• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

30.000 fulle seter jubler for Brann

Started by Svante!!, November 26, 2004, 11:12:08 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Svante!!

Quote from: "Henki"
Quote from: "Svante!!"

Stadioner som har enrome tilskuertall å skilte med tross relativ små byer.  Som har bygget eller bygger store stadioner: Celtic, Rangers, FC København, Aalesund, Atletico Bilbao(!!), Parma (knøta liten by som hadde en enorm interesse), blackburn (bitte liten by som klarer å bygge stor stadion med enorm interesse, vant PL!!!), rosenborg (mindre by enn Bergen og større stadion og større interesse).

Sånn kunne jeg holdt på lenge.  Vi finner mange eksempler!!  Steder hvor store deler av byen har intressert seg for laget.
Quote from: "Per Anders"Hehe... Det er prognoser på at Bergen kommer til å ha over 265000 innbyggere om 10 år. I dag er vi 239000. Dette er uten kommunesammenslåinger. Det er ikke usannsynlig at Os og Askøy blir deler av Bergen kommune i fremtiden heller, men disse nærområdene er bare et pluss.


I år hadde vi et snitt på ca. 13000 noe som er litt over 5 prosent av Bergens befolkning. 5 prosent av 265000 er 13250. Synes heller at prognosene for befolkningsutviklingen i Bergen kan brukes som et argument mot snarere enn for en utbygging av Stadion med 30000 plasser.

På bakgrunn av de fakta jeg har listet opp her er jeg mer enn åpen for å høre hva dere (Svante og Per Anders) har å si til det. Jeg mener ihvertfall at jeg har argumentert ganske bra for hvorfor deres argumenter ikke holder vann i denne sammenhengen.
rann er best

Bombefar

Jeg begynner å bli så jævlig lei av at det stadig vekk popper opp nye emner om ny stadion. Det blir ikke 30 000 uansett.

Per Anders

Ja, det er rart at man følger Bjørn Dahl i tykt og tynt. Naivt å bare følge etter den som er "sjefen". Jeg håper inderlig at ledelsen i Brann ikke er samstemte om denne saken, og at det går an å få til noe annet enn den lille pølseboden som de har planer om å bygge i Idrettsveien.

Toget er forhåpentligvis ikke inne i Ulrikstunnelen ennå....

Stopp toget og kast av Bjørn Dahl!

;-)

Henki

Hvem er Jan Henrik???
Og ja, det er lov å bruke hovvet. Ok da hvis vi sier at vi har 14000 i snitt i år da som er litt under 6 prosent av Bergens befolkning. 6 prosent av 265000 er 15900. Infrastrukturen rundt Bergen har man heller ikke noe garanti for at kommer til å bedre seg nevneverdig de neste 15 årene. Det neste store prosjektet i Hordaland er vel Hardangerbroen, noe som jeg ikke tror kommer til å ha nevneverdig å si for publikumstallet på Stadion.
Det er enkelt å kalle oss som er skeptisk til å bygge et Stadion med nærmere 30000 plasser for pesimister. Jeg velger heller å se på meg som realist. Det er sant at byer som har fått nye og moderne anlegg opplever en økt pågang for billetter. Det har man sett i Molde og senest i Stavanger. Det man i ettertid har sett i Molde, og jeg tror man vil se det samme i Stavanger er at pågangen går ned etterhvert. En klubb har en fast kjerne av supportere som går på stort sett hver eneste kamp. I tillegg til dette kommer alle de som går en gang i blant, på de store kampene. Selvom vi har en rimelig stor kjerne (etter norske forhold) tror jeg ikke at vi vil klare å doble denne bare på grunn av et nytt Stadion. Argumentet om at det var så himla mange Brannsupportere på Ullevaal synes jeg også  har sprekker. Det var mest sannsynlig flere Brannsupportere der enn tilskuersnittet på Brann Stadion i år, men jeg tror at sannsynligheten for at alle disse er med når det regner og blåser og det er Start som stå på motsatt banehalvdel en mandagskveld i oktober anser jeg som liten.
Ballen skal fremover!

grei

Hvis det er sånn at større stadion er nødt til å gi høyere snitt, hvorfor nøye seg med 28000? Hva med 40000, da vil det sikkert komme 30000 i snitt. Eller hvorfor ikke 800000, da kommer det helt sikkert 20000...

Poenget er at fotballinteressen både i Norge og Bergen har et tak. Jovisst er det tilskuere å hente på å utbedre fasilitetene, men det er ikke snakk om de store massene heller. Jeg er sikker på at man vil kunne heve snittet med noen tusen, før eller senere når vi taket. Og dette taket er godt under 21000.

Enkelte ser ut til å glemme at noe av dette potensialet har vi allerede tatt ut (vi har gått fra 10-11000 til nærmere 14000). Brann Stadion har allerede masse gode sitteplasser, og er i en helt annet forfatning enn gamle Molde og Stavanger stadion var. Vi kan dermed ikke regne med samme "endelig skal vi få oppleve en skikkelig stadion-effekt". Såklart det vil komme litt flere, gjerne i starten, men ikke så utrolig mange. Kjernen av Brannsupportere er tross alt ikke større enn rundt 70000.  Kan hende ville vi med flere plasser fått enkelte kamper som trekker opp snittet, men den ene kampen i ny og ne med ekstra mange folk forsvarer ikke at man skal måtte drive et enormt anlegg resten av året (årene).

