• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Sesongen 2024

Started by Lasaron, December 15, 2023, 21:57:43 PM

0 Members and 16 Guests are viewing this topic.

Go Down

kabelmann

Quote from: krakra on November 20, 2024, 15:42:39 PM
Quote from: Corran on November 20, 2024, 15:38:37 PM
Quote from: krakra on November 20, 2024, 15:27:01 PM
Quote from: Erlend on November 20, 2024, 15:22:57 PMNå er det lenge siden sist jeg så statistikken, men vi har vel siden opprykket vært rimelig overlegen på statistikken "berøringer innenfor motstanders 16-meter" og da er det jo ikke unaturlig at det blir mange straffer.
Ikke så overlegne at det forklarer at vi har flere straffer enn Glimt og Molde til sammen. Men straffene har stort sett vært ganske klare. Likevel er det noe som kan snu neste år, og det kan jo bety en del for poengfangsten vår.
Vi er vel mye mer inne i 16 enn i alle fall Molde
B/G scorer jo mye mer så det kan jo forklare litt og.
Men vi er vel del mer i trange situasjoner inne i boksen enn glimt og.

Vi hadde vel også veldig mye straffer i fjor også?

Vi har hatt 20% flere berøringer innenfor 16 meter enn Molde og fått tre ganger så mange straffespark.

Men berøring, inkluderer det også f.eks. heading på et innlegg?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

David

Ville ikke registrert en konto for dette, men alle som vil vurdere straffene selv, kan se dem i denne tråden.

https://twitter.com/sekstitre/status/1855654672620761248

De fleste er udiskutable. Noen er veldig marginale, men til å forsvare (mot Odd og HamKam). Og så er det noen soleklare, som også var griseflaks (KBK hjemme).

Xminator

Skulle likt å se statistikken for hvor mange ganger brann spiller seg inn og så kontrollert ut igjen fra mostanders 16 meter.

Tror litt av forskjellen på oss og lagene som scorer mest ligger der. Og at fokus på avslutning kan gjøre en forskjell for 2025.

Nå er det cupfinale i Molde. Bare med større fallhøyde. Uroen i kroppen er mer enn spenning. Det er mer som å ha sett «topp ten turbulence» på yt og høre kapteinen si «cabincrew return to stations tubulrnce expected». Det er uro i en situasjon der man er totalt uten mulighet for å påvirke.

Billy Elliott

Vi må huske på følgende; normalt taper vi både borte for Molde og hjemme for Viking. Normalt slår også Viking FKH hjemme, og normalt vinner B/G mot Odd og LSK.

Altså, er det fremdeles soleklart mest sannsynlig at vi havner på tredjeplass og at serieavslutningen blir en bitter og skuffende affære.

Jeg synes for øvrig stemningen minner mye om den før bortekampen i Kasakhstan. En følelse av at noe som egentlig ligger igjen hjemme, er langt nede i lommen. En falsk og forrædersk følelse.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

krakra

November 21, 2024, 10:11:23 AM #1554 Last Edit: November 21, 2024, 10:13:38 AM by krakra
Vi er et bedre lag i bedre form enn Viking og er naturligvis favoritter mot de på Brann Stadion. At vi tapte mot dem i vår svakeste periode i fjor er irrelevant.

Hvis det er 50% sjanse for at vi taper mot Viking, 80% sjanse for at vi taper mot Molde og 90% sjanse for at Viking slår Haugesund så er det bare 36% sjanse for at vi ender opp på tredjeplass. Så soleklart minst sannsynlig.

Falkman

Quote from: krakra on November 21, 2024, 10:11:23 AMVi er et bedre lag i bedre form enn Viking og er naturligvis favoritter mot de på Brann Stadion. At vi tapte mot dem i vår svakeste periode i fjor er irrelevant.

Hvis det er 50% sjanse for at vi taper mot Viking, 80% sjanse for at vi taper mot Molde og 90% sjanse for at Viking slår Haugesund så er det bare 36% sjanse for at vi ender opp på tredjeplass. Så soleklart minst sannsynlig.

