• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Overgangsvinduet vinteren 2024/2025

Started by Lasaron, September 03, 2024, 15:46:27 PM

Ninja-Bob and 8 Guests are viewing this topic.

Go Down

ostraume

Pallesen har hatt en fantastisk utvikling siste 18mnd, og er en god lokal kaptein med kontrakt. Ikke uproblematisk å kvitte seg med.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

andreas1989

Det er ikke noe personlig mot Pallesen, men det er veldig lett å argumentere for at det er han som vil, eller ville stått i veien for Helland og Holten fremfor at det Kristiansen som ville gjort det. Kapteinsbindet gjør det hele potensielt enda mer komplisert. Dessuten så ville jo det vært snakk om en et års forlengelse med Kristiansen, Pallesen har kontrakt ut 2027. Men den største forskjellen er jo uansett den at Helland og Holten er mye mer lik Pallesen som spillertyper enn de er lik Kristiasen som tilbyr oss noe helt annet.

krakra

Quote from: andreas1989 on October 07, 2024, 19:59:48 PMDet er ikke noe personlig mot Pallesen, men det er veldig lett å argumentere for at det er han som vil, eller ville stått i veien for Helland og Holten fremfor at det Kristiansen som ville gjort det. Kapteinsbindet gjør det hele potensielt enda mer komplisert. Dessuten så ville jo det vært snakk om en et års forlengelse med Kristiansen, Pallesen har kontrakt ut 2027. Men den største forskjellen er jo uansett den at Helland og Holten er mye mer lik Pallesen som spillertyper enn de er lik Kristiasen som tilbyr oss noe helt annet.
Og ny kontrakt til FHM som tross alt er verdt 100 millioner.

ostraume

Joda, men Ruben vår beste stopper synes jeg er tvilsomt.

Han er sexy med ball, men er ikke i nærheten av å kontrollere sin sone på samme måte som Pallesen.

Og Larsen er vel bare et knepp bedre på alt.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

andreas1989

Kristiansen er kanskje ballwatching, men det mangler ikke akkurat på eksempler denne høsten hvor Pallesen har stått å sovet heller. Så joda Pallesen er mer fysisk dominant, ingen tvil om det, men Kristiansen har fortsatt en aksjonsradius av en annen liga sammenliknet med Pallesen og det har mye å si for spillet vårt.

Poenget er uansett det at Helland og potensielt Holten sannsynligvis allerede er på nivået til Pallesen på en god del ferdigheter og Pallesen vil ikke kunne komplimentere dem på samme måte som det Jeff og Kristiansen vil kunne gjøre.

Morkel

Tingen med sånne valg som å la Kristiansen gå er at de noen ganger er nødvendig. Man må tenke mer helhetlig på det, selv om det kan koste litt på kort sikt. Ingen er vel uenig i ettertid at det var lurt å la Rønningen gå til RBK i 2004 for å satse på Opdal. Man slapp inn en god del mål de første kampene og da var det ramaskrik både på tribunen og krav i avisene om hente keeper. Men et halvt år senere hadde man en god eliteseriekeeper og to år senere var han landslagskeeper.

Hvis man nå mener Holten, Helland og Torsvik har egenskapene til å bli gode eliteseriespillere eller bedre, må man satse på dem. De kan bare bli bedre der Kristiansen blir eldre. Dette er også en viktig signaleffekt til de unge spillerne om at man blir satset på i Brann. Neste gang det kommer en Mvuka opp i Bergen, så kanskje han faktisk tørr å gå til Brann.

Kristiansen er høyt elsket og en god eliteseriespiller, så det er ikke et enkelt valg. Men noen ganger må man dra av det plasteret. Jeg tror Brann kommer bedre ut av det, så får vi bare overleve med at Ballspark-gjengen kommer til å trekke det opp som "fasit" hver gang Holten, Helland eller Torsvik slår en feilpasning i fremtiden.

fortune

Akkurat med Ivar Rønningen var det vel primært ikke-sportslige årsaker til at han måtte dra, men for øvrig er jeg enig i at der må satses på ungguttene. Og jeg kommer til å være usedvanlig høylytt fra Z--feltet dersom Thore og Palle holder talentene unna banen neste år.
First is first, second is nothing

Corran

Ruben har sett sine beste dager og er blitt 37 år.
At han på utløpende kontrakt må gå er veldig naturlig.
Han er vel også den av midtstopperne som har vært skyld i flest baklengs om jeg ikke husker feil.
Pallesen har overasket positivt i år men har som resten av laget hatt en dårlig periode.

Ruben hadde en kanon kamp i år og det var som venstreback.
Samtidig har han hatt en del kamper som venstreback hvor en har sett at han mangler en del av det han hadde. Som midtstopper synes jeg ikke han er så god (nå lengre) som mange andre her synes. Pr nå synes jeg Jeff og Palle er en bedre duo enn Ruben inn for hvem som helst av dem.
Og neste år håper jeg at Helland er i diskusjonen om å ta plassen fra Palle og Holten seiler opp som 3 valg.

Og igjen Brann har snudd når det gjelder Ruben før ;)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Morkel

Quote from: fortune on October 07, 2024, 20:38:27 PMAkkurat med Ivar Rønningen var det vel primært ikke-sportslige årsaker til at han måtte dra, men for øvrig er jeg enig i at der må satses på ungguttene. Og jeg kommer til å være usedvanlig høylytt fra Z--feltet dersom Thore og Palle holder talentene unna banen neste år.

Joda. Det var mange grunner til å slippe Rønningen og det var vel heller ikke det man reagerte på. Det var vel heller prat om at man ikke burde satse på en så uprøvd keeper.

Kagain

Quote from: Corran on October 07, 2024, 19:33:18 PMTror ikke på at Ruben forsvinner før han har signert for en annen klubb.
Han har jo hatt som vane å ta farvel med stadion og har vel rekord i antall avskjedsbuketter

Jeg er også skeptisk til dette av to grunner:

- Som Corran (og andre nevner): Kristiansen har vært erklært uønsket før, men når ting blir alvor og avføringen treffer viften så har han fått ny kontrakt.

