• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Tenke nytt, kanskje....

Started by Azzurri, April 19, 2004, 14:39:41 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Azzurri

Ser at det er mange som klager på stemningen på Store Stå!! Men, hva med at vi tenker nytt...!! Ettersom Store Stå er så avlangt og det ofte blir vanskelig å få med hele feltet, så kan det brukes andre metoder!!

Hva med at enn har "ropert" (vet ikke hva det heter), slik at alle kan høre de første strofene....!! Ikke at det skal starte hver sang, men når det trengs...mange supportergjenger bruker dette for å få med seg massene i allsang.

Start debatt....:)

ps! eg synes stemningen igår til tider var elektrisk...

psps! ALLE MANN TIL OSLO :))

Kruxleiven

Du har lest på vg debatt ja. Jeg er i utgangspunktet for det, men jeg tror ikke vår supportergjeng er hard core nok. Jeg tror ikke det ville blitt en suksess fordi mange er konservative og vil gjøre det slik vi har gjort i mange år. På toppen av det anser de det som juks, eller et dårlig virkemiddel for å bedre stemningen. Har sett dette vært gjort i Italia. Resultatet er at alle synger med og at syngingen blir samstemt og i riktig tempo. Skal det gjøres så ville jeg foretrukket det sammen med nyere og bedre sanger.

Azzurri

Ikke lest Vg debatt nei...men, da er altså flere inne på den tanken. BRA :) Juventus bruker det, og hvis dere hører etter på deres hjemmekamper så er det bra trøkk i deres supportergjeng. Tror Kjernen brukte det på Lerkendal i første seriekamp....

Men, jeg er enig at det er mange konservative som ikke klarer eller vil tenke nytt!! Alt var bedre i gamle dager...haha.

Brann69

QuoteMen, jeg er enig at det er mange konservative som ikke klarer eller vil tenke nytt!! Alt var bedre i gamle dager...haha.

Om jeg ikke husker feil så ble det vell ved noen tilfeller brukt ropert på SS for 14-15 år siden.

Azzurri

Ble vel også synget på engelsk for en "mannsalder" siden også...heldigvis så har det utviklet seg til det bedre :)

Bodde ikke i byen for 14 - 15 år siden, vet ikke hvordan det fungerte da...uansett, så går det jo an å prøve "ropert" på Store Stå med den gjengen vi har i dag....verdt et par forsøk.

C@Bøe_79

Jeg sier nei til ropert,det er imot min supporter-filosofi..
Og vet at mange skal "dø" før det havner en ropert på staddaen..
Muligens Kjernen tar en me:)

Jeg flytter meg fint fort opp på sitte hvis jeg ser en ropert på SS,vi har mer enn nok folk som kan starte sanger..
Skal personlig sørge for at noen forsangere er på plass til Odd-kampen..

PS:Husker noen mobbingen av Tommy Sulen`s ropert??

Christian
(Med mine egne tanker om ropert)
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

DrMeland

Hehe... Tommy Sulen!

Det var tider det!
rMeland

KennethS

Quote from: "C@Bøe_79"Skal personlig sørge for at noen forsangere er på plass til Odd-kampen..


Eg stiller, et par tre forsangere hadde vært tingen, få slutt på klappingen på alle mulige sanger, og lære vekk de nye sangene til resten av SS.
tå på Brann

Professoren

Nå må vi ikke drite oss ut... Ropert på stadion er nesten like flaut som mikrofon og høytalere. Det blir som å si at vi ikke klarer bedre. Forsangere derimot kan fungere, men det kan også fjerne litt personlige og spontane initiativ. Alle står og venter på forsangeren, liksom

Superjack

I "gode" gamle dager var det gjerde på stadion og en mann på toppen til å leder ann i syngingen.
Få en utpekt forsanger som skal "dirigere" Bataljonen.
Starte sanger hele tiden.