Og da har du i tillegg kraftig overvurdert sjansen for at Viking slår Haugesund, den er maks 75 i min bok.  80 prosents sjanse for tap mot et svekket Molde i middels form er også veeeldig pessimistisk.

Odds-messig får man nok rundt 10 ganger pengene på at Viking passeres oss på poeng. Men de kan snappe sølvet fra oss oss på målforskjell også, så sjansene for at det skjer er nok noe mer enn 10 prosent. Noe mer altså. Ikke mye mer. Og ihvertfall ikke soleklart størst.

Erlend

Tredjeplass er foreløpig veldig lite sannsynlig.  Men jeg skal ikke påstå noe annet enn at bekymringen for det sitter dypt inne i ryggmargen, og kommer til å gjøre det til Viking eventuelt er teoretisk ute av det

krakra

Quote from: Falkman on November 21, 2024, 10:25:28 AM
Quote from: krakra on November 21, 2024, 10:11:23 AMVi er et bedre lag i bedre form enn Viking og er naturligvis favoritter mot de på Brann Stadion. At vi tapte mot dem i vår svakeste periode i fjor er irrelevant.

Og da har du i tillegg kraftig overvurdert sjansen for at Viking slår Haugesund, den er maks 75 i min bok.  80 prosents sjanse for tap mot et svekket Molde i middels form er også veeeldig pessimistisk.

Odds-messig får man nok rundt 10 ganger pengene på at Viking passeres oss på poeng. Men de kan snappe sølvet fra oss oss på målforskjell også, så sjansene for at det skjer er nok noe mer enn 10 prosent. Noe mer altså. Ikke mye mer. Og ihvertfall ikke soleklart størst.
La meg på et ganske nøkternt nivå, men det illustrerer uansett at det ikke er soleklart mest sannsynlig. Når man har spådd poengtap tre kamper på rad basert på fjorårets kamper og historikk, og tatt feil, så burde man kanskje skjønne at man ikke må legge overdreven vekt på det. Brann er i flyten nå og det betyr mer enn kamper i fjor, og flere år tilbake.

Jeg tror egentlig sjansene er noe alà dette

Sjansen for at vi taper mot Viking: 35%
Sjansen for at vi ikke slår Molde: 75%
Sjansen for at Viking slår Haugesund: 75%

Da er vi på 20% sjanse for at sølvet ryker. Egentlig litt lavere fordi vi kan ta sølv med uavgjort mot Molde.

Så kan det selvfølgelig snu. Er ikke lenge siden våre sjanser til gull ble kalkulert til å være godt under 10%. Men jeg syns det tok for lite hensyn til vår og Glimts form. Det var ikke noe sjokk at Glimt tapte poeng mot FFK og det vil heller ikke være noen sensasjon om de taper flere poeng. De er i elendig form. Vi er i god form og god flyt, så at vi skal tape to kamper på rad er mulig, men ikke det mest sannsynlige.

Morkel

Interessant nok er oddsen på Molde 2.40 og 2.55 på Brann før Lørdag. Jeg hadde trodd at oddsen skulle være mye lavere på Molde.

krakra

Vi har faktisk flere poeng borte enn Molde har hjemme og de har noen tunge forfall. Så tar kanskje ikke oddsen så mye hensyn til hvor godt ulike lag passer til hverandre? Molde er jo et type lag som vi sliter litt mot.

Morkel

Ja, og det er jo der odds ikke alltid treffer helt. Bodø/Glimt hadde vel også lavere odds før kampen på Brann stadion i år, tross at Brann har et stort grep på B/G. Davy Wathne var vel i Fotballpreik-podcasten for noen uker siden og snakket om at oddssetterne har innsikt som ligger på et helt annet nivå og derfor skjønte de ting om Branns gullmuligheter som vi ikke ser. Men det viste seg jo at den 4% sjansen kanskje var litt større mtp form og det mentale.

