• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Overgangsvinduet vinteren 2024/2025

Started by Lasaron, September 03, 2024, 15:46:27 PM

Bruiser and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Nixon

Felix savnet romkamerat Finne da han var på landslaget i alle fall. Men kanskje vi har to drittsekker på det rommet...

Men seriøst. Jeg kan godt tenke meg at Finne ble oppfattet som litt vel eplekjekk i unge år. Men at Finne generelt sett er en dårlig likt fyr i dagens Brannstall kan jeg vanskelig tenke meg. Det er jo veldig typisk at slike historier blir verre jo flere ganger det blir gjenfortalt.
Rød makt på Hansa

andreas1989

Tror fortsatt det er en del mennesker som rett og slett har bestemt seg for å ikke like Finne på bakgrunn av hendelser som skjedde for mange år siden. Finne er nok blitt mer voksen, men er fortsatt en spiss som lever for å score mål, slike typer kan nok oppfattes som egoistiske. Men jeg har absolutt ikke noe inntrykk av at Finne ikke er godt likt av lagkameratene eller i klubben forøvrig. Finne skal også ha skryt for å ta seg tid til fansen, blant de yngste har jeg inntrykk av at Finne har en stor stjerne.

Lasaron

Finne har i dette Brannoppholdet opplev mye av:

Benk
Hets fra umodne Brannsupportere som tviholder på et pubertalt hat (indirekte hets)
Å score mål, for å kort tid etter høre Brannsupportere synge Heggebøsangen uten at Heggebø har scoret mål

Dette har Finne taklet ekstremt bra.

Forøvrig ryker Simba og Holmen ut. Neida, ikke Holmen. Jeg bare later som at jeg er sikker på at Holmen ryker ut.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Utmedsnolken

Dyngeland vil vel ha seg ett utenlandsopphold
"og der snubler Sæternes igjen"

Kagain

Quote from: Utmedsnolken on September 15, 2024, 10:11:01 AMDyngeland vil vel ha seg ett utenlandsopphold

Et nytt ett? Ja, kan hende han føler at han har noe mer å vise på et mer eksotisk utland enn Sverige...

Corran

Dette med Finne og at han er litt drittsekk og dårlig likt er noe jeg har hørt via via og skal komme fra noen av de som vokste opp sammen med ham.
Jeg vet ingenting konkret

Men jeg vil ha Finne ut for at han ikke skal holde på spissplassen nesten uansett som i år. Jeg vil se mer av Heggebø og at han skal få like mange sjanser på rad. Og da er det mulig at Finne må gå for at så skal skje
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

Og jeg har hørt at fetteren til en onkel, på jobben til en bekjent mente at Pallesen var bøllete som liten.

Jeg vil at vi heller skal satse på Helland og Holten så da skriver jeg her inne at Pallesen muligens er fæl selv om jeg vet ingenting konkret.

Skal Finne ut så må en ny spiss inn, det blir alt annet enn enkelt. Tenker vi skal si oss veldig fornøyde med duoen Finne+Heggebø så lenge vi kan. Men det er klart at Heggebø fortsatt kan generere mye penger til Brann, skulle Heggebø slå ut i full blomst. Men først må Heggebø helst signere en ny kontrakt.

fortune

Quote from: andreas1989 on September 15, 2024, 14:14:24 PMOg jeg har hørt at fetteren til en onkel, på jobben til en bekjent mente at Pallesen var bøllete som liten.

Jeg vil at vi heller skal satse på Helland og Holten så da skriver jeg her inne at Pallesen muligens er fæl selv om jeg vet ingenting konkret.

Skal Finne ut så må en ny spiss inn, det blir alt annet enn enkelt. Tenker vi skal si oss veldig fornøyde med duoen Finne+Heggebø så lenge vi kan. Men det er klart at Heggebø fortsatt kan generere mye penger til Brann, skulle Heggebø slå ut i full blomst. Men først må Heggebø helst signere en ny kontrakt.

Den beste løsningen for alle parter er nok at enten Heggebø eller Finne erstattes av en spiller som også kan spille ving. Da blir det tilstrekkelig med spilletid for dem begge, samtidig som vi kanskje også får en ving som kan bidra i målprotokollen.

