• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2024

Started by Lasaron, December 15, 2023, 21:57:43 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

esp123

July 24, 2024, 11:43:49 AM #700 Last Edit: July 24, 2024, 12:35:10 PM by esp123
Jeg må jo si at avslutninger per kamp er en meningsløs statistikk. Per 90 minutter har Heggebø 4,4 og Finne 4,1. Skudd på mål har Heggebø 2,2 og Finne 1,4.

Det at de faktisk presterer å sammenligne per kamp statistikk når de sammenligner Finne 2024 og Finne 2023, når han spiller vesentlig mindre per kamp, diskvalifiserer nesten hele artikkelen.

Berøringer i motstanderens boks er for eksempel tilnærmet likt hvis man sammenligner per 90. 12,3 vs 12,2. Elendig arbeid!

Per 90 stats (2024 vs. 2023):
Nøkkelpasninger: 0,79 vs. 1,29
Avslutninger: 4,1 vs. 4,9
Berøringer i motstanderens boks: 12,3 vs. 12,2

Jeg tipper hvis man hadde tatt en cut-off for 2023 og sett fra juni til desember, så hadde statistikken vært veldig lik årets.


Pete05

Quote from: krakra on July 24, 2024, 11:17:55 AMFinne har blitt dårligere og dårligere. I starten av sesongen var han mer aktiv og involvert, men nå bidrar han nesten med ingenting. Mot Sarpsborg hadde han ni ballberøringer totalt, og kun én blokkert avslutning.

Det er en parodi at han fortsatt er førstevalg. I starten av sesongen kunne man argumentere for at han var i form, men manglet treffsikkerheten, men dette gjelder jo ikke. Han er ute av form på så og si alle områder, mens Heggebø er i god form, scorer mål og involverer seg i oppbyggingen av spillet. Eneste grunnen til at Finne spiller er formen han hadde på våren i fjor, og det er jo en ganske uholdbar konkurransesituasjon. Skal Heggebø liksom konkurrere mot ideen om Finne på sitt aller, aller beste selv om dagens Finne er helt ute av det?

Og gjentar gjerne igjen. Jeg tror det beste for Finne er å være på benken en god stund. Gjerne fortsette å bli benket til tross for noen gode innhopp. Så han ikke bare bygger selvtillit, men også et visst sinne og revansjelyst. Det man holder på med nå er bare nedbrytende.

Veldig enig. Og skulle det bety at Finne ønsker seg bort, så ja takk. Men jeg tror heller ikke Heggebø er god nok til nivået vi spiller på nå til å være et klart førstevalg. Er med på å gi han sjansen over 5-6 kamper men heller ikke så mye mer. Håper virkelig at POL er på jobb for det å finne en spiss til en overkommelig pris er nesten umulig.

krakra

Heggebø står ikke noe tilbake fra spissene til de andre topplagene. Finner vi en bedre spiss på 23 år eller yngre så får vi beholde ham ett år før han selges. Heggebø er så og si det beste av spisser man får ha i fred i ES.

Corran

Eg trenger ingen statistikker for å se at Finne er boss for tiden og at Heggebø nå fortjener like mange sjanser som Finne har fått for å se hvilket nivå han kan komme opp på med like mye tillitt.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Falkman

Quote from: Erlend on July 24, 2024, 11:12:11 AMUsikker på om dette er riktig sted, men en artikkel om spissene våre med en del interessante analyser i VG i dag, som viser at Finne ikke bare scorer mye mindre, men også knapt bidrar utenom scoringer i forhold til i fjor og et heat map som viser at han har blitt veldig stasjonær inni motstanders boks, men ender fortsatt opp med færre touch inni boksen

https://www.vg.no/sport/fotball/i/4BBgya/sk-branns-dilemma-baard-finne-eller-aune-heggeboe


Og til tross for alt dette er han selvfølgelig et soleklart førstevalg for "BA sin ekspert"...

BA-ekspert Jonas Grønner mener Finne bør være det foretrukne valget til Horneland.