Det er hverdagen som er viktigst, og da skal det være intimt og god stemning. Det blir ikke intimt på et gigantstadion uansett hvor mange seksjoner man stenger av, med mindre man senker taket og henger opp svære duker så man ikke kan se tribunene. Sistnevnte tekniske løsning er vel omtrent like sannsynlig som at brann vil plutselig vil trekke 10000 ekstra bare fordi de får ny bane...

Siden det hele tiden trekkes fram hvor mange nye som vil dukke opp på stadion- hva med dem som har veldig mye av sin Brannopplevelse forankret i Fridalen? Hvem vet om alle disse vil være med på lasset over til et upersonlig kjøpesenter av en byarena. I disse dager gjelder det å klamre seg til den gamle sjarmen som fortsatt er der.


StoreS gutt 16

Synes det selvfølgelig er strålende med en ny flott stadion!
Men kan vi ikke legge dette teamet dødt, ikke noe poeng å snakke det mer ut nå med mindre det kommer noen ny info om emnet.

Alle meninger, utreginger, visjoner, drømmer, metaforer, ideer, klisjeer, mareritt,  fritidsproblemerutregninger, statestikkhenvisninger, setetellinger, linkvinsninger, værprognoser for de neste 500 årene og drømmer om den gang Brann stadion skal fylle 200 000 mennesker er allerede sagt.

Hvis man har meninger og vil bli hørt, tror jeg en mail til Brann det nærmeste du kommer.

Henki

Quote from: "Svante!!"


For det første er argumentet ditt om at det ikke er tradisjon for å reise på bortekamp i England helt bort i natten. Klubber som Manchester United, Liverpool, Newcastle, Arsenal, Leeds, Chelsea, Tottenham og sikkert flere kunnet solgt mange mange mange flere billetter enn det bortelag blir tildelt i Premier League. I Tillegg er det helt historeløst å si at det ikke er tradisjon for å reise på bortekamper. På 70- og 80- tallet var det absolutt ikke uvanlig at Manchester United kunne ha med seg 15000 tilhengere på bortekampene sine. Vil ikke tro at Liverpool hadde med seg få heller.

Jeg imøteser også gjerne dokumntasjon på det du sier om at tilskuerne til Bilbao og Parma kommer stort sett fra byen.

At du mener jeg tar feil har jeg jo forstått, det er vel rimelig tydelig at vi er uenig :)
Selvfølgelig er vi en fotballinteressert by, det har jeg da aldri kranglet på. Det jeg er uenig i beregningene på hvor stort dette omfanget kommer til å ha i fremtiden i forhold til hvordan det er i dag.

Når det gjelder dette med at folk ikke vil være uenig med Bjørn Dahl så synes jeg at det argumentet blir patetisk, og rett og slett minner mer om synsing og konstruering av argumenter for å vinne en diskusjon. Hold dere til tema istedet for å trekke folks integritet i tvil.

Og om jeg har bidratt til å ødelegge din drøm må jeg bare få beklage på det sterkeste og si at jeg håper for all del at du klarer å komme over det ;)
Ballen skal fremover!

Henki

Quote from: "Per Anders"Oioioioi....

Dette er nesten for dumt å lese.

Infrastruktur rundt Bergen? Hardangerbro? Er du underutviklet?



Og det der må være et av de mest elendige argumentene jeg har lest på noe forum noensinne. Hvis du ikke klarer å argumentere uten å så tvil om dine motdebattanters mentale kapasitet synes jeg helt ærlig talt at du bør la være å uttale deg.
Ballen skal fremover!

Yngve

Quote from: "Per Anders"Oioioioi....

Dette er nesten for dumt å lese.

Infrastruktur rundt Bergen? Hardangerbro? Er du underutviklet?

:

Det er selvsagt et metningspunkt din tosk! Hallo? Våkne opp bak ryggen til Bjørn Dahl!!! Det går an å ha en selvstendig tanke oppe i hodet.


Følerat du byrjar å gå tom for argument no p-a..

Og svante, no kom henki med linkar og tal. Motbevis desse, ellers er diskusjonen død. og kvifor er fc københavn eit dårleg døme? kva med brøndby, vert det betre då?

Kai-Olai

Quote from: "BL"


men som sagt så må vi bygget etter vårt eget behov... og per dags dato så har vi ikkje behov for 30tusen seter. det blir dyrt å bygge og dyrt å vedlikeholde.
er farlig å satse mange mill på noe som KAN skje... vi KAN bli et topplag, KAN spille i europa mot storlag


Sitter her og tenker, og du, BL, har rett i at pr. dags dato har vi ikke bruk for det! Men tenk hvis vi en gang får bruk for det! Da går det ikke an å bygge stadion mer ut pga. naboene rundt sin holdning, infrastruktur rundt stadion, osv! I tillegg kan det være at de da har bygget noe annet på mindemyren, og dermed står vi uten sjanse til å gjøre noe som helst!
Jeg sier ikke at Brann nå må bygge en Stor stadion på Mindemyren, men at det kanskje kan være et alternativ å bygge en ny stadion DER med plass til 21000 og mulighet for utbygging, istedet for å bygge om dagens stadion, og ikke ha mulighet til videre utbygging! Vet ikke jeg?!? Bare en tanke!

grei

Dersom de stormannsgale vil vinne fram synet sitt bør de pønske ut smartere enn å komme drassende med masse eksempler fra utlandet. Kulturforskjellene er rett og slett for store. Det er allment kjent at fotballinteressen er på et hysterisk nivå i både England, Spania og Italia. Jada, fotballinteressen er stor i Norge generelt og i Bergen spesielt, men den kan ikke sammenlignes med det vi ser sørover i Europa.

