• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2024

Started by Lasaron, December 15, 2023, 21:57:43 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Morkel

July 08, 2024, 23:45:33 PM #600 Last Edit: July 08, 2024, 23:54:08 PM by Morkel


Quote from: Eivind on July 07, 2024, 18:02:02 PMTviler på at Brann havner på topp 3 i år.

Et råd til deg og Ballspark: Fokusere litt mindre på sluttabellen. Lev litt mer i nuet.

Morkel

Det er ganske avgjørende nå å vinne mot Haugesund og Sarpsborg. Gjør man det er man tilbake på et sølv/bronsje-snitt (2 poeng). For meg er uavgjort mot Strømsgodset mer bekymringsverdig enn tapet mot B/G. Det er de kampene vi må vinne for å lande i topp 3 til slutt.

Skal Brann opp på et "sølvnivå" må de løse utfordringene de har i siste fase. Spesielt på hjemmebane mot lag som ligger lavt. Klarer de å finne en løsning på det, så er sjansene for medalje større. Vet jeg slår inn en åpen dør her, men det er jo ganske tydelig.

Superjack

Jeg er ikke så opptatt av tabellen om dagen. Det bør ikke Brann være heller.

De må prøve å få til bedre prestasjoner.

I år har Brann sjelden vært veldig gode eller stabilt gode over tid.

De var gode mot Rosenborg, i 50 minutter mot Molde og 8 minutter mot Glimt.

Brann må tilbake til 2023 våren.
Da klarte de å ha samme tenningsnivå og være like gode mot Sarpsborg, Sandefjord og Haugesund.

Brannsupporter.

andreas1989

Fokuset må være på prestasjon, eventuelt uttellingen og ikke noe tullete gullmas. Skulle vi klare 2 plassen i år så er det mer enn godkjent.

Det er noen kamper fra våren 2023 som er verdt å huske.

Odd borte i 2 runde der vi taper 2-0, men her kunne vi vel vunnet med bedre utteling og en bedre keeper. Det var Holmen som sto. Uansett var vel dette en kamp vi spillmessig var helt på høyde.

0-0 hjemme mot Sandefjord i 6 runde. Denne husker vel de fleste?

1-2 tap borte mot Sarpsborg i 7 runde. Dette var vel den klart dårligste prestasjonen før cupfinalen? Fortjent tap på innsats og energi, men selv her var det vel dårlig uttelling for Brann sin del begge veier? Mener å huske det må ha vært litt skader, for her var det oppsiktsvekkende mye unge spillere på banen mot slutten av kampen.

2-2 mot LSK hjemme i 11 runde, Denne kampen husker jeg ikke? Hvordan var spill og utteling?

1-3 tap borte mot Viking i 12 runde. Dette var vel fortjent, en av de dårligere kampene, men det var vel et rødt kort som ødla en hel del og vi hadde vel våre sjanser?

Så var det noen AAFK kamper tidlig på sommeren som vel ikke var så alt for overbevisende heller?

ostraume

Tapene mot Viking og Sarpsborg var klink fortjent. Tapet mot Odd var vel litt mer uheldig, kunne vippet begge veier.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

andreas1989

Absolutt. Men det er jo seriøst kamper hvor lag som Molde fort hadde klart å få med seg noe med den uttelingen de har.

Wombat

July 09, 2024, 10:11:20 AM #606 Last Edit: July 09, 2024, 10:16:58 AM by Wombat
Hadde store forhåpninger om at vi endelig skulle drive klubb på en sunn måte. Bygge lag og stabilitet, være fornøyd i 3-5 år med topp 5 plasseringer, og siden kunne utfordre gullet seriøst over tid

Ser ut som det blir med håpet om det...

edit: Og nei, ikke en tanke som kom etter et tap mot norges klart beste lag. Totalen får meg til å tenke det
Don't bang the drum like monkeys do

esp123

Nå skal det sies at vi er marginer unna en fantastisk posisjon. Vi hadde Molde på gaffelen før vi på uforklarlig vis kastet bort alt. Jeg tror vi hadde kjørt Glimt skikkelig med 11 mann. Med 4-6 poeng på de to kampene hadde vi sett mye lysere på livet.

