• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Overgangsvinduet vinteren 2024/2025

Started by Lasaron, September 03, 2024, 15:46:27 PM

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Go Down

Billy Elliott

Hvis FKH rykker ned er det vel ikke helt usannsynlig at det er mulig å få tak i Tounekti for en ikke så altfor høy prislapp. Det bør vi i så fall sterkt vurdere.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Lasaron

Nja. Mot oss spilte han venstreving. Der har vi Castro, som nettopp har forlenget. Hvilket av alternativene ser du for deg?

1. Han tar plassen til Castro
2. Han tar en annen sin plass (hvilken posisjon?)
3. Han blir squad-spiller
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

andreas1989

Tounekti er vel høyrebent og kan vel da bekle høyrekanten samtidig som han vil være en utfordrer/alternaltiv til Castro på venstre. Mathisen mistenker jeg fort kan ønske seg bort i løpet av vinteren. Skulle gjerne sett at vi fikk inn en venstrebent kantspiller, med Tounekti kan være et spennede og realistisk navn.

Rossi

Tounetki er helt klart et bra hente-objekt, men da må noen ut. På kantene har vi Castro, Haaland, Mathisen og Blom - vil gjerne ha med alle disse videre.
World domination within 5 years.

krakra

Pamer hadde for litt siden en kommentar med tittelen "Det gikk bra"(fritt sitert) om overgangen til SHN som ikke medførte Brann-kollapsen mange fryktet.

Lurer på om han snart må ta en ny kommentar, med samme budskap om dette "katastrofale" overgangsvinduet der vi visstnok var overgangstaperne, i motsetning til klubber som Molde, Viking og Glimt som viste ambisjoner og vilje til å satse.

Etter at overgangsvinduet stengte har vi vært Norges beste lag.

Morkel

Quote from: krakra on October 29, 2024, 15:16:54 PMPamer hadde for litt siden en kommentar med tittelen "Det gikk bra"(fritt sitert) om overgangen til SHN som ikke medførte Brann-kollapsen mange fryktet.

Lurer på om han snart må ta en ny kommentar, med samme budskap om dette "katastrofale" overgangsvinduet der vi visstnok var overgangstaperne, i motsetning til klubber som Molde, Viking og Glimt som viste ambisjoner og vilje til å satse.

Etter at overgangsvinduet stengte har vi vært Norges beste lag.

Jeg tror aldri han kommer til å endre meningene sine på det. Såkalte fotballeksperter har selektiv hukommelse. Og Ballspark-gjengen vil nok fremdeles være overbevist om at Europa røk på grunn av manglende forsterkninger. Så virker det også som at det er helt utenkelig at å hente inn spillere til store summer kan bidra negativt. Tror nok vi er mer på tankesettet "Se hva vi fikk til med den eksisterende stallen, bare tenk hva vi kunne fått til hvis vi brukte 20 millioner på en stjerneving". Ikke se vekk fra at hvis gullet "ryker så vil hovedargumentet være at Brann ville vunnet om de åpnet lommeboken. Men det er lov å konfrontere Pamer med overganger som Gulliksen til B/G for 25 millioner kroner eller Berisha til Molde for 35 milliioner kroner. Selv store summer krever at man investerer riktig og er ingen garanti for at man får en spiller som presterer bedre enn en spiller til 5 millioner. Og B/G og Molde har allerede pengene, for Brann ville en slik feilinvestering i 20-millionersklassen hemmet fremtidig satsning.

Man må ikke lenger tilbake enn Warming for å se at Branns største investering under Horneland har vært en av de minst velykkede. Ja, her var det mange faktorer og jeg mener fremdeles at potensialet hans rettferdiggjorde risikoen. Men det var likevel en mislykket overgang som Brann tapte penger på.

Skulle Brann komme på topp 2 så vil man ha litt rom til å investere litt innenfor fornuftige rammer. Men her må Brann først forvalte det man har i stallen fra før. Med Dyngeland, Heggebø og co har man jo spillere som allerede er verdt over 10 millioner. Da blir det dumt å miste dem for så å måtte investere i erstatninger. Det er tap-tap.

Lasaron

Det går an å hevde at Sebastian Haugland har tatt overgangen fra Sandviken i 3. divisjon til Åsane i 1. divisjon greit. Hat-trick i dag, og hadde en god håndfull mål fra før i høst også.

