• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Tribunekultur

Started by Lasaron, March 21, 2015, 10:21:39 AM

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

Go Down

hansajb

Slik jeg ser det nå, nå har alle tromme motstandere en siste sjanse til på vår sesongen og få vekk denne tromme debatten en gang for alle. Håper virkelig at alle tørr i bidra på den nye stå tribunen slik at vi kan få skapt noe magisk i tidene framover.

fortune

«Siste sjanse»? Hvem er det som egentlig har gitt de italienske 20-åringene rett til å bestemme alt som skjer på tribunen for tiden? Er det ingen voksne hjemme i bataljonen?

Jeg håper alltid det blir bra stemning, men har nok andre parametre for hva god stemning er enn de har. Og tenker at man like gjerne kan ha vuvuzela på tribunen som tromme.
First is first, second is nothing

Nixon

Quote from: fortune on November 09, 2024, 12:00:02 PMEr det ingen voksne hjemme i bataljonen?

Joda, men de voksne har gitt ungdommen ubegrenset leggetid og fester sammen med de i kjellerstuen. Alt for at ikke den nye generasjonen skal gå lei og gi seg som supportere.
Rød makt på Hansa

Erlend

Jeg har alltid trodd at Bataljonen var en gruppering bestående mest av oss litt gamle, konservative gubber mens disse kule kidza befant seg i alle disse andre grupperingene og at det var det som reddet oss litt fra trommehelvetet.  Men når det nå kommer fra offisielt Bataljon-hold så er vel kampen tapt.  Håper mange stiller opp på det åpne evalueringsmøtet og gjør misnøyen sin klinkende klar, for det kommer garantert til å være en del folk der som vil pushe for å få innført den jævla trommen uansett hvor bra det eventuelt må ha vært så langt i sesongen.

Men dette forumet og Ballspark-Facebook ser endelig ut til å være enige i noe i hvert fall

opplett

Tja, enig og enig. Jeg er mellom to stoler. Det viktigste for meg er at vi må kunne samarbeide. Og da må begge leirer komme ned fra tuene sine.

Ungdommen må vokse opp og ikke bli så absolutt i sine krav, den eldre generasjonen ikke bare sitte på bakbeina og «offe» på alle initiativ som er litt annerledes enn egne preferanser, og begge leirer må inngå kompromisser i større grad enn i dag.

Men det er bare min mening😊
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Lasaron

På Facebook melder Bataljonen at Hansa fremover skal hete Vestre Stå.

Kan det være et ledd i strategien om å bli mest mulig lik de andre? Engen har jo Østblokka, Rosenborg har øvre øst.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

fortune

Quote from: opplett on November 09, 2024, 13:46:46 PMTja, enig og enig. Jeg er mellom to stoler. Det viktigste for meg er at vi må kunne samarbeide. Og da må begge leirer komme ned fra tuene sine.

Ungdommen må vokse opp og ikke bli så absolutt i sine krav, den eldre generasjonen ikke bare sitte på bakbeina og «offe» på alle initiativ som er litt annerledes enn egne preferanser, og begge leirer må inngå kompromisser i større grad enn i dag.

Men det er bare min mening😊

I mine øyne har den britisk-inspirert eldre garde gitt både lillefingeren og hele hånden med det som har skjedd de siste årene. Forsangere, megafon, voksenkjeft, shalala, etc. Man er ikke blitt «litt annerledes», istedet blir man stadig likere det man alltid har foraktet.

fortune

Quote from: Lasaron on November 09, 2024, 14:28:26 PMPå Facebook melder Bataljonen at Hansa fremover skal hete Vestre Stå.

Kan det være et ledd i strategien om å bli mest mulig lik de andre? Engen har jo Østblokka, Rosenborg har øvre øst.

Mye rart som kommer fra den siden for tiden, noen som har sett Erlend Vågane i det siste? Eller kan ha blitt kidnappet av kanarifansen?

Corran

Vestre Stå høres østlandsk ut
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Hera

Quote from: Corran on November 09, 2024, 14:58:40 PMVestre Stå høres østlandsk ut

Helt krise!
Får ekle assosiasjoner til Østblokka. Skjønner ikke hva de tenker med. Både med tribunenavn og trommer!