- Han er normalt sett mest effektiv av de to og skaper mest sjanser. Det han mangler om dagen er at det skal løsne foran mål. Han har sjanser, og har hatt maaaange denne sesongen, men han (og Brann) er ikke i flytsonen, skriver Grønner til VG og legger til:

- Så for meg handler det om å bruke den du vil av de to som skal havne i scoringsposisjon, og da ville jeg valgt Bård. Fordi han isolert sett er den beste og rappeste avslutteren.

Grønner har nesten blitt en parodi pÃ¥ seg selv nÃ¥r det gjelder  Heggebø versus Finne. Har hørt han bruke nøyaktig de samme argumentene x antall ganger i Fotballpreik.

En Finne med selvtillit er nok en mer klinisk avslutter enn Heggebø, men en Finne uten selvtillit er definitivt ikke det. Veldig merkelig å klamre seg til teorien om « at det snart skal løsne» for Finne, når det bare blir tydeligere og tydeligere at det ikke kommer til å skje.

esp123

Problemet til Finne er at en for liten andel av avslutningene hans er enkle avslutninger. Da er det vanskelig å opprettholde et høyt målsnitt over tid, og man er sårbar for perioder med måltørke.

Det er bare å sammenligne hvor Heggebø avslutter fra med hvor Finne avslutter. Det ligger enkelt tilgjengelig på FotMob.

Heggebø kommer stortsett til avslutning rett foran mål og ganske nærme mål. Finne kommer i mye større grad til avslutning fra litt ut til siden enten til høyre og venstre. Det er mye enklere å score mål rett foran mål sammenlignet med ut til siden.

krakra

July 24, 2024, 15:18:00 PM #706 Last Edit: July 24, 2024, 15:22:55 PM by krakra
Grønner er fullstendig blind for Heggebøs egenskaper. Han tror Heggebø bare er en stor spiss man kan slå innlegg på, og han vil ikke at Brann skal slå innlegg. Han er også blind for Finnes svakheter.

Han er ikke alene da. Når Finne beveger seg i siderommet, får ballen på spiss vinkel, skyter og bommer så er dommen fra nesten samtlige "eksperter" at det var et veldig godt forsøk og at det eneste som manglet er siktet. Når Heggebø kommer inn rett for mål og scorer er vurderingen gjerne at det var enkelt og at Finne også hadde scoret der.

Corran

Da er det vel bedre med en spiss som avslutter der det er lettere å score da?

Og perioden med måltørke har vart snart et år og da er det litt mer enn en periode ;-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Erlend

Ã… komme seg i god avslutningsposisjon er halve jobben.  Bare spør Haaland.

Og det er jo ikke tvil om at en målfarlig spiss (for eksempel Finne våren 2023) hadde satt den sjansen han hadde oppe i Bodø

Superjack

Juli nærmer seg slutten.

I en eller annen pod for en måned siden ble det nevnt at juli i år overhodet ikke kom til å bli en katastrofe, slik som juli i fjor.

Snakk om jinx.

Juli har vært en katastrofe.

En ting er elendige resultater, det som er verre er at spillet ikke see ut heller.
Brannsupporter.

Lasaron

Fire av de fem siste kampene har endt med U. Er dette det nye nivået på katastrofemåned for Brann? Ja takk.
Tren på langskudd

krakra

Ja takk til nedrykkssnitt?

Lasaron

Ja, det var det jeg mente. Jeg vil vi skal rykke ned.
Tren på langskudd

Lasaron

Da har jeg sett Odd-Godset med 1,5 øyne. Godset er vår neste motstander, og de imponerte fint lite.
Tren på langskudd

Dickens

Quote from: krakra on July 27, 2024, 14:19:01 PMJa takk til nedrykkssnitt?

Enkelte er tydeligvis for godt vant Vi ligger helt i toppen etter over halvspilt serie. Alvorlig talt. Alle lag har en dårlig periode eller to ila sesongen.

