• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Overgangsvinduet vinteren 2024/2025

Started by Lasaron, September 03, 2024, 15:46:27 PM

SeLyren and 7 Guests are viewing this topic.

Go Down

Kagain

Quote from: Corran on September 26, 2024, 22:57:01 PMBtw Grønner i BA podgreier snakket om at Helland burde selges i vinter.
Om Helland ble fast inventar på laget i noen år så hadde ikke Brann gjort jobben sin med ham.

Burde selges i vinter? La nå fyren få sjanse til å vise seg frem først da. Selvsagt, om Glimt eller noen kommer trekkende med en 15+ millioner må jo Brann gjøre noen vurderinger. Det er jo selvsagt usannsynlig, og spilleren selv er jo priset til €100k på transfermarkt. Så jeg kjenner ikke på et voldsomt behov for Brann til å selge han for enhver pris.

krakra

Hvis alternativene er at Helland selges i vinter eller er fast på laget i et par år er selvfølgelig det beste at han blir fast på laget et par år. Da vil verdien hans stige betraktelig. Om 2,5 år er han 22 år og er som stopper fortsatt ung nok til å selges for store summer. Så det er jo en merkelig logikk fra Grønner.

krakra

Quote from: Morkel on September 26, 2024, 23:07:38 PM
Quote from: Corran on September 26, 2024, 22:57:01 PMBtw Grønner i BA podgreier snakket om at Helland burde selges i vinter.
Om Helland ble fast inventar på laget i noen år så hadde ikke Brann gjort jobben sin med ham.

Det er klart. Vi må rydde plass i stallen til Kristiansen, Finne og de andre spillerne Grønner ønsker å satse på for fremtiden. Da må ungdommen ut.

Men fra spøk til alvor, Grønner ser nok Helland litt som en Wolfe eller Vindheim. Spillere som tar nivået i eliteserien tidlig blir jo automatisk veldig attraktive. Så ikke umulig. Men Brann er jo også tjent med å kunne holde noen spillere litt. I dagens marked kan jo spillere doble verdien sin hvis de virkelig markerer seg. Et vinn-vinn-scenario er at unge spillere både kan bidra og spiller seg opp i verdi. Her er jo Bodø/Glimt et godt eksempel på en slik mentalitet.
Hadde Helland vært 22-23 år hadde det vært logisk å selge ham nå for å maksimere hva vi kan få for ham, men Helland er en 19 år gammel stopper og kan derfor med gode prestasjoner fortsatt øke verdien sin betraktelig de neste årene.

Forresten litt oppsiktsvekkende å se reaksjonene på at Helland har gjort det bra i kampene sine. Skulle nesten tro at han var et ekstraordinært supertalent. At 19-åringer kommer inn og gjør det bra i ES er faktisk ikke så spesielt selv om det er veldig sjeldent i Brann. Viser jo hvor sulteforet man er på slikt her.

Hickok

Quote from: krakra on September 27, 2024, 09:54:32 AMHvis alternativene er at Helland selges i vinter eller er fast på laget i et par år er selvfølgelig det beste at han blir fast på laget et par år. Da vil verdien hans stige betraktelig. Om 2,5 år er han 22 år og er som stopper fortsatt ung nok til å selges for store summer. Så det er jo en merkelig logikk fra Grønner.

Han ser han vel som en langsiktig konkurrent til Palle, så da er det greit å få han bort tenker jeg.

Erlend

Helland skal da ingen steder i vinter.  Skulle det dukke opp et monsterbud så for all del, men prisen vil bare øke hvis han fortsetter som han har gjort.  Og i mellomtiden er han verdifull backup på både stopperplass og høyreback, og kanskje også dypt på midten.  Han har vel kanskje blitt såpass potet nå at Horneland har blitt veldig glad i han også

Billy Elliott

Men vi har både Holten og Helland som store stoppertalenter. Sjansen for at det kan ryddes plass nok til at begge kan få tilstrekkelig med spilletid for å utvikle seg optimalt i de neste par årene er vel heller liten, så om Helland gjennom solide prestasjoner i høst tiltrekker seg såpass med interesse at det kommer seriøse bud på han (15-20 mill), så er det kanskje ikke så dumt å selge.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

pælida

Her føler jeg at Grønner blir misstolket. Slik jeg forstår han, så mener han at det kan være bedre å selge uforedlet på potensialet vs å foredle selv. Her kan Kniklas være et eksempel på hva som kan skje i utviklingen.

Hva som skjer med Helland/Holten er avhengig av hva vi kan tilby dem. 30m i 6 kamper som innbyttere, gjør ikke dem veldig mye bedre. Om det ikke er rom for dem, så må de selges eller lånes ut. Alt annet er å kaste bort potensiale.

krakra

Tja. Det er bedre å selge et uforedlet talent enn å mislykkes i å utvikle det selv. Og med Branns historikk er det jo en viss risiko for at vi mislykkes med Helland også.

