• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Piping på eget lag, greit eller en uting?

Started by Sindre32, March 07, 2014, 20:27:46 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Nixon

Piping kan være en uting, men det kan også ha en nytteverdi. Det kommer veldig an på når det pipes og mot hvem. Så en generell greit eller ugreit diskusjon er ikke så lett etter min mening.

Jeg er helt i mot piping mot enkeltspillere på eget lag. Da skal det være noe helt ekstraordinært. At spilleren ikke lykkes med ting han prøver på er ikke god nok grunn etter min mening.
Men det er alltid greit med kollektiv piping når dommeren blåser til pause eller kampslutt hvis resultat og innsats ikke er tilfredstillende. Det er langt innenfor hva som må tåles.  Også under kampen dersom spillerne f.eks. tydelig viser at de slapper av og vil safe inn resultatet resten av kampen. Det blir en slags korreksjon fra tribunen av hva vi forventer.

Dette er tilfeller der jeg altså henger meg på pipingen. Andre tilfeller kan jeg ha full forståelse for, men jeg lar selv være fordi jeg ikke tror at pipingen vil ha en positiv effekt. For selv om jeg mener at folk er i sin fulle rett til å pipe, så bør de ikke være av den oppfatning at det vil hjelpe positivt.

Ellers er jeg enig i at piping og kjeft fra treneren ikke kan sammenlignes. Selv om det selvsagt kan finnes spillere som ikke tåler noen av delene...
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Ja enig i at piping er greit ved dårlig innsats, feighet (som f.eks. ved å safe inn ett poeng i stedet for å gå for seier - eller for den saks skyld å ri på en 1-0-ledelse og tidlig hale ut tiden på hjemmebane mot en eller annen tulleklubb), eller når kampen er ferdig og vi har spilt elendig eller tapt mot f.eks. Mjøndalen. Dette er noe helt annet enn å pipe på enkeltspillere som gjør så godt de kan.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Sindre32 on March 07, 2014, 16:58:30 PM
Vil du påstå at 1) piping ikke påvirker spillere?, 2) pipingen på Stadion ikke er verre enn gjennomsnittet, både i Norge og i andre land? I så fall er jeg uenig i begge deler.


Du kan umulig å ha sett mye internasjonal fotball hvis du insinuerer at det ikke pipes og kjeftes på eget lag når de presterer svakt - eller at Brann-publikummet er verre enn "gjennomsnittet" internasjonalt. Det pipes og kjeftes andre steder her i landet også. Viking-publikummet har fått kjeft for det, RBK-publikummet piper når de ligger under ved pause, og selv AaFKs publikum har fått kjeft for det.

Og hvor mye piping er det egentlig mot eget lag i Bergen? Når var det sist massiv piping mot eget lag midt under kampen? Det har gjerne vært en kort pipekonsert når lagene går til pause eller når kampen er ferdig. Og hvis det har vært noe under kampen, så er det gjerne bare noen få som piper et par sekunder.

Men det er jo klart at det er en del oppgitthet og raseriutbrudd på tribunen når det går dårlig. Ta det heller som et tegn på innlevelse og engasjement. Hadde folk sittet i ro og holdt kjeft uten å foretrekke en mine, så kunne man like gjerne tolket det som likegyldighet.
Legg ned hele klubben!

Spelaren

Det pipes i alle større norske byer, det er ikkje særlig mye verre i Bergen enn andre steder når det leveres fotball langt under kva ein kan forvente. Trondheim, Stavanger, Oslo og så videre... Piping er intet særbergensk fenomen bare fordi sirkeljukkingen på vgd og i andre kommentarfelt påstår det.
Gå av.

krøvel vellevold

Quote from: Sindre32 on March 07, 2014, 17:01:06 PM
Elendige hjemme og enda mer elendige borte hele siste halvdel av fjorårssesongen. Jeg tror du også forstår at 8 seiere på rad (første halvdel) ikke fører til stort med piping.


Av de fire lagene som har vært oppe i eliten på hele 2000-tallet, er Brann det laget som presterer desidert best hjemme i forhold til borte. Brann tar 77,6 % flere poeng hjemme enn borte, Viking er nest mest "hjemmeavhengig" med 62,3 % flere poeng hjemme.

