• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overgangsvinduet sommeren 2024

Started by Lasaron, April 13, 2024, 18:48:53 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Jeg sier nei til Zach. Vi trenger foryngelse nå.
Tren på langskudd

Dickens

Quote from: Erlend on June 04, 2024, 07:47:33 AMOg på Ballspark-Facebook er man atter en gang håpefulle om at Zachariassen skal inn og frelse oss...

Der inne snakker de til og med innimellom om å hente tilbake Kim Ojo for å "score mål". Sier ikke mer...

andreas1989

Og nå er Parmer ute med en kommentar for å sette stemningen gjennom sommeren. Er vi virkelig tjent med at det skal bli et "folkekrav" om at Brann må bruke penger i sommer? Velger å tro at Kalvnes fortsetter sin edruelige holding til det hele, men nå skal sirkuset i gang igjen.

Quote from: BTÅ ikke gjøre noenting i sommer er også et klart og tydelig valg. Det er også en gambling. Da sier lederne «vi hører hva du sier, men vi tør ikke å satse disse pengene. Hva om vi ikke lykkes?».

Men spørsmålet, det mener jeg det er deres fordømte plikt å stille.

Det ligger mange hundre millioner kroner i potten. Brann er ett av fire-fem lag som får lov å kjøpe lodd. Loddet er dyrt, men utsiktene til gevinst er definitivt gode.

Morkel

Quote from: pidre on June 04, 2024, 06:05:34 AMOtto Ulseth har en annen tilnærming, enn det pinlige Ballspark-tøvet - er det noen som tar det seriøst?

Interessant det Ulseth skriver, er der noe på gang i Trondheim?

https://www.nidaros.no/oppsiktsvekkende-fremgang-for-enkeltspillere/o/5-113-589483


Man skal aldri undervurdere RBK, de kan alltid komme tilbake. Men akkurat det der er desillusjon og speiler i større grad Selnæs postkamp-intervjuer. Blir litt som Brannfansen etter de første kampene til Norling. De ligger 4 poeng over direkte nedrykk, da er det litt vanskelig å snakke om at de egentlig er Norges nest beste lag. Sannheten er vel at de beste lagene får marginene med seg. Det jeg har sett av Rosenborg i år, inklusiv FFK-kampen, viser en tydelig middelhavsfarer. De skal ha for at de klarte å spille litt fotball mot et FFK som begynte å hale ut tiden i 11 minutt, men alt i alt var 1-1 et greit resultat.

Morkel

Quote from: andreas1989 on June 04, 2024, 10:39:11 AMOg nå er Parmer ute med en kommentar for å sette stemningen gjennom sommeren. Er vi virkelig tjent med at det skal bli et "folkekrav" om at Brann må bruke penger i sommer? Velger å tro at Kalvnes fortsetter sin edruelige holding til det hele, men nå skal sirkuset i gang igjen.

Quote from: BTÅ ikke gjøre noenting i sommer er også et klart og tydelig valg. Det er også en gambling. Da sier lederne «vi hører hva du sier, men vi tør ikke å satse disse pengene. Hva om vi ikke lykkes?».

Men spørsmålet, det mener jeg det er deres fordømte plikt å stille.

Det ligger mange hundre millioner kroner i potten. Brann er ett av fire-fem lag som får lov å kjøpe lodd. Loddet er dyrt, men utsiktene til gevinst er definitivt gode.

Han har ladet kanonen og sikter den mot Kalvenes nå. Virker jo som man legger ut noe agn som man kan bruke når Brann ikke tar gull til høsten.

andreas1989

Absolutt! Parmer som i lang tid kritiserte Brann for ikke å satse ungt og langsiktig har vel funnet ut at gulljakt selger bedre.

opplett

Quote from: pidre on June 04, 2024, 06:05:34 AMOtto Ulseth har en annen tilnærming, enn det pinlige Ballspark-tøvet - er det noen som tar det seriøst?

Interessant det Ulseth skriver, er der noe på gang i Trondheim?

https://www.nidaros.no/oppsiktsvekkende-fremgang-for-enkeltspillere/o/5-113-589483



Otto Ulseth er trøndelags Doddo, og kanskje mere til. Å lese Ulseth sine kommentarer om RBK er som å lese alle sitatene på Twitter-kontoen Brann-tweets fra 2014 (@ektebrann). Det blir som å lese opplevelser fra en feberdrøm.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Erlend

Quote from: Dickens on June 04, 2024, 10:34:07 AM
Quote from: Erlend on June 04, 2024, 07:47:33 AMOg på Ballspark-Facebook er man atter en gang håpefulle om at Zachariassen skal inn og frelse oss...

Der inne snakker de til og med innimellom om å hente tilbake Kim Ojo for å "score mål". Sier ikke mer...

Hadde gjerne tatt en "prime" Ojo, kunne nok faktisk bidratt med en del.  Men han la visst opp i 2018 etter en karriere som pekte nedover helt siden han gren seg til utlandet sÃ¥ kanskje ikke... 

Nei, både Kalven og POL tar nok det hele med knusende ro, sånn sett godt å to stykker som kjenner klubben og byen så godt i de to rollene

Churchill

Quote from: pidre on June 04, 2024, 06:05:34 AMOtto Ulseth har en annen tilnærming, enn det pinlige Ballspark-tøvet - er det noen som tar det seriøst?

Interessant det Ulseth skriver, er der noe på gang i Trondheim?

https://www.nidaros.no/oppsiktsvekkende-fremgang-for-enkeltspillere/o/5-113-589483



Ulseth bommer kolossalt her. Å påstå at det bare er Glimt som er bedre enn RBK på sitt beste denne sesongen, er for å si det mildt bullshit.
...we shall never surrender.

