• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Polakker på gang?

Started by viks, June 11, 2004, 09:58:50 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

viks

Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

Nixon

Rød makt på Hansa

DrMeland

Sier navnene: Terehov, Razanauskas, Motyka, Filipczak, Gunnlaugsson, Fridh, Gylfason, Nhleko, Jônsson, Solis, og Kottila deg noe?

Dette er et utvalg av noen fullstendig misslykkede kjøp av utenlandske spillere, noen fra norden, noen fra øst-europa (deriblandt 2 fra polen) noen fra langt-pokker-i-vold, med en ting felles: Alle floppet! Og der er en haug med spillere jeg ikke engang har giddet nevne...

Det går en parallell tråd her hvor det snakkes om dårligste Brann-spillere noensinne, hvor de 2 polakkene Motyka og Filipczak latterliggjøres (med rette av alle oss som opplevde å se dem spille)!

Og du vil ha inn nye polakker!? Eg vil faen ikkje se en eneste Polakk til på Stadion!
rMeland

Blææ

Faen i ....... nå holder di på med å kjøpe oss rett ned i driten igjen
ont follow me,Im lost too

Bergen Sin Gutt

Tull og tøys, man kan da også nevne utenlandske spillere som IKKE har floppet...

Man har vel en viss peiling på hva man driver med på kontorene i Idrettsveien. Det er ikke så mange sirkusdirektører igjen der nå.

viks

Enig med Bergen sin gutt her..

Tror dere kan slippe å bekymre dere for en polsk invasjon. Og jeg har da heller ikke sagt at jeg vil ha noen konkrete polakker til Bergen. Mitt poeng her, var rett og slett å høre hvilke tanker folk gjorde seg rundt noe sånt. Jeg registrerer at det klikker for noen, og det er jo forsåvidt fullt lovlig.

Jeg har faktisk vært på Stadion og sett Marek Filipzack mange ganger, og husker godt Motyka farsen, bare så det er helt klart. Men, jeg vet jo at det er noen verdensmestere på Brann historie her i forumet, så dere skal vite at jeg ikke prøver å fornærme noen.

God helg!
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

Nixon

Mye har endret seg siden den gang, i fotball-verden og ikke minst på Stadion. De gutta som styrer der nå virker som de har teft for gode spillere. Så jeg vil absolutt ikke avskrive dette. Vil bare minne om at en viss afrikaner har gjort det tålig bra i Brann en stund nå...
Men i utgangspunktet holder jeg fortsatt en knapp på norske spillere.
Rød makt på Hansa

viks

Forresten Dr Meland,

Gylfason spilte nesten hundre kamper for Brann (inkl en haug med europacup kamper bla eindhoven 97, lfc mm). Vet ikke om han kan karakteriseres som direkte mislykket akkurat, selv om han ikke var noen stor spiller.

Fridh var kun på lån..

Henki

Gylfason synes jeg ikke kan komme med i kategorien bomkjøp. Han jobbet og slet og gjorde alltid sitt ytterste, ingen blendende teknikk men innsatts så det holdt. Og ja, han spillte nærmere hundre kamper for oss.
Ballen skal fremover!

DrMeland

Quote from: "viks"Forresten Dr Meland,

Gylfason spilte nesten hundre kamper for Brann (inkl en haug med europacup kamper bla eindhoven 97, lfc mm). Vet ikke om han kan karakteriseres som direkte mislykket akkurat, selv om han ikke var noen stor spiller.

Fridh var kun på lån..

Fridh var på lån så han ble vi heldigvis fort kvitt, når det gjelder Gylfason kommer det vel an på øynene som ser. Selv synes jeg han var elendig, og hvis noen synes Martin K. slår mye feilpasninger bør de ta en kikk på gamle opptak fra vår islandske venn:)

At Olof har suksess er ikke et argument for å hente inn Polakker. Afrikansk fotball holder et mye høyere nivå en øst-europeisk. For hver utenlandsk spiller som har hatt suksess i Brann-trøyen er det minst 10 som ikke har hatt det.