- EHJ-affæren: Brann hadde to gode talenter som kunne stå bak Dyngeland. EHJ var ikke videre god, og ble ansett for å stå i veien for talentene. EHJ fikk gå ut kontrakten og signerte for en annen klubb. Aber plötzlich fikk Horneland & co akutt kalde føtter og en god unnskyldning, basert på et faktum som skulle tilsi at det var to svært talentfulle ungfoler, nemlig at de ble kalt opp på ungdomslandslag. Men det var nok til at Brann snudde og hentet tilbake EHJ. Nå er det også tilfellet at Brann har en eldre spiller (som faktisk fremdeles har krutt i støvlene og kan trå til) og to ungfoler som spiller på ungdomslandslag...

ZsoltKorcsmar

Feil å la Kristiansen gå. Her er alder eneste forklaring. Er man god nok er man ung nok.

-Kvalitetsmessig her og nå holder han svært høyt eliteserienivå.

-Ja, farten har begynt å tape seg - men han har hatt så mye å gå på at han fortsatt er raskere enn de fleste eliteseriestoppere.

-Hadde ikke blitt dyr i drift. Han vet han er på siste kontrakten sin.

-Uvurderlig rutine. Viktig å ha noen slike i stallen også.

-Vår best trente. På tross av dårligere forutsetninger enn andre i tyve-årene, så kompenserer han med seriøsitet og trening. Noe å strekke seg etter for de andre.

Dette er altså ikke historien om en aldrende spiller som man ser er ferdig som spiller - har vært nok av disse. Har har vi en som her og nå er vår best trente, leverer solid - og vil være billig i drift.

Tabbe.

andreas1989

Quote from: Kagain on October 08, 2024, 07:46:40 AM- EHJ-affæren: Brann hadde to gode talenter som kunne stå bak Dyngeland. EHJ var ikke videre god, og ble ansett for å stå i veien for talentene. EHJ fikk gå ut kontrakten og signerte for en annen klubb. Aber plötzlich fikk Horneland & co akutt kalde føtter og en god unnskyldning, basert på et faktum som skulle tilsi at det var to svært talentfulle ungfoler, nemlig at de ble kalt opp på ungdomslandslag. Men det var nok til at Brann snudde og hentet tilbake EHJ. Nå er det også tilfellet at Brann har en eldre spiller (som faktisk fremdeles har krutt i støvlene og kan trå til) og to ungfoler som spiller på ungdomslandslag...

Samtidig blir det vel litt feil å sammenlikne to unge keepre med to forsvarsspillere i Helland og Holten der sistnevnte har fått rikelig med spilletid i 1 div og beviselig tatt nivået?

Men for all del, jeg var veldig i mot resigneringen av EHJ, men jeg tror den blir forlenget på nytt ettersom Børsheim nok bør få prøve seg i 1 div i 2025.

Christian

Det går fint an å være enig og uenig her, men at avgjørelsen skal være så voldsomt kontroversiell forstår eg ikkje.

Ruben vil helst spille stopper, en posisjon der vi allerede har to etablerte + to talenter. Det ene talente har nå også vist seg fram på toppnivå i feil posisjon. Om sportssjefen skal forholde seg til sportsplanen er det egentlig ganske enkelt.

Så går det fint an å argumentere som mange gjør med Rubens kvalitet, profesjonalitet, innsats og person. Helt greit det.  Men at Brann nå mener det ikke lengre er nok, kan jo ikke sees på som noen skandale-avgjørelse.

Det blir vemodig, men det går helst bra.

Leffen

Quote from: ZsoltKorcsmar on October 08, 2024, 08:17:22 AMFeil å la Kristiansen gå. Her er alder eneste forklaring. Er man god nok er man ung nok.

-Ja, farten har begynt å tape seg - men han har hatt så mye å gå på at han fortsatt er raskere enn de fleste eliteseriestoppere.

-Vår best trente. På tross av dårligere forutsetninger enn andre i tyve-årene, så kompenserer han med seriøsitet og trening. Noe å strekke seg etter for de andre.

Dette er altså ikke historien om en aldrende spiller som man ser er ferdig som spiller - har vært nok av disse. Har har vi en som her og nå er vår best trente, leverer solid - og vil være billig i drift.

Tabbe.

Han er god nok, det er det vel ingen som bestrider. Men som også nevnt: han vil spille stopper og står i veien for to store talenter. Hadde Horneland hatt han tilgengelig hadde han spilt før disse hver dag i uken. Jeg tror, eller håper, at det er POL som har banket gjennom dette i henhold til sportsplanen. Skal vi ta igjen Glimt på sikt må vi bli en selgende klubb. Da må våre største talenter få spille. Og Ruben er jo ikke så god at han er uerstattelig, jeg synes det har vært tegn til regresjon denne sesongen.

esp123

Vi mister vår eneste venstrebeinte stopper. Jeg håper vi erstatter han.

fortune

Quote from: ZsoltKorcsmar on October 08, 2024, 08:17:22 AMFeil å la Kristiansen gå. Her er alder eneste forklaring. Er man god nok er man ung nok.

Tabbe.

Det er vel knapt noen som argumenterer mot at Ruben isolert sett kunne vært nyttig, så diskusjonen går mer på stallbygging, muligheter for talentene og spillere vi allerede har i troppen.

Så du må gjerne bidra med hvordan du kunne tenke deg at forsvarsleddet utformes, inkludert hvorvidt det er noe poeng å drive talentutviklin og om det gjør noe  å ha eliteseriens eldste spillerstall.
First is first, second is nothing

Corran

herlig å lese Tormod Bergersen sin sak i BA i dag. Deilig med en litt edruelig kommentator i motsetning til Grønner og Ballspark.
https://www.ba.no/tarene-triller-for-ruben-men-brann-kan-likevel-ha-gjort-det-rette/o/5-8-2772405

Kort forklart er at en må legge følelsene litt til side og se litt bakom det som skjer og se at dette nok er riktig avgjørelse.
Det skal ryddes plass til de unge og er ikke de gode nok må det hentes inn klare førstevalg.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Kagain

Quote from: andreas1989 on October 08, 2024, 08:26:12 AMSamtidig blir det vel litt feil å sammenlikne to unge keepre med to forsvarsspillere i Helland og Holten der sistnevnte har fått rikelig med spilletid i 1 div og beviselig tatt nivået?

