• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

VAR- tråden

Started by Gulløl, February 13, 2023, 13:03:31 PM

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

Go Down

opplett

Spørsmålet er om det burde blitt rødt kort?
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Nixon

Jeg synes ikke det er rødt kort. Det er to andre LSK-spillere der som begge kunne gått inn og taklet dersom Blomberg hadde fått gått litt til. Det er helt klart en stor målsjanse, men ikke helt der at det er rødt kort etter min mening.
Rød makt på Hansa

Hickok

Quote from: Nixon on November 10, 2024, 13:44:17 PM
Quote from: Hickok on November 10, 2024, 13:31:19 PMSå det om igjen på TV nå, og det var antakelig utenfor, men jeg skjønner ikke hvordan de kan endre avgjørelsen, for den er ikke veldig klar.

Ingenting er vel klarere enn innenfor eller utenfor en strek. Det blir som med offside. Da er det jo ikke rom for noe skjønn. Men jeg var overbevist om at den var innenfor live fra Hansa i går.
Skulle tro det, men det var ikke opplagt om taklingen foregikk på streken enn utenfor. Men men, jeg skjønner meg ikke på reglene lenger, eller hva som skal være linjen for å gjøre om ting.

opplett

Quote from: Nixon on November 10, 2024, 13:58:53 PMJeg synes ikke det er rødt kort. Det er to andre LSK-spillere der som begge kunne gått inn og taklet dersom Blomberg hadde fått gått litt til. Det er helt klart en stor målsjanse, men ikke helt der at det er rødt kort etter min mening.

Sant, når jeg ser den i reprise nå ser jeg at de to var lengre bak enn hva det føltes på stadion. Så gult var vel riktig.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Corran

Litt på kanten av tråden men ser Odd supporterne hadde banner i dag etter nedrykket,
Sto:
Ingen VAR i OBOS Vi vinner...
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

Utvalget har lagt frem sin rapport. VAR vil koste minimum 25 mill neste år. Rapporten blir vel å lese en eller annen plass med det første.

chris_henrik

Quote from: andreas1989 on November 20, 2024, 14:14:37 PMUtvalget har lagt frem sin rapport. VAR vil koste minimum 25 mill neste år. Rapporten blir vel å lese en eller annen plass med det første.

Kan leses her https://issuu.com/var-2024/docs/rapport?fr=xKAE9_zU1NQ
<BRANN> ..... DKFM

Corran

NSA raskt ute med å kreve VAR skrotes
https://www.tv2.no/sport/omfattende-var-rapport-kroken-pa-dora/17199432/

Og når en ser at det koster 25 mill i året så kunne en betalt fri 50 dommere med 500.000 i året slik at de kunne bruke mer tid på å bli bedre.
Og ja jeg vet regnestykket ikke er fult så enkelt med arbeidsgiveravgift o.l. men en skjønner hva jeg mener
Selv 250.000 kunne kjøpt fri 50 dommere minst 30% av arbeidstiden om de har litt over gjennomsnittlig lønn

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

olebrann3

Spørsmålet er om det er noe dommerene selv vil.

Regner med mange av de tjener greie lønner i deres vanlige jobber, i tillegg får de da greie summer for å dømme kamper i topp fotballen. Om de kun skal være dommere så blir det fort mindre penger totalt. Er det noe sted der dommere har uttalt seg om det?

Corran

Tidligere var det uttalt at en trengte å profesjonalisere dommerne også etter ønske fra dommerne.
Dette være seg heltid ansatte og frikjøp av arbeidstid

andreas1989

Tidligere har det bla blitt hevdet i denne tråden at VAR ikke ble snik innført, utvalget konkluderer slik, og Kalvenes erkjenner selv at denne prosessen ikke gikk riktig for seg.

Quote from: BT- Gruppen mener at en del av reaksjonene knyttet til blant annet innføringen av VAR, kunne vært unngått dersom NTF og NFF hadde kommunisert med større ydmykhet og tydelighet rundt prosessen, sa Johansen blant annet.

Fotballpresident Lise Klaveness tok selvkritikk.

- Kritikken er rett. Vi burde vært tydeligere, både fra et omdømme og demokratiperspektiv, erkjente Klaveness på pressekonferansen.

