• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

VAR- tråden

Started by Gulløl, February 13, 2023, 13:03:31 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

ostraume

Er ellers enig i at NFF sin eskalering med p sende spillerne i garderoben er latterlig. Samme med NISO og NFF sine vurderinger av "farlig".

...men så kan vel en kamp bare avbrytes så mange ganger før den avlyses så denne gjentatte kastingen er ikke grei på en flekk.


SÃ¥nn. Da er vel jeg uinnvidde og hjernevasket og gudene vet hva ellers.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Superjack

July 22, 2024, 16:37:24 PM #501 Last Edit: July 22, 2024, 16:51:47 PM by Superjack Reason: Endret
Det er ikke alltid at flertallet står på ytterfløyene. Oftest er flertallet et sted i midten.

Så også her tror jeg.

Mange misliker VAR.
Men jeg tror ikke det er for alle samme grunn.

En del tror jeg er mot VAR fordi det finnes ganger der det er uforståelig hvordan var fungerer, og hvordan var skal fungere.

Andre liker ikke tiden det tar, og så er det dem som mener det ødelegger hele gleden ved mål osv.

Personlig tror jeg det er en sum av alt dette, samt at det ved innføringen av VAR ble gjort konsekvensanalyser av «hva om» situasjoner.


Personlig tror jeg det er et mye større flertall mot aksjoner som stopper kamper, som i gÃ¥r, enn det er personer som er like iherdige motstandere som mener gÃ¥rsdagens situasjon var ok. 


VAR motstanderen må ikke gå i fellen at de ødelegger sin egen sak med å bruke virkemidler som ikle godtas av det store flertall.

Det er ikke uvanlig at frivillige organisasjoner kan ekskludere medlemmer som dem mener skader renommé og omdømme. Og den myndigheten ligger ofte hos styrene. Så i ytterste konsekvens kan de mest militante VAR motstanderene miste sin rett til å tale imot og stemme imot VAR i årsmøtene.
I Brann skal det etter slik jeg forstår kunne tas opp på en generalforsamling eller ekstraordinær generalforsamling om et medlem skal utestenges i ett år.

Andre klubber vet jeg ikke, da jeg ikke klarte  Ã¥ lete opp vedtektene til andre klubber.


 
Brannsupporter.

Wombat

Quote from: Superjack on July 22, 2024, 16:37:24 PMDet er ikke alltid at flertallet står på ytterfløyene. Oftest er flertallet et sted i midten.

Så også her tror jeg.

Mange misliker VAR.
Men jeg tror ikke det er for alle samme grunn.

En del tror jeg er mot VAR fordi det finnes ganger der det er uforståelig hvordan var fungerer, og hvordan var skal fungere.

Andre liker ikke tiden det tar, og så er det dem som mener det ødelegger hele gleden ved mål osv.

Personlig tror jeg det er en sum av alt dette, samt at det ved innføringen av VAR ble gjort konsekvensanalyser av «hva om» situasjoner.


Personlig tror jeg det er et mye større flertall mot aksjoner som stopper kamper, som i gÃ¥r, enn det er personer som er like iherdige motstandere som mener gÃ¥rsdagens situasjon var ok. 


VAR motstanderen må ikke gå i fellen at de ødelegger sin egen sak med å bruke virkemidler som ikle godtas av det store flertall.

Det er ikke uvanlig at frivillige organisasjoner kan ekskludere medlemmer som dem mener skader renommé og omdømme. Og den myndigheten ligger ofte hos styrene. Så i ytterste konsekvens kan de mest militante VAR motstanderene miste sin rett til å tale imot og stemme imot VAR i årsmøtene.
I Brann skal det etter slik jeg forstår kunne tas opp på en generalforsamling eller ekstraordinær generalforsamling om et medlem skal utestenges i ett år.

Andre klubber vet jeg ikke, da jeg ikke klarte  Ã¥ lete opp vedtektene til andre klubber.


 

Siden jeg har vært litt stor i kjeften, en klargjøring. Jeg er motstander av at aksjoner skal stoppe kamper

Men jeg fastholder at det som skjedde på Lerkendal var 100% NFF sin feil, bl.a pga manglende informasjon om konsekvenser. En annen sak er det at NFF helt klart prøver å kneble en "grasrot bevegelse" med slike virkemidler, forkastelig!

La aksjonene fortsette, men ikke til dette punktet, og la de gjerne være kreative (og myke for sikkerhetens skyld, så får ikke NFF noe å sette fingeren på)
Don't bang the drum like monkeys do

mbs

Quote from: andreas1989 on July 22, 2024, 10:49:28 AMFor det første så er det neppe noen som tror at VAR vil avvikles umiddelbart, det man man jobber for er fremtiden og da må det dessverre radikale virkemidler til slik at pampene forstår at dette er alvor og at de har tapt.

Selvfølgelig kjipt for de unge som ikke forstår greien og får opplevelsen sin ødelagt. Men denne kampen kjemper man for deres del også, og en dag kommer de til å forstå det. Så om det blir noen fåtall slike utfall denne høsten, så får det faktisk bare våge seg. Dette er leve eller ikke leve for fotballen.

Så får supportere uten innsyn og forståelse sitte å fordømme "farlige typer" eller "Ultras" som dere av en en eller annen grunn definerer dem som, de er jo også i klart undertall? Denne sporten er skapt av de dere fordømmer og ikke av dere, dere er gratispassasjerer som ikke forstår hvilket skip dere er passasjerer på.

Hva er akseptable virkemidler. Rødt (politisk parti sine forløpere) har alltid hatt væpnet revolusjon som en av sine uttalelser. Skal de 2-5% som stemmer rødt da få bestemme dette. Er det Demokrati?

På et årsmøte i Brann bestemmer medlemmene som stiller. I utgangspunktet max 500, det betyr at det er relativt lett å kuppe i forhold til et snitt på 15.000,- tilskuere.

Norsk toppfotball har sagt at det er deres 32 medlemsklubber som bestemmer med simpelt flertall. Altså 17 klubber må mene og stemme for at Var skal bli avskaffet.

Det er demokrati.

Om Norsk fotball skal bli kamp arena for egne meninger og grupperinger... Da er vi tilbake til 80 tallet og klanen fort. Så lenge en ikke bryter Norsk lov så er alt lov.... Ytringsfrihetene er ganske stor.... Så både abort, homofili, innvandrings begrensning osv kan da meningsbærers uten at det er forbudt.

Er det en politisk og kamp basert supporterkultur vi ønsker?

Neste trekk for NFF om dette fortsetter er å sette kampen til 0-0 og ikke poeng til noen av lagene, ev til de laget som supporterne ikke protesterer.

En bør tenke seg nøye om før en gjør noe som stopper kampen..
CL kvalik til MFK eller Viking pga at Bataljonen stoppet kampen, fin å ha på cven.... Håper du flagger det offentlig på neste jobb intervju.
Er ikke sikker på om jeg ansetter deg da.

Ellers synset jeg lederen av Bataljonen ikke var veldig klar på TV2 i dag.

mbs

Quote from: Erlend on July 22, 2024, 16:00:54 PM
Quote from: ACHTUNG on July 22, 2024, 15:34:08 PMNÃ¥r det gjelder dømming, uavhengig av om har VAR eller ei, sÃ¥ mener jeg det mÃ¥ løsere regler nÃ¥r det kommer til offside. Det kan ikke være slik at om Castro var noen fÃ¥ centimeter foran nÃ¥r de pÃ¥ VAR-rommet har strukket sine linjer og mÃ¥lt, sÃ¥ ender det med offside. Man har ganske løse tøyler pÃ¥ hands, vi ser jo at sÃ¥ lenge armen er foran kroppen eller ikke i en unaturlig posisjon vs kroppen, sÃ¥  dømmes det ikke straffe, pÃ¥ samme mÃ¥te bør det gÃ¥ en grense flere centimeter, ikke 3-5 men 10 cm+ minimum før man reagerer. Lukaku ble jo fradømt 2 mÃ¥l i EM pÃ¥ noen fÃ¥ centimeter offside begge gangene. Ventetiden og det at man mÃ¥ juble to ganger, eventuelt 1 og sÃ¥ forbannelse etter VAR-tommel ned, et har man pÃ¥ mange mÃ¥ter vent seg til, men det er avgjørelsen, de som er alt for marginale som man bør fÃ¥ bort.

Men da blir det jo bare samme forargelsen fordi Castro fÃ¥r godkjent sitt løp som er 9 cm offside mens en annen spiller blir avblÃ¥st for Ã¥ være 11cm offside?  Marginene blir de samme selv om man flytter grensen


Det finnes en fartsgrense og en promillegrense. Bryter du den i trafikken blir du straffet. Det er en regel. Vi ønsker heller ikke at det er lov å snyte litt på skatten eller voldta litt. ( I MFK er det siste lov)
Offside bør ha klare regler hva kroppsdeler gjelder fra sparket på ballen, ja eller nei til offside.
Så vil det alltid være noen spørsmål om involvert i spillet, skjønn.

esp123

Quote from: Wombat on July 22, 2024, 17:47:41 PM
Quote from: Superjack on July 22, 2024, 16:37:24 PMDet er ikke alltid at flertallet står på ytterfløyene. Oftest er flertallet et sted i midten.

Så også her tror jeg.

Mange misliker VAR.
Men jeg tror ikke det er for alle samme grunn.

En del tror jeg er mot VAR fordi det finnes ganger der det er uforståelig hvordan var fungerer, og hvordan var skal fungere.

Andre liker ikke tiden det tar, og så er det dem som mener det ødelegger hele gleden ved mål osv.

Personlig tror jeg det er en sum av alt dette, samt at det ved innføringen av VAR ble gjort konsekvensanalyser av «hva om» situasjoner.


Personlig tror jeg det er et mye større flertall mot aksjoner som stopper kamper, som i gÃ¥r, enn det er personer som er like iherdige motstandere som mener gÃ¥rsdagens situasjon var ok. 


VAR motstanderen må ikke gå i fellen at de ødelegger sin egen sak med å bruke virkemidler som ikle godtas av det store flertall.

