• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

VAR- tråden

Started by Gulløl, February 13, 2023, 13:03:31 PM

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

Go Down

andreas1989

Hehe, men jeg har aldri sagt at jeg identifiserer meg selv som en bestemt type supporter? Men du har jo utvilsomt en mening om hvem jeg er og hvordan jeg er, selv om du kun kan si det indirekte?

Det jeg sier er at de av dere som ikke har respekt for den gruppen som lager liv og identitet, dere har har rett og slett ikke peiling på hva som gjør denne klubben unik. Folk må sitte på SPV, BT, Hansa eller hvor de vil for min del uten jeg har noe i mot dem, så lenge de har respekt for dem som faktisk gjør denne klubben unik, og det er ikke sånne som deg. 

Henki

Quote from: andreas1989 on July 27, 2024, 17:28:46 PMHehe, men jeg har aldri sagt at jeg identifiserer meg selv som en bestemt type supporter? Men du har jo utvilsomt en mening om hvem jeg er og hvordan jeg er, selv om du kun kan si det indirekte?

Det jeg sier er at de av dere som ikke har respekt for den gruppen som lager liv og identitet, dere har har rett og slett ikke peiling på hva som gjør denne klubben unik. Folk må sitte på SPV, BT, Hansa eller hvor de vil for min del uten jeg har noe i mot dem, så lenge de har respekt for dem som faktisk gjør denne klubben unik, og det er ikke sånne som deg. 

Det er fortsatt bare du som har prøvd å definere meningsmotstanderne dine. Du må gjerne prøve å løpe fra det du har sagt tidligere, det blir ikke noe mindre sant av den grunn.

Brann er absolutt unik. Men igjen setter du deg over andre Brannsupportere bare fordi de har plassene sine på en annen tribune enn deg og at de viser kjærligheten sin til klubben på en annen måte enn du. Jeg tror ikke det er det som gjør Brann unik.
Ballen skal fremover!

Henki

Quote from: esp123 on July 27, 2024, 17:28:39 PMMan kan ikke fortsette med First Price-varianten av VAR, ihvertfall. Teknologien i Eliteserien er ikke god nok. Beslutningene har ikke legitimitet.

Enig. Det er et system som må gjøres bedre og som bør overlate større deler av kampledelsen til dommerteamet.
Ballen skal fremover!

andreas1989

July 27, 2024, 17:49:37 PM #603 Last Edit: July 27, 2024, 17:53:37 PM by andreas1989
Quote from: Henki on July 27, 2024, 17:39:00 PM
Quote from: andreas1989 on July 27, 2024, 17:28:46 PMHehe, men jeg har aldri sagt at jeg identifiserer meg selv som en bestemt type supporter? Men du har jo utvilsomt en mening om hvem jeg er og hvordan jeg er, selv om du kun kan si det indirekte?

Det er fortsatt bare du som har prøvd å definere meningsmotstanderne dine. Du må gjerne prøve å løpe fra det du har sagt tidligere, det blir ikke noe mindre sant av den grunn.

Brann er absolutt unik. Men igjen setter du deg over andre Brannsupportere bare fordi de har plassene sine på en annen tribune enn deg og at de viser kjærligheten sin til klubben på en annen måte enn du. Jeg tror ikke det er det som gjør Brann unik.

Du kommer med påstander om benektelse, men du klarer altså å påstå at det er jeg, og bare jeg som har prøvd å definere noen i denne tråden?

Og igjen, jeg har ikke definert meg selv i denne debatten, du har indirekte, for det er jo ikke en ting du ikke vet. Men hva vet du egentlig om hvor jeg har plass på stadion, og om jeg i det hele tatt går på stadion? Hvor dypt skal du grave egentlig i jakten din på et momentum i retorikken din?

Henki

Quote from: andreas1989 on July 27, 2024, 17:49:37 PM
Quote from: Henki on July 27, 2024, 17:39:00 PM

Du kommer med påstander om benektelse, men du klarer altså å påstå at det er jeg, og bare jeg som har prøvd å definere noen i denne tråden?

Og igjen, jeg har ikke definert meg selv i denne debatten, du har indirekte, for det er jo ikke en ting du ikke vet. Men hva vet du egentlig om hvor jeg har plass på stadion, og om jeg i det hele tatt går på stadion? Hvor dypt skal du grave egentlig i jakten din på et momentum i retorikken din?