Jeg er fremdeles skeptisk til Molde-kampen, da de har et lag som ikke kler Brann så godt. De er svake mot lavtliggende lag, men klarer seg langt bedre når de møter topplagene. Der klarer de å spille seg forbi høyt press og få ballen opp på raske kontringsspillere.

Når det kommer til Viking-kampen er jeg positiv tross dårlige resulater mot dem de siste årene. Under Horneland synes jeg Brann har vært best mot Viking i allle kampene. Der har resultatene handlet mer om uttelling og at Brann har slitt med å stagge kontringene til Viking. Men vi håndterte dette langt bedre i våres når Brann klarte å stoppe disse krosspasningene på motsatt ving. Viking-kampen er på ingen måte en walkover og skulle vi tape mot Molde blir det nervøst. Men jeg vil fremdeles holde Brann som favoritt i den kampen.

Erlend

Vi må jo heller ikke glemme kampen i vår der vi hadde vunnet veldig klart med den uttellingen vi har nå for tiden, men Molde vant etter to mål der ballen spretter deres vei pluss et kunststykke fra en Eikrem som nå ikke spiller.  Men det er klart, er det ett lag som kan ende opp med å ha sånne marginer med seg en gang til så er det jo Molde

Morkel

Quote from: Erlend on November 21, 2024, 14:22:15 PMVi må jo heller ikke glemme kampen i vår der vi hadde vunnet veldig klart med den uttellingen vi har nå for tiden, men Molde vant etter to mål der ballen spretter deres vei pluss et kunststykke fra en Eikrem som nå ikke spiller.  Men det er klart, er det ett lag som kan ende opp med å ha sånne marginer med seg en gang til så er det jo Molde

Det er klart og der vant de også på kontringene. Som de gjorde mot Bodø/Glimt. Det blir nok fort en slik kamp ja, hvor man er avhengig av å få uttelling og helst litt tidlig, for å få kampen i sitt spor.

Hodet mitt sier at dette ikke går, men jeg har en overraskende god magefølelse. Og det har jeg sjelden når det kommer til Brann.

esp123

Dødballer er vi også blitt bedre å forsvare oss på når vi har fått inn Helland og Heggebø. Molde skapte mye problemer for oss på dødball i forrige oppgjør.

Corran

Vi kan vel allerede nå si at for SK Brann så har dette vært en fantastisk god sesong

Brann A lag Herrer dårligst 3 plass
Brann A lag Kvinner 2 plass
Brann 2 lag Herrer (ja riktigere å si gutter vel for det er jo stort sett juniorer) beste 2 laget i Norge
Brann G19 Serie og Cup mestre
Brann G16 Serie mestre

Desidert høyest publikumssnitt både for herrer og kvinner

Dette er det vel ingen andre lag i Norge som er i nærheten av?

Brann er blitt Norges desidert beste klubb
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

esp123

Nå ønsker jeg meg en uke der Brann bruker media til sette lys på det forferdelig usportslige greiene Viking holder på med. Det røde kortet i dag tror jeg kanskje er det verste jeg har sett. Og da har Viking i utgangspunktet lagt listen veldig lavt.

Rossi

Dette er jo Tripic-kulturen i Viking.
World domination within 5 years.

Xminator

Nå MÅ Brann ta poeng mot Viking.

Samtidig er jo gullet fortsatt på bordet. Vinner Brann må også BG vinne. Fordelen derimot, den rotet vi bort i kveld.

Superjack

LSK er i oppløsning.
Den saken er helt grei.

De har sentrale spillere som Lehne Olsen og Ruben Gabrielsen som egentlig er ferdige, har null å spille for, utenom en god lønn på lang kontrakt. Neste stopp etter LSK er sofaen og en eller annen random kebabsjappejobb for disse.

Brannsupporter.

