• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

VAR- tråden

Started by Gulløl, February 13, 2023, 13:03:31 PM

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

Go Down

Wombat

January 21, 2025, 14:12:42 PM #1200 Last Edit: January 21, 2025, 14:16:07 PM by Wombat
Quote from: Kagain on January 21, 2025, 14:07:44 PM
Quote from: Wombat on January 21, 2025, 14:05:53 PMAt du kalte meg for hva mitt nick er på godt norsk har jeg ikke noe problem med, den er innenfor. Selv om jeg er vel vitende at det nå en underliggende fornærmelse der

Wombat er mitt sjeledyr, kom til meg i en seanse i Sør Amerika for mange år siden. Hadde jeg villet bli tiltalt "vår herre" i stedet for pungdyr hadde jeg kalt meg "Gud"...

Bortsett fra det, du har ikke alltid vært av hyggeligste sort nei

Fair enough om du tolket der slik. Jeg mente ingen underliggende fornærmelse, jeg har bare dårlig humor. Lever fint med at jeg ikke har vært hyggelig så lenge jeg mener jeg har forsøkt å være saklig.

Jeg tar ditt ord for det, den er død!

Om jeg har kalt deg "lille venn" har du gått over streken i min bok (jeg husker ikke, og det er kanskje et godt tegn) og angrepet meg og ikke mening, har jeg ikke det har vi hatt meningsutvekslinger jeg levde fint med. Håper det ble forståelig, kanskje jeg tok feil, en stund siden det skjedde... Og var mange på beinet, om du ikke var en av dem, beklager!

Kagain

Quote from: Wombat on January 21, 2025, 14:12:42 PMJeg tar ditt ord for det, den er død!

Om jeg har kalt deg "lille venn" har du gått over streken i min bok (jeg husker ikke, og det er kanskje et godt tegn) og angrepet meg og ikke mening, har jeg ikke det har vi hatt meningsutvekslinger jeg levde fint med. Håper det ble uforståelig, kanskje jeg tok feil, en stund siden det skjedde... Og var mange på beinet, om du ikke var en av dem, beklager!

Neida, du har ikke kalt meg lille venn. Jeg er som sagt ikke så engasjert i VAR-debatten, men jeg har en lei vane med at jeg forsøker å tro det beste om folk, så jeg forsøkte meg på litt mild kritikk av Brannkaken sine ordvalg og hvor hen burde ha tenkt seg om. Problemet er selvsagt at jeg bruker alt for mange ord slik at det muligens ofte blir uklart.

andreas1989

Frierferden fortsetter, iallfall ovenfor deler av fansen;

https://www.ba.no/freyr-alexandersson-foretrekker-fotball-uten-var/s/5-8-2882604

Quote from: BAFreyr Alexandersson om VAR: - Personlig vil jeg spille uten

Ellers kan Glimts årsmøte følges direkte, mange interessante innlegg.

https://www.youtube.com/watch?v=PXh_YflOlKs

Wombat

Da har de stemt Ja til VAR, og endring av cupen (takk for link Andreas)

Ikke veldig overrasket, og enda mindre når jeg så representasjonen i salen. Var ikke mange under 60 der...

NTF er uansett nei, som mange spiller, trenere, og supportere er det

kabelmann

Quote from: andreas1989 on January 21, 2025, 19:38:37 PMFrierferden fortsetter, iallfall ovenfor deler av fansen;

Joda, men ikke ubetinget. Både han og Palle stiller spørsmål ved hvor lurt det er å fjerne VAR.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Corran

Ja de stiller spørsmål ang det å være med i flere turneringer hvor det en del av det så dermed har en ikke øvd på det

Men motstanden hans er samme som Horneland som heller ikke likte stopp i spillet så han avslører jo en likhet til.
Så lite stopp som mulig
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

kabelmann

Quote from: Corran on January 21, 2025, 20:18:42 PMJa de stiller spørsmål ang det å være med i flere turneringer hvor det en del av det så dermed har en ikke øvd på det

Nettopp. Det vil gi våre motstandere som spiller med VAR til dagen et konkurransefortrinn.

andreas1989

Quote from: kabelmann on January 21, 2025, 20:06:38 PM
Quote from: andreas1989 on January 21, 2025, 19:38:37 PMFrierferden fortsetter, iallfall ovenfor deler av fansen;

Joda, men ikke ubetinget. Både han og Palle stiller spørsmål ved hvor lurt det er å fjerne VAR.