RepublikkenBergen

Quote from: Lasaron on July 28, 2024, 17:59:08 PMDa har jeg sett Odd-Godset med 1,5 øyne. Godset er vår neste motstander, og de imponerte fint lite.

Brann har heller ikke imponert noe særlig.. Så en helt åpen kamp....

esp123

Irriterende flyt Viking har, men når jeg ser på kvaliteten i laget og hvordan de spiller, så kan dette umulig vare.

Rossi

July 28, 2024, 20:28:17 PM #717 Last Edit: July 28, 2024, 21:36:17 PM by Rossi
Quote from: esp123 on July 28, 2024, 19:32:15 PMIrriterende flyt Viking har, men når jeg ser på kvaliteten i laget og hvordan de spiller, så kan dette umulig vare.

Kikket litt på kampen. Denne Tripic - en helt enestående usportslig type.

Slik utviklingen har vært i sommer, tenker jeg vi må være veldig fornøyd med en fjerdeplass og Europa 2025. Tror BG, Molde og Viking blir for sterke, og da gjelder det å holde Fredrikstad, S08, KFUM, LSK og resten av røkla bak seg.
An argument's a collective series of statements to establish a definite proposition. No it isn't. Yes it is! Look, if I argue with you, I must take up a contrary position. But it isn't just saying, "no it isn't."

Supertzar

Quote from: Rossi on July 28, 2024, 20:28:17 PM
Quote from: esp123 on July 28, 2024, 19:32:15 PMIrriterende flyt Viking har, men når jeg ser på kvaliteten i laget og hvordan de spiller, så kan dette umulig vare.

Kikket litt på kampen. Denne Tripic - en helt enestående usportslig type.

Slik utviklingen har vært i sommer, tenker jeg vi må være veldig fornøyd med en fjerdeplass og Europa 2025. Tror BG, Molde og Viking blir for sterke, og da gjelder det å holde Fredrikstad, S08, KFUM, LSK og resten av røkla bak seg.


Men Tripic er på grunn av det også typen som vippar kampane i Viking sin favør så skulle gjerne hatt han. Er han i trøbbel eller Viking trenger tid så er det såpass god dive at dommar lar seg lure - eller så er det "krampe".

Molde kjem til å kome i form antar eg, og Viking er allereie greit nok driv. I dag slår dei Molde uten solgte Yazbek og uten Bell som er med landslaget. Startar med siddistrio på midten født 01, 03 og 05 der eine er debutant.

Det er 4. plassen ein må håpe på ja. Kryssar fingra for at FFK får ein formdupp til.

Corran

Viking pleier jo å kollapse etter sommeren og det er kun en uke siden de tapte mot Haugesund så det er lov å håpe
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

esp123

Nå forteller ikke xG alt, men Viking har 27 mål på 21,6 i xG. Og sluppet inn 17 mål på 20,0 xG imot. Det er ikke tall man tar medalje med. I dag hadde de igjen flyt.

Og nå har de Salvesen skadet og mistet Auklend og Yazbak. Jeg frykter ikke Viking.

Til sammenligning har vi scoret 25 mål på 32,4 i xG.

Superjack

Jeg tror Molde er en større trussel i kampen om 2. plassen enn Viking, så Vikingseier var å foretrekke i min bok.

Så er nok Brann sin egen største fiende når det gjelder den 2. plassen.

Brannsupporter.

Lasaron

NÃ¥ er iallfall Molde bak oss, med like mange kamper spilt.

Når det gjelder femteplass og Europa, så får vi håpe på at Fredrikstad og Molde gjør det bra i cupen. Men kvartfinalene er i oktober, og en del kan ha skjedd innen da.
Tren på langskudd

Erlend

Ja, hva skjer egentlig hvis Molde fÃ¥r andreplass og vinner cupen og vi ender pÃ¥ tredjeplass?  FÃ¥r vi en plass i Europa League kvalifiseringen da?