Heispassasjer

Det at vi har Viking i siste og tap eller seier avgjør hvem som kommer øverst innbyrdes, er en thriller. De fleste hadde avskrevet Viking til å blande seg inn i toppstriden, men de er ett sultent lag. Spesielt etter flopp sesongen ifjor.
Liker det ikke. Dette kan godt ende med bronse for oss, som vil bli en skikkelig nedtur.
Viking i utfordrer posisjon og kommer til stadion for å stilne bergenserne, kommer til å være topp motivert.
Viking har overtaket.
50/50 om det blir sølv eller bronse.

chris_henrik

Vikingspillerene feiret seieren og medaljeplass med dansing på bordet og dynking i kullsyreholdig drikke i garderoben så jeg på Tv2.

Nå er det plutselig vi som har alt å tape og Viking alt å vinne. To vidt forskjellige innganger til neste søndag. Liker det ikke...
<BRANN> ..... DKFM

Kjell249

Quote from: Superjack on November 23, 2024, 21:49:34 PMLSK er i oppløsning.
Den saken er helt grei.

De har sentrale spillere som Lehne Olsen og Ruben Gabrielsen som egentlig er ferdige, har null å spille for, utenom en god lønn på lang kontrakt. Neste stopp etter LSK er sofaen og en eller annen random kebabsjappejobb for disse.

Før siste landslagsrunde hadde Drillo en teori om at lag som går på et stortap, har en tendens til å få med seg et resultat i neste runde. Hope in a hanging snore😅 Men først av alt må vi gjøre jobben selv. Surt å avgi poeng mot Viking, hvis BG gjør det samme mot LSK.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Lasaron

Dette med at Brann ikke takler viktige kamper er sant. Men det trenger ikke være sant i fremtiden. Dette går det an å bli bedre på. Og kampen mot Viking er også dritviktig. Det kan fortsatt bli gull, og uavgjort eller seier garanterer sølv og CL-kvalik, og hindrer et veldig ydmykende tap.

Det at en ny så viktig kamp kommer tett på, mener jeg øker sjansen for at vi "endelig" skal klare det. Jeg vet ikke om det er grep de kan gjøre, eller om det bare må erfaring til. Kan de late som de elsker slike kamper? Fake it til you make it? Det vil jo gi en litt annen inngang til kampen, en litt annen dynamikk. For å elske slike viktige kamper, i stedet for å frykte dem, vil jo være bedre.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Superjack

Å takle store øyeblikk er også noe som kan øves på.

Og Brann har vært heldige å få øve den siste 1 1/2 året.

Nå kommer et nytt.

Hvem her ville takket nei til tilbud om Brann på 2. plass ved sesongslutt, om det hadde vært mulig å få lovet når sesongen startet? Ingen

3. plass er også en veldig bra sesong, og vitner om et Brannlag som har stabilisert seg i toppen av norsk fotball, og fortsatt med rom for ytterligere steg neste år.
Brannsupporter.

Corran

Hadde Molde kampen og Viking kampen vært i starten eller midten av sesongen og av "mindre" viktighet hadde fremdeles ikke Brann vært favoritter i disse kampene og mest sannsynlig tapt.
Dette er ikke Brann som bukker under for presset men motstandere som har et godt tak på Brann
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

esp123

November 24, 2024, 11:48:10 AM #1575 Last Edit: November 24, 2024, 11:49:54 AM by esp123
Brann er selvfølgelig favoritter hjemme mot Viking i alle kamper, hele året. At vi slet mot de i vår verste periode ifjor endrer ikke på det. Oddsen på Brann-seier ligger for øyeblikket på 1,82. Man får nesten 4 ganger pengene tilbake for Viking-seier.

Vi var klart best da vi møtte de på Viking stadion i vår.

Corran

Vi slet ikke bare mot VIking i fjor men har en seier på 7 siste møter med dem hjemme (om jeg husker rett nå)
Mao har Viking et tak på Brann på stadion.

