• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Sesongen 2024

Started by Lasaron, December 15, 2023, 21:57:43 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Wombat

Helt enig, jeg har tillit til at H gir oss stabilitet, og han har vært enestående. Men uten at jeg har sjekket konkret, føles det som om vi følger samme kurve som med lan, og tenker H har lite å tilføre etterhvert.

Akkurat nå har vi stagnert, neste "steg" er nedadgående kurve.

Alle trenere (nesten alle, men vi kan ikke hente Klopp eller Guardiola. De er uansett avhengig av verdensenere) har utløpsdato, og jeg skjønner ikke hvorfor det alltid skal ventes til det er uungåelig å sparke trenere i stedet for å skifte mens man er stabil men står stille utviklingsmessig
Don't bang the drum like monkeys do

andreas1989

July 14, 2024, 07:44:34 AM #651 Last Edit: July 14, 2024, 11:22:01 AM by andreas1989
Men hvem er det du vil ha inn og hva er det som gjør at du tror at et annen trener skal få det til å løsne med dette mannskapet? En ny trener er ikke en back som kommer på overlapp og en spiss som setter alle sjansene.

Realiteten er fremdeles den at hadde vi vært bedre i begge boksene så hadde vi sannsynligvis ledet serien med noen poeng. Vi spilte OBOS i 2022, det blir så stereotypisk å sommeren 2024 skulle snakke om at Horneland må byttes ut fordi vi ikke topper tabellen.

Vi må finne ut av konstellasjonene og få relasjonene til å sete seg bedre med det mannskapet vi når har, i tillegg til at det i løpet av sommeren forhåpentligvis kommer inn et par nye navn. Så må vi få mer ut av backspillet og i enda større grad få indreløperne inn i boks.

Så skal vi være helt enige om at Horneland må benytte seg av troppen i større grad enn bare de samme 13-14 spillerne hele tiden. I går gjøres jo det tidlige bytter og det resulterer i et mål. Men igjen kan man spørre seg om hvorfor Hellan skal sitte hele kampen på backen når det eneste Svenn Corne tilbyr er pasninger som hovedsaklig går på tvers og bakover.

Så kan ikke Horneland noe for at Torsvik, Wassberg og Soltvedt er skadet eller at SHN blir solgt og at overgangsvinduet ikke er åpent.

Wombat

Quote from: andreas1989 on July 14, 2024, 07:44:34 AMMen hvem er det du vil ha inn og hva er det som gjør at du tror at et annen trener skal få det til å løsne med dette mannskapet? En ny trener er ikke back som kommer på overlapp og spiss som setter alle sjansene.

Realiteten er fremdeles den at hadde vi vært bedre i begge boksene så hadde vi sannsynligvis ledet serien med noen poeng. Vi spilte OBOS i 2024, det blir så stereotypisk å sommeren 2024 skulle snakke om at Horneland må byttes ut fordi vi ikke topper tabellen.

Vi må finne ut av konstellasjonene og få relasjonene til å sete seg bedre med det mannskapet vi når har, i tillegg til at det i løpet av sommeren forhåpentligvis kommer inn et par nye navn. Så må vi få mer ut av backspillet og i enda større grad få indreløperne inn i boks.

Så skal vi være helt enige om at Horneland må benytte seg av troppen i større grad enn bare de samme 13-14 spillerne hele tiden. I går gjøres jo det tidlige bytter og det resulterer i et mål. Men igjen kan man spørre seg om hvorfor Hellan skal sitte hele kampen på backen når det eneste Svenn Corne tilbyr er pasninger som hovedsaklig går på tvers og bakover.

Så kan ikke Horneland noe for at Torsvik, Wassberg og Soltvedt er skadet eller at SHN blir solgt og at overgangsvinduet ikke er åpent.

Tøysegutt, dette har jeg svart deg utfyllende på før. Og det vet du utmerket

La oss snu det, hva gjør H til rette mann akkurat nå?

andreas1989

Men helt seriøst, kan du ikke svare i denne tråden slik at vi har en god debatt og folk slipper å lete opp hva du eventuelt har skrevet tidligere i en eller annen setting på forumet? Du skal altså ha ut Horneland, noe som faktisk er ganske kontroversielt. Da må man forvente at du har konkret løsning som du mener Brann er bedre tjent med enn å fortsette med Horneland? Skal jeg svare deg at det har jeg svart deg på før din ett eller annet? Selvfølgelig ikke.

Jeg mener Horneland har bygget oppe denne klubben til noe helt unikt med en tydelig spillestil og identitet. I fjor vår gikk ting på skinner, på sommeren og høsten var vi dårligere ettersom vi hadde noen utskiftinger i troppen som vi aldri klarte å erstatte samt skader. Så er vi i en del faser bedre denne våren enn vi var på høsten i fjor, men vi har dårligere uttelling i begge boksene, senest i går kveld. Så er faktumet at motstanderne selvfølgelig i mye større grad tar hensyn til oss, slik er den moderne fotballen noe man ser til gangs i EM. Dette er allerede beskrevet i posten du svarer på.

Jer ser virkelig ikke noe bedre alternativ enn Horneland, det tror jeg ikke klubben gjør og jeg tror heller ikke spillerne gjør det. Og jeg tror de fleste supporterne deler dette synet. Jeg er definitivt ikke en som som har uendelig tålmodighet med ting og skal gi folk evig tillit når ingenting tilsier at det er noe uforløst. Men her er det jo definitivt noe uforløst og selv om vi i er inne i en dårlig periode er det fortsatt fullstendig realistisk å kunne klare medalje og kanskje en 2 plass noe som vil være mer enn godkjent. Det er ingen med realisme som har snakket om noe gull uansett, utfordrer og medalje derimot kan vi sette oss som mål.