Jeg har ihvertfall ikke prøvd å definere deg, hva andre har gjort får de svare for. Det er godt mulig andre har vært ufin mot deg, det synes jeg i så fall er galt.

Jeg vet ikke hvor du har plassen din på Stadion eller om du i det hele tatt går på kampene. Men du har påstått at flertallet av dem som går på Brann sine kamper ikke er en del av klubbens identitet og at fotballen ikke er til for dem. At du synes det er kjipt å bli ettergått på det du skriver er ikke mitt problem, det får du finne deg i når du deltar i en debatt. Spesielt når du melder så høyt som du har gjort.

Hvis du prøver å latterliggjøre eller undergrave en motdebattant ved å komme med påstander om at "du vet jo så mye" eller å påstå at jeg ikke er like god Brannsupporter som deg, er det også ditt problem ikke mitt.
Ballen skal fremover!

andreas1989

July 27, 2024, 18:15:43 PM #605 Last Edit: July 27, 2024, 18:22:40 PM by andreas1989
For det første så er det du som skal vri dette inn til å handle om meg. Jeg har ikke noe behov for å definere eller plassere meg selv i denne debatten, for jeg er ikke relevant. Jeg har heller aldri sagt at jeg er noen bedre supporter enn noen andre, så hvor tar du det fra? Det jeg har sagt er at den gruppen som enkelte her inne skal rake ned på og definere som pøbler er den mest verdifulle gruppen for laget og byen, og at de som ikke forstår det og avfeier den gruppen som ubetydelig, ja de har rett og slett ikke peiling. Jeg sier aldri noe om meg selv eller om jeg er en del av den gruppen, så igjen hvor tar du det i fra? Men jeg har stor respekt og ser verdien til den gruppen av supportere, og det gjør også de fleste andre inkludert klubben.  Så hva er det du skal frem til egentlig?

Corran

Tror de fleste her inne vet mer om identiteten til klubben og hva som gjør den unik enn det du gjør.
Ja det er en gjeng som lager masse liv på tribunen, men de skjønner lite av hva som har gjort Brann og supporterne unike når de har lyst å være nok en intetsigende ultras gruppe med tromme og forsangere som står 90+ minutter med ryggen mot banen og gjerne kjefter i megafon på medsupportere.

Tror ikke det er en særlig god argumentasjon du kommer med.
Og å latterliggjøre andre supportere med at de sitter på langsiden og "spiser rekebagetter" er bare en måte å prøve å fremme seg selv og "sine" som bedre enn andre. Egentlig litt pampete og pompøst
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

July 28, 2024, 08:45:15 AM #607 Last Edit: July 28, 2024, 08:52:47 AM by andreas1989
Etter det man kan lese i denne tråden så er det flere her inne som tilsynelatende ikke klarer å definere klubbens identitet som er uløselig knyttet opp til supporterne. Og når du selv kommer med en skivebom der du knytter alle som lager liv og røre på tribunen opp til ønske om tromme på tribunen, (alle der definerer seg heller ikke som ultras, en del gjør, men ikke alle), så har du tilsynelatende ikke kontroll selv heller, men helt sikkert mer enn meg siden det var poenget ditt.

Rekebagett på langsiden var en helt korrekt definisjon av supportere som ser ned på de som lager liv og røre, mens de selv ikke bidrar nevneverdig til stemningen, tilsynelatende så god at den ble bekreftet. Og igjen, når har jeg identifisert eller definert meg selv som en del av de som lager liv og røre egentlig? Det er det bare du og et par andre som har gjort, og på hvilket grunnlag?

Corran

Sa jeg ALLE som lager liv og røre eller sa jeg en gjeng som lager masse liv?
Singlet jeg dermed ut en gruppe av de som lager liv på stadion?
Lær deg å lese før du svarer

Og det er ingen som i utgangspunktet ser ned på de som lager liv, men en kritiserer og har andrer meninger om enkelte ting og det er lov.
Og er det en gruppe som virkelig ser ned på andre og tror de er bedre enn andre på stadion så er det disse tullingene som står og kjefter i megafon på andre mens de har ryggen til det som skjer på banen.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

De ivrige på Hansa er jo de som skaper mest ramme. Det er bedre om alle hadde vært som de, enn om alle hadde vært som oss på langsiden. Den er grei.

Så er ikke alle på langsidene og BT helt like heller.