Men for all del, jeg var veldig i mot resigneringen av EHJ, men jeg tror den blir forlenget på nytt ettersom Børsheim nok bør få prøve seg i 1 div i 2025.

Tja, jeg vet ikke om det er veldig feil, men det er satt litt på spissen. Helland (noe) og Holten (mer) har mer erfaring på høyere nivå enn 2. divisjon, men jeg kan lett se for meg at en så risikoavers kar som Horneland ser for seg at Sery Larsen er småkjeks, disse to andre er ikke bevist nok, og da vil det presse seg frem en resignering av Kristiansen. Han har beviselig mye erfaring, er en kulturbærer osb.

Legg merke til at dette er argumenter jeg ser for meg at Horneland kan bruke, basert på historikk. Jeg er ikke fotballtrener annet enn på Football Manager, så min filosofi vil være annerledes.

ZsoltKorcsmar

Quote from: fortune on October 08, 2024, 09:20:39 AM

Tabbe.

Det er vel knapt noen som argumenterer mot at Ruben isolert sett kunne vært nyttig, så diskusjonen går mer på stallbygging, muligheter for talentene og spillere vi allerede har i troppen.

Så du må gjerne bidra med hvordan du kunne tenke deg at forsvarsleddet utformes, inkludert hvorvidt det er noe poeng å drive talentutviklin og om det gjør noe  å ha eliteseriens eldste spillerstall.

Jeg er av den oppfatning at de beste må spille. P.t mener jeg Sery i toppform er vår beste stopper (men har vert rusten etter skader nå), jevnt mellom Pallesen og Ruben som nummer 2 og 3 bak han. Stort pluss at Kristiansen også er venstrefotet og god i oppbygning av spill.

Holten og Helland er superspennende, men de er ikke bedre enn noen av de tre over p.t. Over en sesong så vil de to gjøre flere tabber og koste flere poeng enn det de tre rutinerte alternative gjør.

Og ja, vet at eneste løsning for at de yngre skal ta steg er mer spilletid - men jeg ville hatt Kristiansen ett år til. Holten/Helland kunne gjerne fått mer spilletid, byttet inn tidligere slik at de var enda bedre rustet om ett år når Kristiansen var ferdig.

Ekstremt tett i toppen i Eliteserien. Ikke mange poeng som skiller. Jeg tar heller 2 plass med Kristiansen enn 4/5 plass med Helland.

Pete05

Quote from: Leffen on October 08, 2024, 09:09:35 AM

Tabbe.

Han er god nok, det er det vel ingen som bestrider. Men som også nevnt: han vil spille stopper og står i veien for to store talenter. Hadde Horneland hatt han tilgengelig hadde han spilt før disse hver dag i uken. Jeg tror, eller håper, at det er POL som har banket gjennom dette i henhold til sportsplanen. Skal vi ta igjen Glimt på sikt må vi bli en selgende klubb. Da må våre største talenter få spille. Og Ruben er jo ikke så god at han er uerstattelig, jeg synes det har vært tegn til regresjon denne sesongen.

Står han egentlig i veien for de to unge stopperne? ingen av dem er spesielt gode som venstre stopper? Det er vel Japhet og Ruben som deler på venstre stopperplass? Og så kan han fort være en back-up til Torsvik (om han skulle bli frisk).

Nå vet vi at treningsregimet til Horneland vil kreve skader og pauser for mange spillere hver sesong. Med sikte på Europa, norsk cup og serie så må nok stallen være mer «enn standard». Slik som vi de siste sesongene har drevet rovdrift på enkelte halvskadete spillere er neppe en god løsning i lengden.

Synes han burde fått ett års forlengelse men vi får vel se om siste kapittelet i denne sagaen er skrevet.

Corran

Hvordan kan du påstå at Ruben f.eks er bedre enn Helland og at han over en sesong vil gjøre flere tabber enn det f.eks Ruben har gjort i år?
Du har jo aldri fått sammenlignet dem på samme nivå skikkelig og den ene kampen og minuttene Helland har fått har det ikke sett ut som om Helland er en spiller som gjør mange tabber.
Ruben har jo vært direkte skyld i noen mål i år

krakra

Quote from: Pete05 on October 08, 2024, 10:45:42 AM
Quote from: Leffen on October 08, 2024, 09:09:35 AM

Tabbe.

Står han egentlig i veien for de to unge stopperne? ingen av dem er spesielt gode som venstre stopper? Det er vel Japhet og Ruben som deler på venstre stopperplass? Og så kan han fort være en back-up til Torsvik (om han skulle bli frisk).

Nå vet vi at treningsregimet til Horneland vil kreve skader og pauser for mange spillere hver sesong. Med sikte på Europa, norsk cup og serie så må nok stallen være mer «enn standard». Slik som vi de siste sesongene har drevet rovdrift på enkelte halvskadete spillere er neppe en god løsning i lengden.

Synes han burde fått ett års forlengelse men vi får vel se om siste kapittelet i denne sagaen er skrevet.
Både Holten og Helland klarer seg fint på venstre stopper. Holten måtte jo spille venstre stopper i sin kamp og det gikk greit.

krakra

October 08, 2024, 10:55:05 AM #322 Last Edit: October 08, 2024, 10:58:04 AM by krakra
Quote from: ZsoltKorcsmar on October 08, 2024, 10:24:48 AMOg ja, vet at eneste løsning for at de yngre skal ta steg er mer spilletid - men jeg ville hatt Kristiansen ett år til. Holten/Helland kunne gjerne fått mer spilletid, byttet inn tidligere slik at de var enda bedre rustet om ett år når Kristiansen var ferdig.

Helland skulle hatt flere innhopp i år han. Holten også nå som han er tilbake. Men de får det jo ikke. Hvor mange innhopp har Holten fått etter at han startet mot Sandefjord? Det er nok en del av bildet når klubben velger å ikke forlenge med Kristiansen. De har ikke tillitt til at Horneland klarer å ivareta utviklingen til to av Norges største stoppertalenter hvis det er for mange etablerte forsvarsspillere i stallen. Og det er ikke en urimelig vurdering.