Men det er når han sier at hvis Helland spiller fast for Brann de neste to årene han bommer. For da har vi lyktes med å utvikle Helland og da vil han være verdt (mye) mer enn i dag.

Både Helland og Holten bør dyrkes neste sesong. Jeg syns fortsatt Helland har størst potensiale som anker, men en av dem bør i alle fall være tredjevalg på stopperplass. Ikke bare på papiret, men reellt.

chris_henrik

Den «enkleste» måten for Brann å umiddelbart bedre det økonomiske handlingsrommet, er å vinne serien i år. Og da være garantert minimum EL neste år og 150mill+ i inntekter.  Sølv og mulighet til CL og EL spill er dessverre flere divisjoner under hva angår økonomi og planlegging for neste sesong. Andre plass gir dermed langt mindre sannsynlighet for å gjenta suksessen det påfølgende året.  

Nå før runden mot FKH er det 7 poeng opp til tabelltoppen. Overgangsvinduet er stengt, og det er ingenting Brann kan gjøre for å få spillere inn eller spillere ut.
Derimot kan Brann påvirke motivasjonen og viljen til dagens tropp i de siste 7 rundene. Ja de er profesjonelle og ja de skal egentlig gi sitt ytterste uansett.

Det beste Brann kan gjøre i dag og frem til vintervinduet, er å sørge for at de som faktisk er her gjør alt for å vinne de resterende kampene og opplever at de er med i planene videre og at Brann er et sted har de lyst til å være også neste sesong.

Med midlene som forble ubenyttet i de to forrige overgangsvinduene burde det være rom for kontraktsfornyelse og forlengelse for en halv førsteellever.
Når ryktet sier at det er et relativt stort lønnsgap mellom Brann og klubbene vi konkurrerer mot, er det kanskje sterkere insentiver for spillere å gå med på en kontraktsforlengelse med høyere lønn. Det negative lønnsgapet er uansett ikke en differanse som vi kan opprettholde særlig lenger.
<BRANN> ..... DKFM

Kagain

Quote from: pælida on September 27, 2024, 10:52:49 AMHer føler jeg at Grønner blir misstolket. Slik jeg forstår han, så mener han at det kan være bedre å selge uforedlet på potensialet vs å foredle selv. Her kan Kniklas være et eksempel på hva som kan skje i utviklingen.

Hva som skjer med Helland/Holten er avhengig av hva vi kan tilby dem. 30m i 6 kamper som innbyttere, gjør ikke dem veldig mye bedre. Om det ikke er rom for dem, så må de selges eller lånes ut. Alt annet er å kaste bort potensiale.

Spørsmålet mitt er kun

Til hvilken pris tenker Grønner at det er fair å selge Helland?

Jeg var kritisk til salget av Tufekcic da jeg gjerne ville ha sett han i aksjon for A-laget til Brann. Der har man en uforedlet spiller. Kan hende han aldri slår til, kan hende han blir storsuksess og blir solgt for solide summer til utlandet. Mest sannsynlig er det vel at han tar en Soltvedt. Gjør det godt i eliteserien og forholder seg på det nivået. Jeg ville fremdeles ønske å se han forsøke seg på Brann sitt A-lag før han ble solgt. Transfermarkt mener at Brann fikk ca en million norske kroner for Tufekcic. Tufekcic var 20 år da han ble solgt fra Brann til KBK.

Helland på sin side har spilt flere kamper for Brann på forskjellige nivå og har ikke gjort seg bort, hverken som stopper eller høyreback. Jeg har tatt til orde for å få han som anker, men der har han ikke fått vist seg frem. Om det kommer en klubb nå og tilbyr 1 million NOK for Helland tenker jeg at det blir litt for prematurt å selge han for det. Han er 19 år gammel og har ikke fått mange kamper for Brann, men de han har fått har ikke vært avskrekkende.

Kommer det derimot en klubb på banen og sier "Eyh, vi tilbyr 7 millioner for Helland" er det mer naturlig at Brann må vurdere hva de kan bruke Helland til satt opp mot hva de forventer av eksempelvis Holten (som også er 19 år gammel).

Jeg mener at om Helland eller Holten får 6 kamper med gjennomsnittlig 30 minutters spilletid så gir det oss et mye bedre bilde av hva de kan levere videre. Jeg mener, Finne hadde jo en haug med innhopp hvor han scorte, og de var ikke alltid så mye lengre enn 30 minutter. Den eneste forskjellen er at Finne er en "etablert spiller", men det var vel ikke overraskende for noen av oss at han var. Disse innhoppene førte til at han ble en sterkere og sterke kandidat som an atypisk midtspiss i 4-3-3. Når man ser at han fikk landslagskamper osv. så er det vel ingen som vil si at det var feil at Brann ikke solgte han for en liten million?