Wombat

Quote from: esp123 on July 09, 2024, 12:28:34 PMNå skal det sies at vi er marginer unna en fantastisk posisjon. Vi hadde Molde på gaffelen før vi på uforklarlig vis kastet bort alt. Jeg tror vi hadde kjørt Glimt skikkelig med 11 mann. Med 4-6 poeng på de to kampene hadde vi sett mye lysere på livet.

Alltid kjekt med optimister, så hater å skrive det, kunne like gjerne vært 0p med de forutsetningene du nevner.

Vi hadde de på gaffelen som du skriver, og vi skuslet det bort. Det er ikke akkurat en gullkandidat verdig, for de som tenker gull mener jeg da, og et klart svakhetstegn i lag og strategi/kamp-plan
Don't bang the drum like monkeys do

Superjack

Brann i 2024 klarer ikke drepe kampene, og de klarer for sjelden å brekke jevne kamper i egen favør.

Molde skulle vært avgjort lenge før det ble 1-1.

KBK, Viking og Godset skulle vært 3 poeng og ikke 1. Samme skulle KFUM strengt tatt vært, selv med 10 mann.

Jeg lurer på om Brann hadde vært bedre stilt med Heggebø og Kartum oftere på banen, for selv om Kornvig og Finne har vært gode og viktige for laget, så har de også vært veldig lite effektive, og satt altfor få av sjansene.
Brannsupporter.

Spelaren

Eg ser etter utvikling, for det er den som vipper oss opp i den faktiske gullstriden og inn i de lukrative gruppespelene. Akkurat nå er me litt på hælene, sentrale spillere leverer under pari, talenter er enten på benk eller skadd, mangemillionersmenn spiller ikkje opp til potensialet og me kommer til å bli forbigått når hengekampene er unnagjort.
Gå av.

Wombat

Enig, utvikling er stikkordet, av lag og talenter. Derfor er H i 2024 feil trener imo

Og når vi velger å sette EHJ på benk istedet for en ung lovende som vil vokse som 2dre valg sier det mye om dagens utvikling. Dette 1 eksempel, vi vet det er flere
Don't bang the drum like monkeys do

esp123

Hvem ønsker du som trener?

Wombat

July 09, 2024, 13:28:12 PM #613 Last Edit: July 09, 2024, 13:34:40 PM by Wombat
Quote from: esp123 on July 09, 2024, 13:11:04 PMHvem ønsker du som trener?

Det har jeg vel nevnt tidligere ett eller annet sted. Har ingen navn, heller type trener, og det er ikke å resirkulere en trener fra ES eller obos. Finn en ung hollender f.eks som skjønner utvikling, og deler klubbens ide om hvordan det skal spilles

kom på et navn fra tidligere som kan illustrere type, Marti Cifuentes. Ikke overraskende at han idag trener QPR som tross alt er en stor klubb
Don't bang the drum like monkeys do

andreas1989

Horneland er uten tvil prinsippfast, men jeg tror ikke det er så mange trenere der ute som er mer opptatt av utvikling enn Hornland.

Vi har vært på en latterlig reise som mangler sidestykkke og den reisen hadde vi aldri hatt under en annen trener. Det er ikke nødvendigvis det at vi av den grunn skal ha naiv tillitt og tålmodighet med Horneland, men folk må snart våkne å innse at man går ikke fra nedrykk til Champions League på 1-2-3, det blir prøving og feiling. Vi spiller fotball, men vi mangler uttellingen. Vi har de lokale profilene, men vi har ikke de unge profilene. Vi når kanskje ikke playoffen til Champions League, men vi kommer kanskje inn i Q2 eller hva det nå blir noe som vil være klubbhistorie uten sammenlikning mtp utgangspunktet.