Klubben kan ikke diktere hvem Horneland skal starte med. Men de kan frata ham alternativer for å framtvinge mer bruk av unge spillere. Jeg syns det er en suboptimal løsning, men det skyldes jo treneren.

andreas1989

October 08, 2024, 10:57:27 AM #323 Last Edit: October 08, 2024, 11:11:02 AM by andreas1989
Quote from: Kagain on October 08, 2024, 10:15:48 AMTja, jeg vet ikke om det er veldig feil, men det er satt litt på spissen. Helland (noe) og Holten (mer) har mer erfaring på høyere nivå enn 2. divisjon, men jeg kan lett se for meg at en så risikoavers kar som Horneland ser for seg at Sery Larsen er småkjeks, disse to andre er ikke bevist nok, og da vil det presse seg frem en resignering av Kristiansen. Han har beviselig mye erfaring, er en kulturbærer osb.

Legg merke til at dette er argumenter jeg ser for meg at Horneland kan bruke, basert på historikk. Jeg er ikke fotballtrener annet enn på Football Manager, så min filosofi vil være annerledes.

Skulle spesifisert at keeper posisjonen er spesiell. Det er mye lavere terskel for å gi en utespiller spilletid enn en keeper og i tilfelle Helland er også spilleren aktuell for 3 ulike posisjoner. En utespiller kan byttes inn og ut i løpet av 90 minutter avhengig av kampbilde osv. En keeper må i mye større grad jobbe seg opp igjennom divisjonene slik man nå forhåpentligvis vil gjøre med Børsheim. Så er det selvfølgelig alltid et mye større enkeltansvar på en keeper enn det er på en utespiller, det er vel også årsaken til at keeper på 18 år nødvendigvis ikke bør sammenliknes med en utespiller på 18 år, men kanskje en på 21 år?

Quote from: ZsoltKorcsmar on October 08, 2024, 10:24:48 AMHolten og Helland er superspennende, men de er ikke bedre enn noen av de tre over p.t. Over en sesong så vil de to gjøre flere tabber og koste flere poeng enn det de tre rutinerte alternative gjør.

Og ja, vet at eneste løsning for at de yngre skal ta steg er mer spilletid - men jeg ville hatt Kristiansen ett år til. Holten/Helland kunne gjerne fått mer spilletid, byttet inn tidligere slik at de var enda bedre rustet om ett år når Kristiansen var ferdig.

Ekstremt tett i toppen i Eliteserien. Ikke mange poeng som skiller. Jeg tar heller 2 plass med Kristiansen enn 4/5 plass med Helland.

Her kommer du med en påstand du ikke har dekning for. Realiteten er jo den at med Helland og Holten på banen så er det Pallesen og Kristiansen som har dummet seg ut og ikke de unge, dersom det skulle være poenget?

Og den filosofien din med heller en 2 annen plass enn en 5 plass kommer vi aldri noen vei med, for da må man heller ta 5 plassen året etter og så kanskje en 2 plass året etter der igjen fremfor først en 4 plass så kanskje en 2 plass og så en 1 plass, eventuelt har vi cashet inn stort på salg av en eller flere unge spillere. Den tankegangen der er utdatert og ikke bærekraftig.

Superjack

Horneland bytter ikke, han kjører med det han anser som beste / tryggeste valget for å vinne neste kamp.

Om Horneland anser Kristiansen å være bare ørlite bedre og tryggere enn Helland så har Horneland vist over tid at han velger Kristiansen. 100 av 100 ganger.

Brann har også en for stor stall, og bare i bakgrunn av at stallen er 3-4 spillere for mange, og at den da ideelit bør slankes med 5-7 spillere før det kan hentes eventuelt nye spillere, gjør at bare det er nok til at en Kristiansen ikke kan få ny kontrak.
Er det noen som vil ta til orde for å selge / gi bort Helland eller Holten, og resignere med Kristiansen i stedet?
For det vil jo være alternativet.
Brannsupporter.

andreas1989

Quote from: Superjack on October 08, 2024, 10:59:28 AMEr det noen som vil ta til orde for å selge / gi bort Helland eller Holten, og resignere med Kristiansen i stedet?
For det vil jo være alternativet.

Kanskje i Ballspark? Men alternaltivet kunne jo også vært et utlån til en eliteserieklubb i 2025? Dog er vi veldig dårlige på å finne rett klubb for slike valg, med unntak av for Holten riktignok.

Superjack

Ballspark husker siste kamp, glemmer alt som har med rasjonell tenking å gjøre.

Mer og lettere å finne på Tiktoc enn i Ballsparkredaksjonen.
Brannsupporter.

Lasaron

Et interessant fenomen gjør seg nok en gang gjeldende. At tabber fra etablerte spillere liksom ikke teller. Men potensielle tabber fra talenter er skremmende å tenke på. Da tar man heller noen få flere poeng i år (gitt at de voksne ikke tabber seg ut) selv om det fører til færre poeng på sikt.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Superjack

Jepp

Og Kristiansen har gjort ganske mange i år.

Han burde jo ha lært etter 15 år i seniorfotballen.

Brannsupporter.

Lasaron

Quote from: Superjack on October 08, 2024, 11:29:48 AMJepp

Og Kristiansen har gjort ganske mange i år.

Han burde jo ha lært etter 15 år i seniorfotballen.

Jeg tør påstå at om Helland hadde hatt samme tabbefrekvens/tabbestørrelse som Kristiansen, hadde han i manges øyne faktisk vært avskiltet allerede nå.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

andreas1989

October 08, 2024, 12:01:28 PM #330 Last Edit: October 08, 2024, 12:03:53 PM by andreas1989
Quote from: BA- Vi har dobbel dekning på alle plasser i forsvar, også uten Ruben. Og blant dem er det tre store talenter, født i 2005: Eivind Helland, Jonas Torsvik og Rasmus Holten. Eivind har fått sitt gjennombrudd for A-laget nå i høst, og Jonas vet vi hva står for når han er skadefri. Og nå fikk han endelig noen minutter igjen for Brann 2, påpeker Ludvigsen.