Vi er en liten by i et lite land. Fotballen er ikke vevd inn i samfunnet på samme måte, og vi har ikke samme macho/"lad"-kulturen. De demografiske forholdene er annerledes, Norge er et sted der befolkningen bor mer spredt. Vi er et rikt land, og vi har generelt stor valgfrihet når vi vil "underholdes". (Sistnevnte har forøvrig sammenheng med hvorfor steder som Sogndal har så mange på kampene i forhold til tilskuertall. Det "skjer" mindre i bygden, og stedet "preges" i mye større grad av det spilles fotball).

I tillegg er kvaliteten på spillet som serveres i de store ligaene stort sett bedre, og underholdningsverdien (for "nøytrale") dermed høyere. Det kan i det hele tatt skrives lange avhandlinger om hvorfor andre land har bedre forutsetninger for å ha flere tilskuere på kampene.

Diverse debattanter har uansett imøtegått disse konkrete eksemplene fra utlandet på en overbevisende måte, så nå bør dere legge den ballen død og komme opp med noe nytt.

Per Anders

Jeg har kun brukt eksempler fra Norge, og de er MER enn gode nok. Kai-Olai har et poeng i det han sier: Det går ikke an å bygge stadion så mye større der den ligger i dag. Det er nettopp det som er poenget. Selv om vi kan klare oss med drøye 20000 nå, så kan vi ikke det om 10-20-30 år.

Det er nettopp det som er poenget vårt. Et stadionanlegg må bygges for fremtiden, ikke fortid eller nåtid. Det er fullstendig på trynet å kaste mange millioner vekk i Brann stadion, når fremtiden ligger et helt annet sted. Bergen er dessverre blitt for stor for at Brann stadion kan ligge i Fridalen. Beklager. Men når det er sagt så er det selvsagt uaktuelt å bygge en ny Brann stadion utenfor de syv-åtte fjell. Brann stadion må ligge sentralt. Helst på Nygårdstangen ved Storelungeren, gjerne på Mindemyren. Det er latterlig å høre en voksen mann som Bjørn Dahl bruke et argument som at "sjelen ligger på Brann stadion".

Hvem snakker om saklig debatt?

Per Anders

Til deg Yngve: Jeg skjønner at du er fra Hardanger. Jeg er for Hardangerbro og Jondalstunnel etc., men infrastrukturen i Sunnhordland har ingenting med infrastrukturen rundt stadion å gjøre. Skjønner at jeg traff en øm tå, men som sagt; jeg er for bedring av veinettet i Hardanger, og igjen; det har INGENTING med infrastrukturen i sentrale strøk i Bergen å GJERA.

grei

Quote from: "Per Anders"Selv om vi kan klare oss med drøye 20000 nå, så kan vi ikke det om 10-20-30 år.

Om 30 år må det bygges nytt uansett. Dersom de bygger en topp moderne byarena i dag, vil den nok være det også om 10 år, men ikke om 20-30. Tidens tann og endringer i preferanser gjør at man med jevne mellomrom må bygge nytt/pusse opp, så argumentet om at vi må bygge "for fremtiden" er bare sånn passe godt. Det blir som når jeg skal vaske leiligheten, jeg er nødt til å gjøre en noenlunde skikkelig jobb, men det hjelper ikke å vaske ekstra godt for at det skal holde seg rent lengre.

DJ_ADG

ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

jkippers

Quote from: "SeTrE"Hvorfor skal man bygge et stadion ut fra hvor mange mennesker mann har i byen...Greit at man kan ha potensialet til opp mot 300000 tilskuere men i bergen sååå er det max 12-13000 som går "fast" på kamp...Og dette må brann forholde seg til....

Et eksempel på dette er juventus...Tror nok torino har mange mange tusen innbyggere men hvor mange av disse erre som kommer på kampene demes??Jo sååå for noen dager siden at det kunn var 5640 tilskuere på en kamp...! oG OFTE ER det ikke mer enn toppen 300000 på kampene,


Personlig syns jeg ikke 300.000 er så verst... :D

(Det morsomme var forresten at siffer-feilen gjentok seg gang på gang i innlegget)
Gull 09

Ricky

Quote from: Svante
Quote from: "Per Anders"


Ifølge tallene dine er altså Branns metningspunkt gitt til å være et sted mellom 21.000 og 28.000. Forhåpentligvis er du også enig i at kun visjonære stormannsgalninger uten økonomisk sans bygger ut tett opptil eller forbi metningspunktet.

Yngve

Quote from: "Per Anders"Til deg Yngve: Jeg skjønner at du er fra Hardanger. Jeg er for Hardangerbro og Jondalstunnel etc., men infrastrukturen i Sunnhordland har ingenting med infrastrukturen rundt stadion å gjøre. Skjønner at jeg traff en øm tå, men som sagt; jeg er for bedring av veinettet i Hardanger, og igjen; det har INGENTING med infrastrukturen i sentrale strøk i Bergen å GJERA.