Den største utfordringen med dette fotballaget vil alltid være omgivelsene. Det er greit at de fleste her inne har et realisisk syn og perspektiv på ting selv om noen nå begynner å murre. Problemet er bare at vi utgjør noen ørsmå prosent av totalen. Så er det selvfølgelig flere enn oss her inne som går dypere i ting. Men det er så mange som ikke gjør det og som så fort det går bra forventer enda mer. Anført av BT og deres gulltog der Parmer skal ha inn Zackariassen for å sikre gullet. Det er så dumt som du får det.

Hadde SHN holdt hodet litt kaldt på søndag så kunne vi toppet tabellen og med bedre/normal utteling tidligere i sesongen kunne den ledelsen vært enda større.

Spillet er ikke så bra som det var på våren i fjor, men det er vel kanskje bedre enn det var på høsten i fjor? Vi slipper inn mindre og mange av målene vi har sluppet inn har dessuten vært drittmål som i helgen. I banespillet klarer vi oss bra bakover. Så må vi få i gang kombinasjonene igjen og det skikkelig aggresvive gjenvinningsspillet og ikke minst sette sjansene våre. Kanskje er det bare et spissbytte som skal til kanskje ikke? Igjen vil jeg peke på backer og indreløpere som roller vi må langt mer ut av. Torsvik og Wassberg kunne vært den forløsende løsningen i begge posisjoner og det hadde jo selvfølgelig vært en effekt å fått inn to lokale spillere som faktisk er unge og som kan få publikum opp av setene sine basert på ferdigheter.

Det er for tidlig å kaste Horneland under bussen, men ting må løsne og spiller logistikken må vi få klarhet i.

Superjack

Tror Horneland er veldig rett trener.

Det er Kalvenes og POL som skal være dem som setter sammen en stall som Horneland skal bruke.

Altså skal disse to ikke komme med eller godta å signere inn Kartumer og Soltvedter.

Utviklingen har stagnert i 24, i forhold til 22-23. Men det er heller ikke unaturlig. Å ta de neste stegene fra Obos til å bli stabilt topp ES lag er ikke lett.

Brann trenger ikke noen revolusjon, men en justering og fornying.
Noen må ut, og noen må inn. Det er stort sett alltid sunt for en spillergruppe å få inn litt sultne, nye spillere.
Og en spillertropp må alltid forynges.


Det er POL og Kalven som må heve sin list, ikke bytte av hovedtrener som er saken.


Brannsupporter.

Wombat

Quote from: andreas1989 on July 09, 2024, 13:33:47 PMVi har vært på en latterlig reise som mangler sidestykkke og den reisen hadde vi aldri hatt under en annen trener. Det er ikke nødvendigvis det at vi av den grunn skal ha naiv tillitt og tålmodighet med Horneland, men folk må snart våkne å innse at man går ikke fra nedrykk til Champions League på 1-2-3, det blir prøving og feiling.

Personlig synes jeg, selv om jeg hater lan og har stor respekt for H, at reisen og stagnering minner om lan's SKB

Jeg, understreker at jeg liker Hs filosofi, men hatet lan's
Don't bang the drum like monkeys do

krakra

Quote from: Superjack on July 09, 2024, 13:37:05 PMTror Horneland er veldig rett trener.

Det er Kalvenes og POL som skal være dem som setter sammen en stall som Horneland skal bruke.

Altså skal disse to ikke komme med eller godta å signere inn Kartumer og Soltvedter.

Utviklingen har stagnert i 24, i forhold til 22-23. Men det er heller ikke unaturlig. Å ta de neste stegene fra Obos til å bli stabilt topp ES lag er ikke lett.

Brann trenger ikke noen revolusjon, men en justering og fornying.
Noen må ut, og noen må inn. Det er stort sett alltid sunt for en spillergruppe å få inn litt sultne, nye spillere.
Og en spillertropp må alltid forynges.


Det er POL og Kalven som må heve sin list, ikke bytte av hovedtrener som er saken.



Hva skal Kalvenes og POL gjøre når Horneland ikke vil bruke unge spillere? Skal de sette sammen en stall der hele benken er 21 år eller yngre, sånn at Horneland ikke har noe annet valg enn å bruke de unge? For det er det eneste som har fungert tidligere.