Det er ikke uvanlig at frivillige organisasjoner kan ekskludere medlemmer som dem mener skader renommé og omdømme. Og den myndigheten ligger ofte hos styrene. Så i ytterste konsekvens kan de mest militante VAR motstanderene miste sin rett til å tale imot og stemme imot VAR i årsmøtene.
I Brann skal det etter slik jeg forstår kunne tas opp på en generalforsamling eller ekstraordinær generalforsamling om et medlem skal utestenges i ett år.

Andre klubber vet jeg ikke, da jeg ikke klarte  Ã¥ lete opp vedtektene til andre klubber.


 

Siden jeg har vært litt stor i kjeften, en klargjøring. Jeg er motstander av at aksjoner skal stoppe kamper

Men jeg fastholder at det som skjedde på Lerkendal var 100% NFF sin feil, bl.a pga manglende informasjon om konsekvenser. En annen sak er det at NFF helt klart prøver å kneble en "grasrot bevegelse" med slike virkemidler, forkastelig!

La aksjonene fortsette, men ikke til dette punktet, og la de gjerne være kreative (og myke for sikkerhetens skyld, så får ikke NFF noe å sette fingeren på)
Det ble visstnok advart flere ganger over høytaleranlegget om konsekvensene. Men aksjonene fortsatte likevel.

Corran

Det skal sies at uttalelsene til fotballforbundet og andre forkant ført jo til at det ble mer demonstrasjoner på rbk - lsk kampen enn først tenkt.
Så her må som sagt alle parter ta sin del av skylden.

Og igjen siden eg ser spesielt Achtung bruker dette som et argument så er også NSA og LSK sin supporter ledelse i mot at det ble kastet bluss/røyk inn på banen.
SÃ¥ ikke bruk dette som et argument mot de som i likhet med deg/dere er i mot at det ble gjort.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

BrannAnd

Quote from: esp123 on July 22, 2024, 19:20:29 PMDet ble visstnok advart flere ganger over høytaleranlegget om konsekvensene. Men aksjonene fortsatte likevel.
temmer. Det ble advart at om det kastes mer gjenstander på banen vil kampen bli avbrutt, etter den andre gangen hvor det ble kastet røykbomber på banen. Deretter kastet LSK-fansen et par tennisballer senere, hvor speaker var veldig tydelig på at kampen ville bli avlyst neste gang ting ble kastet på banen. Tror egentlig kampen skulle ha blitt avbrutt der, men Saghi så gjennom fingrene på det. Den gangen ble spillerne heller ikke tatt i garderoben. Like etter kastet RBK-fansen masse tennisballer. Tror både LSK- og RBK-fansen var veldig klar over at kampen ville bli avlyst der og da når de kjørte på etter røykbombene.

Ja, jeg opplever absolutt at NFF eskalerte situasjonen med å gå ut så hardt i forkant og med å ta spillerne i garderoben. Jeg synes samtidig ikke at man kan si at det kun var NFF sin skyld pga. manglende informasjon om konsekvenser. For å underbygge det var jo Twitter full av tweets fra diverse fans som var der at de hadde "vunnet" når kampen ble avbrutt.

Corran

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Superjack

Quote from: Wombat on July 22, 2024, 17:47:41 PM
Quote from: Superjack on July 22, 2024, 16:37:24 PMDet er ikke alltid at flertallet står på ytterfløyene. Oftest er flertallet et sted i midten.

Så også her tror jeg.

Mange misliker VAR.
Men jeg tror ikke det er for alle samme grunn.

En del tror jeg er mot VAR fordi det finnes ganger der det er uforståelig hvordan var fungerer, og hvordan var skal fungere.

Andre liker ikke tiden det tar, og så er det dem som mener det ødelegger hele gleden ved mål osv.

Personlig tror jeg det er en sum av alt dette, samt at det ved innføringen av VAR ble gjort konsekvensanalyser av «hva om» situasjoner.


Personlig tror jeg det er et mye større flertall mot aksjoner som stopper kamper, som i gÃ¥r, enn det er personer som er like iherdige motstandere som mener gÃ¥rsdagens situasjon var ok. 


VAR motstanderen må ikke gå i fellen at de ødelegger sin egen sak med å bruke virkemidler som ikle godtas av det store flertall.

Det er ikke uvanlig at frivillige organisasjoner kan ekskludere medlemmer som dem mener skader renommé og omdømme. Og den myndigheten ligger ofte hos styrene. Så i ytterste konsekvens kan de mest militante VAR motstanderene miste sin rett til å tale imot og stemme imot VAR i årsmøtene.
I Brann skal det etter slik jeg forstår kunne tas opp på en generalforsamling eller ekstraordinær generalforsamling om et medlem skal utestenges i ett år.

Andre klubber vet jeg ikke, da jeg ikke klarte  Ã¥ lete opp vedtektene til andre klubber.


 

Siden jeg har vært litt stor i kjeften, en klargjøring. Jeg er motstander av at aksjoner skal stoppe kamper

Men jeg fastholder at det som skjedde på Lerkendal var 100% NFF sin feil, bl.a pga manglende informasjon om konsekvenser. En annen sak er det at NFF helt klart prøver å kneble en "grasrot bevegelse" med slike virkemidler, forkastelig!

La aksjonene fortsette, men ikke til dette punktet, og la de gjerne være kreative (og myke for sikkerhetens skyld, så får ikke NFF noe å sette fingeren på)


Enig her.
Brannsupporter.

Norlings Hund 2

July 23, 2024, 00:06:43 AM #510 Last Edit: July 23, 2024, 00:21:20 AM by Norlings Hund 2
Flertallet mot VAR i mange av klubbene er vel et resultat av mobilisering og at folk meldte seg inn med det formål å stemme mot VAR på årsmøte?

Jeg tror VAR-motstanderne overvurderer motstanden mot VAR, de aller fleste sitter nok på gjerdet. Hvis det fortsetter med aksjoner som den i Trondheim, skal man ikke se bort fra at mange av de som sitter på gjerdet, sammen med VAR-forkjemperne går til motaksjon for å vende om flertallet av stemmene og få en slutt på tullet. Det vil man vel unngå?

Jeg er blant sistnevnte.

Lasaron

Hei, dere her inne som er for VAR. Hva syns dere om at scoring er redusert til en søknad om mål?
Tren på langskudd

Wombat

July 23, 2024, 07:15:01 AM #512 Last Edit: July 23, 2024, 07:52:41 AM by Wombat
Quote from: esp123 on July 22, 2024, 19:20:29 PM
Quote from: Wombat on July 22, 2024, 17:47:41 PM
Quote from: Superjack on July 22, 2024, 16:37:24 PMDet er ikke alltid at flertallet står på ytterfløyene. Oftest er flertallet et sted i midten.

Så også her tror jeg.

Mange misliker VAR.
Men jeg tror ikke det er for alle samme grunn.

En del tror jeg er mot VAR fordi det finnes ganger der det er uforståelig hvordan var fungerer, og hvordan var skal fungere.

Andre liker ikke tiden det tar, og så er det dem som mener det ødelegger hele gleden ved mål osv.

Personlig tror jeg det er en sum av alt dette, samt at det ved innføringen av VAR ble gjort konsekvensanalyser av «hva om» situasjoner.


Personlig tror jeg det er et mye større flertall mot aksjoner som stopper kamper, som i gÃ¥r, enn det er personer som er like iherdige motstandere som mener gÃ¥rsdagens situasjon var ok. 


VAR motstanderen må ikke gå i fellen at de ødelegger sin egen sak med å bruke virkemidler som ikle godtas av det store flertall.

Det er ikke uvanlig at frivillige organisasjoner kan ekskludere medlemmer som dem mener skader renommé og omdømme. Og den myndigheten ligger ofte hos styrene. Så i ytterste konsekvens kan de mest militante VAR motstanderene miste sin rett til å tale imot og stemme imot VAR i årsmøtene.
I Brann skal det etter slik jeg forstår kunne tas opp på en generalforsamling eller ekstraordinær generalforsamling om et medlem skal utestenges i ett år.

Andre klubber vet jeg ikke, da jeg ikke klarte  Ã¥ lete opp vedtektene til andre klubber.


 

Siden jeg har vært litt stor i kjeften, en klargjøring. Jeg er motstander av at aksjoner skal stoppe kamper

Men jeg fastholder at det som skjedde på Lerkendal var 100% NFF sin feil, bl.a pga manglende informasjon om konsekvenser. En annen sak er det at NFF helt klart prøver å kneble en "grasrot bevegelse" med slike virkemidler, forkastelig!

La aksjonene fortsette, men ikke til dette punktet, og la de gjerne være kreative (og myke for sikkerhetens skyld, så får ikke NFF noe å sette fingeren på)
Det ble visstnok advart flere ganger over høytaleranlegget om konsekvensene. Men aksjonene fortsatte likevel.

Den er grei, det vet vi alle

Det var første gang det ble opplyst om til supportere, lytt til siste "spiss vinkel" så forklares det godt der hvordan den nye "politikken" ble presentert overfor journalister etc kort tid før kamp (ellers en grei episode hvor man bl.a diskuterer SKBs overgangspolitikk i forbindelse med svikerens overgang). Da blir det for seint
Don't bang the drum like monkeys do

ostraume

Aftenposten anbefaler på lederplass(!) å gi 0 poeng til begge lag fra kampen på Lerkendal:
https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/kwwOoj/gi-null-poeng-til-fiskekakemobben

Et lite utdrag som jeg tipper mange nikker til:

"Det finnes gode argumenter for å droppe videodømming, slik Aftenposten har argumentert for tidligere. Filmopptak gir ingen garanti mot uriktige avgjørelser. Dessuten er øyeblikksbegeistringen viktig. Det er stusslig når den spontane gleden ved scoringer blir ødelagt av langdryg saksbehandling i minuttene etter.

