• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann på lang sikt

Started by Lasaron, July 16, 2022, 09:40:15 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Ja, Sønnen vs Saka er forynging, men vinduet er fortsatt åpent. Så vi vet ikke hvordan vinduet ender. At Holten er hentet tilbake er forsåvidt også en del av regnskapet dette vinduet.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Lasaron

Usikker på om dette er rett tråd, men helt galt er det ikke.

Jeg kjenner to fedre. (Ja, jeg kjenner flere en to, altså). Den ene er Startsupporter, den andre Engen. Begge er gift med bergensere/striler og bor her i området. De har barn. De oppdrar barna sine, i praksis, til å heie på Brann. Tar dem med på Stadion i ny og ne og sånn. Det er litt fint å tenke på.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Corran

August 08, 2024, 22:54:26 PM #152 Last Edit: August 08, 2024, 22:57:43 PM by Corran
Der de kommer fra vil de si dårlige fedre
Her vil vi si at integreringen fungerer

Edit: Men jeg må si jeg elsker det når en ser en haug med unger et eller annet sted i Norge (om det er vif, rbk, tromsø viking eller Brann land) der alle heier på det lokale laget og så ser du en unge med en trøye fra et helt annet lag. Da tenker du med deg sjøl.. Han der har en god dedikert far (er det sjåvinistisk?)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Jeg vet ikke hvordan, men Brann bør prøve å finne ut av og bli bedre på å ha skaller som takler spill i Europa. Helt fra vi ledet 2-0 på hjemmebane mot Astana, så har det mentale vært ganske langt ute. Og dette er typisk norske lag. Å være dårlig mentalt.

Men kanskje det er lite Brann kan gjøre, kanskje dette er prisen å betale for barnefotballmodellen vår. Så kan man diskutere om oppsiden er større enn nedsiden.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Corran

Det at  vi tross alt har det så bra og det ikke koster så mye å ikke lykkes har nok også litt å si.

Men i dagens tilfelle så er det litt det at en innerst inne tror at dette skal gå bra og at en er så mye bedre enn motstandere pga første kampen. Og så senker en seg 5-10% og da er det gjort i dagens toppfotball.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

fortune

August 30, 2024, 12:24:34 PM #155 Last Edit: August 30, 2024, 12:47:11 PM by fortune
Jeg er oppriktig nysgjerrig på hvor prosjekt Horneland fortsetter herfra.

Hans første to år, fra Juli 2021 til juli 2023, var preget av nedrykk, opprykk, et relativt fast lag som ble stadig bedre og som kulminerte i en vunnet cupfinale. Deretter forsvant to nøkkelspillere, men trenerteamet fikk tillit til å erstatte dem med et kortsiktig mål om å spille europacup. I fjor var vi imidlertid relativt uheldige med trekningen, men klarte likevel å slå ut Arouca og bare være et straffespark unna å slå ut AZ.

Det siste året har riktignok den sportslige fremgangen stanset opp, men vi ser ut til å ha stabilisert oss på et relativt høyt nivå. Dette bygger  imidlertid fremdeles på stort sett de samme spillerne som vi hadde i OBOS og første året i eliteserien, med Kornvig som eneste nyankomne. Unge spillere bruker vi bare når vi må, noe som medfører at det er begrenset interesse for spillerne våre fra utlandet og at vi ikke har spesielt mye penger til å etterhvert erstatte eliteseriens eldste lag. Da hadde vi trengt de 50 millionene som vi nå gikk glipp av.