Det jeg har oppfattet som unikt med Brannpublikummet er faktisk den latente evnen til kok som befinner seg på langsidene og BT. Eller for å bruke en etablert sjargong: Rekebaguettkonsumentene på Stadion er mye mer livlig enn tilsvarende tilskuere ellers i Norge.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

andreas1989

Du beskriver denne gruppen som ubetydelig og uten peiling på hva Brann står for, så begynner du på toppen av det å rote deg inn i trommedebatten? Hva har det med saken å gjøre? Det viser jo bare hvor mye fordommer eller komplekser du har med denne gruppen, i tillegg så prøver du altså å tilegne at jeg er den del av denne gruppen, sikkert fordi du har komplekser med meg?

Nei du skrev ikke alle, men denne gjengen er blant de klart største gruppene som bidrar til stemning og kultur på tribunen, bidragene deres er uvurderlige og fortjener sin verdsettelse og ikke den nedrakkingen du tydeligvis mener du er berettiget til å komme med. Så jo, du singlet ut en gruppe som du har problemer med.

andreas1989

Quote from: Lasaron on July 28, 2024, 11:06:50 AMDe ivrige på Hansa er jo de som skaper mest ramme. Det er bedre om alle hadde vært som de, enn om alle hadde vært som oss på langsiden. Den er grei.

Så er ikke alle på langsidene og BT helt like heller.

Det jeg har oppfattet som unikt med Brannpublikummet er faktisk den latente evnen til kok som befinner seg på langsidene og BT. Eller for å bruke en etablert sjargong: Rekebaguettkonsumentene på Stadion er mye mer livlig enn tilsvarende tilskuere ellers i Norge.

Når stadion virkelig koker så er det fordi hele stadion og alle tribunene engasjerer seg og bidrar. Men så er det jo heller ikke noen tvil om hvor kilden er. Dette var jo litt annerledes før i tiden med gamle store stå og Hansa.

Og bergensere generelt er mer lidenskapelige enn de fleste andre, med eller uten rekebagett, det skal jeg ikke si noe som helst på.

Wombat

Bare en tanke

Hva med å diskutere VAR istedet for hvem som er de beste supportere? Og man har vært like gode på det sett fra mitt ståsted, opprett gjerne en tråd om temaet så kan man ha den diskusjonen der

Ellers, på tross av at mange vil si resultat gagner SKB, fortell meg hvordan annullering i KFUM-B/G gagnet fotballen eller forbedret den
Don't bang the drum like monkeys do

Lasaron

Det er vakkert når 1.divisjonsklubber som foreløpig ikke er eller har vært rammet, også demonstrerer mot VAR. Ekstra vakkert når det gjøres med humor.

Lyn-fansen har jo ord på seg for å være litt sånn vestkant. De tar den til seg, og hiver innpå særdeles ufarlige champagnekorker. Nydelig.

Og Mjøndalensupporterne vet at de kanskje ikke tilhører fiffen i samfunnet, så de hev utpå pølser. Litt ekkelt, men også litt fint.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

andreas1989

July 28, 2024, 12:10:08 PM #614 Last Edit: July 28, 2024, 12:29:01 PM by andreas1989
Quote from: Wombat on July 28, 2024, 11:44:58 AMBare en tanke

Hva med å diskutere VAR istedet for hvem som er de beste supportere?

Absolutt.

Nå kan det se ut som at det vil bli en prosess i vinter, så det vil vel nødvendigvis ikke bli flere avbrutte kamper denne sesongen, med mindre NFF/NTF eskalerer retorikken sin.

Men protester vil det nok bli som den i går i Mjøndalen, og enn så lenge får man bare leve med å frustrere seg over VAR ut sesongen.

Wombat

Quote from: andreas1989 on July 28, 2024, 12:10:08 PM
Quote from: Wombat on July 28, 2024, 11:44:58 AMBare en tanke

Hva med å diskutere VAR istedet for hvem som er de beste supportere?

Absolutt.

Nå kan det se ut som at det vil bli en prosess i vinter, så det vil vel nødvendigvis ikke bli flere avbrutte kamper denne sesongen, men mindre NFF/NTF eskalerer retorikken sin.

Men protester vil det nok bli som den i går i Mjøndalen, og enn så lenge får man bare leve med å frustrere seg over VAR ut sesongen.

Har liten tro på at ord blir til handling fra NTF/NFF men man håper jo, og for min del må aksjoner gjerne fortsette så lenge kamper ikke blir avbrutt. Det er jaggu mye god humor der, og tenker at som "Qatar VM aksjonene" som hadde fundamentet i Norge, så kan dette også fort bli internasjonalt. Krysser fingre for det
Don't bang the drum like monkeys do

Lasaron

Odd- og Godsetsupporterne har gått sammen om stilleleken i dag. Ikke de første ti minuttene eller så, men hele kampen.

