• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Hva skjedde?

Started by maximus1963, October 23, 2006, 04:31:58 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

maximus1963

Hva var det som skjedde, med håpet, med drømmen , med laget.
Hva skjedde i VM pausen , fra å vinne allt , til komplett ydmykelse. Det er ikke til å fatte, orker nesten ikke mere. Bled født i 60 , har ventet i 43 år , går jeg i graven før de greier å vinne serien ? Det er ikke til å holde ut.
Kniksen var kongen

Xminator

Det som har skjedd er en forsvarskollaps. Om det er nerver, overmot eller slitne ben får andre finne ut av. Jeg har gjort meg mine refleksjoner på hvor problemet starter, og det er i midtbaneleddet.

Det kollektive presset er blitt for svakt. Det altfor lett å spille seg gjennom midtbaneleddet til Brann. Gang på gang kan motstander enkelt tre baller gjennom med en lett joggende Haugen/Andresen/Bakke 2 meter bak motstander.

Det er tre ting som gjelder for Brann før neste sesong. 1) Jobbe med kollektivt defensivt press. 2) Det er lov å slå langt når motstander presser høyt. Forutsetningen er å flytte ut laget når det skjer. Dette fikk vi til i perioden der vi utlignet mot RBK. Hvorfor faen begynte de å trille ball i forsvar igjen? 3) Effektivitet og aggresivitet i feltet. Får man til 1) tror jeg 3) vil komme mer eller mindre av seg selv.

tormi

Vel så stort problem som forsvaret er angrepet - skaper utrolig lite sjanser...
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

Brann_copper

For krevende spillemønster. Det virker innstudert og lite spontant. Maskineriet har gått i stå.
We will fight them on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets...  We will never surrender!  - Sir Winston Churchill -

kapteinen

Quote from: "Xminator"Det som har skjedd er en forsvarskollaps. Om det er nerver, overmot eller slitne ben får andre finne ut av. Jeg har gjort meg mine refleksjoner på hvor problemet starter, og det er i midtbaneleddet.

Det kollektive presset er blitt for svakt. Det altfor lett å spille seg gjennom midtbaneleddet til Brann. Gang på gang kan motstander enkelt tre baller gjennom med en lett joggende Haugen/Andresen/Bakke 2 meter bak motstander.

Det er tre ting som gjelder for Brann før neste sesong. 1) Jobbe med kollektivt defensivt press. 2) Det er lov å slå langt når motstander presser høyt. Forutsetningen er å flytte ut laget når det skjer. Dette fikk vi til i perioden der vi utlignet mot RBK. Hvorfor faen begynte de å trille ball i forsvar igjen? 3) Effektivitet og aggresivitet i feltet. Får man til 1) tror jeg 3) vil komme mer eller mindre av seg selv.


Det du sier på punkt nr 2 er veldig sant.Man trenger ikke alltid å ha med vinger og backer opp for å score mål.
Det er ofte dødelig effektivt å pælme ballen opp å la spissene løpe litt.
Kunne nok hentet en del mål på å slå de lange på rett tidspunkt.
Z

Xminator

Quote from: "kapteinen"
Quote from: "Xminator"Det som har skjedd er en forsvarskollaps. Om det er nerver, overmot eller slitne ben får andre finne ut av. Jeg har gjort meg mine refleksjoner på hvor problemet starter, og det er i midtbaneleddet.

Det kollektive presset er blitt for svakt. Det altfor lett å spille seg gjennom midtbaneleddet til Brann. Gang på gang kan motstander enkelt tre baller gjennom med en lett joggende Haugen/Andresen/Bakke 2 meter bak motstander.

Det er tre ting som gjelder for Brann før neste sesong. 1) Jobbe med kollektivt defensivt press. 2) Det er lov å slå langt når motstander presser høyt. Forutsetningen er å flytte ut laget når det skjer. Dette fikk vi til i perioden der vi utlignet mot RBK. Hvorfor faen begynte de å trille ball i forsvar igjen? 3) Effektivitet og aggresivitet i feltet. Får man til 1) tror jeg 3) vil komme mer eller mindre av seg selv.


Det du sier på punkt nr 2 er veldig sant.Man trenger ikke alltid å ha med vinger og backer opp for å score mål.
Det er ofte dødelig effektivt å pælme ballen opp å la spissene løpe litt.
Kunne nok hentet en del mål på å slå de lange på rett tidspunkt.


Det er effektivt om midtbane og forsvar flytter opp mens ballen er i luften. Joda, det vil ta oss ett steg nærmere antifotballen som praktiseres i eliteserien nå, men man trenger jo ikke bli like ekstreme som en del andre lag...


hocey

tenhus kan lett bryte sammen når de er dårlig bygget

maximus1963

Enig i de fleste argumenter her, men ønsker Ã¥ sette litt fokus pÃ¥ hva som skjedde med laget i VM pausen. Etter pausen tapte vi som kjent 0-4 for hamkam, laget var ikke til Ã¥ kjenne igjen. Slik fortsatte det utover hele høsten. Fomling i forsvar, der vi før klarerte enkelt. Slapt midtbane spill og vanskelige løsninger pÃ¥ topp. Noe mÃ¥ ha skjedd i hodet pÃ¥ spillerene. Troode de at serien allerede var vunnet, tenkte de at vi umulig kan tape eller klarte ikke Mjelde helt oppgaven med " en kamp av gangen" tanken, at han ikke pÃ¥ en skikkelig mÃ¥te lenger greide Ã¥ fÃ¥ spillerene til Ã¥ tro pÃ¥ det ? Forvandlingen var i hvertfall sÃ¥ stor at noe mÃ¥ ha skjedd i huet pÃ¥ dem.  Litt som Sigurd Pettersen ikke en engang klarer Ã¥ komme over kulen, etter Ã¥ ha vunnet allt. Rare greier.
Kniksen var kongen