Men avgjørelsen i denne saken må tas på alminnelig, demokratisk vis."
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Wombat

Voksent fra rbk styreleder.... Og ja, det var et eksempel på ironi/sarkasme
Regner med det vil bli husket ved neste valg av styreleder


https://www.adressa.no/sport/fotball/i/yEEdGA/rbk-sjefen-varsler-utestengelser-nok-er-nok
Don't bang the drum like monkeys do

Erlend

Ja, når man ødelegger kvelden for 10 000 mennesker så er det faktisk rett og rimelig at det får konsekvenser

Wombat

Quote from: Erlend on July 23, 2024, 09:28:35 AMJa, når man ødelegger kvelden for 10 000 mennesker så er det faktisk rett og rimelig at det får konsekvenser

Forskjell på at ting får konsekvenser, og at man annonserer aktiv forfølgelse slik dette må forstås som. Tenker frøkna sikter mot NFF jobb i fremtiden

Regner med at du generelt er motstander av sivil ulydighet siden argumentasjonen din kan brukes for et utall saker, og aksjoner generelt i samfunnet. Bra for deg
Don't bang the drum like monkeys do

Christian

Quote from: Wombat on July 23, 2024, 09:33:25 AMRegner med at du generelt er motstander av sivil ulydighet siden argumentasjonen din kan brukes for et utall saker, og aksjoner generelt i samfunnet. Bra for deg
Sivil ulydighet har jo som regel konsekvenser. Ulovlige demonstrasjoner og aksjoner straffes med bøter. Det er helt vanlig. At RBK sanksjonerer slike aksjoner er også helt naturlig. Det er ikke fritt fram.

Meningsytringer er en ting, men sabotasje av et arrangement noe ganske annet.

Wombat

Quote from: Christian on July 23, 2024, 09:57:22 AM
Quote from: Wombat on July 23, 2024, 09:33:25 AMRegner med at du generelt er motstander av sivil ulydighet siden argumentasjonen din kan brukes for et utall saker, og aksjoner generelt i samfunnet. Bra for deg
Sivil ulydighet har jo som regel konsekvenser. Ulovlige demonstrasjoner og aksjoner straffes med bøter. Det er helt vanlig. At RBK sanksjonerer slike aksjoner er også helt naturlig. Det er ikke fritt fram.

Meningsytringer er en ting, men sabotasje av et arrangement noe ganske annet.

Nå skrev jeg ingenting om at sivil ulydighet generelt ikke får konsekvenser. Jeg skrev at argumentasjon kunne brukes uansett hva man aksjonerer mot/for

Det er uansett en forskjell, og det finnes andre måter å angripe et problem på ved siden av det å aktivt gå etter supportere som protesterer. Det viser f.eks FKH styreleder sine uttalelser ganske klart.

Styreleder i rbk derimot viser seg som en løperjente for NFF (for ordens skyld, tilsvarende som en løpergutt om noen skulle tenke sexistisk etc)
Don't bang the drum like monkeys do

Erlend

Quote from: Wombat on July 23, 2024, 09:33:25 AMRegner med at du generelt er motstander av sivil ulydighet siden argumentasjonen din kan brukes for et utall saker, og aksjoner generelt i samfunnet. Bra for deg

Jeg støttet at for eksempel de som kastet maling pÃ¥ statuene i Vigelandsparken fikk fengsel ja, samme med de mest ivrige Fosen-demonstrantene som ikke ga seg samme hvor mye politiet advarte de.  Det er faktisk ikke sÃ¥nn at Ã¥ kalle noe sivil ulydighet gir deg et frikort til Ã¥ gjøre hva du vil.  

Jeg synes jeg betaler for mye skatt, men det er jo ikke sÃ¥nn at jeg da bare kan kalle det sivil ulydighet og la være Ã¥ betale sÃ¥ er jeg fritatt fra konsekvensene.  Derimot kan jeg prøve Ã¥ fÃ¥ til en endring gjennom stemmeseddelen

Wombat

July 23, 2024, 10:25:30 AM #520 Last Edit: July 23, 2024, 10:37:18 AM by Wombat
Quote from: Erlend on July 23, 2024, 10:10:52 AM
Quote from: Wombat on July 23, 2024, 09:33:25 AMRegner med at du generelt er motstander av sivil ulydighet siden argumentasjonen din kan brukes for et utall saker, og aksjoner generelt i samfunnet. Bra for deg

Jeg støttet at for eksempel de som kastet maling pÃ¥ statuene i Vigelandsparken fikk fengsel ja, samme med de mest ivrige Fosen-demonstrantene som ikke ga seg samme hvor mye politiet advarte de.  Det er faktisk ikke sÃ¥nn at Ã¥ kalle noe sivil ulydighet gir deg et frikort til Ã¥ gjøre hva du vil. 

Jeg synes jeg betaler for mye skatt, men det er jo ikke sÃ¥nn at jeg da bare kan kalle det sivil ulydighet og la være Ã¥ betale sÃ¥ er jeg fritatt fra konsekvensene.  Derimot kan jeg prøve Ã¥ fÃ¥ til en endring gjennom stemmeseddelen

Da leste jeg deg godt ja, og tenker vi lar dette ligge siden det ikke fører noensteds, og diskusjonen vil ende opp med å bli adskillig "dypere" enn hva man bør ha i en VAR tråd i et fotballforum

Men noen tanker du kanskje kan gjøre deg

Arbeiderrettigheter ble stort sett presset frem med sivil ulydighet, aka streik - De som hadde loven på sin side, myndighetene, drepte arbeidere over hele globen for å hindre reformer, også i Norge

At kvinner fikk stemmerett, noen steder senere enn andre, var et direkte resultat av sivil ulydighet - Samme her, mennesker ble fengslet, torturert og drept for deres ulydighet

Dette 2 eksempler, det finnes mange, felles er at flertallet (slike som deg) fordømte aksjonene og protestene.
Poenget er at samfunnet sjelden endres via stemmeseddel siden øvrighet alltid vil være øvrighet, og vil naturligvis verne om egne interesser til endring presses frem.

Bare et apropos til din vilje til å støtte de som beviselig gang på gang går mot folkets interesser, det være seg for skatt, natur, eller fotball...
Don't bang the drum like monkeys do

Erlend

Du fÃ¥r dra frem sÃ¥ mange 100 Ã¥r gamle "paralleller" du bare vil, Norge i dag er et helt annet samfunn.  Det er heller ingen menneskerett Ã¥ gÃ¥ pÃ¥ fotballkamp.  AngÃ¥ende folkets vilje sÃ¥ kunne man jo tenkt seg at man tar en folkeavstemning blant de rundt 10 000 som var der og fikk kvelden ødelagt og spørre om man ønsker en utestengelse av skyldige personer.  Det hadde nok blitt et rungende ja.  Men da hadde nok ikke folkets vilje vært sÃ¥ viktig lenger tenker jeg

Wombat

Quote from: Erlend on July 23, 2024, 11:05:03 AMDu fÃ¥r dra frem sÃ¥ mange 100 Ã¥r gamle "paralleller" du bare vil, Norge i dag er et helt annet samfunn.  Det er heller ingen menneskerett Ã¥ gÃ¥ pÃ¥ fotballkamp.  AngÃ¥ende folkets vilje sÃ¥ kunne man jo tenkt seg at man tar en folkeavstemning blant de rundt 10 000 som var der og fikk kvelden ødelagt og spørre om man ønsker en utestengelse av skyldige personer.  Det hadde nok blitt et rungende ja.  Men da hadde nok ikke folkets vilje vært sÃ¥ viktig lenger tenker jeg

Du har helt rett, Norge er dessverre et helt annet samfunn

Et samfunn der storebror vet best, fordi individet egentlig er små barn som må passes på. Et samfunn som er så passifisert at de kunne utryddet alle med rødt hår uten at noen hadde reagert noe særlig. Hvor media forteller slike som deg hva du skal tenke og bry deg om, og hvor kampvilje for viktige saker er 0.
Vi er så komfortable der vi sitter med iphone og 70" tv at noe annet er ikke så viktig, vi er jo tross alt fri... Fri fordi våre ledere, enten i samfunn eller fotball, skriker demokrati ved hver anledning

Jeg er glad jeg har andre standarder enn slike som deg som har en overdreven tro til "ledelsen", jeg er glad jeg ikke har mange år igjen, for slik vi har utviklet oss har jeg en klar formening om hvor vi er på vei!
Don't bang the drum like monkeys do

olebrann3

Quote from: Lasaron on July 23, 2024, 06:41:03 AMHei, dere her inne som er for VAR. Hva syns dere om at scoring er redusert til en søknad om mål?

Jeg er for VAR. Når Brann scorer mål jubler jeg på akkurat samme måtte som før VAR. Om jeg ser en tydelig offside eller en annen grunn som gir meg sterk mistanke om at målet ikke blir stående er det litt mindre feiring. Men det var det før også. I noen tilfeller før VAR måtte dommer ut å diskutere med linjedommer før de falt ned på mål eller ikke, har garantert gått over minuttet på slike i venting også.

Når VAR evt godkjenner målet så kan jeg juble enda en gang. Om motstander scorer mål og det sjekkes på VAR og blir annulert, så kan jeg både juble for at målet blir tatt vekk og for at det igjen blir bevist at nivået på dommerene er så svakt at de trengte hjelpen.

Men som de fleste som er for VAR så mener jeg det trengs en del endringer. Som jeg tror og håper at vil komme.

Lasaron

Ole, har du registrert at vi veldig mye oftere enn før må vente på godkjenning? Og at det plutselig viser seg at de vurderer noe som kan ha skjedd i forkant, som vi publikum ikke har lagt merke til?
Tren på langskudd

olebrann3

Selvsagt. Alle mål blir sjekket. Og noen ganger finner de unødvendige situasjoner å annulere for. Det er en av tingene med VAR som kan forbedres. Men selv om alle mål blir sjekket så er de fleste sjekker over relativt fort. Er det en åpenbar hands eller en offside i oppbyggingen til målet er det helt riktig å annulere.