Poenget mitt er at Brann kan bli flinkere til å bruke yngre spillere. De trenger ikke ha hastverk med å gjøre dem til førstelagsspillere, men de bør få sjansen. Å refleksselge yngre spillere med en gang noen kommer trillende med en million er problematisk om man skal bygge for fremtiden. 

krakra

Quote from: chris_henrik on September 27, 2024, 11:35:53 AMMed midlene som forble ubenyttet i de to forrige overgangsvinduene burde det være rom for kontraktsfornyelse og forlengelse for en halv førsteellever.
Når ryktet sier at det er et relativt stort lønnsgap mellom Brann og klubbene vi konkurrerer mot, er det kanskje sterkere insentiver for spillere å gå med på en kontraktsforlengelse med høyere lønn. Det negative lønnsgapet er uansett ikke en differanse som vi kan opprettholde særlig lenger.

Det er nok rimelig begrenset med "ubenyttede midler" de siste overgangsvinduet. Vi har medregnet fjorårets sommervindu hentet spillere for rundt 35 millioner kroner. Vi har også gjort noen tunge forlengelser, og sikkert betalt en fin SOF for flere av disse signeringene. Så tviler på at vi sitter igjen med noe særlig mer enn 5-10 millioner.

Brann har ikke sjanse til å tette igjen lønnsgapet til Molde og Glimt før de begynner å produsere salgbare spillere. Å komme seg til EL er bare halve jobben. Det er ikke nok til å tette igjen lønnsgapet alene når de andre klubbene selger spillere for titalls til hundretalls millioner i året.

Corran

Ok ser at jeg skulle fylt på med litt mer info
Grønner mente at Helland burde selges gjerne i vinter OM en får et bud som er høyt nok f.eks på 20+ Mill
Han mente at om 2 år så vil prisen på ham gå ned om han ikke har slått gjennom skikkelig (altså blitt attraktiv nok for salg) til da.
Om han ble fast på Brann og ikke ble solgt for stor sum så hadde Brann feilet.

Han mente IKKE at Brann skulle kvitte seg med ham for å bli kvitt ham.

Og han mente IKKE at i vinter var siste sjanse å selge ham for å få maks for ham.
Han nevnte også VM han skal mest sannsynlig være med i.
Han mente også at Helland var kommet lengre og var mer salgbar enn Holten men at det var flott for Brann at de hadde disse to. Han ville ikke gå med på at Holten og Helland kunne bli samme situasjon som Palle og Grønner var.

Må nesten høre dette selv på BA tenker jeg, men det var ikke lagt ut for at Grønner mente Brann skulle kvitte seg med ham, men at han mente at han var meget salgbar og god
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Superjack

Tankegangen til Grønner kan forstås.
Ideelt sett så ville det være fantastisk å se Holten og Helland som stopperpar, i år etter år.

Det skjer neppe, og da er det fornuft i å kanskje selge ut Helland, om han viser seg frem i ES og klubber ute er villig til å betale en bra pris, og så kan Holten kjempe seg inn og bli den "nye" Pallesen.
Går på sunn klubbdrift.

Var jo tydelig at Kniklas var tenkt solgt i sommer. Ikke mye eldre han, og fortsatt mest et råtalent så er nok ikke usannsynlig at Brann tenker slik også.

Brannsupporter.

Hickok

Han kan strengt tatt også bli nyttig som back. Han har brukbar fart, er god med ballen i bein og finner gode løsninger, er kald i hodet og definitivt god defensivt. I tillegg er han et våpen både på defensiv og offensiv dødball med høyden sin. Jeg har klart mer tro på han på sikt enn Holten i Brann. Kan også absolutt utvikle seg nok til å bli aktuell for større oppgaver, selv om jeg ønsker at Brann etter hvert blir spennende nok til at gjennomsnittlige klubber i Europa blir valgt bort (les: topp 4-6 i Belgia og Nederland).

Lasaron

Med mindre Helland spiller kjempegodt i høst, tenker jeg det er uaktuelt å selge.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

chris_henrik

Quote from: krakra on September 27, 2024, 12:03:45 PM
Quote from: chris_henrik on September 27, 2024, 11:35:53 AMMed midlene som forble ubenyttet i de to forrige overgangsvinduene burde det være rom for kontraktsfornyelse og forlengelse for en halv førsteellever.

Det er nok rimelig begrenset med "ubenyttede midler" de siste overgangsvinduet. Vi har medregnet fjorårets sommervindu hentet spillere for rundt 35 millioner kroner. Vi har også gjort noen tunge forlengelser, og sikkert betalt en fin SOF for flere av disse signeringene. Så tviler på at vi sitter igjen med noe særlig mer enn 5-10 millioner.

Brann har ikke sjanse til å tette igjen lønnsgapet til Molde og Glimt før de begynner å produsere salgbare spillere. Å komme seg til EL er bare halve jobben. Det er ikke nok til å tette igjen lønnsgapet alene når de andre klubbene selger spillere for titalls til hundretalls millioner i året.

