• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Eivind Helland

Started by Gulløl, December 19, 2023, 20:19:13 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Quote from: kabelmann on November 04, 2024, 12:09:22 PMEr det noen ulempe å være høy mtp. fart? Uten sammenligning for øvrig er Usain Bolt 195 cm.

Man er ofte treigere på de 10-20 første meterne, samt retningsforandringer. Dette er mye viktigere i fotball enn å være raskest mulig på 100 meter sammenhengende sprint rett frem.

Jeg ser for meg Helland og Japhet som stopperpar neste år.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

krakra

Quote from: kabelmann on November 04, 2024, 12:09:22 PMEr det noen ulempe å være høy mtp. fart? Uten sammenligning for øvrig er Usain Bolt 195 cm.
Man har en tyngre kropp som gjør at det kreves mer energi å komme opp i fart, og å endre retning. Men høye spillere, som oppfattes som trege på grunn av noe tregere akselerasjon, har ofte høy toppfart. Pamer maste jo f.eks. om at Runar Hove var en hurtig spiller. Fordi han hadde høy toppfart og visstnok var blant Branns raskeste på 40 meteren. Men Hove slet med tempoet som stopper likevel. Da er det gjerne snakk om 10-20 meter.

andreas1989

Niklas Süle er jo en koloss av en stopper, ikke så rask på de første metrene, men toppfarten tror jeg det ikke er så mange som matcher.

Kagain

Quote from: andreas1989 on November 04, 2024, 16:43:48 PMNiklas Süle er jo en koloss av en stopper, ikke så rask på de første metrene, men toppfarten tror jeg det ikke er så mange som matcher.

Om jeg forstår diskusjonen rett så er akselerasjonen er altså mer viktig enn toppfart for stoppere i fotball. Vil i så fall tro at Helland har bedre aks enn nevnte Hove...

krakra

Tatt ut på U21-landslaget igjen. Gjorde det bra sist. Bare å få en lang kontrakt med ham, for med gode internasjonale prestasjoner, selv på aldersbestemt nivå, så skyter attraktivteten i været.

Erlend

Ja, her er det bare å legge femårskontrakt under juletreet

andreas1989

Er det ikke bedre å forlenge med Kristiansen og heller selge Helland for la oss si en 50 mill nå i vinter? Spør for en venn i BA.

krakra

Solbakken ble spurt om det var noen på U21 som var aktuelle for a-landslaget og trakk fram Helland som en han tror han bli en veldig god stopper.

andreas1989

Det er gøy, og i en posisjon der Norge skriker etter talent.

Lasaron

Ja, det er gøy. Samtidig er Solbakken elendig til å ta ut lag, så vi skal ikke la oss blende av den uttalelsen.

Men, ja, slik Helland har løst høyrebackutfordringen, tror jeg han kan bli en aldeles glimrende stopper.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Superjack

Quote from: Lasaron on November 05, 2024, 16:36:26 PMJa, det er gøy. Samtidig er Solbakken elendig til å ta ut lag, så vi skal ikke la oss blende av den uttalelsen.

Men, ja, slik Helland har løst høyrebackutfordringen, tror jeg han kan bli en aldeles glimrende stopper.

Ikke så sikker på at Solbakken er dårlig å ta ut lag. Men at han er dårlig på coaching, det kan være en mulighet.
Brannsupporter.

Lasaron

Jeg syns iallfall det.

Han lot seg blende av at Nyland, Strandberg og Østigaard hadde et par strålende kamper på rad. Dermed fikk de klippekort i flere år, uansett hvor lite de spilte på klubblaget sitt og hvor dårlig de spilte for Norge.

Jeg husker Markus Pedersen ble prioritert foran Ryerson, lenge etter at Ryerson var blitt fast på Dortmund.

Generelt tar han for lite hensyn til om spillere er i form eller ikke. Han leder landslaget litt som om det er en klubb.

David

Quote from: Lasaron on November 05, 2024, 16:43:52 PMJeg syns iallfall det.

Han lot seg blende av at Nyland, Strandberg og Østigaard hadde et par strålende kamper på rad. Dermed fikk de klippekort i flere år, uansett hvor lite de spilte på klubblaget sitt og hvor dårlig de spilte for Norge.

Jeg husker Markus Pedersen ble prioritert foran Ryerson, lenge etter at Ryerson var blitt fast på Dortmund.