Morkel

Quote from: Churchill on June 04, 2024, 12:24:20 PM
Quote from: pidre on June 04, 2024, 06:05:34 AMOtto Ulseth har en annen tilnærming, enn det pinlige Ballspark-tøvet - er det noen som tar det seriøst?

Interessant det Ulseth skriver, er der noe på gang i Trondheim?

https://www.nidaros.no/oppsiktsvekkende-fremgang-for-enkeltspillere/o/5-113-589483



Ulseth bommer kolossalt her. Å påstå at det bare er Glimt som er bedre enn RBK på sitt beste denne sesongen, er for å si det mildt bullshit.

Det er symptomatisk for mange som jobber i lokalaviser rundt omkring i Norge det der. Man er nesten mer supporter enn journalist. Samme med Morten P som gjorde Dagbladert til en pro-VIF avis i sin tid. Ironisk nok er nok de ekte supporterne i Trondheim og Oslo mer kritiske enn journalistene.

Superjack

Quote from: Churchill on June 04, 2024, 12:24:20 PM
Quote from: pidre on June 04, 2024, 06:05:34 AMOtto Ulseth har en annen tilnærming, enn det pinlige Ballspark-tøvet - er det noen som tar det seriøst?

Interessant det Ulseth skriver, er der noe på gang i Trondheim?

https://www.nidaros.no/oppsiktsvekkende-fremgang-for-enkeltspillere/o/5-113-589483



Ulseth bommer kolossalt her. Å påstå at det bare er Glimt som er bedre enn RBK på sitt beste denne sesongen, er for å si det mildt bullshit.

Ulseth bommer på samme
måte som Pamer og Co ofte bommer. De har ikke referanser til andre lag og kamper enn sitt eget lag. Dermed blir det rimelig tynn sannhet i mye av det som presenterer.

Ellers så hørte jeg Ballspark fra i går, i dag, og i der var Pamer mer nyansert enn jeg trodde basert på det jeg trodde fra denne tråden.

Han påpeker jo at både Viking (2023) og Brann (2018) gamblet og vant ikke på det. Men han har jo rett at det ikke er sikkert at det vil skje om det satses i år. Det er jo også rett at premien fo å vinne årets ES er potensielt største noen sinne, da det garanterer EL og 200Mill, evt CL med 3-400 mill.

Og når de snakker om det så legges det mer frem som at om Huseklepp / Hornis får eller har en kandidat de mener vil være en klink forsterking for å gå mot seriegull, så må Kalvenes og POL vurdere det seriøst.
Og der tror jeg ikke det er noe tvil. Skulle Horneland og Huseklepp komme med en kandidat de virkelig vil ha, og som de mener er den manglende brikken for et reelt håp om seriegull i år, så skjer det. Om prisen er 7, 10 eller 15 mill.





Brannsupporter.

andreas1989

Quote from: opplett on June 04, 2024, 11:30:35 AMÅ lese Ulseth sine kommentarer om RBK er som å lese alle sitatene på Twitter-kontoen Brann-tweets fra 2014 (@ektebrann). Det blir som å lese opplevelser fra en feberdrøm.

Noe av det bedre på Twitter, som har holdt det gående i noen år allerede, men blir det like gøy med Brann-tweets fra 2022-24?

Summetonen er signert Bjørn i Sandviken fra 30 mai er episk, strategen Roald Bruun.

andreas1989

Quote from: Superjack on June 04, 2024, 13:14:40 PMOg når de snakker om det så legges det mer frem som at om Huseklepp / Hornis får eller har en kandidat de mener vil være en klink forsterking for å gå mot seriegull, så må Kalvenes og POL vurdere det seriøst.
Og der tror jeg ikke det er noe tvil. Skulle Horneland og Huseklepp komme med en kandidat de virkelig vil ha, og som de mener er den manglende brikken for et reelt håp om seriegull i år, så skjer det. Om prisen er 7, 10 eller 15 mill.

Det er det der som blir feil i mine øyne. Det er Per-Ove&co og ikke Horneland/Huseklepp som skal/bør finne spillere. Det skal selvfølgelig være rom for innspill og preferanser, men skulle trenerne få styre spillerlogistikken så vil det aldri bli bærekraftig.

Superjack

Quote from: andreas1989 on June 04, 2024, 13:21:02 PM
Quote from: Superjack on June 04, 2024, 13:14:40 PMOg når de snakker om det så legges det mer frem som at om Huseklepp / Hornis får eller har en kandidat de mener vil være en klink forsterking for å gå mot seriegull, så må Kalvenes og POL vurdere det seriøst.
Og der tror jeg ikke det er noe tvil. Skulle Horneland og Huseklepp komme med en kandidat de virkelig vil ha, og som de mener er den manglende brikken for et reelt håp om seriegull i år, så skjer det. Om prisen er 7, 10 eller 15 mill.

Det er det der som blir feil i mine øyne. Det er Per-Ove&co og ikke Horneland/Huseklepp som skal/bør finne spillere. Det skal selvfølgelig være rom for innspill og preferanser, men skulle trenerne få styre spillerlogistikken så vil det aldri bli bærekraftig.

Uansett hvem som kommer inn, og hvem som finner spilleren så regner jeg med at Horneland har et siste ord. Om han ikke vil ha en spiller så skjer det nok ikke.

Om en spiller er vektet og vurdert av Horneland og Huseklepp som en som helt åpenbart for dem er en spiller som vil være sentral i å sikre seriegull, så tror jeg Brann blar opp. Uavhengig av hvem som så denne først.
Brannsupporter.

andreas1989

Horneland bør/skal absolutt være avgjørende for om det er GO på en signering eller ikke. Men de fikk vel en slik spiller i fjor i Kartum? En spiller i feil alder som vi betalte dyrt for med måneder igjen av kontrakten og som virkelig må overbevise i sommer?