Hehe, jau du skal være for Hardangerbru og mot jondalstunell..hehe, men det var ikkje det eg ville fram til i dette dømet. Det eg ville fram til var den ufattelig usaklige måten du svarde henki på. når du fyrst seier de e lov å bruke håvve, og seinare i innlegget ditt kallar du ein annan for tosk. Dette er berre ein totalt usaklig måte å argumentere på, og som ein ikkje kan ta seriøst.

Argumentet til Henki var foresten:
QuoteInfrastrukturen rundt Bergen har man heller ikke noe garanti for at kommer til å bedre seg nevneverdig de neste 15 årene. Det neste store prosjektet i Hordaland er vel Hardangerbroen, noe som jeg ikke tror kommer til å ha nevneverdig å si for publikumstallet på Stadion.
og eg trur det var du som misforsto han kraftigt.

Tom C

Jeg må le.... Ganske utrolig at en tråd som de fleste ser ut til å mene er unødvendig og dessuten ikke inneholder mer enn et par dårlige argumenter som blir gjentatt gang på gang, likevel klarer å produsere 70 svar...

Forøvrig er jeg for et nytt anlegg på Mindemyren, selv om jeg mener kapasiteten ikke nødvendigvis trenger å være mer enn et par-og tjue tusen... Alle som har vært Brannsupportere noen år vet hvor sinnsykt bra trøkk det er med alt over 15000 tilskuere, og jeg tror ikke det blir noe dårligere på en ny stadion såfremt den ikke blir altfor stor.
Aldri mer Obos....

Ole Brom

Quote from: "Tom C"
Alle som har vært Brannsupportere noen år vet hvor sinnsykt bra trøkk det er med alt over 15000 tilskuere, og jeg tror ikke det blir noe dårligere på en ny stadion såfremt den ikke blir altfor stor.


Ikke enig. Jeg mener stemningen er best når der er rundt 10-12 000. Ihvertfall slik utviklingen har vært de siste 7-8 årene. 16 mai kampene da det er fullt er det elendig stemning. Ja, dette kan nok ha med at "alle" skal på stadion og mange er meeget beruset. Generelt sett syntes jeg at jo flere folk desto dårligere stemning.

Svante!!

Quote from: "grei"Dersom de stormannsgale vil vinne fram synet sitt bør de pønske ut smartere enn å komme drassende med masse eksempler fra utlandet. Kulturforskjellene er rett og slett for store. Det er allment kjent at fotballinteressen er på et hysterisk nivå i både England, Spania og Italia. Jada, fotballinteressen er stor i Norge generelt og i Bergen spesielt, men den kan ikke sammenlignes med det vi ser sørover i Europa.

Vi er en liten by i et lite land. Fotballen er ikke vevd inn i samfunnet på samme måte, og vi har ikke samme macho/"lad"-kulturen. De demografiske forholdene er annerledes, Norge er et sted der befolkningen bor mer spredt. Vi er et rikt land, og vi har generelt stor valgfrihet når vi vil "underholdes". (Sistnevnte har forøvrig sammenheng med hvorfor steder som Sogndal har så mange på kampene i forhold til tilskuertall. Det "skjer" mindre i bygden, og stedet "preges" i mye større grad av det spilles fotball).


I tillegg er kvaliteten på spillet som serveres i de store ligaene stort sett bedre, og underholdningsverdien (for "nøytrale") dermed høyere. Det kan i det hele tatt skrives lange avhandlinger om hvorfor andre land har bedre forutsetninger for å ha flere tilskuere på kampene.

Diverse debattanter har uansett imøtegått disse konkrete eksemplene fra utlandet på en overbevisende måte, så nå bør dere legge den ballen død og komme opp med noe nytt.


Kulturforskjell: Norge hadde høyere tilskuertall i forhold til innbyggeretall enn hele verden.  Bergen og Brann henger ikke med.  Andre norske byer suser forbi med sin flotte STORE anlegg

Debattantene har på ingen måte motbevist mine eksempler.  Snarer gått rundt grøten uten å innse at de er gode.  Det er trist å se at det er den type argumentasjon de driver med.  Bilbao, Parma, Blackburn, og ikke minst Celtic og Rangers er glimrende eksempler på hvordan mindre byer har skapt en enrom interesse.  En interesse skapt på samholdsfølelse.  Klubber som er i hjerte av byen.

En ting til: Aalesund og Rosenborg er gode eksempler fordi de samler prosentvis enorme tall i forhold Brann og Bergen.  Rosenborg har skapt det med en flott og STOR stadion.  Aalesund bygger en STOR stadion, fordi de vil gi hele område muligheten til å komme på kamp.

Man må slutte å komme med usakligheter.  Lenge leve drømmen om et samlet Bergen som går sammen mot stadion.  Fra Halhjem i sør til Lindås i nord.  Fra liten og stor, og søster og bror
rann er best

Svante!!

Quote from: "Ole Brom"
Quote from: "Tom C"
Alle som har vært Brannsupportere noen år vet hvor sinnsykt bra trøkk det er med alt over 15000 tilskuere, og jeg tror ikke det blir noe dårligere på en ny stadion såfremt den ikke blir altfor stor.