Rossi

Heldigvis er det ikke NSA som bestemmer. Har inntrykk av at stereotyp VAR-motstanderen er en del oppi årene - og da er man gjerne generelt imot alt nytt.
World domination within 5 years.

andreas1989

Dette handler jo ikke om å være i mot noe nytt, det handler om å være i mot noe som ikke fungerer, som koster klubbene mye penger, og som på toppen av det hele er innført på en ikke demokratisk måte.

Lasaron

Jeg er 43 år, og mot VAR, fordi jeg syns det en del ganger reduserer gleden ved mål. Det skaper også usikkerhet, frustrasjon, irritasjon og kjedsomhet. Dommerfeil gir jo også irritasjon og sånn, men VAR oppleves klart verre enn slik det var før.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

opplett

VAR har bare flyttet på hvor dommerfeilene skjer, og ødelagt den spontane gleden i samme slengen, siden man aldri vet om målet blir stående.

Pancho P

Er det der vi har komme? At vi tillegg meiningsmotstandarar meiningar og haldningar basert på alder og motvilje mot endring? Visst pokker pushar eg 50, men eg synest stort sett nymotens ting er kjekke og spennande. Og VAR er noko drit, for ordens skuld.

David

Mitt inntrykk av aldersfordelingen er motsatt, uten at det spiller noen rolle. Dette har vært en problemstilling siden i alle fall 2016, da jeg var 30. Jeg har vært motstander hele veien, og hver gang jeg har sett store dommertabber i denne perioden har jeg hatt et hypotetisk VAR i bakhodet, og vurdert om jeg syntes det ville være verdt det. Personlig foretrekker jeg dommertabbene.

fortune

Svenskene valgte bort VAR og når man ser hva de utsettes for med landslaget tipper jeg de er veldig fornøyde med beslutningen:

https://www.tv2.no/video/sport/den-sykeste-var-annulleringen/0AUNgtlh6k-20272589
First is first, second is nothing

Rossi

Quote from: Corran on November 10, 2024, 22:20:38 PMLitt på kanten av tråden men ser Odd supporterne hadde banner i dag etter nedrykket,
Sto:

Greit å ha noen å skylde på.

Corran

Quote from: Rossi on November 20, 2024, 21:41:02 PM
Quote from: Corran on November 10, 2024, 22:20:38 PMLitt på kanten av tråden men ser Odd supporterne hadde banner i dag etter nedrykket,
Sto:

Greit å ha noen å skylde på.
De skyldte ikke på hverken VAR eller andre
De trøstet seg med at de slipper styggedommen i OBOS
Ingenting er så gale at det ikke er godt for noe heter det seg jo

Corran

Quote from: Rossi on November 20, 2024, 20:08:47 PMHeldigvis er det ikke NSA som bestemmer. Har inntrykk av at stereotyp VAR-motstanderen er en del oppi årene - og da er man gjerne generelt imot alt nytt.

Men NSA er jo en interesse allianse for alle supportergrupperingene. De representerer vel flere unge enn gamle vil jeg tro
NSA er vel langt fra et gubbevelde slik som de som bestemte at vi skal ha VAR

SÅ er jo spørsmålet om hva du mener med "en del opp i årene"
Vil påstå at da tipper du opp mot min alder.

Om jeg skal ta de som er mot VAR og for VAR i min omgangskrets så er det vel veldig jevnt fordelt aldersmessig på begge sider.

Rossi

Men representerer NSA alle supportere? Og hva er den demokratiske prosessen som ligger bak NSA sitt standpunt?

Hickok

Quote from: Rossi on November 21, 2024, 06:08:34 AMMen representerer NSA alle supportere? Og hva er den demokratiske prosessen som ligger bak NSA sitt standpunt?
Sånn vil det jo aldri bli. Flertallet derimot..

Xminator

For meg har problemet vert den lange pausen fra hendelse til avgjørelse, men synest dette har kommet seg utover sesongen.

Det andre er når åpenbare situasjoner ikke sjekkes.

Det tredje er åpenbar offside som ikke blåses fordi situasjonen skal spilles til avslutning.

Ellers synest keg det fungere noenlunde greit og gir en fasit der man tidligere irriterte seg grønn på dommerfeil i dagesvis.