Når vi har fått slike mål i mot tidligere, så har jeg gått hele uken etterpå og tenkt på hvordan dommeren ikke så de. Når sesonger er over tenker enn tilbake til «hadde det ikke vært for den og den situasjonen så hadde vi...»

kabelmann

Jeg er for VAR, men håper de klarer å få fortgang på avgjørelsene og at feilprosenten går ned. Om det ved et fremtidig årsmøte vil komme opp igjen om klubben skal fortsette å jobbe mot VAR, så vil jeg stille og stemme mot. Om det samme skulle skje på stadion som det skjedde mellom RBK og LSK, så vil det ikke forundre meg veldig om det vil mobiliseres motsatt av hva det gjorde på forrige årsmøte.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Wombat

Yay or nay til VAR er egentlig uvesentlig, alle bør lese denne uttalelsen om aksjoner og VAR

Så slipper man å komme med påstander som ikke er helt reelle fra begge sider (nå var jeg snill..)

https://www.fotballsupporter.no/category/nyheter/
Don't bang the drum like monkeys do

Lasaron

Men selv om tidsbruken går ned, noe som vil være bra, så vil fortsatt scoring være redusert til søknad om mål. At det noen ganger avgjøres kjapt, betyr lite. Det er det at vi vet det_kan_ ta lang tid som ødelegger eller reduserer øyeblikket.
Tren på langskudd

Christian

Quote from: Lasaron on July 23, 2024, 13:43:13 PMMen selv om tidsbruken går ned, noe som vil være bra, så vil fortsatt scoring være redusert til søknad om mål. At det noen ganger avgjøres kjapt, betyr lite. Det er det at vi vet det_kan_ ta lang tid som ødelegger eller reduserer øyeblikket.
Tja... Mål har jo alltid måtte vente på godkjenning fra dommer. Med VAR går det litt tregere. Noen ganger veldig mye tregere.

Satt på spissen...

Christian

Quote from: Wombat on July 23, 2024, 12:44:07 PMYay or nay til VAR er egentlig uvesentlig, alle bør lese denne uttalelsen om aksjoner og VAR

Så slipper man å komme med påstander som ikke er helt reelle fra begge sider (nå var jeg snill..)

https://www.fotballsupporter.no/category/nyheter/

Nå kan det se ut som om Cato Haug i NTF har forsøkt seg på en litt mer moderat tone:

QuoteNTF opplever at motstanden mot VAR har økt, men det har ikke blitt registrert inn en sak til organisasjonen.

- Den dagen det skulle komme opp en sak på vårt eiermøte, så vil flertallet bestemme, både i VAR-saken og i andre større saker. Eierskapet bestemmer som i et hvilket som helst organisasjonsdemokrati.

Når det gjelder VAR sin framtid i norsk fotball forteller Haug at det er Norges Fotballforbund som tar avgjørelsen.

- Det er ikke vi i NTF som bestemmer om det skal være VAR eller ikke. Våre eiere (32 klubber) vil i en slik sak helt sikkert bli spurt av NFF om vårt syn og derigjennom stemme over det. Vi ville deretter sende det flertallet bestemmer til NFF. På Forbundstinget møter den enkelte klubb og NTF har ikke selvstendig stemmerett der.
https://www.tv2.no/sport/fotball/splid-mellom-supportere-og-ntf-det-har-jeg-aldri-sagt/16862005/

Det er kanskje et steg i riktig retning. Et neste steg må være at en av klubbene som har forpliktet seg til å jobbe for avvikling melder inn en sak.

Er det den type framgang aksjonistene ønsker eller kreves det noe mer? Hva er egentlig kravene? Sånn utover at VAR må fjernes?

Henki

Quote from: olebrann3 on July 23, 2024, 11:28:34 AM
Quote from: Lasaron on July 23, 2024, 06:41:03 AMHei, dere her inne som er for VAR. Hva syns dere om at scoring er redusert til en søknad om mål?

Jeg er for VAR. Når Brann scorer mål jubler jeg på akkurat samme måtte som før VAR. Om jeg ser en tydelig offside eller en annen grunn som gir meg sterk mistanke om at målet ikke blir stående er det litt mindre feiring. Men det var det før også. I noen tilfeller før VAR måtte dommer ut å diskutere med linjedommer før de falt ned på mål eller ikke, har garantert gått over minuttet på slike i venting også.

Når VAR evt godkjenner målet så kan jeg juble enda en gang. Om motstander scorer mål og det sjekkes på VAR og blir annulert, så kan jeg både juble for at målet blir tatt vekk og for at det igjen blir bevist at nivået på dommerene er så svakt at de trengte hjelpen.

Men som de fleste som er for VAR så mener jeg det trengs en del endringer. Som jeg tror og håper at vil komme.


Ja, at VAR er et system som bør reformeres og endres på tror jeg svært mange av oss som ønsker VAR er helt enig i. Selv har jeg tenkt at disse endringene kunne vært smarte:

- Grunnregelen må være at dommerne "gis tilbake" skjønnsavgjørelsene. Det ser vi f.eks. tydelig i forbindelse med handsavgjørelser. Reglene er vanskelig å forholde seg til, vi ser at det gjøres helt forskjellige avgjørelser fra kamp til kamp. Da kan det være like greit at det er dommerens skjønn der og da som skal avgjøre. Kanskje kunne man se for seg at VAR ikke skal kobles inn ved hands med mindre det viser seg at ballen faktisk ikke var borti hånden i det hele tatt? Den avgjørelsen vil ofte være mulig å gjøre kjapt, og det vil ikke være nødvendig for dommeren å gå til skjermen for å se selv.

Ved å la være å gripe inn i dommernes skjønnsavgjørelser vil man fjerne en stor del av de situasjonene som VAR i dag griper inn i.

- Ved offside vil det jo være vanskeligere å skulle "mykne opp". Enten er man jo i offside, eller så er man det ikke. Men det burde ihvertfall være mulig å stille krav om at en avgjørelse skal tas raskt. Er offsiden så vanskelig å ta at man ikke kan gjøre det rimelig raskt bør fordelen gis til det angripende laget. Det er uansett svært viktig for fotballen at man unngår situasjoner som f.eks. da Bendtner var fem meter offside på Stadion for noen år siden. Det er også åpenbart viktig at publikum ikke skal vente lenge på en avgjørelse.

- VAR bør være tilgjengelig dersom en spiller utfører vold mot en annen spiller og det ikke fanges opp av dommerteamet. Ingen er tjent med at den typen brudd på reglene ikke får umiddelbare konsekvenser. VAR bør også brukes dersom noen utfører farlige taklinger som kvalifiserer til rødt kort og det ikke fanges opp. Det er blitt snakket mye om spillernes sikkerhet i de siste dagene, denne typen situasjoner handler definitivt om det.

- Åpenbare forsøk på juks (filming, viljehands for å forhindre scoring) bør man ha løsninger for å kunne ta. Men det skal være åpenbart, og grunnregelen skal være at dommerens skjønn er det som skal vektlegges. Det bør også fortsatt være mulig for VAR å gi beskjed dersom feil spiller får rødt kort. Ingen er tjent med at feil spiller blir utvist.

Dersom noen hadde sett for sett at VAR skulle løse alle utfordringer med dommeravgjørelser var jo det selvsagt naivt. Skjønnsavgjørelser vil man måtte ta uansett. Dette var ihvertfall noen kjappe tanker om hvordan man kunne gått frem for å lage en ny VAR-praksis. Sikkert ikke perfekt, og kanskje har noen andre forslag.
Ballen skal fremover!

Wombat

Quote from: Christian on July 23, 2024, 15:19:31 PM
Quote from: Wombat on July 23, 2024, 12:44:07 PMYay or nay til VAR er egentlig uvesentlig, alle bør lese denne uttalelsen om aksjoner og VAR

Så slipper man å komme med påstander som ikke er helt reelle fra begge sider (nå var jeg snill..)

https://www.fotballsupporter.no/category/nyheter/

Nå kan det se ut som om Cato Haug i NTF har forsøkt seg på en litt mer moderat tone:

QuoteNTF opplever at motstanden mot VAR har økt, men det har ikke blitt registrert inn en sak til organisasjonen.

- Den dagen det skulle komme opp en sak på vårt eiermøte, så vil flertallet bestemme, både i VAR-saken og i andre større saker. Eierskapet bestemmer som i et hvilket som helst organisasjonsdemokrati.

Når det gjelder VAR sin framtid i norsk fotball forteller Haug at det er Norges Fotballforbund som tar avgjørelsen.

- Det er ikke vi i NTF som bestemmer om det skal være VAR eller ikke. Våre eiere (32 klubber) vil i en slik sak helt sikkert bli spurt av NFF om vårt syn og derigjennom stemme over det. Vi ville deretter sende det flertallet bestemmer til NFF. På Forbundstinget møter den enkelte klubb og NTF har ikke selvstendig stemmerett der.
https://www.tv2.no/sport/fotball/splid-mellom-supportere-og-ntf-det-har-jeg-aldri-sagt/16862005/

Det er kanskje et steg i riktig retning. Et neste steg må være at en av klubbene som har forpliktet seg til å jobbe for avvikling melder inn en sak.

Er det den type framgang aksjonistene ønsker eller kreves det noe mer? Hva er egentlig kravene? Sånn utover at VAR må fjernes?

Tja, kanskje jeg er smartere enn gjennomsnittet, for jeg forstod veldig godt i uttalelsen hva som "kreves", selv om jeg nok ville brukt ordet forventes

Ellers er det jo verdt å få med seg at, i motsetning til mange VAR forkjemperers mening, så går ikke NSA inn for å avbryte kamper, eller ha noe annet enn en demokratisk prosess. Kanskje noe å ta til seg for enkelte
Don't bang the drum like monkeys do

Wombat

Quote from: Henki on July 23, 2024, 16:47:13 PM
Quote from: olebrann3 on July 23, 2024, 11:28:34 AM
Quote from: Lasaron on July 23, 2024, 06:41:03 AMHei, dere her inne som er for VAR. Hva syns dere om at scoring er redusert til en søknad om mål?

Jeg er for VAR. Når Brann scorer mål jubler jeg på akkurat samme måtte som før VAR. Om jeg ser en tydelig offside eller en annen grunn som gir meg sterk mistanke om at målet ikke blir stående er det litt mindre feiring. Men det var det før også. I noen tilfeller før VAR måtte dommer ut å diskutere med linjedommer før de falt ned på mål eller ikke, har garantert gått over minuttet på slike i venting også.