Wombat

Quote from: andreas1989 on July 14, 2024, 08:07:05 AMMen helt seriøst, kan du ikke svare i denne tråden slik at vi har en god debatt og folk slipper å lete opp hva du eventuelt har skrevet tidligere i en eller annen setting på forumet? Du skal altså ha ut Horneland, noe som faktisk er ganske kontroversielt. Da må man forvente at du har konkret løsning som du mener Brann er bedre tjent med enn å fortsette med Horneland? Skal jeg svare deg at det har jeg svart deg på før din ett eller annet? Selvfølgelig ikke.

Jeg mener Horneland har bygget oppe denne klubben til noe helt unikt med en tydelig spillestil og identitet. I fjor vår gikk ting på skinner, på sommeren og høsten var vi dårligere ettersom vi hadde noen utskiftinger i troppen som vi aldri klarte å erstatte samt skader. Så er vi i en del faser bedre denne våren enn vi var på høsten i fjor, men vi har dårligere uttelling i begge boksene, senest i går kveld. Så er faktumet at motstanderne selvfølgelig i mye større grad tar hensyn til oss, slik er den moderne fotballen noe man ser til gangs i EM. Dette er allerede beskrevet i posten du svarer på.

Jer ser virkelig ikke noe bedre alternativ enn Horneland, det tror jeg ikke klubben gjør og jeg tror heller ikke spillerne gjør det. Og jeg tror de fleste supporterne deler dette synet. Jeg er definitivt ikke en som som har uendelig tålmodighet med ting og skal gi folk evig tillit når ingenting tilsier at det er noe uforløst. Men her er det jo definitivt noe uforløst og selv om vi i er inne i en dårlig periode er det fortsatt fullstendig realistisk å kunne klare medalje og kanskje en 2 plass noe som vil være mer enn godkjent. Det er ingen med realisme som har snakket om noe gull uansett, utfordrer og medalje derimot kan vi sette oss som mål.

Det er en ok forespørsel. Her er hva jeg tidligere har svart:

"Hornelands spillerstrategi/utvelgelse minner mest om hvordan man tenker i PL, La Liga, eller serie A (for å nevne noen). Han styrer laguttak uten tanke for at man er i en utviklingsliga, og bør og skal utvikle spillere.
Det er helt tydelig at det er lite vilje å gi nye spillere, og unge talenter sjanser til å vokse i roller med han som trener

For meg hadde overgangsviduet vært vunnet med en ny trener som evner det H ikke evner å gjøre, ta SKB opp til neste nivå. Og gjerne en hollender, spanjol eller italiener med nye tanker, som bringer videre stabilitet og filosofien til H mens man vokser på banen. Nå har vi stagnert, og nei, jeg har ikke tenkt gull osv denne sesongen eller neste, jeg vil se SKB ta steg. Det gjør vi ikke nå dessverre"

"Det har jeg vel nevnt tidligere ett eller annet sted. Har ingen navn, heller type trener, og det er ikke å resirkulere en trener fra ES eller obos. Finn en ung hollender f.eks som skjønner utvikling, og deler klubbens ide om hvordan det skal spilles

kom på et navn fra tidligere som kan illustrere type, Marti Cifuentes. Ikke overraskende at han idag trener QPR som tross alt er en stor klubb"

Er ellers enig med det du skriver, men tror på sikt det blir et feilskjær avhengig av hvem vi vil/skal være, og vil fremstå. Men finner ikke noe svar hos deg hvorfor han er "rett" nå. Du baserer deg mest på hva han har gjort

Ellers skylder jeg deg en unnskyldning, det var esp jeg svarte om Cifuentes, ikke deg. Beklager!

andreas1989

July 14, 2024, 08:46:19 AM #655 Last Edit: July 14, 2024, 09:17:54 AM by andreas1989
Takk.

Det skal ikke være noen tvil om at Hornelands terskel for å slippe til ungdommen er for lav og diskutabel. Er det noe som kan minne om tidligere tider så er det vel nettopp dette med ungdommene, men rent spillemessig på banen så vil jeg ikke si at det er sammenliknbart med tidligere tider. En trener vil i de fleste tilfeller ønske seg flest mulig gode spillere på en gang for å oppnå umiddelbar suksess. Det er klubben som må finne og vedta helheten så må treneren forholde seg til det, enkelt og greit. Når Horneland får forlenget kontrakten sin så får jo vi gå utifra at det har vært en forutsetning, men klubben kan ikke ta ut laget. De kan riktignok i stor grad styre spillerlogistikken og derav vil treneren på sikt bli tvunget til å bruke de unge når feks Svenn Crone ikke får ny kontrakt.

Jeg har liten tro på at vi skal oppnå noe mer suksess med en annen trener enn Horneland og det å sikte seg inn på en utledning har jeg særdeles liten tro på. Det ville vært en enorm omvelting og ført oss inn i en prosess som gudene må vite hvor lang tid vi ville måte bruke  på for at det skulle gjøre oss til et stabilt topplag om  prosjektet i det hel tatt hadde hatt livets rett.

Men veldig konkret så kan jo jeg spørre deg om du heller ville hatt Alfred Johansson enn Horneland som trener for Brann?