Generelt tar han for lite hensyn til om spillere er i form eller ikke. Han leder landslaget litt som om det er en klubb.

Man kan si mye om Solbakken, og jeg har ikke troen. Men jeg kan skjønne hvorfor han ønsket å bruke Strandberg, og tviler på det hadde noe med at han var blendet å gjøre. Han har uansett aldri klart å organisere dette forsvaret, verken med Strandberg eller etter at han la opp.

På den positive siden så har han ikke vært redd for å ta ut Brann-spillere. Det hjelper kanskje ikke laget, men det er gunstig for Brann.

Morkel

Quote from: Lasaron on November 05, 2024, 16:43:52 PMHan leder landslaget litt som om det er en klubb.

Det er en veldig god innsikt på Solbakken. Han er nok en trener som er litt avhengig av treningshverdagen og bygge inn en kultur over tid. Samtidig klarte aldri de klassiske "landslagstrenerne" Lagerbäck og Hareide heller å gjøre så mye med landslaget. Så hvem vet.

krakra

Skjønner ikke hvorfor denne påstanden om at Solbakken er dårlig til å ta ut lag skal gjentas hele tiden, men det er vel kanskje en slags gimmick?

Han fikk mye pes for tilliten han ga Strandberg. Så ble Strandberg syk og måtte legge opp. Kan ikke si at forsvaret har blitt så mye bedre etter det. Syns Solbakken tar ut helt greie lag, og er mye bedre enn tidligere spillere til å ta ut formspillere, noe Horn Myhre er et godt eksempel på. Finne også. At Solbakken peker ut alene som en stopper han har veldig stor tro på når han blir spurt om noen av U21-spillerne er nære a-laget betyr selvfølgelig noe. Å hevde noe annet blir for tullete. Så skal det sies han antydet at han bevisst ga et noe "overraskende" svar.

Lasaron

Kl 1745 er det kamp på Play og TV2 Sport 1. U21-kamp mot Finland. Det er mulig at Eivind Helland får spilletid.

Lasaron

Helland starter i første play-off-kamp mot Finland.

Superjack

Quote from: andreas1989 on November 05, 2024, 12:13:44 PMEr det ikke bedre å forlenge med Kristiansen og heller selge Helland for la oss si en 50 mill nå i vinter? Spør for en venn i BA.

Nei.

Går Helland for 50 mill i vinter skal Holten være stopper nr 3.
Brannsupporter.

Lasaron

Norge kom ekstremt kjapt under 0-2. Helland involvert i første baklengs, og direkte skyld i andre baklengs.

Churchill

så lenge han ikke gjør slike feil i Brann, er det for så vidt greit...
...we shall never surrender.

Rossi

Norge tapte 5-1. Denne Ole spion, kanskje han skal til Finland?
World domination within 5 years.

krakra

Enorm skalle på Helland. Mye snakk om fighten med Tripic, men han virker upåvirket og superfokusert og vinner han overlegent. Faller ikke for noen av tjuvtriksene og provokasjonene, og klarer å kontre Tripics lille forsøk på tjuvtriks med et kakk i ansiktet som sendte fyren ut av kampen.

Tenk når den fyren får spille stopper. Håper backvikariatet har gjort ham enda tryggere på å bevege seg framover med ball.

Lasaron

ostraume

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

esp123

Men fyren er en veldig god back da. Vår beste høyreback? En-mot-en defensivt er han ihvertfall vår beste!

Churchill

En fremtidig klassestopper!
...we shall never surrender.

Lasaron

Mistenker han er en klassestopper allerede. Sånn egentlig.

Respons

Vel,
Jeg mistenker at hans utvikling som offensiv spiller har bedre av enda et år som startende back enn som stopperalternativ.

Som stopper må han ha bremsene litt mer på enn han kan gjøre fremme i banen utpå kanten. Der kan han dra av en mann per kamp uten at det blir en 100%-sjanse mot om det feiler. Så et bra sted å utvikle den delen av spillet, i tillegg til at han utvikler seg som 4backslinjespiller (noe han må gjøre i sin alder.)

Jeg bare melder det som en mening.
Respons, kanskje?