At utviklingen har stagnert er en ting. At laget vi spiller med er over 28 år gammelt i snitt er noe annet. Med et så gammelt lag har vi ikke råd til noen "mellomsesonger". Det er heller ingen unge spillere som har i ferd med å bli faset inn, og når POL henter noen så får de ikke spille.

Superjack

Det er uansett hva som gjøres, treneren som tar ut laget.

Horneland tok ut både Blomberg, Heggebø, Wassberg og Torsvik når disse var gode nok, og tilgjengelige. Forsåvidt også Japhet i 21 sesongen når han ikke var skadet.

Jeg tror ikke at Horneland har noe LAN greie med at å spille med unge ikke er mulig.

Akkurat nå har han også en stall der det er tydelig langt opp for de yngste og egenutviklede til å kunne spille mye i ES på et lag som har som mål å spille høytrykk hardrock fotball.

Er ikke akkurat som at våre yngre og lovende freser igjennom og er outstanding i Post Nord ligaen heller.

Kalven og POL må unngå å hente spillere som Kartum og Soltvedt, og heller se etter rette spillere i den aldersgruppen Brann ikke har så mange. 20-22/23.
De bør sikkert tynne stallen litt også.

Iallefall min meningz



Brannsupporter.

krakra

July 09, 2024, 15:05:52 PM #619 Last Edit: July 09, 2024, 15:14:46 PM by krakra
LAN brukte også unge spillere. Ikke noe mindre enn Horneland. Rart at LAN har rykte på seg for å nekte å bruke unge spillere, mens folk ikke ser det samme med Horneland. Torsvik ble brukt fordi det ikke var alternativer, Blomberg var 23 år og ingen unggutt. Wassberg ble også brukt når det knapt var alternativer. Heggebø er vel den eneste unge spilleren som har blitt prioritert når det har vært reell konkurranse.

Det er ekstremt risikabelt å bruke store penger på unge spillere når treneren har en bevist motvilje mot å bruke dem. Det er også en ganske sær strategi. Vi ser jo hva som har skjedd med Hellan.

Det er virkelig ikke Kalvenes og POL som er hemskoen for at unge spillere slår igjennom i Brann. Det er Horneland. Vi har forresten flere spillere som gjør det bra i andredivisjon. Helland har spilt bra, Håland har spilt bra, Eikrem har spilt bra, Kvale har spilt bra, Remmem har spilt bra, Tufekcic var god før han ble lånt ut. Laget ligger midt på treet i 2. divisjon nesten uten hjelp fra a-laget, noe som er meget sterkt. Offensivt har de tidvis herjet, og det er topp3 i antall scorede mål i 2 divisjon.

Wombat

July 09, 2024, 15:14:08 PM #620 Last Edit: July 09, 2024, 15:16:45 PM by Wombat
Quote from: Superjack on July 09, 2024, 15:01:05 PMDet er uansett hva som gjøres, treneren som tar ut laget.

Horneland tok ut både Blomberg, Heggebø, Wassberg og Torsvik når disse var gode nok, og tilgjengelige. Forsåvidt også Japhet i 21 sesongen når han ikke var skadet.

Jeg tror ikke at Horneland har noe LAN greie med at å spille med unge ikke er mulig.

Akkurat nå har han også en stall der det er tydelig langt opp for de yngste og egenutviklede til å kunne spille mye i ES på et lag som har som mål å spille høytrykk hardrock fotball.

Er ikke akkurat som at våre yngre og lovende freser igjennom og er outstanding i Post Nord ligaen heller.

Kalven og POL må unngå å hente spillere som Kartum og Soltvedt, og heller se etter rette spillere i den aldersgruppen Brann ikke har så mange. 20-22/23.
De bør sikkert tynne stallen litt også.

Iallefall min meningz





Vi lever nok i forskjellige alternative virkeligheter.

Torsvik, og Wolfe ble vel presset frem av nødvendighet(?), Blom husker jeg ikke hvordan kom inn som delvis fast, var ikke det under han broren?