Kagain

Quote from: Superjack on June 04, 2024, 13:14:40 PMOg når de snakker om det så legges det mer frem som at om Huseklepp / Hornis får eller har en kandidat de mener vil være en klink forsterking for å gå mot seriegull, så må Kalvenes og POL vurdere det seriøst.
Og der tror jeg ikke det er noe tvil. Skulle Horneland og Huseklepp komme med en kandidat de virkelig vil ha, og som de mener er den manglende brikken for et reelt håp om seriegull i år, så skjer det. Om prisen er 7, 10 eller 15 mill.



I den artikkelen som har blitt sitert tidligere

https://www.ba.no/sprengt-lonnsbudsjett-og-full-stall-horneland-forventer-ingen-spillerkjop-i-sommer/s/5-8-2641012

siteres Kalvenes på følgende

"Det er handlingsrom, om vi mener det er riktig, men det må være en balanse mellom spillere ut og spillere inn. Vi vil ikke ha en for stor A-stall heller"

Jeg mener jeg tok med akkurat det samme sitatet da jeg skrev en lengre sak om det tidligere i denne tråden. Jeg tolker dette som at POL & co har muligheten. Om dette blir gjennomført håper jeg at det er en skikkelig speidet på spiller som

1. Kan gi Brann veldig mye mer enn det de har
2. Som Horneland er villig til å bruke

Jeg håper ikke at dette medfører at de henter inn spillere som Krygård, Bråtveit, Mehnert eller Stenevik for 10+ millioner.

Lasaron

Etter mitt syn skal Hornis, og eventuelt Huse, ha et viktig ord med i laget. Ikke mer.
Tren på langskudd

Superjack

Jeg tipper Krygård kommer inn, og tror Kartum går ut.

Kartum har etter en positiv inntreden i fjor, ikke klart å ta ytterligere steg og gjøre seg på noe som helst måte til en viktig mann i kampene for Horneland og Huseklepp.

Basert på det han tilførte i fjor høst så var det en god signering, men nå på tide å takke han av.

Flere klubber i ES vil nok ha nytte av Kartum, og jeg blir ikke overrasket om Brann får tilbake de 3 millionene de betalte for han i fjor.





Brannsupporter.

Rossi

Quote from: Superjack on June 04, 2024, 15:00:04 PMJeg tipper Krygård kommer inn, og tror Kartum går ut.


Det er godt mulig scenario, Kartum var bedre i fjor, der kampen på stadion mot RBK var en højdare. Men denne Krygård, er ikke han best som anker (?) - og den plassen er pretty much taken. Vel, sønnen kunne hatt godt av litt pes, og så kommer det jo karantener og skader.

Dere som vet, kan Krygård spille indreløper, er han god nok i presset?

Tipper en overgang ligger rundt 5-10 mill.
An argument's a collective series of statements to establish a definite proposition. No it isn't. Yes it is! Look, if I argue with you, I must take up a contrary position. But it isn't just saying, "no it isn't."

Superjack

Quote from: pidre on June 04, 2024, 15:14:28 PM
Quote from: Superjack on June 04, 2024, 15:00:04 PMJeg tipper Krygård kommer inn, og tror Kartum går ut.


Det er godt mulig scenario, Kartum var bedre i fjor, der kampen på stadion mot RBK var en højdare. Men denne Krygård, er ikke han best som anker (?) - og den plassen er pretty much taken. Vel, sønnen kunne hatt godt av litt pes, og så kommer det jo karantener og skader.

Dere som vet, kan Krygård spille indreløper, er han god nok i presset?

Tipper en overgang ligger rundt 5-10 mill.

Kan Krygård inn være et takk for sist til SHN sin reaksjon i fjor sommer?
At Kalvenes og Horneland ikke kan drive en klubb med et midtbaneanker og kaptein som prøver å holde klubben som gissel når han får humørsvingninger?
Brannsupporter.

Giles

June 04, 2024, 16:10:57 PM #270 Last Edit: June 04, 2024, 19:04:30 PM by Giles
Krygård er feil mann, men Brann bør styrke sentral midtbane eller minimum finne en spiller som kan vokse inn i rollen. En spiller med høyere potensiale enn SHN.
Ellers kan de sitte rolig om ikke spillere blir solgt.

Gulløl

June 04, 2024, 16:35:16 PM #271 Last Edit: June 04, 2024, 16:38:55 PM by Gulløl
Quote from: pidre on June 04, 2024, 15:14:28 PMDere som vet, kan Krygård spille indreløper, er han god nok i presset?
Når han besøkte Lillestrøm for fire dager siden hadde Haugesund Avis blant annet denne beskrivelsen av han i artikkelen:

Krygård har i hovedsak spilt på midtbanen i sin karriere, men han har også vært både midtstopper og spiss. Han fikk sitt gjennombrudd i 2019, og før han dro fra Haugesund etter forrige sesong bokførte han 130 seriekamper for klubben.
Om han skulle ende opp med å bli LSK-spiller, så er han en spiller som kan spille i alle midtbaneposisjonene. Han kan være indreløperen som ligger sammen med midtbaneankeret, han kan spille midtbaneanker og han kan også bekle indreløper-rollen hvor han fungerer som 10-er offensivt.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Churchill

Kan ikke tenke meg annet at han bør være megainteressant. Tipper også at Kartum drar og at Krygård kommer. RBK og Kartum hadde vært perfekt for hverandre, men jeg mistenker at trønderne ikke skjønner akkurat det...
...we shall never surrender.

ostraume

Noe jeg synes er veldig rart i podden er at de ikke nevner at de fleste spillere som kommer inn trenger litt tid på å komme inn i systemet. I Brann som i Glimt. Og at dermed sjansen for et veldig verdifullt "lodd" på kort sikt er lav.