Så hvor går man da videre? Kalvenes og ledelsen i Brann virker å ha innsett at kjøp av eldre spillere ikke er bærekraftig,  så trenerteamet får neppe lov til å hente inn flere spillere i kategorien Soltvedt/Kartum. Det er også begrenset hvor lenge man kan ha en innstilling om at de unge "får spille når de forsvarer plassen", før talentene innser at mulighetene er bedre andre steder. Huseklepp er jo selv et eksempel på en spiller som ønsket seg bort da han ble utsatt for nøyaktig den samme filosofien som han nå argumenterer for. Og hva skjer når de resterende bærebjelkene etterhvert skal erstattes? Ruben, Castro og Crone er på utgående kontrakter, mens flere av spillerne som man kan få noen kroner for bare har 16 måneder igjen av kontrakten (Dyngeland, Mathiesen, Heggebø, Blomberg).

Klubben kommer utvilsomt til å kreve endringer fra hvordan man har operert så langt og samtidig skal det jo også legges frem en ny sportsplan, som man forhåpentligvis har tenkt å etterfølge. Så blir spennende å følge Brann, også i årene som kommer.
First is first, second is nothing

krakra

Det er selvfølgelig trist å ryke på den måten vi ryker mot et lag vi burde slått ut. Men å ikke kvalifisere seg til Europa i år er i seg selv ingen krise. Det ville vært en bonus å komme til ECL, men det er ingen forutsetning eller nødvendighet for utviklingen av Brann. Det snakkes om at vi kunne tjent så store og viktige penger, men hvis noen av ungguttene slår igjennom så tjener vi fort mer enn det Europa ville gitt i år.

Det viktige er å ikke forlate en bærekraftig og langsiktig sportsplan. Vi må satse på unge spillere som kan utvikles, en utviklende spillestil og en god treningshverdag. Etter hvert vil man bygge såpass med rutine og kvalitet at man kommer seg videre fra disse kvalikkene.

Håper Brann er i stand til å holde fokus, selv om omgivelsene(som vanlig) mister oversikt og bakkekontakt så fort noen kortsiktige muligheter åpner seg.

Ser at noen skylder på Kalvenes og styret fordi de var vært griske og ikke latt klubben bruke store summer på å kjøpe seg inn i Europa. Slike stemmer håper jeg aldri får være toneangivende for hvordan Brann styrer igjen.

ostraume

Denne tunge "what if"-følelsen sitter i.

En spiller som Warming hadde jo vært gull verdt når strukturen i laget uansett ikke satt i det hele tatt. Han kunne på en god dag gjort mye skade i en så åpen kamp.

Men det hjelper jo ikke om han hadde sittet i fosterstilling på hotellet etter flyturen.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Eivind

I podkasten med Fotballpreik nylig kommer Huse med den velkjente "De unge får slippe til når de er gode nok"". Er den greien noe man blir innprentet med i veggene på stadion?

krakra

Hva er god nok? Må Holten være bedre enn Palle? Må Håland være bedre enn Kartum? Og hvordan skal de få vist det?

At de må være god er jo egentlig en innholdsløs floskel. Spørsmålet er jo hva som er nok. Mener de at de skal være ferdigutviklet før de får sjansen?

Lasaron

Quote from: krakra on August 30, 2024, 13:14:38 PMDet er selvfølgelig trist å ryke på den måten vi ryker mot et lag vi burde slått ut. Men å ikke kvalifisere seg til Europa i år er i seg selv ingen krise. Det ville vært en bonus å komme til ECL, men det er ingen forutsetning eller nødvendighet for utviklingen av Brann. Det snakkes om at vi kunne tjent så store og viktige penger, men hvis noen av ungguttene slår igjennom så tjener vi fort mer enn det Europa ville gitt i år.

Det viktige er å ikke forlate en bærekraftig og langsiktig sportsplan. Vi må satse på unge spillere som kan utvikles, en utviklende spillestil og en god treningshverdag. Etter hvert vil man bygge såpass med rutine og kvalitet at man kommer seg videre fra disse kvalikkene.

Håper Brann er i stand til å holde fokus, selv om omgivelsene(som vanlig) mister oversikt og bakkekontakt så fort noen kortsiktige muligheter åpner seg.