Når VAR evt godkjenner målet så kan jeg juble enda en gang. Om motstander scorer mål og det sjekkes på VAR og blir annulert, så kan jeg både juble for at målet blir tatt vekk og for at det igjen blir bevist at nivået på dommerene er så svakt at de trengte hjelpen.

Men som de fleste som er for VAR så mener jeg det trengs en del endringer. Som jeg tror og håper at vil komme.


Ja, at VAR er et system som bør reformeres og endres på tror jeg svært mange av oss som ønsker VAR er helt enig i. Selv har jeg tenkt at disse endringene kunne vært smarte:

- Grunnregelen må være at dommerne "gis tilbake" skjønnsavgjørelsene. Det ser vi f.eks. tydelig i forbindelse med handsavgjørelser. Reglene er vanskelig å forholde seg til, vi ser at det gjøres helt forskjellige avgjørelser fra kamp til kamp. Da kan det være like greit at det er dommerens skjønn der og da som skal avgjøre. Kanskje kunne man se for seg at VAR ikke skal kobles inn ved hands med mindre det viser seg at ballen faktisk ikke var borti hånden i det hele tatt? Den avgjørelsen vil ofte være mulig å gjøre kjapt, og det vil ikke være nødvendig for dommeren å gå til skjermen for å se selv.

Ved å la være å gripe inn i dommernes skjønnsavgjørelser vil man fjerne en stor del av de situasjonene som VAR i dag griper inn i.

- Ved offside vil det jo være vanskeligere å skulle "mykne opp". Enten er man jo i offside, eller så er man det ikke. Men det burde ihvertfall være mulig å stille krav om at en avgjørelse skal tas raskt. Er offsiden så vanskelig å ta at man ikke kan gjøre det rimelig raskt bør fordelen gis til det angripende laget. Det er uansett svært viktig for fotballen at man unngår situasjoner som f.eks. da Bendtner var fem meter offside på Stadion for noen år siden. Det er også åpenbart viktig at publikum ikke skal vente lenge på en avgjørelse.

- VAR bør være tilgjengelig dersom en spiller utfører vold mot en annen spiller og det ikke fanges opp av dommerteamet. Ingen er tjent med at den typen brudd på reglene ikke får umiddelbare konsekvenser. VAR bør også brukes dersom noen utfører farlige taklinger som kvalifiserer til rødt kort og det ikke fanges opp. Det er blitt snakket mye om spillernes sikkerhet i de siste dagene, denne typen situasjoner handler definitivt om det.

- Åpenbare forsøk på juks (filming, viljehands for å forhindre scoring) bør man ha løsninger for å kunne ta. Men det skal være åpenbart, og grunnregelen skal være at dommerens skjønn er det som skal vektlegges. Det bør også fortsatt være mulig for VAR å gi beskjed dersom feil spiller får rødt kort. Ingen er tjent med at feil spiller blir utvist.

Dersom noen hadde sett for sett at VAR skulle løse alle utfordringer med dommeravgjørelser var jo det selvsagt naivt. Skjønnsavgjørelser vil man måtte ta uansett. Dette var ihvertfall noen kjappe tanker om hvordan man kunne gått frem for å lage en ny VAR-praksis. Sikkert ikke perfekt, og kanskje har noen andre forslag.

Se der ja, da har vi en god løsning for hvordan VAR skal være(?). Om jeg nå spør neste VAR sympatisør vil svaret være identisk? Vil NFF ta det til seg? Eller har du bare laget deg ett rosa drømmescenario som passer inn i din verdensoppfatning, og hva rettferdighet egentlig er?

Personlig ville jeg aldri vært foruten Guds hånd, og diskusjonene den har ført med seg i tiår. Det var et minne, det finnes mange fler.

Nei takk til A4 fotball med låste rammer rundt, med all verdens tek som måler den minste feil, da er magien død
Don't bang the drum like monkeys do

Henki

Quote from: Wombat on July 23, 2024, 17:12:48 PMSe der ja, da har vi en god løsning for hvordan VAR skal være(?). Om jeg nå spør neste VAR sympatisør vil svaret være identisk? Vil NFF ta det til seg? Eller har du bare laget deg ett rosa drømmescenario som passer inn i din verdensoppfatning, og hva rettferdighet egentlig er?

Personlig ville jeg aldri vært foruten Guds hånd, og diskusjonene den har ført med seg i tiår. Det var et minne, det finnes mange fler.

Nei takk til A4 fotball med låste rammer rundt, med all verdens tek som måler den minste feil, da er magien død

Jeg har ikke rukket å kontakte føringsoffiseren min i NFF om forslaget, men jeg ser for meg at jeg sender det avgårde i morgen. Men fra spøk til alvor, det er nok sikkert forskjellige meninger om hvordan VAR kunne vært gjennomført på en bedre måte enn i dag. Dette var ett forslag. Er det sånn at alle som er negative til VAR har helt identisk oppfattelse som deg?

Vi kunne sikkert også diskutert "min verdensoppfatning" og min oppfatning av "hva rettferdighet egentlig er", men skal vi ikke heller bare holde oss til det denne tråden handler om?
Ballen skal fremover!

Wombat

Quote from: Henki on July 23, 2024, 17:29:56 PM
Quote from: Wombat on July 23, 2024, 17:12:48 PMSe der ja, da har vi en god løsning for hvordan VAR skal være(?). Om jeg nå spør neste VAR sympatisør vil svaret være identisk? Vil NFF ta det til seg? Eller har du bare laget deg ett rosa drømmescenario som passer inn i din verdensoppfatning, og hva rettferdighet egentlig er?

Personlig ville jeg aldri vært foruten Guds hånd, og diskusjonene den har ført med seg i tiår. Det var et minne, det finnes mange fler.

Nei takk til A4 fotball med låste rammer rundt, med all verdens tek som måler den minste feil, da er magien død

Jeg har ikke rukket å kontakte føringsoffiseren min i NFF om forslaget, men jeg ser for meg at jeg sender det avgårde i morgen. Men fra spøk til alvor, det er nok sikkert forskjellige meninger om hvordan VAR kunne vært gjennomført på en bedre måte enn i dag. Dette var ett forslag. Er det sånn at alle som er negative til VAR har helt identisk oppfattelse som deg?

Vi kunne sikkert også diskutert "min verdensoppfatning" og min oppfatning av "hva rettferdighet egentlig er", men skal vi ikke heller bare holde oss til det denne tråden handler om?

Aksjonsform, og hvor langt man skal strekke det er det nok mange oppfatninger rundt, men jeg tror at oppfatningene om hvorfor på min side er ganske gjengs

Jeg tok din verdensoppfatning fordi det virker som alle dere har en egen ide om hvordan det skal være, litt som når man diskuterer hvem som skal være 6er i en annen tråd. Fantasier basert på en rettferdighetssans som er indoktrinert av media/NFF, så det eneste jeg hører er 1000 forslag om hva den bør være, ingen forslag om hvordan man skal komme dit, og ellers lite om hva som gjør den bra akkurat nå. Og da så bra at det er verdt å gå videre med det
Don't bang the drum like monkeys do

olebrann3

Gode forslag fra Henki.

At det blir helt som han ønsker blir det sikkert ikke. Men veldig mange ønsker endringer på de samme punktene. Derfor tenker jeg at mange av de punktene vil endres til noe bedre enn det er idag.

Når det gjelder Maradonas mål skulle jeg helst ønske det hadde blitt annullert. Hadde sikkert vært veldig kjekt at et slikt mål rett foran frydenbø hadde blitt godkjent og avgjort at Brann ikke tok gull eller røk i siste hinder til Champions League.

Henki

Quote from: Wombat on July 23, 2024, 17:36:08 PMAksjonsform, og hvor langt man skal strekke det er det nok mange oppfatninger rundt, men jeg tror at oppfatningene om hvorfor på min side er ganske gjengs

Jeg tok din verdensoppfatning fordi det virker som alle dere har en egen ide om hvordan det skal være, litt som når man diskuterer hvem som skal være 6er i en annen tråd. Fantasier basert på en rettferdighetssans som er indoktrinert av media/NFF, så det eneste jeg hører er 1000 forslag om hva den bør være, ingen forslag om hvordan man skal komme dit, og ellers lite om hva som gjør den bra akkurat nå. Og da så bra at det er verdt å gå videre med det

Jeg tror ikke det er slik at det er ytterpunktene i denne saken som er det som representerer "folk flest". Som i veldig mange saker tror jeg flertallet befinner seg ett eller annet sted midt i mellom og at viljen til kompromiss er større enn man skulle tro når man lytter til dem som roper høyest og tar mest oppmerksomhet. Det være seg aksjonister eller hardlinere i NFF/NTF. Dersom ikke NFF/NTF nå har forstått at de må komme VAR-motstanderne i møte, er det rimelig utrolig. Men at det er vilje til kompromiss blant mange av dem som er negativt innstilt til VAR, er jeg helt overbevist om.

"Indoktrinering av media" får du forresten fortelle om til noen som gidder å høre på.
Ballen skal fremover!

Wombat

Quote from: olebrann3 on July 23, 2024, 17:42:05 PMGode forslag fra Henki.

At det blir helt som han ønsker blir det sikkert ikke. Men veldig mange ønsker endringer på de samme punktene. Derfor tenker jeg at mange av de punktene vil endres til noe bedre enn det er idag.

Når det gjelder Maradonas mål skulle jeg helst ønske det hadde blitt annullert. Hadde sikkert vært veldig kjekt at et slikt mål rett foran frydenbø hadde blitt godkjent og avgjort at Brann ikke tok gull eller røk i siste hinder til Champions League.

