• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

VAR- tråden

Started by Gulløl, February 13, 2023, 13:03:31 PM

0 Members and 12 Guests are viewing this topic.

Go Down

Billy Elliott

Quote from: Corran on January 28, 2025, 15:50:12 PM
Quote from: Billy Elliott on January 28, 2025, 15:29:12 PMHva er egentlig alle disse håpløse og uforståelige dommeravgjørelsene Brann har fått mot seg etter VAR ble innført?
Sa noen at det var Brann som hadde fått alle mot seg?
Jeg sa at jeg synes det er diskusjoner ang store dommerfeil etter hver runde

Men bare ikke våre kamper da, eller? Vi må ha vært heldig.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Corran

Ka surrer du med?
Jeg sier eller ikke at ikke Brann har vært involvert i noen
På stående fot husker jeg ikke konkrete hendelser og gidder ikke lete opp nå heller

Vil også understreke bruken av ordene "Synes jeg" som jeg bruker
Mao jeg påstår det ikke som absolutt fakta. Men om en går tilbake og leser i avisene og ser TV2 sine oppsummeringer så tror jeg (legg merke til bruken av ordet tror) at i flertallet av rundene så diskuteres VAR avgjørelser eller mangel på sådanne

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Billy Elliott

Quote from: Corran on January 28, 2025, 16:37:15 PMKa surrer du med?

Jeg surrer med premisset flere av VAR-motstanderne i tråden var i full gang med å etablere som sannhet, nemlig at det angivelig skal ha vært vel så mange uforståelige og gale dommeravgjørelser i Eliteserien med VAR som det var uten.

Jeg lurte i så måte på om noen kunne huske noen slike i Branns kamper (siden det er mest sannsynlig de vi har best koll på her inne). Kun Branns kamper vil ikke gi hele bildet, men det vil gi en pekepinn på om VAR-motstandernes premiss var fullstendig bullshit eller ikke.

Wombat

Quote from: Billy Elliott on January 28, 2025, 16:46:28 PM

Jeg surrer med premisset flere av VAR-motstanderne i tråden var i full gang med å etablere som sannhet, nemlig at det angivelig skal ha vært vel så mange uforståelige og gale dommeravgjørelser i Eliteserien med VAR som det var uten.

Jeg lurte i så måte på om noen kunne huske noen slike i Branns kamper (siden det er mest sannsynlig de vi har best koll på her inne). Kun Branns kamper vil ikke gi hele bildet, men det vil gi en pekepinn på om VAR-motstandernes premiss var fullstendig bullshit eller ikke.

Et bedre bilde? https://www.tv2.no/sport/var-feil-kan-avgjore-gullkampen/17138446/

Og her snakker man om klare feil, og man nevner de positive avgjørelsene også. Men det var omtrent kontroverser etter hver runde i 2024. Noen av dem rant ut i sanden, andre ble analysert, beklaget, og så lagt i sanden som rant ut...

ostraume

Straffen som Glimt fikk er en dommerfeil. Helt bakvendt å skylde på VAR for den (selv om VAR selvsagt skulle fikset feilen, men mislykkes i det).

At det har vært masse kontroverser og diskusjoner med VAR er vel alle enige i. At VAR ikke har fikset ting som de burde fikset er også rett (jf. saken du viser til Wombat)

Men det har og vært masse mer rette avgjørelser med VAR enn uten. Og Brann har profitert grovt på disse i 2024.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Billy Elliott

Quote from: Wombat on January 28, 2025, 17:01:39 PM

Et bedre bilde? https://www.tv2.no/sport/var-feil-kan-avgjore-gullkampen/17138446/

Og her snakker man om klare feil, og man nevner de positive avgjørelsene også. Men det var omtrent kontroverser etter hver runde i 2024. Noen av dem rant ut i sanden, andre ble analysert, beklaget, og så lagt i sanden som rant ut...

Ja, den ga et bedre bilde. Ifølge artikkelen ble det gjort 12 feil med VAR i Eliteserien i fjor. Samtidig ble 57 avgjørelser omgjort fra feil til riktig av VAR.