Belfort

Får veldig Brede Hangeland feeling av Helland, men han er raskere enn Brede

Corran

Helland håper jeg er fast i midtforsvaret neste år og håper det er sammen med Larsen
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

tsrqpo

Defensivt helt rå. Blir overrasket om ikke han er i startoppstilling i midtforsvaret første seriekamp

Lasaron

Oppsummering

Eivind Helland har imponert meg enormt i høst. Måten han løser backrollen på viser en svært tenkende spiller, som lærer underveis i kampene, og tilpasser seg. Justerer seg. Tenker klokt. Jeg ble imponert over hvordan den da unge Felix løste å være back når han kom til oss. Han var så trygg og rutinert. Helland enda mer, for alderen. Imponerende aks. Stor og sterk. Tør i gi gass offensivt.

Og at han spiste opp selveste Zlatko Tripic i den viktige kampen, han som mange mener er årets spiller i eliteserien, som er svært rutinert, god i alt, og kan alle tjuvtriks. Enormt!

Det kan tenkes Helland kan bli god overalt, men jeg har mest tro på ham som stopper. Der kan han bli en premium utgave av Brede Hangeland. Forleng, og kjør ham sammen med kaptein Japhet neste år.

Morkel

Dette er også grunnen til at jeg er uenig med Grønner om å selge Helland snarlig. Hvis han virkelig kan etablere seg fast som midtstopper neste år så øker verdien hans betraktelig. Han har kvalitetene til å spille i en topp fem liga hvis han fortsetter å utvikle seg. Han er høy, han er rask, han er fysisk, han er rolig under press og bra med ballen i beina for å være en midtstopper. Så fremt han har mer potensiale å ta ut kan han bli veldig god.

Corran

Når en skal selge spørs jo helt på hvilket bud som kommer.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Erlend

Mye fint sagt om spilleren, og så vil jeg også si litt om typen han fremstår som.  Før kampen mot Viking kom han litt midt i bildet i bakgrunnen når avskjedsgavene ble gitt ut til gjengen.  Og han ser jo ut som en pjokk som ikke hadde lyst å spille kamp i dag fordi det regnet sånn, men ble slept med av faren og sendt ut på banen med beskjed om at man stiller opp for laget selv om det regner.  

Men så blåses kampen i gang og hva skjer?  Han putter Tripic (kåret til årets spiller av TV2, intet mindre) i lommen, han fyrer opp publikum etter en god takling, han tar ut Tripic med et velplassert knestøt (jada jada, jeg vet det var et uhell), han er oppe i trynet på Austbø og melder mot slutten.  Han ser i det hele tatt ut som en erfaren forsvarsspiller som har spilt på Stadion i årevis.

Og etter kampen kommer han lett traskende ut av garderoben med en sjokomelk i hånden, sier ca 4 ord til ballspark og går videre.  Jeg elsker det!

krakra

Han meldte at Tripic bare er god på innlegg.

Tror det er mange gode typer i akademiet vårt for tiden. Det er synd at det skal være så tilfeldig hvem som får sjansen.

andreas1989

Skal bli spennende å se om Helland vil bli forsøkt i 6er rollen gjennom vinteren og inn mot neste sesong.

Corran

Quote from: krakra on December 05, 2024, 14:11:37 PMHan meldte at Tripic bare er god på innlegg.

Tror det er mange gode typer i akademiet vårt for tiden. Det er synd at det skal være så tilfeldig hvem som får sjansen.
Er det tilfeldig
Måten Helland har blitt behandlet fra forsesongen på så føler jeg ikke det er noe tilfeldig at han var en av de første.
Litt tilfeldig at det ble som back er det jo

krakra

Hadde vi hatt de samme skadeproblemene på kant, indreløper eller spiss så hadde jo noen andre unggutter fått sjansen først. Tre spillere ute med skade i én posisjon er ganske heftig.

esp123

Quote from: krakra on December 05, 2024, 14:11:37 PMHan meldte at Tripic bare er god på innlegg.

Det skjønte ikke Ruben Kristiansen som ga han god tid til å sikte på 0-1.

Corran

Kåret til årets talent i Hordaland i BA
https://www.ba.no/brann-talentet-eivind-helland-topper-bas-talentliste-i-2024/f/5-8-2827865

Her er resten av listen med Signe Gaupset på 6 plass, Tomine Svendsen på 10 plass, Niklas Jensen Wassberg på 17 plass.
Ser at 3 beste talent på herre fotball siden i Hordaland er Wiik på 19 plass

https://www.ba.no/dette-er-hordalands-storste-talenter-2024/f/5-8-2827990

Go Up