• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

VAR- tråden

Started by Gulløl, February 13, 2023, 13:03:31 PM

Lasaron and 6 Guests are viewing this topic.

Go Down

andreas1989

Spent på Viking og FFK. AAFK er jo en klubb som kanskje også skulle tenkes at kunne mobilisere, men det hadde vel vært lettere for noen år siden.

Så skal det bli uhyre interessant å følge prosessen oppe i Bodø.

Corran

Ser ut som Moss sa ja til var på det barometeret
Er jo pr nå flertall for å være i mot VAR. Men trenger to klubber til for å være sikret flertallet om alle de som ikke har vedtak enda faller ned på en av sidene
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

RepublikkenBergen

Quote from: Corran on January 08, 2025, 22:56:20 PMSer ut som Moss sa ja til var på det barometeret
Er jo pr nå flertall for å være i mot VAR. Men trenger to klubber til for å være sikret flertallet om alle de som ikke har vedtak enda faller ned på en av sidene

https://www.tv2.no/sport/gar-hardt-ut-mot-egen-klubb-finnes-ikke-rettferdig/17341657/?fbclid=IwY2xjawHr245leHRuA2FlbQIxMAABHSdupYWjzoa3Rr_oglmJs9S_rYI8x0s3-5keNIi3-l5ghUu5yesbtcYmmg_aem_42ide71C65R_JWtNho2KDQ

mbs

Quote from: RepublikkenBergen on January 08, 2025, 23:29:40 PM
Quote from: Corran on January 08, 2025, 22:56:20 PMSer ut som Moss sa ja til var på det barometeret

https://www.tv2.no/sport/gar-hardt-ut-mot-egen-klubb-finnes-ikke-rettferdig/17341657/?fbclid=IwY2xjawHr245leHRuA2FlbQIxMAABHSdupYWjzoa3Rr_oglmJs9S_rYI8x0s3-5keNIi3-l5ghUu5yesbtcYmmg_aem_42ide71C65R_JWtNho2KDQ

Var og ikke Var er 2 onder.
Dersom supporterne nå får bestemt gjennom en misnøye aksjon mot NFF, så ikke er det bare å slutte å klage på dommerne. Da må vi forvente mer tvilsomme filminger og hårreisende offside mål.

Da må en bare si det var dette vi ønsket og nå får.
Jeg mener det er bedre å vente litt, fordi jeg tror teknologien blir bedre, raskere og billigere.

Det blir litt som si at KI ikke skal brukes i Norge. Jeg tipper 90% av alle motstanderne av Var bruker Ki ukentlig. Den siste 10% er enten gamle og synset alt var bedre før eller blir akter utseilt i arbeidslivet i løpet av 2-3 år.
NB; Husk å slå av all KI på bilen....

Lasaron

Quote from: mbs on January 09, 2025, 11:45:22 AM

Dersom supporterne nå får bestemt gjennom en misnøye aksjon mot NFF, så ikke er det bare å slutte å klage på dommerne. Da må vi forvente mer tvilsomme filminger og hårreisende offside mål.

Jeg mener det er bedre å vente litt, fordi jeg tror teknologien blir bedre, raskere og billigere.

Det blir litt som si at KI ikke skal brukes i Norge. Jeg tipper 90% av alle motstanderne av Var bruker Ki ukentlig. Den siste 10% er enten gamle og synset alt var bedre før eller blir akter utseilt i arbeidslivet i løpet av 2-3 år.

Enig i resonnementet, uenig i konklusjonen.

Jeg er mot VAR og vil ha det vekk. Videre mener jeg at vi som jobber for dette, må være ekstra nøye med å være rausere med dommere enn vi var før. Det er faktisk litt viktig.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

mbs

Quote from: Lasaron on January 09, 2025, 13:22:57 PM
Quote from: mbs on January 09, 2025, 11:45:22 AM

Enig i resonnementet, uenig i konklusjonen.

Jeg er mot VAR og vil ha det vekk. Videre mener jeg at vi som jobber for dette, må være ekstra nøye med å være rausere med dommere enn vi var før. Det er faktisk litt viktig.

Jeg hadde ventet med å avskilte Var.
KI kommer for fult nå i fotball og vil i løpet 2-3 år bli så vanlig at de vil lage om reglene internasjonalt.
- Kanskje løsningen vil være at det er en få en brikke på seg, som tilsvarer den de bruker på registrere puls, bevegelse osv. Den vil da kunne gi svar på offside ikke offside i løpet under 1 sekund.
Da blir reglene tilpasset teknologien.
Den vil også da kunne avgjøre innenfor eller utenfor 16 meteren ved kontakt....