Å ha to rene spisser som holder høye eliteserienivå er nærmest umulig over tid, selv i Glimt har man ikke slik bredde.
First is first, second is nothing

andreas1989

Utvilsomt. Vi har en bredde der fremme som ingen andre kan matche. Det jeg savner er at Horneland tør å gå med begge to sentralt i banen når vi jager mål, den ene gangen vi har gjort det så ble det full uttelling med Finne assist til Heggebø.

Corran

Quote from: andreas1989 on September 15, 2024, 14:14:24 PMOg jeg har hørt at fetteren til en onkel, på jobben til en bekjent mente at Pallesen var bøllete som liten.

Er ikke mange jeg har møtt på et forum som er større duster enn det du er
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

Det får jeg tåle, på samme måte så får du tåle at det blir stilt spørsmål ved påstandene du slenger ut her, uten dekning, særlig når det skinner igjennom at du har en personlig agenda som går på at du vil ha Finne bort fra klubben.

Det er vel absolutt ingenting som tilser at Finne er en kilde til friksjon internt, snarere tvert i mot.

Synes vi skal holde oss for god til å komme med sånne personkarakteristikker basert på løse rykter. Men om du likevel skulle fortsette med det kan jeg knapt vente på å få høre hva kildene dine nede i Haugesund har å komme med.   

Corran

Det var det jeg også så at det kunne oppfattes som og derfor jeg poengterte det i den neste meldingen slik at det skulle være klart at det ikke var direkte info
Og ja jeg tåler det stilles spørsmål med det jeg sier og kommer med, men en kan si det direkte eller en kan være dust om det.

Og nei jeg har ingen agenda for å bli kvitt Finne. Jeg har heller ikke noen måter å påvirke om han er der eller ikke.
Men jeg mener han har fått alt for mange sjanser i år og i fjor høst og (etter min mening) står i veien for Heggebø som ikke får like mange sjanser som Finne på å spille seg inn og i form.
Min mening er at Heggebø er en bedre spiller for laget men Finne i toppform er en bedre målscorer. Men det er lenge siden Finne var i form samt at motstanderne kjenner ham godt nå.

Så ja med dette som begrunnelse ønsker jeg Finne vekk om han fortsetter å få like mange sjanser. Nå har jo Heggebø fått noen starter, men samtidig har aldri Horneland gjort så mye tidlige bytter som han gjør med Heggebø.

andreas1989

Du skriver jo rett ut at du vil ha Finne ut. Da kan man oppfatte det som at du har en agenda når du poster rykter om Finne som person, som det kan tenkes at potensielt skulle kunne skape friksjon i gruppen.

Dersom Finne skal ut så lurer jeg på hvem du/dere tenker at vi skal erstatte han med når Glimt må ned i 1 divisjon for å i det hele tatt finne en spiss?

Henki

Et helt sentralt poeng for det kommende overgangsvinduet er jo snittalderen i stallen må senkes, helst betraktelig. Så er jo spørsmålet om Brann har gjort nok de siste par sesongene for å overbevise om at de er en klubb man både kan utvikles i og ta steget til å bli gode Eliteserie-spillere.

POL har jo uttalt at stallen skal bli yngre, men om han er rette mann til å lede et slikt arbeid synes ikke jeg fremstår som åpenbart. Ryktete rykter og info fra trenere i et av byens store idrettslag tilsier at han er lite tilstede i dialogen med de klubbene som organiserer det store flertallet av yngre lokale fotballspillere. Forhåpentligvis er disse ryktene overdrevet.
Ballen skal fremover!

Norlings Hund 2

Quote from: Henki on September 16, 2024, 15:31:31 PMEt helt sentralt poeng for det kommende overgangsvinduet er jo snittalderen i stallen må senkes, helst betraktelig. Så er jo spørsmålet om Brann har gjort nok de siste par sesongene for å overbevise om at de er en klubb man både kan utvikles i og ta steget til å bli gode Eliteserie-spillere.

POL har jo uttalt at stallen skal bli yngre, men om han er rette mann til å lede et slikt arbeid synes ikke jeg fremstår som åpenbart. Ryktete rykter og info fra trenere i et av byens store idrettslag tilsier at han er lite tilstede i dialogen med de klubbene som organiserer det store flertallet av yngre lokale fotballspillere. Forhåpentligvis er disse ryktene overdrevet.