Derfor linkes det til saken, jeg siterer bare overskriften.

Corran

Det gjør egentlig ikke det
Hvor vanskelig er det?
Spill til dommeren blåser og når VAR tar for lang tid holde seg varm og glede seg over at en slipper dette meste parten av sesongen.

Hvor vanskelig kan det være?

Klart det er verre for lag som filmer og driver mye med etterslenger o.l. for de risikerer å bli tatt mer. Men et ærlig lag som Brann har vært siste årene så tenker jeg det ikke er så farlig
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

Quote from: kabelmann on January 21, 2025, 20:25:25 PM
Quote from: Corran on January 21, 2025, 20:18:42 PMJa de stiller spørsmål ang det å være med i flere turneringer hvor det en del av det så dermed har en ikke øvd på det

Nettopp. Det vil gi våre motstandere som spiller med VAR til dagen et konkurransefortrinn.

Eksakt hvilke konkuranseforldeler? 

esp123

Dette viser jo igjen hvor latterlig «medlemsdemokratiet» er. De som bryr seg nok/har anledning til å stille på årsmøte har helt fullstendig uproporsjonal makt. Det er ikke et demokrati.

Og det sier jeg som en som er for å snu cupen (men mot VAR).

Wombat

Quote from: esp123 on January 21, 2025, 20:57:20 PMDette viser jo igjen hvor latterlig «medlemsdemokratiet» er. De som bryr seg nok/har anledning til å stille på årsmøte har helt fullstendig uproporsjonal makt. Det er ikke et demokrati.

Selv om jeg er helt enig, det er jo ikke overraskende når vi også vet at demokratiet fungerer på samme måte i samfunnet som helhet.

Men å ta B/G som eksempel på feilende demokrati er litt urettferdig, de har jo ikke supporterkultur engang...

Som en middelaldrende dame sa der (helt etter hukommelsen, men essensen er rett om ordene kan være feil) "Jeg ville jo stemme imot, og synger hater hater VAR, men om trenerteamet vil ha det må det jo være noe i det...

Det viser hvordan maktpersoner kansellerer personlige standpunkt hos mennesker uten virkelig forankring i mening eller kultur, og som jeg personlig definerer som svake. Svake som dem som er pro VAR, men egentlig ikke har en mening bortsett fra hva en myndighetsperson skrev i VG

Lasaron

January 21, 2025, 21:29:30 PM #1212 Last Edit: January 21, 2025, 21:44:49 PM by Lasaron
Jeg er faktisk enig med styret i Glimt når det gjelder hybride årsmøter. Jeg er mot det, på prinsipielt grunnlag.

Edit: Eller, er usikker. Ikke en viktig sak for meg uansett. Og, nei, det handler ikke om frykt for at Qatar skal kuppe klubben.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

ostraume

Quote from: esp123 on January 21, 2025, 20:57:20 PMDette viser jo igjen hvor latterlig «medlemsdemokratiet» er. De som bryr seg nok/har anledning til å stille på årsmøte har helt fullstendig uproporsjonal makt. Det er ikke et demokrati.

Enig i at Årsmøte som konsept kan ha sine utfordringer, men er det bedre alternativer?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

artigt

Det er helt legitimt å kreve at folk møter opp ja. Om noen blir overtalt på årsmøtet er dette også uproblematisk. Det er vel en del av derfor man har slike møter også.

Vet ingenting om hva Bodø har styrt med forøvrig, men om hele sportsavdelingen og ledelsen i Brann kom på årsmøtet og sa:

"Vi ser dere er i mot, vi er veldig for pga. X Y Z og mener det er et stort skritt tilbake å skulle avvikle", så er det helt greit og noe som den andre siden må diskutere og kjenne etter på hvordan de vil håndtere. Står et flertall fremdeles på at VAR bør bort, så er det flertall, om ikke så er det ikke flertall.

Jeg leser forvørig Palle som støttende til VAR og Freyr som "vi kan si hva vi vil det er UEFA/FIFA som bestemmer, så jeg uttaler meg litt i retning av det som klubben har vedtak på".