"Men, hvorfor skriver du om ham i denne tråden?" tenker du kanskje. Jo, for han står som et eksempel på at det går an å finne gull i f eks 1. divisjon, og kanskje 2. divisjon, som kan hevde seg for oss. Den venstrebeinte, tjueårige stopperen Patrick Wik er forøvrig tilbake fra skade og startet for Åsane i dag. Og så har vi Jesper Eikrem og Julian Lægreid på Brann 2 som bør vurderes flyttes opp.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Kagain

Quote from: Lasaron on November 02, 2024, 17:18:17 PMDet går an å hevde at Sebastian Haugland har tatt overgangen fra Sandviken i 3. divisjon til Åsane i 1. divisjon greit. Hat-trick i dag, og hadde en god håndfull mål fra før i høst også.

"Men, hvorfor skriver du om ham i denne tråden?" tenker du kanskje. Jo, for han står som et eksempel på at det går an å finne gull i f eks 1. divisjon, og kanskje 2. divisjon, som kan hevde seg for oss. Den venstrebeinte, tjueårige stopperen Patrick Wik er forøvrig tilbake fra skade og startet for Åsane i dag. Og så har vi Jesper Eikrem og Julian Lægreid på Brann 2 som bør vurderes flyttes opp.

Jeg tror jeg har nevnt det samme som deg tidligere. Det er mye interessant man kan finne lengre nede. De vil nok ikke alle være "bangers" som slår til, men ikke utenkelig at noen av dem kanskje kunne ha slått til. Tror dog ikke Brann vil gå på jakt nede i divisjonene. Om Haugland spiller like godt neste sesong kan det hende at Brann får øynene opp for han, men da har nok flere andre lag også fått opp øynene for han. Nå har jo Brann åpnet for å kikke litt utenfor Skandinavia, så det er vel heller sannsynlig at det kommer en afrikaner eller to før Brann henter noen hvis høyeste nivå har vært spiller fast i 2. divisjon eller lavere. Utenom egne ungfoler da, selvsagt.

andreas1989

Tounekti viser seg frem igjen for Haugesund. Bør være en spiller vi "følger".

Dickens

Quote from: Lasaron on November 02, 2024, 17:18:17 PMDet går an å hevde at Sebastian Haugland har tatt overgangen fra Sandviken i 3. divisjon til Åsane i 1. divisjon greit. Hat-trick i dag, og hadde en god håndfull mål fra før i høst også.

Haugland fyller 29 til sommeren.

mobli

Haugland har tatt OBOS-nivået veldig bra, og er ganske sterkt at han ble Åsane sin toppscorer i løpet av en halv sesong.

Tror han kan klare seg bra i Eliteserien, om han får sjansen, men det begynner å haste litt for hans del.

Hickok

Quote from: mobli on November 12, 2024, 00:17:12 AMHaugland har tatt OBOS-nivået veldig bra, og er ganske sterkt at han ble Åsane sin toppscorer i løpet av en halv sesong.

Tror han kan klare seg bra i Eliteserien, om han får sjansen, men det begynner å haste litt for hans del.
En sesong til og så opp et hakk. En ny Thomas Lund eller Johnny Furdal kanskje.

Lasaron

Dere tenker at han kan være reserve for Heggebø, om Finne forsvinner i vinter?

Hickok

Quote from: Lasaron on November 12, 2024, 07:59:46 AMDere tenker at han kan være reserve for Heggebø, om Finne forsvinner i vinter?
Jeg? Nei, jeg mener han ikke er god nok for Brann, men kan være det for et annet Eliteserielag.

Rossi

Liker det jeg ser av Haugland, men en nr 2 spiss i Brann bør være yngre/talent.

mobli

Quote from: Hickok on November 12, 2024, 09:45:06 AM
Quote from: Lasaron on November 12, 2024, 07:59:46 AMDere tenker at han kan være reserve for Heggebø, om Finne forsvinner i vinter?
Jeg? Nei, jeg mener han ikke er god nok for Brann, men kan være det for et annet Eliteserielag.

Han kan bli en som er godt delaktig i å holde et lag oppe, på samme måte som han har vært i Åsane, men vet ikke om han vil være god nok for Brann.