La oss heller kalle det for tilgjengelig investeringskapasitet 😊 I følge POL og Kalvenes har vi bare ikke funnet de rette objektene i de to foregående vinduene. Poenget mitt er at Brann får mye kontraktsforlengelse for en Krygård f.eks. Risikoen er også betydelig lavere.

Lønnsgapet vs klubbene vi konkurrerer mot (som ikke bare er MFK og B/G) kan ikke forsvares.
At Brann må spare seg til fant før vi kan konkurrere, er blitt en forumsannhet uten basis i virkeligheten. Utfordringen til Brann er å skaffe de resultatdrevne inntektene som følger av spill i EL, samt å sikre at salgsobjekter faktisk har kontraktslengde som tilsier at vi får godt nok betalt.

Anbefaler alle som har en mening om Branns økonomi vs andre klubber i serien til å ta seg tid til å lese Deloittes Eliteserie og Toppfotballsbarometer for 2024:

https://nor.deloitte.com/rs/712-CNF-326/images/Toppfotballbarometeret-2024.pdf?version=0

Så kan heller utfordringen være å dra frem noe fra rapporten som overrasket.
<BRANN> ..... DKFM

Kagain

Quote from: Corran on September 27, 2024, 12:29:42 PMOk ser at jeg skulle fylt på med litt mer info
Grønner mente at Helland burde selges gjerne i vinter OM en får et bud som er høyt nok f.eks på 20+ Mill
Han mente at om 2 år så vil prisen på ham gå ned om han ikke har slått gjennom skikkelig (altså blitt attraktiv nok for salg) til da.
Om han ble fast på Brann og ikke ble solgt for stor sum så hadde Brann feilet.

Han mente IKKE at Brann skulle kvitte seg med ham for å bli kvitt ham.

Ja, da er jeg med på argumentene til Grønner. Med de forutsetningene der så kan jeg være enig. Jeg håper jo selvsagt at Helland blir og slår hardt til, for da kan Brann tjene mer penger på han enn om de slenger han avgårde i vinter. Brann er jo ganske risikoaverse, så da vil 20 friske millioner inn i vinter være mer enn kanskje det dobbelte om noen år...

krakra

September 27, 2024, 13:45:39 PM #217 Last Edit: September 27, 2024, 13:51:28 PM by krakra
Quote from: chris_henrik on September 27, 2024, 13:40:52 PM
Quote from: krakra on September 27, 2024, 12:03:45 PM

La oss heller kalle det for tilgjengelig investeringskapasitet 😊 I følge POL og Kalvenes har vi bare ikke funnet de rette objektene i de to foregående vinduene. Poenget mitt er at Brann får mye kontraktsforlengelse for en Krygård f.eks. Risikoen er også betydelig lavere.

Lønnsgapet vs klubbene vi konkurrerer mot (som ikke bare er MFK og B/G) kan ikke forsvares.
At Brann må spare seg til fant før vi kan konkurrere, er blitt en forumsannhet uten basis i virkeligheten. Utfordringen til Brann er å skaffe de resultatdrevne inntektene som følger av spill i EL, samt å sikre at salgsobjekter faktisk har kontraktslengde som tilsier at vi får godt nok betalt.

Anbefaler alle som har en mening om Branns økonomi vs andre klubber i serien til å ta seg tid til å lese Deloittes Eliteserie og Toppfotballsbarometer for 2024:

https://nor.deloitte.com/rs/712-CNF-326/images/Toppfotballbarometeret-2024.pdf?version=0

Så kan heller utfordringen være å dra frem noe fra rapporten som overrasket.

Det er ikke snakk om å spare oss til fant, men å sette tæring etter næring. Det er ikke sånn at hvis vi bare hever lønningene, så får vi Europaligaen og hvis vi øker lønnsutgiftene til et nivå vi i dag ikke har rygg til å bære i håp om at det skal gi økte inntekter i form av E-cup, så er det en veldig, veldig dårlig måte å drive en fotballklubb på. Hva skjer hvis dette ikke lykkes? Som jo er det mest realistiske.

Hvilket lønnsgap har vi til andre enn Molde og Glimt, og kanskje RBK? Ser for meg ut som vi ligger nogenlunde likt med f.eks. Viking og VIF. Er det noen andre foran oss?

Hvilke salgsobjekteter er det som ikke har kontraktslengde som sikrer oss godt betalt? Første steg må vel være å få noen gode salgsobjekter?

Corran

Når en snakker om lønnsgap mellom Brann og B/G. Hvor mye snakker en om?
Og ser i den rapporten at B/G er nr 3 og Brann nr 5 (i 2023) så det er vel ikke kjempe mye? Vif var vel mellom der.
Og det står personalkostnader så er det da hele klubben inkl. administrasjon, trenere o.l.?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

karkarkar

September 27, 2024, 18:52:11 PM #219 Last Edit: September 27, 2024, 22:04:46 PM by karkarkar
Overganger. I midtforsvaret må Kristiansen ut. Skulle gjerne sett at han ble brukt på backen, gjerne som backup. Men så lenge han er tilgjengelig, vil han fort ta en av de to stopperplassene, fordi han er ganske god. Da står han i veien for det som burde være våre stopperalternativer 3 og 4, Helland og Holten.