Christian

Denne enkle utregningen fra Saltvedts kommentar på NRK.no setter ting litt i perspektiv:

QuoteSå langt i 2024 er 60 beslutninger endret i Eliteserien, ifølge forbundets egne sider.

Totalt er det spilt 224 kamper. Dette betyr én endring per fjerde kamp. Hver til en pris av over 280.000 kroner.

https://www.nrk.no/sport/var-rapport_-prisen-for-stoppen-1.17135750

olebrann3

Quote from: Christian on November 21, 2024, 08:52:58 AMDenne enkle utregningen fra Saltvedts kommentar på NRK.no setter ting litt i perspektiv:

QuoteSå langt i 2024 er 60 beslutninger endret i Eliteserien, ifølge forbundets egne sider.

Totalt er det spilt 224 kamper. Dette betyr én endring per fjerde kamp. Hver til en pris av over 280.000 kroner.

Samtidig kan en av de avgjørelsene være nok til at vi vinner serien som sikrer oss minst 150 mill med å være kvalifisert til europa league. Kanskje enda mer om vi skulle klare det helt store.

Rossi

Quote from: Hickok on November 21, 2024, 08:25:02 AM
Quote from: Rossi on November 21, 2024, 06:08:34 AMMen representerer NSA alle supportere? Og hva er den demokratiske prosessen som ligger bak NSA sitt standpunt?
Sånn vil det jo aldri bli. Flertallet derimot..
Tja, men hvor stor andel av alle supportere representerer NSA? Snakker vi om prosenter, eller promiller?   

Rossi

Vi har fått 12 straffespark i år. Noen som vet hvor mange av disse vi har fått på grunn av VAR?

Xminator

Quote from: Christian on November 21, 2024, 08:52:58 AMDenne enkle utregningen fra Saltvedts kommentar på NRK.no setter ting litt i perspektiv:

Kan også skrives som to i hver serierunde, da viser det mer igjen.

Har andre ting med dømming som jeg misliker mer, som at det ikke slås med ned på uthaling av tid, dommere som stykker opp spillet og lar det forsvarende laget få billige frispark og det angripende omtrent aldri.

Forslaget om at lagets trenere skal få bedtemme ett vist antall situasjoner de vil ha sett på er en forlengelse av taktisk skade, gjett hva jeg mener om begge deler....

Rossi

Quote from: Xminator on November 21, 2024, 09:21:20 AM

Forslaget om at lagets trenere skal få bedtemme ett vist antall situasjoner de vil ha sett på er en forlengelse av taktisk skade, gjett hva jeg mener om begge deler....

Ja det er et dårlig forslag, som klart kan utnyttes.

Slår uansett ikke Tripic ;)

andreas1989

November 21, 2024, 17:52:49 PM #930 Last Edit: November 21, 2024, 18:06:31 PM by andreas1989
Quote from: Rossi on November 21, 2024, 09:16:14 AMTja, men hvor stor andel av alle supportere representerer NSA? Snakker vi om prosenter, eller promiller?   

Ca 50 ulike supportergrupper, eller en totalt ubetydelig promille med din logikk.

Corran

Nei de representerer alle supportergrupper som er medlemmer.
Akkurat som AP sine medlemmer bestemmer AP sin politikk
Akkurat som at LO representerer alle tilsluttede fagforbund og deres medlemmer

Dette er slik demokrati fungerer.

Om flertallet av supporterne var for VAR så ville NSA fått beskjed om å fronte VAR. Kanskje noen av de som er i fronten nå måtte byttes ut kanskje ikke.
Dette er det medlemmene selv som styrer

Brann er mot VAR for flertallet av medlemmene har bestemt dette. Medlemsdemokrati på sitt beste. Er du i mot det kan du melde deg inn og påvirke.
Brann er en klubb det er lav terskel å være med å påvirke

Og NSA representerer vel over 40.000 supportere så vil påstå det er litt
Snitt antall tilskuere i ES og Obos pr runde i 2024 er vel 71 848
Og selv om dette ikke sier alt eller for mye så sier det litt om at det er en ok andel

andreas1989

Kongsvinger sier nå nei til VAR.