Kanskje vanskelig å vite akkurat nå hvilke plasser Norge har til 25/26-sesongen

ostraume

Quote from: esp123 on July 28, 2024, 23:08:22 PMNå forteller ikke xG alt, men Viking har 27 mål på 21,6 i xG. Og sluppet inn 17 mål på 20,0 xG imot. Det er ikke tall man tar medalje med. I dag hadde de igjen flyt.

Og nå har de Salvesen skadet og mistet Auklend og Yazbak. Jeg frykter ikke Viking.

Til sammenligning har vi scoret 25 mål på 32,4 i xG.

Huff, det er jo ganske ville tall.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Hickok

Quote from: Erlend on July 29, 2024, 08:39:13 AMJa, hva skjer egentlig hvis Molde fÃ¥r andreplass og vinner cupen og vi ender pÃ¥ tredjeplass?  FÃ¥r vi en plass i Europa League kvalifiseringen da?

Kanskje vanskelig å vite akkurat nå hvilke plasser Norge har til 25/26-sesongen

For Norge i 2025 gjelder følgende:
1. UCL PO
2. UCL Q2
3. UECL Q2
4. UECL Q2
CW UEL Q3

fortune

Quote from: esp123 on July 28, 2024, 23:08:22 PMNå forteller ikke xG alt, men Viking har 27 mål på 21,6 i xG. Og sluppet inn 17 mål på 20,0 xG imot. Det er ikke tall man tar medalje med. I dag hadde de igjen flyt.

Og nå har de Salvesen skadet og mistet Auklend og Yazbak. Jeg frykter ikke Viking.

Til sammenligning har vi scoret 25 mål på 32,4 i xG.

Er Kornvig, Finne og Castro som står for avviket, med underprestsjon på henholdsvis 3.5, 3 og 2 mål. For Finne og Castro sin del burde vi vel forvente bedre, men jeg er usikker på om Kornvig på noe tidspunkt blir den helt store målscoreren for oss.
First is first, second is nothing

esp123

July 29, 2024, 11:29:51 AM #727 Last Edit: July 29, 2024, 11:31:27 AM by esp123
Tja, Kornvig kommer til mange og store målsjanser, ihvertfall. Jeg vil si det er hans fremste styrke. Da er veien kort til å score mer mål. Og det tror jeg han kommer til å gjøre.

andreas1989

Quote from: Hickok on July 29, 2024, 11:15:45 AM
Quote from: Erlend on July 29, 2024, 08:39:13 AMJa, hva skjer egentlig hvis Molde fÃ¥r andreplass og vinner cupen og vi ender pÃ¥ tredjeplass?  FÃ¥r vi en plass i Europa League kvalifiseringen da?

Kanskje vanskelig å vite akkurat nå hvilke plasser Norge har til 25/26-sesongen

For Norge i 2025 gjelder følgende:
1. UCL PO
2. UCL Q2
3. UECL Q2
4. UECL Q2
CW UEL Q3

Dette med at cupvinneren skal inn i Europa League fremfor ligaplasserte lag, er det noe NFF har bestemt eller UEFA?

Hickok

Quote from: andreas1989 on July 29, 2024, 21:41:03 PM
Quote from: Hickok on July 29, 2024, 11:15:45 AM
Quote from: Erlend on July 29, 2024, 08:39:13 AMJa, hva skjer egentlig hvis Molde fÃ¥r andreplass og vinner cupen og vi ender pÃ¥ tredjeplass?  FÃ¥r vi en plass i Europa League kvalifiseringen da?

Kanskje vanskelig å vite akkurat nå hvilke plasser Norge har til 25/26-sesongen

For Norge i 2025 gjelder følgende:
1. UCL PO
2. UCL Q2
3. UECL Q2
4. UECL Q2
CW UEL Q3

Dette med at cupvinneren skal inn i Europa League fremfor ligaplasserte lag, er det noe NFF har bestemt eller UEFA?
Godt spørsmål. Jeg antar NFF, men dette er jo restene av den gamle cupvinnercupen, slik at det er nok noe som henger igjen fra den gang antar jeg.

andreas1989


krakra

Igjen så ser vi at det ikke er så farlig å bruke unge spillere. Hellan med en solid gjennomføring og Helland med et solid innhopp. Ingen av dem dominerer, men de viser at det ikke er så farlig å la dem spille.