Palle går ikke noe sted, uansett hva vi måtte mene. Så lenge Sery er hos oss, er han et klart førstevalg. Om han skulle bli solgt, kunne kanskje Momodou Lion Njie i KFUM være en erstatter.

Morkel

Quote from: Corran on September 27, 2024, 14:22:54 PMNår en snakker om lønnsgap mellom Brann og B/G. Hvor mye snakker en om?
Og ser i den rapporten at B/G er nr 3 og Brann nr 5 (i 2023) så det er vel ikke kjempe mye? Vif var vel mellom der.
Og det står personalkostnader så er det da hele klubben inkl. administrasjon, trenere o.l.?

Litt vanskelig å finne tall på det. Men Patrick Berg har ligget på rundt 9 millioner i året inkl. bonuser. Ulrik Saltnes lå på 4 millioner før han fikk ny kontrakt. Pellegrino lå på 5 millioner. Virker som det er trygt å anta at de ligger 3-4-5 ganger høyere enn Brannspillerne etter bonuser er utbetalt.

Superjack

Quote from: Morkel on September 28, 2024, 00:10:59 AM
Quote from: Corran on September 27, 2024, 14:22:54 PMNår en snakker om lønnsgap mellom Brann og B/G. Hvor mye snakker en om?

Litt vanskelig å finne tall på det. Men Patrick Berg har ligget på rundt 9 millioner i året inkl. bonuser. Ulrik Saltnes lå på 4 millioner før han fikk ny kontrakt. Pellegrino lå på 5 millioner. Virker som det er trygt å anta at de ligger 3-4-5 ganger høyere enn Brannspillerne etter bonuser er utbetalt.

Dette er skattelister, regner jeg med. Altså sier ikke noe om grunnlønn.
Da er det enklere å se på budsjettene til Glimt.

Tror ikke noen her inne, eller i Brannledelsen, er negativ til gode bonuser, når klubben tjener mye penger.

Brannsupporter.

Corran

Men med bonuser er egentlig ikke interessant for da kan det jo være har Brann spillerne har like mye om de presterer likt med B/G
Det er jo grunnlønnen som er av interesse så kan en sørge for en har like gode bonuser for de samme resultatene.
Eller mener folk som Pamer at en skal opp i grunnlønn likt som molde og glimt spillerne får inkl bonuser?

Edit: Et par av disse som er hentet tilbake fra utlandet har kanskje ekstra høye lønninger eller om de var smarte fått store sig on fees

Superjack

September 28, 2024, 11:40:12 AM #223 Last Edit: September 28, 2024, 11:42:33 AM by Superjack
Quote from: Corran on September 28, 2024, 10:14:50 AM

Men med bonuser er egentlig ikke interessant for da kan det jo være har Brann spillerne har like mye om de presterer likt med B/G
Det er jo grunnlønnen som er av interesse så kan en sørge for en har like gode bonuser for de samme resultatene.
Eller mener folk som Pamer at en skal opp i grunnlønn likt som molde og glimt spillerne får inkl bonuser?

Edit: Et par av disse som er hentet tilbake fra utlandet har kanskje ekstra høye lønninger eller om de var smarte fått store sig on fees

Noen har nok gode sign on fees, som Bjørkan og Patrick Berg.

Og ja, det virker som Pamer mener at Brannspillerene skal tjene nært det Glimtspillerene gjør, inkludert bonuser.
For ellers så tror jeg grunnlønnen til Glimt / Brann er ganske likt.
Den var iallefall ikke høy i Glimt i 21/22, og det er ikke så mange som er reforhandlet.

Om noen tar orken å se på budsjett i Glimt, f.eks for 22 og 23 sesongen, sammenligner med regnskap, og så ser hvor relativt lite overskudd Glimt sitter igjen med etter årene med Europa og spillersalg, så tror jeg det vil være lett å se at veldig mye av pengene som spilles inn går til spiller og trenergruppen.

Nå er vel heller ikke dette forumet som er mest kritisk til manglende bank og lønsnsrammesprenging i Brann, men det hadde vært litt kjekt om Pamer hadde sluttet å bare være tabloid klovn. For det er det han etterhvert fremstår mer og mer som.

Brannsupporter.

Morkel

Quote from: Corran on September 28, 2024, 10:14:50 AM

Bodø/Glimt har vært veldig smarte. De gir jo fra seg en del av overskuddet fra europa. Men likevel så har de holdt de faste løpende kostnadene sine under nivået til RBK og Molde. På den måten minimerer de risiko, men samtidig gjør de det attraktivt å være i Bodø/Glimt. Men jeg tror fremdeles at det er lite hopp opp til B/G i grunnlønn og. Spesielt som du nevner spillerne som kommer tilbake fra Europa. Tipper Berg tjener ganske mye mer enn den best betalte Brannspilleren i grunnlønn. Så er det nok også en del i B/G som har lønn på nivå med Brannspillerne før de får bonusene sine. Totalbudsjettet tror jeg likevel er ganske overkommelig med tanke på hvor de er i omsetning og mtp Pamers rabuleringer så bør jo dette også tas med i debatten rundt lønnsnivå.