Jeg er mest negativ til VAR, men klarer ikke engasjere meg like hardt for å få det bort.

Wombat

January 21, 2025, 21:49:25 PM #1215 Last Edit: January 21, 2025, 21:52:13 PM by Wombat
Quote from: artigt on January 21, 2025, 21:47:17 PMDet er helt legitimt å kreve at folk møter opp ja. Om noen blir overtalt på årsmøtet er dette også uproblematisk. Det er vel en del av derfor man har slike møter også.

Vet ingenting om hva Bodø har styrt med forøvrig, men om hele sportsavdelingen og ledelsen i Brann kom på årsmøtet og sa:

"Vi ser dere er i mot, vi er veldig for pga. X Y Z og mener det er et stort skritt tilbake å skulle avvikle", så er det helt greit og noe som den andre siden må diskutere og kjenne etter på hvordan de vil håndtere. Står et flertall fremdeles på at VAR bør bort, så er det flertall, om ikke så er det ikke flertall.

Jeg leser forvørig Palle som støttende til VAR og Freyr som "vi kan si hva vi vil det er UEFA/FIFA som bestemmer, så jeg uttaler meg litt i retning av det som klubben har vedtak på".

Jeg er mest negativ til VAR, men klarer ikke engasjere meg like hardt for å få det bort.

Litt uenig her. Om sportslig ledelse, trenere, og spillere hadde kommet ut rett før og under et årsmøte med positive ytringer om VAR for å snu medlemmenes opprinnelige standpunkt er det ikke bare ufint, men illojalt av ansatte overfor sine eiere

Hva de uttaler utenfor, og alene er meg revnende likegyldig, de må gjerne støtte VAR. Men man driver ikke med slik manipulasjon like før og under et årsmøte, og spesielt ikke ekstraordinert satt for å behandle 2 spesifikke saker

kabelmann

Quote from: andreas1989 on January 21, 2025, 20:33:30 PM
Quote from: kabelmann on January 21, 2025, 20:25:25 PM

Eksakt hvilke konkuranseforldeler? 

Jeg tror at det å være vant med VAR gjør deg bevisst på hvordan du skal oppføre deg i risikable situasjoner, som f.eks. i straffefeltet, da du vet dette kan bli fanget opp av kamera.
Jeg tror også det er en fordel å være vant til å spille med tunge flagg.

artigt

January 21, 2025, 22:03:19 PM #1217 Last Edit: January 21, 2025, 22:04:53 PM by artigt
Wombat: Kan hende vi snakker forbi hverandre. Når jeg tenker meg om, så mener jeg at de kan informere årsmøtet før man skal ta stilling til en sak. De kan da komme med klare anbefalinger. I likhet med politikken så er media en demokratisk arena, så at det er diskusjoner i forkant av et møte er ikke uvanlig eller unaturlig, men det er selvsagt noen roller på Stadion der man ikke kan ha meninger offentlig forutenom å komme med faglige innspill. Styret i Brann bør nok regnes å ha en helt fri rolle i å delta i meningsskifte offentlig og ellers _frem til_ saken er avgjort, de er vel tross alt valgte medlemmer i klubben og ikke ansatte i administrasjonen (sistnevnte kan heller gi råd).

I alle tilfeller stinker det om man skal ta omkamp slik ledelsen i Bodø/Glimt har gjort. Hadde Brann prøvd seg på noe lignende hadde jeg gått i tog med høygaffelen min.

Wombat

January 21, 2025, 22:10:06 PM #1218 Last Edit: January 21, 2025, 22:14:54 PM by Wombat
Quote from: artigt on January 21, 2025, 22:03:19 PMWombat: Kan hende vi snakker forbi hverandre. Når jeg tenker meg om, så mener jeg at de kan informere årsmøtet før man skal ta stilling til en sak. De kan da komme med klare anbefalinger. I likhet med politikken så er media en demokratisk arena, så at det er diskusjoner i forkant av et møte er ikke uvanlig eller unaturlig, men det er selvsagt noen roller på Stadion der man ikke kan ha meninger offentlig forutenom å komme med faglige innspill. Styret i Brann bør nok regnes å ha en helt fri rolle i å delta i meningsskifte offentlig og ellers _frem til_ saken er avgjort, de er vel tross alt valgte medlemmer i klubben og ikke ansatte i administrasjonen (sistnevnte kan heller gi råd).