Altså, er det åpenbart ikke like mange feil avgjørelser med VAR som uten. Ifølge artikkelen du lenker til skjedde heller ingen av de store feilene i Branns kamper (kampen vår mot RBK på Stadion nevnes som en feil, men den ville jo uansett blitt rettet av VAR om ikke Castro scoret rett etterpå). Altså gikk vi potensielt igjennom en hel sesong i fjor uten en eneste avgjørende dommerfeil hverken mot eller for. Som Brann-supporter er i alle fall jeg utrolig glad for det, og det er kanskje den viktigste årsaken til at jeg ikke ønsker meg tilbake til en VAR-fri ES.

Wombat

January 28, 2025, 17:49:01 PM #1306 Last Edit: January 28, 2025, 17:51:59 PM by Wombat
Quote from: ostraume on January 28, 2025, 17:36:08 PMStraffen som Glimt fikk er en dommerfeil. Helt bakvendt å skylde på VAR for den (selv om VAR selvsagt skulle fikset feilen, men mislykkes i det).

At det har vært masse kontroverser og diskusjoner med VAR er vel alle enige i. At VAR ikke har fikset ting som de burde fikset er også rett (jf. saken du viser til Wombat)

Men det har og vært masse mer rette avgjørelser med VAR enn uten. Og Brann har profitert grovt på disse i 2024.

Den med B/G må du nesten ta med de som skrev artikkelen, men jeg er 100% enig i det. Nevnes også feil målkreditering til SKB spiller som VAR feil, den føler jeg er på den lette siden å dra frem siden målet ble dømt. Men feil er jo begge 2

Og joda, det går jo klart frem av artikkel at det har vært flere korrekte enn feile, men det skulle jo bare mangle med stillbilder og streker de kan studere. Spørsmålet er heller om 57 riktige vs 14, og som de skriver innrømmede feil (dvs sannsynligvis flere feil), er en god deal med tanke på kostnad, problematikk vs supportere/50% av spillere/majoritet av NTF klubber er verdt disse marginale korrekte avgjørelsene. Jeg føler at det ikke er det, vi taper mer enn vi vinner.

Og hvorfor skal alt på død og liv bli amerikanisert? For la oss stikke fingeren i jorden, det begynner å minne om amerikansk fotball. Idretten de fleste av oss elsker blir dratt inn i et KI/AI spor som jeg personlig ikke liker

Så vi er i bunn og grunn enige om det du skriver, bare ikke om vi skal ha VAR eller ikke. Og det er jo bare en liten detalj i det hele ;)

Forøvrig, jeg delte artikkel fullt vitende om det som stod i den, jeg leser mer enn overskrifter generelt. Den var for å klargjøre, ikke for å underbygge egne poenger og tanker

Edit: PS! Svaret, og spesielt siste del også til Mister Elliot

Utmedsnolken

January 28, 2025, 18:02:17 PM #1307 Last Edit: January 28, 2025, 18:04:07 PM by Utmedsnolken
Quote from: Billy Elliott on January 28, 2025, 17:37:50 PM

Ja, den ga et bedre bilde. Ifølge artikkelen ble det gjort 12 feil med VAR i Eliteserien i fjor. Samtidig ble 57 avgjørelser omgjort fra feil til riktig av VAR.

Altså, er det åpenbart ikke like mange feil avgjørelser med VAR som uten. Ifølge artikkelen du lenker til skjedde heller ingen av de store feilene i Branns kamper (kampen vår mot RBK på Stadion nevnes som en feil, men den ville jo uansett blitt rettet av VAR om ikke Castro scoret rett etterpå). Altså gikk vi potensielt igjennom en hel sesong i fjor uten en eneste avgjørende dommerfeil hverken mot eller for. Som Brann-supporter er i alle fall jeg utrolig glad for det, og det er kanskje den viktigste årsaken til at jeg ikke ønsker meg tilbake til en VAR-fri ES.