Optimist

Bedre å kalle tribunen for Vestre enn Frydenbø. Synes jeg da. Store stå er og blir Store stå.
Skjønner ikke hvorfor mange er så «redd» for et halv-offisielt navn på en tribune. Mye bedre med sponsornavn!
Kokende idiot

RepublikkenBergen

Hansa eller store stå.. Vestre stå høres bare rart ut..

opplett

Tror jeg gir meg i denne tråden for godt. Bare pessimisme.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

boven

Er så grenseløst kjipt med den trommen til lillestrøm. Burde være ren glemmesak

Hera

Quote from: boven on November 09, 2024, 19:26:29 PMEr så grenseløst kjipt med den trommen til lillestrøm. Burde være ren glemmesak

Helt jævlig!

Lasaron

Til tider mye trøkk i allsangen i kveld. Lørdagskamper er perfekt!
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Corran

Når det synges sanger som alle kan og de ikke gjentas for mye så er "alle" med og det er drit gøy/god stemning.
Med en gang det kommer slike intetsigende sanger eller de går for lenge så dør det fort ut blant alle andre enn den harde kjerne.

Og demonstreres det for å vise at de trenger tromme?
Flere ganger i dag der det synges sykt kapt. Nystemten før kampen og flere ganger underveis.
Og Nystemten etter kampen så en at Castro blant annet reagerte på det.

Den før kampen var det flere steder (mellom vers) en kunne redde seg inn noe halve tribunen gjorde men noen kjørte bare på

På sitt beste i dag helt fantaststiks stemning og trøkk
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

RepublikkenBergen

Såe du skal bruke tromme under nystemten da??

Nixon

Quote from: Corran on November 10, 2024, 00:00:33 AMOg demonstreres det for å vise at de trenger tromme?
Flere ganger i dag der det synges sykt kapt. Nystemten før kampen og flere ganger underveis.

Nystemten led under at høyttalerlyden på Hansa, og kanskje på andre tribuner også, var uvanlig lav. Da blir det sånn som i dag. Nok et argument i boken når drømmere kommer og vil ha Nystemten helt uten Tor Endresen. Det er jo en besnærende tanke, men fungerer ikke i virkeligheten.
Rød makt på Hansa

Corran

Quote from: Nixon on November 10, 2024, 00:06:51 AM
Quote from: Corran on November 10, 2024, 00:00:33 AMOg demonstreres det for å vise at de trenger tromme?

Nystemten led under at høyttalerlyden på Hansa, og kanskje på andre tribuner også, var uvanlig lav. Da blir det sånn som i dag. Nok et argument i boken når drømmere kommer og vil ha Nystemten helt uten Tor Endresen. Det er jo en besnærende tanke, men fungerer ikke i virkeligheten.

Sto på Hansa og ja det var forfriskende lavt over annlegget (noe mange ønsker) men mellom versene kunne en høre at en lå foran og hele nedre Hansa holdt pusten litt og kom inn i takt men gjengen oppe klarte ikke det

Corran

Quote from: RepublikkenBergen on November 10, 2024, 00:03:01 AMSåe du skal bruke tromme under nystemten da??

Om det var meg du siktet til så NEI eg vil aldri ha tromme foruten 16 mai og da kun i pausen når bauekorpsene kommer. Ja og på vei til Ullevål

Eg spurte (slevete/fleipete) om de sang i utakt med vilje for å vise hvorfor de trenger trommer

Hera

Quote from: Corran on November 10, 2024, 00:15:18 AM
Quote from: RepublikkenBergen on November 10, 2024, 00:03:01 AMSåe du skal bruke tromme under nystemten da??

Om det var meg du siktet til så NEI eg vil aldri ha tromme foruten 16 mai og da kun i pausen når bauekorpsene kommer. Ja og på vei til Ullevål

Eg spurte (slevete/fleipete) om de sang i utakt med vilje for å vise hvorfor de trenger trommer

Jeg skal ærlig innrømme at jeg tenkte det samme som deg under Nystemten.
Jeg måtte se kampen på TV i dag, og samtlige i rommet så på hverandre og lurte på hva i helsikken som foregikk.
Fra meg, og de i rommet med meg, hørtes det nesten ut som sabotasje.
Samtidig vet jeg at høyttalerne på Hansa (sorry! Vestre) har slitt litt i det siste, så jeg er villig til å la den passere, samtidig som jeg mener at det stinket

Corran

Skjedde også på nystemten etter kampen
Og da var ikke Endresen på

David

Noen lag kjører karaoketeksting til sangene sine. Det vil jo hjelpe på taktproblemet, men det sitter kanskje langt inne å ty til det.