Han har tempo, er hardtarbeidende, og er en god avslutter, men tror ikke han er helt på det nivået som behøves for å være spiss på Brann.

Sannsynligvis spilte han for lenge i lavere divisjoner for Arna-Bjørnar, før han gikk til Sandviken. Han kunne ha tatt steget opp mye tidligere. Blir bare spekulasjoner, men kanskje han hadde vært aktuell for en Eliteserie-klubb allerede om han ikke hadde blitt skadet da han var på prøvespill for Sogndal i vinter.

Dickens

Quote from: mobli on November 12, 2024, 12:56:44 PM
Quote from: Hickok on November 12, 2024, 09:45:06 AM

Han kan bli en som er godt delaktig i å holde et lag oppe, på samme måte som han har vært i Åsane, men vet ikke om han vil være god nok for Brann.

Han har tempo, er hardtarbeidende, og er en god avslutter, men tror ikke han er helt på det nivået som behøves for å være spiss på Brann.

Sannsynligvis spilte han for lenge i lavere divisjoner for Arna-Bjørnar, før han gikk til Sandviken. Han kunne ha tatt steget opp mye tidligere. Blir bare spekulasjoner, men kanskje han hadde vært aktuell for en Eliteserie-klubb allerede om han ikke hadde blitt skadet da han var på prøvespill for Sogndal i vinter.

Glimt hentet jo gullkalven til Egersund og toppscoreren i OBOS i sommer (Helmersen som fyller 27) og det har ikke akkurat vært en innertier.

Nixon

Ikke en kjeft ville nevnt han i samme åndedrag som Brann hvis han ikke hadde vært lokal. Vi må sikte høyere enn en halv sesong i OBOS.
Rød makt på Hansa

krakra

Vet ikke om noen egentlig har nevnt ham i samme åndedrag som Brann utover å si at han ikke er god nok for Brann? Han bør selvfølgelig være et ikke-tema her, og det er han sikkert også.

Billy Elliott

Trenger vi ny spiss neste år, så bør kanskje Johannes Nunez på KFUM være en vi titter litt ekstra på. Mest sannsynlig ikke særlig dyr, vil glatt akseptere en backup-rolle og ganske lik Heggebø i stilen. Har levert 13 målpoeng eller mer i alle sine tre siste sesonger (skal riktignok sies at to av dem har vært i OBOS), men har altså da 10 mål og 5 assist for KFUM i ES i år, med to kamper igjen.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Nixon

Quote from: krakra on November 12, 2024, 13:44:20 PMVet ikke om noen egentlig har nevnt ham i samme åndedrag som Brann utover å si at han ikke er god nok for Brann?

Han står som et eksempel på at det går an å finne gull i f eks 1. divisjon, og kanskje 2. divisjon, som kan hevde seg for oss.

Men sant nok. De fleste har vært negative.
Rød makt på Hansa

krakra

Quote from: Nixon on November 12, 2024, 14:03:40 PM
Quote from: krakra on November 12, 2024, 13:44:20 PMVet ikke om noen egentlig har nevnt ham i samme åndedrag som Brann utover å si at han ikke er god nok for Brann?

Han står som et eksempel på at det går an å finne gull i f eks 1. divisjon, og kanskje 2. divisjon, som kan hevde seg for oss.

Han er jo en som tok steget fra 3. divisjon til 1. divisjon så jeg tolket det mer som han var et eksempel på en spiller fra lavere divisjoner som raskt tok steget to nivåer over, enn et eksempel på en Brann burde hente.

Kagain

Quote from: krakra on November 12, 2024, 13:44:20 PMVet ikke om noen egentlig har nevnt ham i samme åndedrag som Brann utover å si at han ikke er god nok for Brann? Han bør selvfølgelig være et ikke-tema her, og det er han sikkert også.

Jeg er litt mer pessimistisk enn deg, Krakra. Han er lokal, og om Finne forsvinner så ser jeg for meg at Brann må følge deler av sportsplanen. Den med ungdommer er kanskje ikke så lett å følge, men lokale spillere ville vært lett å fylt opp med å hente Haugland som backup for Heggebø.

