• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Fredrikstad-Brann, søndag 18/8, kl. 14.30

Started by Billy Elliott, August 16, 2024, 09:36:46 AM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Tren på langskudd

ACHTUNG

Ballspark mente at kampen var jevnere enn resultatet tilsa, det kan jeg virkelig ikke forstå, jeg har ikke sett Brann totaldominert så voldsomt siden enkelte kamper ifjor. Brann eide FFK.

esp123

FFK hadde noen store sjanser på 1-0. Hadde de scort der, så kunne det blitt en annerledes kamp. Vi var også svært effektive.

ostraume

Når det gjelder Mathisen så lurer jeg også på hvor lenge han blir. Lenge siden vi har sett den type sutreleppe i et intervju i Brann. Palle satt på benken et halvt år og hyllet kvaliteten på de som spilte. Selv Finne klarte å holde masken (og driver nå og snakker om viktigheten av å komme inn å bidra, hva skjer?).

Jeg kan skjønne det er frustrerende for Mathisen at Blomberg har havnet foran i køen. I vinter så det motsatt ut. Men sutringen hjelper jo aldri i verden.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Christian

Kampen var vel egentlig lik på mange tidligere kamper i år: Brann styrer spillet og dominerer ballinnehav uten å skape de helt store sjansene. Det var i alle fall ikke mange av dem i første omgang. Så kom det jo en ekstremt gunstig scoring rett før pause. Så kom det en slags ketchupeffekt mot slutten av andre etter at FFK godt kunne ha utlignet. Nydelig.

I forkant av både 1-0 og 2-0 tenkte jeg for meg selv at målscorerne var litt usynlige... Gøy.


Lasaron

I går klarte vi oss på mange defensive dødballer mot et godt dødballag. Og vi var effektive foran mål. Litt motsatt av det vanlige.

Samt en del skikkelig fint spill.
Tren på langskudd

krakra

Usikker på hva kampplanen til Brann var. Men resultatet var at man mørnet dem sikkelig den første timen, før man avgjorde kampen den siste halvtimen. Det gjorde vi mot St Mirren også. Finne var litt inne på det i Ballspark. At slike kamper handler om å kjempe og krige i 60-70 minutter og så utnytte det når motstander begynner å bli sliten.

Dette er i mine øyne den rette oppskriften mot disse lavtliggende bunnlagene. Det var en vinneroppskrift i OBOS-ligaen og det funker i ES også. Forsøkene på å dominere og avgjøre kampene mot disse lagene tidlig har ofte slått feil, som i hjemmekampen mot nettopp FFK.

Hvis det er planen må man også vurdere valgene som tas i dette perspektivet. I Ballspark var de undrende til hvorfor Heggebø stakk så bredt ofte. Hvis målet er å vinne kampen i 1. omgang er det ikke så fornuftig at midtspissen driver og løper ut av målfarlig område, men hvis målet er å slite ut forsvaret er det jo veldig fornuftig å vekselvis gi dem juling i tøffe dueller, og dra dem med på løpeturer.

Resultatet påvirker jo hvordan man vurderer kampen. Hadde det blitt 0-0 med samme spill hadde vi vært langt mer kritiske, men jeg syns likevel det virket som vi var tilbake til en litt mer tålmodig "bryt dem ned og knus dem på slutten"-tilnærming.

Forresten kan både Finne og Heggebø brukes til å bryte ned forsvarsspillerne, men Heggebø er kanskje hakket mer egnet fordi han både han få dem med på disse løpeturene, og gi dem juling i duellene, og det er en kombo som er ganske utmattende. Da får Finne mer rom til å gjøre det han er god på inne i boksen.

Hickok

Quote from: krakra on August 19, 2024, 10:16:26 AMUsikker på hva kampplanen til Brann var. Men resultatet var at man mørnet dem sikkelig den første timen, før man avgjorde kampen den siste halvtimen. Det gjorde vi mot St Mirren også. Finne var litt inne på det i Ballspark. At slike kamper handler om å kjempe og krige i 60-70 minutter og så utnytte det når motstander begynner å bli sliten.

Dette er i mine øyne den rette oppskriften mot disse lavtliggende bunnlagene. Det var en vinneroppskrift i OBOS-ligaen og det funker i ES også. Forsøkene på å dominere og avgjøre kampene mot disse lagene tidlig har ofte slått feil, som i hjemmekampen mot nettopp FFK.

Hvis det er planen må man også vurdere valgene som tas i dette perspektivet. I Ballspark var de undrende til hvorfor Heggebø stakk så bredt ofte. Hvis målet er å vinne kampen i 1. omgang er det ikke så fornuftig at midtspissen driver og løper ut av målfarlig område, men hvis målet er å slite ut forsvaret er det jo veldig fornuftig å vekselvis gi dem juling i tøffe dueller, og dra dem med på løpeturer.

Resultatet påvirker jo hvordan man vurderer kampen. Hadde det blitt 0-0 med samme spill hadde vi vært langt mer kritiske, men jeg syns likevel det virket som vi var tilbake til en litt mer tålmodig "bryt dem ned og knus dem på slutten"-tilnærming.