Quote from: VGKIL er første klubb fra for-/nøytral-siden som bytter standpunkt i VAR-saken.

https://www.vg.no/sport/i/B0z9g0/kongsvinger-imot-var-styret-vil-stoette-supporterne

Superjack

Å fjerne VAR, uten å gjøre en ekstrem oppussing av dommerene tror jeg er værste løsning tenkelig.

Uten noe belegg basert på egen synsing, så er det mange av situasjonene der VAR har grepet inn som burde vært håndtert av dommer.

Med kvaliteten på dagens dommere så heller jeg til å beholde styggedommen. Det blir en mer tållelig styggedom en bare å lite på dommere av for lav kvalitet.
Brannsupporter.

Corran

Quote from: andreas1989 on November 26, 2024, 14:40:38 PMKongsvinger sier nå nei til VAR.

Quote from: VGKIL er første klubb fra for-/nøytral-siden som bytter standpunkt i VAR-saken.

https://www.vg.no/sport/i/B0z9g0/kongsvinger-imot-var-styret-vil-stoette-supporterne
En god nyhet

Corran

Quote from: Superjack on November 26, 2024, 14:44:54 PMÅ fjerne VAR, uten å gjøre en ekstrem oppussing av dommerene tror jeg er værste løsning tenkelig.

Uten noe belegg basert på egen synsing, så er det mange av situasjonene der VAR har grepet inn som burde vært håndtert av dommer.

Med kvaliteten på dagens dommere så heller jeg til å beholde styggedommen. Det blir en mer tållelig styggedom en bare å lite på dommere av for lav kvalitet.

Nei det er på tide å tvinge dommerne til å tenke litt.
De driter seg jo ut om de har VAR også. Og det er jo kun de helt kampavgjørende situasjonene som mål og rødt kort (ikke ved 2 gule) at VAR kan gå inn.
Og de situasjonen som VAR ikke kan ta kan være minst like kampavgjørende.

Men det er liten tvil at uansett om styggedommen blir eller forsvinner så må det brukes masse penger på å videreutvikle dommerne.

Og klart om en skroter VAR så har en minst 12 millioner (25 om en tar det VAR vil koste framover) i året til å bruke på dommere.
Og så må det være bedre indre justis blant dommere slik at de gjerne må ned en divisjon eller stå over en runde om de har gjort det veldig dårlig. Liten time out i skammekroken for å reflektere over sin udugelighet ;)

Superjack

Ja, 12 millioner med la en si 8 til i potten årlig, burde være nok til å få på plass 4-5 dommerteam som er 100% profesjonelle og som har evner og ønsker om å bli gode dommere på internasjonalt nivå.

Brannsupporter.

Corran

Var jo en liten VAR skandale i Fredrikstad der de skulle stemme om klubben skulle være for eller i mot VAR
Ledelsen som er for VAR inviterte generalsekretæren til å ta første innlegg i debatten. Han var også den eneste som fikk vise video for å styrke sitt synspunkt.
Så mye for at NFF skulle la debatten gå sin gang i klubbene uten å blande seg.
Dette er med på å forsure og gjøre debatten enda mer betent og krass

Her er Mina fra TV2 sin kommentar ang dette
https://www.tv2.no/mening_og_analyse/dette-var-fryktelig-klonete-nff/17223495/

Lite utdrag ang dette med video:
"Løken viste blant annet video fra situasjoner i cupen der Fredrikstad har fått dommeravgjørelser mot seg uten VAR. Han var den eneste som brukte video i debatten. I en debatt som denne, er det klart at video er et veldig sterkt virkemiddel.

Uansett hva generalsekretærens intensjoner var, blir det etterlatte inntrykket hos mange at NFF prøver å påvirke utfallet av VAR-voteringen. Stikk i strid med det fotballpresidenten annonserte da VAR-rapporten ble lagt frem forrige uke. "

Lasaron

Jepp. Her er det overtydelig at NFF har som agenda å påvirke årsmøtene til å stemme for VAR. Da får de si det da.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

mbs

Quote from: Corran on November 21, 2024, 20:03:57 PM
Nei de representerer alle supportergrupper som er medlemmer.
Akkurat som AP sine medlemmer bestemmer AP sin politikk
Akkurat som at LO representerer alle tilsluttede fagforbund og deres medlemmer

Dette er slik demokrati fungerer.