Rossi

Sande, Finne og Soltvedts fremtid i klubben bør vurderes.
World domination within 5 years.

Dickens

Quote from: Rossi on September 29, 2024, 08:20:55 AMSande, Finne og Soltvedts fremtid i klubben bør vurderes.

Uten tvil. Ta med Kristiansen også. Men hvem vil overta disse? Finne kan muligens fortsatt leve ørlite på forrige sesong og få seg et lite eventyr i en tulleliga i utlandet, men aldri i verden om klubber ligger langflat etter Sande og Soltvedt når de aldri kommer til å matche lønnen deres i Brann.

andreas1989

BT kan fortelle at FCK og Midtjylland begge følger Felix.

Superjack

Leste den samme nå på morgenen. Så i det som står i Bt kan det virke som Glimt, FCK og Midtjylland følger Felix.

Samme artikkel nevner at de Danske klubbene har fulgt han over tid. Altså samme avis som for bare et par uker siden skrev at det var lite interesse rundt Felix. Så hvor lenge har de fulgt Felix? 2 uker? Eller?

Slik jeg ser det utenifra så er det eneste som gjør Glimt, FCK eller Midtjylland mer sportslig attraktiv er at de spiller i Europa. Så skulle Brann klare enten å komme på 2. plass i serien og CL kvallik, eller bli nr. 3 og få ELQ3 eller Playoff mulighet neste sommer så kan jeg ikke se at noen av disse 3 klubbene skal være mer interessant for Felix, sett fra et sportslig perspektiv.

Bt virker også å kjenne Brann sitt prisforlangende, ca 4 mill Euro, og det virker rimelig i det markedet.

Skulle det bli noe tegn fra FHM og hans agenter at han vurderer disse 3 som aktuelle så mener jeg Brann må gjøre som Glimt har gjort med sine stjerner som Vetlesen og Grønbæk. Resigner med en grei sign on fee nå i vinter, og avklar at om det kommer et rett bud fra klubber utenfor Norden, så får han gå til sommer eller etter Europa er avsluttet i 25 sesongen.
Brannsupporter.

andreas1989

October 03, 2024, 06:36:18 AM #229 Last Edit: October 03, 2024, 08:01:09 AM by andreas1989
Økonomien i dansk fotball er vel historisk bedre enn i Norsk fotball og i 2024 er jo forskjellene mellom NOK og DKK på et historisk nivå. Det er vel også stadig slik at det rent skattemessig er gunstigere å være fotballspiller i Danmark enn det er i Norge? Sportslig er vel disse klubbene også større enn Brann, selv om FCK ikke akkurat er inne i en historisk peak, så er det fortsatt en svær klubb. FCK legger gjerne noen millioner euro på bordet for godt voksne spillere, så blar de opp 3.5mill+ for Felix så tenker jeg det er gunstig for Brann. Spørsmålet blir vel om Felix vil si seg fornøyd med en hverdag i dansk superliga, eller om han ser for seg en hverdag i en på papiret større liga?

Lasaron

Går Felix til København, er det vel pga penger og klima. Noe som er greit nok.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

gladiporno

Dansk fotball er også et bedre utstillingsvindu til større liga (f.eks. Bundesliga) enn den norske. FHM er tapt uansett, og det er ikke den verste posisjonen å miste spillere. En bråte med folk i Brann kan spille i hans posisjon. Det vi kan håpe på er å få en god pris og at det ikke er Glimt som kommer med det klart største budet.

fortune

Quote from: Lasaron on October 03, 2024, 07:23:00 AMGår Felix til København, er det vel pga penger og klima. Noe som er greit nok.

I FCK får han også spille gruppespill i europacup hvert år, hvorav 2 av de siste 3 sesongene i champions league. Så et betydelig steg opp sportslig også.
First is first, second is nothing

esp123

De slo i tillegg ut United i fjorårets CL. FCK er Nordens soleklart største klubb.

ostraume

Vil jo tro Felix er interessert i et større steg enn som så.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

andreas1989

Quote from: gladiporno on October 03, 2024, 08:00:09 AMDansk fotball er også et bedre utstillingsvindu til større liga (f.eks. Bundesliga) enn den norske. FHM er tapt uansett, og det er ikke den verste posisjonen å miste spillere. En bråte med folk i Brann kan spille i hans posisjon. Det vi kan håpe på er å få en god pris og at det ikke er Glimt som kommer med det klart største budet.

Absolutt! Ødegaards skade kan jo gi Felix ytterligere to muligheter til å skinne for landslaget. Leverer Felix gode prestasjoner i de kampene kan vel ting begynne å matriallisere seg, selv om det fortsatt er måneder til vinduet åpner. To nye kamper følger jo allerede i november.