Skulle ønske de kunne få mer spilletid uten at det var tvingende nødvendig. At Horneland så verdien av å matche dem utover hva de tilfører den enkelte kamp. Hellan hadde kanskje vært enda bedre, og holdt hele kampen, med mer toppfotball i beina.

esp123

For meg virker Hellan som en helt annen type back sammenlignet med Crone. Crone er veldig pasningssikker og gjør stort sett gode valg med ball, god med begge føtter. Hellan er mer en vingback som er god en-mot-en. Bedre pÃ¥ siste tredjedel. Man mÃ¥ legge litt om for Ã¥ fÃ¥ mest ut av  Hellan.



opplett

Tenk å debutere som blyg østlending på 20 år i viktig europakamp. Synes det var meget godkjent.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Rossi

August 01, 2024, 22:10:27 PM #734 Last Edit: August 01, 2024, 22:13:08 PM by Rossi
I motsetning til Moberg som stort sett bare monotont knoter i vei om de selvfølgeligste selvfølgeligheter, var det veldig interresant å høre Henning Berg sin kampanalyse på VG tv.

Generelt mye positivt, men han var (blant annet) ganske tydelig på sønnen var outstanding i posisjoneringen, og at Kornvik her har en lang lang vei å gå i anker-rollen. Han snakket også om at Ruben og Palle burde vært bedre i oppspillsfasen, og Finne vs Heggebø.

Så befriende deilig å høre en god faglig vurdering, istedenfor det våset som Pamer, ballspark og riksdekkende tv holder på med.


An argument's a collective series of statements to establish a definite proposition. No it isn't. Yes it is! Look, if I argue with you, I must take up a contrary position. But it isn't just saying, "no it isn't."

opplett

Quote from: Rossi on August 01, 2024, 22:10:27 PMI motsetning til Moberg som stort sett bare monotont knoter i vei om de selvfølgeligste selvfølgeligheter, var det veldig interresant å høre Henning Berg sin kampanalyse på VG tv.

Generelt mye positivt, men han var (blant annet) ganske tydelig på sønnen var outstanding i posisjoneringen, og at Kornvik her har en lang lang vei å gå i anker-rollen. Han snakket også om at Ruben og Palle burde vært bedre i oppspillsfasen, og Finne vs Heggebø.

Så befriende deilig å høre en god faglig vurdering, istedenfor det våset som Pamer, ballspark og riksdekkende tv holder på med.




Berg fin å høre etter kamp. Men jækla kjedelig som kommentator.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Hickok

Quote from: esp123 on August 01, 2024, 21:01:00 PMFor meg virker Hellan som en helt annen type back sammenlignet med Crone. Crone er veldig pasningssikker og gjør stort sett gode valg med ball, god med begge føtter. Hellan er mer en vingback som er god en-mot-en. Bedre pÃ¥ siste tredjedel. Man mÃ¥ legge litt om for Ã¥ fÃ¥ mest ut av  Hellan.

Han er egentlig på mange måter lik Wolfe. Har fart, kan dra av backen 1-mot-1 og er offensiv i hodet. Har foreløpig bare noen fysiske utfordringer (Hornelands ord) og trenger litt mer rutine defensivt. Det siste kommer nok med mer spill.

ostraume

Wolfe var mye tryggere med ballen i beina.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

esp123

Ja, Wolfe var jo en playmaker fra venstreback. Det var hans primære styrke. Igår traff Hellan på 18 av 29 pasninger. Det er lave tall for å være Brann-back. Det er lavere enn Crone mot Glimt for eksempel.