Wombat

July 14, 2024, 09:03:35 AM #656 Last Edit: July 14, 2024, 09:06:00 AM by Wombat
Regner med at du ser og forstår at samme argumentasjon kunne vært brukt, og ble brukt om både Skarsfjord, Aabrekk, og lan (så fikk jeg nevnt mine bunn 3 trenere) like før det surnet?

Jeg vil bli overrasket (og selvfølgelig glad) om vi vil se SKB ta videre steg med H. Selvfølgelig kan det komme inn en spiller som midlertidig kan gi inntrykk av vekst, men det vil være kosmetikk imo

Hør med han om han vil ta over akademiet, der tror jeg han kan gi mye. Men som hovedtrener er toppen passert, og det eneste han nå kan gi er trygghet til kurven starter å gå ned, og han som andre lever på lånt tid

Hvorfor utlending? Han vil stå imot press, og jeg ser simpelthen ikke noe annet enn B og C trenere i Norge med 2-3 unntak som ikke forlater sine klubber

Edit. Glemte ditt konkrete spørsmål. Akkurat nå? Ja! For 18mnd siden? Ett klart nei!

Kjapt innspill

Jeg vier ikke en eneste tanke til andre mulige trenere enn Horneland. Han har bidratt til å etablere en kultur i klubben som vi aldri før har hatt. Tror denne kulturen over tid, hvis vi klarer å gjøre den ordentlig til vår egen, vil fungere som en garanti mot boom&bust-sykluser hvor vi plutselig rykker ned.

Det er heller ikke unaturlig at dette laget sliter litt med å feie motstand av banen. Spiller for spiller er vi ikke fantastiske, og det gir full mening at vi etter hvert ville bli lest av motstanderne. Med dårligere kultur og konsept kunne denne gjengen like gjerne rotet rundt i bunnen. Vi hentet tross alt Pallesen fra perifer status i Haugesund.

I mine øyne står vi likevel ved et skjæringspunkt hvor vi risikerer å kjøre oss fast hvis ikke hodene holdes kalde. Vi må unngå å bli så redd for nedsiden at vi spiller med indreløpere på kant, eller narrer oss selv til å tro at Thore Pedersens defensive egenskaper gjør ham egnet til ankerrollen.

Jeg håper også vi kan unngå å bli desperate i spillerjakten. Tapet av SHN kom brått på og var åpenbart suboptimalt planlagt for, men vi er ikke dårligere stilt enn at vi kan tillate oss å bekle posisjonen i ro og mak - med fremtiden som hovedfokus. Det fine er at vi kan velge å bekle den med langt bedre ballferdigheter og dermed ta neste utviklingssteg.

andreas1989

July 14, 2024, 10:06:09 AM #658 Last Edit: July 14, 2024, 10:15:08 AM by andreas1989
Quote from: Wombat on July 14, 2024, 09:03:35 AMRegner med at du ser og forstår at samme argumentasjon kunne vært brukt, og ble brukt om både Skarsfjord, Aabrekk, og lan (så fikk jeg nevnt mine bunn 3 trenere) like før det surnet?

Jeg vil bli overrasket (og selvfølgelig glad) om vi vil se SKB ta videre steg med H. Selvfølgelig kan det komme inn en spiller som midlertidig kan gi inntrykk av vekst, men det vil være kosmetikk imo

Hør med han om han vil ta over akademiet, der tror jeg han kan gi mye. Men som hovedtrener er toppen passert, og det eneste han nå kan gi er trygghet til kurven starter å gå ned, og han som andre lever på lånt tid

Hvorfor utlending? Han vil stå imot press, og jeg ser simpelthen ikke noe annet enn B og C trenere i Norge med 2-3 unntak som ikke forlater sine klubber

Edit. Glemte ditt konkrete spørsmål. Akkurat nå? Ja! For 18mnd siden? Ett klart nei!

Nei det er her vi er fundamentalt uenige. For der de trenerne du ramser opp baserte sitt offensive spill på tilfeldigheter og enkeltprestasjoner så baserer vi nå spillet vårt på systemet.

Så må jeg bare si at jeg synes du har helt urealistiske tanker om ting dersom du tenker deg at Horneland skal være interessert i å ta en rolle i akademiet, samtidig som vi skal bare finne en eller annen utlending som du mener skal ha forutsetningene for å lykkes i Brann og Bergen. Så enkelt er det ikke. Og hva er det egentlig som tilsier at Alfred Johansson skulle lykkes bedre i Brann enn Horneland? Er det så enkelt som at RBK bruker flere kids?

Ellers et solid kjapt innspill med realistiske nyanser.

Wombat

July 14, 2024, 10:24:50 AM #659 Last Edit: July 14, 2024, 10:49:04 AM by Wombat
Jeg er enig med deg Kjapp, men ikke med tanke på framtid/utvikling

Mursumt Andreas. Du mener virkelig at argumentasjon ikke kan brukes for et utall trenere før de fikk fyken? Uansett spillestil/filosofi? Jaha ja...

Og jeg tror det kunne vært interessant for han med tanke på hvem han er, og hva han i sitt trenerliv tidligere har stått for. Det var uansett et eksempel, og igjen henger du deg opp i slikt.