Ikke enig. Jeg mener stemningen er best når der er rundt 10-12 000. Ihvertfall slik utviklingen har vært de siste 7-8 årene. 16 mai kampene da det er fullt er det elendig stemning. Ja, dette kan nok ha med at "alle" skal på stadion og mange er meeget beruset. Generelt sett syntes jeg at jo flere folk desto dårligere stemning.


Skjønner ikke dette helt.  Synes det er bra når mann får trøkk og er flere.  Dersom du ønsker at man skal være få og synge i full hals hele kampen med kun harbarka fans får du kun dra på bortekampene.  Men husk at Brann er et lag for hele Bergensområde og for alle aldersgrupper og sosiale lag.  Man må ikke være så egoistisk.

Brann for alle i Bergen
rann er best

Svante!!

Quote from: "grei"Dersom de stormannsgale vil vinne fram synet sitt bør de pønske ut smartere enn å komme drassende med masse eksempler fra utlandet. Kulturforskjellene er rett og slett for store. Det er allment kjent at fotballinteressen er på et hysterisk nivå i både England, Spania og Italia. Jada, fotballinteressen er stor i Norge generelt og i Bergen spesielt, men den kan ikke sammenlignes med det vi ser sørover i Europa.

Vi er en liten by i et lite land. Fotballen er ikke vevd inn i samfunnet på samme måte, og vi har ikke samme macho/"lad"-kulturen. De demografiske forholdene er annerledes, Norge er et sted der befolkningen bor mer spredt. Vi er et rikt land, og vi har generelt stor valgfrihet når vi vil "underholdes". (Sistnevnte har forøvrig sammenheng med hvorfor steder som Sogndal har så mange på kampene i forhold til tilskuertall. Det "skjer" mindre i bygden, og stedet "preges" i mye større grad av det spilles fotball).


I tillegg er kvaliteten på spillet som serveres i de store ligaene stort sett bedre, og underholdningsverdien (for "nøytrale") dermed høyere. Det kan i det hele tatt skrives lange avhandlinger om hvorfor andre land har bedre forutsetninger for å ha flere tilskuere på kampene.

Diverse debattanter har uansett imøtegått disse konkrete eksemplene fra utlandet på en overbevisende måte, så nå bør dere legge den ballen død og komme opp med noe nytt.


Kulturforskjell: Norge hadde høyere tilskuertall i forhold til innbyggeretall enn hele verden.  Bergen og Brann henger ikke med.  Andre norske byer suser forbi med sin flotte STORE anlegg

Debattantene har på ingen måte motbevist mine eksempler.  Snarer gått rundt grøten uten å innse at de er gode.  Det er trist å se at det er den type argumentasjon de driver med.  Bilbao, Parma, Blackburn, og ikke minst Celtic og Rangers er glimrende eksempler på hvordan mindre byer har skapt en enrom interesse.  En interesse skapt på samholdsfølelse.  Klubber som er i hjerte av byen.

En ting til: Aalesund og Rosenborg er gode eksempler fordi de samler prosentvis enorme tall i forhold Brann og Bergen.  Rosenborg har skapt det med en flott og STOR stadion.  Aalesund bygger en STOR stadion, fordi de vil gi hele område muligheten til å komme på kamp.

Man må slutte å komme med usakligheter.  Lenge leve drømmen om et samlet Bergen som går sammen mot stadion.  Fra Halhjem i sør til Lindås i nord.  Fra liten og stor, og søster og bror[/quote]

Quote from: "Ole Brom"
Quote from: "Tom C"
Alle som har vært Brannsupportere noen år vet hvor sinnsykt bra trøkk det er med alt over 15000 tilskuere, og jeg tror ikke det blir noe dårligere på en ny stadion såfremt den ikke blir altfor stor.


Ikke enig. Jeg mener stemningen er best når der er rundt 10-12 000. Ihvertfall slik utviklingen har vært de siste 7-8 årene. 16 mai kampene da det er fullt er det elendig stemning. Ja, dette kan nok ha med at "alle" skal på stadion og mange er meeget beruset. Generelt sett syntes jeg at jo flere folk desto dårligere stemning.


Skjønner ikke dette helt.  Synes det er bra når mann får trøkk og er flere.  Dersom du ønsker at man skal være få og synge i full hals hele kampen med kun harbarka fans får du kun dra på bortekampene.  Men husk at Brann er et lag for hele Bergensområde og for alle aldersgrupper og sosiale lag.  Man må ikke være så egoistisk.

Brann for alle i Bergen
rann er best

Ole Brom

Quote from: "Svante!!"

Quote from: "Ole Brom"
Ikke enig. Jeg mener stemningen er best når der er rundt 10-12 000. Ihvertfall slik utviklingen har vært de siste 7-8 årene. 16 mai kampene da det er fullt er det elendig stemning. Ja, dette kan nok ha med at "alle" skal på stadion og mange er meeget beruset. Generelt sett syntes jeg at jo flere folk desto dårligere stemning.


Skjønner ikke dette helt.  Synes det er bra når mann får trøkk og er flere.  Dersom du ønsker at man skal være få og synge i full hals hele kampen med kun harbarka fans får du kun dra på bortekampene.  Men husk at Brann er et lag for hele Bergensområde og for alle aldersgrupper og sosiale lag.  Man må ikke være så egoistisk.