Så får vi håpe at Jeff får orden på fysikken og kan gjøre seg attraktiv inn mot neste sommer. Dette er jo uhørt i Ballspark verden, men vi får da virkelig håpe at vi får solgt begge to i 2025.

pælida

Quote from: Superjack on October 03, 2024, 06:13:16 AMBt virker også å kjenne Brann sitt prisforlangende, ca 4 mill Euro, og det virker rimelig i det markedet.

Hva er det med BT om dagen. De hauser Felix til en verdi på mange titals millioner ene dagen. Neste er det ingen som er interessert i han. Og nå er prisen 4 millioner euro? Det er nesten som man skulle tro de var det tabloide alternativet i byen. Helt håpløst.

Leffen

Quote from: pælida on October 03, 2024, 08:35:12 AM
Quote from: Superjack on October 03, 2024, 06:13:16 AMBt virker også å kjenne Brann sitt prisforlangende, ca 4 mill Euro, og det virker rimelig i det markedet.

Hva er det med BT om dagen. De hauser Felix til en verdi på mange titals millioner ene dagen. Neste er det ingen som er interessert i han. Og nå er prisen 4 millioner euro? Det er nesten som man skulle tro de var det tabloide alternativet i byen. Helt håpløst.

Enig i at de ikke bør hause. Men FCK hentet før sesongen en 25 år gammel danske, Magnus Mattsson, fra nederlandske NEC. Spiller uten landskamper: 5 mill euro. Blir synsing på høyt nivå men kan ikke se for meg han er mye bedre enn Felix.

Huff

For Branns del er det viktigste at Felix ikke selges til en konkurrent. Ikke at jeg tror Felix vil til Bodø om han får valget mellom dem og danskene. Jeg håper bare ikke klubben bestemmer seg for å være "snill" dersom FCK forsøker å kjøpe 44.mill i vinter, mens Felix heller vil til Freiburg som byr 36.

fortune

Quote from: Huff on October 03, 2024, 09:23:24 AMFor Branns del er det viktigste at Felix ikke selges til en konkurrent. Ikke at jeg tror Felix vil til Bodø om han får valget mellom dem og danskene. Jeg håper bare ikke klubben bestemmer seg for å være "snill" dersom FCK forsøker å kjøpe 44.mill i vinter, mens Felix heller vil til Freiburg som byr 36.

Igjen, det spørs hvilke avtaler som ble gjort da Felix valgte å skrive lang kontrakt med Brann for litt over et år siden. Kanskje har man da blitt muntlig enige om at Felix får frihet til å velge dersom Brann får et bud på minst 25 mill?

First is first, second is nothing

Spelaren

Som sagt tidligere, er eg mer eller mindre klar på å bli skuffet over overgangssummen Felix ender opp med å gå for. Et Brann som ikkje hadde dummet seg ut i Asia, og med det tatt steget opp i et annet marked, hadde glatt kunne solgt for atskillig mer.
Gå av.

Hickok

Et par gode landskamper i Ødegaard sitt fravær nå, så er nok €4mill absolutt realistisk, jeg hadde trodd de skulle klart å få mer. Han går nok i vintervinduet uansett, et vindu som er det beste for Brann, da de har god tid til å få spilt inn en erstatter. Håper bare Remmem, Haaland eller Kniklas tar opp hansken og blir den nye stjernen, og at ikke erstatteren må hentes utenfra. Da tar det fort en halv sesong før han er spilt inn i laget. Minst.

andreas1989

Vi er så overbefolket med indreløpere at det kan ikke være tema å skulle hente inn en ekstern erstatter.

Wassberg
Opsahl
Kartum
Sande
Haaland
Remmem
Eikrem
Hjorteseth

Så kan man ta med Kornvig også, skal det inn noe nytt på midtbanen bør det være en 6er slik at vi kan få Konrvig nærmere mål.

Kagain

Quote from: andreas1989 on October 03, 2024, 14:20:44 PMVi er så overbefolket med indreløpere at det kan ikke være tema å skulle hente inn en ekstern erstatter.

Wassberg
Opsahl
Kartum
Sande
Haaland
Remmem
Eikrem
Hjorteseth

Så kan man ta med Kornvig også, skal det inn noe nytt på midtbanen bør det være en 6er slik at vi kan få Konrvig nærmere mål.

Helt enig. Om de skal hente inn eksterne indreløpere må de kvitte seg med noen flere enn kun FHM. Om Hjorteseth blir sendt på dør burde det være innenfor å løfte opp noen fra Brann 2. Ved siden av du nevner så har jo Brann

Pedersen - Han insisterer på at hans beste posisjon er midtbanen
Mathisen - Brukes som ving, men ikke utenkelig at han kan fint fungere som indreløper om noen andre blir prioritert på vingen
Helland - Om Helland blir ny 6er for Brann så kan Kornvig få gå lengre frem.

andreas1989

Det skal absolutt bli spennede å se om terskelen for å prøve Helland i 6er rollen blir lavere nå som han har overbevist ganske så greit i ukjent tereng på høyrebacken. Skulle Helland løse 6er rollen så står han heller ikke i veien for Holten.