Samfunnet er i endring, teknologien vil være dere i løpet av kort tid. Om resten av fotball verden spiller med 1 regel, skal vi ha egne regler i Norsk serie og cup?

Corran

Hvorfor skal eg gå tur på fjellet når eg kan ha tredemølle og VR briller og gå tur på alle fjell i verden
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

mbs

Quote from: Corran on January 09, 2025, 14:03:59 PMHvorfor skal eg gå tur på fjellet når eg kan ha tredemølle og VR briller og gå tur på alle fjell i verden

Hvorfor bruke KI på jobben, eller enda bedre hvorfor ikke si opp jobben fordi den krever KI?
KI er kommet for bli og vil medføre store endringer.
Biler har fått mye KI sikkerhet de siste 3-5 årene, og vil få mer.

Tilsvarende blir tilgjengelig over alt i samfunnet. Spørsmålet er hvor går fortballen internasjonalt og skal Norge være et molbo land i nord?

Nixon

Quote from: mbs on January 09, 2025, 13:58:48 PM- Kanskje løsningen vil være at det er en få en brikke på seg, som tilsvarer den de bruker på registrere puls, bevegelse osv. Den vil da kunne gi svar på offside ikke offside i løpet under 1 sekund.

Hvor på kroppen skal brikken plasseres? Blir det slik tenker du at så lenge det punktet er eller ikke er offside, så spiller det ingen rolle hvor resten av kroppen er?
Rød makt på Hansa

David

Det som omtales som KI er, med god hjelp fra alle de største tek-aktørene, i ferd med å rasere internettet fullstendig, så jeg forstår ikke helt harselasen med alle som helt rettmessig misliker det. Det er nå uansett irrelevant for VAR-debatten, som ikke har noe med det å gjøre. Man kan aldri teknologisere seg bort fra at avgjørelsene til syvende og sist må tas av et menneske, eller at vurderingen av hva som er clear and obvious vil være subjektiv og variere fra dommer til dommer. Det vil nødvendigvis ta noe tid, som fører til forsinkelse.

Hvis man likevel antar at vi om ti år vil ha teknologi som vil kunne gi et effektivt og ukontroversielt VAR (jeg er uenig, men la oss bare anta det), så er det uansett ikke noe argument med å holde på med det vi driver med nå i mellomtiden. Da kan man like gjerne kutte det ut og eventuelt ta debatten om å gjeninnføre det når den tid kommer. Det er uansett ikke i Eliteserien at teknologiutviklingen på den fronten vil finne sted.

mbs

Quote from: Nixon on January 09, 2025, 14:13:56 PM
Quote from: mbs on January 09, 2025, 13:58:48 PM- Kanskje løsningen vil være at det er en få en brikke på seg, som tilsvarer den de bruker på registrere puls, bevegelse osv. Den vil da kunne gi svar på offside ikke offside i løpet under 1 sekund.

Hvor på kroppen skal brikken plasseres? Blir det slik tenker du at så lenge det punktet er eller ikke er offside, så spiller det ingen rolle hvor resten av kroppen er?

Ja det kan bli regelendringer som medfører dette... da blir det 100% regler.
Vanskeligere for spilleren å vite, men absolutt.
Fult mulig å få til i dag, men kanskje for dyrt i dag.....

mbs

Quote from: David on January 09, 2025, 14:20:11 PMDet som omtales som KI er, med god hjelp fra alle de største tek-aktørene, i ferd med å rasere internettet fullstendig, så jeg forstår ikke helt harselasen med alle som helt rettmessig misliker det. Det er nå uansett irrelevant for VAR-debatten, som ikke har noe med det å gjøre. Man kan aldri teknologisere seg bort fra at avgjørelsene til syvende og sist må tas av et menneske, eller at vurderingen av hva som er clear and obvious vil være subjektiv og variere fra dommer til dommer. Det vil nødvendigvis ta noe tid, som fører til forsinkelse.

Hvis man likevel antar at vi om ti år vil ha teknologi som vil kunne gi et effektivt og ukontroversielt VAR (jeg er uenig, men la oss bare anta det), så er det uansett ikke noe argument med å holde på med det vi driver med nå i mellomtiden. Da kan man like gjerne kutte det ut og eventuelt ta debatten om å gjeninnføre det når den tid kommer. Det er uansett ikke i Eliteserien at teknologiutviklingen på den fronten vil finne sted.