Johanson hadde bl.a (WARNING! EKSEMPEL&TENKT SITUASJON) søkt utvikling og fremtid mens H akkurat nå søker trygghet og stirrer seg blind på nuet

Og jeg er klar over at han har en høy stjerne hos alle, som lan hadde det, til vi igjen står der vi har stått så mange ganger før. Med en sparket trener og en splittet klubb i fritt fall, gud forby det å tenke utvikling og skifte av trener før det skjer

(edit: satte svar i rett rekkefølge)

Superjack

Quote from: Kjapt innspill on July 14, 2024, 09:57:53 AMJeg vier ikke en eneste tanke til andre mulige trenere enn Horneland. Han har bidratt til å etablere en kultur i klubben som vi aldri før har hatt. Tror denne kulturen over tid, hvis vi klarer å gjøre den ordentlig til vår egen, vil fungere som en garanti mot boom&bust-sykluser hvor vi plutselig rykker ned.

Det er heller ikke unaturlig at dette laget sliter litt med å feie motstand av banen. Spiller for spiller er vi ikke fantastiske, og det gir full mening at vi etter hvert ville bli lest av motstanderne. Med dårligere kultur og konsept kunne denne gjengen like gjerne rotet rundt i bunnen. Vi hentet tross alt Pallesen fra perifer status i Haugesund.

I mine øyne står vi likevel ved et skjæringspunkt hvor vi risikerer å kjøre oss fast hvis ikke hodene holdes kalde. Vi må unngå å bli så redd for nedsiden at vi spiller med indreløpere på kant, eller narrer oss selv til å tro at Thore Pedersens defensive egenskaper gjør ham egnet til ankerrollen.

Jeg håper også vi kan unngå å bli desperate i spillerjakten. Tapet av SHN kom brått på og var åpenbart suboptimalt planlagt for, men vi er ikke dårligere stilt enn at vi kan tillate oss å bekle posisjonen i ro og mak - med fremtiden som hovedfokus. Det fine er at vi kan velge å bekle den med langt bedre ballferdigheter og dermed ta neste utviklingssteg.

Helt enig med deg her.

Brann sin suksess har veldig mye å takke Horneland for. Og han virker å være en som klarer å holde hodet kaldt.
Han er veldig fokusert på å bygge Brann videre, og vet at spillere kommer og går.

Er det noen i dagens Brannlag som egentlig kommer fra noe annet en perifere roller i andre klubber, og gjerne i klubber som vi normalt anser som på lavere nivå enn Brann?

Horneland svarer veldig godt i etterkamp intervjuet med Ballspark i går.
Å erstatte mannen som har styrt midtbanen i 3 år, og vært en av de mest stabile i troppen, er ikke gjort i en fei.
Horneland er også tydelig på at de ser etter en ny ankermann. Han ønsker Thore som potet i andre roller. Indreløper eller back.

Horneland ser også det samme som jeg ser, spillerene mangler aggressiviteten og som han kaller det "desperasjonen" i duellene som kjennetegnet Brann spesielt våren 23.
Og uten den på plass, så er Brann et lag midt på treet i ES, for Brann har fortsatt ikke toppklasse spillere.
Dyngeland, Japhet, Felix og om han får hodet, kropp og tillit på plass, kanskje Warming. Eneste spillerene som holder meget høy ES klasse i dagens Brannstall.

Å mase om at Horneland skal byttes ut blir helt feil.
Jeg tror ikke Horneland har sett seg blind på situasjonen.
Tror han ser ting vi som ikke trener dem til dagen ikke ser, for eksempen at Mathisen og Warming ikke holder mer enn 45 minutter. Da ønsker han ikke starte med noen av dem. Forståelig nok.
Brannsupporter.

ostraume

Du har rett i at trenere i Brann har sittet for lenge. LAN og Skarsfjord utvilsomt av den sorten.

Men du virker rimelig naiv når du tror en random hollender eller italiener kan ta "neste steget" (hva nå det er, forklar gjerne!), og at denne utlendingen av ukjent grunn kan stå imot press på en måte som Horneland da tydeligvis ikke kan
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Wombat

Quote from: ostraume on July 14, 2024, 10:54:06 AMDu har rett i at trenere i Brann har sittet for lenge. LAN og Skarsfjord utvilsomt av den sorten.

Men du virker rimelig naiv når du tror en random hollender eller italiener kan ta "neste steget" (hva nå det er, forklar gjerne!), og at denne utlendingen av ukjent grunn kan stå imot press på en måte som Horneland da tydeligvis ikke kan

Ikke min jobb å finne ny treners navn, ikke har jeg kompetanse til det heller

Og naiv, å ville finne en erstatter i foregangslandet når det gjelder taktisk nytenknig, utvikling av talenter, vakker aggressiv fotball, og, OG som på tross av forutsetninger ofte hevder seg i Europa. Random liksom

Men du vil kanskje heller ha en navngitt Røssland f.eks som H's erstatter når han før eller siden får fyken? Eller er du så naiv at du tror at han som Klopp trekker seg etter 9 år? For det de 2 eneste alternativene ved siden av hva jeg debatterer for. Så hvilken tror du vil skje? Hvilken foretrekker du bortsett fra "Klopp", for det vil ikke skje

Lasaron

Skudd fra hoften:

Vi ser at Brann kjører seg fast, og at Hornis blir mer og mer LANsk i laguttakene. Samtidig, midt i denne trauste perioden, feide Brann over Kristiansund med 5-0 i en treningskamp. Der var det Huseklepp som ledet laget.