Perdersen skal absolutt med i betraktingene, selv om Pedersen nok hovedsaklig skal konsentrere seg om de bakre rekker.

Synes det er kjedelig med Hjorteseth, kunne nok løst en indreløper rolle noenlunde likt som Rasmussen, men tenker et miljøskifte og blanke ark fort er det beste for unge Tomar.

ostraume

"Problemet" der er vel at Kornvig har gjort sine saker såpasss bra som 6er.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Kagain

Quote from: andreas1989 on October 04, 2024, 10:05:24 AMDet skal absolutt bli spennede å se om terskelen for å prøve Helland i 6er rollen blir lavere nå som han har overbevist ganske så greit i ukjent tereng på høyrebacken. Skulle Helland løse 6er rollen så står han heller ikke i veien for Holten.

Perdersen skal absolutt med i betraktingene, selv om Pedersen nok hovedsaklig skal konsentrere seg om de bakre rekker.

Synes det er kjedelig med Hjorteseth, kunne nok løst en indreløper rolle noenlunde likt som Rasmussen, men tenker et miljøskifte og blanke ark fort er det beste for unge Tomar.

Jeg tenker jo at om Horneland har lyst på flere poteter (og gjerne nypoteter) i åkeren, så bør han la Helland få prøve seg som 6er. I teorien kunne det vært løst gjennom at Kornvig startet med to indreløpere rundt seg. Sånn etter 60-70 minutter spiller kunne den ene indreløperen (som ikke er FHM) bli byttet ut med Helland. Dernest kunne de ha prøvd Helland i 6er rollen og latt Kornvig spille resten av kampen som indreløper.

Mistenker dog at det ikke er slik Horneland tenker.

Når det gjelder Hjorteseth så er jeg enig med deg i at han som type er mer Rasmussen-aktig, men om Horneland ikke har troen så er det bare helt hypotetisk. Og det er jo forståelig at Horneland ikke har troen når Hjorteseth har vært på flere utlån uten å etablere seg ala Holten.

Quote from: ostraume on October 04, 2024, 11:22:47 AM"Problemet" der er vel at Kornvig har gjort sine saker såpasss bra som 6er.

Ja, det er et potensielt problem for Horneland. Som jeg foreslår over fins det en vei rundt, men jeg har ikke helt troen på at det er en vei som er farbar for Horneland i hans tenkning rundt lagspill.

andreas1989

October 04, 2024, 12:03:24 PM #247 Last Edit: October 04, 2024, 12:06:47 PM by andreas1989
Jeg er ikke solgt på Kornvig som 6er, spesielt i europa så ble det tydelig at dansken ikke er en organiserende midtbanespiller som snakker, pisker og har den taktiske forståelsen som trengs i en slik rolle. Duellspillet kan også diskuteres og dette med frekevensen, men det går også på å lese spillet.

Jeg er mer solgt på Kornvig som indreløper, der har han en del ferdigheter som kan gi oss noe annet enn de andre indreløperne.

Superjack

October 04, 2024, 15:09:48 PM #248 Last Edit: October 04, 2024, 15:11:51 PM by Superjack
Overgangsvinduet eller relevant andre steder:
https://apnews.com/article/fifa-diarra-case-transfers-contracts-eu-50fcc2d3c8bbafb31ac80503646a04ef

Altså har vi nå en mulig dom som sier at spillere kan si opp og skifte klubb, uten at de trenger å betale kompensasjon til klubben de forlater, og klubben de går til må heller ikke betale noe.

Dette kan fort bety at spillere ikke har en verdi i overgangssum lenger.
Jeg har forstått at dette var en mulig konsekvens som kunne skje om det ble prøvd noe slikt i EU domstolene, og jeg regner jo nesten med at denne kommer til å fortsette opp i EU systemet.

Spennende, veldig spennende.
Brannsupporter.

Kagain

Quote from: Superjack on October 04, 2024, 15:09:48 PMDette kan fort bety at spillere ikke har en verdi i overgangssum lenger.
Jeg har forstått at dette var en mulig konsekvens som kunne skje om det ble prøvd noe slikt i EU domstolene, og jeg regner jo nesten med at denne kommer til å fortsette opp i EU systemet.

Spennende, veldig spennende.

Ja, det blir veldig interessant. Da kan Brann og andre klubber fort finne ut at alle pengene de har investert i spillere er sunk costs. Kan hende det blir mindre penger i fotballen da? Om man ikke ser for seg at de overbyr spillerne på lønn, men da er det fremdeles slik at småklubber (i internasjonal sammenheng) som Brann ikke har noe å stille opp med.

Go Up