• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Tribunekultur

Started by Lasaron, March 21, 2015, 10:21:39 AM

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Go Down

Spelaren

Eg synes det var bra kok, men 0-1 etter drøye minuttet dempet forståelig nok fram til Brann etterhvert fikk skikk på seg.
GÃ¥ av.

opplett

Uenig i at det var veldig god stemning i går.

At stemningen er elendig i første omgang etter 0-1 tidlig viser at vi må jobbe med sangmentaliteten når ting ikke går veien på banen. Jeg liker at tribunelivet lever med kampen, men jeg synes kanskje vi er litt i overkant avhengige av en god kampdramaturgi for at stemningen også skal være god.

Andre omgang er bedre, men egentlig bare veldig god rett etter målet og etter kampslutt.

Store Stå nede ble også at merkelig sammensurium av stumme familier som ikke vet hvor de bestilte og den harde kjerne som flyttet nede.

Men utover det så gledes det til mer europakok!
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Henrik9

Creds for "Kor e Fredrikstad - et lite stopp fra Sarpsborg" i dag. God klassisk humor, til og med setene der jeg var hang seg kjapt med på den.

Bedre fra capoene i dag enn mot Godset, hvor det etter min mening ble for mye. Kanskje færre minutter synging, men mer naturlig, og startet fra flere ulike steder.

Leffen

Enig, det var gøy. Humoren har jo bortimot forsvunnet fra tribunen. Tror forsangerne etterhvert skjønte at det var mange "turister" som ikke orker løvstakken x 10. Må holde det enkelt for å få med flest mulig. Viktig at de har den fingerspitzgefuhlen på bortebane altså.

Liker også veldig godt at vi vinker og synger hadetbra når hjemmesupportere begynner å forsvinne fra tribunen

Lasaron

Men mener noen at Løvstakken x ti er det ultimate? Men at her var man pragmatiske?
Tren på langskudd

Leffen

Ikke på dette forumet nei. Men er vel svært få her som står på SS / påvirker sangvalg.

Chrisstah

Er det bare meg som syns disse ropertene fungerer  mot sin hensikt ? Trenger vi virkelig to stk som hyler i en ropert hele kampen, og nesten klikker i vinkel sÃ¥ fort noen starter andre sanger enn de har bestemt skal synges. PÃ¥ en tribune som i Fredrikstad?

Vi mangler bare trommen så er vi helt lik lsk fansen som vi i årevis har gjort narr av.

Hadde stemningen vært bedre enn den var tidligere hadde jeg nok ikke vært så kritisk til dette , men når stemningen i tillegg er ganske mye dårligere enn den har vært før så er dette stemnings tiltaket meningsløst.

Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

opplett

Problemet vårt er ikke megafon eller trommer, det er sangmentalitet.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Lasaron

Jeg har en teori:

Det er en del innflytelsesrike personer i supportermiljøet som har manglende forståelse for at folk på bortekamp ønsker å være sammen med andre brannsupportere, og samtidig ikke er så hypp på å synge. Eller at det er en del folk som er på Hansa som liker kok, som liker å synge med, men som også av og til faller ut av syngingen (eller ikke gidder hele tiden) fordi de følger sånn med på kampen.

Disse innflytelsesrike personene jeg sikter til takler disse andre supporterne med kjefting. Det tror jeg er feil resept.

Pass på dere selv, pass på at dere har det gøy, og la gleden smitte. Over tid. Ikke bli lei dere om ikke alle rundt dere ikke alltid synger med.
Tren på langskudd

Lasaron

En annen teori:

Noen av de som ikke gidder å synge med heeeele tiden, er samtidig enda mer kokende på scoringer eller lignende enn noen av de som har kjempegod sangmentalitet.
Tren på langskudd

opplett

Quote from: Lasaron on August 19, 2024, 15:37:49 PMEn annen teori:

Noen av de som ikke gidder å synge med heeeele tiden, er samtidig enda mer kokende på scoringer eller lignende enn noen av de som har kjempegod sangmentalitet.

Jeg er helt enig for det meste. Det må være rom for å ikke synge hele tiden på tribunen, om man bidrar godt i ny og ne. Spesielt når man ikke står på store stå, som jo er sangfeltet.