David

Hera

Quote from: Corran on November 10, 2024, 01:07:02 AMSkjedde også på nystemten etter kampen

Den siste fikk jeg ikke med meg. Jeg var for opptatt med å være irritert over at TV2 kjørte intervju med Castro under Nystemten!
Jeg så at Castro reagerte på noe, men fikk ikke med meg hva.

Dersom det er tilfelle, så lukter det jo vondt.

Corran

Quote from: Hera on November 10, 2024, 01:34:31 AM
Quote from: Corran on November 10, 2024, 01:07:02 AMSkjedde også på nystemten etter kampen

Den siste fikk jeg ikke med meg. Jeg var for opptatt med å være irritert over at TV2 kjørte intervju med Castro under Nystemten!

Kanskje eg husker litt feil at det var en annen sang som ble sunget da?
Var når alle spillerne sto bak målet sammen

Superjack

Jeg likte når Brann kjørte en forsanger ute på matten før kamp.

Men det likte vel ikke NFF.

Brannsupporter.

Optimist

Quote from: Corran on November 10, 2024, 12:11:51 PM
Quote from: Hera on November 10, 2024, 01:34:31 AM

Kanskje eg husker litt feil at det var en annen sang som ble sunget da?
Var når alle spillerne sto bak målet sammen

Tribunen var splittet hvor ene delen sang noe, og den andre delen sang Castro-sangen. Det var eneste gangen jeg så at Castro hadde noen reaksjon (ikke negativ vel?)
Kokende idiot

hansajb

Quote from: fortune on November 09, 2024, 12:00:02 PM«Siste sjanse»? Hvem er det som egentlig har gitt de italienske 20-åringene rett til å bestemme alt som skjer på tribunen for tiden? Er det ingen voksne hjemme i bataljonen?

Jeg håper alltid det blir bra stemning, men har nok andre parametre for hva god stemning er enn de har. Og tenker at man like gjerne kan ha vuvuzela på tribunen som tromme.

Jeg skriver det slik jeg tolker innleggene til bataljonen, enten tar vi voksne oss litt sammen, svelger litt stolthet og trøkker til selv på sangene som ikke er våre favoritter - for å bidra til rammen rundt kampen og være den 12. mann. Eller så vinner ungdommen frem med trommen sin.

Å spør du meg så synger jeg mye heller for fullt på løvstakken x10 selv om jeg synst det er kjipt, enn å måtte ha en tromme på stadda..

Finst ingen bedre måte å overbevise tromme tilhengere at det ikke trengs tromme enn å gripe denne sjansen her å skape en trøkk på stadion som aldri har vært før. For meg er valget enkelt jeg svelger mye heller ett surt eple, enn en hel kurv med sure epler...

Dickens

En tromme kommer til å splitte supportergrupperingene enda mer og det kan rett og slett bli utrivelig stemning innad på tribunen. Det så man nede i Alkmaar da denne Ultras-gjengen og den eldre garde holdt på å fly på hverandre.

ostraume

Synes sangfeltet traff generelt bra på sangvalgene under kampen mot LSK. Det satt stort sett bra inn mot kampbildet. ! Personlig liker jeg godt denne Løvstakken-sangen, så lenge den går X4 og ikke X10.

Og denne "super Brann - alt går an" er grusom, men mot LSK ble den timet inn greit i en nervøs fase der det ellers ville vært helt tyst. Og da tåler jeg også denne så lenge de treffer med timingen.

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

artigt

Quote from: ostraume on November 13, 2024, 10:15:21 AMSynes sangfeltet traff generelt bra på sangvalgene under kampen mot LSK. Det satt stort sett bra inn mot kampbildet. ! Personlig liker jeg godt denne Løvstakken-sangen, så lenge den går X4 og ikke X10.

Og denne "super Brann - alt går an" er grusom, men mot LSK ble den timet inn greit i en nervøs fase der det ellers ville vært helt tyst. Og da tåler jeg også denne så lenge de treffer med timingen.

Enig. Men vi burde lage litt liv som løfter laget opp når det er nervøst. Bakgrunnsstøy type lalala er ikke det, men vi kunne absolutt blitt bedre på det. Vekselropet, heia brann etc.