Av de ni lagene som har spilt flest elitekamper på 2000-tallet, er det kun TIL (kunstgresslag) som har større differanse enn oss. Av de tolv lagene som har spilt fleste elitekamper i perioden, er det kun TIL og AaFK (begge kunstgresslag i flere år) som er mer hjemmeavhengig i poengsankingen.

Det beviser selvsagt ingenting - man kan jo selvsagt si at forskjellen ville vært enda større hvis man ikke pep, men at vi presterer så mye bedre hjemme enn borte i forhold til alle andre lag som ikke har kunstgress, tyder vel på at ulempen ved "slemt hjemmepublikum" er noe overdrevet.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: Spelaren on March 07, 2014, 22:28:55 PM
Det pipes i alle større norske byer, det er ikkje særlig mye verre i Bergen enn andre steder når det leveres fotball langt under kva ein kan forvente. Trondheim, Stavanger, Oslo og så videre... Piping er intet særbergensk fenomen bare fordi sirkeljukkingen på vgd og i andre kommentarfelt påstår det.


Sant å si var det vel overraskende lite piping de siste årene under den tyngende Skarsfjord-apatien.
Rød makt på Hansa

Churchill

Piping er så defintivt en uting! Man skal støtte og oppmuntre spillerne. Det meste av
nyere motivasjonsteori tilsier oppmuntring når det er fortjent og at man forsøker å oppildne og oppmuntre nå det ikke går så bra. Gjennomgående negativ tilbakemelding er nedbrytende. Noe helt annet er det hvis noen av spillerne gjør noe negativt der ute som usportslig opptreden osv. Da kan man si fra. Men hvis Sævar slår et unøyaktig innlegg foran mål, blir ikke det neste innlegget bedre av at han har mottatt mishagsytringer for det første. Sævar vet at innlegget var dårlig og trenger ikke å få det gnidd inn i øynene ved at publikum piper på ham. Det bryter bare ned selvsikkerheten hans. Det ender med at han slår en støttepasning i stedet for å prøve et nytt innlegg når selvtilliten bare er lav nok...
...we shall never surrender.

Corran

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Ricky

Helt greit, så lenge det er prestasjoner og innsats det går på. Hjemmekamper hvor vi står med 1 avslutning på mål etter 70 minutter, og det tredje angrepsforsøket på rad blir avbrutt av at noen helt upresset roter ballen ut over linjen eller sentrer til en motspiller. Da er det ikke lett å få folk med seg på en ny runde av "Syng med hvis du elsker Brann".

Piping mot enkeltspillere - typisk "hakkekyllinger" som kommer innpå når vi ligger under eller Bård Finne-typer som ikke har signert ny kontrakt - er derimot ganske flaut. Akkurat her tror jeg nok vi er verre enn de fleste andre.

Jose Arrogantio

Jeg fikk hodepine av pipingen på Nou Camp, mens jeg har aldri merket noe særlig piping på Stadion. Latterlig om folk tror Brannsupportere er verre enn supportere i utlandet.

Klaus_Brann

Quote from: Sindre32 on March 07, 2014, 20:27:46 PM


Hvis du skal starte en tråd og en diskusjon rundt temaet, kan du ikke i første innlegg slå fast, som om det skulle være en sannhet, at piping påvirker folk negativt.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Ricky on March 08, 2014, 00:45:39 AM
Helt greit, så lenge det er prestasjoner og innsats det går på. Hjemmekamper hvor vi står med 1 avslutning på mål etter 70 minutter, og det tredje angrepsforsøket på rad blir avbrutt av at noen helt upresset roter ballen ut over linjen eller sentrer til en motspiller. Da er det ikke lett å få folk med seg på en ny runde av "Syng med hvis du elsker Brann".

Piping mot enkeltspillere - typisk "hakkekyllinger" som kommer innpå når vi ligger under eller Bård Finne-typer som ikke har signert ny kontrakt - er derimot ganske flaut. Akkurat her tror jeg nok vi er verre enn de fleste andre.