Er det egentlig POL som skal være mye der? Han har mange arbeidsoppgaver, og en god måte å gjøre det på ville jo være om ungdomslagenes trenere rapporterer opp, og at det i neste omgang sendes speidere, før POL eventuelt bruker tid på å speide på unggutter som anbefales av de under seg.

Henki

Quote from: Norlings Hund 2 on September 16, 2024, 18:34:04 PM
Quote from: Henki on September 16, 2024, 15:31:31 PMEt helt sentralt poeng for det kommende overgangsvinduet er jo snittalderen i stallen må senkes, helst betraktelig. Så er jo spørsmålet om Brann har gjort nok de siste par sesongene for å overbevise om at de er en klubb man både kan utvikles i og ta steget til å bli gode Eliteserie-spillere.

Er det egentlig POL som skal være mye der? Han har mange arbeidsoppgaver, og en god måte å gjøre det på ville jo være om ungdomslagenes trenere rapporterer opp, og at det i neste omgang sendes speidere, før POL eventuelt bruker tid på å speide på unggutter som anbefales av de under seg.

Ungdomslagene i Brann har jo åpenbart sine egne trenere. Men det er vel ikke naturlig at de pleier Brann sin kontakt med andre klubber i Bergensområdet?
Ballen skal fremover!

esp123

Er det ikke utviklingssjefen sitt bord?

krakra

Utviklingssjefen kartlegger spillere til akademiet, sportssjefen til a-laget. Er det spillere i lokalfotballen som er aktuell for å gå inn i Branns stall på direkten, så er det POLs ansvar at de blir plukket opp.

Dickens

Som jeg skrev i kamptråden mot Sandefjord:

Når skal Horneland og co snakke om elefanten i rommet? Når skal man rekke opp hånden og erkjenne at vi ikke har en spiss som trengs for å henge med i Europa og ES slik som ting har utviklet seg? Finne hadde en sesong i fjor som var totalt overprestasjon og som vi aldri kommer til å se igjen. Heggebø er en helt ok backup. Ingenting annet. En av de må ut og inn med en klassespiss i vinter, selv om det koster.

At Glimt måtte til OBOS var mer en nødløsning fordi Espejord har vært mye skadet og de trengte en billig backup til Høgh som ikke klager over å slite mye benk.

Vi kan ikke gå inn i en ny sesong i 2025 hvor det er 50/50 på hvem som starter eller kommer inn i pausen/eller etter en time.

På spissplass bør det være kontinuitet som mellom stengene. Men selvfølgelig ha en grei konkurrent som sitter på benken og pusher førstevalget.

Det er vanskelig og dyrt å finne. Men ikke umulig.

Lasaron

Nå tror jeg Horneland lar dette med dynamikk i stallen spille en for stor rolle. Men jeg tror nok det betyr noe, og at det er en faktor som bør regnes med når det gjelder overganger.

Jeg tror faktisk det vil gagne Brann om Finne forsvinner i vinter, selv om det ikke skulle hentes noen erstatter. Jeg tror Heggebø og den sosiale dynamikken blir bedre av det.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

esp123

Bård Finne er uansett for stor stjerne, og har ikke minst altfor godt betalt til å sitte på benken. Akkurat denne sesongen har han heller ikke prestert som forventet utifra lønn og posisjon i laget. Han blir 30 år neste år, og har egentlig kun levert mål som midtspiss våren 2023. Da bør man selge hvis man mot formodning får et tilbud.

Kagain

Quote from: esp123 on September 17, 2024, 08:13:40 AMBård Finne er uansett for stor stjerne, og har ikke minst altfor godt betalt til å sitte på benken. Akkurat denne sesongen har han heller ikke prestert som forventet utifra lønn og posisjon i laget. Han blir 30 år neste år, og har egentlig kun levert mål som midtspiss våren 2023. Da bør man selge hvis man mot formodning får et tilbud.