Måten de «beregner» korrigerte avgjørelser på stemmer jo ikke noe det og var dissens på i selve rapporten https://idrettspolitikk.no/2024/11/27/tallene-i-var-utredningen-er-basert-pa-misforstaelser-retter-opp-feil-de-selv-har-skapt/
"og der snubler Sæternes igjen"

Wombat

Quote from: Utmedsnolken on January 28, 2025, 18:02:17 PM

Måten de «beregner» korrigerte avgjørelser på stemmer jo ikke noe det og var dissens på i selve rapporten https://idrettspolitikk.no/2024/11/27/tallene-i-var-utredningen-er-basert-pa-misforstaelser-retter-opp-feil-de-selv-har-skapt/

Gode poeng, og en tekst jeg har gått glipp av

Fatter ikke at jeg ikke har kommet på det selv, det de skriver om tunge flagg og hvordan det "lurer" statistikken. Er jo så logisk :D Jeg må revurdere min analytiske og logiske side gitt

ostraume

Leste saken og den har absolutt noen gode poenger. Jeg synes dog det er litt kjedelig når det blir en diskusjon om premisser og fakta. Påstanden her er at tunge flagg fører til godkjente mål som VAR må fikse. Og at VAR dermed fikser et problem som det selv har skapt. Men det stemmer jo ikke. Tunge flagg er en ting, men når ballen går i mål skal linjemannen flagge (eller ikke) etter hva han tror er riktig. Og så sjekker VAR. Så det blir ikke "tellefeil" i statistikken på grunn av tunge flagg som det hevdes i artikkelen her.

ostraume

Skal sies at tunge flagg er noe dritt og kan være ganske så irriterende å se på, men akkurat statistikken på feil og omgjøringer blir så vidt jeg kan skjønne ikke påvirket.

Wombat

Quote from: ostraume on January 28, 2025, 18:11:25 PMSkal sies at tunge flagg er noe dritt og kan være ganske så irriterende å se på, men akkurat statistikken på feil og omgjøringer blir så vidt jeg kan skjønne ikke påvirket.

Vil det ikke det da?

Om dommer og assistent er sikre på offside, løper med tung fløyte og tungt flagg. Raidet resulterer i mål og VAR annulerer så blir det regnet som en positiv for VAR eller? Selv om resultatet hadde blitt likt uten VAR i akkurat "denne" situasjonen.

Slik tolker jeg det

ostraume

Nei, linjemannen skal flagge for offside dersom han tror det er offside. Da blir det ikke noe omgjøring fra VAR (dersom linjemannen har rett).

Billy Elliott

Quote from: Utmedsnolken on January 28, 2025, 18:02:17 PM

Men for meg blir uansett fasit at Brann i fjor kunne gå en hel sesong uten å hverken bli bort- eller tildømt noe som helst man ikke skulle ha.

Det tviler jeg sterkt på at vi i det hele tatt kan komme i nærheten av uten VAR, og derfor blir jeg irritert dersom det forsvinner.

Og, uansett om man mener det regnes litt feil i diverse for- og mot-VAR-statistikker, så mener jeg det blir regelrett uredelig å legge opp et premiss i debatten om at det blir minst like mange dårlige dommeravgjørelser med VAR som uten. Det er åpenbart feil, uansett hvordan man regner.

Corran

Det er ikke bare ved tunge flagg at dommerne ikke "dømmer" før situasjonen er ferdig.
Det er vanskelig å bevise, men jeg er 100% sikker på at i noen tvilstilfeller så lar dommeren ting gå for VAR tar det om det viser seg å være feil

Og så mye feil som ofte skjer i kamper som ikke VAR kan ta så er prisen for VAR for høy i forhold til det inngrepet jeg synes det er.

Skal en ha rettferdig dømming så må en la VAR dømme hele kampen. Da må de ta alt. Eg slutter å se på, men skal det være så får de gjøre det fult ut.
Ha dommere på banen som bare utfører det VAR folkene sier de skal gjøre. Kan få det til med dagens teknologi så lenge en bare bruker nok penger.
For VAR i dag gjør ikke noe mer rettferdig. Det bare tar og flytter rettferdigheten litt. Er like mye urettferdig selv om marginalt flere straffer blir dømt, mål annullert og offsider tatt/ikke tatt

I fjor var det en spiller som filmet at keeper slo ham og keeper fikk gult kort i den situasjonen men endte opp med å bli utvist siden det var det andre gule kortet. Filmeren fikk aldri noen straff.
Ironien her er at om dommeren hadde gitt direkte rødt kort så hadde VAR annullert det og dommeren gitt filmeren gult kort.
Gjorde VAR fotballen mer rettferdig her? Var det at en hadde VAR noe som fjernet filmingen?
SÅ når ikke VAR er i stand til å gjøre stor nok forskjell og mer inngripende og irriterende enn nytte så er det for meg et rungende NEI til VAR