Var enig inntil du nevnte Finne. Svikere som han fortjener alt de får mot seg.
Hvorfor er det flaut å pipe på svikere?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Jose Arrogantio on March 08, 2014, 00:53:28 AM
Jeg fikk hodepine av pipingen på Nou Camp, mens jeg har aldri merket noe særlig piping på Stadion. Latterlig om folk tror Brannsupportere er verre enn supportere i utlandet.


Jævlig vanskelig å måle, spesielt siden utlandet ikke akkurat er et land. Vi kan fort være verre enn de i Tyskland, men snillere enn tyrkerne for alt jeg vet.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Corran

Tyskere er ikke noe bedre Bare spør Solbakken :-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

dudo

Man kan ikke se på piping isolert. Det er et utslag av  engasjement. Der det pipes, det heies det også.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Hadde spillerne utelukkende reagert negativt og blitt knekt av negative tilbakemeldinger hadde vi ikke sett verdens beste trenere kjefte så ofte som de gjør. For toppidrettsutøvere skal det ikke være negativt å få klar beskjed om at innsatsen ikke er god nok. Det skal være motiverende. Enten det kommer fra trener eller supportere.

Det betyr selvsagt ikke at det er utelukkende positivt med piping i svake kamper. Er det sånn at spillerne er nervøse og spiller med lav selvtillitt hjelper det neppe med kjeft og piping, men at det aldri skal være positivt at tribunene sier ifra tror jeg ingenting på. Det er ikke småjenter vi snakker om her. De SKAL være toppidrettsutøvere med solide vinnerskaller.

skuteviken

Nixon summerte bra opp for min del, men jeg vil si at grunnen til at det er et rykte her er at når den grensen er nådd og det er piping mot eget lag (eller trener) så får det 2-3 x dimensjonen av det det får andre plasser i landet.

Alle vet at en shitstorm fra stadiontrollet på Brann-stadion er noe som ringer i ørene etterpå, enten det er piping mot eget lag som legger seg lavt og safer 1 - 1 mot Rosenborg, eller om det er utvisning som er helt urimelig, så er det relativt sett til tilsvarende reaksjon på en annen TL-arena mye større.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

Henki

Quote from: dudo on March 08, 2014, 10:48:28 AM
Man kan ikke se på piping isolert. Det er et utslag av  engasjement. Der det pipes, det heies det også.


Spot on!
Ballen skal fremover!

Markmus

Tåler man ikke piping etter dårlig innsats, så er er man ikke profesjonell fotballspiller.
Ka du ve?

Sindre32

March 08, 2014, 17:56:51 PM #20 Last Edit: March 08, 2014, 17:58:59 PM by Sindre32
Quote from: Markmus on March 08, 2014, 14:11:37 PM
Tåler man ikke piping etter dårlig innsats, så er er man ikke profesjonell fotballspiller.

krakra

March 08, 2014, 17:58:51 PM #21 Last Edit: March 08, 2014, 18:00:23 PM by krakra
Quote from: Sindre32 on March 08, 2014, 17:56:51 PM
Quote from: Markmus on March 08, 2014, 14:11:37 PM
Tåler man ikke piping etter dårlig innsats, så er er man ikke profesjonell fotballspiller.
Ville du ansatt noen som fortalte deg at de ikke tålte kritikk og at de helst så at du ikke kritiserte dem selv om de ikke gjorde jobben sin og åpenbart slappet av i arbeidstiden?

Sindre32

Quote from: krakra on March 08, 2014, 17:58:51 PM
Quote from: Sindre32 on March 08, 2014, 17:56:51 PM
Quote from: Markmus on March 08, 2014, 14:11:37 PM
Tåler man ikke piping etter dårlig innsats, så er er man ikke profesjonell fotballspiller.
Tåler du ikke kritikk bør du kanskje ikke ha en jobb hvor det forventes at du presterer iallefall. Det er jo helt naturlig.

Men det har også lite med poenget å gjøre, i bunn og grunn. Min påstand er at laget presterer dårligere, nettopp på grunn av dette negative elementet. Hva folk bør tåle og ikke er en helt annen ting. Det er som å si at en tjukk person bør tåle å høre det.