Er ikke mer enn 9 år siden store stå ropte Geir Hasund sammenhengende i nesten hele kamper, bare avbrutt av andre sanger innimellom, som f.eks skjælåeeeeeeeen

Vel var det ikke noe sanger, men det er ikke meningen, poenget er å synge og lage liv i 2-3 timer.

Forsøk, det er gøy.

Har vært på fotballkamp i Portugal og der var det synging i HELE kampen, og de var pokker ikke flere folk i den harde kjerne der enn her i Bergen

SKJERPINGS FOLKENS

PS. Jeg burde kanskje holde kjeft siden jeg flyttet opp på sitte for ett par 3 sesonger siden, men dere er nåkken slappinger nede på Store Stå.

SE MONS IVAR.....
Brannsupporter.

C@Bøe_79

Har nok av potensielle forsangere som også er spontane..
Det var forsangere før,men også mye spotanitet...

Først må vi uansett lære å samstemme oss,og ta det derfra..
Har stor tro på de som jeg ser for meg som forsangere,vil ikke nevne navn her da jeg ikke er sikker på om de vil..

MVH
Christian
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

Blææ

Hårreisende forslag dette med ropert,slike ting er forbeholdt Barte-Kjærnen og andre bønder.
Visst vi skal ha ropert kan vi like godt invitere trommemannen med det samme.



Hilsener fra Hansaen.
ont follow me,Im lost too

Superjack

I nederland bruker de blåseinstrumenter som  Tuba, og trombone, i Brasil trommer.
Hvorfor ikke samle sammen alt som er av musikkkyndig personell og la de blåse av seg på ett eget felt på tribunen, buekorpsgutter/menn kan få tromme i på ett annet felt, la resten få fløyter og store stå være forsangere.
Greit det høres harry ut, men det hadde blitt ett enormt leven, og skremt vannet av alle lagene i eliten.

"I enhver spøk er det et snev av sannhet"
Brannsupporter.

Thorleif

HVA??????? Musikkorps spredd rundt om kring over hele Stadda???? Over mitt lik! Var mer enn nok med trommeløken på Hansa i fjor. Håper at noen har stappet hele trommefaenskapet hans langt inn i et mørkt hull, og kastet nøkkelen! Var ihvertfall deilig å slippe spetakkelet søndag...... Nei, takke seg til syngende og støyende mennesker.......

KennethS

Enig med Thorleif, korpsmusikk hører hjemme på skoler og 17 mai arrangement, Personlig e eg kritisk til denne diskusjonen i det hele tatt, stemningen var meget bra på stadda på søndag, tror heller den nye løsningen skal få tid til og sette seg før vi begynner og ta helt av. Kommer garantert flere på SS neste hjemme kamp mot Odd.
tå på Brann

GhostDog

Og der døde det forslaget til forbedring... Initiativ og forslag skal man passe seg for, særlig hvis noen kanskje ikke kommer med de først..
La oss se hva BBB klarer å stelle i stand, men å tviholde på status quo vil hvertfall ikke bringe supporterene videre.  :?
Var i perioder litt lyd på sitte under Moldekampen, men det var ikke mye å slå seg på brystet av.. Når det gjelder klapping så var no SS de som satte igang å klappe ved flere anledninger. Har personlig ikke noe imot noe som måtte lage stemning - så for meg må det gjerne bringes inn det som skal til om så det er noe så erkebergensk som et buekorps! Ikke kan jeg forstå at det ikke er på plass for lenge siden - er jo mer bergensk enn Nystemten.
Nei, fortsett å klag over manglende stemning og sørg for at der ikke kommer noen endringer så går det sikkert over av seg selv..
 Beer a day keeps the doctor away!