Jeg snakker nok først og fremst om sangmentaliteten på store stå. Men problemet med gratispassasjerer som har kjøpt de billigste billettene har vi vært innom før, så skal ikke rippe opp i det.

Jeg skulle bare ønske folk gadd å bry seg mer. Men skjønner at jeg blir som en gammel mann som kjefter på skyene.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Corran

Quote from: opplett on August 19, 2024, 16:31:00 PM
Quote from: Lasaron on August 19, 2024, 15:37:49 PMEn annen teori:

Noen av de som ikke gidder å synge med heeeele tiden, er samtidig enda mer kokende på scoringer eller lignende enn noen av de som har kjempegod sangmentalitet.

Jeg er helt enig for det meste. Det må være rom for å ikke synge hele tiden på tribunen, om man bidrar godt i ny og ne. Spesielt når man ikke står på store stå, som jo er sangfeltet.

Jeg snakker nok først og fremst om sangmentaliteten på store stå. Men problemet med gratispassasjerer som har kjøpt de billigste billettene har vi vært innom før, så skal ikke rippe opp i det.

Jeg skulle bare ønske folk gadd å bry seg mer. Men skjønner at jeg blir som en gammel mann som kjefter på skyene.
Før var vel ikke store stå et sangfelt, men det var sangfelt på store stå slik at de som sang var samlet.
Og det er vel også feil å kalle det gratispassasjerer da de feltene som er billigst alltid vil tiltrekke seg folk som gjerne ikke har råd til billetter på andre tribuner.

Eg har også hørt fra et par unge som går på StoreStå at de gjerne hadde bidratt mer om det var litt bedre der og de ikke mislikte de som styrer der så mye.
De er i ferd med å skyve fra seg mange unge som egentlig vil være med etter hva jeg har hørt

Så det er ikke bare oss gamle som synes det er teit å stå med ryggen til banen og kjefte på publikum med roperter
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

RepublikkenBergen

Quote from: Corran on August 19, 2024, 21:32:05 PM
Quote from: opplett on August 19, 2024, 16:31:00 PM
Quote from: Lasaron on August 19, 2024, 15:37:49 PMEn annen teori:

Noen av de som ikke gidder å synge med heeeele tiden, er samtidig enda mer kokende på scoringer eller lignende enn noen av de som har kjempegod sangmentalitet.

Jeg er helt enig for det meste. Det må være rom for å ikke synge hele tiden på tribunen, om man bidrar godt i ny og ne. Spesielt når man ikke står på store stå, som jo er sangfeltet.

Jeg snakker nok først og fremst om sangmentaliteten på store stå. Men problemet med gratispassasjerer som har kjøpt de billigste billettene har vi vært innom før, så skal ikke rippe opp i det.

Jeg skulle bare ønske folk gadd å bry seg mer. Men skjønner at jeg blir som en gammel mann som kjefter på skyene.
Før var vel ikke store stå et sangfelt, men det var sangfelt på store stå slik at de som sang var samlet.
Og det er vel også feil å kalle det gratispassasjerer da de feltene som er billigst alltid vil tiltrekke seg folk som gjerne ikke har råd til billetter på andre tribuner.

Eg har også hørt fra et par unge som går på StoreStå at de gjerne hadde bidratt mer om det var litt bedre der og de ikke mislikte de som styrer der så mye.
De er i ferd med å skyve fra seg mange unge som egentlig vil være med etter hva jeg har hørt

Så det er ikke bare oss gamle som synes det er teit å stå med ryggen til banen og kjefte på publikum med roperter

Er jo til tider pinlig hvordan de 2 med ryggen til hyler og skriker i megafonen.. Det dummeste er når noen skal ha sin peptalk og kjefte på alt og alle at de ikke gjør nok..