Arilas er inne på det generelt sett i TV2 sin pod. At det er sjelden noen kommer inn noe sted på sommeren og gjør en stor forskjell.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Så vidt jeg har fått med meg har Krygård spilt lite i en litt dårlig portugisisk klubb.

Og så skal han liksom komme inn og heve oss? Skeptisk.
Tren på langskudd

Pete05

Denne sesongen er nesten historisk og det kan bli lenge til en slik sjanse kommer tilbake. Vinner du ES i år er du tilnærmet garantert 100 mill. Rent teoretisk kommer det neppe en slik sjanse igjen i vår levetid. Du skal både ha et godt lag, Norges posisjon i Europa skal være god nok, reglene skal ikke endres mer (de er endret inn mot neste sesong). Så at BT mener at dette spørsmålet om forsterkninger bør stilles og vurderes nøye er i mine øyne helt på plass. Å ikke gjøre den vurderingen nå og at den ikke skal ligge på bordet til både styret, adm og ledelse forøvrig, er ren tjenesteforsømmelse i enhver klubbdrift.

En forsterkning må ikke nødvendigvis være en spiller i alder 24+, leter man godt nok så finnes det gode spillere i yngre årganger. Men uansett hvem som skal hentes så må de være gode nok. Dersom vedkommende ikke går rett inn og hever 11er så er det skivebom. Og det må gjelde fra dag 1. Noen utviklingsprosjekt er også ok men det er en langsiktig vurdering og har ingenting med vurderingen for årets sesong å gjøre.

Ellers så tror jeg det viktigste er å beholde de nøkkelspillerne som ligger utsatt til. Vi klarer ikke på veldig kort sikt å erstatte verken Japhet eller FHM og jeg håper at de ikke lar seg lokke med 15 - 20 mill til å la de gå. Begge to hadde mye mer etterspørsel i vintervinduet enn det som kommer frem i media så at det ikke har vært klubber på banen er feil. Dette er også klubber med god nok økonomi til å komme opp med det beløpet som kreves. Men det er lov å håpe på at klubbene ikke er like interessert nå.

Er Krygård god nok til å gå rett inn i 11er? Hvem skal han erstatte? Er han bedre enn Kornvig, FHM eller SHN? Skal vi forsterke er dette ikke riktig nivå for dette vinduet for en som skal heve laget. Jeg vurderer han som bedre enn Sande men neppe voldsomt stor forskjell. Bytte han med Kartum - helt ok.

Vi har jo speidere som løper rundt, det må finnes gode nok spillere andre steder enn i Haugesund. Men nivået laget holder om dagen så er det ikke så lett for en overkommelig sum å finne spillere som er gode nok til å gå rett inn i 11er.

Rent generelt sÃ¥ er det sunn klubbdrift Ã¥ ha noen utskiftninger i hvert vindu. Det trengs nye impulser og nye ansikter inn. Og de mÃ¥ pushe hardt den eksisterende 11er. 

 

Superjack

Quote from: Lasaron on June 04, 2024, 17:53:34 PMSå vidt jeg har fått med meg har Krygård spilt lite i en litt dårlig portugisisk klubb.

Og så skal han liksom komme inn og heve oss? Skeptisk.

Blir overrasket om han er tenkt å komme rett inn og heve laget dag en.

Horneland kommer garantert å påpeke akkurat det du nevner, og sier han må få tid å komme seg i gang.

Soltvedt og Kartum var spillere tiltenkt å gå rett inn, de var sentrale spillere i tilsvarende posisjoner i KBK og S08.

Brannsupporter.

Gulløl

June 04, 2024, 19:06:17 PM #277 Last Edit: June 04, 2024, 19:18:24 PM by Gulløl
Quote from: Lasaron on June 04, 2024, 17:53:34 PMSå vidt jeg har fått med meg har Krygård spilt lite i en litt dårlig portugisisk klubb.

Og så skal han liksom komme inn og heve oss? Skeptisk.
Noe av grunnen til at Kevin KrygÃ¥rd har spilt lite kan være skaden, i tillegg til kaotiske forhold i klubben i de fÃ¥ mÃ¥nedene han har vært der. Han var ute med ankelskade i slutten av FKH tiden og i starten av oppholdet  i Casa Pia, til sammen i 11 uker. Han kom ikke i full trening før i februar men har vært skadefri siden den gang. Uheldigvis har treneren Filip Martins som hentet han sluttet i klubben i november, ogsÃ¥ den nye treneren Pedro Morieira har sluttet. Sportsdirektøren Diego Boa Alma trakk seg i desember. AltsÃ¥ ganske kaotisk i klubben i tiden han har vært der. Ellers nevnte KrygÃ¥rd i et intervju i februar at det var stor konkurransene om plassene med sju midtbanespillere. AltsÃ¥ alt i alt ikke en ideell fem mÃ¥neders start i et nytt land, ny klubb/liga og tilpasning til spillestil.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Gulløl

June 04, 2024, 19:23:05 PM #278 Last Edit: June 04, 2024, 19:33:38 PM by Gulløl
Nå tror jeg ikke Brann har gitt sitt absolutt beste bud og lønnstilbud i første runde, men vi får se. Og så kan det bli et valg for Krygård mellom mulig nedrykksstrid i LSK eller medaljekamp og spill i Europa med Brann i år og trolig også neste år.