Ser at noen skylder på Kalvenes og styret fordi de var vært griske og ikke latt klubben bruke store summer på å kjøpe seg inn i Europa. Slike stemmer håper jeg aldri får være toneangivende for hvordan Brann styrer igjen.

Helt enig!
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Lasaron

Generelt fascinerende hvor vanlig det er i Norge at presumptive storlag rykker ned. Brann, Viking, Lillestrøm, Brann, Vålerengen og nå snart kanskje Lillestrøm på nytt.

Haugesund, Odd og Strømsgodset har vært oppe relativt kjempelenge.

Derfor er det så viktig at Brann nå bygger en solid grunnmur i form av anlegg, fasiliteter og kultur. En kultur er jo lettere å ødelegge, så man må være nøye med hvem man ansetter, og ikke høre så mye på media og folk som krever dyre forsterkninger.

Som sagt før: Branns posisjon i Bergensområdet, kombinert med befolkningsgrunnlaget i Bergensområdet, gjør at vi kan være stabilt i toppen om vi er veldig gode på alt som er "gratis" + relativt veldig gode anlegg/fasiliteter.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

chris_henrik

Quote from: Lasaron on October 01, 2024, 08:44:10 AMGenerelt fascinerende hvor vanlig det er i Norge at presumptive storlag rykker ned. Brann, Viking, Lillestrøm, Brann, Vålerengen og nå snart kanskje Lillestrøm på nytt.

Haugesund, Odd og Strømsgodset har vært oppe relativt kjempelenge.

Derfor er det så viktig at Brann nå bygger en solid grunnmur i form av anlegg, fasiliteter og kultur. En kultur er jo lettere å ødelegge, så man må være nøye med hvem man ansetter, og ikke høre så mye på media og folk som krever dyre forsterkninger.

Som sagt før: Branns posisjon i Bergensområdet, kombinert med befolkningsgrunnlaget i Bergensområdet, gjør at vi kan være stabilt i toppen om vi er veldig gode på alt som er "gratis" + relativt veldig gode anlegg/fasiliteter.

Det du egentlig påpeker her er at det i Eliteserien ikke nødvendigvis er noe direkte konkurransefortrinn å være et "storlag", som jeg forstår som en klubb med stort nedslagsfelt.

Det interessante spørsmålet er; Hvorfor?
<BRANN> ..... DKFM

Lasaron

Jeg tror det handler om dårlig langsiktig ledelse. Kanskje det er lettere å ha en god langsiktig ledelse i mindre klubber med mindre støy rundt. Her i Bergen sitter ordet "krise" ganske så løst hos titusenvis av høylydte fans, samt presse. Gjerne med krav om kjøp av forsterkninger. Dette har tydeligvis påvirket ledelsen i Brann i tiår etter tiår, så mye at god langsiktig ledelse har vært fraværende.

Diverse tegn tyder på at dette er i endring nå. Jeg tror styret og Kalvenes genuint forsøker å endre det, og jeg heier på dem.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

ostraume

Det er vel og noe om at det kanskje er lettere å komme inn i en negativ spiral i "storklubbene" dersom det går litt på tverke en periode. LSK sine 100 trenere er et eksempel.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

chris_henrik

Quote from: Lasaron on October 02, 2024, 13:16:46 PMJeg tror det handler om dårlig langsiktig ledelse. Kanskje det er lettere å ha en god langsiktig ledelse i mindre klubber med mindre støy rundt. Her i Bergen sitter ordet "krise" ganske så løst hos titusenvis av høylydte fans, samt presse. Gjerne med krav om kjøp av forsterkninger. Dette har tydeligvis påvirket ledelsen i Brann i tiår etter tiår, så mye at god langsiktig ledelse har vært fraværende.

Diverse tegn tyder på at dette er i endring nå. Jeg tror styret og Kalvenes genuint forsøker å endre det, og jeg heier på dem.