Norlings Hund 2

Quote from: Corran on November 24, 2024, 14:15:44 PMVi slet ikke bare mot VIking i fjor men har en seier på 7 siste møter med dem hjemme (om jeg husker rett nå)
Mao har Viking et tak på Brann på stadion.

Hvor mange av de kampene har vi stilt med et helt annet lag, under en helt annen trener og med en helt annen spillestil? Det er jo riktig at de har taket på oss, men vi er like fullt store favoritter i denne kampen og bør slå dem.

Corran

Men det der spiller ikke en rolle
Når et lag over tid sliter mot et annet lag og det uansett begges tabellposisjon så er det noe som går i arv fra spillerstall til spillerstall, Det er jo ikke sånn at hele stallen byttes ut fra et år til et annet.
Tromsø slet vi med i mange år, men det er heldigvis brutt kan det virke som. Men de årene vi slet voldsomt mot dem i tromsø så var det forskjellige staller og forskjellige trenere, men likefult var det ekstra nervepirrende å reise til Tromsø for der tapte en "alltid"
Nå er det Molde og Viking vi sliter med og har gjort det en stund.

Spelaren

November 25, 2024, 11:47:09 AM #1579 Last Edit: November 25, 2024, 11:52:30 AM by Spelaren
Brann kom seg i en utfordrerposisjon til gullet ved hjelp av en fantastisk egeninnsats - kombinert med en Bodø Glimt-formsvikt av de ytterst sjeldne. Me visste hele tiden at de to siste rundene ville være i gigantisk favør nordlendingene, med to bunnlag på rappen mot våre medaljekandidat-motstandere, og det er i det hele tatt utrolig at me kom så nær gullet som me gjorde (nei, eg har null forhåpninger foran helgen).

Denne Osdal skriver og synser om nestenklubben Brann.
Gå av.

Corran

Sesongen så langt er over forventningene og selv om 3 plass er litt skuff er det egentlig litt bedre enn hva jeg fryktet denne sesongen.
For dette er den sesongen der motgang ofte kommer

Så andre plass er for meg en opptur, selv om jeg tviler litt på at vi klarer Viking i helgen.
At vi har vært i gullkamp er jo et kjempe pluss

Erlend

Voldsom svartmaling av Osdal.  Det er ikke noe "choke" å tape borte mot Molde.  Ei heller å ryke mot Marseille eller AZ over to kamper, som han lister opp som eksempler.  Astana skal jeg heller gå med på med det utgangspunktet vi hadde.

Vi gikk gjennom omtrent hele fjorårssesongen og snakket om at nå var det så mye forventninger etter OBOS-sesongen at nå ble det nok mageplask.  Vi startet denne sesongen med at nå hadde det vært typisk Brann å kollapse og komme midt på tabellen, for etter en god sesong må det komme en dårlig sesong.  Men her er vi altså, sikret medalje for andre året på rad.  Så skal jeg ikke påstå noe annet enn at jeg er litt skuffet over at gullet røk og at jeg blir veldig skuffet hvis det ender med bronse til slutt.  Det er naturlig når ting ble som de ble på oppløpssiden.  Men sølv er faktisk en veldig god sesong og bronse er bra det også, sånn objektivt sett.

Så er det også klart at sånne situasjoner krever erfaring.  Erfaring vi nå opparbeider oss.  Det var et kjøpelag i 07, ja, men det var også en gjeng som hadde lært seg å stå i den situasjonen gjennom to medaljer og en sesong der vi ledet (mener jeg å huske) ca halve sesongen og så kollapset og endte litt over midten.  Nå gjelder det å fortsette å stå i det.  Så får vi se hva fremtiden bringer, men vi har lagt et godt fundament nå som kan føre oss langt

fortune

Litt svartmaling fra Osdal, men han har rett i at vi har tradisjon for å underprestere når det virkelig gjelder i enkeltkamper.