Hickok

Buisiness as usual i Skien med andre ord?

Christian

Quote from: Wombat on July 28, 2024, 11:44:58 AMEllers, på tross av at mange vil si resultat gagner SKB, fortell meg hvordan annullering i KFUM-B/G gagnet fotballen eller forbedret den
Disse marginale offsideavgjørelsene er åpenbart problematiske. Det tror jeg de aller fleste er enige om. De oppfattes som en jakt på en grunn til å annullere mål - gjerne en tidkrevende jakt. Samtidig tror jeg mange også er enig om at det er en bra ting at grove feil nå kan unngås, f.eks. i tilfellet offside.

Så langt finnes det ikke en god løsning på problemet offside. Om VAR skal brukes, må grensen for hva som skal være offside gå et sted og diskusjonen om marginene rundt det stedet er det vanskelig å unngå. Kanskje VAR-rommet må ha en tidsfrist. Om de ikke klarer å vise at dommeren tok feil innen 10/20/30 sek. så står dommers avgjørelse.

Uansett koker det ned til om en mener ulempene er verdt gevinstene eller ei. Jeg tror ikke det finnes noe fasit på dette. Jeg tror ikke VAR vil ødelegge fotballen, men jeg er samtidig helt OK med å droppe VAR. Det er et verdispørsmål, sånn jeg ser det.

Corran

Ser at han VAR sjefen mener denne B/G offsiden var viktig å ta for det var en kjempe grov offside på hele 30-35 cm. Det som er offside er nederste delen av foten.
Hva med ny offside regel der det må være luft mellom overkroppen til forsvarer og angriper?

Ellers var det en eller to hårfine offsider i Tromsø i dag der motstander med et smil konstaterer at den er soleklar
Og her er Tromsø spilleren sin reaksjon

"Nordås har ikke hatt et særlig synspunkt i VAR-debatten. Før nå.

- Da vi spilte i Europa her, uten VAR, og scorte, så var det altså så digg! Å se på dommeren og kunne juble. Det var første gangen jeg fikk følelsen av at VAR ikke er noe jeg er særlig fan av."

Hickok

Det siste i Tromsø er jo helt syk. Det bildet går jo på utsiden av kroppen til forsvareren. Kan ikke fatte hvordan det er mulig å endre en avgjørelse på bakgrunn av det der.

Lasaron

Molde utlignet nettopp, og dommer godkjente. Men Molde gadd ikke juble, for de visste dette ble mat for VAR. Noe det ble. Og så ble det annullert.

Det er dette VAR-tilhengerne vil ha.

BlobbyWin77

VAR-tilhengerne vil at Molde ikke får godkjent et mål som var offside.

Lasaron

Ja, og de/dere vil de uungåelige konsekvensene at man slutter å juble, eller jubler reservert, fordi man vet sjansen er god for at et godkjent mål blir annullert likevel.

Christian

Quote from: Corran on July 28, 2024, 19:02:23 PMSer at han VAR sjefen mener denne B/G offsiden var viktig å ta for det var en kjempe grov offside på hele 30-35 cm. Det som er offside er nederste delen av foten.
Hva med ny offside regel der det må være luft mellom overkroppen til forsvarer og angriper.
Tror du ikke det vil bli diskusjon om det også? Luft eller ikke luft? Hvor mye luft skal til?

Jeg tror ikke den perfekte offside-regelen finnes. Det vil alltid bli diskusjon.

Christian

Quote from: Lasaron on July 28, 2024, 19:51:02 PMMolde utlignet nettopp, og dommer godkjente. Men Molde gadd ikke juble, for de visste dette ble mat for VAR. Noe det ble. Og så ble det annullert.

I den situasjonen var det jo mye som skjedde, så at de var litt reservert er lett å forstå.

Det som er vanskeligere å forstå er denne trangen til å hakke på folk som ikkje nødvendigvis mener akkurat det samme som deg. Det må jo være greit at noen synes riktige dommeravgjørelser er viktigere enn umiddelbar avklaring ved alle mål.