Og det var ikke mange rundene jeg ikke skrek "Ka faen e vitsen med VAR når det ikke griper inn her" eller lignende ting som gjorde meg forbanna med VAR minst et par ganger pr kamp. Og noen av de gangen hadde jeg nok like feil som når jeg klager på dommerne ellers. Men mange av gangene hadde jeg rett og da spesielt i situasjoner ang holding i feltet og også handssituasjoner som er blitt enda mer forvirrende enn det var før

Og dette med holding er et bevis på at VAR suger balle når det gjelder å gjøre fotballen mer rettferdig.
Eg kan leve mer med at en ikke tar en offside der det er ytterste del av tånegl eller en vorte på en albue som er innenfor (ja litt overdrevet men vi er jo omtrent der) enn alle de straffesituasjonene pga holdinger eller holding av en som er på vei gjennom alene som VAR aldri tar.
Jeg er sikker på at om en følger regelboken så kan en gi 2-3 straffer pr kamp for holding.
Og det er noe som holder på å ødelegge fotballen for meg
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

mbs

Quote from: Corran on January 28, 2025, 23:46:20 PMDet er ikke bare ved tunge flagg at dommerne ikke "dømmer" før situasjonen er ferdig.
Det er vanskelig å bevise, men jeg er 100% sikker på at i noen tvilstilfeller så lar dommeren ting gå for VAR tar det om det viser seg å være feil

Og så mye feil som ofte skjer i kamper som ikke VAR kan ta så er prisen for VAR for høy i forhold til det inngrepet jeg synes det er.

Skal en ha rettferdig dømming så må en la VAR dømme hele kampen. Da må de ta alt. Eg slutter å se på, men skal det være så får de gjøre det fult ut.
Ha dommere på banen som bare utfører det VAR folkene sier de skal gjøre. Kan få det til med dagens teknologi så lenge en bare bruker nok penger.
For VAR i dag gjør ikke noe mer rettferdig. Det bare tar og flytter rettferdigheten litt. Er like mye urettferdig selv om marginalt flere straffer blir dømt, mål annullert og offsider tatt/ikke tatt

I fjor var det en spiller som filmet at keeper slo ham og keeper fikk gult kort i den situasjonen men endte opp med å bli utvist siden det var det andre gule kortet. Filmeren fikk aldri noen straff.
Ironien her er at om dommeren hadde gitt direkte rødt kort så hadde VAR annullert det og dommeren gitt filmeren gult kort.
Gjorde VAR fotballen mer rettferdig her? Var det at en hadde VAR noe som fjernet filmingen?
SÅ når ikke VAR er i stand til å gjøre stor nok forskjell og mer inngripende og irriterende enn nytte så er det for meg et rungende NEI til VAR

Og det var ikke mange rundene jeg ikke skrek "Ka faen e vitsen med VAR når det ikke griper inn her" eller lignende ting som gjorde meg forbanna med VAR minst et par ganger pr kamp. Og noen av de gangen hadde jeg nok like feil som når jeg klager på dommerne ellers. Men mange av gangene hadde jeg rett og da spesielt i situasjoner ang holding i feltet og også handssituasjoner som er blitt enda mer forvirrende enn det var før

Og dette med holding er et bevis på at VAR suger balle når det gjelder å gjøre fotballen mer rettferdig.
Eg kan leve mer med at en ikke tar en offside der det er ytterste del av tånegl eller en vorte på en albue som er innenfor (ja litt overdrevet men vi er jo omtrent der) enn alle de straffesituasjonene pga holdinger eller holding av en som er på vei gjennom alene som VAR aldri tar.
Jeg er sikker på at om en følger regelboken så kan en gi 2-3 straffer pr kamp for holding.
Og det er noe som holder på å ødelegge fotballen for meg

Denne saken blir aldri var motstander og tilhengere enig i.
- Motstanderne vil alltid klare å finne sine punkt som er feil og motsatt for Var tilhengerne.

Jeg har bestemt meg for å gi blaffen i hele Var. Så får det bli som det blir på tinget.