Et klipp fra BT i kveld:
BT får opplyst fra en rekke hold at det er nettopp Lillestrøm, ikke Brann, som ligger best an til å hente Krygård hjem til Norge. Krygårds klubb, Casa Pia i portugisisk toppserie, skal ha fått presentert et bedre økonomisk tilbud fra Lillestrøm enn Brann. Fra flere hold får BT opplyst at også spilleren vil kunne tjene bedre om han går til Åråsen heller enn Stadion.


https://www.bt.no/sport/ballspark/i/xm4RVB/kevin-krygaard-er-oensket-av-brann-og-lillestroem

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

fortune

Quote from: ostraume on June 04, 2024, 17:25:35 PMNoe jeg synes er veldig rart i podden er at de ikke nevner at de fleste spillere som kommer inn trenger litt tid på å komme inn i systemet. I Brann som i Glimt. Og at dermed sjansen for et veldig verdifullt "lodd" på kort sikt er lav.

Arilas er inne på det generelt sett i TV2 sin pod. At det er sjelden noen kommer inn noe sted på sommeren og gjør en stor forskjell.

Hva er egentlig empirien som understøtter at det er krevende og tar tid å komme inn i Branns system? Spillere som Kartum og Soltvedt var kanskje på sitt aller beste de første ukene og månedene etter de ankom, mens Mathiesen også fant nivået sitt ganske raskt etter å ha blir skadefri. Kornvig har riktignok vokst inn i rollen sin, men han kom jo også fra en tilværelse med begrenset spilletid og veldig lav intensitet i Italia.
First is first, second is nothing

fortune

Quote from: Pete05 on June 04, 2024, 18:17:20 PMRent generelt sÃ¥ er det sunn klubbdrift Ã¥ ha noen utskiftninger i hvert vindu. Det trengs nye impulser og nye ansikter inn. Og de mÃ¥ pushe hardt den eksisterende 11er. 


Å hente spillere i «mellomvinduet» midt i sesongen vitner ikke om god planlegging og sunn klubbdrift, men heller om det motsatte. Noen ganger kan man bli tvunget til å selge og dermed kjøpe spillere i dette vinduet og noen ganger kan det åpne seg muligheter til å hente spillere som ellers ikke er tilgjengelig. For øvrig bør man prøve å gjøre så lite som mulig i sommervinduet, noe fjoråret er et godt bevis på.
First is first, second is nothing

andreas1989

Quote from: Pete05 on June 04, 2024, 18:17:20 PMDenne sesongen er nesten historisk og det kan bli lenge til en slik sjanse kommer tilbake. Vinner du ES i år er du tilnærmet garantert 100 mill. Rent teoretisk kommer det neppe en slik sjanse igjen i vår levetid. Du skal både ha et godt lag, Norges posisjon i Europa skal være god nok, reglene skal ikke endres mer (de er endret inn mot neste sesong). Så at BT mener at dette spørsmålet om forsterkninger bør stilles og vurderes nøye er i mine øyne helt på plass. Å ikke gjøre den vurderingen nå og at den ikke skal ligge på bordet til både styret, adm og ledelse forøvrig, er ren tjenesteforsømmelse i enhver klubbdrift.

Dette må du nesten utdype? Hvordan kan du være så bastant på at en slik sjanse aldri kommer igjen i årene som kommer?

Quote from: Pete05 on June 04, 2024, 18:17:20 PMEllers så tror jeg det viktigste er å beholde de nøkkelspillerne som ligger utsatt til. Vi klarer ikke på veldig kort sikt å erstatte verken Japhet eller FHM og jeg håper at de ikke lar seg lokke med 15 - 20 mill til å la de gå. Begge to hadde mye mer etterspørsel i vintervinduet enn det som kommer frem i media så at det ikke har vært klubber på banen er feil. Dette er også klubber med god nok økonomi til å komme opp med det beløpet som kreves. Men det er lov å håpe på at klubbene ikke er like interessert nå.

Igjen så må du nesten utdype påstandene, det er vel ikke noe mer enn noen løse rykter som har dukket opp den siste tiden som tilsier at det var noe særlig interesse i vinter? Og i tilfelle Jeff er det jo så og si urealistisk at det i det hele tatt var noe som helst interesse i vinter mtp at han ble operert etter sesongen. Og dersom denne interessen er eller var så sterk som du indikerer så sier jo det seg selv at en prislapp på 15-20mill er helt urealistisk. Vi skal selvfølgelig ha nærmere det dobbelte for å vurdere et salg av noen av dem.

Quote from: Pete05 on June 04, 2024, 18:17:20 PMRent generelt sÃ¥ er det sunn klubbdrift Ã¥ ha noen utskiftninger i hvert vindu. Det trengs nye impulser og nye ansikter inn. Og de mÃ¥ pushe hardt den eksisterende 11er.  

Det er sunt og viktig å forsterke seg inn mot hver sesong, men å påstå at det er sunt med utskiftninger i hvert vindu, i dette tilfellet sommervinduet er jeg mer tvilende til. Helst har man en spillergruppe som er satt før sesongen, der man helst ønsker å unngå de helt store utskiftningene halvveis. I Norge er jo vi utsatt for spillersalg i sommervinduet noe som selvfølgelig kan endre dynamikken. Men å drive med store utskiftinger i en så viktig periode verken tror eller håper jeg at vi skal.

Hva angår denne Krygård så er det ikke noe jeg tenker vi bør eller skal bruke store penger på verken i overgangssum eller lønn for den del. Og sannsynligheten for at vi kommer til å gjøre det er nok gledelig lav slik man kan lese situasjonen. Nok en spiller i den alderen vi bør selge og som sannsynligvis har best forutsetninger for å lykkes i samme posisjon som SHN. Hadde dette vært en spiller som ville til Brann og en spiller vi bestemt hadde hatt umiddelbart behov for så hadde Krygård kommet før sesongen på free transfer.