Corran

Quote from: Christian on July 28, 2024, 20:08:56 PM
Quote from: Corran on July 28, 2024, 19:02:23 PMSer at han VAR sjefen mener denne B/G offsiden var viktig å ta for det var en kjempe grov offside på hele 30-35 cm. Det som er offside er nederste delen av foten.
Hva med ny offside regel der det må være luft mellom overkroppen til forsvarer og angriper.
Tror du ikke det vil bli diskusjon om det også? Luft eller ikke luft? Hvor mye luft skal til?

Jeg tror ikke den perfekte offside-regelen finnes. Det vil alltid bli diskusjon.
Jo det vil det og det har det alltid vært. Men det er så små marginer at sjansen for at det allikevel er feil er større nå. Feks har en ikke denne sensoren i ballen her i norge og en har ikke samme teknologi som i EM (og selv med den ble det jo mye diskusjoner) så derfor er det umulig å måle nøyaktig når ballen forlater/treffer foten og dermed så vil det jo også være større feilmargin når en prøver å ta de små feilene.
Om det er en mulighet for å se med det blotte øyet så er det jo også litt lettere å forstå det tenker jeg.

Og forresten er det noen som vet om det er når ballen forlater foten eller om det er når ballen treffer foten som er det øyeblikket det skal måles offside?

Lasaron

Quote from: Christian on July 28, 2024, 20:30:52 PM
Quote from: Lasaron on July 28, 2024, 19:51:02 PMMolde utlignet nettopp, og dommer godkjente. Men Molde gadd ikke juble, for de visste dette ble mat for VAR. Noe det ble. Og så ble det annullert.

I den situasjonen var det jo mye som skjedde, så at de var litt reservert er lett å forstå.

Det som er vanskeligere å forstå er denne trangen til å hakke på folk som ikkje nødvendigvis mener akkurat det samme som deg. Det må jo være greit at noen synes riktige dommeravgjørelser er viktigere enn umiddelbar avklaring ved alle mål.

Du har sikkert rett. Det skyldes kanskje at VAR tar fra meg en del glede, og det er så unødvendig. Det irriterer meg at mange vil noe som mange andre mister en del glede av. Så utarter det seg i hakking, denne frustrasjonen.

Corran

Oppriktig spørsmål
Hadde fotballen vært bedre om Maradonnas mål hadde blitt tatt av VAR eller hadde stjålet et av de mest ikoniske øyeblikkene i fotballen?

Eg hatet Mardonna intenst etter det målet og tilga ham det aldri og misliker fremdeles Argentina etter den kampen. Før det så holdt jeg ofte på Argentina og likte Oswaldo Ardiles og Richardo Villa

Det er jo dette som er øyeblikk som gjør fotball til noe med sjel og ikke bare en eller annen sport.
Ja det var urettferdig og det var surt, men livet er urettferdig og fotball reflekterer livet med sine oppturer og nedturer og alt i mellom.

Lasaron

Akkurat den der Maradonagreien kjøper jeg ikke. Det er ikke bra at feilaktige mål blir stående, sånn i seg selv. Uansett hvor ikonisk. Men jeg vil heller ha noen flere dommerfeil uten VAR, enn noe mer rettferdighet med VAR. Fordi nedsidene med VAR er så mye større enn oppsidene.

Pete05

Quote from: Lasaron on July 28, 2024, 20:36:36 PM
Quote from: Christian on July 28, 2024, 20:30:52 PM

Du har sikkert rett. Det skyldes kanskje at VAR tar fra meg en del glede, og det er så unødvendig. Det irriterer meg at mange vil noe som mange andre mister en del glede av. Så utarter det seg i hakking, denne frustrasjonen.

Det som er synd er at det tar så lang tid før man får svaret. Det burde komme umiddelbart, om så gjengen i bussen skal gi beskjed til dommer om resultater. Tar det mer enn 15(?) sek så står dommers avgjørelse. Men det betyr man tar fra dommer behovet for å løpe ut og se på en skjerm.

Vet ikke om det hadde gjort det noe bedre for de som ønsker VAR dit peppern gror men det ville ihvertfall for meg gjort det noe mer spiselig.

Hickok

Quote from: Corran on July 28, 2024, 20:44:26 PMOppriktig spørsmål
Hadde fotballen vært bedre om Maradonnas mål hadde blitt tatt av VAR eller hadde stjålet et av de mest ikoniske øyeblikkene i fotballen?

Eg hatet Mardonna intenst etter det målet og tilga ham det aldri og misliker fremdeles Argentina etter den kampen. Før det så holdt jeg ofte på Argentina og likte Oswaldo Ardiles og Richardo Villa

Det er jo dette som er øyeblikk som gjør fotball til noe med sjel og ikke bare en eller annen sport.
Ja det var urettferdig og det var surt, men livet er urettferdig og fotball reflekterer livet med sine oppturer og nedturer og alt i mellom.