Argumentene for det utenom at han er lokal er at han er en profesjonell type. Som det står i en artikkel fra BA

"Vennene ga seg, men han nektet. 28-åringen droppet bursdagsfester og var aldri med ut på byen. Han var som regel alltid den som sa nei.

- Du må ofre de tingene hvis du vil opp og frem. En kveld på byen betyr en mindre dag å trene godt på, forteller han. "

Han viser også prov på å være en ambisiøs røver. Allerede i samme artikkelen sier han at han skal videre

"Det er stort, selvfølgelig. Jeg har jobbet hardt for det, men jeg skal videre. Jeg er ikke fornøyd"

https://www.ba.no/mens-vennene-festet-sa-trente-sebastian-28-na-har-han-endelig-fatt-betalt-for-arbeidet/s/5-8-2753588

Selv ville jeg fulgt litt med en yngre luring på Åsane, nemlig Jon Berisha. Han har bare hatt noen innhopp så langt, men på Football Manager har han litt å by på :)

Lasaron

Quote from: krakra on November 12, 2024, 14:09:04 PM
Quote from: Nixon on November 12, 2024, 14:03:40 PM

Han er jo en som tok steget fra 3. divisjon til 1. divisjon så jeg tolket det mer som han var et eksempel på en spiller fra lavere divisjoner som raskt tok steget to nivåer over, enn et eksempel på en Brann burde hente.

Riktig tolket, og det er hva som faktisk står skrevet også. For å være overtydelig:

Siden det går an å gå rett fra 3. divisjon til å imponere i 1. divisjon, så skal det være mulig å finne noen som går rett fra 1. divisjon til å imponere i eliteserien.

Rossi

Tufekcic tok nivået i ES - fra nivå 3. Spiller nå fast, og gjør det bra.

Pete05

Blir vi nr 1 eller 2 i serien skal vi spille i Europa mot veldig god motstand. Jeg er nok redd vi må utvide området vi ser etter spillere som kan ta det riktige nivået. Er vi heldige finnes en og annen lokal spiller men på det nivået blir det unntaket.

Jeg håper virkelig det jobbes godt med speidere for de skal opp til eksamen i vinter om vi klarer en av de to øverste plassene.

Utmedsnolken

Det skal handles mye om denne troppen skal spille gruppespill neste år
"og der snubler Sæternes igjen"

andreas1989

November 12, 2024, 21:31:28 PM #477 Last Edit: November 12, 2024, 21:37:21 PM by andreas1989
Den store forskjellen i 1 og 2 plass denne sesongen ligger selvfølgelig i økonomien, men da vet jo man også at man må planlegge for en høst med europaspill på minimum Europa League nivå. 2 plassen gir ikke den samme forutsigbarheten, noe som selvfølgelig også vil prege spillerlogistikken.

Uansett så er det klart at vi skal forsterke oss i vinter, det må vi. Men det vil forhåpentligvis skje ting internt også, først og fremst i form av at vi i 2025 forhåpentligvis omsider skal spille med angripende backer. Så er det også mye spennende rå materiale i indreløper posisjonen, er det noe som ikke skal erstattes eksternt så er det Felix. Og Felix bør selges i vinter slik at vi kan bruke vinteren til å spille inn erstatteren.

Den lokale profilen vi nå har må ikke undervurderes, det har nok mer å si for engasjementet rundt klubben og laget enn man kan tror og det er gøy. I 2007 var vel Huseklepp eneste Bergenser som fikk gullmedalje? Eller fikk Johan Torbjørnsen og Helge Haugen også medalje?

Men den lokalen må ikke overdyrkes, det må være fortrinsvis unge spillere som kan vokse å bli nøkkelspillere og aller helst bli solgt for gode penger. Men det hadde jo vært grådig gøy med en ny Thomas Lund likevel.

Lasaron

Quote from: andreas1989 on November 12, 2024, 21:31:28 PMI 2007 var vel eneste Bergenser som fikk gullmedalje? Eller fikk Johan Torbjørnsen og Helge Haugen også medalje?

Hva mente du her?

andreas1989

Huseklepp datt ut.

