at hadde det ikke vært for VAR så hadde det ikke blitt straffe. Også har du samme gjeng som jubler hemningsløst når det kommer opp at det skal sjekkes. De må bestemme seg. Så lenge det går i fordel Brann så er plutselig ikke VAR så ille likevel.

Det er mange som er imot VAR av prinsipp, selv om den selvsagt vil kunne gi «korrekte» avgjørelser også.

Men veldig rart å mene det er. dobbeltmoralsk å være mot VAR også når den går i vår fordel.  Da tror jeg du bør slå opp ordet i ordboken
"og der snubler Sæternes igjen"

Lasaron

*sukk

Det er ikke slik at vi er for VAR, så lenge det går i vår favør. Men det er generelt ok med riktig dømming i vår favør, og vi heier mer på Brann enn vi hater VAR.

Vi hater VAR fordi det gjør scoringer kjipere. Skal vi da la være å juble for rettferdige mål, slik at fotballen blir enda kjipere? Nei.

Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Rossi

Gjør fotball kjipere er en ganske subjektiv oppfatning. Jeg synes VAR gjør fotball gøyere.
World domination within 5 years.

Fusentast

Quote from: Lasaron on September 19, 2024, 08:29:22 AM*sukk

Det er ikke slik at vi er for VAR, så lenge det går i vår favør. Men det er generelt ok med riktig dømming i vår favør, og vi heier mer på Brann enn vi hater VAR.

Vi hater VAR fordi det gjør scoringer kjipere. Skal vi da la være å juble for rettferdige mål, slik at fotballen blir enda kjipere? Nei.

Det er helt legitimt å være mot VAR, men jeg synes det var vel ironisk at Frydenbø i går sang om at det ødelegger fotballen selv etter at Brann ble "reddet" gjennom en helt legitim straffe som dommeren ikke fikk med seg. Synes forøvrig at dette var en situasjon der VAR fungerte bra og brukte kort tid på å komme frem til riktig avgjørelse.

Og jeg ser absolutt argumentet om at det blir mindre spontan feiring når VAR brukes, men det er jo relativt sjelden man må "holde igjen" som følge av at VAR kobles inn. De fleste scoringer godkjennes heldigvis som vanlig uten at VAR griper inn, men jeg er positiv til at det finnes en mulighet for å hjelpe dommeren frem til riktig avgjørelse. Det er ikke åpenbart at VAR fungerer helt etter intensjonen per i dag, og det er absolutt rom for en diskusjon rundt når VAR skal/bør gripe inn, men når det står så mye på spill både sportslig og økonomisk mener jeg det er viktig at avgjørelser blir så korrekte som mulig.

ostraume

Jeg dreier vel fortsatt i retning av positiv til VAR. Jeg tenker vi må akseptere at feil skjer, og at VAR så plukker vekk en god del av feilene. Men så skal det skje kjapt, og det må akseptere at det blir noen feil også etter VAR. Bare langt færre. Og så må de selvsagt plukke det å lete med lupe etter en eller annen miniforseelse etter en scoring. Noe som kanskje ser ut til å ha skjedd allerede?

Blir mål til søknad om mål? Ja. Den ser jeg. Og det er åpenbart kjipt. Men så fremt det kun er snakk om et fåtall av mål og der du kanskje tviler litt uansett på om den er "grei", så er det til å leve med.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

I fotball er mål det gøyeste.

Med VAR er scoring redusert til søknad om mål. Det er riktig at de fleste søknader blir godkjent omtrent umiddelbart, og noen søknader blir godkjent etter ganske kort tid. Men problemet er at i øyeblikket det scores, så vet vi ikke om de kommer til å vurdere et eller annet som vi ikke har fått med oss. Vi vet ikke om det vil ta kort eller lang tid.

Atter andre ganger skjer det noe mistenkelig i forkant, som vi "vet" blir mat for VAR, og man føler det med stor sannsynlighet blir annullert. Men av og til blir de scoringene faktisk godkjent som mål, men vi jublet veldig redusert, pga vi visste det blir mat for VAR.

Det jeg skriver her er helt objektivt. Det er fakta at det fungerer slik. Dermed har jeg bevist at VAR i det store og hele reduserer gleden ved scoring. Altså er en gjennomsnittsscoring kjipere enn før. Og siden scoring er det gøyeste i fotball, gjør VAR at fotballkamper blir litt kjipere.