Ellers er altså en av disse du snakker ned utlånt til kbk, og vil få minutter der i ES. Men i Hs øyne er han ikke god nok til noen minutter i ES
Samme med en Holten som er konge i obos, noe Helland også hadde vært. Men noen minutter jevnlig i SKB er de ikke gode nok til..

Jeg kunne fortsatt...
Don't bang the drum like monkeys do

Superjack

Quote from: Wombat on July 09, 2024, 15:14:08 PM
Quote from: Superjack on July 09, 2024, 15:01:05 PMDet er uansett hva som gjøres, treneren som tar ut laget.

Horneland tok ut både Blomberg, Heggebø, Wassberg og Torsvik når disse var gode nok, og tilgjengelige. Forsåvidt også Japhet i 21 sesongen når han ikke var skadet.

Jeg tror ikke at Horneland har noe LAN greie med at å spille med unge ikke er mulig.

Akkurat nå har han også en stall der det er tydelig langt opp for de yngste og egenutviklede til å kunne spille mye i ES på et lag som har som mål å spille høytrykk hardrock fotball.

Er ikke akkurat som at våre yngre og lovende freser igjennom og er outstanding i Post Nord ligaen heller.

Kalven og POL må unngå å hente spillere som Kartum og Soltvedt, og heller se etter rette spillere i den aldersgruppen Brann ikke har så mange. 20-22/23.
De bør sikkert tynne stallen litt også.

Iallefall min meningz





Vi lever nok i forskjellige alternative virkeligheter.



Så da er vi enige om at vi begge lever i alternative virkeligheter og ikke den virkelige virkeligheten.

😉
Brannsupporter.

Wombat

Tror sterkt på simulasjonsteorien, så ja, 100% lol
Don't bang the drum like monkeys do

Spelaren

Horneland er nok rett trener, men dette "kun norsk" på feltet må legges død, hvis det stemmer.
Gå av.

Nixon

Ser ikke helt at Torsvik skal inn i denne diskusjonen sammen med de andre spillerne. Han holdt ikke nivået fysisk og det var en ulykke for han at han måtte steppe inn. Det hadde vært en helt rett avgjørelse å holde han utenfor laget og så mye spilletid på det tidspunktet.
Rød makt på Hansa

krakra

Torsvik kommer inn i diskusjonen fordi han stadig trekkes fram som et eksempel på at Horneland gir unge spillere sjansen hvis de er gode nok. Det er han ikke, men ekskluderer man spillere som Horneland ble tvunget til å bruke - eller som ikke faktisk er spesielt unge - så er det jo ikke mange navn igjen.

Finfin respons

Interne erstattere til Sivert:

1. Thore.
2. Feliks.
3. Kornvig.
4. Helland.
Joker: Andersen.

Jeg "frykter" 1. (Jeg frykter 1). Håper på 3 og drømmer om 5.
Faktisk tror jeg ballvinneregenskapene + fotballhodet pluss rekkevidden til Kornvig kan funke veldig bra i rollen. (Akselerasjonen er jeg mer usikker på)

Felix har nok lyst å spille anker, han fikk en omgang i en treningskamp på Varden før noen satte ham tilsynelatende permanent på backen, og da spillte han finfint. Han skinner som indreløper men kan lett skinne enda mer som anker.

Sannheten (fra et overdrevet perspektiv) er at å være anker er dødslett. Man må bare lese spillet  noen trekk i forkant, og være der i duellen og slå noen pasninger og sånn, og så man bare jogge i 90. Da ser man ut som et geni.

(Eksterne erstattere har vel sin egen tråd men ser ikke helt poenget med å kjøpe noen eksterne, ettersom vi ikke vil ha altfor unge talent utenfra i akkurat den rollen).
Kanskje.

Brannfan23

Tror ikke Brann kan kopiere det Glimt har gjort. Det bergenske lynnet forhindre at vi kan bli en talent fabrikk. Det vi har sett av ifjor og forfjor er det beste vi kan nå når det gjelder lokale og unge spillere.

Brann burde ha noe som Hardball igjen for å hente kvalitetspillere i 7-15 millioner klassen.