I alle tilfeller stinker det om man skal ta omkamp slik ledelsen i Bodø/Glimt har gjort. Hadde Brann prøvd seg på noe lignende hadde jeg gått i tog med høygaffelen min.

Synes også det er tull å ha omvalg før neste årsmøte, men slik er nå "demokratiet" om medlemmene følger vedtektene valgt demokratisk.

Og jeg forstår deg godt, og vi er stort sett enig. Styret er ikke ansatt, de er valgt og bør absolutt kunne uttale seg i en diskusjon osv. Alle andre som hever månedslønn bør det ikke, der har B/G bommet stygt!

Edit: NFF må også kunne utrede og forklare hva VAR er på et årsmøte, men de har absolutt ingen rett i å drive hallelujah taler for å manipulere en klubbs medlemmer som de har gjort ved flere anledninger. Det er en iboende svakhet i vår art, en tiltro til myndighetspersoner på tross av titusener av år som tilsier at vi ikke burde ha det. Det de sier er sannhet, "pappa" vet best...

Corran

Problemet med B/G sitt årsmøte og at de ikke kunne ha avstemning også digitalt er måte det blir gjort på.
En må huske at medlemsmassen til b/g er spredt ut over et veldig stort område og å reise til Bodø for et møte en tirsdag ikke er enkelt for alle.
Og dette har ikke vært et problem før denne gangen og er gjort ene og alene pga at de vet at dette kunne påvirke resultatet i deres favør.
Og er det ikke mer demokratisk at så mange som mulig av de stemmeberettigete får sjansen til å stemme?

Men dette spiller jo liten rolle egentlig da flertallet i NTF er så klart som det er 

osoerli

January 22, 2025, 11:14:23 AM #1220 Last Edit: January 22, 2025, 11:16:39 AM by osoerli
Eg må innrøma at eg ser dei aller fleste Brannkampane frå TV-stolen. Sånn sett tilhøyrer eg nok det store fleirtalet av Brannfans.  Langt dei fleste ser kampane på TV framfor på Stadion.  For meg betyr jubel i augneblinken då mindre.  Om det blir scoring jublar eg nok mindre framfor TV-skjermen enn eg ville gjort live.  Det betyr også lite om det blir eit VAR-avbrot, eller jubel for andre gong pga VAR-godkjenning, eller VAR-straffe.  Eller om mål blir VAR-annulert.  Eg er mest opptatt av rettferdighet.  At ikkje offsidemål blir godkjent, at ikkje det andre laget får ein straffe dei ikkje skulle hatt, at Brann får dei mål og straffar dei skal ha.  Eg er kraftig for VAR.  Sjølv om VAR ikkje fungerer optimalt i dag, skapar det større rettferdighet.  Og så vil det bli betre.  Og eg er ganske sikker på at VAR tener Brann slik Brann spelar fotball.  Vil tru på ein tabell utan VAR for 2024, hadde Brann havna utanfor top 4 og E-cup, utan at eg har sjekka "utan VAR-tabellen".  Men det hadde vore interessant om nokon tok på seg å sjekka den.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

opplett

Uavhengig av standpunkt synes jeg det er dypt fascinerende hvor frakoblet Glimt sitt styre og stell er fra virkelighetsoppfatningen til mye av resten av fotball-Norge. Spesielt han Thomassen.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Nixon

Quote from: opplett on January 22, 2025, 11:23:22 AMUavhengig av standpunkt synes jeg det er dypt fascinerende hvor frakoblet Glimt sitt styre og stell er fra virkelighetsoppfatningen til mye av resten av fotball-Norge. Spesielt han Thomassen.

Ikke så helt sikker på om hvor langt unna en del andre fotballedere egentlig er. Men de tør ikke flagge det på samme råe måte.