Quote from: BADet er ikke bare Ruben Kristiansen som har fått beskjed om at kontrakten ikke forlenges. Ludvigsen bekrefter at både reservekeeper Eirik Holmen Johansen og kantspiller Moonga Simba er ferdig i klubben etter sesongen.

Sportssjefen jobber videre med å få til en forlengelse med Niklas Castro.

- Der har vi en fin dialog, både med ham og folkene rundt ham, sier han til BA.

Erlend

October 08, 2024, 12:13:17 PM #331 Last Edit: October 08, 2024, 14:30:25 PM by Erlend
Da har vi i hvert fall (sånn etter planen) slanket stallen med 3 mann og har forhåpentligvis planer om interne erstatninger i Hellan/Helland for Crone og Torsvik/Helland/Holten for Kristiansen og en Simba ut som ikke trenger å erstattes.  Og så blir keeperne og EHJ alltid en diskusjon litt på siden.

I tillegg til at vi i sommer solgte to og bare kjøpte en.  Kapteinen ble litt sånn indirekte erstattet av en yngre Opsahl,  Warming ble i teorien erstattet av Haaland?

Nå skal vi selvfølgelig la dette vinduet utspille seg og så får man ta diskusjonen igjen i andre enden, men det virker jo unektelig som POL er veldig mye mer opptatt av den berømte sportsplanen enn sin forgjenger.  Selvfølgelig også mulig det er Kalvenes som har pushet på.  Ikke ideelt for business med spillere som kjøpes og går ut kontrakten.

Så er det kanskje på midtbanen det er naturlig å slanke med en spiller til.  Enten ved salg av FHM eller at noen "legges ut" for salg.  Mads Berg Sande i så fall den åpenbare kandidaten i mine øyne.  Han kan vi for så vidt med fordel bare selge uansett hva som skjer ellers når jeg tenker meg om.  Tullekjøp, men gjort er gjort

Så krysser vi fingrene for at vi klarer å gjøre et nytt funn a la Kornvig

Sein redigering:
Hadde vært interessant å se hvor mye lønnsmidler som er frigjort fra 1.1.2025 i forhold til sesongstarten i år.  Ruben var vel høyt lønnet, EHJ kanskje noe lavt på nye kontrakten, Crone hadde vel OBOS-kontrakten sin enda og Simba ble jo kjøpt som ung og lovende.  3 millioner til sammen på de 4?  I tillegg hadde vel Sønnen og Warming i hvert fall 2 millioner hver i året, kanskje mer og opp mot 5 millioner til sammen?
 Og eneste som har kommet inn er Opsahl og proffkontrakter til egne unggutter.  Nå må vi vel være innenfor lønnsbudsjettet som Kalven sa at vi sprengte i fjor?

Lasaron

Bra at de har landet på at Holmen og Simba ikke fornyes.

For å beholde, er det nå viktig å intensivere jobben med å forlenge med Heggebø, Dyngeland og Blomberg, i tillegg til Castro.

Om Torsvik kjekser seg mer i høst, bør penger brukes på å hente en voksen venstreback som passer inn. For eksempel Cheng fra Sandefjord.

chris_henrik

Å argumentere med at det å ikke tilby kontrakt til Ruben  er stallbygging, fremstår rimelig søkt når en ser på (mangel på) spillere inn de siste to overgangsvindu.

Det samme gjelder argumentet hvor Ruben må ut, eller så blir han foretrukket av Horneland.
Dersom dette er tilfellet er det en dyp strategisk uenighet innad i sportslig ledelse. Ikke bra.

Jobben POL har gjort det siste året, har stort sett vært å gjøre ingenting. Ingen manøver som har styrket laget eller bidratt til resultater. Ingen kaniner opp av hatten.

Redd det hele koker ned til at POL har tenkt at nå kan han vise til at stallen har en lavere snittalder ved starten av 2025 enn starten av 2024. Men da har han tydeligvis glemt at resten av stallen er blitt ett år eldre.

Nesten som jeg håper at Ruben har knigget til seg bot-kassen eller vært på konen til Horneland. For slik det er nå mister jeg all tiltro til samarbeidet og vurderingsevnene i klubben.
<BRANN> ..... DKFM

krakra

Han hentet da Kornvig som har bidratt rimelig bra denne sesongen. I tillegg har han signert Opsahl, Hellan, Holten, Haaland og Remmem inn i a-stallen. Så det er ikke sånn at vi ikke har hentet noen akkurat.

Superjack

Quote from: chris_henrik on October 08, 2024, 15:03:42 PMDet samme gjelder argumentet hvor Ruben må ut, eller så blir han foretrukket av Horneland.
Dersom dette er tilfellet er det en dyp strategisk uenighet innad i sportslig ledelse. 

Her så tror jeg det er en misforståelse av rollen til hovedtreneren til Brann, Horneland, og sportssjefen POL.

Horneland skal jo sette opp laget til enhver tid som han mener er best egnet å prestere best NÅ.
Altså er Kristiansen pr i dag det beste valget for Brann på banen, så tar han ut Kristiansen.

POL skal sette sammen en stall som er konkurransedyktig, og samtidig ta hensyn til sammensetning i alder ferdigheter og lønnutgifter.

Tror ikke det er mye uenighet i de strategiske valgene til Brann mtp POL og Horneland.
Det kalles et sunt sammarbeid tror jeg. Tipper de utfordrer hverandre mye i det sportslige i Brann , til det beste for klubben totalt sett.

Alltid litt vemodig når en trofast og god spiller til slutt må gå, men dette føleriet med Kristiansen er jo totalt irrasjonelt.
Forsvaret har i utgangspunktet dobbel dekning på alle plasser for neste sesong. Da kan ikke en 37 år gammel Kristiansen som ikke er førstevalg, få ny kontrakt.
Brannsupporter.

Corran

Quote from: chris_henrik on October 08, 2024, 15:03:42 PMÅ argumentere med at det å ikke tilby kontrakt til Ruben  er stallbygging, fremstår rimelig søkt når en ser på (mangel på) spillere inn de siste to overgangsvindu.