Markmus

Quote from: Sindre32 on March 08, 2014, 18:00:55 PM
Quote from: krakra on March 08, 2014, 17:58:51 PM
Quote from: Sindre32 on March 08, 2014, 17:56:51 PM
Quote from: Markmus on March 08, 2014, 14:11:37 PM
Tåler man ikke piping etter dårlig innsats, så er er man ikke profesjonell fotballspiller.
Tåler du ikke kritikk bør du kanskje ikke ha en jobb hvor det forventes at du presterer iallefall. Det er jo helt naturlig.

Men det har også lite med poenget å gjøre, i bunn og grunn. Min påstand er at laget presterer dårligere, nettopp på grunn av dette negative elementet. Hva folk bør tåle og ikke er en helt annen ting. Det er som å si at en tjukk person bør tåle å høre det.


Feil. Omvendt. De "negative elementene", som du kaller pipingen, kommer på grunn av dårlige prestasjoner og dårlig innsats.
Ka du ve?

krakra

Quote from: Sindre32 on March 08, 2014, 18:00:55 PM
Quote from: krakra on March 08, 2014, 17:58:51 PM
Quote from: Sindre32 on March 08, 2014, 17:56:51 PM
Quote from: Markmus on March 08, 2014, 14:11:37 PM
Tåler man ikke piping etter dårlig innsats, så er er man ikke profesjonell fotballspiller.
Tåler du ikke kritikk bør du kanskje ikke ha en jobb hvor det forventes at du presterer iallefall. Det er jo helt naturlig.

Men det har også lite med poenget å gjøre, i bunn og grunn. Min påstand er at laget presterer dårligere, nettopp på grunn av dette negative elementet. Hva folk bør tåle og ikke er en helt annen ting. Det er som å si at en tjukk person bør tåle å høre det.
Ville du ansatt en person som ble svakere hvis han fikk kritikk for dårlig innsats? Jeg ville ikke det og jeg vil heller ikke at Brann skal ha spillere som knekker av å få piping når de dasser rundt. Slike spillere hører ikke hjemme i Brann. Jeg tror, i motsetning til deg, at spillerne kan få et spark bak og skjerpe seg av å høre at supporterne ikke er fornøyde. Det er bare din lille teori at det utelukkende gjør det dårligere, men du bruker det som fakta i argumentasjonen din.

Hvis noen spillere ikke tåler piping når de ikke leverer god nok innsats er det spillerne som er problemet. Da må de enten jobbe med denne svakheten eller finne seg en annen klubb.

Og det er en grunn til at Brann har vært såpass gode på hjemmebane selv med en helt forferdelig spillestil og svak trener, mens de taper nesten alt borte. Det skyldes ikke "stadiontrollet".


krakra

Tror du det finnes noen, dyktig, sjef som aldri kritiserer sine ansatte og som ville ansatt en arbeidssøker som ikke tålte kritikk?

Sindre32

Hva folk fortjener er en helt annen ting enn hva man tror hjelper.

krakra

Og din holdning er at kritikk ikke hjelper?

Sindre32

Quote from: krakra on March 08, 2014, 18:12:53 PM
Tror du det finnes noen, dyktig, sjef som aldri kritiserer sine ansatte og som ville ansatt en arbeidssøker som ikke tålte kritikk?


En dyktig sjef klarer å få de som ikke presterer godt nok til å prestere bedre, via konstruktiv kritikk, samtalter osv. Vil du påstå at piping er konstruktivt? Jeg vil gjerne høre argumenter for hvorfor.

Sindre32

March 08, 2014, 18:16:20 PM #30 Last Edit: March 08, 2014, 18:18:12 PM by Sindre32
Quote from: krakra on March 08, 2014, 18:13:34 PM
Og din holdning er at kritikk ikke hjelper?


Nei, på ingen måte. Men du synes piping er konstruktiv kritikk?