Ingen som sier at det var dumme ideer, om vi vil ha fotballen "perfeksjonert" ned til minste detalj er det bra saker

Men hva får dere til å tro at man skal klare å komme til et sted der man sier "nå er vi her, se så bra det ble" når PL med sine ressurser ikke får det til å fungere? Når EM med sitt budsjett ble gjort stort sett til klovner med sin VAR?
Jeg minner om at ES ikke er i nærheten av budsjetter og ressurser til de nevnte, men dere forventer at akkurat "vi" skal få det til på en nesten perfekt måte? Fordi "vi" er norsk og vår kultur er bedre en andres? Jeg skjønner bare ikke hvordan dere kan tro at det blir bedre i ES enn andre steder!

Hei TV2, bare å begynne med å kjøpe inn Logitech kameraer, for noe annet blir det ikke råd til med ES budsjettet...
Don't bang the drum like monkeys do

Wombat

Quote from: Henki on July 23, 2024, 17:48:29 PM
Quote from: Wombat on July 23, 2024, 17:36:08 PMAksjonsform, og hvor langt man skal strekke det er det nok mange oppfatninger rundt, men jeg tror at oppfatningene om hvorfor på min side er ganske gjengs

Jeg tok din verdensoppfatning fordi det virker som alle dere har en egen ide om hvordan det skal være, litt som når man diskuterer hvem som skal være 6er i en annen tråd. Fantasier basert på en rettferdighetssans som er indoktrinert av media/NFF, så det eneste jeg hører er 1000 forslag om hva den bør være, ingen forslag om hvordan man skal komme dit, og ellers lite om hva som gjør den bra akkurat nå. Og da så bra at det er verdt å gå videre med det

Jeg tror ikke det er slik at det er ytterpunktene i denne saken som er det som representerer "folk flest". Som i veldig mange saker tror jeg flertallet befinner seg ett eller annet sted midt i mellom og at viljen til kompromiss er større enn man skulle tro når man lytter til dem som roper høyest og tar mest oppmerksomhet. Det være seg aksjonister eller hardlinere i NFF/NTF. Dersom ikke NFF/NTF nå har forstått at de må komme VAR-motstanderne i møte, er det rimelig utrolig. Men at det er vilje til kompromiss blant mange av dem som er negativt innstilt til VAR, er jeg helt overbevist om.

"Indoktrinering av media" får du forresten fortelle om til noen som gidder å høre på.

Så du våknet opp en dag og tenkte VAR er bra i ES helt av deg selv, du er nok da unntaket

Og jeg er forsåvidt enig i det du skriver, og hva som forventes fra NSA og veldig mange supportere/klubb medlemmer er at demokratiske prosesser faktisk blir fulgt. Til nå har klubbeierne, medlemmene, blitt overkjørt av klubbers administrasjon, NFF, og NTF. Det kan vi vel være enig om?
Don't bang the drum like monkeys do

Henki

Quote from: Wombat on July 23, 2024, 17:52:43 PMOg jeg er forsåvidt enig i det du skriver, og hva som forventes fra NSA og veldig mange supportere/klubb medlemmer er at demokratiske prosesser faktisk blir fulgt. Til nå har klubbeierne, medlemmene, blitt overkjørt av klubbers administrasjon, NFF, og NTF. Det kan vi vel være enig om?

Når man ser på reaksjonene er det åpenbart at ting burde vært gjort i en helt annen rekkefølge, at man burde ha lyttet til innvendinger, at man burde ha lært av erfaringer fra andre steder. Det er ikke vanskelig å være enig i at NFF/NTF ikke har vært ansvarlige der.

Det bør være mulig Ã¥ finne andre mÃ¥ter Ã¥ bruke VAR pÃ¥ enn man gjør i dag.  Jeg hadde noen forslag lengre oppe i trÃ¥den. Det kan godt være at det finnes andre forslag ogsÃ¥. Jeg tror viljen til kompromiss og viljen til Ã¥ godta en annen bruk av VAR enn den vi har i dag absolutt er tilstede blant mange supportere.
Ballen skal fremover!

Henki

Quote from: olebrann3 on July 23, 2024, 17:42:05 PMGode forslag fra Henki.

At det blir helt som han ønsker blir det sikkert ikke. Men veldig mange ønsker endringer på de samme punktene. Derfor tenker jeg at mange av de punktene vil endres til noe bedre enn det er idag.


Forhåpentligvis!
Ballen skal fremover!

Leffen

Jeg er for å avskaffe VAR. Men jeg er selvsagt for mållinjeteknologi. Og kan være for offside-var om man får utviklet det på samme vis, altså at dommer får beskjed umiddelbart.

Synes det har vært mye moralposering etter kampen i RBK. Tenk den frekkheten å ødelegge en kamp! Slapp av. Alle barna som har blitt skjøvet frem i media kommer nok over det. La oss heller ikke glemme at dette var NFF sitt valg: de kunne selvsagt fullført kampen. Det var jo aldri noen fare involvert. Man kan ikke forvente at ens stemme skal bli hørt om man ikke deltar selv. Det er det som er demokrati.

Som mange andre har meldt de siste dagene: NTF/NFF er nødt til å komme på banen med klarere meldinger. Om de sier at om et flertall på klubbenes medlemsmøter stemmer for å avskaffe VAR, så forsvinner det, ja da tror jeg protestene oppphører umiddelbart.

Og dere som snakker om "the silent majority": meld dere inn i klubben. Er dere for VAR, stem for VAR på årmøtet. Det er absolutt ingen som stopper dere.

olebrann3

Quote from: Wombat on July 23, 2024, 17:48:49 PM
Quote from: olebrann3 on July 23, 2024, 17:42:05 PMGode forslag fra Henki.

At det blir helt som han ønsker blir det sikkert ikke. Men veldig mange ønsker endringer på de samme punktene. Derfor tenker jeg at mange av de punktene vil endres til noe bedre enn det er idag.

Når det gjelder Maradonas mål skulle jeg helst ønske det hadde blitt annullert. Hadde sikkert vært veldig kjekt at et slikt mål rett foran frydenbø hadde blitt godkjent og avgjort at Brann ikke tok gull eller røk i siste hinder til Champions League.

Ingen som sier at det var dumme ideer, om vi vil ha fotballen "perfeksjonert" ned til minste detalj er det bra saker

Men hva får dere til å tro at man skal klare å komme til et sted der man sier "nå er vi her, se så bra det ble" når PL med sine ressurser ikke får det til å fungere? Når EM med sitt budsjett ble gjort stort sett til klovner med sin VAR?
Jeg minner om at ES ikke er i nærheten av budsjetter og ressurser til de nevnte, men dere forventer at akkurat "vi" skal få det til på en nesten perfekt måte? Fordi "vi" er norsk og vår kultur er bedre en andres? Jeg skjønner bare ikke hvordan dere kan tro at det blir bedre i ES enn andre steder!

Hei TV2, bare å begynne med å kjøpe inn Logitech kameraer, for noe annet blir det ikke råd til med ES budsjettet...

Reglementet til VAR er likt alle steder det er VAR etter hva jeg har skjønt. Så disse endringene jeg tror kommer er jo da heller ikke kommet de andre stedene selv om de har mer ressurser og flere kameraer. Akkurat i EM fungerte VAR ganske så bra.

Har skrevet et innlegg i denne tråden før sesongen om hva jeg ville endre med VAR. Men tar med at jeg også har mer troen på å utdanne egne dommere som skal sitte i VAR bussen. Disse blir da eksperter på sin del og bør få ned tidsbruken.

Corran

Quote from: olebrann3 on July 23, 2024, 12:06:00 PMSelvsagt. Alle mål blir sjekket. Og noen ganger finner de unødvendige situasjoner å annulere for. Det er en av tingene med VAR som kan forbedres. Men selv om alle mål blir sjekket så er de fleste sjekker over relativt fort. Er det en åpenbar hands eller en offside i oppbyggingen til målet er det helt riktig å annulere.

Når vi har fått slike mål i mot tidligere, så har jeg gått hele uken etterpå og tenkt på hvordan dommeren ikke så de. Når sesonger er over tenker enn tilbake til «hadde det ikke vært for den og den situasjonen så hadde vi...»

Bare for ordens sklyd så var dette ditt svar på Lasaron sitt spørsmål ang spontan feiring.

Før fjorårssesongen og litt ut i den så sa Lasaron mye det samme til meg og jeg kunne ikke skjønne kordan en ikke kunne feire spontant når målet kom og svarte mye det samme som deg.
Og etter det har jeg måtte krype til korset og unnskylde meg til Lasaronen for jeg tok grundig feil oppdaget jeg utover sesongen. Igjen Sorry Lasaron ;-)

VAR stjeler mye mer enn det gir og det gjør ikke fotball mer rettferdig. Jeg og trodde det men det er rett og slett ikke tilfelle.
Og fotballen er urettferdig. Det er så mye en kan gjøre for å få fotball mer rettferdig uten å gå inn i selve spillet som foregår i 90 minutter.
Se på sportsvasking og pengebruk. Hvordan enkekte kan drite i regler mens andre blir straffet hardt.
Se på boten til Brann for Brann Mafia? Er det rettferdig
Se på KFUM som kan bryte reglene i NM og spille videre og snakker om at de har fått en rekord stor bot, men fakta er at premiepengene de få er 3-4 ganger så høye som boten så de tjener på det.
Er det rettferdig?

Så kan vi gå inn på VAR.
Alle sier at offside er en enkel sak og enten er en offside eller så er en det ikke. Men det blotte øyet kan ikke se det og marginene er så små at feilmarginene blir større. For hvordan måler en nøyaktig når ballen treffer, eller er det forlater?, foten? og om en ikke kan 100% avgjøre det så kan en heller ikke ha 1 cm offside som vi så i EM.
Det har jo ingenting med rettferdighet å gjøre?
Så har vi situasjonen der ene laget scorer og så blir det dømt offisde eller en hands i forkant. Ja det er sikkert rettferdig. MEN om spilleren bommer på mål eller keeper redder så går ingen inn og sjekker om det var offside eller hands så er det da i ene tilfellet mer rettferdig en i det andre om de scorer på corneren? For at disse situasjonene skal være like rettferdige så må jo VAR også gå inn på det som skjer før en corner? For her tjente jo ene laget på at det andre laget hadde en god keeper som slo ballen til corner.