Bør Hornis lytte mer til Huseklepp fremover? For å komme ut av uføret?
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Rossi

Horneland har gjort mye bra, han har stor tillit og sitter veldig trygt. Heldigvis. Om likevel Hornis forlater oss, rent hypotetisk, så vil det nok bli opprykk internt ved Huseklepp og Hassan.
World domination within 5 years.

nero

Horneland er, selv med sine svakheter, uten tvil den beste treneren Brann har hatt så lenge jeg kan huske. Og jeg er ingen ungsau. Jeg vil beholde han så lenge som mulig, så vi slipper folk som Skarsfjord/Norling/Nilsen (Steinar og Lars Arne), eller intern treneropplæring (MIM). Og hvis man går enda lenger tilbake, var det jo enda rarere karakterer på trenerbenken.

Endelig ser Brann ut som en profesjonell klubb. Og Kalvenes & co virker også å ha sysakene i orden. Egentlig vil jeg ha færrest mulig endringer på apparatet som er rundt laget nå.
Lions led by donkeys.

andreas1989

Quote from: Wombat on July 14, 2024, 10:24:50 AMJeg er enig med deg Kjapp, men ikke med tanke på framtid/utvikling

Mursumt Andreas. Du mener virkelig at argumentasjon ikke kan brukes for et utall trenere før de fikk fyken? Uansett spillestil/filosofi? Jaha ja...

Og jeg tror det kunne vært interessant for han med tanke på hvem han er, og hva han i sitt trenerliv tidligere har stått for. Det var uansett et eksempel, og igjen henger du deg opp i slikt.

Johanson hadde bl.a (WARNING! EKSEMPEL&TENKT SITUASJON) søkt utvikling og fremtid mens H akkurat nå søker trygghet og stirrer seg blind på nuet

Og jeg er klar over at han har en høy stjerne hos alle, som lan hadde det, til vi igjen står der vi har stått så mange ganger før. Med en sparket trener og en splittet klubb i fritt fall, gud forby det å tenke utvikling og skifte av trener før det skjer

Argumentasjon for hva da? Den gjengen sto for en dørgende kjedelig og ikke bærekraftig fotball, som selv med 8 poengs ledelse på toppen av tabellen resulterte i et halvfullt stadion. Horneland står jo for det stikk motsatte og engasjerer i egen person med sin karisma til oppslutning rundt klubben.

Og du mener altså helt oppriktig at denne svensken oppe i Trondheim hadde vært bedre for Brann enn Horneland? Du maser om utvikling og fremtid? Brann som klubb har aldri vært mer selvutviklende og på en bedre plass enn det klubben har vært under Horneland.

Hadde vi vunnet i Bodø og mot Haugesund, hva hadde du egentlig sagt da?

Wombat

Quote from: andreas1989 on July 15, 2024, 07:55:05 AM
Quote from: Wombat on July 14, 2024, 10:24:50 AMJeg er enig med deg Kjapp, men ikke med tanke på framtid/utvikling

Argumentasjon for hva da? Den gjengen sto for en dørgende kjedelig og ikke bærekraftig fotball, som selv med 8 poengs ledelse på toppen av tabellen resulterte i et halvfullt stadion. Horneland står jo for det stikk motsatte og engasjerer i egen person med sin karisma til oppslutning rundt klubben.

Og du mener altså helt oppriktig at denne svensken oppe i Trondheim hadde vært bedre for Brann enn Horneland? Du maser om utvikling og fremtid? Brann som klubb har aldri vært mer selvutviklende og på en bedre plass enn det klubben har vært under Horneland.

Hadde vi vunnet i Bodø og mot Haugesund, hva hadde du egentlig sagt da?

Gjør du deg dum eller?

"Jer ser virkelig ikke noe bedre alternativ enn Horneland, det tror jeg ikke klubben gjør og jeg tror heller ikke spillerne gjør det. Og jeg tror de fleste supporterne deler dette synet. Jeg er definitivt ikke en som som har uendelig tålmodighet med ting og skal gi folk evig tillit når ingenting tilsier at det er noe uforløst. Men her er det jo definitivt noe uforløst og selv om vi i er inne i en dårlig periode er det fortsatt fullstendig realistisk å kunne klare medalje og kanskje en 2 plass noe som vil være mer enn godkjent. Det er ingen med realisme som har snakket om noe gull uansett, utfordrer og medalje derimot kan vi sette oss som mål."

Bytt ut Horneland med en hvilken som helst trener like før det surnet, inkludert lan

Ferdig med "diskusjon", hvorfor har jeg skrevet annensteds. Du er klart en av de jeg sikter til der :)

andreas1989

God sommer! Vi snakkes om 12 måneder som du selv sier, kanskje du har lagt av deg disse tåpelige person angrepene dine innen den tid?

ostraume

Hva er forresten "fasiten" om 6-12 mnder? Og hva er godkjent/stryk?

Wombat

July 15, 2024, 12:34:45 PM #670 Last Edit: July 15, 2024, 12:37:17 PM by Wombat
Andreas, det var et seriøst spørsmål

osstraume, siden vi kjemper for opplysnig og mot ignoranse, legg merke til pkt 3:

fasit
substantiv hankjønn

Opphavfra latin 'det utgjør', av facere 'gjøre'
Betydning og bruk
1. riktig svar på regnestykke
2. bok eller del av tekst med svar på spørsmål eller oppgaver

Eksempel
slå opp i fasiten

3. resultat, konklusjon

Eksempel
fasiten ble andreplass i lengde

(fra https://ordbokene.no/)

ostraume

Artig at du gjør deg dum, så frem med teskjeen: Du mener vi har en fasit innen 6-12mnd om H er fortsatt rett mann. Hvilke kriterier gjelder for å avgjøre det?

