• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Dr. Popcorn

November 04, 2024, 22:46:27 PM #9000 Last Edit: November 04, 2024, 23:04:12 PM by Dr. Popcorn
Er det ikke mulig å fjerne de doble reklameskiltene på deler av stadion, og få inn seter i stedet? Det vil kunne øke kapasiteten og gjøre stadion langt mer intim. På Fjordkraft-tribunen, som kun har plass til 3492, bør det være mulig å få plass to rader til nederst. I dag har den nederste raden 220 plasser. To rader til vi da gi en kapasitetsøkning på 440 plasser på stadion. Det bør vel også være mulig å få inn flere seter nede både på BT og deler av SPV?

Når jeg ser andre stadioner i andre ligaer på TV, stadioner som har samme kapasitet som oss, så har de som oftest bare en rad med reklameskilter, med publikum som sitter mye tettere innpå banen og spillerne. Slik det er nå, med høye doble reklameskilter på 3 av 4 sider, så får jeg nesten følelse av at de spiller nede i et basseng, med publikum som sitter over og ser ned i.

Er det virkelig slik at store reklameflater gir større reklameinntekter? Enkelte ganger gir de gigantiske reklameskiltene meg en følelse av flashbaserte-websider fra tidlig 2000-tallet som var en visuell overdose av oppmerksomhetssøkende farger og blinkende tekst.

andreas1989

Quote from: David on November 04, 2024, 22:25:30 PMJeg kunne tenke meg at Frydenbø ble revet og bygget på nytt, med søknad om økt høyde for akkurat den delen. Det kommer ikke til å skje, verken at de river den, eller at de ville fått høyden godkjent, men selv det fremstår som mer realistisk enn at de skulle finne en annen beliggenhet som passer bedre.

Det er nok likevel det mest realistiske dersom noe skal skje. Men hvem eier egentlig hva av Hansa i 2024?

Dickens

Det slår aldri feil at det blir liv i denne tråden de få gangene det er helt utsolgt og noen er fly forbanna fordi de ikke fikk tak i billett.

25 000 er jo fullstendig utopi. Er jo bare å se på Brann's historie. Det er ikke sånn at Brann går på vannet nå til evig tid og hver kamp blir utsolgt. Tvert i mot. Vi klarte ikke en gang å fylle Stadion forrige hjemmekamp.

Dr. Popcorn

Quote from: David on November 04, 2024, 22:25:30 PMJeg kunne tenke meg at Frydenbø ble revet og bygget på nytt, med søknad om økt høyde for akkurat den delen. Det kommer ikke til å skje, verken at de river den, eller at de ville fått høyden godkjent, men selv det fremstår som mer realistisk enn at de skulle finne en annen beliggenhet som passer bedre.

Da hadde det vært enklere å rive taket og forlenget med flere rader oppover. Deretter kan vi fylle igjen det manglende hjørnet med tilsvarende plasser. Det nye taket bør da ha tversgående dragere som gjør at vi slipper støttesøylene som i dag hindrer sikten for de bakerste feltene på tribunen. Og når vi først befinner oss langt inne i drømmeland, så bør også de monstrøse leilighetene rives og erstattes med seter slik som på BT, eller aller helst tilsvarende den nydelige langsiden som de har på AFAS i Alkmaar.

Lasaron

Interessant at mange vil lære av historien her.

Jeg er jo opptatt av at Brann skal lære av historien når det gjelder mange vurderinger, og mener at hvis Brann hele tiden prøver å være i tet på det som er "gratis" + fasiliteter så vil Brann alltid være blant de beste. Det vil gå i bølger da også, fordi alle vil ikke være like flinke til det, men da vil bølgedalene være såpass grunne at vi havner ned mot midten av tabellen.

Klarer vi å stabilisere oss der, så vil det sannsynligvis være slutt på kamper der dagens tribuner blir glisne.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Superjack

Ja, det er nok sannsynlig.
Og skulle Brann ligge helt i toppen og kjempe om seriegull, og delta i Europagruppespill jevnlig som Glimt og Molde i dag, så vil Brann fint få finansielle muskler til å løfte en Stadionurbygging.