Tipper det har mye å gjøre med den posisjonen ledelsen har fått der oppe. Greit nok at de har lagt seg ut med visse supportergrupper, men den store gruppen i Bodø er fulle av beundring for det klubben har oppnådd av sportslig suksess. Det er ikke mange andre klubber, om noen, der ledelsen kan knipse med fingrene og fylle en hel sal med folk som nærmest lystrer deres minste vink.
Rød makt på Hansa

Corran

Quote from: osoerli on January 22, 2025, 11:14:23 AMEg må innrøma at eg ser dei aller fleste Brannkampane frå TV-stolen. Sånn sett tilhøyrer eg nok det store fleirtalet av Brannfans.  Langt dei fleste ser kampane på TV framfor på Stadion.  For meg betyr jubel i augneblinken då mindre.  Om det blir scoring jublar eg nok mindre framfor TV-skjermen enn eg ville gjort live.  Det betyr også lite om det blir eit VAR-avbrot, eller jubel for andre gong pga VAR-godkjenning, eller VAR-straffe.  Eller om mål blir VAR-annulert.  Eg er mest opptatt av rettferdighet.  At ikkje offsidemål blir godkjent, at ikkje det andre laget får ein straffe dei ikkje skulle hatt, at Brann får dei mål og straffar dei skal ha.  Eg er kraftig for VAR.  Sjølv om VAR ikkje fungerer optimalt i dag, skapar det større rettferdighet.  Og så vil det bli betre.  Og eg er ganske sikker på at VAR tener Brann slik Brann spelar fotball.  Vil tru på ein tabell utan VAR for 2024, hadde Brann havna utanfor top 4 og E-cup, utan at eg har sjekka "utan VAR-tabellen".  Men det hadde vore interessant om nokon tok på seg å sjekka den.

Eg ser alle bortekamper på TV men sjelden eller aldri hjemme så enten er jeg på stadion eller så er jeg på en eller annen pub med mange andre supportere og da blir kanskje inntrykket annerledes.
Eg irriterer meg mer over småpirk og venting enn noe annet

Og denne rettferdigheten mange snakker om ser jeg ikke for fotballen blir ikke mer rettferdig med VAR det bare flyttes når det er rettferdig eller ikke.
Og det gjøres alt for mange feil med VAR også. Jeg kan leve bedre med en feil fra dommer uten VAR enn med VAR

Og i ytterste konsekvens så kan en kald keeper gjerne utnytte VAR. Ja det er litt søkt men i teorien så kan en keeper la en bal gå i mål om han vet at VAR vil annulere  målet istedenfor å bokse ballen til corner for da går ikke VAR inn og motstanderen får en ny sjanse ved corner.
Og en kan lage mye slike scenarioer der det fremdeles er urettferdig. Og det var en eller annen situasjon jeg så på tv i fjor der keeper hadde en fantastisk redning og på påfølgende corner ble det mål. Hadde keeper ikke reddet og det ble mål hadde VAR gått inn og endret

Eller han keeperen som fikk sitt andre gulekort på en filming av motstander og ble utvist. Blir ikke omgjort Hadde dommer gitt direkte rødt hadde det blitt omgjort
Mer Rettferdig?

andreas1989

January 22, 2025, 12:44:59 PM #1224 Last Edit: January 22, 2025, 12:48:16 PM by andreas1989
Quote from: opplett on January 22, 2025, 11:23:22 AMUavhengig av standpunkt synes jeg det er dypt fascinerende hvor frakoblet Glimt sitt styre og stell er fra virkelighetsoppfatningen til mye av resten av fotball-Norge. Spesielt han Thomassen.

Mer fra den sympatiske Thomassen;

Quote from: VG- Jeg tror mange kjenner at de blir herset med. Noen klubber har opplevd at årsmøtene stemmer ned nesten alt som klubbene foreslår. Jeg tror fotballedere landet rundt begynner å kjenne på at den situasjonen er uholdbar, sier Frode Thomassen til VG.

Og i samme sak er det flere høyre beskyttere av demokratiet fra Bodø/Glimt som uttaler seg på repeat.

https://www.vg.no/sport/i/JbGLnm/fnyser-av-glimt-sjefens-paastand-finnes-ikke-belegg-for-det

Det er egentlig helt ufattelig hva styreleder der oppe klarer å lire av seg. Vedkommende holdt vel en tale i går som var full av konspirasjonsteorier leste jeg en eller annen plass.