Veldig nyttig info når vi skal komme tilbake til saken.

krakra

Ender vi utenfor topp5, laget fortsatt har en snittalder på rundt 28 år og spillet ikke bedrer seg bør i alle fall flere varsellamper ringe

ostraume

Istemmer den. Faire kriterier.

Wombat

Quote from: ostraume on July 15, 2024, 13:30:21 PMArtig at du gjør deg dum, så frem med teskjeen: Du mener vi har en fasit innen 6-12mnd om H er fortsatt rett mann. Hvilke kriterier gjelder for å avgjøre det?

Veldig nyttig info når vi skal komme tilbake til saken.

Wow, her gir jeg deg definisjonen og du fortsetter. Jeg er gjerne dum, men du viser deg fullstendig ignorant (og etter min mening litt enkel)

VI VIL HA FASIT OM 6 - 12mnd. Hva jeg tror den vil være er uvesentlig, men om du må ha noe fremtidig fasit (altså resultatet) på hva som er fasit (altså det reelle og korrekte svaret) får du kjøpe deg en krystallkule

Om du mener hva han skal måles mot er det en annen sak, og det er etter min mening mer enn plassering

Nå har jeg svart deg igjen, det var siste gang om temaet

Rossi

July 15, 2024, 16:17:18 PM #675 Last Edit: July 15, 2024, 16:19:43 PM by pidre Reason: Feilpost
Tillater meg å kommentere dette. FASIT, slik jeg forstår det er et postulat om at noe vil skje om 6-12 måneder. Hva som skal skje er det ikke sagt noe om, men det skal skje.
World domination within 5 years.

Dickens

"Fasit" her er vel heller den at Horneland får, og har fått, ekstremt mye ut av en svært begrenset spillerstall. Han er en mester i å vekke "dyret" i spillerene. At man skal begynne å stille spørsmål om han er rett mann bare fordi man er inne i en litt dårlig periode er for meg helt latterlig. Vi hadde (garantert) også lagt helt hjelpesløs på midten av tabellen med den svenske treneren oppi Trondheim.

Horneland skal selvfølgelig få ha en dårlig sesong eller to før vi har noe som helst grunn til å kreve endringer. Og da er ikke en dårlig sesong å ligge på 2.plass når over 50% av serien er spilt. Alvorlig talt.

krakra

Dette sa man om LAN også. Det er ikke bare resultatene det er snakk om. Det er den mer feige tilnærmingen til laguttak og spill, og kraftige aldringen av laget. Det er ikke udramatisk med en dårlig sesong når laget er 28 år gammelt i snitt.

Og nei, Opsahl fikser ikke problemet.

andreas1989

Rent spillemessig kan vel Opsahl være med på å "fikse" problemet? Selvfølgelig trenger vi flere spillere som kan styrke laget, men det er jo en spiller som har kvalitet til å åpne opp motstanders forsvar gjennom både tyngdepunkt, teknikk og blikk.

Men han er som "alle andre" for gammel.

Når det kommer til laguttaket så får vi se om det fortsetter med spillere ute av posisjon og backer som ikke kan angripe.

esp123

Jeg tror og håper vi kommer til å redusere snittalderen kraftig de to neste overgangsvinduene.

Crone (29), Kristiansen (36), Heltne Nilsen (32) og kanskje Castro (28) kommer til å bli erstattet av yngre spillere. Er vi heldige blir vi kvitt Kartum (29). Vi kommer nok ikke til å ha penger til å hente de største talentene, men jeg håper vi henter undervurderte spillere i alderen 22-24, og blir råere på å bruke egne talenter der vi kan. Dette blir Ludvigsens store test!

Når det kommer til Horneland, så tar jeg for gitt at Mathisen sliter med noe. Fyren er ikke dum. Ellers må han ta til takke med det han har. Denne sesongen er spillet hemmet av backer som er ganske begrenset offensivt. Og mangel på kreativ kraft offensivt. Bryte ned lavtliggende motstandere er vanskelig, man trenger da flere verktøy enn det Horneland har tilgjengelig for øyeblikket. Jeg ser virkelig ikke hvem Brann skal hente som er bedre.

Corran

Horneland er etter min mening den beste treneren for Brann pr nå.
Han har fått oss opp, han har fått en god plassering i ES og han ser ut til å klare å få oss inn på en OK plass i år også, Men her har vi ikke fasiten ;-) på noen måneder enda.
Han har gjort dette med en god underholdende fotball som har fått tilskuere tilbake på stadion
Og det med en del spillere som har nådd sitt beste under ham

Han virker også som en god og samlende leder samt at han har stått fram veldig positivt i problematiske situasjoner som f.eks nachspiel episoden.
Jeg tror også at Fakiri og Huseklepp har god utvikling under ham.

Det er denne sesongen og den neste som viser om han klarer å ta det neste steget. Det vil alltid komme litt motgang og spesielt når det har gått et par år hvor pilene bare peker oppover.
Så det er om han klarer å komme seg gjennom litt motgang en kan se om han er god nok for et langt perskeptiv.

Og omtrent alle trenere har en tendens til å slite ut omgivelsene sine eller stagnere eller på andre måter møte veggen med et lag etter en periode. Om den perioden er 1 år eller 10 år spiller liten rolle.
Så om en ikke vil risikere noe så ansetter en bare trenere på 1 års kontrakter og bytter dem ut hvert år for en vet jo at før eller siden vil fasiten vise at det nok hadde vært smart å sparke dem for et halvt år siden.