Unntaket er selvfølgelig cupfinalen mot LSK, men deres tradisjon for å choke når det virkelig gjelder stikker vel enda dypere enn vår..
First is first, second is nothing

Nixon

Det må jo sies at vi i store deler av kampen i Molde ikke spilte noe særlig dårligere enn vi har gjort i andre kamper i høst der vi har tatt poeng. Vi hadde for eksempel griseflaks i Haugesund. I Skien hadde vi en like dårlig førsteomgang som på lørdag, men vi skårer likevel. Og mot Lillestrøm hjemme hadde det ikke vært noe å si på poengdeling. For å nevne noen kamper.

Så tok presset oss i Molde? Eller spilte vi tilnærmet normalt, men manglet flaksen?
Rød makt på Hansa

esp123

Vil si vi var direkte gode i andre omgang, tross vanskelig kampbilde.

Vi vinner også kampen 2,30 - 1,19 på xG. I andre omgang har vi nesten 80 prosent ballinnehav. Det var ikke en dårlig kamp.

Corran

Det var en middels første omgang og god andre omgang
Motsatt av hva vi pleier (i det siste)
Molde dødelig effektive og utnytter det de er gode på.
Brann inneffektive

Og så vinner aldri Brann når motstander scorer først

Billy Elliott

Det er sykt hvor mye marginer avgjør (hadde ikke VAR diktet opp en fiktiv offsidelinje på Ekeberg hadde vi f.eks. fremdeles ledet serien...), men jeg er enig med Osdal i at toget går nå. Tredjeplass vil være en fadese. Ikke bare fordi vi går glipp av en viktig mulighet, men også mtp hvem som får den i stedet for oss.

Bodø/Glimt er sikret minst et nytt Europaliga-gruppespill, men godt mulig Champions League også. Viking klarer nok også minst Conference League om de tar andreplassen, men godt mulig EL også. Rosenborg er på vei for fullt tilbake i toppen, og kommer til å håve inn på spillersalg i vinter. Molde kommer alltid tilbake med de ressursene de har.

Ryker denne muligheten også, slik den forrige i Kasaksthan, kan vi fort bli fullstendig parkert i veldig mange år fremover.

Corran

Tredjeplassen er ikke noen fadese.

Billy Elliott

Quote from: Corran on November 25, 2024, 14:05:37 PMTredjeplassen er ikke noen fadese.

Isolert sett; nei. For klubbens evne til å konkurrere i det som blir en mer og mer tilspisset Eliteserie; jo.

krakra

Ja, vi er jo fullstendig parkert av Molde og Glimt med alle sine millioner i år.

Billy Elliott

Quote from: krakra on November 25, 2024, 14:29:23 PMJa, vi er jo fullstendig parkert av Molde og Glimt med alle sine millioner i år.

Kanskje ikke i år, utelukkende, men hvis du ser over tid så har vi jo blitt det. Vi klarer å være med å konkurrere i enkeltkamper, og kanskje også i noen ytterst få enkeltsesonger, men det er jo bare å se på vårt trofeskap sammenlignet med de to klubbenes de siste 10 årene.

Og, dette vil jo bare forsterke seg ytterligere fra år til år, ettersom et lite valg av klubber gjennom Europa-deltakelse vil få pimpet opp budsjettene sine med 100-talls av millioner. Står man utenfor det selskapet for lenge (og heller ikke har noen spillere attraktive nok for å selge til liknende summer), så blir man fort akterutseilt.  

Er det en ting en sammenligning med B/G og Molde viser, så er det jo nettopp det. Om Viking i tillegg skal inn i det selskapet på bekostning av oss, kan det bli tøft fremover.

andreas1989

Trodde du var Osdal?

RBK skal nok selge stort i vinter, det må de når de går med dundrende underskudd.

Vi hadde penger i sommer å bruke, men når man ikke finner noe fornuftig å bruke pengene på som vil forsterke oss så er det bedre å ikke bruke pengene.

krakra

November 25, 2024, 15:33:28 PM #1592 Last Edit: November 25, 2024, 15:35:39 PM by krakra
Quote from: Billy Elliott on November 25, 2024, 15:09:37 PM
Quote from: krakra on November 25, 2024, 14:29:23 PMJa, vi er jo fullstendig parkert av Molde og Glimt med alle sine millioner i år.