Som nevnt andre steder brukt jo Brann 2 Haaland som spiss. Om Finne mot formodning (og forventning) finner en annen finfin arbeidsgiver forut neste sesong blir det interessant å se om Haaland skal få halse helhjertet rundt der fremme. Heggebø er jo et klart førstevalg i fall exit Finne, men det må være backup for han.

andreas1989

Quote from: Dickens on September 16, 2024, 21:18:30 PMAt Glimt måtte til OBOS var mer en nødløsning fordi Espejord har vært mye skadet og de trengte en billig backup til Høgh som ikke klager over å slite mye benk.

Det er vel mer det at Faris ikke erstattet enn at Espejord er skadet. Hadde rett spiss vært tilgjengelig hadde nok Glimt lagt pengene på bordet. Högh er vel grei nok han, men dansken er ikke god nok til å være ubestridt første valg i Glimt.

Corran

Quote from: esp123 on September 17, 2024, 08:13:40 AMBård Finne er uansett for stor stjerne, og har ikke minst altfor godt betalt til å sitte på benken. Akkurat denne sesongen har han heller ikke prestert som forventet utifra lønn og posisjon i laget. Han blir 30 år neste år, og har egentlig kun levert mål som midtspiss våren 2023. Da bør man selge hvis man mot formodning får et tilbud.
Er Finne virkelig en for stor stjerne?
Han kom vel til Brann som en benkesliter. Han fikk lov å komme inn og score en del i Obos og så hadde han karrierens kanskje beste halve sesong i fjor. Den eneste halve sesongen som kan måle seg er før han forsvant fra Brann sist.
Ja han kom seg på landslaget men er langt unna det nå.
Men han har sikkert litt for godt betalt

Rossi

Ser helst et rendyrket anker inn, og her kan vi gjerne bruke penger for rett mann. Kornvik har funket, men ikke bra nok - og han er mye bedre som indreløper.

Er forresten litt uklart dette med Opsahl. Kjøpt inn som anker, avskiltet som anker, men kom inn mot SF som anker. Han er kreativ og bra offensivt, men de defensive kvaliteter er nok ikke på rett hylle.
World domination within 5 years.

Superjack

Hvordan går det med denne Krygård i LSK?

Ikke utenkelig med nedrykk der.
Kanskje LSK da må spare litt penger og Krygård ikke veldig lysten på Obos?
Brannsupporter.

Lasaron

Du vil vi skal kjøpe en voksen spiller som overhode ikke klarte å heve et Lillestrøm som styrer mot nedrykk?

esp123

Krygård sitter på benken. Byttet ut til pause sist. Ikke akkurat vært en åpenbaring i LSK.

LSK har ikke vunnnwt en eneste kamp siden han kom til klubben.

Eivind

Synes faktisk styre og stell i Brann skal ha klapp på skulderen etter at de valgte å droppe Krygård. Meget begrenset type, med alt for høyt lønnskrav, bare fordi han har slete benken i portugisisk 2 div(!?) et halvt år. 

Rossi

Noen ganger må vi kunne hente voksne spillere, forutsatt at de overveiende sannsynlig kan gå rett inn og styrke førstelaget, og der det ikke er interne løsninger.
World domination within 5 years.

Dickens

Quote from: Rossi on September 18, 2024, 08:10:19 AMNoen ganger må vi kunne hente voksne spillere, forutsatt at de overveiende sannsynlig kan gå rett inn og styrke førstelaget, og der det ikke er interne løsninger.

Helt enig! Jeg tipper POL er sjeleglad for at de ikke valgte å matche lønnstilbudet til LSK. Så får Krygård angre på at han ikke gikk for det sportslige, men kun økonomi, og forsvinner rett ned i OBOS.

Morkel

Quote from: Dickens on September 18, 2024, 08:14:23 AM
Quote from: Rossi on September 18, 2024, 08:10:19 AMNoen ganger må vi kunne hente voksne spillere, forutsatt at de overveiende sannsynlig kan gå rett inn og styrke førstelaget, og der det ikke er interne løsninger.

Helt enig! Jeg tipper POL er sjeleglad for at de ikke valgte å matche lønnstilbudet til LSK. Så får Krygård angre på at han ikke gikk for det sportslige, men kun økonomi, og forsvinner rett ned i OBOS.