Lasaron

Vi har nå en alle tiders mulighet til å skape momentum. Palle er en mye mer likandes kaptein. Samlende, jovial, leder, erkebergenser, går foran, etc. Og la oss videre si at publikumsfavoritten Heggebø starter. Vi som publikum kan trøkke på fra start, med en startellever som er lettere å elske enn på svært lenge. Vi kan være med på å skape en forløsende effekt. Vinner vi i dag, kan vi få stort momentum både på banen og tribunene. For resten av sesongen.
Tren på langskudd

andreas1989

Pluss (forhåpentligvis) på Torsvik og Wassberg neste sesong.

Superjack

Quote from: Brannfan23 on July 12, 2024, 23:04:21 PMTror ikke Brann kan kopiere det Glimt har gjort. Det bergenske lynnet forhindre at vi kan bli en talent fabrikk. Det vi har sett av ifjor og forfjor er det beste vi kan nå når det gjelder lokale og unge spillere.

Brann burde ha noe som Hardball igjen for å hente kvalitetspillere i 7-15 millioner klassen.


1. Glimt er ikke en talentfabrikk. Lite talenter har fått muligheten der etter suksessen og pengene kom fra 22.
2. 7-15 mill er i dag å hente type Warming og Kartumer. Lite garantert kvalitetsspiller som
hentes i ES for den summen lenger.

Enig med at Brann ikke må kopiere Glimt.
Glimt må snart ha en stall på langt over 30 etablerte spillere.
Det må ikke kopieres.

Men å hente unge spillere, 20-22 er veldig lurt.
Og så ha tro på og gi dem reelle muligheter. Ikke være 3. valg.

Utenom Vetlesen og forsåvidt Grønbæk, så har det vært ganske mange unge gode spillere som har fått nok av å ikke få spille.

Gulliksen, Nosa Dahl, Japhet, Amundsen og Hagen er bare noen av dem.

Veien til spill må være kortere enn det er i Glimt.



Brannsupporter.

Larsendos

Noen må gå. De/DEN som ikke forlenget kontrakten til SHN kan gå først. Viktigste spilleren i Eliteserien. De pengene vi fikk fra Skottland hadde vi tjent inn i premiepenger, billettinntekter og Europa neste år.

krakra

July 13, 2024, 20:30:26 PM #632 Last Edit: July 13, 2024, 20:35:54 PM by krakra
Spilte ikke SHN da vi spilte uavgjort mot Godset?

Vi var ikke noe dårligere i dag enn vi har vært med SHN i år. Vi var egentlig ikke noe dårligere enn vi var i fjor høst heller, spillemessig. Men nå er keeperne vi møter banens beste, vi får supermarginale VAR-avgjørelser mot oss og en av våre beste spillere scorer absurde selvmål. Flyt vs ikke flyt.

Forøvrig var det vel Jimmy som nektet å forlenge med SHN. Og han har jo gått. Jeg syns det var en fornuftig avgjørelse. SHN hadde kontrakt til han var 34 år. Det var mer enn nok.

Christian

Enig med krakra. SHN har vært del av et Brann-lag som ikkje har levert på forventningene den siste tiden. Altfor tidlig å konkludere der.

krakra

1,5 vs 0,37 i xG i dag. I fjor høst vant vi alle disse kampene. I dag mister vi to poeng på et absurd selvmål. Dette er flyt.

Det er ikke savnet av SHN. Flyt og marginer går opp og ned. Derfor var det bekymringsverdig da spillet svekket seg i fjor høst, selv om vi tok mange poeng. Vi har ikke bedret spillet og samtidig svekket flyten i år og dette er resultatet.

Larsendos

Førsteomgangen mot et sterkt redusert, nesten jumboplassert FKH, viste at savnet var stort. At FKH ble slitne i varmen, mens vi byttet inn Warming, Mathisen og Finne er jo selvsagt hovedårsaken til forskjellen i xG. Og hva hadde FKH i xG i første omgang? 0.18? Tross alle de farlige kontringene..