Wombat

Quote from: esp123 on August 02, 2024, 08:31:38 AMJa, Wolfe var jo en playmaker fra venstreback. Det var hans primære styrke. Igår traff Hellan på 18 av 29 pasninger. Det er lave tall for å være Brann-back. Det er lavere enn Crone mot Glimt for eksempel.

Det er her rutine kommer inn, og merkelig hvordan dere sammenligner han med Wolfe etter en kamp på høyt nivå, på høyt nivå uten lignende matchtrening

Tipper at vellykkede pasningsprosent vil gå opp med noen innhopp og erfaring fra ES og E-cup, og der han får litt bedre relasjoner med A laget i kamp

Slår meg at mange i forumet forventer mirakler og Messi åpenbaringer etter få minutters spill, og ofte da "begraver" spiller om det ikke blir slik
Don't bang the drum like monkeys do

fortune

Quote from: esp123 on August 02, 2024, 08:31:38 AMJa, Wolfe var jo en playmaker fra venstreback. Det var hans primære styrke. Igår traff Hellan på 18 av 29 pasninger. Det er lave tall for å være Brann-back. Det er lavere enn Crone mot Glimt for eksempel.

Pasningssikkerhetsprosenter for backer gir liten verdi med mindre man også hensyntar hvor på banen de blir slått og hva man forsøker å skape. Den aller enkleste måten å få høy pasningssikkerhet på er ved å holde seg langt bakover i banen og i så stor grad som mulig slå enkle pasninger til nærmeste mann. Og for all del ikke forsøke å slå gjennombruddspasninger eller innlegg.

Jeg vil for eksempel anta at en svært begrenset backtype som Kristiansen har minst like bra pasningssikkerhet som konkurrenten Soltvedt. Men vi ville vel alle foretrukket sistnevnte til å slå enhver pasning?
First is first, second is nothing

Rossi

Disse tallene bryr meg lite, ingenting faktisk. Vi vet alle at Crone spiller safe og utfordrer lite. Hellan er en helt annen type, blir gøy å følge han fremover.
An argument's a collective series of statements to establish a definite proposition. No it isn't. Yes it is! Look, if I argue with you, I must take up a contrary position. But it isn't just saying, "no it isn't."

esp123

August 02, 2024, 08:57:49 AM #742 Last Edit: August 02, 2024, 09:00:52 AM by esp123
Quote from: fortune on August 02, 2024, 08:47:22 AM
Quote from: esp123 on August 02, 2024, 08:31:38 AMJa, Wolfe var jo en playmaker fra venstreback. Det var hans primære styrke. Igår traff Hellan på 18 av 29 pasninger. Det er lave tall for å være Brann-back. Det er lavere enn Crone mot Glimt for eksempel.

Pasningssikkerhetsprosenter for backer gir liten verdi med mindre man også hensyntar hvor på banen de blir slått og hva man forsøker å skape. Den aller enkleste måten å få høy pasningssikkerhet på er ved å holde seg langt bakover i banen og i så stor grad som mulig slå enkle pasninger til nærmeste mann. Og for all del ikke forsøke å slå gjennombruddspasninger eller innlegg.

Jeg vil for eksempel anta at en svært begrenset backtype som Kristiansen har minst like bra pasningssikkerhet som konkurrenten Soltvedt. Men vi ville vel alle foretrukket sistnevnte til å slå enhver pasning?

Det er ikke pasningssikkerheten som er poenget mitt (selv om jeg ser at det kan misforstås). Det er hvor lite pasninger han har. Han var mye mindre delaktig i spillet enn det en Brann-back pleier å være. Crone er spillbar og mye brukt i oppbyggingen. Som andre Brann-backer. Hellan _virker_ som en annen type. En mer vingback-type. Det er ikke nødvendigvis dårligere, men det er en annen back-type, som gjør at Brann må tilpasse seg.

Soltvedt for eksempel traff på 42 av 57 pasninger.