Ja, men også mulig at han vurderte det som vanskeligere å konkurrere ut SHN. Så vi skal ikke utelukke at det var en sportslig vurdering også.

krakra

Var det lønnskrav det strandet på? Jeg trodde Brann var motvillige til å betale overgangssummen? Sportslig er det ikke så vanskelig å forstå at Krygård gikk til LSK framfor et Brann med SHN.

Jeg er veldig usikker på om Krygård hadde vært et bedre anker enn Kronvig i høst og tror Opsahl vil være en bedre signering fra neste sesong.

Skulle også ønske å se Helland litt i ankerrollen. Han er langt mer kjent med den rollen enn høyrebacken i alle fall.

Morkel

Pris, lønn og alder er helt legitime grunner til å ikke kjøpe Krygård. Men å si at han ikke bør vurderes på grunnlag av 450 minutter i et LSK som sliter stort blir litt rart for meg. Begrensede egenskaper er et mer relevant, men også dette kan utfordres med at han besitter ferdigheter som Brann per dags dato både mangler og sårt, sårt trenger.

For man kan også snu på det.
Krygård har vunnet ballen ni ganger (!) på siste tredjedel i løpet av disse 450 minuttene i LSK. Han ligger høyt på gjenvinning av ball (6 per kamp) og han har høyere snitt enn SHN på vellykkede taklinger. Det sier noe om hva han er god på. Han er en ballvinner og han er god i presset. Det er egenskaper som kler Horneball.

Merk dere nå at jeg ikke mener at Brann bør kjøpe Krygård. På ingen måte. Bare at man må se hva han faktisk kan og grunnen til at Brann vurderte ham i utgangspunktet. Et faktisk bud må vurderes opp mot et helhetsbilde. Allsidighet, alder, nivå, pris og lønn er jo helt klart faktorer her og det er vel ingen som mener at en SÅ defensivt orientert spiller er den ideelle rollen i en sånn posisjon. Så er det en kjennsgjerning at det er manko på Rodri-typer der ute. Så det er mulig at Brann bør ha ham på lista og vurdere ham opp mot andre alternativer. For han er en av de beste ballvinnerne i eliteserien.

Lasaron

Enig.

krakra

September 18, 2024, 13:50:15 PM #85 Last Edit: September 18, 2024, 14:09:38 PM by krakra
«Noen ganger»?

Det et jo så og si alt vi gjør. Utfordringen for Brann er at voksne spillere som er gode nok til å gå rett inn på laget koster mer penger enn vi har.

Skal det hentes et nytt anker så blir Kronvig flyttet opp på på midtbanen og da må det ryddes unna for å få en vei fram for de mange store midtbanetalentene vi har. Sande og Kartum bør selges. En konkurransesituasjon blant indreløperne med FHM, Kornvig, Opsahl og Wassberg som de etablerte og Haaland, Eikrem og Remmem som talentene er solid.

Så bør vi la Kristiansen gå, og kvitte oss med Crone eller Pedersen.

Ingen av disse bør erstattes eksternt med mindre det er ekstraordinært høyt nivå eller potensiale.

Skal man hente inn noen som forsterker laget utover ankerrollen må nye spillere ut. Jeg er egentlig for å selge alle våre etablerte backer, hente to nye førstevalg og la Hellan og Torsvik/Kvinge utfordre disse, samt selge Finne og erstatte ham med enten en klassespiss eller et ungt talent som skal være bak Heggebø. Kanskje også erstatte Mathisen/Castro med en mer stabil kvalitetsving hvis de finner en.

esp123

Sande ser i ettertid ut som et utrolig bomkjøp. Hvorfor i alle dager ble han hentet?

krakra

Quote from: esp123 on September 18, 2024, 14:25:07 PMSande ser i ettertid ut som et utrolig bomkjøp. Hvorfor i alle dager ble han hentet?
Fordi man ikke fikk Kartum. Så fikk man Kartum likevel, som også var et bomkjøp. Kartum er egentlig et enda større bomkjøp. Det ble påstått at han var den mest kartlagte spilleren vi har hentet, de lå langflate etter ham i vintervinduet og var vel villige til å betale 6-7 millioner selv om han bare hadde ett år igjen av kontrakten. Så lå de langflate etter ham igjen i sommervinduet og betalte 3-4 millioner.