Eller mener du at hvorvidt kritikken er konstruktiv eller ikke har null betydning? I så fall tror jeg 9/10 psykologer er uenige med deg.

krakra

Piping kan være konstruktivt, på samme måte som applaus og jubel. Spillerne skjønner selvsagt hva det pipes mot, eller hva det klappes for. Hvis de leverer en halvveis innsats eller er ufokuserte kan piping få dem til å skjerpe seg. Være en vekker og et spark bak.

Sindre32

Quote from: krakra on March 08, 2014, 18:20:17 PM
Piping kan være konstruktivt, på samme måte som applaus og jubel. Spillerne skjønner selvsagt hva det pipes mot, eller hva det klappes for. Hvis de leverer en halvveis innsats eller er ufokuserte kan piping få dem til å skjerpe seg. Være en vekker og et spark bak.


Ok? La oss si at du gjør så godt du kan, men ikke får det til og blir pepet på? Det skjer, og det skjer ofte.

Denne "de fortjener deg jo"-holdningen minner meg litt om thailenderne, som jeg ofte omgir meg med, som forsvarer det å slå barna sine. Det er jo for å opplære dem når de ikke oppfører seg. Det er jo konstruktivt, da det er et forsøk på å lære dem opp.

krakra

La oss si at jeg IKKE gjør så godt jeg kan og blir pepet på? Vil det automatisk gjøre meg dårligere, eller kan det få meg til å skjerpe meg og levere maks?

Husk at JEG ikke har sagt at det utelukkende og uten unntak er positivt med piping. Det er du som har sagt at spillerne blir dårligere av piping uansett hva. Det er ingen, ingen som har sagt at det er nyttig å pipe på laget hvis de gjør så godt de kan. Det er ikke så ofte det skjer heller.

krøvel vellevold

Piping er jo for å gi spillerne en oppvekker når innsatsen er for svak eller man holder på med feigt spill. Hadde ikke publikum reagert, hadde spillerne gjerne fortsatt å sulle utpå der med 80 % innsats eller feighet. Så ja; jeg ser absolutt det positive i at publikum reagerer.
Legg ned hele klubben!

Ricky

Quote from: Klaus_Brann on March 08, 2014, 05:48:29 AM
Quote from: Ricky on March 08, 2014, 00:45:39 AM
Helt greit, så lenge det er prestasjoner og innsats det går på. Hjemmekamper hvor vi står med 1 avslutning på mål etter 70 minutter, og det tredje angrepsforsøket på rad blir avbrutt av at noen helt upresset roter ballen ut over linjen eller sentrer til en motspiller. Da er det ikke lett å få folk med seg på en ny runde av "Syng med hvis du elsker Brann".

Piping mot enkeltspillere - typisk "hakkekyllinger" som kommer innpå når vi ligger under eller Bård Finne-typer som ikke har signert ny kontrakt - er derimot ganske flaut. Akkurat her tror jeg nok vi er verre enn de fleste andre.


Var enig inntil du nevnte Finne. Svikere som han fortjener alt de får mot seg.
Hvorfor er det flaut å pipe på svikere?


La oss nå bare si det sånn at enkelte på tribunen har mer testosteron enn hjerne.

Jepphepp

Quote from: Sindre32 on March 08, 2014, 18:32:35 PM

Denne "de fortjener deg jo"-holdningen minner meg litt om thailenderne, som jeg ofte omgir meg med, som forsvarer det å slå barna sine. Det er jo for å opplære dem når de ikke oppfører seg. Det er jo konstruktivt, da det er et forsøk på å lære dem opp.

Men det har også lite med poenget å gjøre, i bunn og grunn. Min påstand er at laget presterer dårligere, nettopp på grunn av dette negative elementet. Hva folk bør tåle og ikke er en helt annen ting. Det er som å si at en tjukk person bør tåle å høre det.


Det er mange morsomme sammenligninger her....
Spilllere som får millionlønn for å underholde ett publikum som tross alt betaler lønna deres, kan vel neppe sammenlignes med en helt tilfeldig feit person?
Publikum har en måte å si ifra på som vil bli hørt, og det er å pipe når innsatsen er for dårlig.
Det er ikke akkurat mobbing vi snakker om her, det er en betalende kunde som sier ifra om at produktet de betaler for ikke er godt nok
- Mitt mål er å slippe inn null mål. Det blir vanskelig, men det er mitt mål. (Piotr Leciejewski 2014)

Belfort

Det er både vårt privilegium og plikt å pipe på både slett innsats og feighet.