Brann for alle i Bergen


Jeg har da aldri sagt at det ikke bør komme masse folk på stadion. Det jeg poengterte var at etter mitt synspunkt og erfaring så er det bedre stemning når det er rundt 10-12 tusen og at stemningen er dårligere når det er mye folk. Dette kan nok ha sammenheng i at de "ekstra" som kommer ikke kan sanger, ikke engasjerer seg like mye som det de "faste stadiongjengerne" gjør. Det blir mer "summing" om du skjønner. Selvfølgelig er Brann et lag for alle, det har jeg ikke nektet eller protestert på.

Og ja borteturer reiser jeg på, det har faktisk vært gøyere i enkelte tilfeller enn å gå på stadion.

benny

En intim full stadion med 20 000 seter + noen ståplasser er nok mye bedre både stemningsmessig for oss og økonomisk for Brann enn et luftslott på 30 000 eks  når vif spiller for halfulle tribuner på ullevaal

Svante!!

Quote from: "benny"En intim full stadion med 20 000 seter + noen ståplasser er nok mye bedre både stemningsmessig for oss og økonomisk for Brann enn et luftslott på 30 000 eks  når vif spiller for halfulle tribuner på ullevaal


La meg minne deg på at Byarenaen er fullfinansiert.  Noe som medfører at det er det billigste alternativet.

Håper også at Ole Brom kan vise forståelser for at mange Bergensere må få lov til å se en kamp, og at disse nødvendigvis ikke må synge.  Det faller seg ikke like naturlig for alle å synge.  Noen vil i større grad få med seg hva som foregår på matta.
rann er best

megleren

Tror noen her bør huske at at de som vil bygge byarena ikke lar Brann eie noe ut av den. De vil eie og leie ut til Brann. Og alle klubber med respekt for seg selv eier sin egen stadion. Og jeg tror Brann gjør rett å være delvis herre i eget hus.
r og blir et sittesvin på Hansa

Ole Brom

Quote from: "Svante!!"
Håper også at Ole Brom kan vise forståelser for at mange Bergensere må få lov til å se en kamp, og at disse nødvendigvis ikke må synge.  Det faller seg ikke like naturlig for alle å synge.  Noen vil i større grad få med seg hva som foregår på matta.


selvfølgelig forstår jeg dette. Jeg ønsker alle hjertelig velkommen på stadion jeg enten man synger eller ei ! Jeg sier bare at min erfaring er at det er større stemning med mindre tilskuere, ikke noe annet !

grei

Svante har med sine siste innlegg bevist for hele forumet at han ikke eier diskusjonsferdigheter. At hans argumenter om diverse utenlandske klubber blir tilbakevist på alle mulige måter lar han seg ikke affisere av, han bare fortsetter ufortrødent. Minner om stilen "Stråmyhr" hadde, fyren som var fanatisk opptatt av plastdekke og lokaltalenter. Skal man kunne ha en verdifull debatt er man avhengig av at deltakerne har en ydmyk holdning til fakta og evnen til å innse når man har tatt feil.

Nixon

Quote from: "megleren"Tror noen her bør huske at at de som vil bygge byarena ikke lar Brann eie noe ut av den. De vil eie og leie ut til Brann. Og alle klubber med respekt for seg selv eier sin egen stadion. Og jeg tror Brann gjør rett å være delvis herre i eget hus.


Og vi må huske på at Brann blir en forsvinnende liten del av hele prosjektet. Med tilsvarende liten påvirkning. Er jo ikke tilfeldig at kan komme til å bygge anlegget uten Brann.
Rød makt på Hansa

Ricky

Quote from: "Svante!!"
Kulturforskjell: Norge hadde høyere tilskuertall i forhold til innbyggeretall enn hele verden.  Bergen og Brann henger ikke med.  Andre norske byer suser forbi med sin flotte STORE anlegg


Oslo: 25.000
Bergen og Trondheim: 21.000
Stavanger: 15.500

Uomtvistelige fakta som sier at Brann legger seg helt i det øverste sjiktet hva angår stadionkapasitet i Norge.

QuoteDebattantene har på ingen måte motbevist mine eksempler.  Snarer gått rundt grøten uten å innse at de er gode.


Er vel vanskeligere å gå imot dine eksempler på en mer direkte måte enn det som har blitt gjort. Det er vel heller du som er irritert over at du ikke greide å finne noen eksempler fra fotballverdenen som støtter opp under dine synspunkter.


QuoteEn ting til: Aalesund og Rosenborg er gode eksempler fordi de samler prosentvis enorme tall i forhold Brann og Bergen.  Rosenborg har skapt det med en flott og STOR stadion.  Aalesund bygger en STOR stadion, fordi de vil gi hele område muligheten til å komme på kamp.


...Hvorfor ikke sammenligne med Sogndal, som kan samle opp mot 60-70% av sine innbyggere på kamp? Dette må vel vi i Bergen kunne matche, så populære som Brann er. En arena i størrelsesorden 150.000 til 175.000 burde være minimum, Bjørn Dahl er en tókskalle om han ikke skjønner dette.

monzilla

Må si meg enig med Ricky her.

Vinner vi serien 13 år på rad, og får storheter som Real Madrid, Roma og Arsenal på besøk så greier vi sikkert å få et snitt på 35k

Svante!!