Så viser det seg at han rett og slett ikke er god nok. Sande har i det minste ett år med kneskade å unnskylde seg med.

Kagain

Quote from: krakra on September 18, 2024, 14:29:25 PMFordi man ikke fikk Kartum. Så fikk man Kartum likevel, som også var et bomkjøp. Kartum er egentlig et enda større bomkjøp. Det ble påstått at han var den mest kartlagte spilleren vi har hentet, de lå langflate etter ham i vintervinduet og var vel villige til å betale 6-7 millioner selv om han bare hadde ett år igjen av kontrakten. Så lå de langflate etter ham igjen i sommervinduet og betalte 3-4 millioner.

Så viser det seg at han rett og slett ikke er god nok. Sande har i det minste ett år med kneskade å unnskylde seg med.

Det som er interessant er at Brann var ute etter Sande før sesongen 2023, men da ville ikke Haugesund la han gå. Så da kjøpte Brann den godeste Ulrik Mathisen i stedet. Etter et halvt år ble Haugesund mer medgjørlig (Sande selv sier at han hadde fått agenten til å presse på), og lot Sande gå til Brann siste dag av overgangsvinduet sommeren 2023.

krakra

Ja, det var sånn det var. Da gir det litt mindre mening. Sier også litt om spillerlogistikken når man mistet Sande og henter Mathisen istedenfor. Hvilke egenskaper var det man søkte som begge disse treffer på?

andreas1989

September 18, 2024, 15:24:14 PM #90 Last Edit: September 18, 2024, 15:33:52 PM by andreas1989
Kartum, Sande og Mathisen er vel alle spillere som har sin styrke i kombinasjonsspillet, evne til å være progressive i pasningsspillet,  samt evne til å ta med seg ballen noe Horneland(og Huseklepp) utvilsomt verdsetter og gjør feks Finne til en favoritt. Det samme tror jeg kan gjøre Opsahl til en favoritt.

Utfordringen til disse spillerne er vel mer frekvensen i beina og dermed påvirkningen de kan ha i presspillet som vel er like vittig som kombinasjonsspillet i Horneball. Mathisen har for all del frekvens og smidighet, men han er jo utelukkende blitt en kantspiller i Brann.

Det er egentlig lett å se hva Horneland og Brann ser i disse spillerne, men i motsetning til feks Felix så er ikke totalpakken like god og da evner de ikke å prege kamper uke etter uke.

Kartum er jeg helt enig i at fremstår som en ganske så klar flopp mtp all hypen det var rundt hvor perfekt han var for Horneball som var kartlagt over lang tid. Overgangssum og lønn spiller også inn. For all del en fair spiller som har sine kvaliteter, en grei venstrefot og glimter til i blant, men i sin alder står Kartum bare i veien og bør være en åpenbar kandidat til en exit i vinter.

Jeg var jo veldig skeptisk og oppgitt over Sande signeringen, særlig når vi endte opp med å betale en grei sum med penger til slutt. Jeg har vel sagt til meg selv at fyren fortjener en sjanse og den skal ha få, så det er vel litt tidlig å konkludere enda. Men jeg ser ikke helt at Sande skal kunne bli en nøkkelspiller for Brann noe alle som blir hentet i den alder bør kunne ha potensiale til. Men vi får nå gi det frem til neste sommer tenker jeg, Sande lever på Bergensalibiet enn så lenge.

Jeg tenker jo i utgangspunktet også at Kristiansen bør takkes av, men dersom vi ikke klarer å finne en stopper med aksjonsradius i vinter så tar jeg heller et år til med Kristiansen i sin alder enn at vi skal være totalt avhengige av at Jeff er skadefri. Vi har for mange like stoppertyper som er av den konvensjonelle sorten og det hemmer spillet vårt.

En utpreget 6er bør være høyeste prioritet, men deretter en stopper med aksjonsradius.

esp123

Quote from: krakra on September 18, 2024, 14:29:25 PM
Quote from: esp123 on September 18, 2024, 14:25:07 PMSande ser i ettertid ut som et utrolig bomkjøp. Hvorfor i alle dager ble han hentet?
Fordi man ikke fikk Kartum. Så fikk man Kartum likevel, som også var et bomkjøp. Kartum er egentlig et enda større bomkjøp. Det ble påstått at han var den mest kartlagte spilleren vi har hentet, de lå langflate etter ham i vintervinduet og var vel villige til å betale 6-7 millioner selv om han bare hadde ett år igjen av kontrakten. Så lå de langflate etter ham igjen i sommervinduet og betalte 3-4 millioner.