Ledelse tror jeg også er et moment, men storlag i andre ligaer har kanskje enda mer høylydte fans og kravstor presse, uten at de rykker ned. Ofte er det de mindre klubbene med mindre støy rundt som rykker ned.

Så da må det være noe annet som gjør at storlag oftere rykker ned i Eliteserien enn i andre ligaer?
<BRANN> ..... DKFM

Corran

Quote from: chris_henrik on October 02, 2024, 14:13:35 PM
Quote from: Lasaron on October 02, 2024, 13:16:46 PMJeg tror det handler om dårlig langsiktig ledelse. Kanskje det er lettere å ha en god langsiktig ledelse i mindre klubber med mindre støy rundt. Her i Bergen sitter ordet "krise" ganske så løst hos titusenvis av høylydte fans, samt presse. Gjerne med krav om kjøp av forsterkninger. Dette har tydeligvis påvirket ledelsen i Brann i tiår etter tiår, så mye at god langsiktig ledelse har vært fraværende.

Diverse tegn tyder på at dette er i endring nå. Jeg tror styret og Kalvenes genuint forsøker å endre det, og jeg heier på dem.

Ledelse tror jeg også er et moment, men storlag i andre ligaer har kanskje enda mer høylydte fans og kravstor presse, uten at de rykker ned. Ofte er det de mindre klubbene med mindre støy rundt som rykker ned.

Så da må det være noe annet som gjør at storlag oftere rykker ned i Eliteserien enn i andre ligaer?
Kan det være at forskjellene er mindre i Norge?
1 og til tider 2 har ofte vært  en særklasse, men resten har alle kunne rykke ned eller ta medalje
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

De inntektene de beste klubbene får fra spillersalg og e-cup er jo 4-5 ganger en årsomsetning for de største klubbene hvis man ser vekk fra disse inntektene.

Så det er ikke så rart at klubbstørrelse ikke spiller så stor rolle i Norge.

esp123

Quote from: chris_henrik on October 02, 2024, 12:41:55 PM
Quote from: Lasaron on October 01, 2024, 08:44:10 AMGenerelt fascinerende hvor vanlig det er i Norge at presumptive storlag rykker ned. Brann, Viking, Lillestrøm, Brann, Vålerengen og nå snart kanskje Lillestrøm på nytt.

Haugesund, Odd og Strømsgodset har vært oppe relativt kjempelenge.

Derfor er det så viktig at Brann nå bygger en solid grunnmur i form av anlegg, fasiliteter og kultur. En kultur er jo lettere å ødelegge, så man må være nøye med hvem man ansetter, og ikke høre så mye på media og folk som krever dyre forsterkninger.

Som sagt før: Branns posisjon i Bergensområdet, kombinert med befolkningsgrunnlaget i Bergensområdet, gjør at vi kan være stabilt i toppen om vi er veldig gode på alt som er "gratis" + relativt veldig gode anlegg/fasiliteter.

Det du egentlig påpeker her er at det i Eliteserien ikke nødvendigvis er noe direkte konkurransefortrinn å være et "storlag", som jeg forstår som en klubb med stort nedslagsfelt.

Det interessante spørsmålet er; Hvorfor?

Nå har vi «storlag» som rykker ned i andre land også. I Tyskland har vi Schalke og Hamburg. I
England har Aston Villa, Newcastle og Leeds rykket ned flere ganger. Det er ikke uvanlig. Og så er det mindre forskjeller i Norge, og ikke minst færre lag, som gjør at veien til bunnen er kortere.

Men det er klart, de virkelige storlagene rykker ikke ned. De har såpass bra økonomi og «infrastruktur»at det aldri skjer. I Norge har vi bare én slik klubb - Rosenborg.




chris_henrik

Quote from: Corran on October 02, 2024, 14:36:38 PM
Quote from: chris_henrik on October 02, 2024, 14:13:35 PM
Quote from: Lasaron on October 02, 2024, 13:16:46 PMJeg tror det handler om dårlig langsiktig ledelse. Kanskje det er lettere å ha en god langsiktig ledelse i mindre klubber med mindre støy rundt. Her i Bergen sitter ordet "krise" ganske så løst hos titusenvis av høylydte fans, samt presse. Gjerne med krav om kjøp av forsterkninger. Dette har tydeligvis påvirket ledelsen i Brann i tiår etter tiår, så mye at god langsiktig ledelse har vært fraværende.