Corran

Quote from: Dickens on November 13, 2024, 09:06:14 AMEn tromme kommer til å splitte supportergrupperingene enda mer og det kan rett og slett bli utrivelig stemning innad på tribunen. Det så man nede i Alkmaar da denne Ultras-gjengen og den eldre garde holdt på å fly på hverandre.
Dette i Alkmaar har jeg gått glipp av

artigt

Quote from: Corran on November 13, 2024, 10:54:25 AM
Quote from: Dickens on November 13, 2024, 09:06:14 AMEn tromme kommer til å splitte supportergrupperingene enda mer og det kan rett og slett bli utrivelig stemning innad på tribunen. Det så man nede i Alkmaar da denne Ultras-gjengen og den eldre garde holdt på å fly på hverandre.

Nå ble jeg også nysgjerrig.

Ideelt sett burde jo kultur gått i arv gjennom eksponering og inkludering, men det er vel internett som har gitt inspirasjon til de unge.

Optimist

Quote from: artigt on November 13, 2024, 11:01:09 AM
Quote from: Corran on November 13, 2024, 10:54:25 AM

Nå ble jeg også nysgjerrig.

Ideelt sett burde jo kultur gått i arv gjennom eksponering og inkludering, men det er vel internett som har gitt inspirasjon til de unge.

Jeg ble også nysgjerrig.

Men det med kultur kan diskuteres. Den er jo sånn sett alltid i endring. Kulturen nå er annerledes enn den som ble bygget opp på 90-tallet, og kulturen på 90-tallet er annerledes enn den på 70-tallet. Jeg har en 80-åring i familien som mener at bluss burde vært forbudt og at man burde sitte på Frydenbø. Han tilhører de som var mye på stadion på 60-70-tallet. Noe helt annet enn hvordan de fleste her mener at kulturen skal være. Så at det bare er internett som gjør at kultur endres, er jeg uenig i (men klart at det inspirerer mange).
Kokende idiot

mobli

Var på en spansk 3.-divisjonskamp i går, Hercules mot Villarreal B. Der hadde de også tromme, men den ble kun brukt innimellom for å få hele stadion til å klappe med, omtrent som "hele stadion"-ropene på stadion. Det var nesten til å leve med.

Optimist

November 18, 2024, 20:10:18 PM #1187 Last Edit: November 18, 2024, 21:37:25 PM by Optimist
.
Kokende idiot

andreas1989

Aftenbladet kjører en sak med oversikt over tildelte bøter for regelbrudd i sammenheng med Pyro i første halvdel av sesongen. Ser bra ut for Brann sin del.

Quote from: AftenbladetDette er klubbene som har fått pyrobøter for regelbrudd fra sesongstart til og med 1. september:

2024:

* Vålerenga: 6 bøter på i alt 265.000 kroner

* Lyn: 4 bøter på i alt 115.000

* Rosenborg: 2 bøter på i alt 85.000

* Viking: 2 bøter på i alt 60.000

* Haugesund: 2 bøter på i alt 40.000

* Sarpsborg: 1 bot på 120.000

* Tromsø: 1 bot på 30.000

* Arendal: 1 bot på 25.000

* Start: 1 bot på 20.000

* Bodø/Glimt: 1 bot på 15.000

* Kristiansund: 1 bot på 15.000

* Strømsgodset: 1 bot på 15.000

* Molde: 1 bot på 10.000

* Raufoss: 1 bot på 10.000

* Nardo: 1 bot på 4.000

RepublikkenBergen

Hva innebærer et regelbrudd?

Quote from: andreas1989 on November 20, 2024, 09:53:59 AMAftenbladet kjører en sak med oversikt over tildelte bøter for regelbrudd i sammenheng med Pyro i første halvdel av sesongen. Ser bra ut for Brann sin del.

Quote from: AftenbladetDette er klubbene som har fått pyrobøter for regelbrudd fra sesongstart til og med 1. september:

2024:

* Vålerenga: 6 bøter på i alt 265.000 kroner

* Lyn: 4 bøter på i alt 115.000

* Rosenborg: 2 bøter på i alt 85.000

* Viking: 2 bøter på i alt 60.000

* Haugesund: 2 bøter på i alt 40.000

* Sarpsborg: 1 bot på 120.000

* Tromsø: 1 bot på 30.000

* Arendal: 1 bot på 25.000

* Start: 1 bot på 20.000

* Bodø/Glimt: 1 bot på 15.000

* Kristiansund: 1 bot på 15.000

* Strømsgodset: 1 bot på 15.000

* Molde: 1 bot på 10.000

* Raufoss: 1 bot på 10.000

* Nardo: 1 bot på 4.000

Corran

Meget spent på hva et regelbrudd er jeg også
Og er de siste kampene med?