Pete05

Quote from: andreas1989 on June 04, 2024, 19:47:27 PM
Quote from: Pete05 on June 04, 2024, 18:17:20 PMDenne sesongen er nesten historisk og det kan bli lenge til en slik sjanse kommer tilbake. Vinner du ES i år er du tilnærmet garantert 100 mill. Rent teoretisk kommer det neppe en slik sjanse igjen i vår levetid. Du skal både ha et godt lag, Norges posisjon i Europa skal være god nok, reglene skal ikke endres mer (de er endret inn mot neste sesong). Så at BT mener at dette spørsmålet om forsterkninger bør stilles og vurderes nøye er i mine øyne helt på plass. Å ikke gjøre den vurderingen nå og at den ikke skal ligge på bordet til både styret, adm og ledelse forøvrig, er ren tjenesteforsømmelse i enhver klubbdrift.

Dette må du nesten utdype? Hvordan kan du være så bastant på at en slik sjanse aldri kommer igjen i årene som kommer?

Quote from: Pete05 on June 04, 2024, 18:17:20 PMEllers så tror jeg det viktigste er å beholde de nøkkelspillerne som ligger utsatt til. Vi klarer ikke på veldig kort sikt å erstatte verken Japhet eller FHM og jeg håper at de ikke lar seg lokke med 15 - 20 mill til å la de gå. Begge to hadde mye mer etterspørsel i vintervinduet enn det som kommer frem i media så at det ikke har vært klubber på banen er feil. Dette er også klubber med god nok økonomi til å komme opp med det beløpet som kreves. Men det er lov å håpe på at klubbene ikke er like interessert nå.

Igjen så må du nesten utdype påstandene, det er vel ikke noe mer enn noen løse rykter som har dukket opp den siste tiden som tilsier at det var noe særlig interesse i vinter? Og i tilfelle Jeff er det jo så og si urealistisk at det i det hele tatt var noe som helst interesse i vinter mtp at han ble operert etter sesongen. Og dersom denne interessen er eller var så sterk som du indikerer så sier jo det seg selv at en prislapp på 15-20mill er helt urealistisk. Vi skal selvfølgelig ha nærmere det dobbelte for å vurdere et salg av noen av dem.

Quote from: Pete05 on June 04, 2024, 18:17:20 PMRent generelt sÃ¥ er det sunn klubbdrift Ã¥ ha noen utskiftninger i hvert vindu. Det trengs nye impulser og nye ansikter inn. Og de mÃ¥ pushe hardt den eksisterende 11er. 

Det er sunt og viktig å forsterke seg inn mot hver sesong, men å påstå at det er sunt med utskiftninger i hvert vindu, i dette tilfellet sommervinduet er jeg mer tvilende til. Helst har man en spillergruppe som er satt før sesongen, der man helst ønsker å unngå de helt store utskiftningene halvveis. I Norge er jo vi utsatt for spillersalg i sommervinduet noe som selvfølgelig kan endre dynamikken. Men å drive med store utskiftinger i en så viktig periode verken tror eller håper jeg at vi skal.

Hva angår denne Krygård så er det ikke noe jeg tenker vi bør eller skal bruke store penger på verken i overgangssum eller lønn for den del. Og sannsynligheten for at vi kommer til å gjøre det er nok gledelig lav slik man kan lese situasjonen. Nok en spiller i den alderen vi bør selge og som sannsynligvis har best forutsetninger for å lykkes i samme posisjon som SHN. Hadde dette vært en spiller som ville til Brann og en spiller vi bestemt hadde hatt umiddelbart behov for så hadde Krygård kommet før sesongen på free transfer.

Vel, du kan jo hÃ¥pe pÃ¥ at en slik situasjon kommer tilbake. Brann skal ha et lag som kjemper i toppen og motstanden være overkommelig. Endring i regelverk gir muligheter for Ã¥ komme rett i sluttspill med store penger. Neida, det kan skje hvert Ã¥r men jeg tror ikke det. SÃ¥ fÃ¥r du heller begrunne (gjerne med historie) hvor ofte Brann tidligere har vært i en slik posisjon? Det er veldig mye som skal klaffe. Det er ikke i seg selv en grunn til Ã¥ kjøpe spillere men at det bør vurderes og sjekkes ut hva som er mulig, absolutt. 

Jeg har info fra agentene som representerer disse spillerne. Mye ble stoppet der av forskjellige årsaker. Det er nok satt en grense på når de lar spiller gå fra Brann. Det var svært konkrete samtaler men siden det stoppet før klubben ble involvert så kom det heller aldri mer ut av det.

Jo, en og annen utskiftning er sunt i hvert vindu. Ingen krise om man hopper over et vindu men en gruppe trenger nye impulser og fjes. Så får man ha en grunnstamme som holder kontinuitet. Det siste har jo ikke så langt hvert et problem.

andreas1989

Nå har vel Brann vært på riktig vei i et par år og så lenge vi er edruelige og tenker langsiktig, først og fremst når det kommer til spillerlogistikken så er det ingenting i veien for at vi ikke skal kunne være i toppen også i årene som kommer. Når det kommer til driften av klubben så har ikke historien ikke noe å si i 2024, vi har har aldri vært i nærheten av å være bedre drevet enn det vi er nå. Utfordringen er omgivelsene som ikke evner å tenke langsiktig og realistisk. Dette må stenges ute, det er ikke noen som oppriktig kan forvente seriegull i 2024. En annenplass med CL kvalik er et mer enn godt nok eventyr. Brann har et større potensiale enn samtlige klubber i norsk fotball også RBK.

Jeg kjenner ikke kildene dine, men jeg står fast på at det høres fullstendig urealistisk ut at det har vært konkret interesse for en overgang for Jeff i vinter.

Hvilke klubber er det du mener praktiserer en filosofi om utskiftinger i hvert vindu? Som det nevnes av andre så høres det enkelt å greit ut som dårlig klubbdrift.