Kanskje ikke i år, utelukkende, men hvis du ser over tid så har vi jo blitt det. Vi klarer å være med å konkurrere i enkeltkamper, og kanskje også i noen ytterst få enkeltsesonger, men det er jo bare å se på vårt trofeskap sammenlignet med de to klubbenes de siste 10 årene.

Og, dette vil jo bare forsterke seg ytterligere fra år til år, ettersom et lite valg av klubber gjennom Europa-deltakelse vil få pimpet opp budsjettene sine med 100-talls av millioner. Står man utenfor det selskapet for lenge (og heller ikke har noen spillere attraktive nok for å selge til liknende summer), så blir man fort akterutseilt. 

Er det en ting en sammenligning med B/G og Molde viser, så er det jo nettopp det. Om Viking i tillegg skal inn i det selskapet på bekostning av oss, kan det bli tøft fremover.
Over hvilken tid? Tiden der vi var styrt av inkompetente trenere, sportssjefer og ledere og hadde typer som Forren og Barmen? Etter at Horneland tok over har vi ikke vært parkert av noen som helst. Et cuppgull og to seriemedaljer(trolig to seriesølv) på tre sesonger. I tillegg har vi Norges beste juniorlag, Norges beste guttelag og blant Norges beste treningsfasiliteter.

Det er Molde som virker mest akterutseilt per i dag, og de står fast ved sin middelmådige trener så det vil neppe endre seg. Glimt har også tapt terreng de siste sesongene. De har ikke rykket i fra, og det er heller ingenting som tilsier at noe vesentlig skal endre seg der.

fortune

November 25, 2024, 15:45:29 PM #1593 Last Edit: November 25, 2024, 15:49:13 PM by fortune
Synd vi ikke var hakket bedre i år, det er sjelden seriegull deles ut på såpass få poeng som man gjør denne sesongen. Neste år kreves det fort 70 poeng for førsteplassen, så da må man bli vesentlig bedre for å ha mulighet.

Corran

Quote from: fortune on November 25, 2024, 15:45:29 PMSynd vi ikke var hakket bedre i år, det er sjelden seriegull deles ut på såpass få poeng som man gjør denne sesongen. Neste år kreves det fort 70 poeng for førsteplassen, så da må man bli vesentlig bedre for å ha mulighet.
Hvorfor skal det plutselig kreves 70 poeng for førsteplass neste år
Det er ingen ting historisk sett som tyder på det
Går en tilbake til 2010 så hadde det alle de åren holdt med maks 63 poeng for å komme på 1 plass
Ja noen ganger har de som kom på 1 plass hatt mer, men andre plassen har aldri hatt mer enn 62 poeng
Her er en liste på hva som hadde slått 2 plassen med et poeng siden 2010. 1 plass i parantes
2023 62 (70)
2022 61 (78)
2021 61 (63)
2020 63 (81)
2019 55 (68)
2018 60 (64)
2017 55 (61)
2016 55 (69)
2015 58 (69)
2014 60 (71)
2013 63 (63)
2012 59 (62)
2011 54 (58)
2010 62 (68)

fortune

Quote from: Corran on November 25, 2024, 15:59:03 PM
Quote from: fortune on November 25, 2024, 15:45:29 PMSynd vi ikke var hakket bedre i år, det er sjelden seriegull deles ut på såpass få poeng som man gjør denne sesongen. Neste år kreves det fort 70 poeng for førsteplassen, så da må man bli vesentlig bedre for å ha mulighet.
Hvorfor skal det plutselig kreves 70 poeng for førsteplass neste år
Det er ingen ting historisk sett som tyder på det
Går en tilbake til 2010 så hadde det alle de åren holdt med maks 63 poeng for å komme på 1 plass
Ja noen ganger har de som kom på 1 plass hatt mer, men andre plassen har aldri hatt mer enn 62 poeng
Her er en liste på hva som hadde slått 2 plassen med et poeng siden 2010. 1 plass i parantes
2023 62 (70)
2022 61 (78)
2021 61 (63)
2020 63 (81)
2019 55 (68)
2018 60 (64)
2017 55 (61)
2016 55 (69)
2015 58 (69)
2014 60 (71)
2013 63 (63)
2012 59 (62)
2011 54 (58)
2010 62 (68)