Hvis det er opp til meg så er ikke jeg klar for å si at Horneland bør gå, men det kan være jeg mener det om 12 måneder. Det betyr ikke at det er feil å fortsette med ham nå selv om i etterpåklokskpaens navn vil det vise seg at det hadde vært likså greit.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Superjack

Hva om Brann etter sesongen har kvittet seg med Kristiansen, Crone og Sivert. Disse er erstattet av type Opsahl, ikke etaberte stjerner, men potensial, m  3 stk på 24 år. Som får spille en del.

Da er stallen forynget. Mest pga alder til Kristiansen og Sivert.

Brann ender på 5. plass. Kanskje heldig og får Europa pga cupvinner er høyere.
Spiller varierer. Øyeblikk og enkeltomganger som mot RBK og første 1/2 mot Molde.

Er det da fasit på at Horneland må ut? Eller fasit på at Horneland må bli?

Brann har økonomi til å bruke ganske mye penger, om de ønsket å gå all-in for å prøve å ta et gull i år.
I motsetning til i 2018, der avgangen til Sivert førte til en handelsbonansa, med masse spillere som ikke passet, så virker det som det ikke er panikk denne gang, men tro på å få de rette og utvikle de rette typene.Her er en type som Horneland veldig viktig.

LAN messet om at det var umulig å ta RBK, fordi de hadde så mye penger. Når han fikk penger så ble det blåst ut og en usalgbar stall, kombinert med stagnasjon og rett og slett tilbakegang.

Horneland virker så langt å være komfortabel med å skynde seg sakte og det er viktig. Alt for mange trenere i Brann har mistet hodet etter litt suksess.

Tenker Horneland sitter veldig bra jeg.

Brannsupporter.

Wombat

Quote from: Superjack on July 15, 2024, 21:38:24 PMHva om Brann etter sesongen har kvittet seg med Kristiansen, Crone og Sivert. Disse er erstattet av type Opsahl, ikke etaberte stjerner, men potensial, m  3 stk på 24 år. Som får spille en del.

Da er stallen forynget. Mest pga alder til Kristiansen og Sivert.

Brann ender på 5. plass. Kanskje heldig og får Europa pga cupvinner er høyere.
Spiller varierer. Øyeblikk og enkeltomganger som mot RBK og første 1/2 mot Molde.

Er det da fasit på at Horneland må ut? Eller fasit på at Horneland må bli?

Brann har økonomi til å bruke ganske mye penger, om de ønsket å gå all-in for å prøve å ta et gull i år.
I motsetning til i 2018, der avgangen til Sivert førte til en handelsbonansa, med masse spillere som ikke passet, så virker det som det ikke er panikk denne gang, men tro på å få de rette og utvikle de rette typene.Her er en type som Horneland veldig viktig.

LAN messet om at det var umulig å ta RBK, fordi de hadde så mye penger. Når han fikk penger så ble det blåst ut og en usalgbar stall, kombinert med stagnasjon og rett og slett tilbakegang.

Horneland virker så langt å være komfortabel med å skynde seg sakte og det er viktig. Alt for mange trenere i Brann har mistet hodet etter litt suksess.

Tenker Horneland sitter veldig bra jeg.

Som skrevet tidligere, kjøp dere en jævla krystallkule om dere skal se inn i fremtiden og vite fasit

krakra

Brann har alltid satset mest ungt i «de neste vinduene».

Superjack

Det kan nok sies å være ganske betegnende for Brann ja.

Brannsupporter.

fortune

Quote from: krakra on July 15, 2024, 22:40:51 PMBrann har alltid satset mest ungt i «de neste vinduene».

De siste vinduene ser imidlertid ut til å betraktelig bedre enn katastrofekjøpene vi gjorde sommeren for et år siden
First is first, second is nothing

Dickens

Har en stygg følelse på at Felix er på vei bort, men at avtalen har vært at de må ha inn en erstatning først (les: Saka) selv om det sies at han er tiltenkt i Sivert-rollen.

Superjack

Har tenkt det samme angående Felix.

Brannsupporter.

andreas1989

July 16, 2024, 15:34:29 PM #688 Last Edit: July 16, 2024, 15:43:48 PM by andreas1989
Nå er det jo ikke slik at det nødvendigvis er permanent at Kornvig flyttes ned i den dype rollen, men med det spillermatriallet vi har tilgjengelig pr nå så er det fort den beste løsningen, med mindre Thore P plutselig løser det greit likevel.

Pasningssikkerheten til dansken vil vel fort bli høyere når han låses i dypet og får mer av spillet foran seg, det blir vel mer korte pasninger på tvers, frem og helt sikkert bakover enn de mer løse gjennombruddsballene som blir slått i en litt mer fremskutt posisjon. Kornvig har jo vist prov på å kunne snu spillet med sine crossballer, det er noe vi kan trenge mer av, dersom Horneland tillater det selvfølgelig.

krakra

Selv om vi har vært svake i ES i det siste er jeg optimist før Europa. Det er flere lag som har slitt i serien og gjort det bra i Europa. Molde i fjor blant annet. Der spiller de med mindre press og møter ikke lag som parkerer bussen

BrannAnd

Stemmer fortsatt for å hente inn Børkeeiet fra Rosenborg. Opsahl alternativ på både defensiv midtbane og indreløper. Før eller siden forsvinner Horn Myhre, og det er nok på tide å la Kartum dra videre.