Om flertallet av supporterne var for VAR så ville NSA fått beskjed om å fronte VAR. Kanskje noen av de som er i fronten nå måtte byttes ut kanskje ikke.
Dette er det medlemmene selv som styrer

Brann er mot VAR for flertallet av medlemmene har bestemt dette. Medlemsdemokrati på sitt beste. Er du i mot det kan du melde deg inn og påvirke.
Brann er en klubb det er lav terskel å være med å påvirke

Og NSA representerer vel over 40.000 supportere så vil påstå det er litt
Snitt antall tilskuere i ES og Obos pr runde i 2024 er vel 71 848
Og selv om dette ikke sier alt eller for mye så sier det litt om at det er en ok andel

Min påstand er at av 40.000 medlemmer i forskjellige supporter grupper finnes mange som aldri går på stadion. Som de 2 av 3 på familie medlemskapet mitt i Bataljonen. Det medfører at jeg får 3 billetter av Bataljonen til en ev cupfinale dersom behov. Når partoutkortet er registrert på en kompis, betyr det i praksis 4 billetter ved behov.
- Når en i tillegg vet at en del med lave medlemskap er "sovende" medlemmer, bor vekke, men beholder ansiennitet.

Disse medlemmene har gjerne aldri sagt sin mening noen plass eller stemt... Sovende medlemmer som NSA bruker for å vektlegge sin tyngde.

La alle som er medlem bruke medlemmsnr og passord til å stemme 1 gang digitalt, og så talt opp.
- Da kunne en ført en statistikk.
Antall % stemte
antall % mente
Frem til det er statestikk lek med tall.

Fiktive tall
Bataljonens årsmøte sier nei til Var, 200 medlemmer stemte 180 for.
NSA- Bataljonen med 4000 medlemmer, sier nei til VAR.

Eller kun
180 av 4000 medlemmer i Bataljonen sier Nei til VAR. (NFF)

En så lenge er det største flertallet stemmekveg og omtrent som LO som skryter av xxx medlemmer. Der store % andel ikke er enig med organisasjonen de er medlem i, har ikke sagt sin mening, eller tatt standpunkt

Corran

Men om en føler for noe den ene eller andre veien så er det jo kort vei for å påvirke og å si sin mening.

Corran

Tønder med et innlegg ang det å miste den spontane jubelen pga VAR
Er vist ikke bare disse NSA folkene som er mot det

https://www.ba.no/jeg-har-sluttet-a-juble-nar-brann-scorer-pa-stadion/o/5-8-2847140

mbs

Quote from: Corran on December 16, 2024, 11:39:55 AMTønder med et innlegg ang det å miste den spontane jubelen pga VAR

https://www.ba.no/jeg-har-sluttet-a-juble-nar-brann-scorer-pa-stadion/o/5-8-2847140

Større værhane enn Tønder skal du lete lenge etter i Bergen.
Å lese hans innlegg er som å lese Knoll og Tott julehefter.

gladiporno

Quote from: Corran on December 16, 2024, 11:39:55 AMTønder med et innlegg ang det å miste den spontane jubelen pga VAR

Det var en som snakket varmt om VAR på medlemsmøtet sist. Så ble salen spurt om hvor mange som var imot VAR. Nesten alle rakte opp hånden, inkludert mange i den eldre garden. Det er nok ikke bare NSA nei som har fått VAR opp i halsen.

andreas1989

Siden sist har altså Sandefjord valgt nei siden og styret i Glimt krever fysisk oppmøte på det ekstra ordinære årsmøtet som skal behandle VAR spørsmålet.

andreas1989

VAR avstemning hos Moss i kveld. Der truer styret med å trekke seg dersom det blir nei til VAR.

Demokrati er fint helt til maktbalansen er truet.

RepublikkenBergen

Molde og Tromsø har snudd.. De er imot VAR..

andreas1989

Molde? Det må regnes som en 6 poenger.

Uklart hva det endte med i Moss, men høres helt skandaløst ut. Som i Molde ryktes det at stemmeberettigede  juniorspillere er hentet inn for å stemme etter styrets ønske.

Go Up