Om det blir ja til fortsatt Var og protestene ødelegger kamper eller serien, vil jeg nok heller engasjere meg for å få utstengt de som ødelegger.
Da burde de ekskluderes både fra medlemskap i Brann og frates retten til å gå på stadion en periode.

andreas1989

Du har jo opplyst om din inhabilitet i denne saken for lenge siden, det blir vanskelig å ta seg seriøst, særlig når du blir lett hyklerisk i demokrati spørsmålet.

Corran

Er vel pressekonferanse med NFF nå så hva de kommer fram til kommer vel ut om ikke lenge

Wombat

VG melder før Klaveness har sagt noe at NFF instiller til videre utvikling etc

Blir en morsom sesong som kommer, hele fiskefelt vil forvinne pga fiskekake salget som vil øke 1023%

andreas1989

Klaveness er en hykler, vil være et passende banner i første serierunde.

Wombat

Quote from: andreas1989 on January 29, 2025, 12:55:32 PMKlaveness er en hykler, vil være et passende banner i første serierunde.

Ja, snakker mye om demokrati etc utenlands, men i eget forbund...

Og tenker det blir mye morsomt å lese på bannere i første runde rettet mot henne og NFF, og mange uanmeldte tissepauser

ostraume

Quote from: Wombat on January 29, 2025, 12:53:14 PMVG melder før Klaveness har sagt noe at NFF instiller til videre utvikling etc

Blir en morsom sesong som kommer, hele fiskefelt vil forvinne pga fiskekake salget som vil øke 1023%

Haha! Fiskeridepartementet må øke kvotene for 2025.

Wombat

Quote from: ostraume on January 29, 2025, 13:02:18 PM
Quote from: Wombat on January 29, 2025, 12:53:14 PMVG melder før Klaveness har sagt noe at NFF instiller til videre utvikling etc

Haha! Fiskeridepartementet må øke kvotene for 2025.

Jeg ser en regjeringskrise komme... SP vil nok gå tungt inn for det, men AP... aiaiai! Dette blir farlig

Ellers "priceless" hvordan Klaveness bruker UEFA sjefen som alibi i "alibitalen" hennes. Greit å bruke UEFA og FIFA når det passer egen agenda gitt

Corran

Det de sier er at demokratiet ikke er det viktigste alikevel
Dette kommer til å bli en jævlig sesong med mye demonstrasjoner

Superjack

Jeg har ikke store problemer med VAR.

Jeg har STORE problemer med hyklere og antidemokratiske organisasjoner.

Gi meg en kasse med fiskeboller.
Brannsupporter.

Wombat

Quote from: Corran on January 29, 2025, 13:10:55 PMDet de sier er at demokratiet ikke er det viktigste alikevel
Dette kommer til å bli en jævlig sesong med mye demonstrasjoner

Krysser alt av fingre og tær for det!

Forøvrig er det eneste gode argumentet jeg har hørt fra henne om VAR, er at dommeren blir den minst opplyste der alle ser fasit bortsett fra hen. Ellers mye vissvass som bunner i "vitror" "vi føler" "de sier", og spesielt når det gjelder en del av dommerargumentene

Wombat

Er jeg den eneste som faktisk hørte henne si i forbindelse med aksjonene ifjor "vidåpen dør" for kontakt når det gjaldt demokrati? Og snakker om "la demokratiet virke" og "demokrati betyr ikke gjennomslag"...

Flaut!

Spelaren

Quote from: andreas1989 on January 29, 2025, 12:55:32 PMKlaveness er en hykler, vil være et passende banner i første serierunde.

Hun passer faktisk helt perfekt inn i styret til det tvilsomme fotballforbundet UEFA.
Gå av.

Henki

Nå skal vel saken opp på Fotballtinget da? Så da blir det jo en demokratisk behandling og et demokratisk vedtak.
Ballen skal fremover!

Miller

På tide å kjøpe aksjer i selskaper som lager fiskekaker og tennisballer

andreas1989

Quote from: Henki on January 29, 2025, 13:28:37 PMNå skal vel saken opp på Fotballtinget da? Så da blir det jo en demokratisk behandling og et demokratisk vedtak.

Ja, det sies jo at det er demokratiske valg i alle våre naboland også.