Lasaron

Brann har historisk sett sjeldent vært i en slik situasjon som vi er i nå. Dermed kan det ta lang tid til neste gang, påstås det.

Vel, at det tar så lang tid mellom hver gang, kan jo ha noe med å gjøre hvordan Brann er blitt drevet. Det har iallfall ikke å gjøre med tilgang på spillere, publikum og sponsorer.

Så er vi noen, forhåpentligvis flere og flere, som mener at Brann skal drive på en annen måte, en mer fornuftig måte. Som gjør at vi vil havne i denne situasjonen ofte. Og av og til kanskje vinne.
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: fortune on June 04, 2024, 19:33:05 PMHva er egentlig empirien som understøtter at det er krevende og tar tid å komme inn i Branns system? Spillere som Kartum og Soltvedt var kanskje på sitt aller beste de første ukene og månedene etter de ankom, mens Mathiesen også fant nivået sitt ganske raskt etter å ha blir skadefri. Kornvig har riktignok vokst inn i rollen sin, men han kom jo også fra en tilværelse med begrenset spilletid og veldig lav intensitet i Italia.

Vet ikke om det kan kalles empiri, men det høres ut som Horneland mener akkurat det som ble sagt. La meg nok en gang sitere fra artikkelen på BA

https://www.ba.no/sprengt-lonnsbudsjett-og-full-stall-horneland-forventer-ingen-spillerkjop-i-sommer/s/5-8-2641012

"Jeg synes egentlig at vi har gjort store utskiftninger over tid nå. Det handler først og fremst om å få bygget rundt de som er her nå. Det har vist seg at det tar tid å implementere nye spillere i måten vi spiller på, måten vi trener på og hvilke holdninger vi skal ha. Vi må først og fremst få til de vi allerede har hentet, sier Horneland, og peker på at det kun er Emil Kornvig som har kommet inn og spilt fast fra første sekund."

Han har vel også i tidligere intervjuer snakket om at han venter at folk bruke litt tid på å komme seg inn. Ofte etter skader, slik som Castro

https://www.ba.no/vil-forlenge-med-castro-narmer-seg-toppnivaet-igjen/s/5-8-2639077

"Vi får nok ikke ut det beste av ham før til høsten, men han begynner å touche toppnivået sitt etter hvert"

Og jeg mener å huske at Horneland sier det samme med nesten hver signering. "Vi venter ikke at de skal yte fra først gang, men fra neste overgangsvindu kan hende". Det kan selvsagt hende at han bare forsøker å ta ned forventningene, men det kan også hende at han foretrekker å dytte folk inn når han anser de som innspilte eller ikke har noe valg.

Gulløl

Klipp fra artikkel i Haugesund Avis i kveld:

Etter det Haugesunds Avis erfarer har FKH også ønsket å hente Krygård hjem. Men det har stoppet både på økonomi og fordi Krygård ikke ønsker seg til FKH. Det bekrefter også sportslig leder Eirik Opedal. - Pengene Casa Pia krever for Kevin etter seks måneder i klubben er langt over vår økonomiske evne. Så enten måtte de sluppet han billigere eller eventuelt på et lån med opsjon på kjøp. Samtidig har Kevin gjort det klart for oss at det ikke er aktuelt med en retur til FKH i denne omgang. Det respekterer vi, sier Opedal.

https://www.h-avis.no/ville-hente-krygard-hjem-langt-over-var-okonomiske-evne/s/5-62-1712441
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Corran

Om Krygård er aktuell kan det bety at Horneland begynner å bli litt lei SHN eller ser begrensningene i spillet med ham?
Det var jo veldig utypisk med det tidlige byttet av SHN sist. Både at SHN ble byttet ut og at det kom så tidlig. Vil også si at han så litt irritert ut.

Tror ikke helt på det selv men var jo en artig tanke som slo meg når jeg leste gjennom her
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Falkman

Quote from: andreas1989 on June 04, 2024, 20:19:53 PMNå har vel Brann vært på riktig vei i et par år og så lenge vi er edruelige og tenker langsiktig, først og fremst når det kommer til spillerlogistikken så er det ingenting i veien for at vi ikke skal kunne være i toppen også i årene som kommer. Når det kommer til driften av klubben så har ikke historien ikke noe å si i 2024, vi har har aldri vært i nærheten av å være bedre drevet enn det vi er nå. Utfordringen er omgivelsene som ikke evner å tenke langsiktig og realistisk. Dette må stenges ute, det er ikke noen som oppriktig kan forvente seriegull i 2024. En annenplass med CL kvalik er et mer enn godt nok eventyr. Brann har et større potensiale enn samtlige klubber i norsk fotball også RBK.

Jeg kjenner ikke kildene dine, men jeg står fast på at det høres fullstendig urealistisk ut at det har vært konkret interesse for en overgang for Jeff i vinter.

Hvilke klubber er det du mener praktiserer en filosofi om utskiftinger i hvert vindu? Som det nevnes av andre så høres det enkelt å greit ut som dårlig klubbdrift.

Det var vel  ikke grunn til Ã¥ tro noe annet  enn at Sery ville  bli bli fullt ut  restituert etter den forholdvis ukompliserte operasjonen i vinter? Enig  i at det  nok dempet  interessen for ham, men  det er vel ikke  klink at den sluknet totalt.

andreas1989

June 04, 2024, 22:45:51 PM #289 Last Edit: June 05, 2024, 06:36:00 AM by andreas1989
Sery Larsen har jo en skadehistorikk som interesserte klubber bør ha merket seg.

Poenget blir uansett at jeg ikke kan forstå at noen klubber skulle være villige til å legge penger på bordet i januar for en spiller som uansett ikke ville kunne bidra før neste sesong. Det gir jo rett og slett ingen mening.