KennethS

Ghostdog: seriøst, folk her inne e stor i kjeften på forumet, men når det skal gjøres noe så skjer ingenting, fortell meg noe av det som e blitt sagt på forumet at folk skal gjøre som e blitt gjort? tror den nye løsningen på SS blir bra, beste som e skjedd på lenge, pluss noen forsangere så blir det mer samstemt også.
tå på Brann

GhostDog

Quote from: "KennethS"Ghostdog: seriøst, folk her inne e stor i kjeften på forumet, men når det skal gjøres noe så skjer ingenting, fortell meg noe av det som e blitt sagt på forumet at folk skal gjøre som e blitt gjort? tror den nye løsningen på SS blir bra, beste som e skjedd på lenge, pluss noen forsangere så blir det mer samstemt også.


Forsangere er bra! Som sagt, jeg er ikke imot at noe skjer - ei heller endringer som er litt radikale i forhold til det enkelte husker fra ehh.. 50 - 60 eller 70 tallet eller når det no måtte være.
Spre gjerne noen forsangere opp på sitte òg - så kommer de etter. Var en liiiten gruppe på Felt A som sang innimellom, men det krever litt kontinuitet og ikke minst samkjøring så blir det gode greier.
Rom ble ikke bygget på en dag - ei heller nye syngende Brannsupportere.
Hadde en rask utspørring av de rundt meg, folk mellom 20 - 40, spurte om de kunne sangene - NOPE! Noen kunne noen av de gamle sangene, men flesteparten kunne ikke en eneste - og ikke hadde de peiling på hvor de skulle finne teksten til de heller. Med det som bakgrunn blir det ikke mye synging heller, sånn er det bare.. Dette var selvsagt ikke en valid spørreundersøkelse, men kun tilfeldig spurte - kanskje var det de eneste 5-6 personene som ikke kunne tekstene.. Tvilsomt.
Få frem tekstene, få frem noen som kan synge og la de stemme i, en trenger kanskje 5-6 stykker i grupper rundt om, ta felt for felt - så kan man kanskje på sikt få flere syngende supportere. Husk og at de aller fleste som er på stadion ikke setter sine "fingrer" innom dette eller andre Supporterfora - så det å få ut noen sanger på trykk, kombinert med forsangere vil kanskje gi resultater - på sikt.
 Beer a day keeps the doctor away!

KennethS

Nå som vi har fått "Fast" inngang til midtfeltet på SS så har eg et forslag på ka vi kan dekorere veggene inn til ss med, sangtekster, slik at når folk står i kø, ser de rett på sanger og snapper opp tekster de e usikker på og kansje derfor holder kjeft, e mye letter og synge når du kan teksten skikkelig, ellers e jo et trykk med tekster og sanger veldig lurt, og da uthevet med hvilke sanger som skal og IKKJE skal klappes på.
tå på Brann

Kruxleiven

Hvordan kan man ikke kunne sangene? Det er jo de samme som har vært siden 1999 eller noe slikt. Med unntak av "no ser eg rødt..." og noen få andre. Går folk på en Brann kamp i året eller?

Branntilegdør

er et godt forslag mener no jeg

2rB

Forslaget er bra - men det hjelper kun oss på BBB-feltet...
Det er IKKJE her problemet ligger... Vertfall ikkje hovedsaklig - om dei på dette feltet som ikkje kan sangene - lærer FORT pga at "alle" som står rundt kan dei.

Det me trenger er kreative forslag til å læra "sittarane" sangane...
Kanskje ikkje alle - kanskje kun dei enklaste?
Det er eit poeng at sangene kan er enkle - og at folk klarer å skille dei fra kvarandre - at ikkje BBB starter med ein sang, og  hansa høyrer noko så vidt, og starter på ei heilt anna sang...

Bra det er (KONSTRUKTIV) debatt rundt dette no...
Det er i skrivande stund 501 medlemmer på forumet...
KLART det er nokon som klarer å slenga ut ein genial idè.

grei

Utrolig at folk ikke kan sangene ja. Har en mistanke om at de skyldes lite variasjon, sånn at gamle slagere alle kunne før ikke når frem til nye folk. Mange gamle sanger som "Vi é Brann fra Bergen" synges nesten aldri, mens enkelte andre virker å ha limt seg fast og gjentas og gjentas.

