• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

�?konomitråd

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Go Down

Superjack

Virker som vi må vente på regnskaper, evt at BT eller BA får ut noe i forbindelse med budsjett som fastsettes i begynnelsen av desember.

Men ser at medier spør Kalven om det blir tidenes resultat i Brann.

Skal jeg ta en kjapp gjett så tipper jeg SKB ender i over 30 mill i pluss i år.

Omsetningen tipper jeg er i nærheten av 180 mill.

Også basert på hva Kalven svarer i intervjuet med Bøyum i forbindelse med banesaken. Bøyum spør om det er mer enn de 90+ fra Obos sesongen, Kalven svarer «det dobbelte» men Bøyum får ikke med seg svaret og spør om det er over 100....
Brannsupporter.

ChristianC????

Quote from: Corran on November 17, 2023, 21:51:54 PMNår det var 185 de skulle selge for så var det vel snakk om nærmere 20 mill som skulle brukes på anlegg?
Og når prisen gikk opp til 205 eller hva det var så må det vel plusses på 20 mill

Riktig, endte på 206 millioner og alle 206 var på bok 15 desember i fjor. Så folk må plusse på 20 millioner til.

Superjack

Quote from: ChristianCBentzen on November 17, 2023, 22:23:07 PM
Quote from: Corran on November 17, 2023, 21:51:54 PMNår det var 185 de skulle selge for så var det vel snakk om nærmere 20 mill som skulle brukes på anlegg?
Og når prisen gikk opp til 205 eller hva det var så må det vel plusses på 20 mill

Riktig, endte på 206 millioner og alle 206 var på bok 15 desember i fjor. Så folk må plusse på 20 millioner til.

Så da skal Brann i teorien ha økt egenkapital med ca 40 mill, på salg av næringsdelen.

Tipper samme egenkapital økes med 30-40 i 2023.

Altså vil Brann være Norges 3. største mtp økonomi. Bak Molde og Glimt.

Egentlig utrolig med en klubb som for 2 år siden rykket ned til Obos og kom i rød sone.
Brannsupporter.

Respons

Med tanke på gallopp i rentene og gallopperende renter vil jeg si at tidspunktet for salg var usedvanlig godt, sett i etterpåklokhetens klare lys. Så spørs det hvor lenge "cash is king", og når tid Brann lengter tilbake til å eie eiendom.
Respons, kanskje?

tsrqpo

Hva vet vi om økonomien i SKB nå?
Litt oppsummering fra gammelt nytt fra 2023s årsrapport:
Årsresultat 32,92 millioner kroner (mot budsjettert 2 millioner kroner)
 (118,92 medregnet gaver)
Sum eiendeler 2023 årslutt: 339,8 millioner kroner. En kan hevde at vi da har satt enkelte poster kunstig lavt, f-eks at vi eier spillere for en verdi av 27,8 millioner kroner.  (spør Knut Høibråten om hva han estimerer stallen til? ;-) )

For 2024 så vet vi at SKB budsjetterte med blant annet
*3.8 millioner kroner mindre i billettinntekter enn i 23.  (alt for lavt!)
*15 millioner kroner mindre i medieavtaler/cup/europacup osv.  (alt for lavt!)
*Driftsresultat 1,9 millioner kroner. (trolig alt for lavt! :-) )

Utgiftene har sikkert økt osv, men jeg føler meg trygg på at vi har gjort det langt langt bedre enn budsjettert. Bare premiepengene fra eliteserien er fort et tosifret antall millioner mer enn budsjettert? Vi har solgt Warming og Heltne Nilsen (for småpenger, men med relativt store lønningsposer), og kjøpt Opsahl?

Et budsjett der vi vi har en divergens på 30 millioner kroner fra budsjettert til resultat er jo egentlig et "dårlig" budsjett, selv om det er fantastisk å være på  plussiden. (og det er umulig å forutse resultater, jada)
Det blir spennende å se om nøkternheten fortsetter eller om en tar seg råd til å satse litt.

Ps. Jeg tar forbehold om feil i samtlige ledd..