Og hvor langt tilbake skal en gå? Som i EM der det er en liten touch på ballen (grunnet et skubb i ryggen?) på midtbanene og så et fantastisk angrep med mål og så blir det hands og annullert. Ingen hadde reagert om dette ikke ble hands selv om en hadde sette reprisene 10 ganger.

Så må en også huske at antall feil som dette utgjør er en liten prosent andel. Tror internasjonalt så var tallene at det hadde redusert antall feil med 4% (fra 94% til 98% riktige avgjørelser).

Og eg føler eg banner og steiker over rare ting like mye som før, men da var løsningen min at Norge må satse mer på dommerne og betale dem bedre så de får mer tid til å øve og bli gode. For de har jo lite spilleforståelse kan det virke som.
Hands er også noe som de snart må kunne forklare og gjøre enklere for hverken trenere eller spillere sier de skjønner reglene. Og før VAR trodde jeg dommerne gjorde feil men nå med VAR har jeg innsett at de heller ikke helt skjønner handsreglene for eg har sett 2-3 nesten like situasjoner resultere i helt forskjellige avgjørelser.

Så VAR gjør IKKE fotball mer rettferdig, men det tar bort mye fokus fra fotballen og det lager forsinkelser i spillet og er bare til irritasjon.
Så om noen kan fortelle meg hva vi får med VAR som vi ikke får uten VAR så skal jeg revurdere, men det blir ikke mer rettferdig.
BTW apropos avbrudd i spillet. Horneland er jo så i mot stopp i spillet for det ødelegger flyten for Brann og motstanderne våre prøver å sakke ned spillet og lage mye stopp i spillet så det bør jo være i alle Brann supportere sitt ønske å ikke ha VAR som gir mer stopp i spillet
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

Quote from: olebrann3 on July 23, 2024, 18:56:16 PM
Quote from: Wombat on July 23, 2024, 17:48:49 PM
Quote from: olebrann3 on July 23, 2024, 17:42:05 PMGode forslag fra Henki.

At det blir helt som han ønsker blir det sikkert ikke. Men veldig mange ønsker endringer på de samme punktene. Derfor tenker jeg at mange av de punktene vil endres til noe bedre enn det er idag.

Når det gjelder Maradonas mål skulle jeg helst ønske det hadde blitt annullert. Hadde sikkert vært veldig kjekt at et slikt mål rett foran frydenbø hadde blitt godkjent og avgjort at Brann ikke tok gull eller røk i siste hinder til Champions League.

Ingen som sier at det var dumme ideer, om vi vil ha fotballen "perfeksjonert" ned til minste detalj er det bra saker

Men hva får dere til å tro at man skal klare å komme til et sted der man sier "nå er vi her, se så bra det ble" når PL med sine ressurser ikke får det til å fungere? Når EM med sitt budsjett ble gjort stort sett til klovner med sin VAR?
Jeg minner om at ES ikke er i nærheten av budsjetter og ressurser til de nevnte, men dere forventer at akkurat "vi" skal få det til på en nesten perfekt måte? Fordi "vi" er norsk og vår kultur er bedre en andres? Jeg skjønner bare ikke hvordan dere kan tro at det blir bedre i ES enn andre steder!

Hei TV2, bare å begynne med å kjøpe inn Logitech kameraer, for noe annet blir det ikke råd til med ES budsjettet...

Reglementet til VAR er likt alle steder det er VAR etter hva jeg har skjønt. Så disse endringene jeg tror kommer er jo da heller ikke kommet de andre stedene selv om de har mer ressurser og flere kameraer. Akkurat i EM fungerte VAR ganske så bra.

Har skrevet et innlegg i denne tråden før sesongen om hva jeg ville endre med VAR. Men tar med at jeg også har mer troen på å utdanne egne dommere som skal sitte i VAR bussen. Disse blir da eksperter på sin del og bør få ned tidsbruken.
VAR fungerte ikke bra i EM da. Det ble jo masse skriking og artikler og kommentarer opp og ned i mente
Samt debatt programmer rundt VAR og hvordan den ødela fotball med flisepikkeri

Og en ting til Hvordan er VAR rettferdig når det i ES går 8 kamper hvor det er forskjellig antall kameraer på de forskjellige stadionene?
Mao en situasjon i Bergen på stadion fanges opp og blir ikke Brann mål mens Molde som scorer i en lik situasjon i Tromsø fanges ikke opp for de har ikke like mange kameraer og dermed er årets sølv avgjort på antall kameraer på en stadion
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

July 23, 2024, 19:14:22 PM #546 Last Edit: July 23, 2024, 19:23:07 PM by andreas1989
Quote from: Henki on July 22, 2024, 14:44:15 PMDen største og viktigste saken i fotballen i moderne tid?

Du forstår altså ikke at dette dreier seg om selve spillet og ikke alt annet?
Så disse endeløse foredragene dine om moral, regler/lover, etikk og alt mulig annet er ikke relevant. Du er sikkert et bedre menneske enn meg, gratulerer, sikkert viktig for deg, men det er jo ikke relevant. På samme måte så er det ikke relevant hvem som satt rundt bordet i Starvhusgaten i 1908, så bare spar deg for det greiene der. Samme gjelder dere andre som skal drive med karriererådgivning eller hva dere prøver på og som skal sammenlikne kasting av fiskekaker med ruskjøring, voldtekt og alt mulig andre ting dere klarer å lire av dere. Dere er gode og naive nordmenn med total tiltro og lojalitet til at de som styrer, de styrer og de skal ikke utfordres av mannen i gaten, gratulerer!

Så har vi «Tyske Trump» på toppen av det hele, men det er en figur som ikke fortjener noe mer oppmerksomhet.

Nedrakkingen av det aktive supportermiljøet må også kommenteres for den er så fylt opp av fordommer og bedreviten het at det mangler nesten sidestykke. Dette er personer som gjør fotballen og rammen rundt til det den er, de bruker mer tid og penger på å følge klubbene sine enn noen andre, og Brann er heldige som har en ganske så stor skare av disse menneskene som tydeligvis ikke blir vedsatt en enkelte her inne. Påstanden om at denne gruppen bare utgjør 5-10% høres ut som noe en figur på andre siden av Atlanteren kunne påstå. Dersom dere hadde tatt bort denne gruppen av de 6000 menneskene som var å se på stadion for 5 år siden så hadde det ikke gått mange kampene før de resterende hadde fått plass på Valur sin hjemmebane. Og de som får gratis billetter, de teller ikke. Tror dere helt seriøst at klubben, spillerne, trenerne og den vanlige supporteren deler synet deres på denne gruppen? Hvem skal Jeff feire foran når han stanger inn en ball i nettet? Foran dere på langsiden der dere sitter med rekebagetten deres og prøver å klappe høflig? Ja det er kok det. Klubbens identitet er bygget på kokende supportere.

Så til påstanden om at dette makkverket ikke er snikinnført/tvangsinnført på en udemokratisk måte. Det er egentlig ikke mulig å få et konkret svar fra NFF rundt denne prosessen utover at de hevder det skjedde i november 2021. NFF hevder også å ha gjennomført en utredning før vedtaket høsten 2021, den nekter de å dele? Hvorfor det? Finnes den kanskje ikke? Og møteprotokollen den finnes tilsynelatende heller ikke, eller den er i de iallfall ikke interesserte i å dele.
Og de som visstnok var med på å vedta dette, de viser bare til hverandre. Dette er da en organisasjon som skal stå for «aktiv og åpen kommunikasjon» osv., osv. eller bla, bla, som jeg er glad i å si for absolutt pisspreik.

Det interessante er at allerede et år i forveien, altså før dette var «vedtatt», så kunne man i anbudspapirene for den kommende mediaavtalen lese av VAR var bestemt innført av NFF, demokratisk.

Hadde dette vært gjort på en riktig og redelig måte så hadde det jo ikke vært så mye hemmelighold som det som er tilfelle. Dette er ikke en fille sak, det er et totalt inngripende element som selvfølgelig ikke skal bestemmes innført av NFF alene uten mulighet for påvirkning og debatt. Og dere maser i vei om at stryet er valgt av klubbene osv., osv. det holder ikke i en slik sak, det er ikke demokrati. Det som teller i NFF er som alltid penger og det å ikke tape ansikt, samtidig som arrogansen selvfølgelig skinner igjennom.


Uansett, poenget for hele debatten er at dette greiene ikke fungerer, det er ikke i nærheten av å fungere verken i Norge eller stort sett ellers og har aldri gjort det. Det skal selvfølgelig heller ikke være et evighetsprosjekt å utvikle i praksis. Det er hver bidige kamp, det er hver bidige helg. Og selv med dette «fantastiske» hjelpemiddelet er den norske dommerstanden fortsatt like hjelpeløse, da kan de spare oss for pengebruken og tiden vår så får vi heller leve med at de stort sett er hjelpeløse til å dømme, for det må vi selv med VAR.

Den avbrutte kampen i helgen er trist, men det er også fremprovosert av NFF som helt tydelig hadde bestemt seg for at her skal man sette hardt mot hardt. Nå kan det jo se ut til at både NFF og NTF innser at her må de faktisk i dialog, ikke verst. Vi får da satse på at vi slipper flere avbrutte kamper. Åpner man opp for dialog og spiller med åpne kort så vil protestene moderere seg ut sesongen.

Det var det, det ble beklageligvis unødvendig stygt, men nå skal Nederland nytes, god kamp og heia Brann!

olebrann3

Quote from: Corran on July 23, 2024, 19:04:09 PM
Quote from: olebrann3 on July 23, 2024, 18:56:16 PM
Quote from: Wombat on July 23, 2024, 17:48:49 PM
Quote from: olebrann3 on July 23, 2024, 17:42:05 PMGode forslag fra Henki.

At det blir helt som han ønsker blir det sikkert ikke. Men veldig mange ønsker endringer på de samme punktene. Derfor tenker jeg at mange av de punktene vil endres til noe bedre enn det er idag.