Det samme gjelder argumentet hvor Ruben må ut, eller så blir han foretrukket av Horneland.
Dersom dette er tilfellet er det en dyp strategisk uenighet innad i sportslig ledelse. Ikke bra.

Jobben POL har gjort det siste året, har stort sett vært å gjøre ingenting. Ingen manøver som har styrket laget eller bidratt til resultater. Ingen kaniner opp av hatten.

Redd det hele koker ned til at POL har tenkt at nå kan han vise til at stallen har en lavere snittalder ved starten av 2025 enn starten av 2024. Men da har han tydeligvis glemt at resten av stallen er blitt ett år eldre.

Nesten som jeg håper at Ruben har knigget til seg bot-kassen eller vært på konen til Horneland. For slik det er nå mister jeg all tiltro til samarbeidet og vurderingsevnene i klubben.
Selvfølgelig er det en del av stallbyggingen å la Ruben gå. Ruben blir ikke bedre. Snarere tvert i mot. Han blir dårligere og dårligere. Har en og annen god kamp som mot B/G men da hadde alle årets beste kamp.
Han mister tempo og plasseringsevne og gjør flere og flere feil som i år har ført til noen mål.

Han MÅ ikke ut for at ellers blir han foretrukket av Horneland, men klart om det er to spillere som er omtrent like gode så vil de aller fleste trenere i nuet velge den løsningen som er best akkurat då.
Men når en spiller er på vei  opp og den andre ned så er det kanskje like greit å si farvel til han som er på vei ned og slår ikke den som er på vei opp helt til så har en ryddet plass til å hente inn en forsterkning på den aktuelle plassen.

POL gjør en god jobb og den jobben som styret og ledelsen ønsker han skal gjøre.
Noen der ute mener POL har gjort en kjempe dårlig jobb pga at det ikke er hentet inn noen store navn/spillere som hadde gått rett inn og sørget for europacup og seriegull.
Resten av oss er glade for at Brann er litt edruelige og satser på å etablere seg i toppen på en sunn og bærekraftig måte. Er vi alle enige i alle valgene? Nei, men den jobben som gjøres er veldig god og lover godt for framtiden.

Men klart når en forventer kaniner opp av hatten i hvert vindu så vil en alltid bli skuffet og en har en helt urealistisk tilnærming til klubbdriften.
Vi over 50 har opplevd litt for mange ganger at NÅ skal Brann satse og kaniner spretter ut av hatter for å se se vårt kjære Brann gå på trynet så det synger og vi blir latterliggjort over hele landet igjen.
De som styrer nå og måten de gjør det på er noe av det jeg har hatt mest troen på i Brann siden 70-80 tallet 

Lasaron

Rossi

October 08, 2024, 16:37:34 PM #338 Last Edit: October 08, 2024, 16:40:10 PM by Rossi
Quote from: Lasaron on October 08, 2024, 12:51:15 PMBra at de har landet på at Holmen og Simba ikke fornyes.

For å beholde, er det nå viktig å intensivere jobben med å forlenge med Heggebø, Dyngeland og Blom

Om Torsvik kjekser seg mer i høst, bør penger brukes på å hente en voksen venstreback som passer inn. For eksempel Cheng fra Sandefjord.

Om denne Chong, eller annen voksen spiller hentes til venstreback, så innbærer det vel enten Torsvik eller Soltvedt ut?

Forresten trenger vi også 6er. Kornvig er ok, men ikke mer. Han er bedre som indreløper.
World domination within 5 years.

Lasaron

Hvis vi henter Cheng, så er Soltvedt og Torsvik fortsatt under kontrakt, så det innebærer ikke nødvendigvis at en av de skal ut.

Forresten er e og o ganske langt fra hverandre på tastaturet, så litt pussig skrivefeil du hadde på Cheng der, ikke sant?

chris_henrik

Quote from: Superjack on October 08, 2024, 15:39:03 PM
Quote from: chris_henrik on October 08, 2024, 15:03:42 PMDet samme gjelder argumentet hvor Ruben må ut, eller så blir han foretrukket av Horneland.
Dersom dette er tilfellet er det en dyp strategisk uenighet innad i sportslig ledelse.  

Her så tror jeg det er en misforståelse av rollen til hovedtreneren til Brann, Horneland, og sportssjefen POL.

Horneland skal jo sette opp laget til enhver tid som han mener er best egnet å prestere best NÅ.
Altså er Kristiansen pr i dag det beste valget for Brann på banen, så tar han ut Kristiansen.

POL skal sette sammen en stall som er konkurransedyktig, og samtidig ta hensyn til sammensetning i alder ferdigheter og lønnutgifter.

Tror ikke det er mye uenighet i de strategiske valgene til Brann mtp POL og Horneland.
Det kalles et sunt sammarbeid tror jeg. Tipper de utfordrer hverandre mye i det sportslige i Brann , til det beste for klubben totalt sett.

Alltid litt vemodig når en trofast og god spiller til slutt må gå, men dette føleriet med Kristiansen er jo totalt irrasjonelt.
Forsvaret har i utgangspunktet dobbel dekning på alle plasser for neste sesong. Da kan ikke en 37 år gammel Kristiansen som ikke er førstevalg, få ny kontrakt.

Takk, innlegget ditt illustrerer poenget mitt ganske bra.
Horneland setter opp laget som han mener er best til å prestere NÅ. Det er Per Oves bidrag til denne og neste sesong som er vanskelig å få øye på.

Ja Ruben virker som en hyggelig fyr, men den egenskapen er ikke avgjørende for å vinne fotballkamper.

Ruben har startet 21 av 24 kamper i eliteserien 2024. Horneland har altså i 21 av 24 tilfeller valgt eller blitt tvunget til en forsvarsrekke med Ruben i startoppstillingen. Så enten så har han vært god nok, eller så har bare ikke POL presentert Horneland med bedre eller flere alternativer. Det går ikke å hevde begge deler. Og det er derfor absolutt en utfordring for Honeland at Ruben ikke får fornyet kontrakt, men jeg ser ikke at det er til det beste for klubben totalt sett.