Lasaron

Ja, jeg vil tro økonomien er relativt bra. Det er forsvarlig å bruke litt mer penger på spillerlogistikk neste år enn i år. Men jeg er motstander av en sånn "Det er nå eller aldri"-holdning.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

ACHTUNG

December 04, 2024, 09:25:09 AM #4906 Last Edit: December 04, 2024, 09:30:11 AM by ACHTUNG
.

pælida

Det er vel 3 poster som brann kan endre i 2025.
Partou kort: Her er prisen gått kraftig opp. Og de kan vel selge 500 flere, pga endringene på storestå. Dette bør gi en stabil økt inntekt. Flere kort, og høyere priser vil nok kunne forventes å være en varig endring.
Europa kamper: Her vet Brann fra siste to år, hva de tre ekstra kampene betyr i inntekt. Dette vil kunne legges inn i budsjettet siden dette er trygge inntekter.
Europa penger: Her vet man og ca hva man kan forvente minimum. Det er seks kamper. og selv med tap i alle seks så vil det nok være 5-6 millioner i potten.

Uten at jeg har regnet på alle eventualiteter her. Så kan jeg ikke forestille meg, at minste inntekten fra dette er under 20 millioner. Tror 25 er mer realistisk. Dette er penger som kan benyttes til å styrke satsingen fremover.

Xminator

Julaften er to år i champions league.

andreas1989

https://www.bt.no/sport/ballspark/i/93LOAq/sk-brann-aarsrapport-og-budsjett

Quote from: BTKortversjonen:
- Branns årsrapport for 2024 viser et positivt driftsresultat på nesten 2,5 millioner kroner og en egenkapital på 270 millioner.
- Økonomisjefen fremhever klubbens tre år i grønn økonomisk sone som historisk.
- Klubben er nøktern i pengebruk og planlegger med en fjerdeplass i Eliteserien uten å kvalifisere seg for spill i Europa i 2025.

krakra

Dette kommer sikkert til å bli kraftig kritisert av enkelte, som for passivt og feigt

Men Glimt budsjetter faktisk med akkurat det samme. 4. plass og ingen e-cup. Eller i år budsjetter de vel med EL siden det er sikret allerede. Når de bruker store summer, så er det fordi de allerede har tjent dem. De høye lønnsnivået ligger med forutsetninger om e-cup.

andreas1989

Vil nok bli sett på som passivt fra enkelte, kanskje særlig i og rundt Ballspark.

Uansett så har man altså i år budsjettert med spillersalg. Det budsjettmålet er jo da allerede oppnådd i form av salgene av Blomberg og Kartum.

Kalvenes sier at Per-Ove har handlingsrom, men gjentar at det handler om finne de riktige spillerne.

andreas1989

Og Kalvnes bjeffer jo nærmest på BA når dette med spillerkjøp blir borret i.

Quote from: BA- Vis meg hvem vi skal kjøpe da!? Vi jobber med dette hver dag. Vi er åpne for å vurdere alt, samtidig må det passe inn hva vi ser etter. Får vi gode prospekter, er vi rede til å vurdere alt. Og det har vi vært hele veien, svarer Kalvenes og legger til:

Personlig liker jeg det. Det handler kjedelig nok om å bygge klubb og med en så liten driftsmargin kan man ikke gamble stort.

Så er jo det eneste konkrete navnet mediene har klart å komme opp med Sven Corne og tidligere er det Kristoffer Zachariassen.

Erlend

Det er nok flere som fortjener cred for hvordan det har blitt nå, men jeg begynner å tenke at ansettelsen av Kalvenes er noe av det smarteste vi har foretatt oss på lang lang tid.

krakra

Rart at det fortsatt mases så mye om det, når den strategien Brann har kjørt har vært så vellykket og strategien som etterlyser tidligere har vært så mislykket.

Og både BT og BA nekter jo å akseptere premisset om at Brann er strenge på hvem de skal ha inn. Begge kjører ganske hardt på at Brann bare er gnien og ikke vil satse.

Historisk sett har jo veldig få av Brann "satsingsspillere" slått til. Kanskje nettopp fordi man da er mer opptatt av å "hente kvalitet" enn å hente rette typer. Selv under Horneland har det jo ikke gått sånn kjempebra med de tyngste investeringene.

andreas1989

Yes. Så er det også interessant at fokuset på inntekter fra Europa er så stort, samtidig som den potensielt vel så store og kanskje sikre inntektskilden i form av spillersalg ikke får nevneverdig fokus.