KI er kommet for å bli. Om det raserer internett fullstendig eller skaper revolusjon på internett er nok øynene som ser.
- KI vil komme til å gjøre om arbeidslivet for de fleste og ha påvirking for alle.

Så er spørsmålet skal norsk fotball sitte på siden linjen.
- i idrett har vi alltid været treige.

Vi likte ikke v-stilen i hopp, det var stygt... at det har påvirket hoppingen til å bli tryggere er ikke så viktig.
Vi liker ikke skøyting i langrenn eller sprint, de skulle være tømmerhuggere og gå klassisk på samme måten som på 50 og 60 tallet.

Nå velger supporterne samme tilnærming.
I stede for å se at det kommer endringer og være med på de, så er det farlig og ødeleggende.

Om 10 år har vi Var eller hva de blir kalt og de fleste vil ikke skjønne hvorfor vi avskaffet det, og vil ikke leve uten det.
- I mellomtiden så tar vi heller en 5 plass på tabellen i 2025, fordi sjekken av straffene tok for lang tid.

Lasaron

I så tilfelle blir det å plassere den enten fremme eller bak i bh'en de spiller med. Da blir det likt for alle, og effektiv enten eller. Den tid, den glede. Ingen grunn til at vi skal lide med VAR nå, bare fordi dette kanskje skjer seinere.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

mbs

Quote from: Lasaron on January 09, 2025, 14:48:46 PMI så tilfelle blir det å plassere den enten fremme eller bak i bh'en de spiller med. Da blir det likt for alle, og effektiv enten eller. Den tid, den glede. Ingen grunn til at vi skal lide med VAR nå, bare fordi dette kanskje skjer seinere.

vi er nok uenig i om en skal være med og tilpasse seg det som skjer.

Spillerne som har spilt i europa/ spiller i europa er vist mer positive enn de som bare spiller i TL.
- et paradoks?

Lasaron

Quote from: mbs on January 09, 2025, 14:47:45 PM
Quote from: David on January 09, 2025, 14:20:11 PMDet som omtales som KI er, med god hjelp fra alle de største tek-aktørene, i ferd med å rasere internettet fullstendig, så jeg forstår ikke helt harselasen med alle som helt rettmessig misliker det. Det er nå uansett irrelevant for VAR-debatten, som ikke har noe med det å gjøre. Man kan aldri teknologisere seg bort fra at avgjørelsene til syvende og sist må tas av et menneske, eller at vurderingen av hva som er clear and obvious vil være subjektiv og variere fra dommer til dommer. Det vil nødvendigvis ta noe tid, som fører til forsinkelse.

KI er kommet for å bli. Om det raserer internett fullstendig eller skaper revolusjon på internett er nok øynene som ser.
- KI vil komme til å gjøre om arbeidslivet for de fleste og ha påvirking for alle.

Så er spørsmålet skal norsk fotball sitte på siden linjen.
- i idrett har vi alltid været treige.

Vi likte ikke v-stilen i hopp, det var stygt... at det har påvirket hoppingen til å bli tryggere er ikke så viktig.
Vi liker ikke skøyting i langrenn eller sprint, de skulle være tømmerhuggere og gå klassisk på samme måten som på 50 og 60 tallet.

Nå velger supporterne samme tilnærming.
I stede for å se at det kommer endringer og være med på de, så er det farlig og ødeleggende.

Om 10 år har vi Var eller hva de blir kalt og de fleste vil ikke skjønne hvorfor vi avskaffet det, og vil ikke leve uten det.
- I mellomtiden så tar vi heller en 5 plass på tabellen i 2025, fordi sjekken av straffene tok for lang tid.

Fotball uten VAR er gøyere. Om det setter oss på sidelinjen, får det heller våge seg.

andreas1989

Virker som at det er veldig lett å glemme at fotball er en publikumssport iallfall.

VAR debatten raser nedover Europa hver eneste uke, når de ser hva man får til i Norge og ikke minst Svergie så kan det skape mobilisering også andre steder.

David

KI vil gjøre det enklere for arbeidsgivere å overvåke sine ansatte, den saken er grei. Men det har fortsatt ikke noe med VAR å gjøre.