Corran

Eg har plass ikke så veldig langt fra dem (på nedre) og snur meg av og til i vantro når jeg hører på dem.
Det er rett og slett litt tragikomisk
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Erlend

Hadde tenkt Ã¥ være pÃ¥ Store stÃ¥ mot st mirren, det var fullt sÃ¥ da ble det øvre frydenbø istedenfor.  En mye bedre opplevelse, da kunne jeg bare riste litt oppgitt pÃ¥ hodet nÃ¥r monologene begynte i det fjerne istedenfor Ã¥ mÃ¥tte stÃ¥ og høre pÃ¥ det.  Og synging var det jo nok av der oppe ogsÃ¥

Dickens

Problemet med den tribunen (som vi har snakket om opp og ned i mente) er at det er helt håpløst at det finnes 2-3 ulike fraksjoner. Kan umulig være andre lag i Norge som har det på samme måten? Er et evig kaos med ulike sanger som synges samtidig eller helt totalt ute av rytme hvor den ene delen synger mye fortere enn den andre.

Ellers kom jeg over en video fra PL-starten i England hvor en gjeng "Arsenal-ultras" får gjennomgå av Wolves-fans:

https://vm.tiktok.com/ZGe3YYwds/

Er det virkelig denne kulturen enkelte vil ha på Stadion!?

Lasaron

Det er bedre med "kaos" og ustemthet, enn kjefting og smelling.
Tren på langskudd

RepublikkenBergen

Quote from: Dickens on August 19, 2024, 23:28:47 PMProblemet med den tribunen (som vi har snakket om opp og ned i mente) er at det er helt håpløst at det finnes 2-3 ulike fraksjoner. Kan umulig være andre lag i Norge som har det på samme måten? Er et evig kaos med ulike sanger som synges samtidig eller helt totalt ute av rytme hvor den ene delen synger mye fortere enn den andre.

Ellers kom jeg over en video fra PL-starten i England hvor en gjeng "Arsenal-ultras" får gjennomgå av Wolves-fans:

https://vm.tiktok.com/ZGe3YYwds/

Er det virkelig denne kulturen enkelte vil ha på Stadion!?


Rett og slett nydelig.. Hvem vil egentlig ha denne trommingen??

Utmedsnolken

De kunne i det minste brukt megafonen til å få slutt på kastingen av ting inn på banen
"og der snubler Sæternes igjen"

RepublikkenBergen

Lurer på om politiet fikk tak i de som blusset.. De sto med bilder på mobilen og så etter vedkommende etter kampen..

Ellers tragisk med flaggingen rett bak mål.. Det dreper mye av stemningen når folk heller banner og steiker av at de ikke ser en dritt av det som skjer i boksen....

Lasaron

Quote from: RepublikkenBergen on August 22, 2024, 21:34:27 PMLurer på om politiet fikk tak i de som blusset.. De sto med bilder på mobilen og så etter vedkommende etter kampen..

Ellers tragisk med flaggingen rett bak mål.. Det dreper mye av stemningen når folk heller banner og steiker av at de ikke ser en dritt av det som skjer i boksen....

Løsningen er å slutte å flagge mens det pågår spill. Slik flagging er respektløst.
Tren på langskudd

RepublikkenBergen

Quote from: Lasaron on August 22, 2024, 21:44:19 PM
Quote from: RepublikkenBergen on August 22, 2024, 21:34:27 PMLurer på om politiet fikk tak i de som blusset.. De sto med bilder på mobilen og så etter vedkommende etter kampen..

Ellers tragisk med flaggingen rett bak mål.. Det dreper mye av stemningen når folk heller banner og steiker av at de ikke ser en dritt av det som skjer i boksen....

Løsningen er å slutte å flagge mens det pågår spill. Slik flagging er respektløst.

Spesielt om det skjer noe rundt mål.. Men nei.. Det skal flagges HELE tiden... Drit i folkene bak.. De trenger ikke se noe....

Corran

Husk at enkelte av de som er der nå er mer opptatt av stemning og kok enn det som faktisk skjer på banen.
Håper for alt i verden at de ikke blir for mange så det blir som rbk hvor en ikke hører forskjell på stemningen uansett hva som skjer på banen
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Spelaren

Det var en i Borat-kostyme nede på Frydenbø, men med amerikanske flagg. Kasakhstan har da eget flagg!
GÃ¥ av.

opplett

Quote from: Spelaren on August 23, 2024, 16:30:41 PMDet var en i Borat-kostyme nede på Frydenbø, men med amerikanske flagg. Kasakhstan har da eget flagg!