Henki

Quote from: andreas1989 on January 29, 2025, 13:34:33 PM
Quote from: Henki on January 29, 2025, 13:28:37 PMNå skal vel saken opp på Fotballtinget da? Så da blir det jo en demokratisk behandling og et demokratisk vedtak.

Ja, det sies jo at det er demokratiske valg i alle våre naboland også.

Et vedtak på Fotballtinget, som er NFF sitt øverste organ, må vel være demokratisk? Eller er det bare demokrati først hvis den ene siden får avgjøre hvem som får stemme?
Ballen skal fremover!

andreas1989

I dette tilfellet er jo at det akkurat som du skisserer, den ene siden avgjør hvem som skal stemme for noe som kun påvirker 16 klubber.

Henki

Quote from: andreas1989 on January 29, 2025, 13:37:58 PMI dette tilfellet er jo at det akkurat som du skisserer, den ene siden avgjør hvem som skal stemme for noe som kun påvirker 16 klubber.

Haha, det er vel ikke utenkelig at det er ganske mange saker som tas opp på Fotballtinget som ikke angår alle klubbene. For all del, dersom Fotballtinget stemmer mot VAR er saken klinkende klar. Men stemmer det for er det fortsatt et demokratisk vedtak. De klubbene som taper en avstemning må forholde seg til det. Slik man må i alle saker som tas opp på Fotballtinget.
Ballen skal fremover!

krakra

Quote from: Henki on January 29, 2025, 13:41:12 PM
Quote from: andreas1989 on January 29, 2025, 13:37:58 PMI dette tilfellet er jo at det akkurat som du skisserer, den ene siden avgjør hvem som skal stemme for noe som kun påvirker 16 klubber.

Haha, det er vel ikke utenkelig at det er ganske mange saker som tas opp på Fotballtinget som ikke angår alle klubbene. For all del, dersom Fotballtinget stemmer mot VAR er saken klinkende klar. Men stemmer det for er det fortsatt et demokratisk vedtak. De klubbene som taper en avstemning må forholde seg til det. Slik man må i alle saker som tas opp på Fotballtinget.
Da stemmer vel de som det ikke angår ganske lojalt med de det angår? Særlig når det er så klart flertall. Litt merkelig at et soleklart flertall av de det angår sier nei, men skal bli overkjørt av en haug småklubber som det ikke angår. Hvilken interesse har de andre klubbene i denne saken?

mbs

Quote from: krakra on January 29, 2025, 13:44:21 PM

Da stemmer vel de som det ikke angår ganske lojalt med de det angår? Særlig når det er så klart flertall. Litt merkelig at et soleklart flertall av de det angår sier nei, men skal bli overkjørt av en haug småklubber som det ikke angår. Hvilken interesse har de andre klubbene i denne saken?

kopierer inn det jeg skrev for en uke siden....

Det er fotball tinget som avgjør.
Toppklubbene har dobbelt stemme.... 1 person 2 stemmer.
Bredde og krets har 1 stemme pr krets/ klubb
Bredde og kretsene har som regel stemt med NFF, historisk sett.
Om NFF går inn for å beholde Var, blir fort stemningen at det blir Var.
- Dommerne er for var.
- Styrene og administrasjon i mange toppklubber er for Var
- Spillerne er delt i synet.
- Supporterklubbene er mot Var og har organisert et "kupp" mener mange.
- Tv- seerne og de fleste supportere er ikke spurt.

Wombat

Tenker dette illustrerer godt demokratiet til NFF.

Klaveness tidligere til supportere "Bruk medlemsdemokratiet"

NSA idag, vi er blitt holdt for narr"

Klaveness, "- Vi har absolutt ikke holdt supportere for narr. Vi sa at det ville bli tillagt stor vekt, men det er ingen automatikk i dette, og vi har ikke noe formelt forhold til det, understreker hun til TV 2."

Så hvor stor vekt ble det egentlig tillagt, eller var supporteres innsats og vilje til å kjøre det demokratisk bare et hendig lite røykteppe for å roe ned tingene når det stod på som verst? Jeg tenker mitt...!

Henki

Quote from: krakra on January 29, 2025, 13:44:21 PM

Klart det. Det er vel ikke utenkelig at de gjør det. Men det angår jo ikke bare de 16 klubbene i Eliteserien. Det angår også alle klubber som prøver å utvikle dommere og linjedommere. Og dem er det en del av.