Når budet fra Aberdeen kom i sommer, kunne vel DAGENS sportssjef forlenget avtalen?
Stor forskjell på 1.5 år og 2.5 år igjen av kontrakten.  


krakra

Vi spilte ikke noen dårligere kamp enn mot Godset. Hva er det SHN skulle bidratt med i dag? Vi hadde vunnet ut
SHN hadde lang nok kontrakt. Det er to sportssjefer på rad som ikke ville forlenge med ham. Som er fornuftig for en snart 33 år gammel spiller med dalende prestasjoner

Prestasjonsmessig er vi et par hakk bedre i dag, enn mot Godset.

Larsendos

Da snakker du om 2. omgang, etter Finne og Mathisen kom inn. 1. omgang var krise begge veier.

Kanskje greit å la SHN ligge for denne gang.

Finne fikk i det minste bevist at han aldri skal benkes.

Pete05

Quote from: krakra on July 13, 2024, 20:56:21 PMVi spilte ikke noen dårligere kamp enn mot Godset. Hva er det SHN skulle bidratt med i dag? Vi hadde vunnet ut
SHN hadde lang nok kontrakt. Det er to sportssjefer på rad som ikke ville forlenge med ham. Som er fornuftig for en snart 33 år gammel spiller med dalende prestasjoner

Prestasjonsmessig er vi et par hakk bedre i dag, enn mot Godset.

Helt enig

andreas1989

Quote from: Larsendos on July 13, 2024, 21:02:36 PMDa snakker du om 2. omgang, etter Finne og Mathisen kom inn. 1. omgang var krise begge veier.

Kanskje greit å la SHN ligge for denne gang.

Finne fikk i det minste bevist at han aldri skal benkes.

Men hva er det konkret du mener SHN hadde reddet oss på i dag?

Pete05

Quote from: krakra on July 13, 2024, 20:56:21 PMVi spilte ikke noen dårligere kamp enn mot Godset. Hva er det SHN skulle bidratt med i dag? Vi hadde vunnet ut
SHN hadde lang nok kontrakt. Det er to sportssjefer på rad som ikke ville forlenge med ham. Som er fornuftig for en snart 33 år gammel spiller med dalende prestasjoner

Prestasjonsmessig er vi et par hakk bedre i dag, enn mot Godset.

Helt enig

krakra

Quote from: Larsendos on July 13, 2024, 21:02:36 PMDa snakker du om 2. omgang, etter Finne og Mathisen kom inn. 1. omgang var krise begge veier.

Kanskje greit å la SHN ligge for denne gang.

Finne fikk i det minste bevist at han aldri skal benkes.
Nei, vi var best i 1. omgang også. Bedre enn flere av kampene vi vant i høst. Hva bidro FInne med i dag? Warming hadde et greit innhopp.

andreas1989

Finne sammen Warming og Mathisen gir jo Haugesund forsvaret noe helt annet å forholde seg til og vi ser jo at det stresser dem. Men det kunne selvfølgelig vært farlig også med Heggebø på banen. Finne scorer ikke, men han er fortsatt livlig.

krakra

July 13, 2024, 21:30:06 PM #643 Last Edit: July 13, 2024, 21:32:19 PM by krakra
Finne, Heggebø og SHN til side. Jeg syns det som skjer nå er forutsigbart. Vi har slitt spillemessig i i ett år, men i fjor hadde vi marginene med oss. I kveld var de mot oss. Marginer svinger. Topplag er så gode at de vinner uansett.

Vi er ikke et topplag. Vi er et nylig OBOS-lag, som hadde flyt i fjor. Jeg syns ikke det er så krise at vi sliter nå. Det er normalt for en klubb som var i OBOS-ligaen for halvannet år siden. Problemet er at vi forlot den langsiktige strategien og bygget en aldrende stall for å sikre gull/medaljer og e-cup.

Vi var et lag der "alle ble bedre", men de siste tre vinduene har vi hentet Pedersen, Mathisen, Wamring, Kartum, Soltvedt, Hellan og Kornvig. Hvor mange har blitt bedre? Mathisen og Kornvig?

andreas1989

July 13, 2024, 21:32:25 PM #644 Last Edit: July 13, 2024, 22:00:30 PM by andreas1989
Det er helt sant. Trøsten må jo være at med litt uttelling og færre drittmål som i dag i mot så hadde jo vi fort ledet serien, for det er jo ikke sånn at de andre topplagene er så forferdelig gode på å plukke tre poengene heller.