Jeg kan ikke med sikkerhet si at vi har høyere skadefrekvens enn andre lag, men det oppleves slik. Da er Kristiansen en rimelig og risiko reduserende ressurs å ha i troppen mtp argumentet om dobbel dekning.

Så da koker det ned til at alderskortet trekkes opp.

For ordens skyld kan jeg slenge på at POL også virker som en hyggelig fyr, jeg er bare uenig med ham.
<BRANN> ..... DKFM

Kagain

Quote from: andreas1989 on October 08, 2024, 10:57:27 AMSkulle spesifisert at keeper posisjonen er spesiell. Det er mye lavere terskel for å gi en utespiller spilletid enn en keeper og i tilfelle Helland er også spilleren aktuell for 3 ulike posisjoner. En utespiller kan byttes inn og ut i løpet av 90 minutter avhengig av kampbilde osv. En keeper må i mye større grad jobbe seg opp igjennom divisjonene slik man nå forhåpentligvis vil gjøre med Børsheim. Så er det selvfølgelig alltid et mye større enkeltansvar på en keeper enn det er på en utespiller, det er vel også årsaken til at keeper på 18 år nødvendigvis ikke bør sammenliknes med en utespiller på 18 år, men kanskje en på 21 år?

Tja og ja. Opdal var jo 22 år gammel da Brann kibbet Rønningen ut en siste gang og satset på Opdal. Så det burde jo underbygge teorien din. På den andre siden hadde Dyngeland 19 kamper i eliteserien i sesongen 2013/2014. Siden Dyngeland er født 7. oktober 1995 betyr det at han i april 2013 fremdeles var 17 år gammel. Om vi snakker april 14 (siden transfermarkt opererer med sesongen 2013/2014) var han 18 år gammel. Så jeg er ikke helt med på at man automagisk kan si at keepere bør sammenlignes med utespillere 3 år yngre. I så fall har Dyngeland fast plass i eliteserien som 14/15-åring...

Jeg ser ellers at BA mener at ved siden av Kristiansen og Crone så er EHJ og Simba også ute.

Børsheim er 20 før starten av neste sesong, mens Klausen er 17. Basert på Horneland sin historikk tror jeg at han vil være ekstremt motvillig til å starte med så unge erstattere. Så det skulle ikke forundre meg om EHJ nok en gang får fornyet kontrakten sin ikke bare i grevens tid, men faktisk litt etterpå. Jeg er også ikke sikker på at vi har sett det siste av Kristiansen eller Crone før Brann har spilt sin første kamp i Eliteserien 2025.

Simba tror jeg nok vi har sett det siste av...

Lasaron

Nå er jo Kristiansen motivert for å fortsette karrieren. Om ikke, tror jeg han kunne passet fint inn i akademiet. Han har en del egenskaper som passer:

- Fin type
- Bra fotballhode
- God grunnteknikk
- Vet å ta vare på kroppen
- Har utviklet seg i høy alder

Han kan utmerket godt være i stand til å guide talenter til å ta nye steg, komme ut av blindveier, etc.

andreas1989

Hehe, skulle Kristiansen signere en trener kontrakt kan ikke oddsen for at han dukker opp igjen i Brann drakt være særlig høy? Det ville vært mindre overraskende enn da Paul Scholes plutselig dukket opp igjen en søndag.

Men Kristiasen kunne nok vært en ressurs også i en slik rolle for Brann. Ufint å skulle spekulere i privatliv, men Kristiansen er vel litt låst til Bergen mtp datteren? Så det kan jo kanskje sitte geografiske begrensinger for hvor han eventuelt vil dra?

Jeg er som sagt veldig usikker på om det er riktig å slippe Kristiansen. Kristiansen har ikke startet 21 av 24 kamper bare fordi Horneland fortrekker det "trygge" og etablerte. Han starter kamper fordi han sportslig ofte er det beste valget og vår beste forsvarsspiller også denne sesongen. Jeg er helt klar på at vi skal rydde plass til Torsvik, Hellan, Helland og Holten, men jeg tror ikke Ruben er den som nødvendigvis hadde stått i veien for dem, det er større elefanter i rommet.

Hva angår keepersituasjonen tror jeg vi hadde vært bedre tjent med et utlånt til 1 div på Børsheim samtidig som Klausen sto i 2 div for Brann 2. Hvordan blir det nå?

Lasaron

Jeg påstår igjen at Kristiansen er dårligere i år enn i fjor, og at han mest sannsynlig blir enda dårligere neste år.

Og når kontrakten hans først går ut, så er det nå riktig å ikke fornye. Hadde han hatt kontrakt ut 2025, og Soltvedt bare ut 2024, da hadde det vært Soltvedt som hadde røket ut.

Jeg tror det går an å utvikle seg selv om man spiller i samme divisjon som året før. Eller, jeg vet det går an. Om Børsheim neste år er fast 2. keeper, og får flesteparten av kampene sine i 2. divisjon med en ung forsvarsrekke foran seg, kan han utmerket godt ta nye steg. Og så vil Klausen få en del flere kamper i 2. divisjon enn i år.

esp123

Kristiansen har vel også slitt med litt smårusk denne sesongen. Ihvertfall ble det snakket om at han var hemmet i de første kampene, da han var elendig. Spesielt mot FFK der han og Soltvedt fikk kjørt seg.

Han sto også over med skade mot Sarpsborg.

Han var ute med skade i store deler av 2023. I tillegg blir fyren 37 i februar. Han har også ganske betydelige svakheter som forsvarsspiller, som motstandere lett kan utnytte. Spesielt i kamper der vi må forsvare oss dypere i perioder.

Og så er det faktum at vi har to andre venstrebacker og fire andre stoppere. Vi må kvitte oss med én, og da er det greit at det blir Kristiansen.