Kartum gjør ihvertfall noe. Han kommer til avslutning, skaper sjanser og vinner baller. Sande gjør ingenting.

Kagain

Quote from: andreas1989 on September 18, 2024, 15:24:14 PMKartum er jeg helt enig i at fremstår som en ganske så klar flopp mtp all hypen det var rundt hvor perfekt han var for Horneball som var kartlagt over lang tid. Overgangssum og lønn spiller også inn. For all del en fair spiller som har sine kvaliteter, en grei venstrefot og glimter til i blant, men i sin alder står Kartum bare i veien og bør være en åpenbar kandidat til en exit i vinter.

Jeg var jo veldig skeptisk og oppgitt over Sande signeringen, særlig når vi endte opp med å betale en grei sum med penger til slutt. Jeg har vel sagt til meg selv at fyren fortjener en sjanse og den skal ha få, så det er vel litt tidlig å konkludere enda. Men jeg ser ikke helt at Sande skal kunne bli en nøkkelspiller for Brann noe alle som blir hentet i den alder bør kunne ha potensiale til. Men vi får nå gi det frem til neste sommer tenker jeg, Sande lever på Bergensalibiet enn så lenge.

Jeg tenker jo i utgangspunktet også at Kristiansen bør takkes av, men dersom vi ikke klarer å finne en stopper med aksjonsradius i vinter så tar jeg heller et år til med Kristiansen i sin alder enn at vi skal være totalt avhengige av at Jeff er skadefri. Vi har for mange like stoppertyper som er av den konvensjonelle sorten og det hemmer spillet vårt.

En utpreget 6er bør være høyeste prioritet, men deretter en stopper med aksjonsradius.

Kartum er en spiller som jeg tror kunne vært fin som backup av potettypen. Indreløper, ving og venstreback er posisjoner han kanskje kunne ha vært en god backup i. Problemet er at han egentlig er for dyr til å at Brann kan ha han gående på gress som backupspiller.

Sande bør få litt tid da han har kommet tilbake fra en potensielt karrieretruende skade. Legen ga jo han beskjed om at enten legger han opp eller så blir det operasjon. Da er det naturlig at han er noe rusten.

https://www.ba.no/enten-legger-du-opp-eller-sa-opereres-du/s/5-8-2432057

Når Horneland ellers ikke har noen problemer med å la spillere hoppe inn og ut av laget en god stund før de får fast plass, så bør det også hjelpe han. Jeg har ikke den største troen, men han ser ut som en potettype han også. Ving og indreløper. Har ikke vurdert han som back-alternativ.

Både Kristiansen og Sery Larsen ser ut til å være skadeutsatt, så jeg vil påstå at førstefokuset hos Brann bør være en venstrebent stopper med aksjonsradius. Slike spillere er ikke gratis, så der må Brann vurdere nøye før de bruker pengene. Om Kristiansen sier ja til en middels lønn kan han vurderes, spesielt om Sery Larsen forsvinner.

Denne 6eren vet jeg ikke om jeg syns er så viktig, Kornvig gjør en grei jobb og Helland har spilt der flere ganger tidligere. Men om det skal forsterkes på midtbanen er det definitivt en 6er-type det er snakk om. Jeg mener også at Brann må finne ut hva de vil med Haaland, og bestemme seg for Finne eller Heggebø med en backupspiss.

krakra

Quote from: esp123 on September 18, 2024, 16:48:47 PM
Quote from: krakra on September 18, 2024, 14:29:25 PM

Kartum gjør ihvertfall noe. Han kommer til avslutning, skaper sjanser og vinner baller. Sande gjør ingenting.
Men Sande har vært i skadefri i sånn to måneder etter å ha vært ti måneder ute med skade. Kartum har vært her i over ett år, og bidrar med to-tre gode involveringer annenhver kamp.