Vi betalte 2,3 mill for Soma og fikk den beste midtstopperen vi har hatt siden Joachim Bjørklund (utlending!). Soma selger vi om et år for minst 10 mill. Tror Peddi'en skal leite jævlig lenge i Polen før han finner en spiller av Soma eller Olof sitt kaliber.

Skal vi vinne serien må vi ha klassespillere, ikke stallfyll. Foreslår at Peddi blåser noen mill på TFL, Braathen, Stadheim eller andre. Da tar vi serien og får betalt med renter når spillerne selges
rMeland

Blææ

Doktoren er en vis mann
ont follow me,Im lost too

viks

DrMeland

rMeland

GhostDog

Honnør til DrMeland og Viks for gode innlegg.
Ser at begge har et poeng - men må stille spørsmål til begge fordi de ikke klarer helt å forklare meg "kjernen" i saken.

Først Meland - betyr det for all fremtid at spillere fra øst europa ikke kan hevde seg i NTL siden noen har floppet tidligere? Kan kanskje et godt forarbeid være nøkkelen til suksess uansett på hvilket kontinent man handler spillere fra?

Og så til Viks, har du noen som helst formening om hvilke spillere som kan være aktuelle for SK Brann? Hvilke kvaliteter snakker vi om? Landslagsaktuelle?

PS! Viks, greit å skrive lange innlegg for meg - så lenge de har noe innhold, ikke alle må ha all tekst i sms format for å gidde lese noe.. ;-)
 Beer a day keeps the doctor away!

Xminator

viks

Nå har vi i gang den debatten jeg ville ha når jeg startet denne tråden, flotte greier Dr Meland:) og takker for et saklig innleggssvar.

Vi er begge enige om at det finnes klassespillere i øst europa. Men det som jeg ikke er helt enig i som du sier veldig bombastisk er at Brann nødvendigvis er nødt til å handle på 2 hylle. For enhver spiller i Polen vil det å spille i Norge være et steg fremover i karrieren. Det er ikke uten grunn at det kommer tusenvis av jordbærplukkere opp her hvert år, for de tjener faktisk en hel årslønn der nede på 3 mnd jordbærplukking i Norge. Da kan du jo tenke deg hva en spiller vil tjene i Brann med en årslønn på feks 300 tusen..

I tillegg så vet de at Norge tradisjonelt de siste ti årene har eksportert spillere til PL og andre ligaer jevnt og trutt. Derfor oppfatter disse spillerene som spiller i Polen vel og merke, Norge som et glimrende springbrett.

Så tilbake til det jeg begynte med. Hvis du leser artikkelen i nettavisen, så er det spillere tilgjengelig her i 20 til 25 års alderen med gosdt over 10 landskamper for Polen tilgjengelig, for en noenlunde billig penge. Selv om jeg skal være forsiktig med hva jeg sier, så vil jeg tørre å påstå at ma ikke kan være helt fotball invalid når en har 10 landskamper.

Som vi er enige om så finnes det kvalitetsspillere i øst-europa, og de fleste av disse spillere som vi er enige om i de største ligaene i europa. Men disse må jo ha en viss ettervekst? Det er noe slikt jeg hadde håpet at POL og gutta skulle klare å få hanket inn. En uslipt diamant ala Olofinjana eller to.

Selvsagt er det mulighet for å drite seg ut her, men når vi ser på de kjøpene/spillerne vi har hentet de siste årene, så har POL og gutta gjort jobben sin når det gjelder research. Vi har vel egentlig ikke noe annet valg enn å stole på POL og Mons.

Jeg er overbevist om at det i øst europa finnes minst 5 potensielle verdensstjerner, blant ungutta i land som feks Polen. Kunne vi fått tak i et slik så hadde vel ingenting vært bedre.