Var en ufin situasjon under kampen hvor han gikk langs nederst inn mot stillaset til forsangerne. Var upopulært virket det som, de kastet parykken hans og var ufine mot ham. Generelt dårlig stil.

Jeg er enig at det var litt harry og man bør kanskje tenke seg om en gang når man kler seg ut sånn og beveger seg mot den gjengen. Men hva skjedde med å være hyggelig mot hverandre og prate sammen? Trist hele greien.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Optimist

Ja det var bare en trist hendelse. Jeg skjønner at det kan være litt provoserende med «klovnete» oppførsel når man skal fyre opp resten av publikum, men si i det minste fra på en fin måte...
Kokende idiot

Dickens

Men hvordan skal man få løst denne stemningsfloken da?

Føler oppdelingen av tribunen på Frydenbø ikke akkurat hjelper på. Skulle hatt samme som på BT. Eller så skulle rett og slett publikum byttet tribune. Gjort om Frydenbø til en familietribune og SS mfl over på BT. Men det skjer vel neppe når de allerede er i gang med planlegging av ståfelt osv på Frydenbø.

Redd man aldri kommer på samkjøringsnivå med LSK, VIF og RBK. Og da mener jeg ikke at løsningen er trommer eller evighetssanger.

Hickok

Er det et mål å være samkjørt hele tiden da? En scriptet fellessynging ender fort i evighetssanger og stor grad av gjentakelse. Impulsive sanger vil da forsvinne helt. Her kommer flere grupperinger inn, for å sikre impulsivitet og variasjon. Om de skal stå rett ved siden av hverandre, derimot, er en annen diskusjon.

Corran

Samkjøring er trommer og evighetssanger, ingenting å trakte etter.

 
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Den der Løvstakken-sangen, den er fin. Men det blir ensformig å synge den så mange ganger på rad som blir gjort. Ensformig å høre på også.
Tren på langskudd

Corran

Veldig kjedelig sang i lengden
Den er i grenselandet for en shalalalalala type sang og jeg merker at flere rundt meg reagerer når den går litt for mye
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Miller

Kan noen fortelle meg hvorfor minst 15 minutter i hver eneste kamp skal være om at solen skinner over Løvstakken? Er noen rundt meg (og meg inkludert) som er mektig lei den pga den synges altfor ofte og lenge.

Edit: noe sier meg at Corran står ca samme sted som meg

kabelmann

Løvstakken-sangen er nitrist å høre på. At hver bidige supportergruppering i Norge bruker omtrent nøyaktig de samme melodiene er enda tristere. Har de et forum hvor de går sammen for å bli enige om hva som skal være årets melodier, så går de hjem og skriver hver sin tekst?

Er så glad vi har noe Ove Thue å falle tilbake på.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Corran

Det er jo kjempetrist når en ser klipp fra kamper og borte og hjemmesupporterne hjaller avgårde på samme melodi.
Ser og høres ut som om de holder på samme laget
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Leffen

August 26, 2024, 13:52:13 PM #1084 Last Edit: August 26, 2024, 13:55:08 PM by Leffen
Synes den var grei i starten men er så sykt lei den nå. Den blir sunget i hjel, antageligvis fordi den er *sertifisert.

RBK, Viking og VIF har tekst på samme melodi.


Nixon

Ikke rart at det går mye i de samme melodiene. Disse ulike ultrasgruppene ser jo mer på hva de andre gjør, enn de ser på kampene.
Rød makt på Hansa

mobli

Quote from: Nixon on August 26, 2024, 15:59:59 PMIkke rart at det går mye i de samme melodiene. Disse ulike ultrasgruppene ser jo mer på hva de andre gjør, enn de ser på kampene.

Tre minutter inn i Stabæk mot Åsane, og allerede lei av den samme evighetssangen som har gått hele veien. Ønsker ikke noe slikt på Stadion

huleste

Jeg savner «E det bare meg». Den ble også sunget for ofte en periode, men nå er den helt vekke. Hadde jo vært flott hvis vi kunne erstatte 1-2 runder med Løvstakken med den, så får vi sunget begge to.

Lasaron

Jeg savner den, jeg også. Må justere teksten, dog. Jeg savner også den der Bella Ciao-sangen/melodien.