Oppgave til folk med interesse for kormusikk og god oppfatningsevne på neste hjemmekamp:

1. Tell antall sanger og hvor mange ganger de kjøres.

2. Finn fram den utgaven av Red Army der dette ble gjort en gang tidlig på 90-tallet.

3. Sammenlign og presenter funnene her inne.

Brann69

Forsangere er et must. De synger ikke høyere på midten enn at det faktisk tar litt tid før det oppfattes bortover sidelinjen hva som synges.
Står man helt ute til venstre på bbb-feltet så er det først når en starter på andre gjentakelsen at man har oppfattet hva som synges. På slutten stiger lydnivået ofte fordi da har man oppfattet hva det går i, men da er sangen slutt.   Så flere gjentakelser enn 2x som de fleste går i nå kan bidra til å øke lydnivået også..  Og ikke minst  - selg brus på bbb-feltet. Etter det første kvarteret var strupen temmelig tørr. Må ha litt smøring innimellom..

ewing

Det står en mega ropert på Varden dere kanskje kan få:)
Kom jo til og med i guinnes book of records...

Kanskje det hadde vært noe :lol:
I don't hesitate to regulate"

Azzurri

Enig med Brann69...slik som det er nå, så må det flere gjentakelser en 2 ganger.

Andrews

Syntest i begynnelsen delingen av Store Stå virket helt sløkkt! Men etter Molde kampen ble jeg positivt overrasket. Stemningen var meget bra, bedre enn på lenge. Problemet er sånn som jeg ser det ikke oss i BBB-gjengen på SS men resten. De to andre feltene på SS var bra fulle på søndag og burde laget mer liv. Vi burde fått vårt budskap ut til disse også (og selvfølgelig resten av sitte-gjenge), og da er ikke forumene på diverse Brann sider rette måten å gjøre det på. Som nevnt tidligere tror jeg absolutt ikke at så veldig mange er innom disse forumene sett bort fra BBB-medlemmer. Ta kontakt med en gruppe som er fast inventar på ungdoms-feltet og få de til å være med å dra i gang sanger etter "direktiver" fra BBB-gjengen. Holde sangene i gang lenger og få en dialog med forskjellige "grupper" rundt om på stå og sitte for å samle disse så de kan være med å dra lasset med SS. Kommunikasjon med HELE stadion publikumet tror jeg er stikkord...  Gleder meg sykt til neste hjemmekamp! :)

Grey

Quote from: "Brann69"Og ikke minst  - selg brus på bbb-feltet. Etter det første kvarteret var strupen temmelig tørr. Må ha litt smøring innimellom..


Kunne ikke vært mer enig.. hva med å sette opp en provisorisk bon apati-bod i inngangen..
Maybe a Greyhound could be my way

grei

Er det ikke salg av pølser og brus inne i tribunen, da?

Thorleif

Bon Apetitt har fått beskjed, og det kommer et utsalg med brus og lignende til neste kamp. Problemet sist kamp, var at lokalene ikke var ferdige. Tar samtidig med at det kommer til å bli kallt inn til dugnad i neste uke. Det skal males i inngangslokalet og bølgebryterene skal monteres. Så følg med på annonseringer på forsiden folkens..... vi trenger hjelp neste uke.

2rB

Quote from: "Azzurri"Enig med Brann69...slik som det er nå, så må det flere gjentakelser en 2 ganger.
MEN - fortsatt er det eit MUST å ikkje klappe!
Klapping har nok ofte skylda for at sanger dør ut.

Ellers, så er det eit problem (som nevnt) at alle sangene har blirr "innøvd" med 2x som standard...

Trur desverre ikkje det vil bli orden i dette med ein gang - men me har vel heile sesongen forran oss...?

Go Up