I tillegg er VAR-pauser i seg selv kjedelige/frustrerende. (Dog kanskje ikke for de som liker sånn der venting som tv-kanalene driver med i program som Mesterens mester, Norske talenter, etc.).

Og på toppen av det hele, har det over tid ført til mer dommerstøy, ikke mindre. Og de tar stadig vekk feil. Feil som jeg lett ser er feil. Det er utrolig.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

krakra

Skjønner ikke hvorfor KFUM reagerer så sterkt på straffen og Pamer liksom skal være enig i at den var billig. Så soleklar ut for meg. Sånne trøyenapp er klar straffe.

Erlend

Helt enig, det er ikke bare at han holder i trøyen, men du ser jo en aktiv bevegelse i armen til Aleesami som drar ned Heggebø som er på vei vekk.  Nå har vel dommeren også vært ute og sagt at han gjorde en feil som ikke tar den med en gang

Supertzar

Frå eit reint egoistisk Brann-perspektiv er VAR som oftast også dårleg nytt sidan Brann sin stil er høgt tempo og korte pausar. Spelet til Brann blir oppstykka av VAR og gjer lagets prestasjon dårlegare, til og med dei pausane på 10 sekund for å bekrefte at det var offside.

Går ellers fint an å juble for mål på straffe sjølv om det skjedde med hjelp av VAR. Betyr berre at du setter kjærligheten til klubben over videodømming.

esp123

Samtidig er Brann utrolig mye i og rundt motstanderens 16-meter. Med VAR kan det være større sannsynlighet for at forseelser blir sett og at Brann får straffe.

Lasaron

Ja, totalt sett tror jeg Brann sin spillestil gjør at VAR gagner mer enn det skader. Poengmessig.

Men jeg vil ha det vekk likevel.

Corran

Quote from: krakra on September 19, 2024, 10:23:22 AMSkjønner ikke hvorfor KFUM reagerer så sterkt på straffen og Pamer liksom skal være enig i at den var billig. Så soleklar ut for meg. Sånne trøyenapp er klar straffe.
Eg og reagerte på det, men det er pga at dommerne og VAR ser så gjennom fingrene med holding i feltet at når det faktisk dømmes korrekt for det så er det feil i noens øyne.
Og det var vel en VAR situasjon som var vel så klar som denne som ikke ble tatt i en annen kamp
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Supertzar

Quote from: Corran on September 19, 2024, 11:08:57 AM
Quote from: krakra on September 19, 2024, 10:23:22 AMSkjønner ikke hvorfor KFUM reagerer så sterkt på straffen og Pamer liksom skal være enig i at den var billig. Så soleklar ut for meg. Sånne trøyenapp er klar straffe.
Eg og reagerte på det, men det er pga at dommerne og VAR ser så gjennom fingrene med holding i feltet at når det faktisk dømmes korrekt for det så er det feil i noens øyne.
Og det var vel en VAR situasjon som var vel så klar som denne som ikke ble tatt i en annen kamp

Odd - Tromsø få dagar før. Kan vere det blei dømt i Brann-kampen pga alt fokuset på tabba i Skien.

Corran

Quote from: Fusentast on September 19, 2024, 09:00:06 AM

Det er helt legitimt å være mot VAR, men jeg synes det var vel ironisk at Frydenbø i går sang om at det ødelegger fotballen selv etter at Brann ble "reddet" gjennom en helt legitim straffe som dommeren ikke fikk med seg. Synes forøvrig at dette var en situasjon der VAR fungerte bra og brukte kort tid på å komme frem til riktig avgjørelse.

Hvordan er det ironisk?
Det er da mulig å være mot noe, men nyte av goden når den allikevel er der.
2 tanker i hodet samtidig er helt innafor og er ikke ironisk i det hele tatt
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

Quote from: Supertzar on September 19, 2024, 11:10:45 AM
Quote from: Corran on September 19, 2024, 11:08:57 AM

Odd - Tromsø få dagar før. Kan vere det blei dømt i Brann-kampen pga alt fokuset på tabba i Skien.
Det kan være for det er mye trøyeholding og nedrivninger som VAR lett kan ta både i Norge og internasjonalt. Det er nesten som en har mistenkt at det er en instruks på at VAR ikke skal se på/ta holding
Og jeg snakker ikke nå om 50/50 men der kun forsvarer river ned eller holder

Lasaron

Apropos ironi: La oss si at man mener skattene bør økes, er det da hyklersk/ironisk å ikke betale inn ekstraskatt selv? Selv om ingen andre gjør det?