Superjack

Kan Brann lide under mangel på backer som bidrar offensivt?

Jeg tror det har mye å si.

I 23 hadde vi Wolfe som passer som hånd i hanske med mange løp på kant eller inn i boks og ga   Castro og Felix fantasiske rom og muligheter.
Så kom Soltvedt. Annen type back, men fortsattt meget god fremover og gjorden at motstander måtte forholde seg til 3 og ikke 2 spillere.

Kristiansen prøver, men han er meget begrenset offensivt, og det hemmer både Felix og Castro.

Satt og gremmet meg over Kristiansens offensive mangler mot Strømsgodset, og i dag.

Crone er det samme. Det går for tregt og omstendelig.

Har fint lite med Sivert å gjøre.
Å si nei til en 3 årskontrakt til Sivert var eneste rette valget til Brann.
Brannsupporter.

krakra

Wolfe > Soltvedt < Kristiansen i mine klare øyne. Selv om jeg var mot signeringen av Soltvedt så savner jeg han nå. Det gjør sikkert Kristiansen også, som egentlig ikke vil spille back lenger.

Superjack

Tror Kristiansen har sin siste sesong i Brann.

Som du sier, han vil spille sentralt.

Med Palle som kaptein så sier det seg nesten selv at Kristiansen i bestefall er 3. valg som stopper.
Brannsupporter.

Corran

Brann må også bli finkere til å spille via en spiller som kommer i rom i midten.
Det var flere ganger i dag ThoreP, Kornvig, FHM og Heggebø kom ledig i fine rom, men de 5 bak (inkl Dyngeland) er ikke kjappe nok til å orientere seg så rommet de skaper lukker seg.
Hver gang (men alt for sjelden) de klarer  å bruke det rommet så åpner det seg opp mange flere muligheter og de klarer å skape bedre angrep.
Her er det spesielt Palle som er treg og lite presis og Ruben som alltid skal snu seg rundt en gang før han klarer å orientere seg.

En ser også at når Serrey tar ballen med seg forbi første pressledd så skapes det mye flere muligheter.

Pasningen fram og tilbake er grei de men de må oftere resultere i baller inn på midten og ikke bare ut på en ensom back/kant som dreier hjem igjen
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Kjapt innspill

Det føles som om Horneland har kjørt seg litt fast nå. Det er ganske mange vurderinger som blir tatt hvor fellesnevneren synes å være at han lander på det mest defensivt solide alternativet.

Soltvedt blir vraket på venstreback tross å være overlegent best offensivt av samtlige backer i klubben. Det kunne vi trengt når vi tilbringer 70% av hjemmekampene på fanget til motstanderen.

Thore Pedersen blir satt inn som anker i vakuumet Heltne Nilsen etterlot seg. Han gjør en grei figur, men Kornvig kan løse rollen med vesentlig bedre rekkevidde i pasningsspillet. Det trengs når vi sliter med å utnytte de få rommene som gis i løpet av en kamp.

Sander Kartum settes inn på kant, i det jeg antar er et grep som skal kompensere for at stabiliteten i laget er borte. Dette til tross for at vi spiller hjemme mot FK Haugesund.

Jeg har forståelse for at Horneland gjør som han gjør, og jeg har full tillit til ham som trener for Brann, men når han etter kamp sier han savner litt av galskapen de hadde tidligere, er det også noe ved valgene hans som kommuniserer måtehold. Det har satt seg en aksept for å stange, så lenge det i alle fall ikke kollapser.

Frykten er at dette nå lever litt på lånt tid. Hvor lenge har han tillit hvis dette fortsetter utover høsten? Hvor lenge vil spillere som Warming, Soltvedt og Kartum tolerere å sitte på benken uten støy? Jeg håper han våger å ta litt mer risiko fremover, i alle fall i hjemmekamper mot antatt svakere motstand.

Go Up