David

"Noen klubber har opplevd at årsmøtene stemmer ned nesten alt som klubbene foreslår."

Her burde man kunne forvente noen eksempler. Hvilke klubber, hvilke forslag, hvor mange forslag.

"Vi kan godt snakke om at det er miljøer i Norge som ønsker å ta over klubber. Helt i ytterste konsekvens vet vi at det er autoritære regimer som ønsker å sportsvaske og at det er en fin måte å gjøre det på."

Den norske modellen er ingen vanntett garanti mot at en klubb havner i hendene på utenforstående, men det er rimelig friskt å bruke sportsvasking som et spøkelse her, når nesten alle andre ligaer i Europa er mye mer utsatt for dette.

andreas1989

Det graves fryktelig dypt i propaganda skuffen der oppe.  Den nevte talen i går var visstnok et nytt bunnivå.

Corran

Vet at det er enkelte som mener uttrykket blir litt utvasket og/eller misbrukt men det han driver med der oppe i Bodø nærmer seg skikkelig konspirasjonsteorier

Lasaron

Ja, jeg syns han overdriver voldsomt.

Men i seg selv er en konspirasjonsteori en teori om at en gruppe mennesker med en viss innflytelse i det skjulte planlegger noe. Slikt skjer jo.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Corran

"En konspirasjonsteori er en forklaringsmodell eller en teori om at ting som er galt i verden, skjer fordi mektige grupper i hemmelighet sammensverger seg for å fremme sin egen, skjulte agenda"

Passer jo meget godt siden han mener de ikke kan ha digital avstemning for autoritære regimer kan utnytte det og kuppe klubben
De føler også de ble kuppet i Quatar spørsmålet og delvis (kun delvis) i VAR spørsmålet

Lasaron

Det skjer nok innimellom at mektige grupper i hemmelighet sammensverger seg for å fremme sin egen, skjulte agenda.

Er det noen som tror at det aldri skjer?

andreas1989

Corran

Skjer sikkert ofte
Men tenker det er liten sannsynlighet for at det er autoritære regimer som står bak Quatar avgjørelsen i b/g

haak

Men ni av toppklubbene som er imot VAR legger ytterligere press på sin egen interesseorganisasjon NTF:

De valgte rett før onsdagens møte å kreve et tillegg til NTFs endelige innstilling til fotballforbunds styret.

Det skal lyde: «NTF ber om at NFFs styre innstiller til, og at forbundstinget vedtar, avvikling av videoassistert dømming så snart som mulig, og at VAR ikke brukes i Eliteserien 2025".

De ni klubbene er etter det VG forstår Haugesund, Vålerenga, HamKam, LSK, Stabæk, Start, Rosenborg, Strømsgodset og Skeid.

haak

Quote from: haak on January 22, 2025, 15:35:09 PMMen ni av toppklubbene som er imot VAR legger ytterligere press på sin egen interesseorganisasjon NTF:

De valgte rett før onsdagens møte å kreve et tillegg til NTFs endelige innstilling til fotballforbunds styret.

Det skal lyde: «NTF ber om at NFFs styre innstiller til, og at forbundstinget vedtar, avvikling av videoassistert dømming så snart som mulig, og at VAR ikke brukes i Eliteserien 2025".

De ni klubbene er etter det VG forstår Haugesund, Vålerenga, HamKam, LSK, Stabæk, Start, Rosenborg, Strømsgodset og Skeid.

Har ikke Brann et Årsmøte vedtak på at klubben skal jobbe aktivt for å avskaffe VAR?

Lasaron

Tom Harald Hagen sier dette om i saken om blått kort:

- Det kan man sikkert si. Vi hadde gode runder med fagseksjoner internt på kontoret, noe vi føler er godt nok grunnlag for å lansere dette. Dette er ingen stor revolusjon, vi ønsker bare å redusere munnbruken, forklarer Hagen.

Min kommentar: Så fagpersoner legger ikke følelsene til side, altså?

Forøvrig har han i Tottenham rett i at dette fort blir til 10 kjedelige minutter. Men vi kan gjerne få bukt med kjefting på dommeren. Bare kapteinen kan klage. Hvis en annen klager? Direkte gult kort. Alltid. Da blir det mindre kjefting og mer fotball. Kjekkere for dommerne også.