Fusentast

Quote from: Corran on September 19, 2024, 11:12:39 AM

Hvordan er det ironisk?

Personlig synes jeg det er et kjempeparadoks å være bastant mot noe rent prinsipielt, men likevel synes det er greit når det brukes i Branns favør...

Corran

Quote from: Fusentast on September 19, 2024, 11:53:37 AM

Hvordan er det ironisk?

Personlig synes jeg det er et kjempeparadoks å være bastant mot noe rent prinsipielt, men likevel synes det er greit når det brukes i Branns favør...
En er helt mot VAR og markerer dette OGSÅ når det går i favør Brann
Om de hadde vært mot VAR til vanlig og synes det er helt greit når det går Brann sin vei så kan en si noe mot det.
Men om en er mot var og markerer dette både når det går mot Brann og når det går til fordel for Brann så er en jo konsekvent
At en jubler innimellom der for at det blir måler pga at en er glad Brann vinner/scorer

Dessuten sier ikke du to forskjellige ting?
Først sier du det er ironisk at de synger mot VAR selv om det gikk til Branns fordel
Så er det et paradoks at at en er mot noe prinsipielt men synes det er greit når det brukes i Branns favør.
At de synger mot VAR når det går Branns vei er vel et bevis på at de ikke synes det er greit som om det er i Branns favør.

Eg sto og bannet over VAR i går og tiden det tok og at dommeren ikke hadde fått det med seg og jublet over målet på en straffe jeg var sikker på at de kom til å bomme på
Å være fotballsupportere er vel i all sin prakt veldig selvmotsigende om en skal være ærlig

Lasaron

Quote from: Fusentast on September 19, 2024, 11:53:37 AM

Hvordan er det ironisk?

Vel, da synes du feil :)

Neida, joda, neida.

Vi elsker Brann høyere enn vi hater VAR. Skal vi la være å juble for mål fra rettferdig gitte straffespark, blir jo fotballen enda kjipere enn VAR gjør den til. Det er nok lidelse å følge Brann som det er.

Rossi

Quote from: Lasaron on September 19, 2024, 11:06:21 AMJa, totalt sett tror jeg Brann sin spillestil gjør at VAR gagner mer enn det skader. Poengmessig.

Men jeg vil ha det vekk likevel.

Edelt.
World domination within 5 years.

Lasaron

kabelmann

Quote from: Lasaron on September 19, 2024, 09:46:27 AMI fotball er mål det gøyeste.

Med VAR er scoring redusert til søknad om mål. Det er riktig at de fleste søknader blir godkjent omtrent umiddelbart, og noen søknader blir godkjent etter ganske kort tid. Men problemet er at i øyeblikket det scores, så vet vi ikke om de kommer til å vurdere et eller annet som vi ikke har fått med oss. Vi vet ikke om det vil ta kort eller lang tid.

Atter andre ganger skjer det noe mistenkelig i forkant, som vi "vet" blir mat for VAR, og man føler det med stor sannsynlighet blir annullert. Men av og til blir de scoringene faktisk godkjent som mål, men vi jublet veldig redusert, pga vi visste det blir mat for VAR.

Det jeg skriver her er helt objektivt. Det er fakta at det fungerer slik. Dermed har jeg bevist at VAR i det store og hele reduserer gleden ved scoring. Altså er en gjennomsnittsscoring kjipere enn før. Og siden scoring er det gøyeste i fotball, gjør VAR at fotballkamper blir litt kjipere.

Følte du at Kartums scoring var en søknad om mål?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Lasaron

Nei. Noen scoringer er mindre mistenkelige enn andre. Dette var en av de. Men man vet aldri, sant? Om det etter scoringen hadde blitt VAR-pause fordi KFUM kanskje skulle hatt straffe rett før kontringen, så ville ikke det vært enestående i VAR-historiens korte levetid.

Man kan si at Kartum sin søknad om mål hadde kort behandlingstid. Men jeg ønsker meg altså tilbake til slik det var før VAR.

Corran

Eg må le litt
Det er kun 1 år siden jeg argumenterte på samme måte MOT Lasaron ang dette med følelser
Og nå etter snart 2 sesonger med VAR er jeg helt enig med ham (har vært det siden ca midtveis i sesong 1 med VAR)

Go Up