Men den inntektskilden har man nok fokus på internt når man ser på alderen til spillerne som har kommet inn denne vinteren.

Så er det jo å banne i kirken, men både Felix og Jeff skulle jo vært solgt nå om man skulle snakket om de virkelig store inntektene fra den spillerstallen man har hatt siden opprykket.

Lasaron

Jeg liker at det budsjetteres nøktern. Jeg tror det er klokt.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

andreas1989

February 27, 2025, 16:54:51 PM #4917 Last Edit: February 27, 2025, 16:56:35 PM by andreas1989
Realiteten er jo den at selv uten europacup spill og spillersalg av betydning, så sørger kjerne driften for driftsmarginen.

Så kan man sammenlikne seg med Trondheim og siden med Stavanger der spillersalg er en viktig inntektskilde.

Lasaron

Jeg liker at de prioriterer utbedring av noen treningsfasiliteter. Jeg vet ikke hva det gjelder, styrkerom kanskje.

Jeg oppfordrer til at de legger av penger til å få undervarme på en av treningsbanene, og jobber for å få til et spleiselag for en ny innendørs fotballbane i full størrelse, med litt tribune. Gjerne i samarbeid med kommunen, banken, næringsliv, Bjarg, Fana, Gneist og Fyllingsdalen. Fordi Bergen Sør mangler en slik hall.

tsrqpo

Ansvarlig drift. Om noe så var jeg sikker på at vi hadde høyere resultat for 2024 sesongen, for der ble det også budsjettert for en stang ut sesong, både på publikumsfronten og i elitserien.

andreas1989

Den Almaty turen kostet jo noen kroner som faktisk hadde pyntet på resultatet. Hva ble totalkostnaden på den turen igjen?

tsrqpo

4-5mill i følge BA. Så handlet det om både optimalisering mtp europa og retur til et hektisk kampprogramz

ostraume

Quote from: Lasaron on February 27, 2025, 16:50:33 PMJeg liker at det budsjetteres nøktern. Jeg tror det er klokt.

100%.

Morsomt at forumet er så totalt "tjen pengene først og bruk de etterpå ekkokammer".

Men altså: alt annet er jo latterlig risikosport som vi har sett før.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Kjell249

Quote from: ostraume on February 27, 2025, 19:13:21 PM
Quote from: Lasaron on February 27, 2025, 16:50:33 PMJeg liker at det budsjetteres nøktern. Jeg tror det er klokt.

100%.

Morsomt at forumet er så totalt "tjen pengene først og bruk de etterpå ekkokammer".

Men altså: alt annet er jo latterlig risikosport som vi har sett før.
Er ikke ekkokammeret heller av de som snakker om alle de som vil bruke penger som fulle sjømenn?

Etter 2024 så har Brann altså 67 millioner i banken, som de har tjent de siste årene. I tillegg har de solgt spillere/trener for 10 millioner mer, enn de har kjøpt spillere for i 2025. Så spørsmålet er ikke om de skal bruke penger de ikke har, men om de skal bruke noe av oppsparte midler og inntekter fra spillersalg, for øke muligheter for inntekter fra Europa, og ha enda flere store talenter som de kan selge for store summer i fremtiden.

Penger på bok skaper veldig lite avkastning. Samtidig må de gjøre fornuftig investeringer i stallen som faktisk styrker laget, i anlegg og apparat som gir fremtidig avkastning.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Lasaron

Jeg kan presisere at jeg ikke er fan av å sitte å ruge på store summer i banken. Jeg håper det planlegges ytterligere optimalisering av anlegg og fasiliteter.

andreas1989

Det klubben tenker er vel at mer langsiktige investeringer genererer avkasting, noe de kortsiktige gjerne ikke gjør?

Det er så enkelt som at hadde Brann handlet for 2,5mill mer i 2024 så hadde vi gått i minus. Det bør tegne et greit bilde for de fleste om hvor tynn denne balansen faktisk er.