Jeg forstår at jeg ikke kommer videre med dere.  Vi har sagt det vi vil si.  At dere ikke ser mine vanntette bevis for stå på deres kappe.  Vi får legge ballen dø før vi bli enda mer oppgitt over hverandre.  Vi vil det beste for Brann uansett.  Jeg får leve videre med drømmen min om at man kan ta imot folk med åpne armer.  At Brann en gang i fremtiden kan bli et lag for alle generasjoner og alle sosiale lag.  At vi kan lage en fellesfølelse.

Takk for denne gang.

Jeg har gitt opp dette forumet
rann er best

BL

Quote from: "Svante!!"Jeg forstår at jeg ikke kommer videre med dere.  Vi har sagt det vi vil si.  At dere ikke ser mine vanntette bevis for stå på deres kappe.  Vi får legge ballen dø før vi bli enda mer oppgitt over hverandre.  Vi vil det beste for Brann uansett.  Jeg får leve videre med drømmen min om at man kan ta imot folk med åpne armer.  At Brann en gang i fremtiden kan bli et lag for alle generasjoner og alle sosiale lag.  At vi kan lage en fellesfølelse.

Takk for denne gang.

Jeg har gitt opp dette forumet


like greit... tror folk begynner å bli kraftig lei maste om 30tusen og den våte drømmen din om snitt på 25tusen
Hansa-
Felt Z

Nixon

Quote from: "Svante!!"Takk for denne gang.

Jeg har gitt opp dette forumet


...skrev Svante og postet en ny melding i en annen tråd. Patetisk!
Ellers burde du vært advokat med dine såkalte vanntette bevis...
Rød makt på Hansa

Kruxleiven

Quote from: "BL"
Quote from: "Svante!!"Jeg forstår at jeg ikke kommer videre med dere.  Vi har sagt det vi vil si.  At dere ikke ser mine vanntette bevis for stå på deres kappe.  Vi får legge ballen dø før vi bli enda mer oppgitt over hverandre.  Vi vil det beste for Brann uansett.  Jeg får leve videre med drømmen min om at man kan ta imot folk med åpne armer.  At Brann en gang i fremtiden kan bli et lag for alle generasjoner og alle sosiale lag.  At vi kan lage en fellesfølelse.

Takk for denne gang.

Jeg har gitt opp dette forumet


like greit... tror folk begynner å bli kraftig lei maste om 30tusen og den våte drømmen din om snitt på 25tusen


Jeg er en av de ja, men jeg skjønner ikke hvorfor man må trekke dette over 6 sider når hele temaet er så utdebattert som det bare kan bli og alle er lei. Er visst om å gjøre å krangle mest mulig.


L

----------------------------------------------------------------------------------------



En fin etterlengtet strek på diskusjonen. Flinke meg.

Per Anders

Forslaget er fremlagt, men ingen har satt en spade noe sted. Mye kan skje, og vi som mener noe annet enn den sneversynte Bjørn Dahl må for f... få lov å ytre oss til vi stuper!

BL

Quote from: "Per Anders"vi som mener noe annet enn den sneversynte Bjørn Dahl må for f... få lov å ytre oss til vi stuper!


og det har dere gjort... du, og sikkert mange andre, har sendt mange mail og greier til Bjørn Dahl, summetonen har vært brukt flittig, saken har fått en helside i ba og 8 tråder her på forumet
Hansa-
Felt Z

Nixon

Quote from: "Per Anders"Forslaget er fremlagt, men ingen har satt en spade noe sted. Mye kan skje, og vi som mener noe annet enn den sneversynte Bjørn Dahl må for f... få lov å ytre oss til vi stuper!


Bare et spørsmål. Tror du virkelig at Bjørn Dahl har sittet ved frokostbordet og funnet ut dette på egenhånd? Er det ikke vel lettvint å tillegge han en drøss med negative egenskaper når sannheten vel er at han bare er en av mange som har jobbet med dette. Mange mennesker som i fellesskap har funnet at tid og økonomi gjør dette til det beste alternativet?

Og er det i det hele tatt lurt å absolutt hele tiden strø rundt deg med negative adjektiver når du skal karakterisere dine motdebattanter og ledelsen i Brann? Må ærlig talt si at du mister litt av seriøsiteten.
Rød makt på Hansa


Nixon

Nå er det vel ingen som vet det helt nøyaktige tilskuertallet her. Håper selvsagt at det skal bikke over 20.000-21.000. For jeg har vel aldri hevdet at to-tre ekstra seterader handler om tid og økonomi. Hele prosessen handler om tid og økonomi. Og et viktig punkt er å være herre i eget hus kontra å være en liten leietaker i en byarena.

Ellers begynner du vel å nærme deg farlig nær opptil flere konspirasjonsteorier her. Neste blir vel at Bjørn Dahl meler sin egen kake og har økonomiske interesser i et stadion i Idrettsveien.
Rød makt på Hansa

Per Anders

Hvorfor dette evindelige maset om "herre i eget hus"? Uten Brann er ikke noe storarena aktuelt i det hele tatt uansett, så det vil uten problemer være mulig at Brann kunne kjøpe seg mer og mer inn i et slikt anlegg etterhvert som de sportslige/økonomiske resultatene går bedre og bedre. Brann eier 49% mot Stor-Bergen Boligb. sine 51% i Brann stadion, så der har du den igjen....

Jeg forstår rett og slett ikke dette "herre i eget hus"-maset, så hvis du vil forklare det Nixon, så har jeg aktivisert deg ytterligere ;-)

Hvorfor skriver du Dræggen med æ forresten?