Om Brann skulle ha tatt gullet noen av disse sesongene, måtte vi tatt mer poeng enn førsteplassen. Noe som siden Glimts gjennombrudd i 2020 har krevd minst 70 poeng 3 av 4 sesonger.

Billy Elliott

Quote from: krakra on November 25, 2024, 15:33:28 PM

Over hvilken tid? Tiden der vi var styrt av inkompetente trenere, sportssjefer og ledere og hadde typer som Forren og Barmen? Etter at Horneland tok over har vi ikke vært parkert av noen som helst. Et cuppgull og to seriemedaljer(trolig to seriesølv) på tre sesonger. I tillegg har vi Norges beste juniorlag, Norges beste guttelag og blant Norges beste treningsfasiliteter.

Det er Molde som virker mest akterutseilt per i dag, og de står fast ved sin middelmådige trener så det vil neppe endre seg. Glimt har også tapt terreng de siste sesongene. De har ikke rykket i fra, og det er heller ingenting som tilsier at noe vesentlig skal endre seg der.

Det er klart, klarer vi sølvet i år blir vi ikke akterutseilt. Det var hele premisset for diskusjonen.

Nemlig at det er en enorm forskjell på sølv og bronse. Hvorav førstnevnte vil være en stor suksess, og etter alle solemerker befeste oss som et av topplagene i divisjonen.

Mens tredjeplass og bronse vil være det motsatte, en fadese, som potensielt kan etterlate oss på perrongen når de andre drar avgårde.

Det man får for sølvet i år er så enormt mye mer verdifullt enn det var i fjor, da vi tok det.

Lasaron

Å komme foran Molde for andre år på rad, vil altså gjøre at vi blir akterutseilt i forhold til Molde. Jeg forstår.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Billy Elliott

November 25, 2024, 17:06:14 PM #1598 Last Edit: November 25, 2024, 17:16:57 PM by Billy Elliott
Quote from: Lasaron on November 25, 2024, 17:04:44 PMÅ komme foran Molde for andre år på rad, vil altså gjøre at vi blir akterutseilt i forhold til Molde. Jeg forstår.

Nei, Viking. Hvis de kommer over oss.

Molde har uansett penger (og for så vidt Europa), så de blir ikke påvirket av dårlige enkeltsesonger i like stor grad.

Og en ting til, det hjelper ikke så mye å komme over Molde på tabellen, hvis de uansett tar den bedre Europa-plasseringen ved nytt cupgull (som de vil hvis vi bare klarer tredjeplass).

Falkman

Quote from: Billy Elliott on November 25, 2024, 16:49:47 PM
Quote from: krakra on November 25, 2024, 15:33:28 PM

Det er klart, klarer vi sølvet i år blir vi ikke akterutseilt. Det var hele premisset for diskusjonen.

Nemlig at det er en enorm forskjell på sølv og bronse. Hvorav førstnevnte vil være en stor suksess, og etter alle solemerker befeste oss som et av topplagene i divisjonen.

Mens tredjeplass og bronse vil være det motsatte, en fadese, som potensielt kan etterlate oss på perrongen når de andre drar avgårde.

Det man får for sølvet i år er så enormt mye mer verdifullt enn det var i fjor, da vi tok det.

Penger er nå heldigvis ikke alt. Holder å se til Molde for å skjønne det. Men klart, det forsvinner noen interessante kamper hvis sølvet skusles bort.

Go Up