Når det gjelder Maradonas mål skulle jeg helst ønske det hadde blitt annullert. Hadde sikkert vært veldig kjekt at et slikt mål rett foran frydenbø hadde blitt godkjent og avgjort at Brann ikke tok gull eller røk i siste hinder til Champions League.

Ingen som sier at det var dumme ideer, om vi vil ha fotballen "perfeksjonert" ned til minste detalj er det bra saker

Men hva får dere til å tro at man skal klare å komme til et sted der man sier "nå er vi her, se så bra det ble" når PL med sine ressurser ikke får det til å fungere? Når EM med sitt budsjett ble gjort stort sett til klovner med sin VAR?
Jeg minner om at ES ikke er i nærheten av budsjetter og ressurser til de nevnte, men dere forventer at akkurat "vi" skal få det til på en nesten perfekt måte? Fordi "vi" er norsk og vår kultur er bedre en andres? Jeg skjønner bare ikke hvordan dere kan tro at det blir bedre i ES enn andre steder!

Hei TV2, bare å begynne med å kjøpe inn Logitech kameraer, for noe annet blir det ikke råd til med ES budsjettet...

Reglementet til VAR er likt alle steder det er VAR etter hva jeg har skjønt. Så disse endringene jeg tror kommer er jo da heller ikke kommet de andre stedene selv om de har mer ressurser og flere kameraer. Akkurat i EM fungerte VAR ganske så bra.

Har skrevet et innlegg i denne tråden før sesongen om hva jeg ville endre med VAR. Men tar med at jeg også har mer troen på å utdanne egne dommere som skal sitte i VAR bussen. Disse blir da eksperter på sin del og bør få ned tidsbruken.
VAR fungerte ikke bra i EM da. Det ble jo masse skriking og artikler og kommentarer opp og ned i mente
Samt debatt programmer rundt VAR og hvordan den ødela fotball med flisepikkeri

Og en ting til Hvordan er VAR rettferdig når det i ES går 8 kamper hvor det er forskjellig antall kameraer på de forskjellige stadionene?
Mao en situasjon i Bergen på stadion fanges opp og blir ikke Brann mål mens Molde som scorer i en lik situasjon i Tromsø fanges ikke opp for de har ikke like mange kameraer og dermed er årets sølv avgjort på antall kameraer på en stadion

Største diskusjonen i EM kom vell etter Tyskland-Danmark kampen. Som ble endret til riktig beslutning på offsiden(så fremt bildene er gode nok, noe jeg stolte på i EM pga denne chippen som registrerer akkurat når foten toucher ballen) Handsen aner jeg ikke av samme grunn som deg at jeg ikke lenger kan handsreglene. Straffen i tysklands første kamp? som endte med straffe og rødt kort er en situasjon som viste hvor bra VAR kan være da de faktisk dømte straffe og rødt kort.

Pete05

Utfordringen, med eller uten VAR, er nivået på dommere. Mye av klagene nå kommer jo fra elendige dommere i VAR-rommet. Før var det klaging på elendige dommere på banen (og fortsatt er det endel av dem...). Ingen vil være fornøyd før nivået på dommerne er bedre.

Muligens må VAR-rommet gis mer makt enn dommer på banen? Og tørre å ta avgjørelsen selv, de sitter tross på tv-bilder. Så får de bare gi beskjed til dommer på banen. Nå skal dommer på banen få beskjed og må løpe for å se på tv... Uansett, vi må få mer proffe og konsistente dommere. Basert på tv-bilder bør avgjørelse kunne skje på sekunder - hvis ikke står banedommers avgjørelse.


olebrann3

Quote from: Corran on July 23, 2024, 18:58:38 PM
Quote from: olebrann3 on July 23, 2024, 12:06:00 PMSelvsagt. Alle mål blir sjekket. Og noen ganger finner de unødvendige situasjoner å annulere for. Det er en av tingene med VAR som kan forbedres. Men selv om alle mål blir sjekket så er de fleste sjekker over relativt fort. Er det en åpenbar hands eller en offside i oppbyggingen til målet er det helt riktig å annulere.

Når vi har fått slike mål i mot tidligere, så har jeg gått hele uken etterpå og tenkt på hvordan dommeren ikke så de. Når sesonger er over tenker enn tilbake til «hadde det ikke vært for den og den situasjonen så hadde vi...»

Bare for ordens sklyd så var dette ditt svar på Lasaron sitt spørsmål ang spontan feiring.

Før fjorårssesongen og litt ut i den så sa Lasaron mye det samme til meg og jeg kunne ikke skjønne kordan en ikke kunne feire spontant når målet kom og svarte mye det samme som deg.
Og etter det har jeg måtte krype til korset og unnskylde meg til Lasaronen for jeg tok grundig feil oppdaget jeg utover sesongen. Igjen Sorry Lasaron ;-)

VAR stjeler mye mer enn det gir og det gjør ikke fotball mer rettferdig. Jeg og trodde det men det er rett og slett ikke tilfelle.
Og fotballen er urettferdig. Det er så mye en kan gjøre for å få fotball mer rettferdig uten å gå inn i selve spillet som foregår i 90 minutter.
Se på sportsvasking og pengebruk. Hvordan enkekte kan drite i regler mens andre blir straffet hardt.
Se på boten til Brann for Brann Mafia? Er det rettferdig
Se på KFUM som kan bryte reglene i NM og spille videre og snakker om at de har fått en rekord stor bot, men fakta er at premiepengene de få er 3-4 ganger så høye som boten så de tjener på det.
Er det rettferdig?

Så kan vi gå inn på VAR.
Alle sier at offside er en enkel sak og enten er en offside eller så er en det ikke. Men det blotte øyet kan ikke se det og marginene er så små at feilmarginene blir større. For hvordan måler en nøyaktig når ballen treffer, eller er det forlater?, foten? og om en ikke kan 100% avgjøre det så kan en heller ikke ha 1 cm offside som vi så i EM.
Det har jo ingenting med rettferdighet å gjøre?
Så har vi situasjonen der ene laget scorer og så blir det dømt offisde eller en hands i forkant. Ja det er sikkert rettferdig. MEN om spilleren bommer på mål eller keeper redder så går ingen inn og sjekker om det var offside eller hands så er det da i ene tilfellet mer rettferdig en i det andre om de scorer på corneren? For at disse situasjonene skal være like rettferdige så må jo VAR også gå inn på det som skjer før en corner? For her tjente jo ene laget på at det andre laget hadde en god keeper som slo ballen til corner.


Og hvor langt tilbake skal en gå? Som i EM der det er en liten touch på ballen (grunnet et skubb i ryggen?) på midtbanene og så et fantastisk angrep med mål og så blir det hands og annullert. Ingen hadde reagert om dette ikke ble hands selv om en hadde sette reprisene 10 ganger.

Så må en også huske at antall feil som dette utgjør er en liten prosent andel. Tror internasjonalt så var tallene at det hadde redusert antall feil med 4% (fra 94% til 98% riktige avgjørelser).

Og eg føler eg banner og steiker over rare ting like mye som før, men da var løsningen min at Norge må satse mer på dommerne og betale dem bedre så de får mer tid til å øve og bli gode. For de har jo lite spilleforståelse kan det virke som.
Hands er også noe som de snart må kunne forklare og gjøre enklere for hverken trenere eller spillere sier de skjønner reglene. Og før VAR trodde jeg dommerne gjorde feil men nå med VAR har jeg innsett at de heller ikke helt skjønner handsreglene for eg har sett 2-3 nesten like situasjoner resultere i helt forskjellige avgjørelser.

Så VAR gjør IKKE fotball mer rettferdig, men det tar bort mye fokus fra fotballen og det lager forsinkelser i spillet og er bare til irritasjon.
Så om noen kan fortelle meg hva vi får med VAR som vi ikke får uten VAR så skal jeg revurdere, men det blir ikke mer rettferdig.
BTW apropos avbrudd i spillet. Horneland er jo så i mot stopp i spillet for det ødelegger flyten for Brann og motstanderne våre prøver å sakke ned spillet og lage mye stopp i spillet så det bør jo være i alle Brann supportere sitt ønske å ikke ha VAR som gir mer stopp i spillet


Enig med deg i at her er det mye urettferdig.

Sportsvasking er et eget kapittel som jeg også skulle ønske at kunne komme noen ordentlige regler rundt.

Boten fra UEFA - Ikke rettferdig og glad Brann har tatt den saken videre
KFUM saken - Vanskelig sak, her skulle sogndal ha klagd innen 24 timer eller hva reglene tilsier. Utrolig at en klubb av den størrelsen ikke ser etter slike tilfeller og klager inn i rett tid. Å sjekke at spillere er spilleberettiget til en kamp blir til og med sett på ned i 7.div. Hadde Sogndal klagd i tide hadde sogndal blitt tilkjent seieren. Men kunne selvsagt vært gitt noe annet enn 100 000kr i bot der.

Hvor langt tilbake enn skal gå på VAR er jo bare å sitte noen regler som sier noe om hvor langt tilbake enn skal gå.

For min del så kunne AI ha dømt kampene om det gjorde at vi fikk enda mer riktige utfall. Men det sier seg selv at vi ikke kan vente på å avgjøre alle kast og cornere med å se tilbake på bildene. Derfor ser VAR på de mest avgjørende situasjoner(mål, straffer og røde kort).

Og det burde selvsagt være like mange kameraer til å avgjøre VAR situasjoner på alle kamper i samme turnering.

Når det gjelder dommere så burde de også få det som en heltidsjobb.

At VAR bare reduserer feildømming fra 94% til 98% er også en feil måte å ligge det fram på. De endrer på mange av de største dommer skandalene som fort ødelegger en hel kamp. Fra hukomelsen min kan jeg feks nevne.
KBK og Coly som slapp unna rødt kort mot Brann i 3 kamper der han hadde fått rødt kort med VAR.
Viking-Brann i 2019 - Hvor mange straffer og rødt kort det var husker jeg ikke.
Brann-RBK i 2017 - Bendtner offsiden
Stabæk-Brann i 2006 - Perrson takling på Bakke i 2006 sesongen som kunne endt Bakke sin karriere.

Go Up