Evt for å snu det mot de anglofiles ståsted. Hadde fotballen vært bedre med VAR i VM finalen i 1966? Jeg er enig med forrige talen og at vi må leve med oppturer og nedturer. I hvert fall når alternativet er dagens EPA var. Det er bortkastete penger. En del tyder også på at dommerne heller ikke blir bedre av dette, da det er mange snodige avgjørelser som må gjøres om.

Erlend

Quote from: Corran on July 28, 2024, 20:44:26 PMOppriktig spørsmål

Tjaaaa, jeg kan på en måte være enig i at akkurat det er et kult øyeblikk i fotballhistorien.  Men for å fortsette med våre kjære argentinere, så er f eks Beckham sitt røde kort som han får for Simeone sin åpenbare overspilling et pinlig øyeblikk for hele sporten som jeg VELDIG gjerne vil ha ut av fotballen.  Og du hadde kanskje vært tilbøyelig til en slags VAR light som plukker opp sånt, men lar målene stå og dermed lar øyeblikkene leve?

Corran

Den med Beckham skulle jo aldri vært kort og ja det er slikt eg vil ha bort men ikke om det innbefatter noen som helst form for VAR. Vi må leve med litt feil. Ingenting kommer noen gang til å bli perfekt.
I Beckham situasjonen skulle dog argentiner blitt straffet i etterkant
For det er en mulighet når det gjelder filming o.l. og det er å ta det etterpå og da gi karantener.
Var vel i Italia de gjorde det en periode (om det ikke er slik enda) hvor spillere som ble tatt i filming i etterkant via tv bilder fikk karantener. Dette var vist effektivt.
Kan være jeg husker litt feil her, men det hadde vært et system som var forebyggende.

Finalen i 66 hadde ikke trengt VAR, men Goal Line Technology

Og ja det er mange situasjoner som jeg mener ville kunne blitt rettferdige med VAR men VAR er ikke prisen jeg vil betale for mer rettferdighet for det bare flytter grensen for hva som er rettferdig og det ødelegger øyeblikkene.
Og ja uten VAR kommer eg til å banne over dommeren og det kommer til å være kampavgjørende feil eg kommer til å frese over når en har sett de om igjen på tv.
Men strengt tatt så banner eg fremdeles over mange dommerfeil og fremdeles mener jeg at dommeravgjørelser røver poeng fra oss.
Så jeg kan likså godt gjøre det uten VAR.

Og med VAR så hadde jeg kanskje opplevd mitt første cupgull live mot Bryne i 1987, men eg hadde en fantastisk helg og ville ikke hatt det gullet om det prisen for det var å ha VAR.

Rossi

Quote from: Corran on July 28, 2024, 21:22:56 PMFinalen i 66 hadde ikke trengt VAR, men Goal Line Technology

Speaking of 66 finalen.... https://www.facebook.com/reel/814438950601006

World domination within 5 years.

kabelmann

Her lever stråmennene i beste velgående, ja.

Jeg skal ikke snakke for alle VAR-tilhengere, men i hvert fall denne VAR-tilhengeren ønsker VAR, men en VAR som fungerer mye bedre enn dagens VAR. Tror jeg at det kan bli bedre? Ja, selvfølgelig. Som stort sett all teknologi så vil det også skje en utvikling her. Tror jeg at det skjer i morgen? Nei, overhodet ikke. Hvor lang tid er jeg villig til å gi det? Aner ikke, men synes det er vel tidlig å gi det opp allerede nå.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Corran

Men hvor lang tid er lang nok tid for at det skal tilpasse seg?
I utlandet har de hatt det i mange år og det funker ikke der heller.
Var vel Wolfes som ville avskaffe det i England nå sist.
I EM var det mye kritikk mot VAR og det for mange avgjørelser som strengt tatt var riktige, men blir for pirkete etter hva folk ønsker.

Hos meg kan jeg strekke meg til mål linje teknologi og at det i etterkant skal kunne straffes med karantene om en blir tatt i filming eller stygge taklinger og annet som gjerne setter fotballen i et dårlig lys.
Og så selvfølgelig bruk penger på dommerne slik at de kan bruke mer tid på fotballen.