Uansett, det bør vel være mulig for for klubbene dette betyr mest for å prøve å påvirke resten av klubbene på tinget. Det er vel heller ikke unormalt at man prøver å skaffe seg støtte for sin sak, uavhengig av hvilken sak det dreier seg om.
Ballen skal fremover!

andreas1989

Haha? Hva er det som er morsomt egentlig? At en breddeklubb som er opptatt av å nikke etter forbundet av økonomiske årsaker skal stemme for at en liten eliteserie klubb skal måtte sette av store deler av budsjettet til til å finansiere noe NFF ønsker for å flotte seg for UEFA og FIFA?

For en ufattelig sammenlikning og vinkling, men det var jo ikke overraskende.

Superjack

Lise Klaveness må av alle møtes med hånlig latter om hun noen gang snakker om manglende demokrati eller utfordrende etiske verdier i FIFA eller UEFA.
Brannsupporter.

Corran

Problemet med det som skjedde i dag er at NFF styret går mot de som dette gjelder og som har stemt at de er mot VAR og NTF som da har anbefalt at det avvikles.
NFF burde da fulgt dette flertallet og anbefalt avvikling av VAR

Hva NFF styret anbefaler har mye å si for alle de klubbene som egentlig ikke har noen mening og det nærmeste de er påvirket av det er når de ser en kamp på tv

Dermed er dette nå gått fra flertall mot VAR blant de som bruker det og de som er nærmest å risikere å bruke det til at de som ikke er i nærheten av å bli påvirket av det stemmer for fortsatt bruk av VAR

Så får en håpe at det sitter mye supportere i småklubber som Hasunds Hund o.l. som er mot VAR og stemmer dette på tinget

Henki

Quote from: andreas1989 on January 29, 2025, 13:52:09 PM

Haha? Hva er det som er morsomt egentlig? At en breddeklubb som er opptatt av å nikke etter forbundet av økonomiske årsaker skal stemme for at en liten eliteserie klubb skal måtte sette av store deler av budsjettet til til å finansiere noe NFF ønsker for å flotte seg for UEFA og FIFA?

Også en liten eliteserieklubb må følge demokratiet i organisasjonen de er medlem av. At du prøver å male et bilde av at klubber nærmest setter sin egen økonomi over styr pga. av VAR får du heller late som du selv tror på. Konspirassjonsteorier om forholdet mellom breddeklubber og NFF/FIFA/UEFA likeså.

Du ber om en demokratisk behandling av VAR-spørsmålet. Det får du på NFF-tinget.
Ballen skal fremover!

Henki

Quote from: Corran on January 29, 2025, 14:02:46 PMProblemet med det som skjedde i dag er at NFF styret går mot de som dette gjelder og som har stemt at de er mot VAR og NTF som da har anbefalt at det avvikles.

Hva NFF styret anbefaler har mye å si for alle de klubbene som egentlig ikke har noen mening og det nærmeste de er påvirket av det er når de ser en kamp på tv

Dermed er dette nå gått fra flertall mot VAR blant de som bruker det og de som er nærmest å risikere å bruke det til at de som ikke er i nærheten av å bli påvirket av det stemmer for fortsatt bruk av VAR

Så får en håpe at det sitter mye supportere i småklubber som Hasunds Hund o.l. som er mot VAR og stemmer dette på tinget

De klubbene som ønsker å avvikle VAR får jo bruke den muligheten de har til å påvirke de andre. Det kan de starte med allerede nå. Er de lure, så gjør de det. Hvis ikke betyr det vel ikke nok for dem.
Ballen skal fremover!

Corran

Quote from: Henki on January 29, 2025, 14:05:26 PM
Quote from: Corran on January 29, 2025, 14:02:46 PMProblemet med det som skjedde i dag er at NFF styret går mot de som dette gjelder og som har stemt at de er mot VAR og NTF som da har anbefalt at det avvikles.

De klubbene som ønsker å avvikle VAR får jo bruke den muligheten de har til å påvirke de andre. Det kan de starte med allerede nå. Er de lure, så gjør de det. Hvis ikke betyr det vel ikke nok for dem.
Det kan de og det er sikkert mye påvirkning alt fra begge sider
Poenget her er uansett at NFF styret her har lagt en føring og mest sannsynlig vinner pga dette der de går i mot toppklubbene som påvirkes.