Men begge burde vi kvitte oss med neste sesong. Brann kan ikke påstå at de ønsker å få fram egenproduserte, lokale unggutter og så la såpass begrensede spillere stå i veien for såpass (mange) store talenter som vi har på midtbanen. Og hvis de ikke skal stå i veien for talentene, så er de overflødige.

Eivind

Kartum er vel kroneksempelet på at et internt opprykk ofte kan lønne seg...

Lasaron

Ro'an litt med Sande, da. Han hadde flere bra innhopp før han hadde to dårlige kamper. Unødvendig å sage ham nå.

andreas1989

Quote from: Kagain on September 18, 2024, 16:59:47 PMDenne 6eren vet jeg ikke om jeg syns er så viktig, Kornvig gjør en grei jobb og Helland har spilt der flere ganger tidligere. Men om det skal forsterkes på midtbanen er det definitivt en 6er-type det er snakk om. Jeg mener også at Brann må finne ut hva de vil med Haaland, og bestemme seg for Finne eller Heggebø med en backupspiss.

Tanken er at Kornvig vil være en viktigere spiller for oss som indreløper, han er ulik de andre. Dansken har klart seg stort sett greit i 6er rollen, men ved et par anledninger har det blitt synlig at han nok ikke innehar hele pakken.

Kagain

Quote from: andreas1989 on September 18, 2024, 17:43:31 PMTanken er at Kornvig vil være en viktigere spiller for oss som indreløper, han er ulik de andre. Dansken har klart seg stort sett greit i 6er rollen, men ved et par anledninger har det blitt synlig at han nok ikke innehar hele pakken.

Mulig at det blir billigere å få tak i en 6er slik du beskriver enn den stopperen jeg etterlyste. Ville uansett heller ha sett Helland der noen kamper før man slo på den store trommen. Brann har allerede svært mange indreløpere eller spillere som kan (og/eller vil) spille indreløpere, så om Brann slipper å bruke mye penger på nok en midtbanespiller er det positivt tenker jeg.

Superjack

Quote from: Lasaron on September 18, 2024, 06:03:48 AMDu vil vi skal kjøpe en voksen spiller som overhode ikke klarte å heve et Lillestrøm som styrer mot nedrykk?

Ja, det er akkurat det jeg vil.
Eller ikke.

Poenget mitt er vel mer at om Krygård var spilleren sportslig avdeling hadde siktet seg inn som erstatter for SHN som anker for 1 år siden og forsåvidt 1/2 år siden så er han vel fortsatt en kandidat?

At han ikke fungerer i et LSK lag som ikke fungerer i det hele tatt, betyr ikke at fyren er blitt en ubrukelig spiller.
Siste par sesongers Brannlag er vel det beste bevis på at benkeslitere og spillere som ikke har blitt ansett som gode nok i andre klubber, kan være akkurat rett mann i Brann. FHM, Castro, Kristiansen, Finne og Dyngeland er jo alle ViF vrakgods, og ikke akkurat fra et VIF lag som gikk fra suksess til suksess på banen.   

Midtbaneanker er en rolle i Brann der jeg gjerne ser at de kan hente en voksen spiller, som laget og spillet kan bygges rundt. Den rollen er så viktig for et godt lag at det faktisk ikke bør være en rolle for talenter som skal selges ut i første sving. Da er det stor fare for at Brann ikke klarer å bygge et vinnerlag i norsk fotball.
En type som Krygård er en spiller som lite sannsynlig vil være interessant objekt for å bli solgt. Alder og et lite vellykket utenlandsopphold allerede taler sterkt imot. 

Brannsupporter.

Lasaron

Da vil jeg kontre og si at vi har allerede Kornvig der. Han kan bygges opp og bli enda bedre i den sentrale rollen, som han allerede løser brukbart. Vi så hvor mye bedre Brann hang sammen i går etter at han gikk inn sentralt. Det var et av mange eksempel på at han løser det bra.

Nå er vi i en situasjon der vi bør forynge oss. Skal vi da hente en voksen spiller, så bør det være en som hever førsteelleveren nærmest umiddelbart. Vi har kjempemange unge som kan bli gode eller veldig gode. Se bare hvordan Helland leverer i en posisjon hvor han ikke passer.

Go Up