Hickok

Quote from: esp123 on August 02, 2024, 08:57:49 AM
Quote from: fortune on August 02, 2024, 08:47:22 AM
Quote from: esp123 on August 02, 2024, 08:31:38 AMJa, Wolfe var jo en playmaker fra venstreback. Det var hans primære styrke. Igår traff Hellan på 18 av 29 pasninger. Det er lave tall for å være Brann-back. Det er lavere enn Crone mot Glimt for eksempel.

Pasningssikkerhetsprosenter for backer gir liten verdi med mindre man også hensyntar hvor på banen de blir slått og hva man forsøker å skape. Den aller enkleste måten å få høy pasningssikkerhet på er ved å holde seg langt bakover i banen og i så stor grad som mulig slå enkle pasninger til nærmeste mann. Og for all del ikke forsøke å slå gjennombruddspasninger eller innlegg.

Jeg vil for eksempel anta at en svært begrenset backtype som Kristiansen har minst like bra pasningssikkerhet som konkurrenten Soltvedt. Men vi ville vel alle foretrukket sistnevnte til å slå enhver pasning?

Det er ikke pasningssikkerheten som er poenget mitt (selv om jeg ser at det kan misforstås). Det er hvor lite pasninger han har. Han var mye mindre delaktig i spillet enn det en Brann-back pleier å være. Crone er spillbar og mye brukt i oppbyggingen. Som andre Brann-backer. Hellan _virker_ som en annen type. En mer vingback-type. Det er ikke nødvendigvis dårligere, men det er en annen back-type, som gjør at Brann må tilpasse seg.

Soltvedt for eksempel traff på 42 av 57 pasninger.
Det er nok en hovedgrunn, i tillegg til at han ble byttet ut tidlig. Det er at det tar litt tid å bygge opp trygghet i gruppen. Det er lett å spille andre veien enn til "den nye", en trygghet som tar litt tid å bygge opp.

Lasaron

Ekstra kjekt at Martin Hellan klarte seg helt ok+. Det er synd at Hornis har så høy terskel på å slippe unge til, for det går jo stort sett bra, og har ofte en stor oppside på sikt.

Men denne kampen var også et bevis på at Hornis av og til lar være å gjøre alt han kan for å ikke bruke unge. Han kunne brukt Kartum som indreløper og Thore P som back. Han kunne satt innpå Mads Sande på slutten i stedet for Eivind Helland.

Jeg håper at Hornis gjør mer bruk av de unge fremover.
Tren på langskudd

Lasaron

Forøvrig minner jeg om at det er bortekamp mot Godset på søndag.
Tren på langskudd

Hickok

Quote from: Lasaron on August 02, 2024, 09:16:58 AMForøvrig minner jeg om at det er bortekamp mot Godset på søndag.
Blir nok nye bytter i forsvaret da. Jeg blir overrasket om både Sol og Ruben spiller der, da de begge er småskadet. Er vel ikke umulig at Holten gjør comeback i midtforsvaret da.

Lasaron

Jeg syns vi skal ta hensyn til skader, uavhengig av turnering. Videre syns jeg vi skal prioritere begge turneringene like høyt.
Tren på langskudd

Rossi

Quote from: esp123 on August 02, 2024, 08:57:49 AM
Quote from: fortune on August 02, 2024, 08:47:22 AM
Quote from: esp123 on August 02, 2024, 08:31:38 AMJa, Wolfe var jo en playmaker fra venstreback. Det var hans primære styrke. Igår traff Hellan på 18 av 29 pasninger. Det er lave tall for å være Brann-back. Det er lavere enn Crone mot Glimt for eksempel.

Pasningssikkerhetsprosenter for backer gir liten verdi med mindre man også hensyntar hvor på banen de blir slått og hva man forsøker å skape. Den aller enkleste måten å få høy pasningssikkerhet på er ved å holde seg langt bakover i banen og i så stor grad som mulig slå enkle pasninger til nærmeste mann. Og for all del ikke forsøke å slå gjennombruddspasninger eller innlegg.

Jeg vil for eksempel anta at en svært begrenset backtype som Kristiansen har minst like bra pasningssikkerhet som konkurrenten Soltvedt. Men vi ville vel alle foretrukket sistnevnte til å slå enhver pasning?