Quote from: andreas1989 on November 12, 2024, 21:31:28 PMI 2007 var vel Huseklepp eneste Bergenser som fikk gullmedalje? Eller fikk Johan Torbjørnsen og Helge Haugen også medalje?

krakra

Quote from: andreas1989 on November 12, 2024, 21:38:00 PMHuseklepp datt ut.

Quote from: andreas1989 on November 12, 2024, 21:31:28 PMI 2007 var vel Huseklepp eneste Bergenser som fikk gullmedalje? Eller fikk Johan Torbjørnsen og Helge Haugen også medalje?

Guntveit? Dahl? Walde?

andreas1989

November 12, 2024, 21:43:43 PM #481 Last Edit: November 12, 2024, 21:47:41 PM by andreas1989
Se der ja. De den gang eminente høyrebackene klarte jeg på et eller annet vis å glemme, men Dahl er vel strengt tatt Osing? Knut Walde ja, stemmer det, men han går vel under samme kategori som Torbjørnsen og Haugen mtp kamper? Misje var også en del av A-lags troppen?

fortune

Quote from: andreas1989 on November 12, 2024, 21:31:28 PMDen lokale profilen vi nå har må ikke undervurderes, det har nok mer å si for engasjementet rundt klubben og laget enn man kan tror og det er gøy. I 2007 var vel Huseklepp eneste Bergenser som fikk gullmedalje? Eller fikk Johan Torbjørnsen og Helge Haugen også medalje?

Men den lokalen må ikke overdyrkes, det må være fortrinsvis unge spillere som kan vokse å bli nøkkelspillere og aller helst bli solgt for gode penger. Men det hadde jo vært grådig gøy med en ny Thomas Lund likevel.

Bergensere blir uansett en for snever tolkning av «lokal», vi bør i det minste inkludere strilene og helst også alle andre i vårt nedslagsområde. For eksempel oddingen Håkon Opdal.

Emil Hansson og Joel Mvuka kan være gode tilskudd til lokalkvoten dersom vi mot formodning skulle havne i CL..
First is first, second is nothing

andreas1989

Og således ikke minst Erlend Hanstveit. Men i 2024 så er det vel knapt en stril i troppen? Feil fylke, men er det noe særlig lenger ned til Haugesund enn det er inn til Odda?

Hansson har vel akkurat meldt overgang til prestisjeprosjektet til Tom Brady så om det er særlig realistisk med det første spørs vel. Mvuka har vel scoret litt i det siste og i de er i rute for opprykk. Men det er klart at om Brann skulle klare det umulige å kvalifisere seg for CL så kunne jo det skjedd ting i slutten av august neste sommer.

kabelmann

Håper at Kniklas klarer å riste av seg skadene. Han ville vært et godt, lokalt tilskudd til neste sesong.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

Quote from: andreas1989 on November 12, 2024, 21:43:43 PMSe der ja. De den gang eminente høyrebackene klarte jeg på et eller annet vis å glemme, men Dahl er vel strengt tatt Osing? Knut Walde ja, stemmer det, men han går vel under samme kategori som Torbjørnsen og Haugen mtp kamper? Misje var også en del av A-lags troppen?

Walde, Haugen og Thorbjørnsen fikk medalje. Walde med et nødskrik med spilletid i siste seriekamp oppe i Tromsø og fikk sine tre kamper. Misje fikk ikke.
Rød makt på Hansa

andreas1989

Det var bare 3 kamper som var kravet ja? Fair nok med bare 26 kamper.

Lasaron

Det er ganske vanlig å tenke at lokale spillere både er fra Bergen og området rundt. Opdal, Hanstveit, Dahl, Guntveit og Huseklepp ble regnet som lokale, og spilte en del eller mye i gullsesongen. Noen vil til og med hevde at Karadas var/er lokal. Han var jo bare et barn når han kom til oss første gang.

Kagain

Quote from: andreas1989 on November 12, 2024, 22:10:40 PMOg således ikke minst Erlend Hanstveit. Men i 2024 så er det vel knapt en stril i troppen? Feil fylke, men er det noe særlig lenger ned til Haugesund enn det er inn til Odda?