De som eventuelt er interesserte velger vel heller å se på driftsikkerheten og prestasjonene gjennom sommeren før det eventuelt legges inn noe bud.

Morkel

Quote from: Corran on June 04, 2024, 22:20:40 PMOm Krygård er aktuell kan det bety at Horneland begynner å bli litt lei SHN eller ser begrensningene i spillet med ham?
Det var jo veldig utypisk med det tidlige byttet av SHN sist. Både at SHN ble byttet ut og at det kom så tidlig. Vil også si at han så litt irritert ut.

Tror ikke helt på det selv men var jo en artig tanke som slo meg når jeg leste gjennom her

Det er lov Ã¥ spekulere, men den mest realistiske Ã¥rsaken er at Brann ikke har noen dekning pÃ¥ def.midt. FÃ¥r vi en skade pÃ¥ SHN sÃ¥ sliter Brann. Om KrygÃ¥rd er riktig valg vet jeg ikke, men han er i hvertfall riktig profil ferdighetsmessig.  Han er en closedown-spiller med løpskraft og fysikk, som jeg tror passer bra inn i Horneball.

Så er det jo mer en kontinuitetsspiller dette her. Når man kjøper en 24 åring får man ikke solgt ham for 40 millioner om 2 år. Skulle jo gjerne sett at Brann lå i forkant og utviklet disse rollene selv. For dyktige defensive midtbanespillere vokser ikke på trær. Det er en krevende rolle og det er en grunn for at man utvikler mange indreløpere i Norge, men spillere som feks Mannsverk er en sjelden vare.


Lasaron

Quote from: Corran on June 04, 2024, 22:20:40 PMOm Krygård er aktuell kan det bety at Horneland begynner å bli litt lei SHN eller ser begrensningene i spillet med ham?
Det var jo veldig utypisk med det tidlige byttet av SHN sist. Både at SHN ble byttet ut og at det kom så tidlig. Vil også si at han så litt irritert ut.

Tror ikke helt på det selv men var jo en artig tanke som slo meg når jeg leste gjennom her

Det er blitt sagt flere ganger at byttet kom fordi Sønnen var veldig nære å få sitt andre gule kort.

Tren på langskudd

ostraume

Byttet var og avtalt i pausen og SHN var helt med på den
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Superjack

Fordelen med en 24 åring som har vært ute og kommer hjem er at han ikke nødvendig vis er like hot å selge, og kan bli en vesentlig kontinuitetsbærer i mange år.

Det er også viktig i en toppklubb.

Om alle spillerene bare skal utvikles og selges som unge så blir det ikke en toppklubb.

Brannsupporter.

krakra

Igjen brukes ordet "alle" om en gruppe spillere vi så og si ikke har, eller henter, noen av.

ostraume

Nå har vi vært uheldige med Torsvik og Kniklas.

Hellan ser etter rapportene ut til å ha en vei å gå. Merket meg at Blindheim, som ellers er rimelig nøktern, saget han relativt hardt etter å ha sett han en kamp (mot Lysekloster?).

Og Hjorteseth og Holten har vi vel ikke glemt? Utlån til OBOS er vel en god ting.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Superjack

June 05, 2024, 08:06:15 AM #296 Last Edit: June 05, 2024, 08:11:02 AM by Superjack
Quote from: krakra on June 05, 2024, 08:00:13 AMIgjen brukes ordet "alle" om en gruppe spillere vi så og si ikke har, eller henter, noen av.

Er det ikke lov å si at om alle spillerene Brann hentet bare var type unge lovende, så er ikke det heldig?

Jeg er ikke uenig i at Brann har en slagside mot eldre spillere.
Min kommentar var bare at jeg kan se positive sider med å hente en 24 åring som Krygård også.



Brannsupporter.

krakra

Quote from: Superjack on June 05, 2024, 08:06:15 AM
Quote from: krakra on June 05, 2024, 08:00:13 AMIgjen brukes ordet "alle" om en gruppe spillere vi så og si ikke har, eller henter, noen av.

Er det ikke lov å si at om alle spillerene Brann hentet bare var type unge lovende, så er ikke det heldig?

Jeg er ikke uenig i at Brann har en slagside mot eldre spillere.
Min kommentar var bare at jeg kan se positive sider med å hente en 24 åring som Krygård også.




Det er lov å si. Det er også lov å si at hvis alle spillerne Brann hentet var over 30 år, så er ikke det heldig. Men ingen av delene er jo realistiske scenarioer eller aktuelle problemstillinger.

En mer reell problemstilling er jo at ingen spillere Brann henter er type unge lovende.

Superjack

Ok, så det du mener er at det bare kan diskuteres at Brann må hente yngre spillere? For det er en reell problemstilling?

Hvilke andre reelle problemstillinger bør det være lov å diskutere og påpeke?

Å påpeke mulige positive aspekter med å hente andre spillere i andre aldersgrupper bør ikke foregå på forumet her?

Brannsupporter.

krakra

Man kan jo alltids dikte opp scenarioer og problemstillinger som er virkelighetsfjerne og urealistiske, som at Brann bare henter unge spillere, og diskutere om det er bra eller dÃ¥rlig, men hva er poenget? Det virker mistenkelig som strÃ¥mannsargumentasjon.  Ã… argumentere for at Ã¥ hente en spillere i KrygÃ¥rds alder fordi vi ikke bare kan hente unge spillere. KrygÃ¥rd er jo i den aldersgruppen som 90% av signeringene vÃ¥re er. Han er ikke noe unntak akkurat.

Han er ikke i noen "annen aldersgruppe" enn "alle" spillerne vi henter - i virkeligheten. Men altså i en annen aldersgruppe enn en fiktiv virkelighet der vi bare henter unge spillere.

Go Up