Lasaron

Quote from: haak on January 22, 2025, 15:41:09 PM
Quote from: haak on January 22, 2025, 15:35:09 PMMen ni av toppklubbene som er imot VAR legger ytterligere press på sin egen interesseorganisasjon NTF:

Har ikke Brann et Årsmøte vedtak på at klubben skal jobbe aktivt for å avskaffe VAR?

Skuffende at Brann ikke er med her.

haak

VG er kjent med at flere klubbledere og sentrale personer i norsk fotball er spent på om enkelte klubbledere vil stemme mot flertallet i egen klubb under dagens avstemning - fordi den er hemmelig.

Leffen

Årsmøtevedtaket: Sportsklubben Brann skal i alle sammenhenger, formelle som uformelle, ha et klart og tydelig standpunkt mot bruk av VAR i norsk fotball

Burde absolutt blitt med de ni ja

haak

Quote from: Leffen on January 22, 2025, 15:53:58 PMÅrsmøtevedtaket: Sportsklubben Brann skal i alle sammenhenger, formelle som uformelle, ha et klart og tydelig standpunkt mot bruk av VAR i norsk fotball

Det må jo ha vært sonderinger blant klubbene før dette innspillet. Hvordan Brann kan stille seg utenfor dette synes jeg er veldig rart.

Lasaron

January 22, 2025, 16:03:47 PM #1240 Last Edit: January 22, 2025, 16:14:27 PM by Lasaron
Hvis den hemmelige avstemningen i NTF ikke samsvarer med Varometeret til VG, vil vel de ni være utenfor mistanke.

gladiporno

Quote from: Leffen on January 22, 2025, 15:53:58 PMÅrsmøtevedtaket: Sportsklubben Brann skal i alle sammenhenger, formelle som uformelle, ha et klart og tydelig standpunkt mot bruk av VAR i norsk fotball

Har kanskje noe med at styreleder sikter mot å bli visepresident i NFF, og må derfor trå varsom.  Synes han pratet merkelig lenge om VAR på medlemsmøtet sist selv om saken er for lengst avgjort fra årsmøtet sin side. Nesten som om han prøvde å trigge frem en ny debatt. Det skjedde ikke i noe særlig grad bortsett litt prat fra én fyr ettersom det var overveldende VAR-motstand blant de som møtte opp - inkludert Tirsdagsgjengen og andre gamlinger.

Leffen

Quote from: gladiporno on January 22, 2025, 16:09:05 PM

Har kanskje noe med at styreleder sikter mot å bli visepresident i NFF, og må derfor trå varsom.  Synes han pratet merkelig lenge om VAR på medlemsmøtet sist selv om saken er for lengst avgjort fra årsmøtet sin side. Nesten som om han prøvde å trigge frem en ny debatt. Det skjedde ikke i noe særlig grad bortsett litt prat fra én fyr ettersom det var overveldende VAR-motstand blant de som møtte opp - inkludert Tirsdagsgjengen og andre gamlinger.

Interessant. Dette var ny info.

David

Det blir pressekonferanse om avstemmingen 17.30. Jeg vet ikke om ordlyden i alle de ulike årsmøtevedtakene har vært like bindende, men det ville overraske meg stort om Brann skulle være en av klubbene som eventuelt stemmer i strid med eget vedtak, for her var mandatet krystallklart. Derfor er det også skuffende at de ikke signerer på kravet om umiddelbar avvikling.

andreas1989

Quote from: David on January 22, 2025, 16:33:12 PMDet blir pressekonferanse om avstemmingen 17.30. Jeg vet ikke om ordlyden i alle de ulike årsmøtevedtakene har vært like bindende, men det ville overraske meg stort om Brann skulle være en av klubbene som eventuelt stemmer i strid med eget vedtak, for her var mandatet krystallklart. Derfor er det også skuffende at de ikke signerer på kravet om umiddelbar avvikling.

Sverdrup har nok å svare for dersom Brann ikke er blant de 9 klubbene som har signert kravet om umiddelbar avvikling. Skulle Sverdrup stemme i strid med Brann sitt vedtak, så blir det så stygge scener at det er ikke realistisk å tenke at Sverdrup skulle kunne finne på noe sånt.