Eivindo

Når spillerne nesten står i ro eller jogger på banen, slik som enkelte kamper i forrige sesong må publikum for lov å pipe når innsatsen å e dårlig. Er jo egentli for å få spillerne til å våkne opp å gjøre jobben sin.

Northside

Quote from: Sindre32 on March 08, 2014, 18:15:06 PM
Quote from: krakra on March 08, 2014, 18:12:53 PM
Tror du det finnes noen, dyktig, sjef som aldri kritiserer sine ansatte og som ville ansatt en arbeidssøker som ikke tålte kritikk?


En dyktig sjef klarer å få de som ikke presterer godt nok til å prestere bedre, via konstruktiv kritikk, samtalter osv. Vil du påstå at piping er konstruktivt? Jeg vil gjerne høre argumenter for hvorfor.


Det høres ut som en arbeidsplass hvor man får sydd puter under armene og kan gjøre så mye feil som  bare mulig.
Jeg ser dog poenget ditt, men jeg sliter med å ikke pipe når en spiller med millionlønn laffer rundt på gressmatten.

Har noen derimot en dårlig dag. Prøver, men får det ikke til. Da skal jeg heller støtte den spilleren fullt ut.

I grunn ser jeg an hver situasjon. Piping mot enkeltspillere skjer i grunn ikke så ofte. Piping mot laget når de går til pause etter en elendig omgang er derimot mer vanlig. Da skal det sies at de samme spillerne får stående applaus og sang når de kommer inn til andre omgang.

krøvel vellevold

Piping er ikke det store problemet på stadionstribunene. Det som er det store problemet er at 95 % av publikum holder kjeft i 90 minutter!
Legg ned hele klubben!

Lasaron

Det kan være greit å pipe for følgende ting:

- Ved pause hvis man er godt misfornøyd. (Så lenge man klapper når de kommer inn til andre omgang.)
- Ved kampslutt hvis man er meget misfornøyd. (Forskjellen mellom disse to er at man kan klappe når spillerne kommer inn til andre omgang. Dette er det god pedagogikk i, i den grad et stort publikum kan være pedagogisk).
- Enorm feighet, som hjemme mot Sarpsborg høsten 2011.
- Stadig gjentakelse av elendige valg, som stadige piruetter på midtbanen som ender med sentring bakover, eller tilbakespill til keeper for n'te gang på få minutter.
- Generelt elendig innsats.

Det er ikke greit å pipe for følgende ting:

- Spillere som gjør sitt beste
- Spillere som skal innpå (med mindre det er noe ekstremt).
- Når det andre laget scorer.
- Når det generelt butter imot utpå banen


Sånn ellers. La oss si at Per heier i totalt 75 minutter av kampen, piper på "de rette" tingene i totalt 5 minutter, og er stille i 10 minutter. Og så har du Pål, som klapper fint i 4 minutter og sier et kort og konsist JA! ved scoring, og er stille resten av kampen.
Hvis man er en Pål så kan man holde godt kjeft i stedet for å kritisere Per for piping.
Om så Per piper for de feile tingene så vil jeg mye heller ha 17 000 som Per enn 17 000 som Pål.
Tren på langskudd

Corran

Hvis en skal sammenligne med arbeidsplass, som Sindre liker å gjøre, så er ikke supportere som piper det samme som en sjef som kjefter. Da er spillerne de ansatte konsulentene/selgerne som gjør en dårlig jobb og supporterne er kundene som gir beskjed.
Og hvis du er i en jobb hvor du har kunder så kan det være du får en misfornøyd kunde som ytrer sin misnøye og da må du som ansatt ta dette til deg og gjøre ditt best for å gjøre kunden fornøyd
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Torvanger

Man kan like det eller ei, men leveres det ikke til pause, da blir det piping og jeg hiver meg gjerne på dersom jeg er modus.

Go Up