Og så savner jeg: 1-0! Vi tar seriegull


Huse, Hassan Horneland..... i Hode, skulder, kne og tå-melodien burde så absolutt blitt en hit. Nå trenger den også en liten justering.
Tren på langskudd

Corran

Bella sangen var fantastisk
Synd den er borte/utdatert
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

Hele Stadion er prisgitt ett par ultrasgutter sine preferanser, favorittsanger og ønske om å imponere medultras i andre klubber.

Satt litt på spissen.
Rød makt på Hansa

Corran

Ja og prøver en å starte noe annet så får en kjeft gjennom en ropert
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Monoman og uniform samstemthet.
Tren på langskudd

fortune

Quote from: Corran on August 26, 2024, 19:52:35 PMJa og prøver en å starte noe annet så får en kjeft gjennom en ropert

Vi e felt Z og vi synger ka vi vil - Ultras Mafia!
First is first, second is nothing

Leffen

August 26, 2024, 21:03:02 PM #1094 Last Edit: August 26, 2024, 21:04:58 PM by Leffen
Quote from: Lasaron on August 26, 2024, 19:16:26 PMJeg savner den, jeg også. Må justere teksten, dog. Jeg savner også den der Bella Ciao-sangen/melodien.

Og så savner jeg: 1-0! Vi tar seriegull


Huse, Hassan Horneland..... i Hode, skulder, kne og tå-melodien burde så absolutt blitt en hit. Nå trenger den også en liten justering.

Den er jo blitt justert. Sery Larsen / Redisch Kvamme synges.

No e vi her igjen....er også eksempel på en sang som drar med store deler av tribunen. Særlig på bortekamper.


Corran

Quote from: fortune on August 26, 2024, 20:55:40 PM
Quote from: Corran on August 26, 2024, 19:52:35 PMJa og prøver en å starte noe annet så får en kjeft gjennom en ropert

Vi e felt Z og vi synger ka vi vil - Ultras Mafia!

Hihihihi
Denne kan eg joine selv om jeg ikke er på Z
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Quote from: Leffen on August 26, 2024, 21:03:02 PM
Quote from: Lasaron on August 26, 2024, 19:16:26 PMJeg savner den, jeg også. Må justere teksten, dog. Jeg savner også den der Bella Ciao-sangen/melodien.

Og så savner jeg: 1-0! Vi tar seriegull


Huse, Hassan Horneland..... i Hode, skulder, kne og tå-melodien burde så absolutt blitt en hit. Nå trenger den også en liten justering.

Den er jo blitt justert. Sery Larsen / Redisch Kvamme synges.

No e vi her igjen....er også eksempel på en sang som drar med store deler av tribunen. Særlig på bortekamper.



Ja, jeg har hørt den med Sery Larsen. Men det har ikke satt seg, og sangen har mer eller mindre forsvunnet.
Tren på langskudd

fortune

Gårsdagen var interessant for oss som ikke helt skjønner oss på ungdommens supporterkultur.

Sarpsborgs syngende supportere har åpenbart funnet ut at svart er penere enn blått og stiller derfor uniformt i sort antrekk og med svare bannere og flagg. Tromme og monoton stemning gjennom 90 minutter.

Fra vår side er første omgang ganske daff, men så tennes fire-fem bluss helt umotivert et par minutter inn i andre omgang, med hopping og dansing. Følges opp av 5 minutter om at Ruben er skallet. Deretter tilbake til daff stemning, inntil Brann scorer på straffe. Når vi så slipper inn et nytt mål, finner forsangerne ut at det er på tide å synge at gullet skal hem. 1-3 blir like naturlig fulgt opp av at "no e byen klar for fest".

What a time to be alive!
First is first, second is nothing

kabelmann

Og sangen om sol over Løvstakken durer og går lenger enn det faktisk har vært sol over Løvstakken i sommer.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Corran

Eg så som sagt i annen tråd kampen på tv i går
Tror det var i første omgang så gikk "Opp med humøret min venn" og dette var flott å høre på og virker særegen
I andre omgangen gikk Sol over løvstaken og den minnet bare om alt annet de fleste andre også synger nå for tiden og hadde null originalitet.
En fikk nesten enda bedre inntrykk av dette på tv der en ikke sto rett ved de som synger
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Go Up