Du (mbs) snakker fortsatt som om fremtidig teknologi vil være vanskeligere å innføre dersom vi ikke har dagens variant av VAR de neste sesongene. Premisset om at vi blir akterutseilt uten dagens VAR må argumenteres for, ikke bare tas for gitt. Hvordan og på hvilke områder? Helt konkret.

mbs

Debatten rundt sport er og vil bli styrt av penger.

Om Var motstanderne ikke velger å gå på fotballkamp eller se det på tv, vil det få betydning om de er mange nok.
Eller styrer pengene.

"Rettferdighet" vil da bli vektlagt høyere enn følelser.

Fotball er penger, penger og politikk.

De fleste gir 100% blaffen i Var av tv seerne, de ser reprisene uansett.

De fleste ekstra ordinære årsmøtene denne uken hadde mellom 2-5% av publikums oppmøtet som stemte.
- Dette er en sak for noen få som frontes veldig hardt av denne gruppen.

Dette er en ikke sak og ikke noe problem for folk flest.

andreas1989

Quote from: mbs on January 09, 2025, 15:06:12 PMDebatten rundt sport er og vil bli styrt av penger.

Om Var motstanderne ikke velger å gå på fotballkamp eller se det på tv, vil det få betydning om de er mange nok.
Eller styrer pengene.

"Rettferdighet" vil da bli vektlagt høyere enn følelser.

Fotball er penger, penger og politikk.

De fleste gir 100% blaffen i Var av tv seerne, de ser reprisene uansett.

De fleste ekstra ordinære årsmøtene denne uken hadde mellom 2-5% av publikums oppmøtet som stemte.
- Dette er en sak for noen få som frontes veldig hardt av denne gruppen.

Dette er en ikke sak og ikke noe problem for folk flest.

Here we go again, noen veldig få...

mbs

Quote from: David on January 09, 2025, 15:04:47 PMKI vil gjøre det enklere for arbeidsgivere å overvåke sine ansatte, den saken er grei. Men det har fortsatt ikke noe med VAR å gjøre.

Du (mbs) snakker fortsatt som om fremtidig teknologi vil være vanskeligere å innføre dersom vi ikke har dagens variant av VAR de neste sesongene. Premisset om at vi blir akterutseilt uten dagens VAR må argumenteres for, ikke bare tas for gitt. Hvordan og på hvilke områder? Helt konkret.

KI vil bli endel av Var og er det.
https://www.bbc.co.uk/sport/football/68791135

Dette er det europa går mot dette året.

I Norge og Sverge skal vi bruke semi proffe folk på linjen som skal avgjøre ting i 100 millioners klassen på dagsform og synsing.
Det er kun i Norsk fotball vi går den veien, alle andre plasser er det krav til dokumentasjon.

Angående debatten om KI og arbeidsliv. Den kan brukes til overvåking, men også finne ut om du har eller er disponert for å få kreft. Som med alt det er noen negative sider og noen positive sider.

Corran

Quote from: Lasaron on January 09, 2025, 14:48:46 PMI så tilfelle blir det å plassere den enten fremme eller bak i bh'en de spiller med. Da blir det likt for alle, og effektiv enten eller. Den tid, den glede. Ingen grunn til at vi skal lide med VAR nå, bare fordi dette kanskje skjer seinere.
Tenker framme på BH og så innføre i damefotball slik at størrelsen på brystene avgjør om en er offside eller ikke.
Eller en kan rygge inn i offside uten å være offside

Og måten KI slenges rundt som argument her viser liten forståelse for KI

mbs

Quote from: Corran on January 09, 2025, 15:19:26 PM
Tenker framme på BH og så innføre i damefotball slik at størrelsen på brystene avgjør om en er offside eller ikke.
Eller en kan rygge inn i offside uten å være offside

Og måten KI slenges rundt som argument her viser liten forståelse for KI

Nå skal jeg ikke påstå at du ikke kan noe om KI fordi jeg ikke kjenner deg, og vet hva du jobber med og hva intresser du har.

På lik linje vet du heller sikkert ikke hvem jeg er og hva jeg jobber med.
- Kan bare si at jeg jobber med KI og jobber med utvikling av det i Tietoevry.
så kan du google litt hva firma det er og hva vi bruker KI til.