Belfort

Det som skjedde var det som Brann alltid har vært dårlig på. Med en gang det blir snakk om gull så sviker klubben. Husk at vinnerkultur i Brann er totalt fraværende. Hele klubbens historie er preget av nederlag. Taperkulturen er inngrodd i veggene på stadion og det skal ikke undervurderes. Jeg er helt sikker på ingen på dette forumet vil få oppleve at Brann tar gull

Falkman

Sæternes/Winters  scoret 8 mÃ¥l  tilsammen før pausen.. og har scoret 8  etter sommerferien, sÃ¥langt.. sÃ¥ Ã¥ si at de har sluttet Ã¥ score blir jo ikkje helt riktig.. men at begge burde puttet adskillig mer, sesongen sett under ett, e hevet over tvil.

grei

Ikke til å fatte og ikke til å fatte... Sant å si var jeg ikke særlig overrasket over nedturen etter VM-pausen. Vi visste jo på forhånd at det bare var Brann som hadde noe å tape på en lang pause akkurat i den perioden der. Før pausen hadde vi jo selvfølgelig flyten, men etter en så lang pause stiller man med blanke ark sammen med alle de andre. Akkurat som vi gjør neste sesong. Hvem vet hvor vi havner da. Dette kan like gjerne bli nedre halvdel som medaljekamp. Nærmere gullet enn vi var i år kommer vi i alle fall ikke.

Xminator

Quote from: "Falkman"Sæternes/Winters  scoret 8 mÃ¥l  tilsammen før pausen.. og har scoret 8  etter sommerferien, sÃ¥langt.. sÃ¥ Ã¥ si at de har sluttet Ã¥ score blir jo ikkje helt riktig.. men at begge burde puttet adskillig mer, sesongen sett under ett, e hevet over tvil.


Spissene scoret for lite før Hamkam-fadesen også.

Før runde 12: 19-7 på 11 kamper (1,72 - 0,63)
Etter runde 12: 18-17 på 13 kamper (1,38 - 1,3)

Vi hadde mye tur på bortebane i vårsesongen. 2 baklengs før Hamkam var det ikke? "Gull-laget" Brann bør ha ett snitt på 2 poeng hver kamp, score 2 mål i snitt og slippe inn 1 mål i snitt.
Med andre ord: 52-26 52. Det er den "perfekte" sesongen.

Trekker du fra fadesen mot Hamkam er du nede i 18-13. (1,5 - 1,08) Da er det defensive fordelt på 12 kamper plutselig ikke så galt.

Tallene lyver enda mer, for du har Sandefjordkampen som trekker opp det offensive snittet vårt. Trekker vi fra denne er vi nede i 13-10 (1,18 - 0,9) Med ekstremkampene ute av bildet (som i skihopp :p) gir det ett mer nyansert bilde av hva som gikk galt i høst. Ikke først og fremst det defensive, men mer en offensiv kollaps. Vi scoret for lite mål, så enkelt er det.

Det er først og fremst kamper som den mot Lillestrøm, Start og Lyn som har ødelagt. Kamper der vi ikke slipper inn mer enn "normalt", men ikke klarer å få mål selv.

wester

1. manglende spillemønster. brann er alt for avhengig av at enkeltspillere har dagen (f. eks. miller), og at de redder dagen med noen øyeblikks magi.
før var konstellasjonen hanstveit/kvisvik viktig, nå er dahl/miller det. men når slike små konstelasjoner ikke har dagen og laget sliter, har selve laget ikke noe fast å falle tilbake på. alt blir da bare tilfeldigheter. det ble f.eks. skapt alt for lite sjanser mot rosenborg sist. det så ut som om brann var bortelaget.

2. mjeldes klokketro på sæternes og winters. memelli burde fått LANGT flere sjanser. tommy knarvik har jo nesten scoret like mye som sæternes! tror ikke mjelde har baller nok til å benke sæternes, desverre.

3. dessuten tror jeg brann overpresterte i sesonginnledningen. husk at oppkjøringen var elendig, og at resultatene plutselig kom når serien startet. mjelde vil sikkert hevde at det var en klok plan bak dette, men jeg tror det var en del tilfeldigheter og flyt som avgjorde.

HansaZ

Det som er litt irriterende er at spissene på Brann nesten har hatt klippekort denne sesongen. Når de to ikke på topp ikke presterer, så hadde det vært greit å gitt sjansen til f.eks. Helstad og Mimelli ved flere anledninger. Håper dette endrer seg neste sesong!

Chrisstah

Quotetommy knarvik har jo nesten scoret like mye som sæternes


sikkert 5 mål på straffe!
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

naitsirk

og brann har bomma på 5:).

ps.tok med sæternes sin straffe som bom

Chrisstah

mente målene til knarvik!
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

Go Up