Det spørs jo hvordan man ønsker å definere striler. Jeg tror folk fra Askøy ikke lenger tenker på seg selv som stiler, men jeg lurer på om Børsheim er derfra. Torsvik har øygardsetternavn, men vet ikke om han har vokst opp der ute. Jeg forestiller meg Askøy der også. Fanastriler er vel ikke lengre brukt, men der har man i så måte Dyngeland.

krakra

Det var vel Pettersen som var fra Askøy?

andreas1989

andreas1989

November 13, 2024, 10:44:37 AM #491 Last Edit: November 13, 2024, 18:12:10 PM by andreas1989
Joda, vi bør omfavne alle i nedslagsfeltet vårt, som vel strengt tatt bør være fra Eid i nord, til Haugesund i sør og inn til Odda i øst. Men vi kan vel ikke kalle dem alle lokale? Striler fra nabokommunene blir jo noe annet, men å kalle dem for Bergensere blir vel kontroversielt og upopulært både i og utenfor Bergen.

Poenget er og blir at det i 2007 vel bare var Guntveit og Huseklepp som med rette kunne kalles for Bergensere som i noe særlig grad spilte for Brann. Så skal selvfølgelig Haugen, Torbjørnsen og Walde med rette nevnes.

I 2024 så er altså Dyngeland, Pallesen, Helland, Soltvedt, Blomberg, Heggebø og Finne alle spillere med ca like mye eller mer spilletid enn Guntveit og Huseklepp i 2007. Så kommer selvfølgelig det flere navn med færre minutter, i tillegg til Torsvik og Wassberg som har mistet sesongen med skader.

I alt er det vel 15 spillere i dagens A-tropp som er Bergensere, dessuten er vel SHN født i Bergen.

fortune

Quote from: andreas1989 on November 13, 2024, 10:44:37 AMJoda, vi bør omfavne alle i nedslagsfeltet vårt, som vel strengt tatt bør være fra Eid i nord, til Haugesund, og inn til Odda i øst. Men vi kan vel ikke kalle dem alle lokale? Striler fra nabokommunene blir jo noe annet, men å kalle dem for Bergensere blir vel kontroversielt og upopulært både i og utenfor Bergen.

Poenget er og blir at det i 2007 vel bare var Guntveit og Huseklepp som med rette kunne kalles for Bergensere som i noe særlig grad spilte for Brann. Så skal selvfølgelig Haugen, Torbjørnsen og Walde med rette nevnes.

I 2024 så er altså Dyngeland, Pallesen, Helland, Soltvedt, Blomberg, Heggebø og Finne alle spillere med ca like mye eller mer spilletid enn Guntveit og Huseklepp i 2007. Så kommer selvfølgelig en flere navn med fære minutter i tillegg til Torsvik og Wassberg som har mistet sesongen med skader.

I alt er det vel 15 spillere i dagens A-tropp som er Bergensere, dessuten er vel SHN født i Bergen.

Vi kaller dem ikke bergensere, men Brann er heller ingen ren byklubb. Klubben representerer mer eller mindre hele det gamle Hordaland, med unntak av Sveio og muligens også Etne og deler av Stord. Å omfavne et større geografisk område har vært viktig for både Rosenborg og Bodø/Glimt og det kan i større grad også gjøres av Brann. Da kan man også definere spillerne derfra som lokale.
First is first, second is nothing

kabelmann

Quote from: andreas1989 on November 13, 2024, 10:44:37 AMJoda, vi bør omfavne alle i nedslagsfeltet vårt, som vel strengt tatt bør være fra Eid i nord, til Haugesund, og inn til Odda i øst. Men vi kan vel ikke kalle dem alle lokale? Striler fra nabokommunene blir jo noe annet, men å kalle dem for Bergensere blir vel kontroversielt og upopulært både i og utenfor Bergen.

I 2024 så er altså Dyngeland, Pallesen, Helland, Soltvedt, Blomberg, Heggebø og Finne alle spillere med ca like mye eller mer spilletid enn Guntveit og Huseklepp i 2007. Så kommer selvfølgelig en flere navn med fære minutter i tillegg til Torsvik og Wassberg som har mistet sesongen med skader.

Guntveit er faktisk opprinnelig østlending.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

andreas1989

Quote from: fortune on November 13, 2024, 11:29:21 AMVi kaller dem ikke bergensere, men Brann er heller ingen ren byklubb. Klubben representerer mer eller mindre hele det gamle Hordaland, med unntak av Sveio og muligens også Etne og deler av Stord. Å omfavne et større geografisk område har vært viktig for både Rosenborg og Bodø/Glimt og det kan i større grad også gjøres av Brann. Da kan man også definere spillerne derfra som lokale.