Corran

January 09, 2025, 15:47:47 PM #972 Last Edit: January 09, 2025, 16:06:20 PM by Corran
Fjernet denne da det er fare for avsporing

Utmedsnolken

Problemet til «teknologene» er at de ønsker å redusere fotballregler til rent objektive bedømmelser. Er man bittelitt foran med en tå, så skal det automatisk være offside. Er den borti en arm er det automatisk hands osv. Men fotball er ikke ett objektivt spill og det er umulig å skrive regler som passer for alle situasjoner. man trenger en mer helhetlig diskusjon om hva som skal være straffbart og ikke, enn nå hvor man prøver å tilpasse reglene til teknologien enn omvendt. Det har jo ikke akkurat gitt mindre debatt om dommeravgjørelser

Dagens systemer er uansett ikke gode nok til å gi objektivt korrekte svar og da får de enten legge det på is eller faktisk minimum legge inn feilkilder i systemet. 
"og der snubler Sæternes igjen"

mbs

Quote from: Utmedsnolken on January 09, 2025, 17:13:08 PMProblemet til «teknologene» er at de ønsker å redusere fotballregler til rent objektive bedømmelser. Er man bittelitt foran med en tå, så skal det automatisk være offside. Er den borti en arm er det automatisk hands osv. Men fotball er ikke ett objektivt spill og det er umulig å skrive regler som passer for alle situasjoner. man trenger en mer helhetlig diskusjon om hva som skal være straffbart og ikke, enn nå hvor man prøver å tilpasse reglene til teknologien enn omvendt. Det har jo ikke akkurat gitt mindre debatt om dommeravgjørelser

Dagens systemer er uansett ikke gode nok til å gi objektivt korrekte svar og da får de enten legge det på is eller faktisk minimum legge inn feilkilder i systemet. 

Hva mener du at spillet var så fint, så det var ikke offside?
- Ja det var teknisk sett offside, men de samspilte så bra at det ikke betydde noe at spilleren var 1 meter feilplassert... eller gjelder det bare under 30 cm?

Vi kan selvsagt ikke dømme etter skjønn i offside?
- Det samme gjelder endel andre sammenhenger også... ballen er enten inne eller ikke.
Den er over en linje osv.
Her kan teknologien hjelpe oss.
Så vil det selvsagt være tvilstilfeller under frispark og andre situasjonene.
Ellers i livet ønsker vi å ta vekk utilsiktet feil....

Alle som har lønnsdato 12... vet de får lønn på konto i dag i alle seriøse selskap. Det tillates ikke at den kommer mandag 13 som en feil.

På lik linje bør ikke Brann ta en CL plass på at vi ikke vil være 100% sikker på om målet var offside eller ikke.

Utmedsnolken

January 10, 2025, 08:55:28 AM #975 Last Edit: January 10, 2025, 09:18:18 AM by Utmedsnolken
om ballen er inne eller ikke er en fin objektiv regel som er 100% tolkelig av maskiner. Om noe er hands, frispark, filming eller offside (med i spillet, dekket keeper osv) er ikke det.

Ikke glem at offside handler om utilbørlig fordel og er en regel laget for å hindre målsniking, ikke for å se om man er en mm foran forsvareren med kneskålen. Ikke bare er det tåpelig, systemet tar beviselig feil i mange situasjoner eller dømmer skråsikkert når de ikke har bildene til å gjøre det.

I år har var kostet rundt 322 000 kr per korrigerte var og skal det bli bra nok må det koste mye mer (4,5x så mye). De pengene er det iallefall ikke verdt. 
"og der snubler Sæternes igjen"

mobli

Om en spiller er i offsideposisjon eller ikke, er 100% objektivt. Om en spiller er i en straffbar offsideposisjon eller ikke er subjektivt.

Kan godt bruke maskiner for å se hvilke spillere som er i en offsideposisjon eller ikke, men la mennesker avgjøre om det er en straffbar offsideposisjon eller ikke.

Corran

Vi har jo sett at dette med offside situasjoner så er det ikke med dagens teknologi 100% objektivt
Vi har bildene der det ble med all sikkerhet lagt fram at dette var soleklar offside og så ble dette motbevist senere da linjen som var tegnet var for tykk eller et eller annet jeg ikke helt husker.
Det er jo flere tilfeller av at det i ettertid har vist seg at VAR tok feil ang en offside.

Og er det når ballen forlater foten eller foten treffer ballen som skal telle?