;o))

DJ_ADG

det é viktig å drive arenaen selv. Vålrenga må spille innendårs i Februaer pga. Ullevaal ikkje é åpen pga, strøm sparing på varmekabler. Det é en god grunn til å være "herre i eget hus"
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

Per Anders

Det er fordi Ullevål er landskamparena. Det ville aldri skjedd i Bergen. Brann hadde vært så og si "herre" i et slikt anlegg, uansett om Brann, kommunen, eller investorer hadde hatt det juridiske eierskapet. Alle vet hva som ville skjedd her i byen hvis noen (kommunen eller investorer) hadde yppet seg mot Brann: De hadde blitt kjeppjaget!

Tror du at Auto23 hadde hatt muligheter til å rive Olofinjana av banen fordi de hadde investert penger for å hente mannen? Det ligger selvsagt føringer i avtaler mellom partene, og Brann ville hatt bortimot FULL kontroll over et anlegg som f.eks. Mindemyren.

kabelmann

Hva legger du i kjeppjaging? 30 stykker i protesttog foran rådhuset? "Dagens sinnatagg" (eller hva det nå heter) i summetonen i BA? Velforeningen har yppet seg opp og i mente, de. Ingen som har kjeppjaget dem ennå.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Ricky

Quote from: "Per Anders"Faktaopplysninger:

Oslo: 25450 nå. Skal bygge ut til godt over 30000.

Trondhjem: 21600

Bergen: MAKS. 21000 (Ender nok opp med ca. 19000 som mange sier)

Stavanger: 15300

Tør vedde på at Viking kommer til å angre noe dyrisk på at de bygget til kun 15300 om få år. Rosenborg snakker om å utvide. De har store åpninger i hjørnene, der de med årene kommer til å fylle på med svinger. De fire tribunene som står der nå er adskillig høyere enn Hansatribunen i Bergen.

Lille Aalesund bygger til 11000, Start har planer om flere enn det også. Den eneste klubben som går i feil retning er Brann.


Kråmyra har en kapasitet på 9.700. Kristiansand Stadion har en kapasitet på 15.000 om den ikke har blitt tvangssenket. Også her velger altså klubbene å holde seg til omtrent den samme kapasiteten de alltid har hatt, og heller utbedre komforten. Akkurat som Brann, RBK og Viking.
Ullevaal er landslagsarena, og du har sikkert fått med deg hvorfor NFF ønsker å runde 30.000 seter. Tror neppe det er Lyn eller VIF som har gått i bresjen for en utvidelse, for å si det sånn...


Quote



Hvorfor er man naiv om man tror Brann kan bygge på om 20 år dersom nødvendigheten tilsier det? Er det Branns økonomi som hindrer dem å utvide kapasiteten i 2024? Velforeningen? Kommunen? Julenissen? Regner med du sitter på svaret.
Du har jo nettopp selv fortalt at Brann ruster opp nordre langside etter 26 år. Allerede i 1998 var det meningen å rive langsiden og bygge nytt. Som glupe hoder sikkert har regnet ut: Brann ønsket altså å rive og bygge nytt 20 år etter at tribunen ble bygget. Det er ikke unormalt med en såpass kort levetid på en tribune, og det kommer sikkert heller ikke til å bli det i fremtiden.

Det er uansett INGEN som bygger med tanke på hvordan det blir om 30 år. INGEN. Spør din far eller noen du stoler på. Her på forumet nytter det iallefall ikke å mane til fornuft.


QuoteHvis det bygges for maks. 21000 nå, så kommer vi til å slite med det som en mare i mange tiår fremover. Det er så defensivt og lite visjonært at jeg blir kvalm.


Så lenge Brann selger 4.-5.000 sesongkort, og bare 1500 (?) er medlemmer i den offisielle supporterklubben, er det ingenting som tyder på dette. Branntilskuerne er flyktige; de kommer når det går bra (da kommer det ca 17-20.000), og veldig mange forsvinner når laget sliter. Det møter 20.000 bergensere på cupfinalen, og det møter 7.000 på kvartfinalen. På e-cupkamper kommer det bare unntaksvis 6.-7.000 tilskuere, selv mot kjent motstand. Sjansen for at en kapasitet på 21.000 kommer til å ri byen som en mare i all overskuelig fremtid er så minimal at den ikke er verdt å nevne.


QuoteDet er rett og slett pinlig for Bergen og Brann, og det er enda mer pinlig at så mange "bergensere" ikke klarer å se andre løsninger enn den Bjørn Dahl har fått låst i sitt hode.


Stadionutbyggingen ble skissert og planlagt allerede på 90-tallet, så denne debatten har de fleste av oss deltatt i allerede i mange år før Bjørn Dahl nå kom med sitt utkast til ny stadionløsning. Den gang var vi litt skuffet over bare 18.000 sitteplasser, man mente at et mer fremtidsrettet stadion burde inneholde minst 21-22.000 plasser. I 1997 da byggeplanene ble konkrete, hadde Brann hatt et snitt på drøye 11.300 både den sesongen og året før. Og snittet for sesongene 98-04? 11.467.


Quote


Ja, ja... du får bli medlem av Sportsklubben Brann du også, så får du talerett på årsmøtet.

Go Up