Samtidig så er det riktig som du sier at å hente spillere fra utlandet er et sjansespill, men et sjansespill er som andre spill:
"Den som intet våger, intet vinner"

Som du påpeker til slutt i inlegget ditt så har ikke akkurat øst-europeere dominert stort i Norge de siste årene. Og det er jeg enig med deg i. Men, ser man feks til Danmark, og Sverige så er det lag her som virkelig har lykkes med å hente slike spillere. Husker du feks den en gang Brann aktuelle Andreas Oper fra Estland? Han spiller i øyeblikket og gjør det meget godt i danske Viborg hvis ikke jeg husker helt feil.

Når det gjelder eksempelet du drar frem om Robert Koren, så har jeg bare en ting å si om det. Det er et fryktelig dårlig eksempel!

Merk mine ord. Selv ikke Zinedine Zidane hadde vært god i LSK...Hvorfor? Det hjelper lite å være en glimrende fotbasllspiller med et utsøkt blikk for spillet, og blendende teknikk når ballen er mer i luften enn på bakken over hodet ditt på vei fremover. Når det skal være sagtr, så er det litt tidlig å evaluere unge Koren enda etter 10 kamper. Han kom rett før sesongstart og trenger nopk litt tid til å vende seg til nye medspillere, og "ny" spillestil:)

Kruxleiven

Oper har dratt til Torpedo Moskva. Han spilte i AaB.

Bønespampen

Sku Brann hente polakker så skal de brukes til å bygge stadion, ikke spille fotball :)
IL HA HASSAN TILBAKE !

viks

QuoteSku Brann hente polakker så skal de brukes til å bygge stadion, ikke spille fotball :)

Var det du som spyttet på Robbie Russel eller?

Bønespampen

Quote from: "viks"
QuoteSku Brann hente polakker så skal de brukes til å bygge stadion, ikke spille fotball :)

Var det du som spyttet på Robbie Russel eller?

Ironi min venn :) Og nei jeg hadde ikke sunket så lavt å spytte på Russel !
IL HA HASSAN TILBAKE !

DrMeland

Enig med deg Viks i at diskusjonen er finfin, men vi får konkludere med at vi er enig i at vi er uenig:)

Skulle Peddi'en hoste opp en klassespiller fra øst-europa så gjerne for meg, men jeg vet bare så altfor godt fra tidligere erfaringer at 9 av 10 spillere flopper enten de er fra øst-europa, island eller sverige. At dette har mye med fotballkultur å gjøre holder jeg med deg i, Solis er et godt eksempel på en god spiller som ikke klarte overgangen fra ballbesittende på-fot-fotball til den mer direkte og fysiske norske fotballen.

At svensker og islendinger (og finner, sukk!) flopper har med nivå å gjøre. Norsk fotball holder et høyt nivå og hvis disse spillerne skal forsterke Brann må de minst holde landslagsnivå. Ofte er ikke det nok heller, med unntak av Sverige.

Mulig at eksempelet mitt med Koren ikke var blant de beste, men for meg sier det mye at han har vært så anonym hittil (scoret vel i helgen tror jeg). Tror han blir en middels tippeligaspiller, og ingenting mer til tross for enorme basis-ferdigheter. Det er ikke ofte jeg er enig med bøndene, men denne gang er jeg det: kjøp norsk!
rMeland

Kagain

QuotePersonlig så håper jeg dersom POL skulle gå til det skritt å hente inn polakker, at han da evnt henter to stk. Og da forhåpentligvis to lovende ungdommer. Dette kan være en viktig trivselsfaktor, og gjøre det lettere for disse å tilpasse seg.

Personlig hadde jeg svært gjerne sett Brozek-brødrene i Norge da. Dette burde ha vært ideelt for Brann, to polakker som attpåtil kjenner hverandre svært godt. Men for all del, prøvespill først, så avgjørelse.

Stiller meg fremdeles uforstående til hvordan Brann kunne overse denne Nunez eller noe som var på prøvespill samtidig med Solis.

Ole Brom

Er da noen bra polske spillere ute i verden men ville heller at Brann så seg om etter andre alternativer.

Når vi er inne på polakker så er nok Ireneusz Jelen den hotteste vil jeg si. Er på full fart fremover og scorer mye mål og har fått innpass i landslaget også. Pris ? Ikke lett å si men bør ikke vær så dyr.

Go Up