Forresten kan både Finne og Heggebø brukes til å bryte ned forsvarsspillerne, men Heggebø er kanskje hakket mer egnet fordi han både han få dem med på disse løpeturene, og gi dem juling i duellene, og det er en kombo som er ganske utmattende. Da får Finne mer rom til å gjøre det han er god på inne i boksen.
Her tror jeg du er inne på noe vesentlig, og som også er en farbar vei i Europa. Det var ganske tydelig at FFK slet den siste halve omgangen. Hvor mye av det som var knyttet til at Brann ledet, og at derfor FFK måtte opp og frem for å få mål, og hvor mye det uansett hadde blitt sånn , er litt vanskelig å si, men Brann er nok bedre rustet til et slikt spill enn mange andre lag og vil kunne dra nytte av det. I hvert fall om en kontrollerer ballen og lar de andre løpe etter.

Pete05

Brann spiller nå i et tempo som de fleste (unntak B/G og Molde) klarer å matche. Dette betyr at de øvrige lagene vil få større problemer, både med å holde ut kampene men også å sette sjanser og spille sitt spill. Når ballen flyttes raskere og hver spiller får mindre tid med ball så øker feilprosenten betraktelig. Dette tjener Brann på i tillegg til at de andre blir svært møre på tampen av kampen.

Liker denne oppskriften ...


andreas1989

Quote from: krakra on August 19, 2024, 10:16:26 AMHvis det er planen må man også vurdere valgene som tas i dette perspektivet. I Ballspark var de undrende til hvorfor Heggebø stakk så bredt ofte. Hvis målet er å vinne kampen i 1. omgang er det ikke så fornuftig at midtspissen driver og løper ut av målfarlig område, men hvis målet er å slite ut forsvaret er det jo veldig fornuftig å vekselvis gi dem juling i tøffe dueller, og dra dem med på løpeturer.


Forresten kan både Finne og Heggebø brukes til å bryte ned forsvarsspillerne, men Heggebø er kanskje hakket mer egnet fordi han både han få dem med på disse løpeturene, og gi dem juling i duellene, og det er en kombo som er ganske utmattende. Da får Finne mer rom til å gjøre det han er god på inne i boksen.

Og da er vi igjen inne på tematikken som har gått på om Finne beveger seg feil, eller ikke, og hva som er prinsippene Horneland ønsker.

Det vi vel etterhvert kanskje kan konkludere med etterhvert, er vel det at ofte kan den som kommer inn og scorer takke den som har startet for jobben den har gjort.

Kampen i går var vel grei nok, det blir jo uansett artig når vi overpresterer mtp antall scoringer og flyt all den tid det motsatte har vært normalen, men det var vel ikke så alt for overbevisende? Men det funker nok som dere er inne på å trille disse lagene i senk i mange tilfeller uten at vi kommer til de helst store sjansene.

ACHTUNG

Dersom Mathisen leverer varene gir jeg blaffen i om han ikke stråler i intervjuene. Heggebø var da ganske så ordknapp han også, da Finne eide spissplassen frem til helt nylig. Etter TIL borte leverte han bare ja og nei nesten og virket åpenbart ikke ok med at han kom inn helt i sluttminuttene.

Hickok

Moralen er med andre ord at det er lurt å ha flere gode spillere i hver posisjon. :)

Corran

Taktikken med å mørne motstanderen er jeg helt for og mener at da må helst Heggebø starte.
Han vinner flere dueller og gir mer bank og er flinkere å dra med seg stoppere på løpeturer.
Han har en spillestil som også gir ham et par gule, men forsvarerne får også ofte gult kort og når da Finne f.eks kommer inn må de være mer forsiktige.
Jeg tror også at Finne er bedre og mer målfarlig når han kommer inn til ferdig mørnet forsvar.
Er vel ikke uten grunn at 3 innbyttere med friske ben scorer de 3 siste målene mot et forsvar som var slitne

Og at Heggebø drar med seg forsvarere utover gjør jo også at det blir mer rom i midten til indreløpere og kanter
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Erlend

Grønner gir Heggebø en aldri sÃ¥ liten hyllest i dagens videoblogg i BA, sier at han spilte bra og at det er mye takket være han at Finne kan komme inn til dekket bord og fÃ¥ seg et mÃ¥l.  Positiv overraskelse fra Grønner

ostraume

Argumentet for Heggebø siste 30 er at kampene ofte er litt mer åpne og litt mer "hawaii" i denne fasen, og Heggebø er kjempegod på å få etablert spillet på motsatt halvdel, og at spillet blir mer Brannsk. Motvirker altså denne "opp-og-ned"-fasen av kampen.

Men altså, det kommer jo an på stillingen så klart.

Uansett gledelig med to spisser som bidrar og som spiller så godt som hver kamp.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Erlend

Et par gøye stats fra VG sin oppsummering av runden:

"12 - Brann må 12 år tilbake, til august 2012, for å finne en like stor borteseier på øverste nivå. Da var det Stabæk som ble slått 4-0 på Nadderud.
17 - Fredrikstad gikk på sitt verste hjemmetap i toppdivisjonen på 17 år, siden september 2007. Den gang ble sifrene også 0-4. Motstander? Et Brann-lag på gulljakt."

Go Up