For om det ikke er et regelbrudd med han klovnen (tror det var han som roper Gje meg en B) som etter scoringene sist kamp fyrte opp blussen mens han pekte den nedover tribunen foran der han sto så vet ikke jeg
Fryktelig svakt av vaktene også som ikke reagerte kraftigere, men de skal vel være venner siden det er litt framtredende supportere.
Det var bare flaks at de ikke skadet noen

Det er sånne ting som gjør at folk blir i mot blussing. Jeg har alltid vært for i ordnede former men slik de holder på av og til nå så begynner jeg å bli mot det

Erlend

Listen er T.O.M. 1. september, så det spørs om ikke vi er oppe på "wall of fame" vi også etter hvert etter den episoden du nevner.  Fra TV-en så det ut som det var litt uvettig bruk fra begge grupper i bortekampen mot Haugesund også.

Overrasker meg ikke om forbudet er tilbake til neste år.  Kan i så fall ikke si at det er helt ufortjent når man ser listen over bøter og man i tillegg har et par episoder med materielle skader som fort kunne gått enda verre.

Optimist

Quote from: Corran on November 20, 2024, 11:45:36 AMFor om det ikke er et regelbrudd med han klovnen (tror det var han som roper Gje meg en B) som etter scoringene sist kamp fyrte opp blussen mens han pekte den nedover tribunen foran der han sto så vet ikke jeg

Enig i at blussing må skje i kontrollerte rammer. Men å kalle han som roper «Gi meg en B» for klovn etter én konkret hendelse synes jeg blir smålig. Selv om den hendelsen absolutt ikke var bra. Tror ikke du vet helt hvor mye positivt han har gjort for stemningen generelt på Frydenbø? En av få som virkelig stod på bak kulissene da det var ganske dødt på 2010-tallet.
Kokende idiot

Corran

Quote from: Optimist on November 20, 2024, 17:43:37 PM
Quote from: Corran on November 20, 2024, 11:45:36 AMFor om det ikke er et regelbrudd med han klovnen (tror det var han som roper Gje meg en B) som etter scoringene sist kamp fyrte opp blussen mens han pekte den nedover tribunen foran der han sto så vet ikke jeg

Enig i at blussing må skje i kontrollerte rammer. Men å kalle han som roper «Gi meg en B» for klovn etter én konkret hendelse synes jeg blir smålig. Selv om den hendelsen absolutt ikke var bra. Tror ikke du vet helt hvor mye positivt han har gjort for stemningen generelt på Frydenbø? En av få som virkelig stod på bak kulissene da det var ganske dødt på 2010-tallet.

Eg sier jeg ikke er sikker på det var ham og jeg sier at han som gjorde det med blussen UANSETT hvem det var er en klovn.
Og det står eg for Eg driter i kor mye bra du har gjort men når du skyter opp en bluss ned mot folk på den måten 2 ganger så er og blir du en klovn.

Og om det er han så var det vel samme mann som sto å skrek for en del kamper siden at om ikke folk kokte så kunne de dra til helvete vekk fra denne tribunen. Det er også klovnetakter.
Så og hørte flere unge supportere som ikke likte slik oppførsel

Eivind

Er vel uansett uryddig å hive ut anklager mot enkeltpersoner når man ikke er sikker på hvem det var.

Uforsvarlig bruk av bluss må bort, men kjipt å få anklagen på seg om det ikke er riktig.

Optimist

Herlig stemning i Molde i går. Det var også veldig bra støtte mens Brann lå under og etter kampen.
Kokende idiot

fortune

Quote from: Optimist on November 24, 2024, 18:53:55 PMHerlig stemning i Molde i går. Det var også veldig bra støtte mens Brann lå under og etter kampen.

Usikker på om den gode stemningen også tåler et tap mot Viking. Får håpe vi aldri finner det ut.

Optimist

Quote from: fortune on November 24, 2024, 19:41:48 PM
Quote from: Optimist on November 24, 2024, 18:53:55 PMHerlig stemning i Molde i går. Det var også veldig bra støtte mens Brann lå under og etter kampen.

Usikker på om den gode stemningen også tåler et tap mot Viking. Får håpe vi aldri finner det ut.

Ja, det spørs absolutt! Men føler den seansen vi hadde i går (med «Her kommer Bergen igjen») ikke ville blitt sunget med like bra trøkk om dette hadde skjedd for noen år siden.
Kokende idiot

Lasaron

Ja. Jeg er en blanding av 1, 4, 5 og 6. Bare at jeg er stril.

Go Up