Sommeren 2023 svir man av 18 millioner. Hva har det strengt tatt gitt oss?

esp123

Man hadde vel egentlig ikke det. Kjøper man en spiller så er det en investering. Som blir avskrevet over kontraktslengden. Kjøper man en spiller for 10 mill med fire årskontrakt så antar jeg at det blir 2,5 mill per år. Så kommer jo lønn i tillegg.

haak

Quote from: andreas1989 on February 27, 2025, 21:10:24 PMDet klubben tenker er vel at mer langsiktige investeringer genererer avkasting, noe de kortsiktige gjerne ikke gjør?

Det er så enkelt som at hadde Brann handlet for 2,5mill mer i 2024 så hadde vi gått i minus. Det bør tegne et greit bilde for de fleste om hvor tynn denne balansen faktisk er.

Gode opplevelser

andreas1989

Så koster spilleren mer enn de 2.5 millionene i overgangssum. Uansett så er marginene så små.

Almaty turen kostet det dobbelte av overskuddet.

Dette er klubb som alltid har driftet som idioter. Nå er vi faktisk, kanskje best på drift?

Heller seriegull i 2027 og 2028 enn gull i 2025 on nedrykkstrid i 2028. Som det hadde vært bedre med gull i 2009 og 10 enn gull i 07 og påfølgende elendighet i de påfølgende 15 årene.

andreas1989

Quote from: haak on February 27, 2025, 21:19:12 PM
Quote from: andreas1989 on February 27, 2025, 21:10:24 PMDet klubben tenker er vel at mer langsiktige investeringer genererer avkasting, noe de kortsiktige gjerne ikke gjør?

opplevelser

Blir det egentlig mer traumatisk enn Astana borte?

haak

Quote from: andreas1989 on February 27, 2025, 21:23:25 PM

opplevelser

Nei det har du helt rett i

ostraume

Quote from: haak on February 27, 2025, 21:28:22 PM
Quote from: andreas1989 on February 27, 2025, 21:23:25 PM

opplevelser

det har du helt rett i

Mjøndalen borte? Shitshow mot Jerv? Forren på nachspiel?

Føler vi glemmer fort her.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

sydnes76

Kanskje litt drøyt å legge alt det på investeringene i 2023 :)

Dickens

Deilig å ha et forum som er så samkjørt og ulikt det muppetshowet som er på Ballspark-siden og kommentarfeltene til BT og BA, hvor det mases om Zachariassen, Vindheim og at POL og Kalvenes er totalt ubrukelige fordi de ikke kaster millioner etter gud og hvermann.

fisken

February 28, 2025, 04:00:16 AM #4934 Last Edit: February 28, 2025, 04:40:44 AM by fisken
Denne sesongen kan fort bli definerende for om Brann virkelig klarer å etablere seg som et topplag i Norge fremover. Molde og Glimt er i en helt annen økonomisk liga enn oss, mye på grunn av europacupspill og jevnlige store spillersalg. Bak dem lurer RBK, Viking og flere andre klubber som lett kan vippe oss ned fra e-cup-spill i 2026, dersom vi ikke stiller et slagkraftig mannskap allerede i år.

Etter flere sesonger med sportslig medgang er det lett å tenke at klubbens strategi er udiskutabelt riktig. Samtidig er det grunn til bekymring når vi vet at Horneland trolig fikk mye ut av spillergruppen - så hvis det virkelig var «å presse vann ut av stein» som gjorde susen, kan vi fort havne bak de beste dersom vi ikke sikrer tilstrekkelig forsterkning og bredde i stallen. Da kan fort den optimistiske stemningen snu, både blant publikum og blant ambisiøse spillere.

Det blir derfor helt nødvendig for Brann å finne riktig balanse mellom videre satsing og ansvarlig økonomisk styring. Med den økonomiske styrken Molde og Glimt har, er det ikke tvil om at vi må snu hver stein for å øke våre egne inntekter, investere riktig i spillertroppen og sørge for at vi fortsetter å utvikle både klubb og infrastruktur. Kun da er det realistisk å holde fast på ambisjonene om å være et topplag også de kommende årene.