Og alle stadioner i samme serie har ikke like mange kameraer og dermed så vil det jo være forskjell på om en feil blir tatt på en stadion kontra en annen

paf

Quote from: Corran on January 10, 2025, 09:42:16 AMOg er det når ballen forlater foten eller foten treffer ballen som skal telle?
Det er når foten treffer ballen som teller. Posse Sandboe har vist at det er en feilmargin på 30-40 cm i disse vurderingene. I tillegg kommer det tredimensjonale aspektet hvor det har vist seg at det er svært krevende når man skal vurdere posisjonen på hodet til en person vs foten til en annen. Det er opplagt at alt dette er umulig å løse teknisk - men det går an å få ned feilmarginen kraftig og man kan bruke KI til å lage 4D-modeller i tilnærmet sanntid. Sensorløsningene det snakkes om har en pris på ca 20 millioner i året. Flere kameraer for å gi mer korrekte bilder koster 25 millioner i året. Er målet absolutt sikkerhet må man også oppgradere til kameraer som tar rundt 1.000 bilder i sekundet og tilsvarende infrastruktur. Det har ingen regnet på ennå, men det er mange hundre millioner.

Corran

Og der har du 45 millioner som kan brukes til å gjøre dommerne mer profesjonelle
Å investere i dommerne slik at de kan bruke mer tid på å få bedre fotballforståelse og henge med i tempo er mye viktigere enn å kaste vekk penger på VAR.
For disse dommerne er det som i dag sitter og driter seg ut med VAR. Da er det bedre de driter seg ut uten VAR så har de i alle fall en unskyldning.

Og mange hundre millioner har ikke de fleste norske klubber

mobli

Quote from: Corran on January 10, 2025, 09:42:16 AMVi har jo sett at dette med offside situasjoner så er det ikke med dagens teknologi 100% objektivt
Vi har bildene der det ble med all sikkerhet lagt fram at dette var soleklar offside og så ble dette motbevist senere da linjen som var tegnet var for tykk eller et eller annet jeg ikke helt husker.
Det er jo flere tilfeller av at det i ettertid har vist seg at VAR tok feil ang en offside.

Og er det når ballen forlater foten eller foten treffer ballen som skal telle?

Og alle stadioner i samme serie har ikke like mange kameraer og dermed så vil det jo være forskjell på om en feil blir tatt på en stadion kontra en annen

At vi ikke har gode nok og mange nok kameraer er en annen side av saken. Tidspunkt for sjekking av (forlater foten eller foten treffer ballen) er noe som det kanskje bør komme retningslinjer fra FIFA, men regelen sier spilt eller berørt, så jeg ville ha tolket det som "foten treffer ballen", men retningslinjer fra FIFA hadde vært til hjelp.

mbs

Quote from: Corran on January 10, 2025, 10:01:46 AMOg der har du 45 millioner som kan brukes til å gjøre dommerne mer profesjonelle
Å investere i dommerne slik at de kan bruke mer tid på å få bedre fotballforståelse og henge med i tempo er mye viktigere enn å kaste vekk penger på VAR.
For disse dommerne er det som i dag sitter og driter seg ut med VAR. Da er det bedre de driter seg ut uten VAR så har de i alle fall en unskyldning.

Og mange hundre millioner har ikke de fleste norske klubber

Prisen kan diskuteres og om en ved å bruke 20 mill i året får bedre dommere, eller bare betalte dommeren mer?

Teknologien vil komme til et punkt der den vil bli så presis at UEFA endrer reglene for å tilpasse seg den, om den ikke passer dagens regelverk.

Om kamera ikke blir godt nok vil det komme teknologi i draktene(drakt, sokker, sko, shorts) som vil kunne brukes sammen med teknologi i ballen og kamera.

Diskusjonen er vel ikke hva som skjer, men dagen i dag..
1. skal vi være med på stegene.
2. Vi avvikler å venter på ev systemet er godt nok.
3. Var er noe dritt, det bør bli avviklet i hele verden... så vi kan diskutere guds hånd og var den inn i 1966, på nye episoder. Vi skal i alle fall ikke ha det i Norge.

Rossi

BG sitt ekstraordinære møte avholdes 21. jan. Der blir det omkamp om klubbens standpunkt til VAR.

Dette skrives i innkallingen: De siste årene har vi dessverre sett en tendens i norsk fotball der enkeltgrupperinger har oppfordret til innmeldinger i klubber for å fremme egne agendaer, ikke for å bidra til klubbens beste.