Så er det også begrenset hvor mye Stadion kan bygges ut, med tanke på nabolaget og kanskje også nå som næringslokalene ikke er eid av SKB. Kan fort få litt kommersielle konflikter.

Etter det nye treningsanlegget er laget på Nymark så bør det heller ikke vurderes å flytte Stadion med det første.

Og, en helt ny Stadion vil fort koste 1,5-2 milliarder.

Glimt sitt prosjekt for en stadion, nå meget nedskalert i forhold til første fabuleringene, kommer på anslagsvis 7-800 millioner. Og da snakker vi for 10.000 tilskuere.

Brannsupporter.

Erifos

Quote from: Erifos on April 23, 2024, 13:37:53 PMHva er den potensielle kapasiteten på stadion hvis man hadde foretatt seg følgende:
- Etablert safe standing på hele øvre Hansa
- Bygget igjen hjørnet mellom Hansa og SpV
- Bygget to rader til nederst på Hansa (rad 1 er i dag høyere enn på feks SpV hvis jeg ikke husker helt feil)
- Bygget på 2-3 rader bakerst på BT-tribunen
Med ikke altfor store inngrep så tenker jeg at man bør kunne øke kapasiteten med 1500-2000 plasser. Øverst på BT-tribunen kunne man feks etablert lignende ståtribune som i dag er på fjordkraft. Videre så vil to nye rader nederst på Hansa gi 320 plasser.

Lasaron

Nye rader nedover, litt flere ståplasser og fylle igjen hjørnet. Det er grep som vil hjelpe på en del. Hjørnet mellom Hybel og Hansa kan jo også kanskje bygges om noe, slik at der blir flere seter.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

ACHTUNG

Quote from: fortune on November 04, 2024, 22:17:57 PMEr ikke så mange år siden vi var heldige om det var 8000 fremmøtte på stadion, dette vil alltid variere.

Jeg tenker de ivrigste til å utvide kapasiteten er de som bare vil gå på festkampene og ha tilgjengelige billetter til dem, mens vi som går fast ikke ønsker utvidelse siden vi vet at dette går i bølgedaler. Og det finnes ikke så mye tristere enn et forholdsvis tomt stadion.

Dette vil ikke variere, Brann har bygget opp noe vi ikke har sett maken til noensinne. Til og med i OBOS var det godt besøk. Det er uansett ikke snakk om å utvide til 30.000, å gå til 20-22.000 er på ingen måte overkill.

andreas1989

En trener med litt primtiv fotball så skal du nok se at den spådommen din ikke flyter. For ikke å snakke om lite bærekraftig klubbdrift med Taijo Tenister som det største salgsobjektet.

Kan ikke forstå maset om 25 000 når vi har solgt ut stadion 2 ganger så langt denne sesongen.

Nixon

Man skal ikke undervurdere betydningen av billettknapphet noen ganger i løpet av en sesong.
Rød makt på Hansa

Erifos

Quote from: andreas1989 on November 05, 2024, 11:30:36 AMEn trener med litt primtiv fotball så skal du nok se at den spådommen din ikke flyter. For ikke å snakke om lite bærekraftig klubbdrift med Taijo Tenister som det største salgsobjektet.

Kan ikke forstå maset om 25 000 når vi har solgt ut stadion 2 ganger så langt denne sesongen.
Også verdt å nevne at det ikke var billettknapphet til LSK-kampen. Den ble først utsolgt i etterkant av Odd-kampen.

fortune

Quote from: Erifos on November 05, 2024, 11:43:18 AM
Quote from: andreas1989 on November 05, 2024, 11:30:36 AMEn trener med litt primtiv fotball så skal du nok se at den spådommen din ikke flyter. For ikke å snakke om lite bærekraftig klubbdrift med Taijo Tenister som det største salgsobjektet.