Og som jeg skriver så skal jo vi omfavne hele vårt nedslagsfelt. Men en Bergernser er en Bergenser, og en stril er en stril. Poenget er at i 2024 så er det gledelig nok en overvekt av Bergensere i Brann sin stall og det får man håpe at det også vil være i fortsettelsen.

Huff

Quote from: andreas1989 on November 13, 2024, 12:04:06 PM
Quote from: fortune on November 13, 2024, 11:29:21 AMVi kaller dem ikke bergensere, men Brann er heller ingen ren byklubb. Klubben representerer mer eller mindre hele det gamle Hordaland, med unntak av Sveio og muligens også Etne og deler av Stord. Å omfavne et større geografisk område har vært viktig for både Rosenborg og Bodø/Glimt og det kan i større grad også gjøres av Brann. Da kan man også definere spillerne derfra som lokale.

Og som jeg skriver så skal jo vi omfavne hele vårt nedslagsfelt. Men en Bergernser er en Bergenser, og en stril er en stril. Poenget er at i 2024 så er det gledelig nok en overvekt av Bergensere i Brann sin stall og det får man håpe at det også vil være i fortsettelsen.

Jeg er ikke så veldig opptatt av om spillerne er fra Minde eller Manger, lokal er lokal, selv om Minde er bittelitt gøyere.

Vil bare legge til at Branns nedslagsfelt i alle fall tidligere strakk seg nordover forbi fylkesgrensen. I trivselsfylket nordpå har de jo hatt en greie med sogninger mot sunnfjordinger i generasjoner, og da jeg hang jevnlig i nordfylket -for 30-20 år siden- så var mitt bestemte inntrykk at sunnfjordingene i stor grad holdt med Brann. Jeg mener og at Mjelde trakk dette frem i den korte perioden der Brann hadde treningsleire i Dale i Sunnfjord.

krakra

Er osingene striler? Jeg ser egentlig på dem som bergensere.

krakra

Quote from: Huff on November 13, 2024, 13:05:57 PM
Quote from: andreas1989 on November 13, 2024, 12:04:06 PM

Jeg er ikke så veldig opptatt av om spillerne er fra Minde eller Manger, lokal er lokal, selv om Minde er bittelitt gøyere.

Vil bare legge til at Branns nedslagsfelt i alle fall tidligere strakk seg nordover forbi fylkesgrensen. I trivselsfylket nordpå har de jo hatt en greie med sogninger mot sunnfjordinger i generasjoner, og da jeg hang jevnlig i nordfylket -for 30-20 år siden- så var mitt bestemte inntrykk at sunnfjordingene i stor grad holdt med Brann. Jeg mener og at Mjelde trakk dette frem i den korte perioden der Brann hadde treningsleire i Dale i Sunnfjord.
Sunnfjordingene holder absolutt med Brann ennå. Det føler jeg egentlig sogningene og nordfjordingene gjør også. Sogningene ser kanskje på Brann som storebror og rivaler i forhold til Sogndal, men i alle andre sammenhenger tror jeg de elsker Brann innerst inne i alle fall.

Molde har hatt et lite tak på rekrutteringen fra nordfylket, men akkurat nå ser jeg egentlig ingen grunn til at det skal være tilfellet annet enn betalingsevne kanskje.

Corran

Quote from: krakra on November 13, 2024, 13:06:58 PMEr osingene striler? Jeg ser egentlig på dem som bergensere.
Osinger er striler ja
Å kalle osinger bergensere er å dra strikken vel langt (forbi bristepunktet vil jeg påstå)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

artigt

November 13, 2024, 15:36:44 PM #499 Last Edit: November 13, 2024, 15:40:18 PM by artigt
Florø er blodrødt. Sunnfjord og Ytre Sogn er 50/50 med Sogndal/Brann. Indre Sogninger holder ikke med Brann. Nordfjord vet jeg ikke.

Ang. Dale i Sunnfjord har vel hatt langvarige ordfører Arve Helle som har hatt partoutkort i en årrekke.

Go Up