Det er ikke pasningssikkerheten som er poenget mitt (selv om jeg ser at det kan misforstås). Det er hvor lite pasninger han har. Han var mye mindre delaktig i spillet enn det en Brann-back pleier å være. Crone er spillbar og mye brukt i oppbyggingen. Som andre Brann-backer. Hellan _virker_ som en annen type. En mer vingback-type. Det er ikke nødvendigvis dårligere, men det er en annen back-type, som gjør at Brann må tilpasse seg.

Soltvedt for eksempel traff på 42 av 57 pasninger.

Tror det var avtalt på forhånd, at vi skulle bruke venstresiden i det oppbyggende. Påfallende ofte snudde Palle mot venstre, selv om Hellan var helt ledig. Dette kan skyldes bl.a at Hellan er litt urutinert, at Sol har bedre fot, at Eagles var svakere defensivt på sin høyreside etc.

Forstår noen synes det er kult, men sånne tall har egentlig veldig begrenset verdi.
An argument's a collective series of statements to establish a definite proposition. No it isn't. Yes it is! Look, if I argue with you, I must take up a contrary position. But it isn't just saying, "no it isn't."

Wombat

Quote from: Rossi on August 02, 2024, 09:52:27 AM
Quote from: esp123 on August 02, 2024, 08:57:49 AM
Quote from: fortune on August 02, 2024, 08:47:22 AM
Quote from: esp123 on August 02, 2024, 08:31:38 AMJa, Wolfe var jo en playmaker fra venstreback. Det var hans primære styrke. Igår traff Hellan på 18 av 29 pasninger. Det er lave tall for å være Brann-back. Det er lavere enn Crone mot Glimt for eksempel.

Pasningssikkerhetsprosenter for backer gir liten verdi med mindre man også hensyntar hvor på banen de blir slått og hva man forsøker å skape. Den aller enkleste måten å få høy pasningssikkerhet på er ved å holde seg langt bakover i banen og i så stor grad som mulig slå enkle pasninger til nærmeste mann. Og for all del ikke forsøke å slå gjennombruddspasninger eller innlegg.

Jeg vil for eksempel anta at en svært begrenset backtype som Kristiansen har minst like bra pasningssikkerhet som konkurrenten Soltvedt. Men vi ville vel alle foretrukket sistnevnte til å slå enhver pasning?

Det er ikke pasningssikkerheten som er poenget mitt (selv om jeg ser at det kan misforstås). Det er hvor lite pasninger han har. Han var mye mindre delaktig i spillet enn det en Brann-back pleier å være. Crone er spillbar og mye brukt i oppbyggingen. Som andre Brann-backer. Hellan _virker_ som en annen type. En mer vingback-type. Det er ikke nødvendigvis dårligere, men det er en annen back-type, som gjør at Brann må tilpasse seg.

Soltvedt for eksempel traff på 42 av 57 pasninger.

Tror det var avtalt på forhånd, at vi skulle bruke venstresiden i det oppbyggende. Påfallende ofte snudde Palle mot venstre, selv om Hellan var helt ledig. Dette kan skyldes bl.a at Hellan er litt urutinert, at Sol har bedre fot, at Eagles var svakere defensivt på sin høyreside etc.

Forstår noen synes det er kult, men sånne tall har egentlig veldig begrenset verdi.

At SKB presser venstresiden har stort sett vært oppskriften siden Horneland tok over. Ikke noe nytt her, har alltid funnet det merkelig siden det ofte på det forsvarende lag er den sterke siden, og siden vi har gode offensive spillere på høyre. Svikeren fordelte stort sett til venstre, Rubern fordeler til venstre, Palle virker å være 50/50.

Tenker at det er pga Felix at vi stort sett kjører den siden, og at det fungerte med Wolfe (og Torsvik i noen få kamper) i sin tid, og Horneland er litt fast på det oppsettet
Don't bang the drum like monkeys do

Go Up