I den sammenhengen må Brann kanskje også ta noen vanskelige prioriteringer internt. Er det for eksempel riktig at Brann Kvinner som er ledende i Norge på overgangsbudsjett og lønn, ikke skal være med å dekke noen av fellesutgiftene til drift av Stadion eller lønn til felles ledelse etc? Da sammenslåingen kom på plass var jo prinsippet at hver av satsningene skulle bære seg selv økonomisk, og at kostnadene for hver enhet skulle stå i forhold til de respektive inntektene.

Dersom vi på lengre sikt ikke klarer å matche klubber som RBK og Viking på lønnsnivå og overgangssummer (for ikke å snakke om å nærme oss Molde og Glimt), tror jeg det blir svært vanskelig å holde Brann som et stabilt topplag over tid. Det gjenstår å se om klubbledelsen er villig til - og klarer - å ta de riktige grepene for å tette dette gapet uten å gå på akkord med sunn økonomisk drift.

andreas1989

February 28, 2025, 08:37:01 AM #4935 Last Edit: February 28, 2025, 10:44:01 AM by andreas1989
Så sant, så sant.

Men. Horneland har kanskje fått mye ut av spillergruppen, samtidig har han ikke fått noe ut av de unge spillerne. Det er nok det klubben nå ønsker at man skal få ut av i årene som kommer. Det kan i første rekke gi en gevinst rent sportslig og på lenger sikt store gevinster økonomisk.

Molde er en rik klubb, absolutt. Men skulle de mot formodning gå på enda en sesong der de feiler i å kvalifisere seg til Europa så vil det også gå utover satsingsevnen til Molde. De har solgt Løvik for gode penger i vinter, men er det flere åpenbare salgsobjekter der oppe pr nu? Breivik skal vel vise at han holder samme nivå som før skaden før klubber kommer på banen. Enggård er åpenbart en spiller som nok kan spille seg riktig så attraktiv i løpet av året og de har vel også Ihler som er ung og lovende. Men utover det er det en aldrende spillerstall som også ikke er bygget opp for 4-3-3 som de nå skal spille. Det skrikes etter forsterkinger i Molde og behovet er nok større enn det er i Bergen, tro det eller ikke. Jeg er ikke solgt på at Molde skal slå knallhardt tilbake. De kan fort få enda et mellomår med ny trener og omlegging av spillerstil og en dårlig sammensatt spillerstall. Da kan fort Europa ryke igjen og da begynner det nok å brenne litt der oppe og avstanden økonomisk vil minke. Men Molde er gode på talenter fra egne rekker også og har nok fortsatt mye spennende bak A-laget.

Glimt er garantert minimum gruppespill i Europa League. Så den er grei. Men også der oppe skroter det nå på åpenbare salgsobjekter. Det er Fredrik Sjøvold og egentlig ingen andre? Knutsen vil nok være svært lite villig til å slippe han denne sesongen når de skal gjøre et siste forsøk på å ta seg inn i Champions League. Skulle de dog ryke i playoffen så kan vel Sjøvold forsvinne på vinduets siste dag. Men de er uansett garantert gode inntekter i 2025. Men hvor sterke er Glimt? Husk hvor nære vi var i fjor. Det er fortsatt et spisspørsmål der oppe og trolig også flere spørsmål som på høyrekant. Tenker vi forbi 2025 så går de trolig også mot et Knutsen sorti og ingen vet om det vil gå smood eller om det blir en slags post Ferguson periode også i Bodø. Så har de altså ikke noe særlig med åpenbare salgsobjekter ettersom de fullstendig har fortrengt talentsatsingen sin.

Viking reddes av spillersalg. Slik man leser temperaturen nede i Stavanger så er det et mye større behov eller iallfall krav om spillerkjøp enn det er i Bergen. Viking er et lag som har hatt ganske så grei flyt i en del kamper som har gitt dem resultater. Hvor gode er de egentlig? Men det Viking har er mange unge spillere fra egne rekker som banker på døren til førstelaget. Av de som spilte mot Brann i G19 finalen sist høst hadde vel så mange som 7 av dem allerede debutert i Eliteserien.