Diverse tegn tyder på at dette er i endring nå. Jeg tror styret og Kalvenes genuint forsøker å endre det, og jeg heier på dem.

Ledelse tror jeg også er et moment, men storlag i andre ligaer har kanskje enda mer høylydte fans og kravstor presse, uten at de rykker ned. Ofte er det de mindre klubbene med mindre støy rundt som rykker ned.

Så da må det være noe annet som gjør at storlag oftere rykker ned i Eliteserien enn i andre ligaer?
Kan det være at forskjellene er mindre i Norge?
1 og til tider 2 har ofte vært  en særklasse, men resten har alle kunne rykke ned eller ta medalje

Det er dette jeg også tror. De norske klubbene har vært likere hverandre økonomisk enn det som gjerne har vært tilfellet i andre ligaer. "Storlag og smålag" har hatt relativt like forutsetninger til å sanke poeng i Eliteserien. Samtidig som det å vinne serien, for det meste har betydd heder og ære. Det betyr at suksess det ene året, ikke har vært av avgjørende betydning for plassering det påfølgende året.

Er redd dette er i ferd med å snu. Ikke siden RBK (ved hjelp av Norges FIFA-ranking?) år etter år spilte i CL, har noen norsk klubb hatt tilgang på inntekter som er to/tre-gangen av de ordinære markeds og billettinntektene, som premie for å vinne serien.
<BRANN> ..... DKFM

Corran

Sorlagene som nevnes over i england er det jo lenge siden ble kjørt av lasset økonomisk av de største klubbene
Ta Leeds så er det lenge siden og mye vannstyring som førte til alle deres fall og når de var oppe sist var de en lilleputt som slet med overganger i 100 mill klassen mens Chelsea brukte ca 2,5 milliarder på 2 spillere.
Forskjellene i summer er helt hinsides og en stor del av grunnen til at jeg er helt sluttet å se internasjonal klubbfotball
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

pælida

En av de mest interesante artiklene fra NRK om fotball, handlet om stadion.

https://www.nrk.no/sport/xl/fotballens-stadionkamp-1.17052092

Dette er en viktig del av moderne fotball økonomi. I dag har vi gjort det rette, med å selge bygget rundt stationet. Og området tåler ikke masse folk hver eneste dag. Men konserter har vært gjort før. Og Bergen har en tradisjon for å ha store konserter. Stadion bør kunne ta 25 000 på en konsert.

Var på Strawberry/Friends i Stockholm i sommer. og det fungerte jo perfekt for 40 000 tilskuere.

Med de lange sommerpausene våre, burde jo dette være et område som Brann jobbet med.

Corran

Konsert på stadion gikk jo til helvete sist og ødela gresset
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Hickok

Problemet er kapasitet. For medium konserter har vi allerede et perfekt anlegg i byen, på Plenen. Det tar 8-10.000 tilskuere, som er perfekt til hverdags i Bergen. For større konserter, så ble tidligere Koengen brukt, men den har et stort problem. Den tar kun 22-24.000 tilskuere, som er alt for lite i dagens konserthverdag. Trekker de flere enn det Plenen tar, så er det 40.000+ som er nødvendig størrelse for å få tak i de største artistene. Da er vi midt i det samme problemet som Brann sliter med. Får liten plass. De får neppe ta inn mer enn maks 20.000 (de skal kunne rømme ut igjen om noe skjer), og da er det håpløst.

I tillegg sliter de vel med nabolaget der, som lager problemer om det blir for mye aktivitet.

Go Up