World domination within 5 years.

Rossi

Status er at 7 klubber ikke har tatt standpunkt til VAR: BG, KFUM, Hødd, Mjøndalen, Raufoss og Skeid.

3 av disse må være mot VAR for å sikre flertall for å avskaffe.

Kan ende med 16-16, og da fortsetter vi med VAR.

andreas1989

Litt som når juniorspillere dukker opp for å stemme det styret har fortalt dem at de skal stemme. 

Lasaron

Utrolig arrogant av ledelsen i Glimt. Uavhengig av standpunkt i VAR-saken.

Rossi

Mobilisering av stemmer foregår nok på begge sider, og så har vi enkelte tilfeller endel utenfor normalfordelingen.

Corran

BG er enn så lenge på Nei til VAR siden, men skal ha omkamp

Måten det gjøres på der oppe i nord er å gjøre det så vanskelig som mulig for sine motstandere og er lite demokratisk.
Innkalling så tett opp mot som der er lov. Lov å være med digitalt men da får en ikke stemme
Og det er litt avstander der oppe i nord så dette eliminerer mange medlemmer.

Så her kan det fort komme nye gnisninger og demonstrasjoner der oppe

Lasaron

Haugesund og Odd har snudd og er nå mot VAR. Det er ventet at Glimt snur og blir for VAR. Det er spenning knyttet til årsmøtet til Viking i kveld, god grunn til å tro at de snur og blir mot VAR.

Hvis det blir flertall i Norsk Toppfotball for å avvikle VAR, og et stort flertall i eliteserien for å avvikle, og fotballtinget likevel stemmer for å fortsette med VAR - da velger de å inspirere til sivil ulydighet som vil få de til å ønske seg tilbake til fiskekaker. Tror jeg. De må de gjøres oppmerksom på på forhånd, de som eventuelt vil gå inn for å ikke følge flertallet av de som faktisk rammes.

andreas1989

January 14, 2025, 19:59:39 PM #990 Last Edit: January 14, 2025, 20:11:12 PM by andreas1989
Og i et desperat forsøk har Karl Petter Løken vært ute i media med lovnader om at det ikke skal bli så dyrt med VAR, men han kunne vel ikke vise til noe konkret regnestykke?

Blir det slik NFF ønsker så må feks en klubb som KFUM bruke 15% av budsjettet på VAR. Flott det.

Lasaron

Viking er knusende mot VAR!

andreas1989

Rekdal er jo spoton her, det er jo akkurat slik en del i norsk fotball tenker. Demokrati? Det er bare fasade det.

Quote from: VG- Hadde jeg vært styreleder i en klubb og blitt pålagt å ha en annen mening enn jeg har, så hadde jeg trukket meg. Sånn sett burde mange i Fotball-Norge vurdert å trekke seg, melder Kjetil Rekdal i dette VG-intervjuet.

Nixon

Men det er vel demokrati å ta konsekvensen av å være i mindretall i en organisasjon? Han vil jo ikke kneble noen.
Rød makt på Hansa

krakra

Å bli i et verv for å fronte et syn man ikke kan stå inne for har ingenting med demokrati å gjøre. Det er jo noe helt annet.

Nixon

Ja, men det er vel å anerkjenne demokratiet at man heller sier opp enn å motarbeide det, slik for eksempel Glimt holder på med akkurat nå.
Rød makt på Hansa

andreas1989

Demokrati som i å akseptere at flertallet kan ha et annet syn. Å bli sittende er selvfølgelig frivillig, men trolig svært ugunstig.

Lasaron

Hadde jeg vært styreleder i Brann, og vært for VAR, hadde jeg nøyd meg med å stemme etter klubbens vilje og litt sånn der. Og så hadde jeg latt andre delegater kjempe mot VAR.

krakra

Quote from: Nixon on January 14, 2025, 20:59:11 PMJa, men det er vel å anerkjenne demokratiet at man heller sier opp enn å motarbeide det, slik for eksempel Glimt holder på med akkurat nå.
Ja, omkamper med nye "spilleregler" er udemokratisk. Egentlig er omkamper når ingenting har endret seg demokratisk problematisk i seg selv.

Men å trekke seg når man ikke kan stå inne for det flertallet mener er greit. Selv om jeg syns det er litt rart at styreledere i fotballklubber skal være så sinnsykt opptatt av VAR. Får jo en følelse av at de er under press fra noen andre.

Go Up