Å innføre VAR mente de samme personene at ikke tinget trengte å ta del i da dette ikke påvirket dem

Henki

Quote from: Corran on January 29, 2025, 14:08:32 PM

Det kan de og det er sikkert mye påvirkning alt fra begge sider
Poenget her er uansett at NFF styret her har lagt en føring og mest sannsynlig vinner pga dette der de går i mot toppklubbene som påvirkes.

Å innføre VAR mente de samme personene at ikke tinget trengte å ta del i da dette ikke påvirket dem

Men nå har det blitt etterspurt en demokratisk behandling av VAR-spørsmålet. Det får man på Fotballtinget.
Ballen skal fremover!

Leffen

Vil påstå at du har en snever oppfattelse av hva demokratiske prosesser er

Quote from: Henki on January 29, 2025, 14:03:39 PM
Quote from: andreas1989 on January 29, 2025, 13:52:09 PM

Også en liten eliteserieklubb må følge demokratiet i organisasjonen de er medlem av. At du prøver å male et bilde av at klubber nærmest setter sin egen økonomi over styr pga. av VAR får du heller late som du selv tror på. Konspirassjonsteorier om forholdet mellom breddeklubber og NFF/FIFA/UEFA likeså.

Du ber om en demokratisk behandling av VAR-spørsmålet. Det får du på NFF-tinget.

Wombat

Neste gang er det kanskje en sak du brenner for NFF opptrer så illojalt mot, og du tenker kanskje akkurat nå at du ville ment det samme. Jeg tror egentlig ikke du ville gjort det når du fulgte spillereglene lagt ned av NFF, for så å bli fortalt at spillereglene nødvendigvis ikke gjaldt og blir fra vinner degradert til taper i spillet de ba deg spille.

For det er essensen i det som har skjedd i dag, og som NFF årsmøtet vil ta stilling til.

Og årsmøtet til NFF minner mest om et boretslagsmøte der aller frykter lederen som har sittet siden bygget ble ferdigstillet for 34 år siden, og hvert forslag blir hamret igjennom uansett hvor upopulært eller feil det skulle være av frykt for utfrysning

Henki

Quote from: Wombat on January 29, 2025, 14:14:46 PM

Neste gang er det kanskje en sak du brenner for NFF opptrer så illojalt mot, og du tenker kanskje akkurat nå at du ville ment det samme. Jeg tror egentlig ikke du ville gjort det når du fulgte spillereglene lagt ned av NFF, for så å bli fortalt at spillereglene nødvendigvis ikke gjaldt og blir fra vinner degradert til taper i spillet de ba deg spille.

For det er essensen i det som har skjedd i dag, og som NFF årsmøtet vil ta stilling til.

Og årsmøtet til NFF minner mest om et boretslagsmøte der aller frykter lederen som har sittet siden bygget ble ferdigstillet for 34 år siden, og hvert forslag blir hamret igjennom uansett hvor upopulært eller feil det skulle være av frykt for utfrysning

Jeg hadde vært nødt til å forholde meg til et demokratisk vedtak på Fotballtinget. Selv om jeg var uenig i og skuffet over vedtaket, og uavhengig av hvordan jeg oppfattet ledelsen i organisasjonen.
Ballen skal fremover!

Billy Elliott

Synes dette var en moden, voksen og ryddig innstilling av NFF. Så er det nå uansett opp til det norske fotballdemokratiet å bestemme hva det endelige utfallet blir. Man kan fint velge å skrote NFFs innstilling om flertallet ønsker det.

haak

Som vi uttrykte i sommer, så forventet vi at eiermøtet i NTF ville være førende for forbundsstyret innstilling til fotballtinget. Nå gjør forbundsstyret det motsatte, sier styreleder i Rosenborg, Cecilie Gotaas Johnsen.

I tillegg stiller også Brann, HamKam, Lillestrøm, Lyn, Mjøndalen, Rosenborg, Sandefjord, Skeid, Stabæk, Start, Strømsgodset, Tromsø, Viking og Vålerenga seg bak det alternative forslaget.

Go Up