Lasaron

Det er mye som kan forbedres med VAR, jeg har flere konkrete forslag. Et av de er strenge tidsbegrensninger. Men selv om det vil gjøre VAR mer spiselig, vil det fortsatt være slik at scoring er søknad om mål. Det er det som er så kjipt.

Joda, noen scoringer er av en slik karakter at man skjønner at det neppe blir VAR-mat. Men man vet jo ikke.

Joda, noen scoringer har kort behandlingstid i VAR-rommet, men det vet man ikke i det scoringen skjer. Man vet at det_kan_ha skjedd noe fire-fem trekk før som man kanskje ikke helt fikk med seg.

Og så har vi de scoringene der man føler seg temmelig sikker på at annulleringen kommer fordi det så ut som offside eller noe. Dommer på banen godkjenner, men det blir VAR-mat. Og så blir det godkjent. Da blir man liksom snytt for øyeblikkets jubel.

Det er så mye glede som reduseres for så mange. For hva? For marginalt mer rettferdighet. Det er ikke verdt det. Dessuten er VAR-pausene frustrerende/kjedelige i seg selv. Og det bryter opp spillet, slik at lag som prioriterer tempo og trøkk taper på det mens lag som liker å bryte opp motstandernes spill med dødball og filming tjener på det.

Vi lever i en tid der vi er omgitt av underholdning overalt. Fotball har aldri hatt større konkurranse om tiden og oppmerksomheten vår. Når man da innfører (på kjipt vis) noe som gjør scoringer mindre gøy, så blir fotball mindre gøy. Det tror jeg fotballen taper på på sikt.

- Skal jeg, eller skal jeg ikke, fornye partoutkortet neste år?
- Skal jeg, eller skal jeg ikke, gå på neste hjemmekamp?
- Skal jeg, eller skal jeg ikke, fornye abonnementet på Play?

Slike spørsmål stilles hele tiden, av mange. Når scoringer blir mindre gøy, vil det være naturlig at flere over tid bikker over på et nei.

Dere som er for VAR, vet at den største kostnaden med det er at mange (kanskje alle?) syns scoringer blir mindre gøy. Det er fakta, ikke stråmann. Nei, det er ikke dette dere vil i seg selv. Like lite som at jeg ikke vil i seg selv at urettferdig dømming skal skje. Men for å slutte ringen: Molde scorte i går, og dommer godkjente der og da. Normalt ville det ført til jubel. Men det skjedde ikke denne gangen. Og slik vil vi se oftere og oftere, og noen av disse målene vil faktisk bli godkjent av VAR. Og så jublet man ikke.

Erlend

Quote from: Corran on July 28, 2024, 21:22:56 PMDen med Beckham skulle jo aldri vært kort og ja det er slikt eg vil ha bort men ikke om det innbefatter noen som helst form for VAR. Vi må leve med litt feil. Ingenting kommer noen gang til å bli perfekt.
I Beckham situasjonen skulle dog argentiner blitt straffet i etterkant
For det er en mulighet når det gjelder filming o.l. og det er å ta det etterpå og da gi karantener.
Var vel i Italia de gjorde det en periode (om det ikke er slik enda) hvor spillere som ble tatt i filming i etterkant via tv bilder fikk karantener. Dette var vist effektivt.
Kan være jeg husker litt feil her, men det hadde vært et system som var forebyggende.

Ja, det er også en mulig løsning, jeg kan ikke fatte og begripe at et vedtak for å kunne straffe sånt i etterkant ikke kom på plass den dagen man begynte å vise alle kamper på TV

Utmedsnolken

Hvis det er streng tidsbegrensning får man iallefall ikke sett på mer enn en hendelse i hver situasjon. Kanskje noen handset før ballen ble spilt til angriperen som ble felt. Da er denne «rettferdigheten» enda mer utvannet
"og der snubler Sæternes igjen"

BlobbyWin77

Quote from: Lasaron on July 28, 2024, 20:07:43 PMJa, og de/dere vil de uungåelige konsekvensene at man slutter å juble, eller jubler reservert, fordi man vet sjansen er god for at et godkjent mål blir annullert likevel.

Du sa QUOTE:
"...... Molde gadd ikke juble...... Det er dette VAR-tilhengerne vil ha."

Det er helt feil og jeg syntes det var viktig å poengtere det. Jeg mente ikke å være kranglevoren.

VAR kom med gode tanker om å bruke tilgjengelig teknologi for å få flest mulig riktige beslutninger i kampavgjørende situasjoner og øke rettferdigheten.