Så har vi Rosenborg som mange mente vi virkelig skulle passe oss for i 2025. Og det skal vi nok i form av den gode jobben som er gjort på treningsfeltet der oppe. Men det er ikke en klubb som har handlingsrom overhode på overgangsmarkedet. De er totalt avhengige av store salg i 2025. Men de har mange unge prospekter som kan generere gode penger. Problemet er at store deler av de pengene må subsidiere driften.

Så har vi Brann. Trenerskifte som i Molde, men her er det ikke snakk om total omlegging av spillestilen. Ingen store utskiftinger i spillestallen, men de unge skal nå være i en enda tydeligere utfordrerposisjon grunnet spillerlogistikk jobben som er gjort siden Per-Ove ble sportssjef. Det er noen spørsmål om backplassene, men det er også plasser som potensielt kan løses internt med klare oppsider på litt lenger sikt. Vi har faktisk et par ganske åpenbare salgsobjekter, selv om vi nå neppe får de summene vi ville fått for Felix og Jeff dersom de hadde blitt solgt tidligere. Så er selve gulroten til Brann at bare vi tar oss forbi et hinder i sommer, så er vi garantert et gruppespill. Tar vi oss forbi første hinder er vi garantert Europa League. Det må være den store motivasjonen for denne sesongen. Så må vi selvfølgelig levere en god sesong slik at vi er i posisjon til å kvalifisere oss for Europa igjen. Men det ser jeg absolutt ingen grunn til at ikke skulle være når høsten kommer. For min del gir jeg 2025 terningkast 6 så lenge vi tar oss forbi et hinder i Europa og klarer en medaljeplass. Men kravene er store i Bergen og alle vil ikke være fornøyde med det. Jeg tipper klubben vil være særdeles fornøyde med det samme som meg.

Kagain

Quote from: andreas1989 on February 27, 2025, 16:10:14 PMUansett så har man altså i år budsjettert med spillersalg. Det budsjettmålet er jo da allerede oppnådd i form av salgene av Blomberg og Kartum.

Ja, BA beskriver det slik i sin artikkel

"Det er budsjettert med spillersalg for om lag fire millioner kroner netto i 2025. Med salgene av Ole Didrik Blomberg og Sander Kartum for om lag 20 millioner kroner til sammen, gir det grobunn for nye investeringer. Samtidig er Mads Hansen og Eggert Gudmundsson hentet inn for om lag tolv millioner kroner, summer som vil bli avskrevet på klubbens regnskap utover spillernes kontraktslengde."

https://www.ba.no/budsjetterer-med-total-fiasko-i-europa-det-kan-hores-litt-negativt-ut/s/5-8-2931605

Så kan man jo lure på hvem som går i sommer, men det som er sikkert er at det ikke er lett å spå. Jeg mener, både Sery Larsen og FHM har jo rituelt blitt spådd vekk, mens jeg (og kanskje flere med meg) ikke trodde at Brann klarte å bli kvitt Kartum og ikke vurderte Blomberg.

Billy Elliott

- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Erlend

Selvfølgelig skriver han det *sukk*

andreas1989

Da blir det nok en ny runde med dommedagstv fra Marbella i dag.

pælida

Pamer burde jo styrt BT og Schibsted.

Quote from: Billy Elliott on February 28, 2025, 10:10:49 AMEn slik feighet hadde aldri blitt akseptert på banen, skriver Pamer:
https://www.bt.no/sport/kommentar/i/zA3OXw/bts-kommentator-mener-brann-forsoeker-aa-vinne-uten-aa-vaage

Der sparker de hundrevis av folk. Det er jo klart at dette er feighet, som gjør dette. De burde jo ansatt masse folk, å forsøkt å bli en europeisk stormakt i mediebransjen. Som The Guardian eller noe.....

Lasaron

Jeg vil si meg uenig i den der "Horneland har skvist maks ut av sitronen"-tankegangen. Han hadde alt for mange svakheter til det. Dårlig taktisk, dårlig til å slippe til de unge, dårlig til å forebygge skader, dårlig til å håndtere skader.

Han har vært knallgod på å bygge kultur, men det er lettere å vedlikeholde enn å bygge.

Supertzar

Quote from: Lasaron on February 28, 2025, 11:05:01 AMJeg vil si meg uenig i den der "Horneland har skvist maks ut av sitronen"-tankegangen. Han hadde alt for mange svakheter til det. Dårlig taktisk, dårlig til å slippe til de unge, dårlig til å forebygge skader, dårlig til å håndtere skader.