Ellers er jo dette en interessant sak fra VG med en interessant og etterhvert velkjent retorikk fra Uefa sin dommersjef.

https://www.vg.no/sport/i/Oo0WXk/uefas-dommersjef-roberto-rosetti-om-var-kan-ikke-gaa-tilbake

David

Spørsmålet er om noen av lederne for de mindre klubbene påtar seg den drittjobben det vil være å bryte eget vedtak for å vippe balansen, med stilltiende aksept fra større klubber, men det har ikke å mye for seg å sitte og spekulere i det når vi snart vet svaret.

Utmedsnolken

Quote from: andreas1989 on January 22, 2025, 16:39:25 PM
Quote from: David on January 22, 2025, 16:33:12 PMDet blir pressekonferanse om avstemmingen 17.30. Jeg vet ikke om ordlyden i alle de ulike årsmøtevedtakene har vært like bindende, men det ville overraske meg stort om Brann skulle være en av klubbene som eventuelt stemmer i strid med eget vedtak, for her var mandatet krystallklart. Derfor er det også skuffende at de ikke signerer på kravet om umiddelbar avvikling.

Sverdrup har nok å svare for dersom Brann ikke er blant de 9 klubbene som har signert kravet om umiddelbar avvikling. Skulle Sverdrup stemme i strid med Brann sitt vedtak, så blir det så stygge scener at det er ikke realistisk å tenke at Sverdrup skulle kunne finne på noe sånt.

Ellers er jo dette en interessant sak fra VG med en interessant og etterhvert velkjent retorikk fra Uefa sin dommersjef.

https://www.vg.no/sport/i/Oo0WXk/uefas-dommersjef-roberto-rosetti-om-var-kan-ikke-gaa-tilbake

Synd det var ikke mulig for han å svare hver gang han fikk ett kritisk spørsmål
"og der snubler Sæternes igjen"

David

I følge VG kommer innstillingen fra NTF til å bli at VAR avvikles "så raskt som mulig". Forslaget om umiddelbar stans ble nedstemt, så da vil det vel åpne seg et tolkningsrom for hvor raskt det er "mulig" å gjøre det.

krakra

Quote from: David on January 22, 2025, 17:22:18 PMI følge VG kommer innstillingen fra NTF til å bli at VAR avvikles "så raskt som mulig". Forslaget om umiddelbar stans ble nedstemt, så da vil det vel åpne seg et tolkningsrom for hvor raskt det er "mulig" å gjøre det.
Hva er det som skal være tidskrevende med å slutte med VAR egentlig?

gladiporno

Quote from: Leffen on January 22, 2025, 16:22:11 PM
Quote from: gladiporno on January 22, 2025, 16:09:05 PM

Har kanskje noe med at styreleder sikter mot å bli visepresident i NFF, og må derfor trå varsom.  Synes han pratet merkelig lenge om VAR på medlemsmøtet sist selv om saken er for lengst avgjort fra årsmøtet sin side. Nesten som om han prøvde å trigge frem en ny debatt. Det skjedde ikke i noe særlig grad bortsett litt prat fra én fyr ettersom det var overveldende VAR-motstand blant de som møtte opp - inkludert Tirsdagsgjengen og andre gamlinger.

Interessant. Dette var ny info.

Må understreke at jeg selvfølgelig ikke vet om dette virkelig er intensjonen til styreleder, men jeg synes at han snakket merkelig lenge om noe som allerede er vedtatt og utdebattert. Jeg begynte å se på klokken fordi det var andre saker som var på dagsorden som jeg ville høre om - for eksempel utbyggingen av den siste plastbanen. Sverdrup jattet flere ganger om at det må komme et nytt initiativ fra medlemmene hvis man ønsker omkamp om VAR i Brann. Da var det en fyr som prøvde seg, og ba de som er imot VAR rekke opp hånden. Han ga seg straks han så at nesten hele salen rakk opp hånden. Det er ganske naturlig da fleste som var med på møtet, unge som gamle, er faste stadiongjengere og dermed de største ofrene for VAR. For min del tenkte jeg ikke så mye mer på dette før jeg fikk vite at styreleder er innstilt som ny visepresident i NFF.

Go Up