Det du beskriver er en av bivirkningene med VAR. Det er ikke et ønske situasjon av VAR tilhengerne.

Det kan tenkes, som du sier, at enkelte VAR-tilhengerne vil beholde VAR og leve med disse bivirkningene.

For the record:
Jeg er i mot VAR slik som den er i dag. Legemidler må testes fullstendig for bivirkninger før de gis til pasienter.
Men, jeg er åpen for VAR i fremtiden hvis det ikke ødelegger gleden av fotballen samt. som den øker rettferdigheten med å få flest mulig riktige beslutninger.

Lasaron

July 29, 2024, 21:10:01 PM #641 Last Edit: July 29, 2024, 21:12:49 PM by Lasaron
Man vil ha en ordning der mindre jubel er uungåelig. Fordi rettferdighet.

Edit: Mens jeg vil ha en ordning der flere dommerfeil er uungåelig. Sånn er det.

Men dette med mindre jubel er noe som utvikler seg over tid. Etterhvert som spillere og publikum opplever kjipe VAR-pauser mange nok ganger. Hva som er mange nok, varierer fra person til person. Men fenomenet er nytt, og bør påpekes når det sprer om seg.  Mener jeg.

Utmedsnolken

https://www.forskersonen.no/debattinnlegg-fotball-meninger/tvilsomt-fra-forskere-om-var/2392727

Generelt er det påfallende at VAR-teamene nesten aldri har grepet inn mot holding, mens de inntil det absurde har forelsket seg i hands-situasjoner.

Dette illustrerer at det å beregne antall «riktige» avgjørelser ned på desimalnivå, er en meningsløs øvelse. Det forutsettes da at finnes en entydig fasit i enhver situasjon, men for svært mange VAR-avgjørelser er ikke dette tilfelle. Ofte handler det om å tolke situasjoner som i seg selv er tvetydige, og hvor ulike konklusjoner lar seg forsvare.
VAR skal brukes i et spesielt utvalg situasjoner. Det betyr for eksempel at et feildømt hjørnespark eller frispark som resulterer i mål, ikke blir korrigert av VAR. Det er det naturligvis heller ingen grunn til, men det betyr at VAR i seg selv ikke er noe bidrag til en mer rettferdig fotball.
"og der snubler Sæternes igjen"

Corran

En bra artikkel som tar opp en del av de tingene jeg har litt sterke følelser rundt.
Fotball blir ikke mer rettferdig
Og hvorfor har VAR nesten ikke tatt holdinger?

For meg virker det som det er 100% aksept fra dommere at forsvarspiller holder offensiv spiller inne i 16 meter og da spesielt på dødballer.
Når en først har VAR så kunne en på en halv sesong blitt kvitt holding i feltet.

Lasaron

https://www.vg.no/sport/fotball/i/vgrXJ5/nff-gjoer-var-endring-fungerer-ikke-optimalt

NFF gjør justeringer. Går det an å gjøre det mindre konkret? Jeg sliter med å tro at dette vil oppleves som en endring til det bedre i det hele tatt.

Corran

Skjønte lite av hva denne justeringen utgjør i praksis.
Det eneste som sies er at det skal brukes mindre tid på marginale avgjørelser.
Dette kan jo slå ut i at når det er tvil så kommer det alltid forsvarende lag til gode da dommere stort sett er livredde for å avgjøre kamper for angripende lag.

Litt som den gang de sa at om det er tvil om det er offside så skal det komme angripende lag til gode men følelsen en hadde var at det stikk motsatte skjedde

Hickok

Oversatt fra byråkratspråk til gatespråk: "Vi har hatt noen episoder der vi har endret avgjørelser, uten å ha belegg for det, og uten at vi er sikker på at det var rett å endre. Derfor skylder vi nå på tidsbruk for å slippe å gjøre slike feil på nytt i fremtiden."

fortune

Det var fantastisk med Brann-kamp uten VAR i går! Gleden og eufori ved scoringer var magisk, helt uten bekymring for at noen i en buss et eller annet sted skulle finne en offside ved hjelp av paint!
First is first, second is nothing

Lasaron

Jeg registrerer nøkternt at NFF og NTF er tilbake på VAR-uansett-sporet (litt karikert sagt, men dog). 

Dermed kan protestene ta seg opp igjen.

ostraume

Skjerpings nå Lasaron. De prøver å få VAR til å fungere så bra som mulig. Det er jo bea. Ingen grunn til å ilegge motiver.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Go Up