Det er vanskelig, men hadde Brann tatt dette valget i sommer, så er det ingen som hadde stusset.  Kristiansen var ikke spesielt god i første halvdel av sesongen

Churchill

Jeg forstår klubben, men må samtidig si at det er trist at Kristiansen nå drar. Fabelaktig fin fyr og en Sollid spiller til å stole på. Særlig de siste kampene denne sesongen synes jeg han har vært bra. Jeg hadde i det lengste håpet at det skulle være plass til ham i trenerteamet et eller annet sted i klubben. Som forbilde for unge spillere er han jo verd sin vekt i gull.
...we shall never surrender.

Hickok

Når det gjelder Børsheim, så tipper jeg de stoler mer på han nå enn i begynnelsen av sesongen. De første Brann 2 kampene var jo laget fullstendig lekk som en sil, og han må ta sin fortjente del av det. De siste 10-15 kampene har laget fremstått langt tryggere bakover, noe han også må få sin fortjente del av skrytet for.

chris_henrik

Quote from: Corran on October 08, 2024, 15:44:56 PM
Quote from: chris_henrik on October 08, 2024, 15:03:42 PMÅ argumentere med at det å ikke tilby kontrakt til Ruben  er stallbygging, fremstår rimelig søkt når en ser på (mangel på) spillere inn de siste to overgangsvindu.

Selvfølgelig er det en del av stallbyggingen å la Ruben gå. Ruben blir ikke bedre. Snarere tvert i mot. Han blir dårligere og dårligere. Har en og annen god kamp som mot B/G men da hadde alle årets beste kamp.
Han mister tempo og plasseringsevne og gjør flere og flere feil som i år har ført til noen mål.

Hyggelig at mitt innlegg nr 500 etter snart 20 år registrert på forumet vekker litt engasjement.

Nei, det er ingen selvfølge at enhver endring i stallen, BYGGERstallen. Men ja den endrer den, om det er et poeng i seg selv. Om det fremdeles er slik at Ruben ligger på topp på de interne fysiske testene, skal han bli veldig mye svakere på kort tid for at dette skal være et argument. Å fremheve plasseringsevne og feil er som å insinuere at alderen gjør at han blir dement. Ellers har vi blitt presset lavere denne sesongen, men der ligger årsaken lenger fremme på banen, ref Amin Askar intervjuet etter S08 borte.

Fun fact: Helge Haugen debuterte i Stoltzen med tiden 10.59 i 1995, det er hans dårligste registrerte tid. I 2024 kom han inn på 10.25

Quote from: Corran on October 08, 2024, 15:44:56 PMHan MÅ ikke ut for at ellers blir han foretrukket av Horneland, men klart om det er to spillere som er omtrent like gode så vil de aller fleste trenere i nuet velge den løsningen som er best akkurat då.
Men når en spiller er på vei  opp og den andre ned så er det kanskje like greit å si farvel til han som er på vei ned og slår ikke den som er på vei opp helt til så har en ryddet plass til å hente inn en forsterkning på den aktuelle plassen.

Her sier du jo at han faktisk må ut for å ikke bli foretrukket. Kritikken mot POL går jo også på at vi ikke har hentet en gryteklar forsterkning til den aktuelle plassen. For å bruke et Bybaneuttrykk. Kristiansens alder bør ikke ha kommet som en overraskelse denne uken.

Quote from: Corran on October 08, 2024, 15:44:56 PMPOL gjør en god jobb og den jobben som styret og ledelsen ønsker han skal gjøre.
Noen der ute mener POL har gjort en kjempe dårlig jobb pga at det ikke er hentet inn noen store navn/spillere som hadde gått rett inn og sørget for europacup og seriegull.
Resten av oss er glade for at Brann er litt edruelige og satser på å etablere seg i toppen på en sunn og bærekraftig måte. Er vi alle enige i alle valgene? Nei, men den jobben som gjøres er veldig god og lover godt for framtiden.

Da tenker jeg at du er veldig raus med Per Ove, og setter lave krav til oppdraget han har fått.
Jeg tror de fleste legger listen litt høyere for å evaluere POL til å ha gjort «god» jobb. POL har på ingen måte satt sitt preg på stallen, en stall som i stor grad er den samme som spilte i OBOS. Men han kunne gjort en dårligere jobb ja, som å selge Felix for 20mill i sommer. At vi røk mot Astana er ikke POL sin feil, den henger på Horneland og kampledelse. UCL er ikke i nærheten av å være like attraktivt som EL. Derimot kommer jeg til å etterlyse oppdraget fra styret, implementeringen fra ledelsen og utøvelsen fra POL dersom vi ikke spiller EL til neste år.

Om resultatene uteblir er det naturlig å fokusere på innsatsen som ledet dit.

Det handler ikke om edruelighet eller ikke, det handler om å innse at kombinasjonen med å etablere seg i toppen og drive bærekraftig, krever at klubbens inntektsstrøm er betydelig større enn de 180mill vi har i dag.

Quote from: Corran on October 08, 2024, 15:44:56 PMMen klart når en forventer kaniner opp av hatten i hvert vindu så vil en alltid bli skuffet og en har en helt urealistisk tilnærming til klubbdriften.
Vi over 50 har opplevd litt for mange ganger at NÅ skal Brann satse og kaniner spretter ut av hatter for å se se vårt kjære Brann gå på trynet så det synger og vi blir latterliggjort over hele landet igjen.
De som styrer nå og måten de gjør det på er noe av det jeg har hatt mest troen på i Brann siden 70-80 tallet 

Jeg hadde eget partoutkort på UMBRO før Ruben ble født og kan derfor opplyse om at det historisk har vært gjeld knyttet til utbygging som har begrenset klubbdriften, og særinteresser i og rundt styret og administrasjon som har gjort at vi har trynet tidligere. I tillegg til en herlig dose utenomsportslige aktiviteter. Men det er en egen diskusjon.
Vi har sjelden kjøpt oss fattig, men vi har ofte solgt oss u-rik. Kaniner opp av hatten er ingen nødvendighet eller et krav, men det dekker over dersom resten av jobben sportsjefen gjør fremstår som passiv.
<BRANN> ..... DKFM

Rossi

October 08, 2024, 21:02:19 PM #349 Last Edit: October 08, 2024, 21:06:22 PM by Rossi
Feilpost

World domination within 5 years.

Go Up