Han har vært knallgod på å bygge kultur, men det er lettere å vedlikeholde enn å bygge.

Amen.

No er eg elles lei repeatgnålet til Pamer om at einaste frelse er å bruke meir pengar og budsjettere med suksess i Europa.

Corran

Dette med at i år er det viktig å ikke falle bakpå så en må satse for å henge med er vel akkurat samme kommentarer som ble brukt i fjor da andre plassen aldri hadde vært viktigere.

Det gikk bra selv om en ikke tok av

Jeg er veldig fornøyd med at Brann er nøktern. Og jeg er 100% sikker på at om den rette spilleren med kvaliteter, profil og egenskaper som passer inn i spillerstall/gruppe og lønnsprofil så tar Brann seg råd til å legge 15 mill på bordet.
MEN de gjør det ikke for en OK back som er marginalt bedre enn det vi har og kanskje sitter på benken om et år og er i en alder som ikke gjør at en tjener penger på ham
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

February 28, 2025, 11:14:39 AM #4944 Last Edit: February 28, 2025, 11:16:38 AM by krakra
Quote from: Supertzar on February 28, 2025, 11:09:50 AM
Quote from: Lasaron on February 28, 2025, 11:05:01 AMJeg vil si meg uenig i den der "Horneland har skvist maks ut av sitronen"-tankegangen. Han hadde alt for mange svakheter til det. Dårlig taktisk, dårlig til å slippe til de unge, dårlig til å forebygge skader, dårlig til å håndtere skader.

Amen.

No er eg elles lei repeatgnålet til Pamer om at einaste frelse er å bruke meir pengar og budsjettere med suksess i Europa.
Ja, bare for å mase litt mer om dette, men Brann legger de samme resultatene til grunn som Glimt. Grunnen til at Glimt bruker mer er at de tjener mer. Og DER kan vi snakke om å skvise sitronen. Laget Glimt vant seriegull og herjet mot Roma med i 2020 var jo bare talenter og vrakgods. All respekt for Horneland, men hans prestasjoner i Brann var aldri i nærheten av det.

Et annet premiss for all denne kritikken er jo at folk som Aslak Sverdrup og og Christian Kalvenes er idioter og feiginger. Det er de jo virkelig, virkelig ikke. De vet hva de driver med.

Kjapt innspill

Quote from: Billy Elliott on February 28, 2025, 10:10:49 AMEn slik feighet hadde aldri blitt akseptert på banen, skriver Pamer:
https://www.bt.no/sport/kommentar/i/zA3OXw/bts-kommentator-mener-brann-forsoeker-aa-vinne-uten-aa-vaage

Et aldeles fryktelig innlegg fra første bokstav til siste punktum.

OhAhCantona

Hvordan kan det ha seg at Brann kun har knappe 3-4 millioner i årsresultat i et år hvor de overrasket i E-cupen og kom på 2 plass i serien?

Kjell249

Overraskende lavt. Tjente vel ikke noe på e-cupen, på grunn av dyr reise til Kasakhstan. Men de må ha tjent mye mer enn budsjettert på plassering, salg av billetter (ny gjennomsnittsrekord) og 2,7 mill for Horneland.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

andreas1989

Pamer fremstiller det i Ballspark som at budsjettet må være en overaskelse for Freyr og spillerne.

Den eneste som er overasket er vel Pamer og menigheten.

Det er vel ingen grunn til å tro at ikke Freyr har fått presentert i klarhet de økonomiske premissene før han signerte, men viktigst av alt Brann sin tilnærming i spillermarkedet. Muligens det var årsaken til at Herr Tullberg ikke ville til Bergen?

tsrqpo

Quote from: Kjapt innspill on February 28, 2025, 12:22:40 PM

Et aldeles fryktelig innlegg fra første bokstav til siste punktum.

Kan du konkretisere? Jeg synes han har mange gode poenger, selv om fremstillingen, og ikke minst overskriften (som redaksjonen og ikke kommentatoren bestemmer) er tabloid så det holder..

Go Up