Corran

I fjor så hadde vi en dritt juli måned, men så gjorde vi det bra i europa
Lov å håpe på en gjentakelse, men for guds skyld start  med Heggebø.
Og eg bare advarer dette kommer til å være et mantra i alle tråder  fra meg
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Brann virker nærmest manisk opptatt av relasjoner. Og når det skjer et helt normalt antall utskiftninger, så forteller de seg selv og andre om hvor mye det går ut over relasjonene.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

fortune

Quote from: Lasaron on July 21, 2024, 13:15:43 PMBrann virker nærmest manisk opptatt av relasjoner. Og når det skjer et helt normalt antall utskiftninger, så forteller de seg selv og andre om hvor mye det går ut over relasjonene.

Det har nok sammenheng med at de har veldig ulike spillertyper i nærmest samtlige posisjoner. Når enhver spiller som kommer inn har ulike styrker enn spilleren de erstattet, er det utrolig vanskelig å bygge relasjoner på tvers av spillere. Da begynner man istedet på nytt hver gang.
First is first, second is nothing

Kagain

Quote from: fortune on July 21, 2024, 13:35:43 PMDet har nok sammenheng med at de har veldig ulike spillertyper i nærmest samtlige posisjoner. Når enhver spiller som kommer inn har ulike styrker enn spilleren de erstattet, er det utrolig vanskelig å bygge relasjoner på tvers av spillere. Da begynner man istedet på nytt hver gang.

Ja, det er jo ting som har blitt påpekt når Brann har kjøpt nye spillere, at spillerens styrker ikke alltid ser ut til å ha bli vurdert. Eksempelvis Soltvedt inn når Wolfe gikk ut og Torsvik ble skadet. Han har veldig lite til felles med de med tanke på ferdigheter. I rettferdighetens navn har det også blitt påpekt at Brann enkelte steder har for mye: Brann fikk ikke tak i Sande, så de kjøpte Mathisen for å gjøre noe av den samme jobben. Etter en stund ble plutselig Sande sur nok eller tilgjengelig nok til at Brann fikk muligheten til å kjøpe han, noe de så gjorde. Når Blomberg og Mathisen var ute så kunne man forventet at Brann i det minste lot en annen høyreving som de allerede hadde i stallen komme inn for at taktikken skulle være det samme. Men Warming ble valgt vekk og i hans sted ble det satt inn en venstrebent indreløper, Kartum.

krakra

Positivt når vi selv svikter å se at de konkurrentene våre også snubler. Vi er fortsatt med i medaljekampen for fullt, selv vi bare har tatt tre poeng på fire kamper.

Falkman

Quote from: krakra on July 21, 2024, 17:54:33 PMPositivt når vi selv svikter å se at de konkurrentene våre også snubler. Vi er fortsatt med i medaljekampen for fullt, selv vi bare har tatt tre poeng på fire kamper.

Veldig gunstige resultater, så lett for meg 3 poeng til både Molde og Viking. Og i neste runde møtes de.

Erlend

Dette må jo være det jevneste ligaen har vært etter cirka halvspilt på mange mange år

Erlend

July 24, 2024, 11:12:11 AM #698 Last Edit: July 24, 2024, 11:14:05 AM by Erlend
Usikker på om dette er riktig sted, men en artikkel om spissene våre med en del interessante analyser i VG i dag, som viser at Finne ikke bare scorer mye mindre, men også knapt bidrar utenom scoringer i forhold til i fjor og et heat map som viser at han har blitt veldig stasjonær inni motstanders boks, men ender fortsatt opp med færre touch inni boksen

https://www.vg.no/sport/fotball/i/4BBgya/sk-branns-dilemma-baard-finne-eller-aune-heggeboe

Og til tross for alt dette er han selvfølgelig et soleklart førstevalg for "BA sin ekspert"...

BA-ekspert Jonas Grønner mener Finne bør være det foretrukne valget til Horneland.

- Han er normalt sett mest effektiv av de to og skaper mest sjanser. Det han mangler om dagen er at det skal løsne foran mål. Han har sjanser, og har hatt maaaange denne sesongen, men han (og Brann) er ikke i flytsonen, skriver Grønner til VG og legger til:

- Så for meg handler det om å bruke den du vil av de to som skal havne i scoringsposisjon, og da ville jeg valgt Bård. Fordi han isolert sett er den beste og rappeste avslutteren.

krakra

Finne har blitt dårligere og dårligere. I starten av sesongen var han mer aktiv og involvert, men nå bidrar han nesten med ingenting. Mot Sarpsborg hadde han ni ballberøringer totalt, og kun én blokkert avslutning.

Det er en parodi at han fortsatt er førstevalg. I starten av sesongen kunne man argumentere for at han var i form, men manglet treffsikkerheten, men dette gjelder jo ikke. Han er ute av form på så og si alle områder, mens Heggebø er i god form, scorer mål og involverer seg i oppbyggingen av spillet. Eneste grunnen til at Finne spiller er formen han hadde på våren i fjor, og det er jo en ganske uholdbar konkurransesituasjon. Skal Heggebø liksom konkurrere mot ideen om Finne på sitt aller, aller beste selv om dagens Finne er helt ute av det?

Og gjentar gjerne igjen. Jeg tror det beste for Finne er å være på benken en god stund. Gjerne fortsette å bli benket til tross for noen gode innhopp. Så han ikke bare bygger selvtillit, men også et visst sinne og revansjelyst. Det man holder på med nå er bare nedbrytende.

Go Up