Dette er et meget godt poeng, selv medaljekamp og lørdagskamp var ikke nok til at stadion umiddelbart ble solgt ut. Man måtte ha gullkamp, det sier vel en del om hvor solid etterspørselen egentlig er.
First is first, second is nothing

opplett

Jeg drømmer om et større stadion en gang, men det må gå mange flere år med suksess før vi permanent øker «bunnlinjen» for tilskuertallene våre. La oss (som har partoutkort i hvert fall) nyte at det begynner å bli tegn til billettknapphet til en del kamper. Det er utrolig kjekt å komme på stadion og se så få ledige seter.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Pilgrimen

Jeg ser tilbake i tråden fra ifjor vår at det argumenteres med at det bør hvertfall være 2-4 år med kok før man diskuterer dette. Vi kan vel si at det har vært 2 år med kok nå. Og det uten at det har vært realistisk med seriegull mer enn i 1-2 uker.
Jeg tenker at hvis man mener at det har vært utsolgt 2 ganger i år, så er man fryktelig streng med definisjonen av utsolgt.
Selv tenker jeg det er utsolgt når det bare er enkeltbilletter igjen. Det er mange som er kjøpere som slutter å kjøpe når man må gå alene.

Andre tanker:
Nå er det 3300 på sesongkortventeliste iflg Rygg i BT igår.
Hva med å ta betalt 3-500 for å stå på denne listen for å sjekke hvor reell interessen er?
Hvis det fortsatt står 3000 på en slik betalende liste er det vel mer interesse enn det noensinne har vært før med forbehold om at jeg ikke levde på 60-tallet.

Og selv om det skulle stå 3000 på en sånn betalende liste så må man være realistisk:
Ny stadion skjer ikke før det kommer spleiselag med kommune/milliardærer på banen og legger godt over en milliard på bordet. Når kommunen tenker å slutte med å feie gater og stenge offentlige toalett, er ikke tidspunktet for det nå.

Også tenker jeg at det er mange som med rette mener at her er det lett å bli overoptimistisk.
De har et godt poeng. Nitrist på stadion i sommerferien når Brann spiller elendig.

Men det er kanskje også en i overkant pessimistisk tilnærming?

Jeg vil påstå at i de 30 årene jeg har gått på stadion til og fra, har Brann aldri vært et stabilt topplag. Er man det mens man spiller positiv fotball, ser jeg ingen grunn til at publikumspotensiale ikke skal være minst like høyt som i Bartebyen i velmaktsdagene.
Vi er ikke der ennå, men man bør jobbe mot å få en type norsk Ajax/PSV/Feyenoord status.
Alt under topp 3 er aldri akseptabelt.
Klarer man dette med positiv spillestil i bunn, dvs ALDRI ansette trenere med negativ fotballfilosofi igjen, ser jeg ingen grunn til at man ikke skal ha samme trykk som idag eller mer i uoverskuelig framtid.
Fotball er mer populært enn noensinne veldig mange steder i Europa, absolutt ingen grunn til at man ikke skal klare det samme i Bergen.

Inntil videre er vel flere ståplasser på Frydenbø (hvor mange flere kommer det der i vinter forresten?), litt flere rader nederst på div tibuner og evt seter/ståplasser i ene hjørnet de eneste tiltakene som er i nærheten av realitisk, men jeg tenker vi er der at sånne tiltak bør utredes i 2025. Er det fortsatt full stadion og trøkk da, så bør man se på alle sånne lavthengende-frukt tiltak som kan øke kapasistet til 2026, 20207..

boven

November 05, 2024, 15:24:32 PM #9015 Last Edit: November 05, 2024, 15:27:54 PM by boven
Veldig bra start med nyheten som kom i dag om at man lager flere ståplasser.
https://www.brann.no/nyheter/slik-blir-nye-store-sta--stadion-kapasiteten-utvides-i-2025

Men synes også vi kan tillate oss å ha bittelitt is i magen før man pådrar seg store utgifter. Tæring etter næring.

Noen kamper med billettknapphet går helt fint så lenge man har et såpass rettferdig billettsystem som i dag.

Pilgrimen

Quote from: boven on November 05, 2024, 15:24:32 PMVeldig bra start med nyheten som kom i dag om at man lager flere ståplasser.
https://www.brann.no/nyheter/slik-blir-nye-store-sta--stadion-kapasiteten-utvides-i-2025

Men synes også vi kan tillate oss å ha bittelitt is i magen før man pådrar seg store utgifter. Tæring etter næring.

Noen kamper med billettknapphet går helt fint så lenge man har et såpass rettferdig billettsystem som i dag.

Til og med å foretrekke.
Knapphet skaper knapphet eller noe sånt

Go Up